انواع و اقسام رمز ارزهای دیجیتال

رمزارزهای دیجیتالی دارای انواع مختلفی می باشند و بر اساس ویژگی و کارایی که دارند در دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی شدن. از جمله دستی بندی هایی که این رمزارز ها رو تقسیم کرده عبارت اند از دسته بندی بر اساس حوزه فعالیت آن ها که در خود این دسته رمز ارز ها به 3 دسته اصلی پول های دیجیتال، ارز های پلتفرمی، ارز های مالی تقسیم بندی شده اند. در ادامه با دانش سرمایه آرکا به انواع و اقسام این ارز های می پردازیم.

ارز دیجیتال

انواع ارزهای دیجیتال کلاسیک

بعد از بالا گرفتن بیت کوین و محبوبیتی که به دست آورد، بلاک چین به سرعت در فناوری های امروزه گسترش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا ارز های دیجیتال جدید وارد بازار بشن. با زیاد شدن ارز های دیجیتالی در بازار های جهانی تقسیم این رمزارزهای دیجیتالی صورت گرفت. در آموزش ارزهای دیجیتال باید به صورت کامل با این دسته بندی ها آشنایی ات داشته باشید و آشنا شدن شما با این دسته بندی ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در ادامه با آموزش ارزهای دیجیتال با دانش سرمایه آرکا این تقسیم بندی را برای شما شرح خواهیم داد.

رمزارزهای دیجیتالی در دسته بندی های مختلفی ارائه داده می شوند

بیت ‌کوین

در دسته بندی ارزهای کلاسیک بیت کوین خود به تنهایی تونسته یک دسته مختص به خود داشته باشه. این ارز دیجیتال به عنوان اولین رمزارز شناخته شده و تکنولوژی جدید را به بازارهای جهانی ارائه داده است. امروزه شاهد حجم بالایی از سرمایه گذاری بر روی همین بین کوین هستیم که این مل اقتصاد هوشمندانه و غیر متمرکز می باشد که همین ویژگی باعث شده که بیت کوین در صدر ارز های دیجیتالی باقی بمونه.

با وجود پیدایش بی از 22 هزار ارز دیجیتال در این شبکه که حتی برخی از این ارز ها قابل مقیاس با بیت کوین می باشند، همچنان بین کوین یکی از ارزشمند ترین پروژه در بلاک چین به شمار میاد. کاربران بیت کوین می تونن که تراکنش های خودشون رو به صورت همتا به همتا و غیر متمرکز و همچنین در یک شبکه فوق امن انجام دهند. تا امروز هیچ کدام از ارز های دیجیتال نتوانسته اند خود را به ارزشمندی بیت کوین برساند.

امروزه بیش از 22 هزار ارز دیجیتال وارد این بازار شده است

آلت کوین

به تمامی ارز های دیجیتالی به جز بیت کوین، آلت کوین گفته میشه که به لاتین این کلمه Altcoin نامیده شده است. آلت کوین ها با دارا بودن ویژگی های مشترکی که با بیت کوین دارند اما در بسیاری از جهات با بیت کوین متفاوت می باشند. برخی از آلت کوین های موجود در این شبکه الگوریتم متفاوتی نسبت به بیت کوین دارند. از مهم ترین تفاوت این آلت کوین ها می تونیم به کاربر اونا اشاره کنیم، این ارز ها کاربرد بیت کوین را در کنار مکانیزم هایی اعم از قرارداد هوشمند و… به امور زندگی بشر اضافه کرده اند. در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که آلت کوین ها به تمامی ارز های دیجیتال به جز بیت کوین می باشند اما این موضوع به بلاک چین نیز باز می گردد. معمولا به این آلت کوین ها که همان ارزهای دیجیتالی می باشند دارای بلاک چین مختص و منحصر به فرد خود می باشند، به این ارزهای دیجیتال کوین نیز گفته می شود.

توکن

توکن ها ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین مختص به خود را دارا نیستند و از بلاک چین های معروف به عنوان بستر فعالیت خود استفاده می کنند. توکن هایی اعم از سولانا، اتریوم، کاردانو دارای قرارداد های هوشمند را پشتیبانی می کنند. ساخت توکن ها بسیار کاری راحت می باشد که شما می تواند در ساعت نیز یکی از این توکن را بسازید. توکنی معتبر و خوب است که پروژه بنیادی و قوی را داشته باشد. توکن ها با توجه به آن که دارای کارایی های متفاوتی می باشند دارای انواع مختلفی می باشند. از طرف دیگر توکن هایی که مرتبط با شبکه بلاک چین می باشند را می تونیم به صورت مجزا یک دسته بندی جداگانه از ارزهای دیجیتال نامید. برای درک بهتر این موضوع مثالی را برای شما بازگو می کنیم به عنوان مثال اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس شامل توکن هایی می باشد که در بستر بایننس می باشند.

با بالا رفتن قیمت این ارزها یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری می باشد

انواع ارز دیجیتال از منظر الگوریتم اجماع

رمزارزهای دیجیتالی از این منظر که از چه نوع الگوریتمی برای رسیدن به اجماع برای تایید و ثبت تراکنش استفاده می کنند از این نظر نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند. در این دسته بندی 2 نوع دسته وجود دارند که به الگوریتم هایی اعم از اثبات کار که به لاتین به آن Proof of Work | PoW می گویند و دیگر دسته نیز اثبات سهام که به لاتین به آن Proof of Stake | PoS گفته می شود. در دسته اول که اجماع کار می باشد نود ها یا همان کاربران می توانند به اجماع برسند باید توانایی محاسباتی خود را در اختیار شبکه بگذارند. در این حالت با به انجام رسیدن معادله های ریاضی توسط سیستم و مصرف برق کاربران فعالیت درست کارانه خود را تضمین می کنند و در عوض این کار پاداش شبکه به آن ها ارز داده می شود و به این کار استخراج گفته می شود.

ارز هایی که از این نوع از الگوریتم ها استفاده می کنند به نام ارزهای قابل استخراج معروف می باشند و امکان استخراج این نوع از دسته ارزهای دیجیتالی برای کاربران فراهم می باشند. از جمله ارزهایی که از این الگوریتم استفاده می کنند می توان به نسخه اولیه اتریوم، بیت کوین، لایت کوین اشاره کرد.

با توجه به مصرف و هزینه های زیاد در این محاسبات نوع جدیدی از الگوریتم های با نام اثبات سهام در این شبکه به کار گرفته می شود. در این الگوریتم هر یک از نود ها در این شبکه می توانند ارزهای دیجیتال خود را قفل کنند، به همان اندازه که که این کاربران ارزهای خود را قفل کرده اند می توانند در فعالیت تایید و ثبت تراکنش ها نیز شرکت کنند. تنها اشکالی که ممکن است این سیستم ها وارد می کنند این است که توکن های شبکه را احتکار خواهند کرد و قیمت آن را بالا می برد. الگوریتم نیز در نحوه تایید و ثبت تراکنش ها به دسته بندی مختلفی تقسیم شده است. ارزهای دیجیتالی اعم از سولانا، کاردانو، ترون، ایاس، اتریوم2 از جمله ارزهایی هستند که از الگوریتم اجماع استفاده می کنن. علاوه بر این دو الگوریتم، الگوریتم های دیگری را برای اجماع مورد استفاده قرار داده است.

از دیگر این الگورینم اجماعی می توان به اثبات ظرفیت اشاره کرد که به لاتین به این کلمه Proof of Capacity | PoC می گویند که در این نوع از اجماع کاربران فضای ذخیره سازی خود را برای منظور تایید و یا ثبت تراکنش ها در اختیار شبکه قرار خواهد داد. هرچه این ظرفیت هر چه دارای حافظه بیشتر این را می دهد که کاربران بیشتر امکان ثبت، تأیید تراکنش، کسب پاداش را داشته باشند.

از دیگر نوع این الگوریتم ها می توان به اثبات سوزاندن یا همان Proof of Burn | PoB میگویند به منظور اثبات وفاداری کاربران به شبکه از آن ها خواسته می شود تا بخشی از دارایی که دارند را به یک آدرس ناشناس ارسال کنند و آن را از بین ببرند.

شما با استفاده از دانش سرمایه آرکا می توانید وارد این بازار شوید

انواع ارز دیجیتال وب 3

اینترنت نسل سوم یکی از حوزه های جدید را به جامعه وارد کرده است. این در حالی است که اینترنت نسل دوم توانسته بعضی از معایب نسل اول را حل کرده است اما همچنان مشکل حاکمیت پلتفرم و استفاده از داده های کاربران و نقض حریم خصوصی آن ها در نسل دوم اینترنت پابرجا هستش. پروژه های ارز دیجیتال نسل سوم به دنبال حل کردن این نوع از مشکل ها می باشند. تکنولوژی های مختلفی برای گستری وب سه تاثیر گذار بوده اند که عبارت اند از رایانش مرزی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی ولی از مهم ترین این تکنولوژی ها می تونیم به بلاک چین و رمزارزها اشاره کنیم.

بلاک چین علاوه بر تأمین امنیت بالا برای داده ها، حفظ حریم خصوصی کاربران را افزایش داده است. این بلاک های چین سیستم اقتصادی غیر متمرکز را برای اپلیکیشن ها خود به کار برده اند. ارزهای دیجیتالی وب سه در حوزه های مختلفی فعالیت دارند. در حوزه های همانند Arweave، Filecoin برای ایجاد نقش پروژه های نسل دوم همانند آمازون، دراپ ‌باکس و…. هستند. یک بخش مهم دیگری نیز وجود دارد که برای پردازش داده ها هستش. در این بخش نیز پروژه های بلاک چین مانند Ocean وجود دارد. پروژه هایی اعم از Unstoppable Domains، Handshakes و… را به دنبال ایجاد سیستم دامنه به صورت غیر متمرکز و برای حذف نهاد های واسطه ای همانند Icann هستش.

بسیاری از پروژه هایی که در بلاک چین وجود دارند به دنبال غیر متمرکز کردن خدمات ارائه شده در اینترنت هستند. به عنوان مقال پروژه ای همانند Audius یک پلتفرم بخش موسیقی غیر متمرکز می باشد و در کنار آن پروژه Mirror پروژه انتشار داده به صورت غیر متمرکز هستش.

انواع ارز دیجیتال حوزه امور مالی غیرمتمرکز

امور مالی غیر متمرکز به مان دیفای که به لاتین به آن Decentralized Finance | DeFi نیز گفته می شود یک سیستم مالی باز جهانی می باشد که برای عصر اینترنت ساخته شده است. این سیستم به عنوان یک جایگزین برای سیستم مالی سنتی که غیر شفاف و به شدت کنترل شده و با زیر ساخت های قدیمی و فرسوده است ایجاد شده است. این جایگزین بهتری برای ارزهای محلی و بانکی به کاربران ارائه داده می شود و امکان فعالیت های مالی را به صورت جهانی فراهم خواهد کرد.

شما با استفاده از دیفای امکان پرداخت وام، دریافت وام، انتقال پول، پیدا کردن سرمایه گذار، خرید بیمه برای ایده برای کاربران خود فراهم کرده است. بیش از 370 پروژه ارز دیجیتال در این حوزه فعالیت می کند. پلتفرم های خرید و فروش همانند صرافی های غیر متمرکز و پلتفرم های وام دهی و وام گیری از جمله بخش های مهم در این حوزه می باشند.

از جمله رمزارزهای دیجیتالی معروف که در این حوزه می توان به ارز دیجیتال ترا LUNA، رمزارز آوه AAVE، ارز دیجیتال چین ‌لینک LINK، رمزارز میکر MKR اشاره کرد.

شما می توانید برخی از ارزهای دیجیتالی را از صرافی ها تهیه کنید

ارزهای دیجیتال صرافی

رمزارزهای دیجیتالی که در صرافی ها از آن ها استفاده می کنند یکی دیگر از انواع رمزارزها می باشن که برای فعالیت در صرافی استفاده می شود. این ارزها برای صرافی های غیر متمرکز و صرافی های متمرکز استفاده می شود و هدف از آن ایجاد هر کدام از آن ها به صورت متفاوت می باشد. در صرافی های متمرکز اگر نود ها از این ارزها برای پرداخت هزینه تری و معامله گری استفاده کنند مشمول به تخفیف هستند. استفاده از این ارزها می تواند باعث حذف هزینه انتقال ارزهای دیجیتال و یا ایردراپ ارز های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

در صرافی های غیر متمرکز علاوه بر آن که کاربران ارز دیجیتال صرافی را به عنوان توکن حاکمیتی عمل می کند، دارندگان این نوع از ارزهای دیجیتالی بر حسب تعداد توکن هایی که در اختیار دارند می تونن به پروپوزال های ارائه شده رای داده و مسیر حرکتی صرافی را مشخص کنند. این ارزها امکان استیک این ارزها برای جمع آوری هزینه های تراکنش ها در بستر صرافی غیر متمرکز نیز وجود خواهد داشت.

ارزهایی که در دسته ارزهای صرافی متمرکز می توان به اف ‌تی ‌ایکس FTT، بایننس BNB، کوکوین KCS اشاره کرد. ارز های مربوط به صرافی های غیر متمرکز نیز می توان به سوشی ‌سواپ  SUSHI، یونی ‌سواپ UNI، پنکیک‌ سواپ CAKE از معروف ترین رمزارزهای دیجیتالی می باشند.

میم‌ کوین ‌ها

میم کوین ها به دسته ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می شود که توسط جوک و مسخره بازی با حمایت گروه های مختلف معروف و محبوب می باشد. این ارزهای دیجیتالی در دنیای امروزی کاربردی ندارند و هیچ هدف علمی و عملی پشت آن ها نمی باشد. میم کوین ها بی ارزش ترین نوع از ارزهای دیجیتالی هستند. به این حال به دلیل تبلیغات زیاد گروه های حامی از این میم کوین ها انجام دادند در مدت زمان کم به صورت وحشتناکی رشد داشته است.

کسب سود های کلان افراد را برای ورود و خرید این میم کوین ها ترغیب می کنه. معروف ترین در این دسته از ارزهای دیجیتالی می تونیم به دوج کوین DOGE اشاره کنیم که در سال 2013 اشاره کنیم که به عنوان یک شوخی با فضای ارزهای دیجیتالی ایجاد شده است و با تبلیغ توسط ایلان ماسک توانست ارزش خود را به 1 دلار نیز برسونه. یکی دیگر از ارزهایی که در این دسته قرار دارد می تونیم به شیبا اینو SHIB اشاره کنیم که در هفته های گذشته با رشد شدیدی از لحاظ قیمتی همراه بوده است.

برای آشنایی با تمامی دسته بندی های ارزهای دیجیتال می توانید با دانش سرمایه آرکا همراه باشید

توکن ‌های غیر قابل معاوضه

از دیگر ارزهای دیجیتال که در سال های اخیر به شدت گسترش پیدا کرده است توکن‌ های غیر قابل معاوضه که به لاتین به آن ها Non-Fungible Tokens | NFT گفته می شود. این نوع از ارزهای دیجیتال با بیت کوین ها قابل معاوضه می شود هر کدام از سکه های آن ها دارای ارزش یکسانی است. توکن های غیر قابل معاوضه هر سکه ای که ایجاد کنند منحصر به فرد هستش، کاملا با دیگر سکه ها متفاوت است حتی اگر ظاهر آن ها یکسان باشند. این توکن ها می توان در آثار هنری، توکن های هواداری، شخصیت های بازی که دارای منحصر به فرد هستند. این توکن ها می تونن به عنوان شناسه کاربران در محیط های مجازی استفاده کنن. در سال های آینده با گسترش دنیای مجازی و متاورس مورد استفاده قرار می گیره و در بین ارزها نیز گسترش پیدا کرده است. از جمله ارزهایی که در این دسته قرار می گیرند عبارت اند از: چیلیز CHZ، انجین ENJ، اکسی اینفینیتی AXS، تتا THETA، فلو FLOW اشاره کرد.

انواع ارزهای دیجیتال حاکمیتی

در بسیاری از پرتوکل های غیر متمرکز که از ارزهای دیجیتال حاکمیتی که به آن ها Governance Token گفته می شود برای مشخص کردن جهت حرکت پروتکل و تصمیم گیری های مختلف مورد استفاده قرار می گیره. تیم های مدیریتی پروتکل و یا نودهای آن توانایی آن را دارند که پروپوزال هایی که برای اضافه کردن ویژگی های جدید به پلتفرم یا تغییر رویه های حاکمیت آن ارائه خواهد داد. بعد از ارائه پروپوزال مدت زمانی برای بحث بر روی پروپوزال و نتایج آن را در نظر گرفته می شود، بعد از آن صاحبان ارزهای دیجیتال حاکمیتی می تواند به انجام و یا عدم انجام پروپوزال رای خواهند داد.

رای هر کدام از افراد در این سیستم ها بر اساس تعداد سکه هایی که در اختیار او می باشد تاثیر دارد. هرکسی که در این شبکه از سکه های بیشتری برخوردار باشد می تواند در تصمیم گیری قدرت بیشتری نیز داشته باشد. بسیاری از پروژه های دیفای از توکن های حاکمیتی برای ادامه روند فعالیت خودشون استفاده می کنن.

ارزهای دیجیتالی که در این نوع از دسته بندی قرار دارند عبارت اند از: کامپوند COMP، آوه AAVE، ییرن‌ فایننس  YFI، یونی‌ سواپ UNI هستند که هر کدام دارای یک هدف خاص و منحصر به فرد برای به وجود اومدن هستند.

انواع ارز دیجیتال حوزه متاورس

یکی از جدیدترین دسته بندی که امروزه به ارزهای دیجیتال اضافه شده است حوزه متاورس هستش، بعد از تبدیل نام شرکت فیسبوک به متا تبلیغات زیادی بر روی آن انجام شده است. متاورس به عنوان لغت به معنی بعد افزوده هستش ه به قسمتی از وب که در آن واقعیت مجازی با واقعیت افزوده ترکیب شده است گفته می شود، این ترکیب به وسیله الگوریتم های هوش مصنوعی صورت گرفته است. متاورس دنیای واقعی را با استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی Virtual Reality | VR و واقعیت افزوده Augmented Reality و همچنین در کنار این دو تکنولوژی قدرتمند از تعدادی زیاد از شبکه های اجتماعی به کار رفته است.

در حال حاظر یک متاورس به صورت عمومی وجود ندارد و تمامی شرکت ها باید هر کدام به دنبال ساخت دنیای خود باشند. از جمله شرکت هایی که در این حوزه فعال می باشند عبارت اند از: اچ ‌تی ‌سی، مایکروسافت، متا. طبق گفته ای مارک زاکربرگ که مالک متا هستش این امکان وجود دارد که افراد بتونن اشیا را از یک جهان به جهان دیگه منتقل کنن که این اتفاق بسیار شگفت انگیز خواهد بود. .

توکن های غیر قابل معاوضه یکی از بخش های رمزارزهای دیجیتالی به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در متاورس داشته باشد. این توکن ها برای تشخیص موجودیت ها در فضای متاورس به کار می رود. از ارزهای دیجیتالی که در این دسته بندی فعال می باشند می توان به رمزارزهای انجین ENJ، کیوب CUBE، سند باکس SAND، اکسی اینفینیتی AXS، مانا MANA اشاره کرد.

انواع ارز دیجیتال در حوزه بازی

یکی دیگر از دسته بندی های ارزهای دیجیتال و همچنین روش جدید کسب درآمد می تونیم به دسته مربوط به بازی ها اشاره کنیم. بیشتر بازی های بلاک چینی دارای توکن های غیر قابل معاوضه در خود می باشند و در برخی نیز دارای مفاهیم مربوط به متاورس وجود دارد. به عنوان مثال پروژه ای به نام Sandbox یکی از ارزهای فعال در این حوزه می باشد که دارای یک دنیای مجازی در خود هستش و افراد می تونن در اون زمین بخرن و زمین خودشون رو برای هدف های مختلف استفاده کنن. افراد می تونن در این بازی با ساخت موجودیت های منحصر به فرد خودشون و فروش آن ها نیز پاداش دریافت کنن.

بیشتر بازی های رمزارزهای دیجیتالی بر این هدف ساخته شده اند تا فرد بتواند با بازی کردن این بازی ها جایزه دریافت کند. این به این معنی هستش که شما با استفاده از ابزارهای مختلفی که در این بازی در دست دارید به همراه دیگران وارد یک رقابت بزرگ شده اید و در صورتی که در این رقابت برنده شوید می توانید جایزه خود را دریافت کنید. این پاداش به شکل ارزهای شبکه و یا توکن های غیر قابل معاوضه هستند که این قابلیت را دارند که شما آن ها را در بازار های مربوط به بازی خرید و یا به فروش برسانید.

از جمله ارزهای مهم در حوزه بازی می تونیم به RACA، ALICE، AXS، ENJ اشاره کنیم.

سخن آخر

با بالا رفتن قیمت رمزارزهای دیجیتالی روز به روز شاهد ایجاد ارزهای مختلفی در این بازار خواهیم بود که این به معنای افزایش بیش از حد تعداد آن ها می باشد. امروزه در این شبکه بیش از 22 هزار ارز دیجیتال وجود دارد که شما در آموزش ارز دیجیتال با آن ها به صورت تخصصی آشنا خواهید شد. طبقه بندی این ارزها در دسته بندی های مختلف کار شناسایی و درک این ارزها را راحت تر کرده است. لازم به ذکر است رمزارزها توانایی آن را دارد که در چندین دسته به صورت هم زمان قرار داشته باشد و چند کارایی مختلف را از خود داشته باشد. بیش از 60 دسته مختلف برای ارزهای دیجیتالی تعریف شده است که بیشترین آن ها به اکوسیستم ارزهای اصلی برمی گردد. دانش سرمایه آرکا به صورت تخصصی و کامل تمام این دسته بندی ها را برای شما توضیح خواهد داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *