یکی از ارز های دیجیتالی می تونیم به بیت کوین اشاره کنیم، این ارز دیجیتالی به عنوان یکی از واسطه ها برای تبادل به کار میره. از هدف های وجود این ارز دیجیتالی می تونیم به استفاده اون از سیستم رمزنگاری برای کنترل و مدیریت این نوع از ارز دیجیتال با هدف تمرکز زدایی از نظارت های موجود و مقررات مرکزی و سیاست های پولی و بانکی فعالیت می کنه. بیت کوین در ابتدای کار به نام کسی و یا گروهی که خود را ساتوشی ناکاموتو نام برده است. این فرد و یا گروه ایده های خود را با ایده هایی که در جامعه CYPHERPUNK می باشد ادغام کردن. در موقعی که این ارز دیجیتال به وجود اومده تا به الان رشد سریعی داشته. در اوایل سال 2010 بسیاری از کسب و کارها این ارز دیجیتالی را در بازارهای کسب و کار خود پذیرفته اند. برای ورود به بازار ارز دیجیتال باید تاریخچه بیت کوین را به خوبی بدانید در ادامه با دانش سرمایه آرکا و آموزش ارز دیجیتال با تاریخچه بیت کوین به صورت کامل آشنا شوید.

از تاریخچه بیت کوین چه می دانید؟

بیت کوین چیست؟

تمامی اتفاق های افتاده درباره ارز دیجیتال تا به امروز از یال 2008 شروع شده است و با انتشار مقاله ای به نام پول الکترونیکی خود را معرفی کرده است. تمامی این اتفاق ها توسط هویت ناشناسی که خود را ساتوشی ناکاتوما نامیده است شروع شده این و با این مقاله در تیتر اول رسانه های جهان قرار گرفته شده و تمامی اقتصاد دانان را به بحث های طولانی وا داشته است.

شما با استفاده از بیت کوین می تونین تمامی خرید های خود را انجام دهید و از فروشگاه های معتبر به صورت آنلاین سفارش خود را به ثبت برسونید. می تونین با بیت کوین تراکنش های خود را نیز به انجام برسونید و واریزی های خود را به سراسر دنیا انجام بدید و یا اونو به عنوان سرمایه گذاری نیز نگاه کنید. بعد از بیت کوین که اولین ارز دیجیتال بوده به دنبال اون ارز های دیجیتالی دیگه ای وارد بازار شده است که ویژگی های اون مانند بیت کوین می باشد. طبق گفته تاریخچه بیت کوین  این رمز ارزها دارای ویژگی های منحصر به فردی است به همین دلیل تا به امروز که 10 سال گذشته است شهرت بسیاری یافته.

کنترل بیت کوین دست چه کسانی است؟

بیت کوین بر خلاف پول هایی که امروزه وجود دارد و در بازار عرضه و توزیع شده است در کنترل هیچ فردی و یا گروه خاصی نمی باشد. این شبکه از قوانینی پیروی می کنه که تمامی افراد در بازار می تونن اونو مشاهده کنن . باید تمامی این قوانین رو باید پذیرفت. تمامی قوانینی که حاکم این ارز دیجیتال هستن به صورت کد های برنامه نویسی شده هستن که در اینترنت توسط تمامی افراد قابل مشاهده هستش.

اولین ارز دیجیتال بیت کوین هستش که وارد بازار های جهانی شده است

پشتوانه بیت کوین چیست؟

همان طور که در بالاتر به اون اشاره کردیم بیت کوین برخلاف تمامی پول های رایج در دنیا و یا فلزات اعم از طلا و… که در مبادله از اونا استفاده می کنن پشتوانه خاصی نداره. طبق تاریخچه بیت کوین که گفته است تنها پشتوانه بیت کوین اعتماد مردم می باشد که به این رمزارز ها ارزش داده میشه. برای مثال همان طور که تمامی ما برای خرید از این بابت مطمئن هستن که می تونن با پولی که در دست دارن به هر مغازه ای برن و وسایل مورد نیاز خودشونو خریداری کنن، در مقابل این موضوع مغازه دار هم می دونه که با استفاده از این پول می تونه کالا و وسایل مورد نیاز خودشو فراهم کنه، به همین ترتیب اسکناس ها دست به دست در دنیا چرخیده است.

تاریخچه بیت کوین

اولین ار دیجیتال که پای به بازار ها گذاشته است بیت کوین هستش و تا به امروز کسی نمی دونه که سازنده این ارز دیجیتال چه کسی هست، بسیاری از ارز های دیجیتالی در سکوت تولید میشن. همان طور که در بالاتر هم به آن اشاره شد بیت کوین توسط فرد و یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو تولید شده است و تا به امروز کسی این را تشخیص نداده که این کار یک فرد و یا گروه خاصی بوده است. بعد از تولید و عرضه این بیت کوین به بازار های جهانی خبری از ساتوشی ناکاموتو نیستش. در آموزش ار دیجیتال که در دانش سرمایه آرکا به آن پی خواهید می برید اینه که شما می تونین در حالت آفلاین بیت کوین های خود را در سخت افزار امن ذخیره سازی کنید که به اصطلاح به این حرکت میگن ذخیره سرد. در این حالت هیچ سارق سایبری توانایی به سرقت بردن بیت کوین های شما را نخواهد داشت و رمز ارز های شما در این حالت بسیار امن می باشند. لازم به ذکر است شما می توانید داده های خودتونو به صورت گرم ذخیره سازی کنید که در این حالت داده ها بر روی اینترنت ذخیره می شن و در نتیجه این عمل سارقان توانایی سرقت رمز ارز های شما را دارن. دانش سرمایه آرکا تمامی و بهترین راه برای ذخیره سازی را به شما پیشنها میده. ذخیره سازی داده ها به صورت سرد کاملا در تناقض با ذخیره سازی داده ها به صورت گرم هستش.

بیت کوین بر خلاف اسکناس نامحدود تولید میشود به صورت محدود تولید میشه

آیا بیت کوین محدود است؟

تمامی بانک ها و دولت ها این توانایی رو دارن که اسکناس های خو را به صورت نامحدود به چاپ برسونن که این کارشون باعث میشه ارزش پول ملی به شدت افت کنه. در شبکه بزرگ بیت کوین تمامی افراد میتونن در خلق واحد های پولی جدید شرکت کنن. در این شبکه تعداد کل بیت کوین ها مشخص شده و باید در محدوده 21 میلیون واحد باشه. محدود بودن استخراج این بیت کوین ها یکی از همان قانون هایی هستش که در این شبکه به وجود اومده که به این قوانین موجود مجموعه قوانین موجود در شبکه جهانی پروتکا گفته میشه.

آفرینش بیت کوین

در سال 2008 در 18 اوت یک دامنه به نام BITCOIN,ORG به ثبت رسیده است. بعد از آن در همان سال در 31 اکتبر یک مقاله به نام بیت کوین یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر است در سایت های مختلف منتشر شده است. توسط ناکاماتو در این مقاله روش های استفاده از این ارز دیجیتال به کار رفته  و عنوان آن نیز سیستمی برای معامله های الکترونیکی بدون تکیه بر صحت و اعتماد سنجی می باشد. در سال 2009 در 3 ژانویه شبکه بیت کوین که با استفاده از بلوک اصلی آن که بلوک شماره 0 بوده توسط ساتوشی ناکاموتو که با ارزش 50 بیت کوین بوده است ایجاد شده.

متنی که در بلوک شماره 0 قرار گذاشته شده:

در تاریخ 2009 نخست وزیر در آستانه دومین کمک مالی خود به بانک ها می باشد. این متن به عنوان تیتر در روزنامه تایمز در همان سال در 3 ژانویه منتشر شده است را اشاره کرده. این نوشته به عنوان مهر زمانی در تاریخچه پیدایش  بیت کوین ثبت شده است در کنار این، این مقاله را به عنوان یک اظهارنامه تحقیرآمیز در مورد بی ثبات بودن بانک ها در ذخیره سازی نام برده شده است. اولین مشتری بیت کوین در سال 2009 در 9 ژانویه به میزبانی SOURCEFORGE منتشر شده است.

یکی از اولین تریدر های بیت کوین که اولین حامی و پذیرنده و توسعه دهنده بیت کوین نیز معرفی شده می تونیم به برنامه نویس هال فینی اشاره کرد. در اولین روز انتشار نرم افزار این برنامه نویس برنامه را دانلود کرده است و اولین معامله جهانی بیت کوین را انجام داده و در سال 2009 در 12 ژانویه از بلوک 170 این برنامه، 10 بیت کوین را دریافت کرده است. از دیگر مشتری های اصلی بیت کوین میت ونیم به وی دان که خالق نسخه اولیه بیت کوین با همان B-MONEY بوده اشاره کرد و یا می تونیم به نیک زابلو اشاره کرد که وی خالق نسخه اسبق بیت کوین یا همان بیت گلد اشاره کرد.

 طبق گفته تاریخچه بیت کوین تخمین زده شده که نااموتو در اولین استخراج خود و قبل از این که ناپدید شود 1 میلیون بیت کوین را استخراج کرده است، ناکاموتو به نحوی توانست افسار کنترل این برنامه را به توسعه دهنده گاوین آندرسن بسپاره و این فرد به عنوان یکی از توسعه دهنده های اصلی این برنامه و بین کوین تبدیل شده است. اولین معامله بیت کوین به عنوان یک معامله 10000 BTC به ثبت رسیده که برای خرید و پرداخت غیر مستقیم 2 پیتزا انجام شده است و این کار توسط فردی به نام پاپا جونز اتفاق افتاده است.

در سال 2010 در 6 اوت یک آسیب پذیری عمده در شبکه های بیت کوین رخ داده شده است، به این صورت بود که معامله های انجام شده قبل از به انجام رسیده شدن اونا و ورود به سیستم تراکنش یا بلاکچین به کاربرانشون این اجازه رو می داد که بدون محدودیت و دور زدن قوانین بیت کوین تعداد نامحدودی از بیت کوین را برای خودشون به ثبت برسونن. در 15 آگوست از این مشکل و خلا استفاده شد و بیش از 184 میلیارد بیت کوین فقط به 2 آدرس در شبکه به استخراج درآمد. در عرض چند ساعت است مشکل شناسایی شد و بعد از رفع شدن این مشکل و با ارتقا شبکه به نسخه به روز شده اون، تمامی مشکلات از تراکنش های انجام شده پاک گردیده است. این مشکل بیان شده تنها نقضی می باشد که در تاریخچه بیت کوین شما می تونین اون رو مشاهده کنید و از این نقض بسیار سو استفاده شده است.

ساتوشی ناکاموتو اولین فرد بی هویتی است که بیت کوین را به وجود آورده است

ساتوشی ناکاموتو

فرض شده است که اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو برای شخص و یا افرادی است که با پرتوکل های اصلی بیت کوین را در سال 2008 طراحی کرده اند و کل شبکه را در سال 2009 راه اندازی کرده. ناکاموتو اصلی ترین پدیدآورنده نرم افزارهای موجود برای بیت کوین می باشد که در انجام اصلاحات و اطلاعات فنی در انجمن بیت کوین فعال بوده است. در این مورد که ساتوشی ناکاموتو چه کسی است گمانه زنی های زیادی زده شده برای مثال بسیاری از افکار عمومی افرادی اعم از دای، سزابو، فینی را از ساتوشی ناکاموتو می دونن که این موضوع توسط این افراد رد شده.

همچنین این که ساتوشی ناکاموتو یک مجموعه توسط بخش مالی اروپا می باشد نیز ورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تمامی تحقیقات انجام شده برای آن که بدانن که این ساتوشی ناکاموتو چه کسی و یا چه کسانی هستش توسط شرکت نیویورکر و فست مورد انجام قرار می گیره. تحقیقات نیویورکر دارای 2 نامز احتمالی در این حیطه می باشد که این 2 نامزد عبارت اند از مایکل کلیر و ویلی لهدونویر هستش. تحقیقاتی که فست کمپانی به دست آورده نیز توسط شواهد محرمانه ای می باشد که رد رابطه با درخواست صحبت اختراع فناوری رمزگذاری شده توسط نیل کینگ، ولادیمیر اوکسن و چالز بری در سال 2008 در 15 اوت برای دامنه بیت کوین که 72 ساعت بعد از آن این دامنه به ثبت رسیده است به دست آورده اند.

تمامی ایت مخترع ها تا به امروز آن که ساتوشی ناکاموتو می باشند را به انکار رسانده اند. در سال 2013 در ماه مه تد نلسون به این نتیجه رسیده است که ریاضی دان ژاپنی که نام وی Mochizuki Shinichi می باشد همان ناکاموتو هستش. در همان سال 2013 محققان اسرائیلی اعم از دوریت رون و آدی شامیر، راس ویلیام اولبریخت، مدیر سایت سلیک رود را به عنوان یکی از افراد احتمالی در پشت پرده بیت کوین معرفی کرده است. این محقق ها تمامی سو ظن های خود را بر اساس تحلیل شبکه معاملاتی بیت کوین نام برده اند. این ادعا مورد اعتراض قرار گرفته که رون و شامیر مجبور به پس گرفتن ادعا خود شده اند.

طبق گقته تاریخچه بیت کوین از سال 2010 به بعد به نظر رسیده سات که ناکاموتو دیگر در بیت کین دست نداشته است. در سال 2011 ناکاموتو با یکی از توسعه دهنده های بیت کوین ارتباط گرفته است و گفته شده که وی به کار های دیگر مشغول است.

تا به امروز هیچ سرنخ و یا موقعیتی از ساتوشی ناکاموتو به دست آورده نشده است و کسی هویت واقعی این فرد و یا گروه را نمی دونن و همچنان در حال تحقیق در این مورد هستن.

محتوای اختیاری بلاکچین

بلاک چین این توانایی رو داره که بیت کوین رو با داده های دلخواه خودش بارگذاری کنه در سال 2018 محققان دانشگاه RWTH و دانشگاه گوته 1600 پرونده اضافه شده به این زنجیره را شناسایی کردن که 59 پرونده موجود در آن شامل پیوند هایی است که با تصاویر غیر قانونی اعم از استثمار کودکان، محتوا های حساس سیاسی، نقض حریم خصوصی و… بوده. این محققان یک مقاله در حوزه موضوع تجزیه و تحلیل در مورد انتشار محتواهای خاص را بیان کردند که پورنوگرافی هم می تونه به دلیل وجود یک بلاک چینی غیر قانونی باشه. در سال 2015 اینترپل این هشدار را داده است که بلاک چین به صورتی است که امکان تزریق بدافزار ها و یا ویروس ها را به سیستم میزبان بدون متوجه شدن شما وجود دارد و حتی قابل پاک شدن هم نیستش.

واحد ها و تقسیم پذیری

واحد محاسباتی سیستم بیت کوین همان بیت کوین هستش. کد های موجود در ارز ایزو 4217 هستش که برای نمایش بیت کوین BTC و یا XBT هستش. کارکتر های یونی کد اون نیز ₿ است. یک بیت کوین به 8 رقم اعشار قابل تقسیم می باشد. واحد های کوچیک تر برای بیت کوین می تونیم به میلی بیت کوین MBTC هستش و برابر است با 1/1000 بیت کوین محسوب میشه. واحد های ساتوشی است که کوچیک ترین تقسیم بندی ممکنه هستش و برای ادای احترام به خالق بیت کوین این نام بر روی آن قرار داده شده و برابر با 1⁄۱۰۰۰۰۰۰۰۰ صد میلیونیوم بیت کوین می باشد. به عنوان مثال 1000000 ساتوشی برابر هستش با 1 میلی بیت کوین.

بلاک ‌چین

بلاک چین همان ساختار داده ها از بلوک ها در دفاتر هستش. بلاک چین همان تعداد تراکنش هایی می باشد که بیت کوین در ماه نمودار نیمه الگوریتمی داره. تعداد خروجی تراکنش های خرج نشده نیز در این بلاک چین نیز دیده خواهد شد. بلاک چین می تونیم به یک دفتر کل عمومی نیز معرفی کردش، در این دفتر تمامی تراکنش های بیت کوین ثبت و ضبط خواهد شد. بلاک های چینی به صورت زنجیره هایی می باشند که از بلوک ها اجرا شده اند و هر بلوک هم حاوی بلوک های قبلی تا بلوک های نخسین هستش.

شبکه بلاک چینی از گره های ارتباطی که در نرم افزار بیت کوین اجرا شده است را تشکیل داده است، این گره های ارتباطی شبکه بلاک چین را حفظ کرده است. برای درک بهتر این موضوع دانش سرمایه آرکا برای شما مثالی میزند. به عنوان مثال فرد پرداخت کننده X با استفاده از برنامه های نرم افزاری که در دسترس دارد بیت کوین های خود را به اندازه Y را به یک گیرنده Z منتقل خواهد کرد.

گره های ارتباطی در بلاک چین توانایی اعتبارسنجی تراکنش ها را به شما میده، کپی تمامی این تراکنش ها را به دفتر خود اضافه خواهد کرد، بعد از اعمال انجام شده بعضی از تراکنش هایی که اضافی میباشند را در گره های دیگر پخش خواهد کرد. برای دست پیدا کردن به تأییدیه مستقل بودن زنجیره مالکیت هر گره شبکه کپی خود را از بلاک های چینی ذخیره کنند.

در دوره های موجود به صورت متوسط در هر 10 دقیقه گروه جدیدی از تراکنش های پذیرفته شده را به بلوک تبدیل می کند. این بلوک ها به زنجیر بلوکی اضافه خواهد شد و به سرعت بالا در تمامی گره ها منتشر میشه، تمامی این فرایند گفته شده بدون نیاز به نظارت مرکزی صورت خواهد پذیرفت. این فرایند به نرم افزار های بیت کوین این اجازه را میده که تعیین کنه که 1 بیت کوین خاص در چه زمانی خرج شده است و برای این که دوباره خرج نشه این اتفاق صورت می گیره.

یک دفتر معمولی تمامی نقل و انتقالات واقعی صورت حساب ها را و یا سفته های موجود را جدا خواهد کرد و ثبت خواهد کرد. بلاک چین تنها جایی هستش که می تونیم بگیم بیت کوین ها در قالب تراکنش های خرج نشده وجود دارن. شما می تونین با استفاده از کاوشگری در بلاک چین برخی از اطلاعات اعم از بلوک های فردی، آدرس های عمومی، تراکنش های درون بلوک ها و.. را مورد بررسی قرار بدید.

تراکنش‌ها

تراکنش های انجام شده در برنامه های ارز دیجیتال با استفاده از زبان برنامه نویسی شبیه به فورث در خواهد آمد. تمامی معاملات انجام شده در این برنامه ها با استفاده از 1 یا چند ورودی و 1 یا چند خروجی تشکیل شده است. هنگامی که شما برای کاربر دیگری بیت کوین ارسال می کنین اون کاربر مورد نظر شما هر آدرسی و هر مقداری که بیت کوین را دریافت کرده به صورت یک خروجی مشخص خواهد شد. برای آن که برای خرج شدن یک بیت کوین به صورت دوباره را جلوگیری کنین باید هر ورودی به یک خروجی از قبل در بلاک های چین اشاره کرد. از آن جایی که تمامی تراکنش ها دارای چندین خروجی هستن، تمامی کاربران می تونن بیت کوین ها را در یک تراکنش برای چندین نفر به صورت همزمان ارسال کنن. همان طور که در یک تراکنش های نقدی مجموعه سکه هایی که پرداخت شده استفاده میشه می تونن از مجموعه پرداخت های مورد نظر رو بیشتر کنه. در این حالت از یک خروجی اضافه استفاده میشه که بیت کوین را به پرداخت کننده را به وی برمی گرداند.

تامامی ساتوشی های ورودی که در خروجی های تراکنش ها استفاده میشن، به صورت کارمزد های تراکنشی تبدیل خواهند شد. لازم به ذکر است کارمزد تراکنش ها به صورت اختیاری هستش، تمامی استخراج کنندگان می تونن تراکنش هایی را که انجام میدن که کارمزد بیشتری دارن را انتخاب کنن و به صورت اولویت بندی استفاده کنن.

ماینر ها یا همان استخراج کننده ها تمامی تراکنش ها را بر اساس کامرزد های پرداخت شده و نسبت به حجم ذخیره سازی خودش انتخاب می کنه، لازم به ذکر است ذخیره سازی بر اساس مقدار مطلق پولی که پرداخت شده انتخاب نمیشن. این هزینه ها معمولاً بر حسب ساتوشی در هر بایت اندازه گیری می کنه. اندازه تراکنش به تعداد ورودی هایی که مورد استفاده قرار می گیرن که برای ایجاد تراکنش و تعداد خروجی ها بستگی داره.

اندازه بلوک هایی که بلاک چین موجوده در ابتدای کار به 32 مگابایت محدود شده بود. محدودیتی که در بلوک های چینی ارائه داده شده است توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2010 به صورت کلی معرفی شده است. محدودیتی که برای اندازه بلوک 1 مگابایتی صورت گرفته است مشکلات زیادی را برای پردازش تراکنش ها ایجاد خواهد شد برای مثال افزایش کارمزد تراکنش ها و تأخیر در پردازش تراکنش ها می باشد.

 

مالکیت

زنجیر مالکیت در عمل یک تراکنش می تونه بیش از 1 ورودی و بیش از 1 خروجی داره. در بلاک های چینی بیت کوین ها در آدرس های بیت کوین ثبت خواهد شد. برای ساخت یک آدرس بیت کوین شما نیازمند به یک کلید خصوصی معتبر به صورت تصادفی و محاسبه آدرس بیت کوین مربوطه را نیاز دارید که این کار میشه در 1 ثانیه انجام بشه. لازم به ذکر است محاسبه کلید خصوصی در آدرس بیت کوین معین یک کار غیر ممکن است. کاربران می تونن به دیگران بگن تا آدرس بیت کوین را بدون به خطر انداختن کلید خصوصی مربوطه عمومی کنن.

تعداد کلید های خصوصی معتبر به قدری زیاد شده که بعیده کسی یک جفت کلید را محاسبه کنه که از قبل در حال استفاده شده است و دارای بودجه هستش. برای آن که فرد بتونه بیت کوین های خود را خرج کنه باید رمزنگاری کلید عمومی مربوط به اون بیت کوین را بدونه و تراکنش را به صورت دیجیتالی امضا کنه. شبکه موجود با استفاده از رمزنگاری های موجود کلید عمومی که امضا شده است را به تأیید می رسونه، لازم به ذکر است که کلید خصوصی هرگز فاش نمیشه. اگر یکی از کلید های خصوصی گم بشن شبکه بیت کوین هیچ نوع مدرکی از مالکیت را تشخیص نخواهد داد و این امر باعث خواهد شد که سکه ها غیر قابل استفاده بشن و به صورت موثر گم بشن.

برای مثال در سال 2013 یکی از کاربران ارز دیجیتال که در این بازار مشغول به کار بوده است ادعا کرده که 7500 بیت کوین را ارزش اونا 7.5 میلیون دلار بوده داخل یک هارد دیسک که حاوی کلید خصوصی بوده ریخته و اون مقدار بیت کوین رو به صورت اتفاقی دور انداخته و برای همیشه گم شده و از بیت کوین ها دیگر توانایی استفاده نداشته.

بررسی های انجام شده این را نشان میدهد که حدود 20 درصد از کل بیت کوین های موجود از بین رفتن و ارزش بازار اون ها هم در سال 2018 در ژانویه حدود 20 میلیون دلار بوده. شما برای اطمینان از امنیت بالای بیت کوین های خود باید کلید خصوصی را مخفی نگه دارید. اگر شما کلید خصوصی را به شخص سوم بگویید و آن را فاش کنید شخص سوم می تونه از آن برای سرقت هر بیت کویت مرتبط استفاده کنه.

در سال2017 در دسامبر در حدود 780000 بیت وین از صرافی های ارز دیجیتال به سرقت رفتن.

سخن آخر

شما بعد از استخراج بیت کوین و یا خرید آن و حتی معاملاتی که انجام می دین می تونین اونارو در کیف پول های رمزنگاری شده بیت کوین ذخیره کنید، لازم به ذکر است به سرقت رفتن بیت کوین در موارد زیادی به ثبت رسیده است. در برخی از موارد صرافی های موجود غیر فعل میشن و هکر ها بیت کوین های مشتری ها را به سرقت خواهند رساند. بررسی های انجام شده در تاریخچه بیت کوین این را نشان داده که در سال 2013 در آوریل در حدود 45 درصد از صرافی های بیت کوین بسته شده اند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *