بازار سهام پس از افت چند ماهه‌ای که به طول انجامید، سرانجام با حمایت‌های انجام‌شده جان تازه‌ای به خود گرفت. شاخص‌کل بورس در طول یک هفته توانست افزایشی ۵۱/ ۰درصدی را به‌ثبت برساند که همچنان حکایت از تاب‌آوری تقاضا در مقابل فضای بدبینانه دارد. بررسی این نماگر بورس حاکی از آن است که از اوایل ماه گذشته تا حداکثر مقدار خود در آبان، بیش از ۱۴‌درصد بازدهی مثبت را برای سهامداران به ارمغان آورد. از آن پس طبق طبیعت بازار‌های مالی، اصلاح قیمتی آن شروع شد و حتی تا زیر محدوده یک‌‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد نیز این افت آن ادامه پیدا کرد، اما در نهایت پس از اتمام روند اصلاحی و شکسته‌شدن مقاومت‌های موجود بر سر راه شاخص‌کل و شاخص هم وزن، این اصلاح در روز دوشنبه به اتمام رسید. حال باید نظاره‌گر بود و دید آیا دو نماگر اصلی بازار می‌توانند از قله‌های تاریخی خود پیشی‌بگیرند و اعداد بالاتری را به خود ببینند یا اصلاح قیمتی هنوز ادامه‌دار است.

بررسی شاخص‌ها

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت توانست برخلاف دو هفته قبل‌تر بازدهی مثبتی را برای سهامداران به‌ثبت برساند. آمار‌ها نشان می‌دهد که این نماگر اصلی بازار رشد ۵۱/ ۰‌درصدی را در هفته گذشته به‌همراه داشت و همچنین شاخص هم‌وزن بازدهی ۴۳/ ۱درصدی را برای فعالان بازار به‌ثمر رساند. این اختلاف میان شاخص هم‌وزن و کل بیانگر این موضوع است که بازدهی سهم‌های کوچک‌تر از بازدهی بزرگان بازار سرمایه در طول هفته اخیر بیشتر بوده‌است. همچنین برخی تحلیلگران بر این باورند که هم شاخص‌کل و هم شاخص هم‌وزن در هفته گذشته توانستند مقاومت‌های مهمی را از میان بردارند. شاخص‌کل از مقاومت موجود در محدوده یک‌‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد که ناشی از خط روند رسم شده میان دو قله اصلی در اردیبهشت ماه است، عبور کرد. مقاومت بعدی را می‌توان یک‌‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد درنظر گرفت که به دلیل قله شکل‌گرفته در ماه قبلی است. در این میان شاخص هم‌وزن در روز سه‌شنبه ۸ آذر مقاومت خود در محدوده ۴۱۲‌هزار واحد را که از قله قبلی شکل‌گرفته بود، شکست، اما باید توجه داشت که مقاومت پیش‌روی این نماگر بازار سهام که ناشی از اصلاحی فیبوناچی ۶۱‌درصد در محدوده ۴۱۳‌هزار واحد است، همچنان می‌تواند صعود را با دشواری مواجه کند.

بررسی ارزش معاملات

یکی از مهم‌ترین آمار‌هایی که مورد‌توجه تحلیلگران قرار می‌گیرد، ارزش معاملات است، اما از آنجایی‌که روند‌های بلندمدت از معاملات افراد حقیقی در بازار سهام اثر می‌پذیرد، بنابراین استفاده از ارزش معاملات خرد منطقی‌تر از ارزش معاملات کل به‌نظر می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) به‌طور میانگین در هفته گذشته ‌برابر با ۲۰۴۳‌میلیارد‌تومان بود. همچنین این آمار برای هفته پیش از آن ‌برابر با ۲۱۸۵‌میلیارد‌تومان بوده که حاکی از افت ۴/ ۶‌درصدی ارزش معاملات خرد در هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر است. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در آبان ماه‌برابر با ۲۱۷۹‌میلیارد‌تومان بوده و مقایسه آن با میانگین روزانه ماه آذر تا روز چهارشنبه که ‌برابر با ۲۰۲۷‌میلیارد‌تومان بود، نشان می‌دهد که ارزش معاملات نسبت به ماه قبل افت نزدیک به ۷‌درصدی را تجربه کرده‌است. بررسی آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته نیز خبر از این می‌دهد که ارزش معاملات بالاخره به زیر ۲‌هزار ‌میلیارد‌تومان دست پیدا کرد، اما همچنان در میانگین روزانه هفتگی این آمار، ‌‌‌‌‌‌ارزش معاملات به زیر ۲‌هزار‌میلیارد‌ تومان نرسیده و در ۴هفته متوالی گذشته توانسته است این مرز را حفظ کند. بررسی تمامی این ارقام حکایت از آن دارد که اگر بخواهیم شاهد رشد بورس در هفته‌های پیش‌رو باشیم، بدون‌شک نیازمند آن خواهیم بود که ارزش معاملات خرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای موجود در این زمینه افزایش یابد و در کنار آن ورود پول نیز در بازار سهام بیشتر شود.

بررسی تغییر مالکیت

از دیگر آمار‌های کاربردی، خالص میزان خروج یا ورود پول افراد حقیقی به بازار سهام است. همان‌طور که پیشتر گفته شد معاملات افراد حقیقی بر روند‌های بازار‌های مالی اثر بسزایی دارد. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین روزانه خالص خروج پول افراد حقیقی در هفته گذشته ‌برابر با ۴۷‌میلیارد‌تومان بوده‌است. این آمار در هفته قبل‌تر ‌برابر با ۱۱۶‌میلیارد‌تومان بوده‌است. مقایسه این دو خالص خروج پول با یکدیگر نشان‌دهنده افت ۶۰‌درصدی این آمار طی هفته گذشته است. این می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به ماه‌های قبل تمایل بیشتری نسبت به واردکردن پول خود در بورس دارند. آنطور که آمار‌های معاملاتی نشان می‌دهند، پس از گذشت ۱۴هفته متوالی، هفته گذشته کمترین میانگین روزانه خالص خروج پول افراد حقیقی به‌ثبت رسید‌ که خبر خوبی برای فعالان بازار سرمایه است. بررسی میزان خالص تغییر مالکیت صنایع مختلف نشان می‌دهد ۵ صنعتی که بیشترین خالص ورود پول افراد حقیقی را طی هفته گذشته تجربه کردند، عبارتند از: غذایی به‌جز قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات، کانه فلزی، مخابرات و رایانه که هرکدام به‌ترتیب ۶/ ۶۵میلیارد‌تومان، ۸/ ۵۴‌میلیارد‌تومان، ۵/ ۳۸‌میلیارد‌تومان، ۴/ ۱۸‌میلیارد‌تومان و ۸/ ۱۵‌میلیارد‌تومان تغییر مالکیت مثبت حقوقی به حقیقی را به‌ثبت رسانده‌اند. در این میان ۵صنعتی که بیشترین خالص خروج پول حقیقی‌ها را متحمل شدند عبارتند از: خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای صنعتی، بانک و بیمه و فلزات اساسی که در هرکدام به‌ترتیب ۲/ ۱۳۷‌میلیارد‌تومان، ۷/ ۱۲۸میلیارد‌تومان، ۷/ ۵۰‌میلیارد‌تومان، ۱/ ۳۵‌میلیارد‌تومان و ۳۰‌میلیارد‌تومان خالص منفی تغییر مالکیت افراد حقوقی به حقیقی به چشم آمد.

آینده چه می‌شود؟

بررسی روند اصلی‌ترین نماگر بازار سهام خبر از این می‌دهد که پس از آغاز یک روند صعودی نسبتا قدرتمند از اوایل آبان ماه، این بازار چند هفته‌ای را به اصلاح روند قیمتی پرداخته است. این حرکت که یک حرکت طبیعی در بازار‌های مالی تلقی می‌شود از دلایل مختلفی ناشی می‌شود. یکی از این دلایل را می‌توان تحلیل سرمایه‌گذاران از گزینه‌های سرمایه‌‌گذاری موجود دانست. هنگامی که قیمت سهام رشد می‌کند، پس از گذشت مدتی، از نظر برخی افراد آن سهم هنوز ارزنده به‌نظر می‌آید و از نظر دیگر افراد، غیر‌ارزنده تلقی می‌شود، بنابراین اصلاحات قیمتی بورس از این نشات می‌گیرد که فعالان بازار اقدام به پورتفو ‌چینی مجدد و عوض‌کردن سبد سهام خود می‌کنند. این اصلاح روند قیمتی می‌تواند چند روز یا حتی چند ماه طول بکشد. آنطور که کارشناسان بیان می‌کنند هم‌اکنون اصلاح قیمتی که ناشی از رشد بازار بود به اتمام رسیده و احتمال دارد شاخص‌کل و همچنین شاخص هم‌وزن به صعود خود ادامه دهند. از طرفی نیز به مردم پیشنهاد می‌شود که با چینش صحیح سبد سهامی خود، بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و در نهایت تحلیل کلان اقتصاد، به فعالیت در بازار سهام بپردازند. یکی از مواردی که به خوش‌بینی‌ها درباره بورس می‌افزاید، آمار تورم منتشرشده توسط بانک‌های مرکزی در اقتصاد‌های بزرگی مانند آمریکا، اروپا، آلمان و دیگر کشور‌ها است. کاهش آمار تورم نقطه‌به‌نقطه می‌تواند منجر به کاهش انتظارات تورمی نسبت به اقتصاد آن کشور شود، بنابراین کاهش این نرخ در نهایت باعث می‌شود که نهاد اصلی پولی آن کشور کمی سیاست‌های انقباضی را با شدت کمتری پیگیری کند. در ادامه این موارد باعث می‌شود که نرخ بهره و اوراق در کشور‌های بااهمیت از نظر اقتصادی با سرعت کمتری رشد کرده و حتی پس از چند ماه شروع به نزول کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران در جهان تمایل بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار‌های جهانی مانند کامودیتی دارند تا سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها که این می‌تواند محرکت بااهمیتی برای رشد قیمتی کامودیتی‌ها به‌حساب آید. از آنجایی‌که بورس تهران را بیشتر نماد‌هایی تشکیل می‌دهند که از نوسان قیمت کامودیتی‌ها اثر می‌پذیرند، در نتیجه رشد این قیمت‌ها در نهایت می‌تواند باعث بهبود وضعیت بازار سرمایه در ایران شود.

 تمایل به خرید سهم‌های کوچک‌تر در بازار سهام چند روزی است که در بازار مشاهده می‌شود؛ این در حالی است که هر زمان که نرخ دلار و سکه افزایشی می‌شود، سهم‌های دلاری کمی مورد‌توجه اهالی بازار سرمایه قرار می‌گیرند. البته به دلیل اینکه نرخ دلار نیما هم‌پای دلار آزاد رشد نمی‌کند، طبیعی است که هم‌اکنون در بازار سهام شاهد توجه چشمگیری به این نمادها نباشیم.

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات بازار سهام پرداخت و گفت: «بر اساس روند معاملاتی بورس تهران طی روزهای اخیر، محدوده نوسانی شاخص‌کل از ابتدای آذر ماه تاکنون بسیار کوچک شده و از طرفی حجم معاملات نیز همچنان در سطح پایینی قرار دارد. این موضوع حاکی از آن است که اغلب سهام بورسی در کف قیمتی خود قرار دارند اما در همین کف‌های قیمتی هم بازار خریداری ندارد و سرمایه‌گذاران تمایلی برای واردکردن پول خود به بورس را ندارند. در چنین شرایطی است که می‌توان فرض کرد همچنان امکان رشد بازار وجود ندارد، بنابراین انتظار می‌رود تا برطرف‌شدن موانع بازار شاهد معاملاتی رنج و خنثی در بازار سهام باشیم.»

او ضمن تحلیل وضعیت صنایع، بیان کرد: «با توجه به اینکه بازار سرمایه بازاری کامودیتی‌محور است از این‌رو تحت‌تاثیر نرخ جهانی کامودیتی‌ها روند معاملاتی متفاوتی را تجربه می‌کند. از طرفی صنایع دلارمحور بازار در صورت رشد روابط تجاری ایران با سایر کشورها می‌توانند مستعد سودسازی از منظر خود شرکت‌ها باشند؛ به این معنا که سودآوری شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه کند؛ این در حالی است که با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد شرایط سیاسی-اقتصادی کشور تغییر چندانی را تا پایان سال‌شاهد نباشد، شیب کند رشد دلار همچنان پابرجاست، بنابراین با افزایشی‌بودن نرخ دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌تواند تا پایان سال ‌کمی بالاتر از سطوح فعلی خود قرار بگیرد، ضمن اینکه صنایعی نظیر غذایی‌ها و شوینده‌ها که مصرف‌کنندگان داخلی دارند با افزایش تقاضا در پایان سال ‌این صنایع نیز احتمالا روند صعودی داشته باشند.»

مسعود میرزاباقری، دیگر کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: «در ماه گذشته بعد از یک دوره اصلاح فرسایشی در بازار سهام به واسطه رشد قیمت ارز شاهد تکانه‌های مثبتی در بازار بودیم، به‌طوری‌که در این مدت شاخص‌کل حدود ۱۴‌درصد رشد داشت و شاخص‌کل هم‌وزن هم با ۱۵‌درصد رشد ماهانه مواجه شد. در همین مدت گروه‌های پالایشی و خودروسازی بیشترین جذب نقدینگی و توجه را در بازار به خود اختصاص دادند. در نهایت شاخص فرآورده‌های نفتی با ۲۰‌درصد و شاخص خودروسازی ۲۹‌درصد رشد را تجربه کردند، اما این گروه‌ها تنها گروه‌های صعودی بازار نبودند، بلکه به واسطه حجم معاملات بیشتر از گروه‌های دیگر مورد‌توجه بودند، درحالی‌که به‌عنوان مثال شاخص گروه‌های حمل‌ونقل(۳۴‌درصد) انبوه‌سازی(۲۵‌درصد) لاستیک(۲۶‌درصد) کاشی و سرامیک(۲۰‌درصد) شاخص چندرشته‌ای صنعتی(۲۰‌درصد) و همچنین شاخص عرضه آب برق گاز با ۲۱‌درصد رشد مواجه شدند و بار صعود شاخص‌کل را به دوش کشیدند. البته با توجه به سنگین بودن افت قیمت سهام در بازار انتظار می‌رفت چنین رشد‌هایی را در بازار داشته باشیم. از طرفی اخبار حول عرضه خودرو در بورس‌کالا و شایعاتی در مورد نهایی‌شدن فرمول عرضه بلوک دو شرکت خودرویی از طرف دولت در کنار گزارش‌های خوب پالایشگاه‌ها در دو فصل اخیر باعث شد تا این دو گروه بیشتر مورد‌توجه بازار باشند.»

این کارشناس ادامه داد: «در حال‌حاضر گروه‌های کوچک در بازار همچنان پتانسیل رشد را دارند. به‌عنوان مثال گروه رایانه، بیمه، سیمان و رادیویی، همینطور گروه بزرگ صنایع شیمیایی و گروه سرمایه‌گذاری‌ها در روزهای اخیر در صدر ورود نقدینگی بودند که نشان می‌دهد این گروه‌ها با توجه به افت‌های گذشته و جا‌ماندن از رشد اخیر بازار می‌توانند در روزهای آتی مورد استقبال قرار گیرند. در این گروه‌ها با گذشت زمان می‌توان انتظار تغییرات بنیادی را داشت. به‌عنوان مثال در گروه سیمان با نزدیک‌شدن به فصل ساخت‌وساز در جنوب کشور و همینطور فصل زمستان و قطعی احتمالی گاز می‌شود انتظار رقابتی‌شدن قیمت سیمان در مناطق جنوبی‌تر را داشت یا با توجه به افت شدید گروه رایانه و همچنین شنیده‌شدن شایعاتی در مورد تغییرات اساسی در مورد نظام کارمزد شرکت‌های PSP مورد‌توجه قرار خواهند گرفت.»

وی افزود: « طی روزهای اخیر در گروه رادیویی نیز مصوبه اخیر مخابرات ایران در مورد تعرفه حداقل خدمات مکالمه روی‌نماد این شرکت تاثیر مثبت داشته و شاهد ایجاد صف خرید حجیم در روز بازگشایی این‌نماد بودیم. در گروه شیمیایی قیمت مواد پلیمری کم‌کم به ثبات رسیده و همچنین کاهش هفته گذشته قیمت نفت باعث افزایش اسپرد آروماتیک‌سازان همچون بوعلی و نوری می‌شود که با استقبال هم مواجه شدند. در نهایت می‌توان گفت با بالا‌رفتن ارزش نماد‌های تولیدی در بازار کم‌کم نوبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد تا این افزایش قیمت دارایی‌های زیرمجموعه را در قیمت سهام خود تجربه کنند؛ بخشی از بازار نیم‌نگاهی به این بخش خواهد داشت. همچنین توصیه می‌شود بخشی از سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری در سهام ETF انجام شود تا ریسک‌ها کاهش یابد.»

 

عباس کریم‌زاده با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان بورس در خصوص نرخ خوراک صنایع گفت: پیشنهاد اصلی سازمان بورس این است که عرضه خوراک در بورس و قیمت‌گذاری آن در بازار سرمایه باشد که به نظر می‌رسد این موضوع یک آیتم مثبت است، چرا که به صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی، قدرت پیش‌بینی‌پذیر بودن می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، امیر عباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند صعودی بازار سرمایه می‌تواند پایدار باشد یا خیر، به بورسان گفت: بازار سرمایه کشور مستعد رشد است اما نگرانی‌های سیاسی، بودجه، نرخ خوراک، نرخ حامل‌های انرژی و همچنین نرخ تعرفه‌های صادراتی از جمله عواملی هستند که برای شرکت‌های بورسی مهم هستند

وی افزود: امیدواریم با حمایت سازمان بورس گام‌های موثری برای سدهای پیش روی شرکت‌ها برداشته شود تا رشد قابل توجهی را در بازار شاهد باشیم.

به گفته کارشناس بازار سرمایه؛ رشد بازار نیازمند همکاری موثر بانک مرکزی است تا سیاست‌های ضد تورمی را اتخاذ کند. اگر نرخ بهره بین بانکی بالا باشد و یا انتشار اوراق گام به بازار سرمایه، بانک‌ها و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری فشاری وارد کند شاهد خروج قابل توجهی پول از بانک‌ها خواهیم بود.

کریم‌زاده با تاکید به اینکه دولت باید در سیاست‌گذاری مربوط به انتشار اوراق با دقت بهتر و بیشتر حرکت کند، عنوان کرد: سیاست‌گذاری درست از سوی دولت، اقتصاد را با چالش‌های جدید مواجه نکرده و تاثیر مخربی بر چرخه صنایع نخواهد گذاشت. موضوعات و مسائل اقتصادی باید از سوی تیم اقتصادی ، پایدار، محکم و قوی تحلیل شود.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان بورس در خصوص نرخ خوراک صنایع گفت: پیشنهاد اصلی سازمان بورس این است که عرضه خوراک در بورس و قیمت‌گذاری آن در بازار سرمایه باشد که به نظر می‌رسد این موضوع یک آیتم مثبت باشد، چرا که به صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی، قدرت پیش‌بینی‌پذیر بودن می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر نرخ خوراک صنایع همانند معاملات بورس کالا شفاف‌ شود، رانت از بین رفته و از حقوق سهامدار دفاع خواهد شد و این یک پیام مثبت به سهامدار عمده شرکت‌ها است و جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه را تسهیل می‌کند.

کریم‌زاده یادآور شد؛ بازار مستعد رشد است اما نیازمند اعتمادسازی از سوی تمامی مسئولان دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی است.

 

با توجه به وضعیت حاکم در بازارهای جهانی و شرایط نرخ بهره ایالات‌متحده آمریکا انتظاری ایجاد شده‌است مبنی‌بر اینکه با شتاب قبلی افزایش نرخ بهره اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین مقداری امیدواری‌ نسبت به کنترل‌شدن اوضاع در مقایسه با گذشته بیشتر شد. این نوع نگرش نسبت به شرایط حاکم می‌تواند انتظاراتی مبنی‌بر اینکه سرمایه‌گذاران روند افزایشی نرخ دلار که در ماه‌های گذشته تجربه کردند را احتمالا برای هفته‌ها و ماه‌های آتی تجربه نکنند، تقویت کرد.
چنین موضوعی اثری مستقیم روی شاخص دلار خواهد داشت؛ در واقع تاثیری که شاخص دلار در قیمت‌گذاری محصولات و کامودیتی‌ها در دنیا دارد می‌تواند برای تحلیلگران بازارهای مالی و فعالان حوزه سرمایه‌گذاری مهم ارزیابی شود. به هر‌ترتیب مخابره پیام تقویت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر به بازار سرمایه کشور باعث شد تا حدی شاهد بهبود تقاضا و افزایش نرخ برخی از محصولات و کامودیتی‌ها حتی در حوزه فلزی‌ها هم باشیم. به‌رغم اینکه به‌واسطه اتفاق‌هایی که در حوزه سیاست بین‌الملل رخ‌داده است از جمله رفع تحریم‌های فروش نفت ونزوئلا؛ در واقع این موضوع در حوزه نفت و محصولات پتروشیمی به‌‌واسطه تاثیراتی که در سمت عرضه این محصولات و دسترس‌پذیری آنها داشتیم، تاکنون نمود نداشته است اما برخی صنایع و سایر کامودیتی‌های دیگر تحت‌تاثیر چنین امری قرار گرفته‌اند. طی چند وقت اخیر در داخل کشور نیز با مسائلی همراه بودیم که سایه آن بر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد. حال موضوعاتی پیرامون بودجه ‌سال‌۱۴۰۲، انتظاراتی که برای تغییر مولفه‌های مهم و اثرگذار همانند هزینه‌های انرژی، بحث‌های مالیاتی، تعرفه‌های صادراتی و وارداتی، نرخ خوراک محصولات شرکت‌ها و غیره به دلیل کسری‌بودجه وجود دارد، ممکن است دولت و مجلس را در راستای‌ ترازکردن بودجه ‌به سمتی متمایل کند که اقداماتی ناخوشایند برای بازار سرمایه اتخاذ کنند. در عین حال، این نگرانی برای فعالان اقتصادی کشور همچنان پابرجا است. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که سایه چنین موضوعی وجود دارد همچنان به‌عنوان یک ریسک مهم برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در بازار سرمایه محتاط عمل کنند. در عین‌حال گروه‌های پیش‌رو‌تر که بعضا خوشبین هستند از هفته دوم آبان ماه به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی، رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نیمایی و پیام‌های حمایتی که به بازار سهام ارسال شد اقدام به ورود در بازار کردند؛ در واقع چنین موضوعی باعث شد نمادهایی با بازدهی بیش از ۲۰‌درصد در بازار زیاد شوند. موارد اشاره‌شده در کنار موضوعات سیاسی و اجتماعی که در داخل با آنها به‌عنوان ریسکی مهم مواجه هستیم طبیعتا می‌تواند بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. به‌نظر می‌رسد که گروه‌های محافظه‌کارتر ورود خود را مقداری با تاخیر همراه کنند. در شرایط فعلی با توجه به وضعیت دادوستدها در بازار سرمایه کشور اثرات چنین نگرشی به‌وضوح قابل‌مشاهده است. زمانی‌که ارزش معاملات قدرت کافی برای عبور یا پایداری در ارقامی بیش از ۴‌هزار ‌میلیارد‌تومان را ندارد و در واقع به محض کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت، تعداد زیادی فروشنده در نمادها نمایان می‌شود، این مهم به آن معنی است که امیدواری چندانی نسبت به بازار سهام وجود ندارد و همچنان محافظه‌کاری نقش مهمی را در جریان معاملات بازی می‌کند. چنانچه پیام‌های مثبتی در موضوعاتی پیرامون بودجه، مدیریت فضای سیاسی و اجتماعی، تعاملات با سایر کشورها و غیره به داخل مخابره شود و برخی از مباحث به‌نحوی‌که فعالان بازار سرمایه با توجه به وعده‌های داده‌شده دولت و مجلس در جهت حمایت از تولید و بازار سرمایه دارند پیاده‌سازی شود، پیش‌بینی می‌شود که چنین مواردی همانند فاکتور بنیادی مهم بتواند اثرگذار باشد. حال با مواردی نظیر افزایش نقدینگی و کاهش جذابیت سایر بازارهای مالی به لحاظ ارزندگی نیز مواجه هستیم. این موارد می‌تواند در هدایت منابع به سمت بازار در صورتی‌که ابعاد ریسک‌ها و منطق حاکم در بازار شفاف شود، کمک‌کننده درنظر گرفته شوند. در صورتی‌که دلار نیمایی را در محدوده ۳۰‌هزار‌تومان تا اواخر سال‌ داشته باشیم، به‌نظر می‌رسد تا پایان سال‌۱۴۰۱ می‌توان حرکت شاخص به ارقام بالاتر را مشاهده کرد. هرچند که ریسک‌ها و عوامل مطرح‌شده می‌تواند در تعیین روند شاخص‌های سهامی اثرگذار باشد. طبیعتا اخبار منفی می‌تواند روند رو به رشد بازار سهام را آهسته کند. انتظار می‌رود شاخص‌کل هم‌وزن حرکت بهتری را همانند ۳ هفته اخیر تجربه کند. به اعتقاد بنده این وضعیت احتمالا تا آغاز فصل زمستان تداوم داشته باشد. در این میان ممکن است با حل و فصل‌شدن برخی از مولفه‌های بودجه‌ای و کاهش ریسک‌های متعدد و حذف برخی از موضوعات پیرامون قیمت‌گذاری دستوری رفته‌رفته پس از تجربه وضعیت مطلوبی که در برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام صورت گرفت، شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار بتواند حرکت بهتری را نسبت به شاخص‌کل هم‌وزن در ماه‌های پیش‌رو داشته باشد. در شرایط فعلی شاخص‌کل هم‌وزن (از تمام نمادهای معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد) از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و شرکت‌های کوچک بورسی غالبا با صف‌های طولانی خرید همراه هستند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد طی ۲ الی ۳ هفته آینده ابهامات همچنان وجود دارد. هرکدام از شرکت‌ها به دلیل اخبار، شرایط و قراردادها که پیرامون آنهاست و به‌طور کلی مجموعه عواملی که در آنها اثرگذار است، در حال‌حاضر وضعیت بهتری نسبت به شرکت‌ها و صنایع شاخص‌ساز دارند. این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد. شاخص‌کل هم‌وزن در یک ماه گذشته وضعیت مطلوب‌تری نسبت به شاخص‌کل بورس را تجربه کرده‌است. این وضعیت تا زمانی‌که ابهامات برطرف شود احتمالا می‌تواند تداوم داشته باشد. در ادامه بالطبع چنین موضوعی شاخص‌کل بورس نیز می‌تواند عقب‌ماندگی خود را جبران کند. ایجاد شفافیت در فاکتور‌ها و ورود پول افراد قدرتمند و شاید نهادهای بازار که عمدتا سهام شرکت‌های شاخص‌ساز را می‌پسندند در ماه‌های آینده می‌تواند باعث شود سرمایه‌گذاران شاهد این مهم باشند که اقبال به بزرگان بازار بیشتر شده‌است. بر این اساس در مجموع می‌توان بر این نکته تاکید داشت که رفع ابهامات؛ در واقع زمینه‌ساز ورود نهادها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اشخاص با منابع بزرگ‌تر خواهد شد. این ورود می‌تواند به مثابه جبران عقب‌ماندگی چند وقت اخیر شاخص‌کل بورس درنظر گرفته شود.

 

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود بازارسهام از ابتدای آذرماه نتوانست روند صعودی را که به واسطه سیاست‌های دستوری آغاز کرده بود، ادامه دهد. درجازدن شاخص‌کل بورس در کف کانال ۴/ ۱میلیون‌واحدی که هم‌اکنون تحت‌عنوان یک حمایت روانی عمل‌کرده، سبب فروکش‌کردن تقاضا شده‌است. با توجه به اینکه نماگر مذکور به‌انحای مختلف نتوانست در ریل صعودی پایداری‌اش را حفظ کند، مجددا نگرانی‌هایی را در مورد تداوم وضعیت موجود به‌وجود آورده است؛ به‌طوری که بررسی عوامل اثرگذار بر بازارسهام نشان می‌دهد ثبات در وضعیت اکثر محرک‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند دوباره منجر به به‌کاربستن استراتژی احتیاط از جانب سرمایه‌گذاران شود، اما این روند تا کجا می‌تواند ادامه یابد؟
در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد بورس
(سهام و حق‌تقدم) نیز نسبت به هفته ماقبل آن حدود ۱۷‌درصد کاهش داشت که از اصلاح قیمت‌ها در طول این هفته و در نتیجه کاهش نسبی تقاضا نسبت به هفته قبل حکایت می‌کند. بازگشت رکود نسبی به جریان معاملات سهام در حالی است که در آن‌سوی این بازار، دو بازارطلا و دلار رکوردشکنی جدیدی را در کارنامه خود ثبت کردند. به همین منظور یکی از عوامل اثرگذار بر درجازدن شاخص‌کل بورس را می‌توان عملکرد این دو متغیر عنوان کرد. در هفته گذشته گرچه شاخص ارزی با کمترین نوسان مواجه بود اما فعالان بازار طلا شاهد رونق چشمگیری در این بازار بودند. به این‌ترتیب وضعیت دو بازار طلا و دلار تا حدود زیادی وضعیت بازارسهام در هفته‌جاری را به‌تصویر می‌کشد. با ایجاد تنش در روابط ایران و اروپا و تصویب دو قطعنامه سیاسی و حقوقی در آژانس و شورای حقوق‌بشر علیه ایران قابل پیش‌بینی بود که روزنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مذاکرات هسته‌ای کشور با بن‌بست مواجه شود.

این موضع طی دو سال‌اخیر به‌شدت از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حساسیت‌برانگیز بوده‌است؛ در واقع با اوج‌گرفتن تنش‌های بین‌المللی بخشی از سرمایه‌گذاران بورسی طی دو هفته گذشته وارد بازارطلا شدند. تداوم مسیر افزایشی قیمت طلا، امکان ورود سرمایه‌ها به سمت این بازار را افزایش می‌دهد. درچنین شرایطی طبیعتا بازارسرمایه به دلیل ریسک‌پذیری بیشتر با اقبال کمتری مواجه خواهد شد. آنچه در جریان دادوستدهای این هفته بازارسهام حائزاهمیت است، آنکه بازارهای رقیب (طلا و دلار) چه وضعیتی را می‌‌‌‌‌‌‌‌پیمایند.  درحالی‌که به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده بیشترین تمرکز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به نوسان‌های بازارهای رقیب باشد، اما این مهم دلیلی بر افزایش سرعت خروج سهامداران نیست. به هر روی افزایش قیمت‌ها در بازارهای رقیب تا حدود زیادی سرمایه‌گذاران را امیدوار به روند صعودی قیمت سهام خواهد کرد.

در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها از ازدست‌رفتن کانال ۴/ ۱‌میلیون‌واحدی حکایت می‌‌‌‌‌‌‌‌کرد؛ این در حالی است که بعید به‌نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز افزایشی انتظارات تورمی، بورس با اصلاح شدیدی مواجه شود، ضمن اینکه اصلاح قیمت سهام در ابتدای هفته گذشته تا حدودی منطقی به‌نظر می‌رسد.  با توجه به اینکه ازهفته دوم آبان ماه بازار سهام روند صعودی به خود گرفت، قدم‌گذاشتن در فاز اصلاحی، می‌تواند بورس را آماده ورود به مسیر افزایشی کند.

 

وضعیت بازار طلا در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این فلز گران‌بها با سقوط شاخص دلار به میانه کانال ۱۰۴ واحدی، در مسیر صعودی قرار گرفت و پس از حدود ۴ ماه، بار دیگر در اول دسامبر حمایت کانال ۱۸۰۰ دلاری را به دست آورد. همچنین بازار رمزارزها نیز که در پی ورشکستگی FTX و ریزش بازارهای کریپتو در مسیر نزولی قرار داشتند، کمی بهبود یافت. افت ۵/ ۲‌درصدی ارزش شاخص دلار جهانی در روزهای اخیر که ارتباط مستقیمی با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا دارد سبب شد لیدر بازارهای مذکور (بیت‌کوین) پس از ۲۰ روز بار دیگر حمایت کانال ۱۷‌هزار دلاری را کسب کند، به دنبال این موضوع اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان در حوالی ۱۳۰۰ دلار درحال نوسان است.

10 copy

یکه‌تازی طلا در پی سقوط دلار جهانی

سخنرانی اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو در هفته گذشته مبنی بر افزایش کمتر نرخ بهره در نشست 14 دسامبر، واکنش منفی شاخص دلار و به دنبال آن استقبال بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین که ارتباط عکس با روند شاخص دلار دارند را به همراه داشت. در پی این موضوع باید به عملکرد فدرال رزرو در اتخاذ سیاست‌های انقباضی در ماه‌های اخیر و افت بازار طلا اشاره کرد. گرچه این نهاد با افزایش 75/ 0 واحد‌درصدی نرخ بهره در چهار ماه متوالی بازار طلا و رمزارزها را قربانی خود کرد اما عملکرد مثبتی را در جهت مهار تورم ثبت کرده است. این موضوع را می‌توان در کاهش 5/ 0 واحد‌درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده و ثبت نرخ 7/ 7‌درصدی تورم در ماه اخیر مشاهده کرد. در این میان با توجه به دستاورد تداوم سیاست‌های انقباضی، برخی از سیاستگذاران فدرال رزرو با توجه به نگرانی سرمایه‌گذاران از افت دارایی‌های خود و سایه رکود در بازارهای جهانی، اعلام کردند که توقف کامل سرعت نرخ بهره در ماه آتی امکان‌پذیر نخواهد بود ولی از سرعت آن کاسته خواهد شد. این امر در نهایت سبب شد تا شاخص دلار جهانی که با افزایش نرخ بهره تقویت می‌شود، واکنش منفی خود را با افت 5/ 2‌درصدی اعلام کند. در نهایت شاخص ارز آمریکایی در اول دسامبر 2022 به میانه کانال 104 واحدی سقوط کرد و در ساعت 16 به وقت تهران 48/ 104 واحد را ثبت کرد. در این میان باید به الاکلنگ طلا و دلار جهانی اشاره کرد، با سقوط شاخص دلار، طلا با رشد 1/ 2‌درصدی خود پس از حدود 4 ماه توانست بار دیگر حمایت 1800دلار را به دست آورد و اکنون در ساعت مذکور با قیمت 1800 دلار در بازار معامله می‌شود. علاوه بر سیاست‌های فدرال رزرو در افت شاخص دلار، باید به گزارش مشاغل آمریکا که در روز جمعه منتشر می‌شود نیز اشاره کرد. با افزایش 2/ 0 واحد‌درصدی بیکاری در ماه گذشته، برخی از تحلیلگران بر این باورند که ریزش دلار جهانی علاوه بر سیاست‌های انقباضی می‌تواند ناشی از واکنش به احتمال افزایش بیکاری و کاهش موقعیت‌های شغلی جدید در ماه اخیر باشد.

 

در روز‌های پایانی هفته گذشته و با افزایشی شدن بهای جهانی اونس طلا، نرخ سکه در بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شد. این در حالی است که روند هفتگی این کالای سرمایه‌ای حاکی از تعدیل نرخ سکه پس از کاهش نرخ ارز در معاملات بازار آزاد در هفته گذشته است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در روز پنج‌شنبه به ترتیب در کانال‌های ۹ و ۶ میلیون تومانی معامله شد. از سوی دیگر قیمت ارز در معاملات بازار متشکل کشور نیز در روز پنج‌شنبه دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا نرخ هر برگ دلار رسمی در واپسین معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر با حدود ۷۱۵تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۴ هزار و ۵۹۹ تومان رسید.

نوسانات هفتگی سکه
در هفته‌ای که گذشت نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران سه روند افزایشی- کاهشی-افزایشی را تجربه کرد. در روز نخست این هفته هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در سطوح انتهایی کانال ۱۶ میلیون تومانی یعنی رقم ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. در روز یکشنبه قیمت این کالای سرمایه‌ای در راستای یک روند افزایشی برای نخستین‌بار وارد کانال تاریخی ۱۷ میلیون تومانی شد. پیشروی نرخ سکه در کانال ۱۷ میلیون تومانی تا روز دوشنبه ۷ آذر ماه و رقم ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ادامه داشت، اما پس از کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی و افت قیمت دلار در معاملات آزاد، نرخ سکه مجددا به سمت کانال ۱۶ میلیون تومانی تغییر مسیر داد. به‌صورتی که در روز سه‌شنبه هفته گذشته در پله‌های آخر کانال ۱۶میلیون تومانی معامله شد. دومین روند افزایشی سکه در هفته گذشته با آغاز نوسانات افزایشی نرخ طلای جهانی در روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر شروع شد. پس از کاهش سرعت رشد نرخ بهره در آمریکا و افت شاخص دلار جهانی، تقاضا برای خرید فلز گران‌بها در معاملات جهانی افزایش یافت و در نتیجه قیمت هر اونس طلا پس از حدود ۴ ماه به کانال قیمتی هزار و ۸۰۰دلاری نزدیک شد. قیمت سکه طلا در بازار تهران نیز حاصل ضربی است از قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی و بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در نتیجه با افزایش نرخ طلای جهانی قیمت سکه دچار افزایش قیمت شد و با حدود ۳۵۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب سکه طلا که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز در روز پنج‌شنبه در کانال قیمتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی محاسبه شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات رسمی بازار تهران در آخر هفته گذشته نیز حاکی از افزایش نرخ دلار در بازار متشکل است. هر برگ دلار در این‌گونه از معاملات با حدود ۷۱۵ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز پیشین وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد و به رقم ۳۴ هزار و ۵۹۹ تومان رسید.

 

هر دو شاخص نفتی بازار جهانی همچنان در کانال ۸۰ دلار معامله می‌شوند و روند نزولی ادامه دارد. البته روز یکشنبه اوپک‌پلاس برای بررسی تازه بازار جهانی در مقر خود در وین نشست تازه‌ای ترتیب داده‌ است. در آخرین تصمیم این گروه، بازار با کاهش تولید ۲میلیون‌بشکه‌ای روزانه مواجه شد؛ امری که نرخ برنت را به آستانه ۱۰۰دلار رساند.
اجتناب‌ناپذیری کاهش تولید نفت 
با پایین آمدن نرخ نفت، اوپک‌پلاس که بارها بشکه‌ای «۹۰ دلار» را قیمتی مناسب برای بازار جهانی می‌داند، دوباره تصمیم به بررسی بازار گرفته ‌است؛ بررسی‌ای که به گفته برخی کارشناسان خروجی کاهش تولید دیگری برای حمایت از قیمت‌ها خواهد بود. البته آن‌طرف میز معتقدند اوپک‌پلاس پیش از اتخاذ این تصمیم، احتمالا به تاثیر اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه و همچنین شرایط قرنطینه‌ای چین چشم دوخته ‌است. این گروه از تحلیلگران معتقدند درصورتی‌که اوپک‌پلاس برای کاهش میزان تولید اقدامی نکند در آینده باید منتظر «کاهش تولیدهای بیشتری باشیم» زیرا «یک جنون فروش» بازار را فرا خواهد گرفت. به گفته آن‌ها در صورت ادامه روند نزولی نفت، امید به سرمایه‌گذاری در این بازار از دست خواهد رفت و احتمال «سقوط» دور از نظر نخواهد بود. البته برخی دیگر با اشاره به «ذخایر استراتژیک نفت» آمریکا، نسبت به پاسخگویی تقاضا اطمینان می‌دهند؛ شواهد چین حاکی از کاهش فشارهای سیاست‌ قرنطینه‌ای و افزایش تقاضا در «سه‌ماهه دوم سال» آینده میلادی است.

احتمال «جنون فروش در بازار»
با اینکه به عقیده بسیاری از تحلیلگران انرژی، اوپک‌پلاس همچنان روی تصمیم کاهش تولید خود پافشاری می‌کند اما عده‌ای دیگر باور دارند با وجود عدم‌کاهش روند نزولی قیمت نفت ادامه خواهد داشت. سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک که در سال‌های اخیر با پیوستن روسیه و چند کشور دیگر به اوپک‌پلاس، با رهبری غیررسمی عربستان و روسیه، تبدیل شده ‌است، روز یکشنبه در مقر خود در وین، نشستی برای بررسی چشم‌انداز بازار نفت در پیش دارد. مدیران اوپک از بین رفتن پتانسیل سرمایه‌گذاری بازار نفت را اولویت و محوریت خود قرار داده‌اند. به گفته آن‌ها در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت عملا این صنعت برای سرمایه‌گذاران جذاب نخواهد بود. منابعی به رویترز گفته‌اند شنیده‌ها حاکی از «عدم‌تغییر تصمیم اوپک» است و به‌نظر بازار باید روز یکشنبه «منتظر خبر کاهش تولید» باشد.

این سازمان در نشستی که در ماه اکتبر برگزار کرد تصمیم به کاهش تولید ۲میلیون‌بشکه‌ای گرفت که از نوامبر سال میلادی جاری اعمال خواهد شد. درحالی‌که هنوز سال ۲۰۲۳ شروع نشده، گزارش‌ها نشان‌دهنده مشکلات دولت‌های پاریس و لندن برای تامین منابع انرژی شهروندان خود است. با اینکه ناظران بازار می‌گویند ۲میلیون بشکه عدد اسمی است و رقم واقعی کاهش تولید بین یک‌میلیون تا ۱/ ۱میلیون بشکه در روز است، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، آن را «اقدامی کوتاه‌بینانه» خواند. همچنین برخی از منابع اوپک‌پلاس به رویترز خبر داده‌اند این گروه تصمیم گرفته تاثیر اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه بر بازار را بررسی کند زیرا تصویر بهتری از میزان تقاضای چین به دست خواهد داد. آن‌ها گفته‌اند با توجه به «اعتراضات بی‌سابقه» که در کشور چین برگزار شده احتمال کاهش فشارهای قرنطینه‌ای دولت پکن افزایش یافته ‌است. آن‌ها با اشاره به مازاد عرضه نفت در بازار جهانی نسبت به «احتمال سقوط آن هشدار دادند». استفن برنوک، یکی از تحلیلگران بازار، در گفت‌وگویی با رویترز تاکید کرده «کاهش تولید را نمی‌توان انکار کرد» و هشدار داده ‌است که اگر این اتفاق نیفتد «یک جنون فروش» در بازار اتفاق می‌افتد.

بعد از نزدیک به یک سال و تجربه بشکه‌ای ۱۴۰دلار، برنت در آخرین روز معاملات بازار ۸۶ دلار معامله شد. در‌حالی‌که موضوعاتی مثل «کاهش عرضه‌ای که از اعمال سقف بر قیمت نفت روسیه حاصل می‌شود» و همچنین «شرایط قرنطینه‌ای چین» بر بازار سنگینی می‌کند، کفه ترازوی تحلیلگران در پیش‌بینی تصمیم اوپک به سمت کاهش تولید سنگین است. با‌این‌حال آرمیتا بنس، یکی از تحلیلگران بازار، به بانک جفری گفته انتظار دارد اوپک تصمیم خود را تغییر دهد. برخی انتظار دارند «اوپک‌پلاس برای عرضه در سه‌ماهه سوم سال‌ ۲۰۲۳ میلادی عرضه را افزایش دهد که مکانیزم حفظ شود». جیوونی استانوو معتقد است اوپک‌پلاس توان خود را روی کاهش تقاضای ناشی از قرنطینه چین و همچنین قابلیت «ذخایر استراتژیک آمریکا» برای تامین تقاضا متمرکز کرده‌ است.

بررسی تاثیر تحریم‌های نفت روسیه در شرایطی است که به گزارش رویترز داده‌های تجاری تازه از خرید محصولات فرآوری‌شده روسی از راه‌های تازه تجاری است. تحلیلگران بارها بر شکست برنامه تحریم‌ و اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه درصورت عدم همراهی چین و هند تاکید کردند. در آخرین نشست گروه ۲۰ کشور اقتصادی جهان و همزمان با ریاست هندوستان بر این سازمان اقتصادی، برخی از کاهش واردات نفت روسیه به این کشور گزارش دادند. آخرین گزارش‌ها حکایت از انتقال واردات از نفت خام به محصولات فرآوری و پالایش‌شده مثل خوراک واحدهای صنعتی پتروشیمی دارد. رویترز مدعی شده واردات هندوستان در بازه سپتامبر تا اکتبر (تقریبا یک ماه) حدود ۴۱۰هزار تن نفتا بوده که این رقم در دو ماه گذشته به ۱۵۰هزار تن رسیده‌است.

کاهش تولید اجتناب‌ناپذیر است
در همین حین برخی دیگر از ناظران بازار با ادعای «نگرانی برای آینده بازار» طرفدار کاهش تولید اوپک‌پلاس هستند: «اوپک می‌تواند کاهش تولید دیگری رقمی بزند و اگر این کار را نکند به معنی این است که «کاهش تولیدها در آینده» روی خواهد داد.» متیو اسمیت، مدیر موسسه کپلر و تحلیلگر انرژی، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «همه‌چیزی که می‌شنویم و اوپک در ماه‌های اخیر تکرار کرده ‌است این است که به دنبال پشتیبانی از نفت ۹۰دلاری است.» اوپک در دو تصمیم در سپتامبر وقتی هر بشکه نفت برنت ۱۰۰دلار بود کاهش عرضه اندکی انجام داد و وقتی در اکتبر همین شاخص روی ۹۰دلار قرار داشت تصمیم به کاهش تولید ۲میلیون‌بشکه‌ای گرفت.

اسمیت معتقد است اوپک تمامی مدارهای نظارتی خود را روی تاثیر برنامه سقف قیمتی بر نفت روسیه متمرکز کرده است؛ مثل تصمیمی که در گروه هفت گرفته ‌شد: «همه نشانه‌ها مبنی بر کاهش از سوی آن‌هاست و اگر این اتفاق نیفتد، ورق برمی‌گردد. همچنین اگر کاهش تولیدی صورت نگیرد در آینده کاهش تولیدهای بیشتری لازم خواهد بود.» تحلیلگر کپلر با تیتر «درحال بررسی» بر نقطه‌نظر اوپک تاکید می‌کند. هرچند به گفته او نفت روسیه کاملا تحریم نیست و تنها جابه‌جایی آن از طریق «دریایی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌ است. به بیان دیگر، نشانه‌ای از کاهش صادرات نفت روسیه در بازار وجود ندارد. همچنین با توجه به تصمیم‌هایی که دولت چین برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه گرفته‌است، به ‌نظر می‌رسد برای «سه‌ماهه دوم سال آینده» افزایش تقاضا وجود داشته ‌باشد.

 آخرین خبرها از بازار حاکی از آن است که با کاهش ۵۵۰هزاربشکه‌ای اوپک در نوامبر در راستای کاهش ۲میلیون‌بشکه‌ای در اکتبر، این عدد به ۱/ ۲۸میلیون بشکه رسید. در همین حین به گزارش بلومبرگ، معاون مدیر دفتر ذخایر نفت وزارت انرژی‌ آمریکا به کمیته انرژی و منابع طبیعی در مورد امکان برداشت بیشتر از ذخایر استراتژیک گفته ‌‌است: «ما نمی‌توانیم سایت را همزمان پر و خالی کنیم.» آموس هوخشتاین، مشاور امنیت انرژی وزارت انرژی ایالات متحده، گفته ‌بود عددی که اقدام دولت برای پر کردن ذخایر اعلام کرد «بشکه‌ای ۷۰دلار» بود؛ با‌این‌حال کارشناسان معتقدند در صورت قطع عرضه از سوی ذخایر استراتژیک آمریکا، بازار با جهش قیمتی روبه‌رو می‌شود.

از بازار چه خبر؟
هر بشکه نفت برنت در آخرین روز معاملات بازار ۸۶دلار فروخته شد؛ در‌حالی‌که شاخص آمریکایی بازار نفت روی ۸۱دلار قرار گرفت. البته میزان تغییر هفتگی شاخص برنت و وست‌تگزاس به‌ترتیب ۶۹/ ۳ و ۴۶/ ۶درصد صعودی بوده ‌است. هر گالن بنزین در بازار آمریکا هم با افزایش ۳درصدی هفتگی به ۹۵/ ۲دلار رسید.

گروه صنعتی ایران خودرو، فولادمبارکه اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران، بیشترین فروش بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را در هفته دوم آذر به ثبت رساندند. به گزارش «کالاخبر»، بورس کالای ایران برترین‌های خود براساس ارزش فروش شرکت‌ها را در بازار فیزیکی در هفته نخست آذر (منتهی به ۱۱ آذر) اعلام کرد. جزئیات رتبه‌‌‌بندی شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

گروه صنعتی ایران‌خودرو با ثبت معامله ‌هزار و ۹۴۴دستگاه خودروی هایما، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تارا دستی و اتوماتیک به ارزش بیش از ۱۱۵۴میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

فولادمبارکه اصفهان با فروش ۶۰‌هزار و ۶۶۰تن تختال SM، ورق سرد، گالوانیزه و قلع‌اندود به ارزش بیش از ۱۰۳۷میلیارد تومان، دوم شد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۴‌هزار و ۵۰تن مس کاتد، مس کاتد عیار و سولفور مولیبدن به ارزش نزدیک به ۷۶۹میلیارد تومان، سوم شد.

پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۶۳‌هزار تن وکیوم‌باتوم و لوب‌کات سبک به ارزش بیش از ۷۰۶میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

فولاد خوزستان با ثبت معامله ۵۴‌هزار و ۵۰تن تختالC و شمش بلوم به ارزش نزدیک به ۶۸۴میلیارد تومان پنجم شد.

معدنی و صنعتی چادرملو ۱۰۵‌هزار تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و شمش بلوم را به ارزش نزدیک به ۶۵۲میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

سنگ‌آهن گهر زمین با فروش ۲۱۰‌هزار تن گندله و کنسانتره سنگ‌آهن به ارزش بیش از ۵۵۳میلیارد تومان هفتم شد.

ذوب‌آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۸‌هزار و ۴۷۷تن تیرآهن، شمش چدن و میلگرد به ارزش بیش از ۴۶۰میلیارد تومان، هشتم شد.

پالایش نفت بندرعباس با فروش ۳۰‌هزار تن وکیوم‌باتوم به ارزش بیش از ۳۶۳میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد.

پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت معامله ۱۱‌هزار و ۵۸۸تن پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی‌استر با گریدهای مختلف و ثبت ارزش بیش از ۳۳۸میلیارد تومان دهم شد.

قیمت سنگ‌آهن روز گذشته به دلیل اقدامات چین در حمایت بیشتر از شرکت‌های ساختمانی افزایش یافت. به گزارش «کالاخبر»، چین به شرکت‌های ساختمانی فهرست‌‌‌شده در بورس اوراق بهادار هنگ‌‌‌کنگ و بورس‌‌‌های چین اجازه داده است تا سهام بیشتری را برای به دست آوردن دارایی‌‌‌های مستغلات، پر کردن سرمایه در گردش یا بازپرداخت بدهی‌‌‌ها بفروشند و چنین ممنوعیت‌هایی برای تامین مالی مجدد را لغو کرده است.
این جدیدترین اقدامات چین برای تقویت بخش مسکن بوده که میزان قابل‌توجهی از تقاضای فولاد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. چنین اقداماتی در کنار حمایت‌های اخیر بانکی محیط مناسبی برای تامین مالی شرکت‌های ساختمانی فراهم کرده است. آخرین میانگین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌درصد متال بولتن روز گذشته ۸/ ۲‌درصد رشد داشت و به ۶/ ۱۰۱دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین رسید. در بورس دالیان نیز قرارداد سنگ‌آهن ژانویه ۳/ ۲‌درصد بالا رفت و ب قیمت ۴۵/ ۱۰۷دلار در هر تن ثبت شد. طی ماه جاری رشد قیمت ۲۵درصدی در قراردادهای سنگ‌آهن بورس دالیان مشاهده شده است. در مجموع نباید فراموش کرد که داستان محدودیت‌های کرونایی چین ادامه دارد و باید دید این اقدامات حمایتی موجب می‌شود اثرات منفی گسترش مجدد کووید در چین کمرنگ شود یا همچون گذشته فقط تاثیرات مثبت موقتی بر بازار خواهد داشت. تظاهرات علیه سیاست‌‌‌ کووید صفر چین، آخر هفته گذشته در چند شهر این کشور برگزار شد که به گفته تحلیلگران، بزرگ‌ترین تظاهرات از سال ۱۹۸۹ تاکنون بوده است. از طرف دیگر سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تلاش برای تحریک بخش ساخت‌وساز و مسکن و زیرساخت‌ها به‌منظور افزایش تقاضای فولاد کافی خواهد بود یا اینکه کندی رشد اقتصاد جهانی و افزایش آمار کرونا تقاضای بخش‌های تولیدی را کاهش می‌دهد.

 

بهای کالاهای پایه با محوریت محصولات بخش انرژی و محصولات صنعتی در دومین روز از هفته پایانی نوامبر به مسیر رشد نرخ بازگشت و به این ترتیب تا اواسط روز سه‌‌‌شنبه ۲۹نوامبر هر بشکه نفت برنت با ثبت رشد ۶۴/ ۲درصدی با نرخ ۳/ ۸۵دلار به‌ازای هر بشکه معامله شد. به گزارش «اکوایران»، مس هم در معاملات آتی کامکس با رشد ۸/ ۰درصدی با نرخ ۶۴/ ۳دلار به‌ازای هر پوند به فروش رفت. این رشد نرخ شامل حال سایر فلزات صنعتی نیز شد. در حالی کامودیتی‌‌‌ها روز سه‌‌‌شنبه ۲۹نوامبر به مسیر رشد نرخ بازگشتند که برگزاری تجمع اعتراضی در شهرهای بزرگ چین در واکنش به سیاست کرونا صفر باعث شده بود از ارزش آنها در بازارهای جهانی ظرف روز دوشنبه ۲۸نوامبر کاسته شود. اما در ادامه با احتمال عقب‌‌‌نشینی دولت چین از سیاست کرونا صفر، بر نرخ کامودیتی‌‌‌ها ظرف روز دوم هفته افزوده شد.
امید به چین، واهی از آب درمی‌‌‌آید
برگزاری تجمعات اعتراضی گسترده در چین باعث شد تا برخی فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا، برآورد کنند که چین از سیاست کرونا صفر عقب‌‌‌نشینی می‌کند و به این ترتیب انتظار رشد تقاضا برای کالاهای پایه را داشته باشند. اما برخی تحلیلگران این امید را واهی می‌‌‌دانند و معتقدند، این اعتراض تنها می‌‌‌تواند شکل اجرای قرنطینه کرونایی در چین و نه ماهیت آن را تغییر دهد. درواقع اعتراض مردم به قرنطینه در چین باعث می‌شود تا دولت از اجرای قرنطینه سراسری مانند آنچه ظرف ماه‌‌‌های گذشته در شانگهای اجرا شد، پرهیز کند؛ اما اجرای محدودیت محلی به مقامات محلی سپرده می‌شود. از آنجا که عملکرد مقامات محلی به‌واسطه آمار مبتلایان به کرونا‌ سنجیده می‌شود، باید منتظر سختگیری بیشتری نیز بود.

بین ارزش بازار سرمایه و حجم نقدینگی رابطه منطقی وجود دارد. در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۵۷۰۰ همت است و به نظر می‌رسد نقدینگی تا پایان سال به ۶۱۰۰ الی ۶۳۰۰ همت خواهد رسید. بنابراین هرچه ارزش بازار سهام از نقدینگی فاصله بیشتری بگیرد، شرایط برای رشد این بازار مهیاتر خواهد شد. بازارهای مالی در بلند مدت حتما به هم خواهند رسید و اینطور نیست که تمام بازارها رشد کنند و بورس عقب بماند. معتقدم دیر یا زود بهار بورس از راه خواهد رسید.

سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص چشم‌انداز نرخ ارز بیان کرد: با توجه به نقدینگی ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومانی، دلار حدود ۳۶ هزار تومانی منطقی است. به نظر می‌رسد دلار در کوتاه مدت در همین محدوده نوسان داشته و تا پایان سال با توجه به شیب صعودی رشد نقدینگی، نرخ دلار هم به محدوده ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که در سال‌های قبل، دولت‌ها منابع بیشتری برای سرکوب نرخ ارز داشتند؛ اما در حال حاضر منابع کافی برای سرکوب نرخ ارز در کشور وجود ندارد و بعید است که دولت بتواند مانع رشد نرخ ارز شود.

بوربور در ادامه در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: علاوه بر متغیر ارز، متغیرهای دیگری هم بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهند. قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بورس هستند. نکته اینجاست که با توجه به شرایط بازارهای جهانی، نسبت به رشد قیمت کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت چندان خوشبین نیستم. از سوی دیگر کسری بودجه دولت، نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، افزایش هزینه‌های تولید و ظهور رقیبی در بازارهای (روسیه)، حاشیه سود شرکت‌های بورسی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که در بازار کامودیتی‌ها، اقتصاد چین و هند به مراتب تاثیرگذارتر از آمریکا هستند. حدود ۵۰ درصد از اقتصاد چین و بالغ بر ۶۰ درصد از اقتصاد هند مربوط به تولید است و مصرف کامودیتی‌ها در این دو کشور، تاثیر با اهمیتی بر قیمت‌های جهانی دارد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینجاست که معمولاً بین ارزش بازار سرمایه و حجم نقدینگی رابطه منطقی وجود دارد و مثلاً در حال حاضر حجم نقدینگی آمریکا حدود ۴۲ تریلیون دلار است و بازار سرمایه این کشور هم همین حدود ارزش دارد. در سال ۹۶ حجم نقدینگی در کشور ۲۰۰۰ همت و ارزش بازار سرمایه حدود ۱۲۰۰ همت بود. اما با جهشی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه ما رخ داد، این عقب ماندگی جبران شد و حتی ارزش بازار سرمایه بیش از کل نقدینگی کشور شد.

بوربور در ادامه گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۵۷۰۰ همت است و به نظر می‌رسد نقدینگی تا پایان سال به ۶۱۰۰ الی ۶۳۰۰ همت خواهد رسید. واقعیت این است که حتی در خوشبینانه‌ترین حالت، رشد نقدینگی متوقف نشده و تورم هم ادامه خواهد داشت. بنابراین هرچه ارزش بازار سهام از نقدینگی فاصله بیشتری بگیرد، شرایط برای رشد این بازار مهیاتر خواهد شد. البته که اکثر شرکت‌های بازار سرمایه ارزنده هستند؛ ولی ارزندگی لزوما به معنای رشد قیمت سهام نیست و ممکن است به رغم ارزندگی، سهام فعلا رشد نکند.

وی افزود: وضعیت این روزهای بازار سرمایه ما در سال‌های قبل هم سابقه داشته و دوره‌هایی بوده که با وجود ارزندگی قیمت سهام، این بازار رشدی نداشته؛ اما در نهایت بعد از یک دوره رکودی، بورس با یک جهش عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران کرده است. با این تفاسیر معتقدم بازار سرمایه ما در اواسط فصل زمستان خود قرار دارد؛ اما این زمستان همیشگی نیست و دیر یا زود بهار از راه خواهد رسید. بازارهای مالی در بلند مدت حتما به هم خواهند رسید و اینطور نیست که تمام بازارها رشد کنند و بورس عقب بماند. هر چه استارت رشد بازار سرمایه دیرتر زده شود فنر این بازار فشرده تر شده و پتانسیل برای جهش ایجاد خواهد شد.

بازار سهام در هفته دوم آذرماه روزهای تقریبا باثباتی را پشت‌سر گذاشت. شاخص‌کل بورس با دو روز منفی و سه روز مثبت در یک برآیند کلی تغییر آنچنانی نداشت و حضور در کانال ۴/ ۱‌میلیون واحد را برای دومین هفته متوالی تکرار کرد. وضعیت بازار سهام در حالی نسبتا آرام است که دلار در بازار آزاد از مرز ۳۶هزار‌تومان گذشته و سکه نیز به ۵/ ۱۷میلیون‌تومان نزدیک می‌شود. روند باثبات در بازار سهام بدون تاثیرپذیری از هیجانات بازارهای رقیب خبر از آغاز اتفاقات بلندمدتی در این بازار می‌دهد. برخی از کارشناسان معتقدند این ثبات درحالی‌که بازار سرمایه یکی دو ماه پر فراز و نشیب را پشت‌سر گذاشته، به این معنی است که بازار سهام به سمت واقعی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن در حرکت است. در این حالت بازار دیگر از اتفاقات هیجانی و غیر‌بنیادی تاثیر نپذیرفته و بیشتر به‌دنبال عوامل بنیادی است.
بورس در حال پوست‌اندازی
آذرماه است، گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها در آبان نیز یکی پس از دیگری منتشر می‌شود و اگرچه گزارش‌های زیاد مثبتی نیست اما در یک برآیند کلی عملکردی منطقی را از سوی شرکت‌ها در ماه پر تنش آبان نشان‌‌‌‌‌‌ می‌دهد. علاوه‌بر این بازار سهام با ریسک بودجه ‌مواجه است. به‌طور سنتی معمولا بازار سهام در ماه‌های منتهی به بررسی و تصویب لایحه بودجه ‌در صحن علنی مجلس بسیار بی‌‌‌‌‌‌ثبات و ملتهب بود اما این حالت را در حال‌حاضر و احتمالا به دلیل حکمفرمایی همان آرامشی که ذکرش رفت، در بازار شاهد نیستیم. اما به هر حال بازار را ریسک‌های زیادی تهدید می‌کند که فاصله زیاد دلار نیما با دلار بازار آزاد به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین آنهاست.

ارز‌ترجیحی، آنچه مدت‌ها زمان و هزینه برد و مردم را با دشواری‌‌‌‌‌‌های زیادی مواجه ساخت تا در نهایت حذف شود اکنون انگار با دلار نیما در حال تکرار است. همان رانت و فسادی که در نتیجه ارز دو نرخی در آن زمان متوجه بخش‌های مختلف دولت و شرکت‌ها بود، اکنون با فاصله روزافزون دلار نیما و دلار بازار تکرار می‌شود و کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سایر ریسک‌ها از جمله بودجه، قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها و نرخ بهره آنچنان در کنترل بازار نبوده و از آن گریزی هم نیست، کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد می‌تواند تنها راه نجات شرکت‌های عمدتا صادرات‌‌‌‌‌‌محور بورسی باشد.

 بورس منطقی می‌شود
مریم محبی‌‌‌‌‌‌، کارشناس بازار سهام در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار سهام در هفته گذشته کاملا از حجم معاملات متاثر بود؛ این در حالی است که اگرچه حجم معاملات را همیشه در بازار سهام مهم می‌‌‌‌‌‌دیدیم ولی بورس معمولا بیشتر از سایر عوامل هیجانی خارج از بازار تاثیر می‌گرفت. اکنون هرقدر زمان می‌گذرد و با واقعی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن معاملات افرادی که سهامدار واقعی هستند، بیشتر خود را در بازار نشان می‌دهند و قابل شناسایی می‌شوند. در وضعیت موجود افرادی که دیگر تمایلی به حضور در بازار سهام ندارند از آن خارج‌شده و آنها که مانده‌‌‌‌‌‌اند سهامداران واقعی هستند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته یک روال تقریبا آرام در بازار سهام داشتیم و این در حالی است که شاهد انتشار اخباری بودیم که می‌توانست برای بازار منفی باشد، این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه به بازاری باثبات‌‌‌‌‌‌تر نسبت به قبل تبدیل می‌شود و این ثبات می‌تواند باعث شود که اثر اخبار بنیادی مثل افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها در سطح جهانی، سودآوری شرکت‌ها و… در چنین بازاری بیشتر شود. نشانه‌‌‌‌‌‌هایی که در بازار وجود دارد نیز صحه بر این موضوع می‌گذارد که بازار بیش از اینکه تحت‌تاثیر عوامل هیجانی قرار بگیرد تحت‌تاثیر اخبار بنیادی است. محبی می‌افزاید: اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که بازار سهام به سمت واقعی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن پیش می‌رود و البته این واقعی‌شدن به‌زودی اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌افتد و زمانبر است.

این زمانی است که بازار سهام برای تبدیل به بازاری واقعی نیاز دارد و در نهایت باعث می‌شود بازار روی قیمت‌های واقعی ثابت شود. البته این موضوع اتفاقی نیست که در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت رخ دهد و ممکن است یک سال ‌به‌طول انجامد. در یک جمع‌‌‌‌‌‌بندی می‌توان در این‌خصوص اینطور گفت که بازار در حال نشان‌دادن روال منطقی است و انتظار می‌رود روال معاملات بازار سهام در هفته آینده نیز ادامه روال هفته گذشته باشد. این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: وضعیت باثباتی که بازار سهام در آن قرار گرفته، مرحله پوست‌‌‌‌‌‌اندازی بازار است و در نهایت بازار سهام از وضعیت تاثیرپذیری هیجانی از اخبار به یک بازار منطقی با عملکرد واقعی‌‌‌‌‌‌تر تبدیل می‌‌شود. 

محبی ادامه داد: اینکه بازار سهام در حال‌حاضر به اخبار واقعی و غیرواقعی واکنش‌های هیجانی نشان نمی‌دهد اتفاق بسیار خوبی است؛ این در حالی است که در گذشته زمانی‌که مدیرعامل شرکتی برکنار می‌شد آن شرکت صف خرید می‌شد یا اگر قیمت دلار بالا می‌رفت، بازار واکنش مثبت یا منفی نشان می‌داد. در اینجا بحث اصلا واکنش منفی یا مثبت به اخبار منفی یا مثبت نیست؛ منظور واکنش سریع به اتفاقات مختلف است و ما اکنون دیگر این موضوع را در بازار مشاهده نمی‌کنیم. بازار به یک حالت بی‌‌‌‌‌‌توجهی رسیده و این یعنی بازار سهام سمت و سوی واقعی پیدا می‌کند. 

وی درخصوص وضعیت فعلی ارزش معاملات بازار سهام نیز بیان کرد: در حال‌حاضر ارزش معاملات در مجموع در محدوده چهار همت است و این نشان می‌دهد بازار سهام گنجایش این عدد را در پایین‌ترین سطوح خود دارد و اگر عدد تورم را نیز به این عدد اضافه کنیم، نشان می‌دهد حجم نگه‌دارنده بازار سهام در بدترین شرایط می‌تواند ‌عددی بین سه تا چهار همت باشد. حال هرقدر این عدد بالاتر برود و وارد کانال پنج همت شویم، می‌تواند نشان از مطلوبیت بیشتر بازار سهام و آماده‌شدن برای رشدهای پایدارتر باشد. محبی درخصوص گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی در آبان نیز اظهار کرد: گزارش‌های آبان شرکت‌ها، گزارش‌های نسبتا منطقی و خوبی هستند اما در مقایسه با گزارش ابتدای سال ‌آمارهای خیلی چشمگیرتری نیستند و بنابراین اگر بازار سهام در شرایط هیجانی بود، انتظار داشتیم با گزارش‌های نسبتا ضعیف‌‌‌‌‌‌تر از ابتدای سال ‌شاهد خروج پول سهامداران باشیم و منفی‌‌‌‌‌‌های زیادی را ببینیم ولی ما شاهد این اتفاق نبودیم.

این نشان می‌دهد گزارش‌هایی که ارائه می‌شود؛ گزارش‌های منطقی در بازاری متمایل به منطقی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن است و می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه‌‌‌‌‌‌دار بودن روند گزارش‌ها حتی در حالت غیرچشمگیر با توجه به ارزش جایگزینی شرکت‌ها، نرخ دلار، چاپ بی‌‌‌‌‌‌رویه پول و … هم‌‌‌‌‌‌راستا با تورم ارزش سهام در بازار رشد کند.

این کارشناس بازار سهام در ادامه فاصله بین دلار در بازار آزاد و دلار نیما را تنها فرصتی برای رانت‌‌‌‌‌‌جویان خواند و گفت: باید اینطور به فاصله بین دلار آزاد و نیما نگاه کرد که دلار نیما تقریبا دارد جای دلار ۴۲۰۰‌تومانی را می‌گیرد و همان رانت و قدرتی است که به هر حال دولت از روی اجبار یا تعمد در اختیار یک‌سری از بازیگران بازار قرار می‌دهد. تازمانی‌که این اختلاف قیمت وجود دارد، فرصت سوءاستفاده و بهره‌‌‌‌‌‌برداری از رانت را برای یک‌سری از افراد حقیقی و حقوقی مهیا کرده‌است.

وی اظهار کرد: به‌نظر من نزدیک‌شدن دلار نیما به آزاد نمی‌تواند در عملکرد بازار تاثیر داشته باشد. من فکر می‌کنم نزدیک‌شدن این دو قیمت به‌هم می‌تواند واقعی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن اقتصاد ایران را به‌دنبال داشته باشد و وقتی اقتصاد ایران در یک فضای رقابتی واقعی‌‌‌‌‌‌تر کار کند، در آن زمان رانت و اطلاعات از یک‌سری از افراد گرفته می‌شود. کاهش این دو نرخ منجر به واقعی‌‌‌‌‌‌تر‌شدن فضای اقتصاد، ازبین‌رفتن رانت‌‌‌‌‌‌های غیرمنطقی و شدیدتر‌شدن فضای رقابتی می‌شود.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد . مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما