بازار امروز را در حالی آغاز می کنیم که به نظر افزایش نرخ دلار همچنین برخی اظهار نظرها کمی خیال بازار را راحت‌تر کرده و افزایش حجم و گردش معاملات نیز در بازار مشهود است اما به نظر چالش بازار امروز چالشی از جنس خودرو به نظر می رسد .

با توجه به شرایط بازار ، روز پر عرضه ای برای خودرو بوده و این عرضه زیاد به سایر بازار و سهم ها نیز سرایت خواهد کرد از همین رو به نظر می‌رسد در دو روز پیش رو با توجه به معاملات خودرو روز های پر حجم و خاصی را در بازار خواهیم داشت که احتمالاً رنگ و بوی عرضه های بیشتر در گروه خودرو و چرخش نسبی نسبت به برخی سهم های صادراتی و دلاری خواهیم داشت .

در کل به نظر بازار در این دو روز نیز بیشتر فرایند حجم خوردن و دست به دست شدن را خواهد داشت .

اما بدترین و بهترین سناریو در بازار چیست بدترین سناریو در بازار این است که خودرو عرضه شود و همزمان با عرضه خودرو بقیه بازار نیز با رنج های منفی و فشار فروش مواجه شده و چالش بزرگی برای بازار رقم بزند .

اما سناریوی دوم و خوشبینانه این است که بازار با عرضه خودرو متعادل شده و حتی منفی شود اما نکته مثبت ماجرا این است که در صنایع صادراتی و دلاری جو می تواند بهتر شود .

نکته آموزشی

 

ابزار MACD – OSMA

 

یکی از ساده ترین و پرکاربرد ترین ابزار های بازار بورس استکه میتوان با آن به سادگی سیگنال خرید و فروش را گرفت.

در مواقعی که بازار روند دارد بسیار خوب و کم خطا است .

 

این ابزار با میانگین های متحرک به ما سیگنال می دهد و علاوه بر سیگنال از آن میتوان در پیدا کردن واگرایی نیز کمک گرفت.

 

نحوه کار با این ابزار به این صورت است که هرگاه میله ازبالا آمد سیگنال خرید صادر شده و برعکس هرگاه میله پایین آمد سیگنال فروش صادر شده است.

 

 

مثال : کاربرد ابزار MACD – OSMA در بررسی بیت کوین امروز

بیت کوین سیگنال فروش  دارد

مثال : کاربرد ابزار MACD – OSMA در بررسی آتی نقره امروز

آتی نقره علامت خرید دارد

مثال : کاربرد ابزار MACD – OSMAدر بررسی سکه طلا امروز

سیگنال سکه خرید است

 

مثال : کاربرد  ابزار MACD – OSMA  در بررسی دلار امروز

سیگنال دلار خرید است

 

زعفران دی در تایم یک ساعته پس از رسیدن به سقف کانال صعودی بسط داده شده وارد اصلاحات شد و حمایت ضعیف 31100 را شکست و به سمت حمایت قویتر در محدوده 29700 تا 30000 در حرکت است و در این نواحی احتمال برگشت دارد

دلار همچنان انتظار رشد تا سقف 28400 وجود دارد

 

 

ADA

بالاخره سیگنال خرید تایید شد
و از خواب زمستانی بیدار شد

منتظر دیدن سقف این رمز ارز هستم.

 

 

 

 

شاخص کل

بالاخره سیگنال خرید داد البته بهتر است منتظر کلوز بازار و تثبیت باشیم

 

شاخص کل امروز با رشد 13298  واحدی به رقم  1447676  واحد رسید .
شاخص کل هم وزن با  رشد 830  واحدی به رقم  385759  واحد رسید .
پارسان ، فملی و شبندر بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند .
امروز 362 نماد در قیمت های منفی و 366 نماد در قیمت های مثبت معامله شدند .
همچنین 90 نماد در صف فروش و 96 نماد در صف خرید بسته شدند .

در مورد بازار امروز رخوشحالیم بر خلاف دفعات قبل سناریوی خوشبینانه ما محقق شد و با اینکه شاهد فشار فروش خودرویی ها بودیم اما با رشد کامودینی ها به خصوص پالایشی ها بازار با جو خوبی همراه شد و روز نسبتا خوبی را داشتیم . 

در کل بازار برای آغاز یک روند نیاز به ۳ ابزار دارد ! حجم قوی ،اخبار مثبت و از همه مهمتر از بین رفتن ترس سهامداران .  در مورد اخبار شاهد حمایت های مسئولین و فشار به وزیر اقتصاد برای کنترل بازار سرمایه هستیم . از طرفی رشد دلار هم خبر خوبی برای بازار است و همین عامل باعث رشد شرکت های صادرات محور شده است . 
در مورد حجم و ارزش معاملات نیز شاهد یک بهبود نسبی هستیم . با توجه به نمودار زیر شاهد رشد ارزش معاملات به نسبت میانگین های هفتگی و ماهانه هستیم . 

 

 امروز همچنین جریان پولی حقیقی ها هم مثبت شد که نشان می دهد تاحدودی از ترس سهامداران کم شده است . 
 
در صورت ادامه این پارامتر ها بازار  توان و ارزندگی لازم را برای رشد خواهد داشت . 

 

 

در گروه ها … 
 

در نمادهای خودرویی شاهد جنگ بر سر عرضه ها بودیم خودرویی هایی که خبر محور بوده و اخبار اخیر رشد خوبی را در این گروه ایجاد کرد . در مورد این گروه  هنوز این موضوع قطعی نشده و در حد یک شنیده است ولی طبق برخی شنیده ها ظرف ۲ هفته آتی تغییرات احتمالی اولیه در قیمت برخی محصولات رخ میدهد و این تغییرات گویا بین ۲۵تا۳۰% است و البته ازادسازی نیست ولی همین عدد هم برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعداد بسیار خوب و منطقی است . روی این گروه بیشتر نوسان گیران حضور دارند و بیشتر برای نوسان گیری توصیه می شود . 

در پالایشی ها می توان  دستوری بودن معاملات این گروه را تایید کرد . این گروه در کنار خودرو بدلیل لیدر بودن ، مورد توجه بازار است و با توجه به عرضه های امروز خودرو ، از همان دقایق اول تلاش زیادی برای صف کردن نماد های این گروه صورت گرفت . به نظر اگر این اتفاق صورت نمی گرفت فاز بازار به کل تغییر می کرد و چنین بازار مثبتی را نداشتیم .  البته مخالف حمایت های این شکلی نیستیم و برعکس معتقدیم برای این روز ها این نوع حمایت ها کاملا ضروری است و به بازار کمک می کند . امروز در این گروه پارامترهایی مانند رشد قیمت های جهانی نفت و رشد کرک اسپرد در نیمه دوم سال پر رنگ تر شده  و دوباره احتمال انتشار گزارش های قوی در آینده بالا رفته است . 


چه قدر خوب بود به جای لیدری پالایشی ها و خودرویی ها ، پتروشیمی ها لیدر بازار می شدند . با اینکه این گروه بیشتر حجم معاملات را به خود اختصاص می دهند اما همیشه دنباله رو بودند و کمتر به یاد داریم این گروه توانسته باشد کل بازار هم جهت کند . به هر حال امروز هم نماد های این گروه  با رشد قیمت دلار ازاد به سطوح بالای ۲۸ هزار تومان شاهد تحرکات مثبت بود  و توانستند روی شاخص های بورسی تاثیرات خوبی داشته باشند . 

در شازند صف خرید سهم حفظ شد .  همانطور که اشاره شد سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی مناسب  ۱۰۰۰ تومانی همراه می باشد .  

شپدیس هم با رشد قیمتی می رود تا قیمت های ۲۰ هزار تومانی را در هم بشکند .  خبرهای خوبی از این سهم به گوش می رسد . سود سازی بالا در کنار رشد قیمت های جهانی اوره وضعیت خوبی را پیش روی سهم گشوده است .

شلرد با خبر راه اندازی کامل تولیداتش با اقبال توانست قیمت های ۱۰۰۰ تومانی را رد کند .  سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با تولیدات و رشد فروشش می تواند سود سازی های خوبی به خصوص با این نرخ های جهانی اوره داشته باشد . 
 

نکته آموزشی

 

ابزارباند بولینگر

 

این از سه خط تشکیل شده است که خط وسط که همان میانگین متحرک 20 روزه است و دو خط بالا و پایین که انحراف معیار حول مبدا هستند

 

نحوه کار با این ابزار به این صورت است که هرگاه که قیمت خط وسط باند بولینگر را رو به بالا قطع کنید (بالا تر از خط وسط باند قرار بگیرد) سیگنال خرید صادر شده است و  برعکس هرگاه خط رو به پایین قطع شود سیگنال فروش صادرشده است

 

خط بالا و پایین محدوده نوسان احتمالی را به ما نشان می دهد و قیمت تمایل دارد پس از صدور سیگنال خرید به لبه ی بالایی باند بچسبد و با آن حرکت کند و بر عکس پس از صدور سیگنال فروش به لبه ی پایینی باند بچسبد و با آن حرکت کند

 

در دیدگاه کوتاه مدتی تایم فریم تحلیل خود را روی روزانه قرار میدهیم و برای تحلیل میان مدتی تایم فریم تحلیل خود را روی هفتگی قرار میدهیم

 

مثال : کاربرد ابزار BB در بررسی بیت کوین امروز

بیت کوین سیگنال خرید  دارد

مثال : کاربرد ابزار BB در بررسی آتی نقره امروز

آتی نقره علامت خرید دارد

مثال : کاربرد ابزار BBدر بررسی سکه طلا امروز

سیگنال سکه خرید است

مثال : کاربرد  ابزار BB  در بررسی دلار امروز

سیگنال دلار خرید است

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *