آلت کوین چیست؟

تاکنون ممکنه که بارها عبارت آلت کوین رو در دفعات زیاد در ارزهای دیجیتال شنیده باشین. افکار عمومی امروزه این ارزهای دیجیتالی رو خیلی بهتر و سودآور تر از بیت کوین میدونن. اما حالا اصلاً می دونین آلت کوین چیه؟ با مفهوم این عبارت آشنایی دارین؟ بیت کوین در ابتدا در سال 2008 متولد شد و در نهایت یک سال بعد از آن یعنی سال 2009 راه اندازی شد. قبل بیت کوین تلاش های بسیاری برای به وجود آوردن یک سیستم پولی دیجیتال شده بود اما هیچ کدومشون نتونسته بودن موفقیت آمیز باشن. بیت کوین یکی از بهترین و موفق ترین پروژه ای بود که برای دیجیتالی کردن پول اتفاق افتاد.

همون طور که می دونیم ارزهای دیجیتالی شدیداً با رمزنگاری گره خورده و به این رمزارز هم گفته میشه. پس فهمیدیم که رمزارز یک نوع ارز دیجیتالی هستش. لازم به ذکره که بیت کوین هنگام بالا گرفتن سیستم بدون ایراد نبوده و نیازمند به قابلیت های بیشتری بوده است. به همین دلیل روز به روز برای بیشتر کردن قابلیت های رمزارز ها با الهام گیری های متفاوت رمزارزهای جدید ظهور کردن. این ارزها تلاش بر این داشتن که محدودیت و مشکلاتی که اولین رمزارز در دنیا داشته رو برطرف کنن و یک سری امکانات بیشتری به کاربران خودشون بدن.

Altcoinها امروزه به عنوان یک جایگزین برای اولین ارز دنیا به حساب میاد. در دنیای ارزهای دیجیتالی آلت کوین ها در یک سمت و بیت کوین در سمت دیگر قرار گرفته و در حال رقابت باهم هستن. یک وب سایت معتبر در این زمینه به عنوان یکی از مهم ترین مرجع نمایش قیمت ارزهای دیجیتالی تا کنون نزدیک به 5هزار از این ارزها را به صورت فهرست درآورده است اما تعداد واقعی این این نوع از ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر هستش.

کلمه آلت کوین را می توان به 2 بخش آلت Alt که به معنای Alternative می باشد که به معنای جایگزین هستش تقسیم کنیم تا به درستی مفهوم رو درک کنیم. در آموزش ارز دیجیتال با دانش سرمایه آرکا این را می فهمید که Altcoinها رمزارزهای جایگزین هستند این ارزها به وجود اومدن تا بتونن جای بیت کوین رو بگیرن. شاید در اول به این فکر کنید که نمی توان اولین رمزارز به وجود اومده رو از بازی خارج کرد اما امروزه ما شاهد کاهش روز به روز سهام بیت کوین در این شبکه هستیم. دانش سرمایه آرکا در ادامه این مقاله قصد داره که شما رو به صورت کلی با این نوع ارزهای دیجیتال آشنا کنه.

آلت کوین چیست؟

همون طور که در بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم آلت کوین که به لایتن به آن AltCoin مخفف عبارت Alternative Coin هستش. به زبان خیلی ساده می تونیم اینجوری بگیم که Altcoinها تمامی ارزهای موجود در بازار به جز بیت کوین هستن. این مفهوم درک پیچیده ای نداره و فقط برای دسته بندی رمزارزهای دیجیتالی نوبت به کار میره. بیت کوین اولین گزینه ای بود که زمینه رو برای ظهور سیستم پولی بر روی بلاک چین رو فراهم کرد.

از طرف دیگه با وجود به وجود اومدن چند ده هزار ارز دیجیتالی جدید هنوز نزدیک به نیمی از بازار ارز دیجیتال در اختیار بیت کوین هستش. پس این امری طبیعیه که بیت کوین رو در یک طرف و بقیه رمزارزها رو در طرف دیگه قرار بدیم. بیت کوین رو می تونیم یک پروژه فوق العاده بدونیم که انتظار مارو از یک سیستم پولی سریع و امن رو به وجود آورده. لازم به ذکر است با تمامی ویژگی هایی که داره نمی تونیم از مشکلات و ایراداتی که داره هم چشم پوشی کنیم.

این نوع از ارزهای دیجیتالی به وجود اومدن تا این ایراد و مشکلاتی که بیت کوین داشته رو برطرف کنه، در کنار این یک سری قابلیت های جدید رو هم به کاربران خودش ارائه بده. در عمل می تونیم بگیم که تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار از یک ویژگی های تکنولوژی با بیت کوین مشابه هستن اما در برخی از پروژه ها هم این الگوریتم به صورت متفاوتی استفاده شده. تعدادی از افراد بر روی مقیاس پذیری و افزایش تعداد تراکنش ها قابل پردازش در هر ثانیه تمرکز داشته اند.

هنگامی که اولین رمزارز در دنیا به وجود اومد، دنیا با یک فناوری فوق العاده ای به نام بلاک چین آشنا شد، این بلاک چین امروزه در صنعت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیره. برخلاف بیت کوین که فقط مختص به سیستم های پولی هستش آلت کوین ها این گونه نیستند و بعضی از اونا کاربردهای ورای انتقال و دریافت پول رو دارن.

برای درک بهتر به اتریوم اشاره می کنیم، این اکوسیستم بلاک چین برای ساخت و یه اجرا در آوردن برنامه های غیر متمرکز و همچنین قرارداد های هوشمند به کار میره. حالا برای این ویژگی که گفته شد یک رمزارز اختصاصی به نام اتر در نظر بگیریم. امروزه این ارزهای دیجیتالی مختلفی تولید شدن و بعضی از اونا مانند اتریوم، ریپل، لایت کوین و.. در صدر جدول این Altcoinها قرار گرفتن و همچنان دارای قدرت در این دسته هستن. تعدادی از این Altcoinها با وجود داشتن محبوبیت زیاد در زمان خودشون امروزه به صورت کامل محو شدن و در جدول سقوط کردن. در کنار این یک سری کوین های دیگر در این دسته وجود داره که با تولد اونا طی چند سال با دارا بودن عمر کوتاه در این بازار تونسته خیلی سریع به رتبه های خوبی در این بازار دست پیدا کنه. امروزه این بازار تغییرات زیادی رو به خودش دیده و این مسیری که در حال طی کردن هستش هنوز ادامه خواهد داشت.

چگونه آلت کوین جدید بسازیم؟

برای ساخت این نوع از ارزهای دیجیتال باید به ساخت یک کلاینت مرجع دست بزنید که این کار معمولاً با فورک کردن کد موجود در بیت کوین و آلت کوین بهتر به دست خواهد اومد. یکی از آسان ترین راه برای به وجود آوردن این نوع از ارزها بهتر است ویژگی های فنی جدیدی همراه با پارامتر های تأیید شده روی صدر کار خودتون قرار بدین.

برای این که بتونین افراد رو به این سازه خودتون جذب کنین باید اینو در اختیار عموم قرار بدین تا بتونن به راحتی دانلودش کنن. برای این کار شما می تونین به تالار گفتگو معروف بیت کوین برین و کد مربوطه برای ارز دیجیتالی خود که ساخته اید را در آن جا معرفی کنید. اما تا اینجا کار بسیار آسان بوده قسمت سخت این کار مربوط که خودگردانی این ارزها جدید هستش.

ارزشی که ارز دیجیتال ساخته شده در این دسته داره تماماً بستگی به فرایند خودگردانی داره، در واقع افرادی که به سمت این ارز کشیده میشن ارزش این ارز رو به وجود میارن. برای خودگردان سازی رمزارز خود باید افرادی را پیدا کنید که به عنوان ماینر به شبکه ملحق بشن و مشغول به فعالیت باشن. برای این که ارز دیجیتالی ساخته شده دارای ارزش باشه باید افراد ذی نفعی وجود داشته باشه تو این راه تا واحد ارزی را در اختیارشون داشته باشن و اون رو مفید و ارزشمند بدونن.

برای آن که شما بتونین در این راه موفق بشین باید برای به روز رسانی، رفع اشکالات، افزایش مقیاس پذیری و کارایی، پاسخگویی به کاربران، افزایش محبوبیت، افزودن ویژگی ‌های جدید، افزایش ظرفیت برای تراکنش‌های بیشتر را در نظر داشته باشین تا ارز شما بتونه در صدر جدول قرار بگیره. از اونجایی که خرید و فروش برای مردم بیشتر اهمیت داره باید بازار رو به صورت یکسان فراهم کنین تا خریداران شما با خیالی راحت کوین های شما را خریداری کنن و فروشنده هم بتونه کوین هاشو در بازار بفروشه.

مزایا و معایب آلت‌ کوین‌ ها

در آموزش ارز دیجیتال باید با مزایا و معایب تمامی ارزهای دیجیتالی آشنا باشین تا بتونین تصمیمات بهتری رو بگیرین. دانش سرمایه آرکا در این راه به شما کمک بسزایی خواهد کرد و تمامی مزایا و معایب این ارزهای دیجیتالی که در این دسته بندی قرار دارن رو به شما به صورت کامل بازگو خواهد کرد.

مزایای آلت کوین‌ها

برخی از مزایایی که در آموزش ارز دیجیتال باید با آن ها آشنایی ات داشته باشین عبارت اند از:

  • بهبود نقص‌ های موجود در بیت کوین

این ارزهای دیجیتالی که در این دسته بندی قرار دارن برای رفع و بهبود نقض های موجود در بیت کوین به وجود اومدن، گاهی این نقص می تونه به سرعت بستگی داشته باشه و گاهی هم می تونه به هزینه استخراج مربوط باشه و حتی در این راه عوامل دیگه ای هم می تونه دخیل باشه.

  • ایجاد رقابت

کسانی که این ارزهای دیجیتالی را می سازند بر اساس قوانینی که بیت کوین به آن ها پایبند شروع به ساخت ارزهای خودشون می کنن که با این کار بتونن فضایی رو به وجود بیارن تا این کوین ها با بیت کوین بتونه رقابت کنه.

  • کارمزد پایین تراکنش‌ ها

علاوه بر سیستم فوق العاده بلاک چین که در این پروژه ها به کار رفتن، یکی از مزایایی که می تونیم بهش اشاره کنیم روش پرداخت هستش. کارمزد پرداخت در این نوع از ارزها نسبتا پایین هستش که این هزینه برای هر تراکنش به صورت مجزا اعمال خواهد شد.

معایب Altcoinها

برخی از معایبی که شما در آموزش ارز دیجیتال با دانش سرمایه آرکا با آن ها آشنا می شوید عبارت اند از:

  • دارای ارزشی بسیار ناپایدار

هممون می دونیم که انتخاب یک Altcoinها برای سرمایه گذاری کار خیلی سختیه، این به این دلیل هستش که ارز اونا می تونه به سرعت تغییر پیدا کنه.

  • پتانسیل بالا برای تقلب و کلاهبرداری

در این نوع از ارزهای دیجیتال امروزه ما شاهد کلاهبرداری ها و اسناد جعلی دیگر در این راه هستیم. در بسیاری از این ارزها شما این امکان رو ندارید تا سرمایه خود را برگردانید و با فرستنده رو شناسایی کنید همچنین در این راه هیچ کنترل و توفق تراکنش هم وجود نداره.

بهترین و محبوب‌ترین آلت کوین‌های بازار ارز دیجیتال

این که بارها اشاره کردیم که آلت کوین ها در یک طرف و بیت کوین در طرف دیگه این به این منظور نیستش که این ارزها ضعیف هستن. برخی از این رمزارزها دارای جوامع خیلی بزرگی هستن که سرمایه کل بازاری که دارن هم بسیار بالا هستش. بیت کوین در ابتدای به وجود اومدنش برای انتقال سریع بوده اما امروزه از هدف اولیه که داشته خیلی دور شده و بیشتر شبیه به طلا برای ذخیره ارزش ها به خود گرفته است.

بیت کوین امروزه دارای سرعت خیلی پایین در پردازش تراکنش ها و کارمزد بالایی که داره باعث شده که روز به روز بازارش افت پیدا کنه. به همین دلیل امروزه بسیاری از کاربران برای کارهایی نظیر انتقال پول و… از Altcoinها بهره می برن.

در این دسته از ارزهای دیجیتالی می تونیم که پولکادات، اتریوم، ترون، ریپل اشاره کینم که فقط یک رمزارز نیستن و این ها به کاربران خودشون یک پلتفرم میده که به صورت اختصاصی می تونن ازش بهره ببرن. این ارزها علاوه بر داشتن یک اکوسیستم بزرگ و کاربردی دارای سرعت برای تراکنش بالایی هم دارن و در حین حال از کارمزد پایینی هم برخوردار شده اند. همین ویژگی های منحصر به فرد باعث شده تا روز به روز محبوبیت این ارهای دیجیتالی بالا رفته و بیت کوین کاهش پیدا کنه.

تاریخچه تولد اولين آلت کوین

همون طور که گفته شد عبارت Altcoin ترکیبی از 2 کلمه هستش که عبارت اند از Alternative و Coin که ترکیب این دو کلمه به معنای کوین جایگزین هستش. اولین این Altcoinها با نماد NMC و با نام نیم کوین به وجود اومد، این نیم کوین ها بر اساس کدهای موجود در بیت کوین به وجود اومده که در سال 2011 در اولین در بازارها عرضه شده است. تا به امروزه هزاران نوع از این ارزهای دیجیتال ساخته شده است. نیم کوین به دلیل آن که نشان داد فضای موجود در در این بازار وجود داره که بتونه تاریخ صنعت رو دگرگون کنه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.

بلاک چین امروزه توانسته به اجرای هزاران Altcoin برسه و به اصطلاح به این کار سوخت رسانی هم گفته میشه. هدف اولیه برای تولید شدن آلت کوین ها برای بهبود جنبه های بیت کوین مانند سرعت تراکنش، کارایی انرژی و… بوده. اما امروزه این ارزهای دیجیتالی دارای هدف های متفاوتی برای به وجود اومدن هستن از اونجایی که بخش بزرگی از بازار رو برای خودشون کردن، دارای 1 میلیارد دلار و یا بیشتر ارزش بازاری هستن.

Altcoinها چگونه کار می‌کنند؟

برای آن که بتونیم بهتر با کارایی این ارزهای دیجیتالی آشنا بشین بهتره با فناوری بلاک چین در ابتدا آشنا بشین. شبکه بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده هستش که داده هایی همانند مالکیت NFTها، تراکنش‌های رمز ارزی، قراردادهای هوشمند، حوزه امور مالی و… را در خود ذخیره کرده است. به این دفتر کل عمومی چین یا همان زنجیره گفته میشه که در داخل خودش بلاک هایی وجود داره که قبل از آن که به دفتر خودش یک بلاک اضافه کنه اونو به صورت کامل اعتبار سنجی می کنه.

شبکه ای که بیت کوین بر روی اون بنا شده به دلیل داشتن ویژگی هایی اعم از عدم نیاز به اعتماد، بدون نیاز به یک حاکمیت، عدم تمرکز، موجودیت مرکزی تسهیل ‌کننده تراکنش ‌ها، پرداخت همتا به‌ همتایی که دارد باعث شده که بسیار پیش گامانه تر عمل کنه. Altcoinها امروزه دقیقا همین فرضیه رو دارن دنبال می کنن. Altcoinها فعالیت خودشون رو با استفاده از بلاک چین دارن انجام میدن.

بعضی از ارزهای دیجیتالی که در این دسته به وجود میان برای اهداف خیلی والاتر به وجود اومدن به عنوان مثال لاین کوین LTC به عنوان یک نسخه خیلی سبک تر بیت کوین توسط یک مهندس سابق گوگل که نام وی چارلی لی بوده توسعه پیدا کرده است.

سخن آخر

Altcoinها برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه رو دارن گزینه خوبی هستش. با این وجود امروزه بسیاری از این ارزهای دیجیتالی یا به صورت کلاهبرداری بوده است و یا به جهات های مختلف جذابیت کم داشته که با شکست مواجه شده است. همیشه قبل از آن که در پروژه ناشناخته سرمایه گذاری کنید به صورت کامل راجع به اون تحقیق کنید و آموزش ارز دیجیتال را نیز ببینید. برای این کار می تونین از تجربه های دانش سرمایه آرکا در این راه استفاده کنین.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *