همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشور بازارسهام برای به نمایش گذاشتن حسن‌نیت خود نسبت به این گزاره سرنوشت‌ساز، شنبه هفته گذشته را توفانی آغاز کرد. رشد بیش از ۱۸‌هزار واحدی شاخص‌کل این بازار در نخستین روز معاملاتی هفته قبل در حالی از گمانه‌زنی‌های جدید نسبت به ایجاد روند پایدار در مسیر رشد قیمت سهام حکایت می‌کرد که در همان روز نیز اغلب کارشناسان بورسی عنوان می‌کردند که این رشد صرفا تحت‌تاثیر جو مثبت به‌وجود آمده در فضای معاملات صورت‌گرفته است و نمی‌تواند جریانی ادامه‌دار باشد.

استراتژی احتیاط در تالارشیشه‌ای

مذاکرات ایران و ۱+۴ در حالی پس از یک وقفه طولانی مجددا از سر گرفته شد که بازارهای دارایی در مقابل این دور از رفت و آمدهای طرف‌های مذاکره‌کننده گاردی متفاوت از یکدیگر گرفتند. بازار سهام که در ‌ماه‌های‌ گذشته در مدار نوسانی رو به منفی حرکت کرده است، تحت‌تاثیر خوش‌بینی‌های ایجاد‌شده برجامی امیدوار به بازگشت سهامداران بود، اما از آنجا که این مذاکرات تا این لحظه نتیجه روشنی دربر نداشته و سرانجام رایزنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تماس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میان ایران و اروپا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، فعالیت سرمایه‌گذاران نیز وارد فاز جدیدی از پیچیدگی‌ها شده است. هفته گذشته شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار پس از کش و قوس فراوان در ارتفاع مطلوب ۴۵۱/ ۱هزار واحدی ایستاد. در هفته گذشته رقمی بالغ بر۳۵۵میلیارد ‌‌‌‌‌‌تومان از سوی سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد نیز در هفته‌‌‌‌‌‌ مذکور با رشد ۹۳درصدی نسبت به ‌‌‌‌‌‌هفته ماقبل معاملاتی همراه شد.

برآیند اظهارات کارشناسان بازار سهام حاکی از آن است که بورس تهران همچنان تحت‌تاثیر اخبار برجامی در نوسان خواهد بود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند تغییرات احتمالی در روند مذاکرات هسته‌ای کشور حرکت قیمت سهام را تا حدود زیادی مشخص می‌کند؛ این در حالی است که به گمان برخی دیگر از تحلیلگران بورسی، سهامداران هم‌اکنون با ارزیابی هر سه سناریو از برجام (حصول توافق، عدم‌توافق وادامه رفت و آمدها برای رسیدن به توافق) با احتیاط کامل نظاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر دادوستد‌ها هستند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران علاقه چندانی برای خرید و فروش ندارند و بعضا ترجیح می‌دهند در وضعیت بحرانی بلافاصله از بازار خارج شوند. حرکت محتاطانه از سوی بازیگران سهام در حالی در هفته‌های اخیر رقم خورده که بازارهای دارایی تحت‌تاثیر پیشرفت مذاکرات هسته‌ای واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند.

حرکت در ریل احتیاط

بازارسهام درحالی به روزهای پایانی مرداد‌ماه نزدیک می‌شود که سهامداران این بازار عایدی چندانی از پرتفوی خود در این ‌ماه کسب نکردند. بررسی عملکرد سهامداران در پنجمین‌ماه سال ‌نشان می‌دهد در جدال متقاضیان و فروشندگان، دسته دوم بازی را به نفع خود به پایان رساندند؛ از سوی دیگر با توجه به پرونده باز ‌برجام به‌نظر می‌رسد فعالان بورسی در هفته‌جاری نیز درگیر نوسان‌ها باشند. درهمین رابطه حمیدرضا فاروقی، کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بازار از اخبار بدون نتیجه حول محور مذاکرات احیای برجام در رنج است، به این نکته می‌پردازد که بورس تهران با به نتیجه‌رسیدن برجام به نفع ایران شاهد وضعیتی متعادل با شرایطی مثبت خواهد بود.

بازار سرمایه در دو‌ماه اخیر روند نامطلوبی را پشت‌سر گذاشته به‌طوری‌که افت معاملات روزانه به سریالی ادامه‌دار تبدیل شده است. خروج سهامداران در تابستان در حالی ادامه‌یافته که به‌نظر می‌رسد با عنایت به وضعیت کنونی محرکی قوی برای بازگردان سهامداران خارج شده به بازار وجود ندارد.  او با اشاره به افزایش ریسک‌پذیری بازارسهام از تحولات سیاسی و مباحث کلان اقتصادی عنوان می‌کند: بازار سهام با ریسک‌های متعددی دست به گریبان است؛ در این میان اخبار مرتبط با برجام به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر روند بورس در دو سال‌گذشته بارها معاملات این بازار را نشانه گرفته است. برهمین اساس با اخبار پیرامون این مهم می‌تواند تا حدود زیادی نقشه‌راه بورس‌بازان را به‌درستی ترسیم کند.

به گفته این کارشناس، سهامداران در معاملات خود رویکردی محتاطانه دارند اما در صورت دریافت اخباری مبنی‌‌‌‌‌‌بر پیشرفت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، به دلیل حذف یک ریسک اثرگذار، کلیت بازار با رشد مواجه خواهد شد. فارغ از اثر نتیجه برجام بر قیمت دلار و صنایع مربوطه، رفع ابهام در این‌خصوص اثرات مثبتی در بازار ایجاد خواهد کرد، از این‌رو به‌نظر می‌رسد در این هفته نیز بازار همچنان با نوسان درگیر باشد.

او به کاهش حجم معاملات روزانه نیز اشاره می‌کند و معتقد است که اگر روند مذاکرات طولانی شود سرمایه‌گذاران بیشتری از بورس خارج شده و جذب بازارهای رقیب خواهند شد. در هفته جاری به‌نظر می‌رسد صنایع و شرکت‌ها تحت‌تاثیر اخبار برجامی شاهد تغییراتی خواهند بود. رفتار کج‌دار و مریز معامله‌‌‌‌‌‌گران در تالار شیشه‌ای حاکی از آن است که تداوم روند مذاکرات و بی‌نتیجه‌بودن رفت و برگشت‌های برجامی به خروج بیشتر سهامداران دامن می‌زند. این روزها فعالان بورسی بیشتر از هر زمان دیگری در انتظار رخدادهای بعد از برجام هستند. پر رنگ بودن این قضیه به‌جایی رسیده که حتی بازار تحت‌تاثیر گزارش عملکرد نسبتا مطلوب اغلب شرکت‌ها نیز نتوانست برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. این موضوع به‌وضوح از رفتار معامله‌گران مشخص است. کاهش بازدهی بورس طی مدت یادشده گرچه تا حدودی به واسطه ابهامات چندوجهی منطقی و قابل‌انتظار بود اما از سوی دیگر دلایل متعددی را نیز می‌توان برای به‌وجود آمدن این شرایط برشمرد. گمانه‌زنی‌ها از وضعیت بازارهای سرمایه‌گذاری در سال‌۱۴۰۱ حاکی از نقش کلیدی قیمت اسکناس آمریکایی و اثرگذاری آن بر بازارهای مذکور است به‌طوری که می‌توان گفت آینده این بازارها به وضعیت و نوسان قیمت دلار بستگی دارد.

فاروقی در پایان تاکید می‌کند: با توجه به اینکه بازار از محرک قدرتمندی برخوردار نیست در هفته جاری نیز به‌نظر می‌رسد با نوسانات محدود به‌کار خود ادامه دهد. در این میان ممکن است بازار با حجم کم معاملات و افت قیمت‌ها نیز مواجه شود.

حساسیت سهامداران به تحولات بیرونی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه نیز معتقد است بازار در هفته جاری با توجه به تحولات پیرامونی با نوسانات گاه و بیگاه روبه‌رو خواهد شد. اگر در این هفته اخبار مثبت از روند مذاکرات هسته‌ای کشور مخابره شود، بازار ارز ریزش مقطعی قیمت دلار را تجربه خواهد کرد، اما با توجه به وضعیت نرخ تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی بعید به‌نظر می‌رسد این رویه پایدار بماند. بر همین اساس سایر بازارهای دارایی نیز واکنش مقطعی نشان خواهند داد، در غیر این‌صورت نمی‌توان در چنین شرایطی انتظار ورود سهامداران به بازار را داشت. به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه با نوسانات قیمت ارز خود را وفق داده است. آنطور که به‌نظر می‌رسد با افت قیمت دلار و کاهش فاصله قیمت دلارنیمایی با بازارآزاد جایی برای افت بیشتر اسکناس آمریکایی وجود ندارد. در همین راستا باید گفت سهامداران با پرهیز از رفتارهای هیجانی احتمالا ترجیح دهند نظاره‌گر معاملات از دور باشند. این شرایط به‌وجود‌آورنده وضعیتی است که منجر به پرهیز از رفتارهای شتابزده از سوی فعالان بورسی می‌شود.

او با بیان اینکه کاهش فاصله بین ارزش ذاتی و ارزش معاملاتی سهام شرکت‌ها سبب افت حجم معاملات بازار سهام در هفته‌های اخیر شده است، عنوان می‌کند: شواهد آماری از کاهش نسبتP/ S اکثرصنایع و شرکت‌های سهامی حکایت می‌کند، به‌طوری‌که اکنون بیش از ۲۰شرکت دارایP/ S کمتر از یک واحد هستند که این عدد در نسبت‌های مالی آنهم در گروه‌های بزرگ بی‌سابقه است. این اوضاع و چشم‌انداز مبهم از برجام از امکان نوسانات ادامه‌دار در این هفته بازارسهام خبر می‌دهد.

 

 بازار سهام در یک هفته اخیر نمایی از خوش‌بینی به برجام و بدبینی به آینده صنایع کامودیتی‌محور را به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد تا زمان مشخص شدن آینده مذاکرات اتمی، بازار همچنان به این مساله توجه کند. با این حال می‌توان گفت که برخلاف هفته‌های گذشته نشانه‌هایی از رکود در صنایع غیر برجامی مشهود به نظر می‌رسد. تجربه ادوار گذشته نشان داده است که اگرچه قطب‌بندی‌ها در این بازار همواره وجود داشته، با این حال جبهه‌بندی مذاکراتی بازار سهام در برهه کنونی نیز می‌تواند با مشخص شدن نتایج مذاکرات به مرور زمان تغییر کند.

 بازار سهام در هفته گذشته شاهد تاثیرگذاری تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها با چاشنی احتیاط بود. طی این هفته هر چند شاخص‌کل رشد محدوده ۲/ ۰درصدی را تجربه کرد اما گروه‌های موسوم به برجامی شامل خودروسازان و بانک‌ها واکنش مثبت جدی‌تری به اخبار مزبور نشان دادند. از منظر معاملات نیز علائم بهبود اولیه شامل افزایش ارزش روزانه از کانال دو‌هزار‌میلیارد ‌تومان به سه‌هزار‌میلیارد‌ تومان به‌چشم می‌خورد.

حجم دادوستدها عملا به‌عنوان یک متغیر مهم پیش‌نگر مورد‌توجه سرمایه‌گذاران است زیرا هرگونه رونق در بازار‌های مالی از مسیر افزایش حجم معاملات می‌گذرد. با عنایت به رفت و برگشت مکرر اخبار مذاکراتی و سوابق مربوط به تغییر شرایط از خوش‌بینی به بدبینی و بالعکس، انتظار می‌رود تا واکنش اصلی سرمایه‌گذاران در بازار سهام پس از اعلام خبر توافق احتمالی نشان داده شود، با این حال فرآیند تدریجی اجرای توافق احتمالی موجب می‌شود تا آثار اقتصادی رفع تحریم‌ها در طول زمان پدیدار شود. در طول هفته گذشته آنچه که بیش از هر چیز حائزاهمیت بود، جبهه‌بندی برجامی معاملات سهام، پررنگتر شدن حال ناخوش فولادی‌ها در بورس و آرامش خاطری بود که به پالایشی‌ها تزریق شد.

احیای مجدد دوقطبی در بازار

شکل‌گیری دوقطبی‌های مختلف معاملاتی در تاریخ فعالیت بازار سرمایه کشور پر‌سابقه است. در نمونه‌های اخیر، در برهه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فاز رونق در سال‌های ۹۷ و ۹۸، این دوگانگی بین سهام کوچک و بزرگ شکل گرفت و اقبال به سهام کوچک و فاصله‌گرفتن از شرکت‌های سنگین‌وزن قابل‌مشاهده بود. در اوج رونق سال‌۹۹ نیز در برهه‌ای سهام دولتی و غیردولتی شاهد قطب‌بندی بودند و سرمایه‌گذاران معتقد بودند که به دلیل حمایت دولت از بازار، سهام شرکت‌هایی که درنهایت ذی‌نفع دولتی دارند بازدهی بهتری خواهند داشت. یکی دیگر از دوقطبی‌های مشهور که مسبوق‌ به‌سابقه است، دوگانه سهام برجامی و غیر‌برجامی است که با توجه به کشدار‌شدن فرآیند مذاکرات هر از چندگاهی پررنگ می‌شود. در روزهای اخیر نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از احیای دو قطبی مزبور رصد شد به‌طوری که موج تقاضای جدید عمدتا در سهام گروه‌های بانکی و خودرو شکل گرفت که تصور می‌شود از رفع تحریم‌ها اثر مثبت بپذیرند. نیمه دیگر بازار که عمدتا شامل سهام کالایی و صادرکنندگان کامودیتی است در رکود نسبی به‌سر می‌برند و این فرضیه که توافق احتمالی باعث کاهش نرخ ارز می‌شود مانع از اقبال تقاضا به سهام صنایع شاخص شده است. بررسی سوابق تاریخی اما نشان می‌دهد که این نوع قطب‌بندی‌ها به اشکال مختلف هیچ‌گاه پایدار نیستند و به‌جز ایجاد موج‌های مقطعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در بازدهی میان‌مدت و بلندمدت سهام ایفا نمی‌کنند.

چراغ قرمز فولاد در بازار جهانی

یکی از صنایع مهم و بزرگ بورس تهران که حضور پررنگی در سبد اکثر سرمایه‌گذاران تحلیل‌محور و حقوقی‌ها دارد، صنعت فولاد است که تحولات آن عمدتا به بازارهای جهانی و نرخ ارز گره خورده است. روند نوسان قیمت جهانی فولاد نشان می‌دهد که یکی از منفی‌ترین بازدهی‌ها در پنج‌ماه گذشته همگام با اصلاح گسترده قیمت‌ها در این بخش رقم خورده است. در این میان، ارزش مبادلاتی محصولات مرتبط با تولیدکنندگان ایرانی از ابتدای سال ‌به‌طور میانگین تا ۳۵‌درصد کاهش یافته است. انعکاس این مساله در بورس‌کالای ایران هم قابل‌مشاهده است به‌نحوی‌که به‌عنوان نمونه، قیمت محصول اصلی فولادمبارکه (ورق گرم) در معاملات هفته گذشته به کانال ۱۶‌میلیون‌تومان در هر تن بازگشت که نه‌تنها بیش از ۲۰‌درصد از ابتدای سال‌کمتر است بلکه آخرین‌بار در پاییز ۹۹ در این محدوده قرار داشته است. نرخ میانگین شمش فولاد خوزستان هم شرایط مشابهی دارد و افت متناظری را ثبت کرده که به نوبه خود بر قیمت سنگ‌آهن و سودآوری شرکت‌های معدنی تاثیرگذار است. از سوی دیگر، شرایط بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان یعنی چین نیز مبهم بوده و به دلیل ورود بازار مسکن به رکود، واردات فولاد آن به کمترین میزان از سال‌۱۹۹۷ تاکنون رسیده است! برخی از خبره‌ترین کارشناسان اقتصاد این کشور معتقدند که رکود فعلی بازار مسکن چین ساختاری و پیچیده است و برخلاف تجربه‌های قبلی، به دلیل عمق بحران، با سیاست‌های انبساطی و موقت قابل‌ترمیم نیست. در صورت ادامه ضعف تقاضا از سمت چین، این احتمال وجود دارد که بازار فولاد جهانی کماکان تحت‌فشار باقی بماند. برآیند این تحولات موجب می‌شود تا سایه روند مزبور بر صنعت فولاد و سنگ‌آهن و شرکت‌های مرتبط در بورس تهران نیز سنگینی کند.

عبور پالایشگاه‌ها از ابهامات تاریخی

یکی از صنایع پر چالش بزرگ در بازار سرمایه از بدو حضور نخستین شرکت (پالایشگاه نفت اصفهان در سال‌۱۳۸۷) صنعت پالایشگاهی بوده است. شرکت‌های این صنعت تا پیش از ورود به بورس، تقریبا به‌عنوان یکی از ادارات ذی‌حساب وزارت نفت فعالیت می‌کردند و دغدغه سود و زیان در آنها مطرح نبود، پس از حضور در بازار سرمایه اما شرایط متفاوت شد و با ورود ذی‌نفعان جدید به ترکیب سهامداری، تعیین‌تکلیف و شفافیت رابطه مالی پالایشگاه و شرکت ملی پالایش و پخش اهمیت یافت. از همان ابتدا اما پالایشگاه‌ها با مشکل تاخیر در دریافت صورتحساب‌ها و انتشار صورت‌های مالی در مقاطع فصلی مواجه بودند. علاوه‌بر این، عدم‌شفاف‌سازی لازم درخصوص نرخ خوراک و فرآورده‌ها و نوسانات مکرر حاشیه سود شرکت‌های مزبور موجب شد تا این صنعت به‌عنوان یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های پرابهام نزد تحلیلگران شناخته شود. شدت ابهامات و کش و قوس بین اهالی بازار سرمایه و پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به اندازه‌ای بود که یکی از مقامات ارشد سابق وزارت نفت، خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی این صنعت را اشتباه خوانده بود! تحولات یک سال‌اخیر اما مسیر متفاوتی پیموده بوده، چراکه در گام اول، در مهرماه سال‌گذشته‌ طی یک ابلاغیه مشروح، وزارت نفت جزئیات نحوه محاسبه خوراک ومحصول را شفاف‌سازی کرد و بر اساس صورت‌های مالی ۱۲‌ماهه شرکت‌ها، به الزامات مفاد آن (که به جهش سودآوری پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها انجامید) هم پایبند ماند. در روزهای اخیر نیز دستورالعمل جدیدی منتشر شد که نه‌تنها فرمول سال‌گذشته را تکرار کرد بلکه در سمت خوراک، کیفیت نفت‌خام را در محاسبه نرخ‌ها لحاظ می‌کند که بر اساس برآوردهای اولیه تحولی مثبت (اما کوچک) برای شرکت‌ها از منظر سودآوری به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌رود. به این ترتیب می‌توان گفت صنعت پالایشگاه پس از یک دوره پرابهام و دشوار به شرایطی شفاف و پایدار به لحاظ تحلیل‌پذیری رسیده است. با توجه به ارزش‌گذاری متعادل کنونی سهام پالایشگاه‌ها، سهامداران می‌توانند نسبت به آینده این گروه مشروط برعدم‌سقوط قیمت جهانی نفت و محصولات پالایشی امیدوار باشند.

 

فاطمه اسکندری /کارشناس بازار سرمایهدر روزهای گذشته و به‌خصوص هفته‌ای که آن را پشت‌سر گذاشتیم، اخبار مثبتی از روند مذاکرات احیای برجام در رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها و شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی منتشر شد. این اخبار مثبت و البته گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌ها منجر به استقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار سرمایه از دو گروه خودرویی و بانکی شد و بالطبع، برخی دیگر از سهم‌های ریالی، به‌صورت ضعیف‌‌‌‌‌‌‌تر در این روند، این دو گروه را همراهی کردند.

اثرات بود و نبود برجام در بورس

حالا در این میان و با توجه به فضایی که مذاکرات احیای برجام بعد از مدت‌ها سکوت خبری پیدا کرده است، ممکن است که این پرسش برای سهامداران خرد به‌وجود بیاید که آیا رویش‌‌‌‌‌‌‌ها و ریزش‌‌‌‌‌‌‌های بازار سرمایه، تماما به اخبار مذاکرات احیای برجام و گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌ها در این رابطه برمی‌گردد یا علل و عوامل دیگری هم در این اتفاق دخیل‌‌‌‌‌‌‌ هستند و حتی این سوال بیش از هر زمان دیگری مطرح شود که آیا با احیای برجام وضعیت بورس تغییر خواهد کرد یا خیر.  در پاسخ به این پرسش باید این نکته را مطرح کرد که نوسانات بازار سرمایه، طی روز‌‌‌‌‌‌‌های گذشته و روزهای آینده، متاثر از مذاکرات احیای برجام و اخبار و گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط با این مذاکرات است.

به همین علت، تا مشخص‌شدن نتیجه مذاکرات و سرانجام آن، نوسانات بازار اتفاقی طبیعی است، اما این مساله نباید منجر به این موضوع شود که از سایر عوامل اثرگذار بر وضعیت بازار سرمایه چشم‌‌‌‌‌‌‌پوشی کنیم، در نتیجه نباید عواملی چون فروش حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها در سهم‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌روی بازار را نادیده بگیریم، به‌طوری‌که طی روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه هفته گذشته، شاهد فروش نامتعارف در این سهم‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم.  مساله دیگری که جا دارد در رابطه با طرح چنین پرسش‌‌‌‌‌‌‌هایی به آن اشاره شود این است که شاید اگر اتفاقات سال‌۱۳۹۹ در بازار سرمایه به واسطه برخی سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌ها پیش نمی‌‌‌‌‌‌‌آمد و تصمیمات اقتصادی دولتمردان طی دو سال‌اخیر، ضربه‌‌‌‌‌‌‌های بزرگی به بازار سرمایه و روند این بازار وارد نمی‌کرد، روند صعودی حرکت بازار، نسبت به اخبار مثبت مذاکرات احیای برجام، قوی‌‌‌‌‌‌‌تر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم، اما با توجه به اتفاقاتی که طی سال‌های گذشته برای بازار سرمایه رخ داده و سلب‌اعتماد حداکثری سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد و بدبینی آنها نسبت به روند بازار سرمایه، بازگشت اعتماد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به این بازار، نیازمند تصمیمات حمایتی تاثیرگذارتری است.

تصمیماتی که در آنها رنگ و بویی از دخالت و دستور و اعمال‌سلیقه و قدرت نباشد.  با تمام این مسائلی که مطرح شد، می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر توافق برجام بار دیگر حاصل شود و مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است برجام به خودی خود تاثیر بسزایی در روند کلی بازار سرمایه نداشته باشد، اما در این میان چند گروه بورسی که به‌طور مستقیم به برجام گره خورده‌‌‌‌‌‌‌اند از احیای این توافق سود خواهند برد و در وضعیت آنها این موضوع تاثیرات محسوسی خواهد داشت، اما در کل فضای فعلی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران نسبت به مثبت‌بودن مذاکرات احیای برجام برای بازار سرمایه حتی به‌صورت مقطعی هم می‌تواند مثبت باشد که نتیجه این اتفاق، بازگشت نقدینگی از سایر بازارهای موازی و سفته‌‌‌‌‌‌‌بازی به بورس خواهد بود.

 

در نخستین روز شروع دادوستد‌‌‌‌‌‌‌های هفته گذشته نماگر اصلی بازار سهام توانست تحت‌تاثیر سیگنال جدی سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌خارجه حول برجام رشد قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌ای را به ثبت برساند اما در ادامه ترمز شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار با تغییر استراتژی معامله‌‌‌‌‌‌‌گران کشیده شد. به‌این‌ترتیب در معاملات هفتگی، نماگر بورس رشد ۲/ ۰درصدی را تجربه کرد. در هفته گذشته به‌رغم بازگشت به عقب نماگر بازار سهام تحت‌تاثیر افت بزرگان بازار اما همچنان صنایع برجامی اعم از خودرو، بانک و مخابرات مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار داشتند.

در صنعت خودرو نیز شاهد تحولی شگرف بودیم؛ به‌طوری‌که معاملات خودرو در بخش شفاف اقتصاد کشور کلید خورد و عرضه خودرو‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر دیگنیتی، فیدلیتی ۵‌نفره و فیدلیتی ۷‌نفره در بورس‌کالای ایران بر بستری کاملا رقابتی و شفاف باعث افزایش سود تولید‌‌‌‌‌‌‌کنندگان و منفعت خریداران شد. کشف قیمتی بیش از درب کارخانه برای تولیدکننده و کمتر از بازار آزاد برای خریدار در واقع انتفاعی است که به هر دو طرف معامله خواهد رسید. سهامداران شرکت‌ها نیز به واسطه افزایش سود تولیدکننده از برندگان این رویداد در صنعت خودرو خواهند بود. عدم‌حضور وزیر صنعت در این رویداد بزرگ (کشف قیمت خودرو به واسطه مکانیزم بورس‌کالا) از جمله موضوعاتی بود که به باور برخی از فعالان، عدم‌رضایت این عضو شورای‌عالی بورس را به تصویر کشید. به هر ترتیب گروه خودرو و ساخت قطعات به واسطه ۲‌عامل مهم از جمله احتمال حصول توافق با قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی و قطع دست دلالان از قیمت‌گذاری در هفته گذشته توانست با ۱۵۸‌میلیارد‌تومان ورود پول در صدر فهرست بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی جای بگیرد. مخابرات، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌ها دیگر صنایعی بودند که ورود پول حقیقی را در هفته منتهی به ۲۶ مرداد‌ماه تجربه کردند. در نقطه مقابل اما فرآورده‌های نفتی ۱۵۴‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی را تجربه کردند. رویدادی که از سایه سنگین تورم جهانی، احتمال کاهش نرخ کالا‌‌‌‌‌‌‌های اساسی از جمله نفت و شناسایی سود از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران داخلی نشات می‌گیرد. محصولات شیمیایی، چندرشته‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی، کانه فلزی و… نیز در ادامه این فهرست قرار داشتند. به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه در معاملات هفته گذشته عمدتا شاهد خروج پول از گروه‌های دلاری بازار سهام و تا حدودی تزریق منابع به گروه‌های ریالی بودیم که این رویکرد می‌تواند ریزش بورس با اعتقاد به حصول توافق را توجیه کند. در آن‌سوی فضای معاملات اما دلار و سکه عملکردی متفاوت از خود نشان دادند به گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که اسکناس آمریکایی ۷۲/ ۳درصد نسبت به هفته ماقبل معاملاتی افت کرد و سکه امامی ۹۲/ ۷درصد ریزش را در این بازه زمانی به خود اختصاص داد، بنابراین بورس تهران با افزایش ۲/ ۰‌درصدی در صدرفهرست بیشترین بازدهی هفتگی در بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی ایستاد.

شاخص بازدهی هفتگی اسکناس آمریکایی در هفته سوم مرداد ماه به رکورد نیمسال اخیر خود نزدیک شد. اخبار ضد‌و‌نقیض موجود در فضای سیاست خارجی کشور همچنان نقش اول تئاتر بازار ارز تهران را ایفا می‌کند. سناریو‌های مختلف موجود در گفت‌وگو‌های معامله‌گران ارزی خبر از افزایش احتمال ماندگاری نرخ شاخص ارزی زیر سقف مقاومت ۳۰هزار تومانی دارد. سکه طلا طرح جدید با ثبت نرخ رشد منفی ۹۲/ ۷درصدی در رقابت کاهشی با دلار پیروز شد. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۲۹هزار و ۸۰۰تومان رسید.

12

 دو شکست و یک پیروزی در مقابل حمایت 30 هزار تومانی

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز‌های پایانی هفته سوم مردادماه در رقم 30هزار و 950تومان معامله می‌شد که با شروع نخستین روز کاری هفته افتی 300تومانی را تجربه کرد و به رقم 30هزار و 650تومان رسید. نخستین تلاش دلار در جهت خروج از کانال قیمتی 30هزار تومانی در روز دوشنبه 24 مرداد صورت پذیرفت که پس از برخورد نرخ ارز مذکور با سطوح قیمتی انتهای کانال 29هزارتومانی روند قیمتی تغییر فاز داد و این تلاش شکست خورد. فعالان ارزی بازر تهران در روز میانی هفته گذشته نیز شاهد تلاش دیگری از نرخ دلار غیررسمی در جهت شکست کف حمایت 30هزار تومانی بودند که این تلاش نیز مانند روند روز دوشنبه بی‌نتیجه ماند. اما در نهایت با شروع معاملات ارزی در روز چهارشنبه قیمت دلار پس از حدود 90روز در کانال قیمتی 29هزار تومانی معامله شد. در نهایت قیمت دلار در معاملات پایانی هفته گذشته با حدود 100 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 29هزار و 800تومان به فعالیت خود پایان بخشید.  طبق نظر کارشناسان اقتصادی و با توجه به تاثیر مستقیم قیمت دلار آزاد در محاسبه نرخ سکه طلا در شرایط ثبات حباب قیمتی سکه، روند قیمت این فلز با ارزش و دلار همسو خواهد بود. البته که در این میان شرایطی نیز وجود دارد که به‌رغم افزایش یا کاهش قیمت دلار، چسبندگی قیمتی سکه افزایش یافته و این کالای سرمایه‌ای تمایلی به نوسان قیمت از خود نشان ندهد. در هفته‌ای که گذشت با کاهش قیمت دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران، سکه طلا نیز روند کاهشی جدیدی را از خود به جای گذاشت.

قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات روز‌های پایانی هفته سوم مرداد‌ماه در نزدیکی مرز کانال 15میلیون‌تومانی و در رقم 14میلیون و 850هزار تومان نوسان می‌کرد.  با شروع معاملات هفته سوم ماه جاری قیمت سکه به پله‌های میانی کانال 14میلیون‌تومانی رسید و در روز دوشنبه 24 مرداد بود که قیمت این کالا از کانال 14میلیون‌تومانی خارج شد. در نهایت نیز هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در روز پنج‌شنبه 27 مرداد با حدود 40هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 13میلیون و 710هزار تومان رسید.

 دمای منفی نرخ رشد در چله تابستان

با جای‌گذاری قیمت دلار روز پنج‌شنبه 20مرداد در فرمول محاسبه نرخ رشد شاخص ارزی، مشاهده می‌شود که قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی طی معاملات هفته گذشته حدود 72/ 3درصد کاهش یافته است.

براساس مشاهدات به‌عمل‌آمده از روند قیمت این ارز، آخرین تاریخی که دلار در بازه زمانی 7روزه افت قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود هفته سوم بهمن سال گذشته بود که در جریان آن قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی از رقم 27هزار و 500تومان در 14 بهمن 1400 به رقم 26هزار و 450تومان در روز 21 آن ماه رسید.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بازدهی سکه طلا نیز در رقمی معادل منفی 92/ 7 درصد ثبت شد که از دی‌ماه 1399 تا کنون این شاخص بازدهی در یک بازه زمانی 7 روزه صورت نپذیرفته بود.

 سناریو‌های برجامی برای آینده دلار

بدون شک اصلی ترین عامل تحرکات کاهشی بازار‌ها در معاملات هفته گذشته افزایش انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای برجام بوده است.

با به پایان رسیدن مهلت پاسخگویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد و بررسی این پاسخ توسط مقامات غربی، احتمالات مختلفی نسبت به آینده این نشست‌ها و به تبع آن آینده نرخ آزاد ارز در بازار تهران توسط فعالان ارزی مطرح شد. به عقیده برخی از این افراد حجم سیگنال‌های مثبت شک‌و‌شبهه‌ای را در جهت انعقاد قرارداد جدید باقی نمی‌گذارد و نرخ دلار نیز آماده است به سطوح قیمتی کانال‌های پایین‌تر حرکت کند.

اما در این میان برخی از افراد نیز با اشاره به پاسخ مشروط ایران به متن اروپایی و احتمال پاسخ‌دهی منفی آمریکا، معتقدند در این صورت احتمال تداوم یافتن مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافقی بهتر وجود ندارد.

این افراد بر این باورند با عدم نتیجه‌بخشی این دور از نشست‌ها روند قیمت دلار صعودی خواهد بود و همچنین احتمالاتی از برخورد دلار با سقف قبلی خود نیز توسط این افراد مطرح می‌شود.

اما تحلیلگران این حوزه معتقدند با توجه به سیگنال‌های موجود عدم نتیجه‌بخشی این دور از مذاکرات به منزله به پایان رسیدن مسیر دیپلماسی نبوده و پاسخ‌های مشروط را عامل تداوم گفت‌وگو برای رسیدن به توافقی جامع می‌دانند.

 به عقیده این افراد با توجه به برطرف شدن بخش قابل‌توجهی از نیاز‌های خرد ارزی در معاملات توافقی و همچنین وجود انتظارات مثبت در فضای بازار، در صورت تداوم یافتن گفت‌وگو‌ها بازه قیمتی کانال‌های 29 و 30هزار تومانی محتمل‌ترین گزینه نوسانات دلار خواهد بود.

 در این میان به عقیده بسیاری از کارشناسان در صورت موافقت طرفین با قرارداد احتمالی و تداوم یافتن روند کاهش نرخ ارز، دستگاه‌های بازارساز می‌توانند با متوقف کردن تزریق ارز به بازار و خرید دلارهای خانگی، ذخایر ارزی خود را تقویت و از هیجانی شدن بازار جلوگیری کنند.

بازارهای ریسکی و طلا در وضعیت قرمز قرار گرفتند. بیت‌کوین که در روزهای اخیر توانسته بود حمایت ۲۴هزار دلاری را به‌دست آورد، صبح روز گذشته را با روند معاملاتی منفی آغاز کرد. این رمزارز با سقوط ناگهانی و افت ۷/ ۷درصدی، به کانال قیمتی ۲۱هزار دلار وارد شد. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار نیز با افت ۷/ ۵درصدی نسبت به ساعات اولیه روز گذشته، به ۱۷۳۹دلار کاهش پیدا کرد. به دنبال کاهش بازارهای رمز ارز، بازار طلا نیز روند نزولی به خود گرفت و نتوانست حمایت ۱۸۰۰دلاری را حفظ کند و با ۰/ ۵درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت ۱۷۵۱دلار در بازار معامله می‌‌شد. اما سوال این است که چه عاملی سبب سقوط بازار های ریسکی و افت بازار طلا شده است؟ در پاسخ به این سوال باید به افزایش شاخص دلار به دنبال احتمال افزایش دوباره نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو اشاره کرد.

11

 افزایش شاخص دلار

روز گذشته شاخص دلار با رشد حدود 5/ 1درصدی خود نسبت به روز گذشته به 107واحد رسید. این موضوع نشان می‌‌دهد که دلار درحال تقویت دوباره است؛ کاهش تورم آمریکا در ماه ژوئیه، فاصله گرفتن اقتصاد این کشور از رکود، نزدیک شدن اقتصاد چین به رکود و اعلام رئیس فدرال‌رزرو مبنی بر افزایش 75/ 0واحدی نرخ بهره، عواملی بودند تا دلار بار دیگر قدرت خود را به بازارها نشان دهد. به دنبال این موضوع رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری نرخ بهره را از 5/ 2 -25/ 2درصد به 4درصد برساند و از افزایش 75/ 0واحد درصدی نرخ بهره در ماه آینده خبر داد. این موضوع سبب افزایش بازده 10ساله خزانه‌داری شد و بازار طلا و رمز را نیز تحت تاثیر قرار داد.

 روند قیمت طلا و بیت‌کوین در هفته اخیر

طلا هفته اخیر را با قیمت 1798دلار آغاز کرد. این فلز زرد در 14 ماه اوت از کانال 1800دلار عبور کرد؛ اما پس از افزایش شاخص دلار نتوانست حمایت 1800دلاری را حفظ کند و روند نزولی به خود گرفت؛ این فلز گرانبها اکنون با قیمت 1751دلار در حال معامله است. بیت‌‌کوین نیز روز 13ماه اوت (ابتدای هفته اخیر) را با قیمت 24هزار و 536دلار آغاز کرد و با قیمت 21هزار و 300دلار به پایان رساند. شاخص دلار در ابتدای هفته 105واحد بود و از 12 تا 15 ماه اوت ثابت ماند. برخی از تحلیلگران پیش‌‌بینی کرده بودند که اگر شاخص دلار با 105 واحد تا آخر هفته به معاملات خود بپردازد، بیت کوین حمایت 25هزار دلاری را به‌دست خواهدآورد؛ زیرا در زمان انتشار گزارش تورم آمریکا، کارشناسان متصور بودند که فدرال رزرو به هدف خود مبنی بر کاهش تورم در ماه ژوئیه رسیده و احتمال کمی برای افزایش دوباره نرخ بهره در ماه‌های آتی وجود دارد. در این بحبوحه رئیس فدرال رزرو از تمدید سیاست‌های پولی تا به‌دست آوردن نرخ بهره 4درصد خبر داد و پیش‌بینی تحلیلگران را به چالش کشید.

 

مدیرعامل بورس‌کالای ایران در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت: خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی را در بورس‌کالا شکست. بنا به گفته حامد سلطانی‌نژاد، ۲۶‌هزار کد معاملاتی در روز نخست عرضه خودرو در بورس‌کالا صادر شد.

پاس گل بورس‌کالا به صنعت خودرو

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که تغییرات جدیدی در بورس‌کالای ایران در راه است که موجب پیشرفت و توسعه سریع‌‌‌تر این بازار رسمی خواهد شد. عرضه خودرو در بورس‌کالا و ملزومات آن نشان داد که نه‌تنها باید منتظر ورود گسترده محصولات نهایی به این بازار باشیم، بلکه نگاه تصمیم‌‌‌سازان به بورس‌کالا به‌شدت مثبت است و این نگاه موفقیت‌‌‌های بزرگ‌تری را به همراه خواهد داشت. مدیرعامل بورس‌کالای ایران در مراسم عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت: این‌روز را برای رفع سایه شوم دلالی و توزیع رانت از سر صنعت خودروی کشور جشن می‌گیریم و از زحمات ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار که از ابتدای استقرار در سازمان بورس، پیگیر مطالبات سهامداران و عرضه خودرو در بورس‌کالای ایران بودند، تشکر می‌کنیم.

حامد سلطانی‌نژاد افزود: حضور قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این مراسم نیز در راستای حمایتی است که این قوه در دوره ریاست آیت‌الله اژه‌ای به‌منظور ایجاد شفافیت در بازارهای مالی و کالایی پیگیری می‌کنند و دغدغه آنها استقرار شفافیت در بازارهاست که به نظر می‌رسد همکاری‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد. مدیرعامل بورس کالای ایران به جایگاه فعلی بورس‌کالا اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات بورس‌کالا در سال ۱۴۰۰ به ۶۶۵همت رسید که این رقم نسبت به همه دوره‌های فعالیت این بازار رقم بی‌سابقه‌ای است. وی ادامه داد: بورس‌کالا در حال حاضر ۱۰‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و رشد ٩٠درصدی را در ارزش معاملات در سال ١۴٠٠ نسبت به سال ۹۹ شاهد بوده است. به لحاظ حجمی با ورود سیمان و مابقی محصولات زنجیره تولید فولاد شاهد معامله ٧۶میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۰ بودیم که این عدد ١۴‌درصد حمل بار جاده‌ای در کل کشور است که این رشد‌ها نشان می‌دهد، افق آینده بازارهای کالایی به سمت شفافیت بیشتر در حال حرکت است.

سلطانی‌نژاد عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ارزش معاملات نسبت به سال گذشته ۷۵‌درصد و حجم معاملات ۱۶۲‌درصد رشد کرده است. همچنین در بازار مالی مبتنی بر کالا شاهد رشدهای خیره‌کننده ۱۸۸۰درصدی اختیار معامله، افزایش ۱۸درصدی معاملات گواهی سپرده کالایی و رشد ۵۶۰درصدی صندوق‌های کالایی بودیم. بورس‌کالا در راستای رسالت خود که شفاف‌سازی بازار کالاهای واسطه‌ای است، توانسته است تمامی کالاهای پرحجم واسطه‌ای اعم از زنجیره فولاد، زنجیره پتروشیمی، پالایشی و سیمان را پذیرش کند و فقط محصولات کشاورزی باقی مانده است که این ظرفیت را دارا هستیم و اگر قیمت‌گذاری دستوری از آن برداشته شود، می‌تواند در بورس‌کالا عرضه شود.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در حوزه کالاهای نهایی نیز باید ایفای نقش کنیم و با مطالباتی که اخیرا مطرح شده است، از جمله عرضه خودرو، به سمت معاملات کالای نهایی حرکت می‌کنیم؛ زیرا بعضا انتقاد می‌شود که بورس‌های کالایی محل عرضه کالاهای واسطه‌ای هستند و چرا کالاهایی که مصرف‌کننده نهایی دارند، در بورس‌کالا عرضه می‌شوند. در پاسخ باید گفت، بورس‌های کالایی در دنیا نیز محل عرضه کالاهای نهایی هستند. ضمن اینکه برای حذف رانت و عدم‌تقارن اطلاعاتی و استقرار سیستم‌های مبتنی بر حراج باید از ‌سازوکار بورس استفاده کنیم و اگر کشور‌های پیشرفته از سازوکار بورس استفاده نکنند، ‌سازوکار دیگری مشابه بورس‌های کالا و با ایجاد سیستم‌هایی با نبود رانت و تقارن اطلاعاتی و مبتنی بر عرضه و تقاضا را مستقر کرده‌‌‌اند.

صدور ۲۶‌هزار کد معاملاتی

مدیرعامل بورس‌کالای ایران بیان کرد: اقدامات خوبی در چند روز اخیر برای عرضه خودرو در بورس‌کالا صورت گرفت؛ به طوری که ٢۶‌هزار کد معاملاتی در بورس‌کالا صادر شد و سیستم حراج متناسب با شرایط تغییر کرد. این در حالی است که بیشترین صدور کد قبل از خودرو برای صنعت سیمان با ورود ١٣‌هزار کد معاملاتی بوده است؛ اما ورود خودرو باعث شد همه زیرساخت‌ها متحول شوند، به دلیل اینکه تعداد ذی‌نفعان بیشتر از قبل بود. همچنین زیرساخت‌های فنی بورس‌کالا تغییر کرد و شبکه کارگزاری کمک کرد تا ٣‌هزار و ۵٠٠تقاضا برای خودرو مدیریت شود و رکورد حضور کارگزاری‌ها در بورس‌کالا شکسته شد و ٩٢کارگزاری در فرآیند عرضه و تقاضا نقش‌آفرینی کردند.وی ادامه داد: در بازار، خودروهای مختلف با تقاضای خوبی مواجه شدند؛ به طوری که حدود ۶٠٠خودرو عرضه شد. نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱‌درصد بود و قیمت‌های پایه همان قیمت‌هایی بود که خودروسازان در بازار می‌فروختند.

تفاوت در بازار غیرشفاف و غیررسمی در بسیاری از موارد رقم چشمگیری است که از رانت زیاد جلوگیری شد و به شفافیت عرضه خودروها در بورس‌کالا کمک کرد. این امکان ایجاد شد که از سیستم بورس‌کالا تعداد افراد بیشتری به سامانه معاملاتی بورس‌کالا که در داخل طراحی شده است دسترسی داشته باشند و امکانی فراهم شد که خودرو به تفکیک رنگ و آپشن نیز عرضه شود. سلطانی‌نژاد ادامه داد: در مدل حراج باز، هیجانات بازار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و به افراد فرصت داده می‌شود که براساس منطق اقتصادی تصمیم بگیرند و به مشتریانی که بیشترین تقاضا را دارند، خودرو تخصیص یابد و امکان تبانی به حداقل برسد. وی اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس‌کالا شروع کار است و می‌توانیم به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم، ثبت تقاضا هم‌‌‌ می‌تواند به صورت آنلاین باشد. قاعدتا وقتی به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم، سیستم و مدل حراج می‌تواند تغییر کند. مدیرعامل بورس‌کالای ایران ادامه داد: همچنین باید معاملات مبتنی بر اوراق بهادار فعال شود؛ به طوری که گواهی سپرده خودرو یا سلف (فروشی) خودرو که هم تامین مالی را فراهم می‌کند و هم می‌تواند بازار مستمر روزانه را ایجاد کند، در اختیار خواهد بود.

وی اضافه کرد: هدف نهایی ما این است که خودروسازان از بورس‌کالا تامین مالی کنند؛ زیرا بهترین روش تامین مالی، تامین مالی مبتنی بر فروش است و اگر خودروسازان بتوانند بر مبنای فروش، تامین مالی کنند، بسیار پسندیده است. بنابراین فروش سلف و فروش بر مبنای سلف موازی استاندارد هم در دستور کار بازار خودرو قرار خواهد گرفت.

در هفته منتهی به ۲۸‌مرداد، فولادمبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران، بیشترین فروش بازار فیزیکی بورس‌کالا را به خود اختصاص دادند. به گزارش «کالاخبر»، بورس‌کالای ایران برترین‌های بازار فیزیکی خود را در هفته چهارم مرداد براساس ارزش فروش شرکت‌ها اعلام کرد. جزئیات رتبه‌‌‌بندی شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

رقابت خودرویی‌ها با فولادی‌ها و معدنی‌ها در بورس‌کالا

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۳۳۱‌هزار و ۹۰۰تن ورق سرد، گالوانیزه و گرم به ارزش بیش از ۵‌هزار و ۶۸۲میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

شرکت پالایش نفت اصفهان با فروش ۱۳۸‌هزار و ۵۰۰تن گوگرد گرانوله، لوب‌کات سبک و وکیوم‌باتوم به ارزش بیش از یک‌هزار و ۲۹۴میلیارد تومان، دوم شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۵‌هزار و ٢٣٠تن سولفور مولیبدن، کنسانتره فلزات گرانبها، مس کاتد و مس کم‌عیار به ارزش نزدیک به یک‌هزار و ٩٨میلیارد تومان، سوم شد.

شرکت بهمن‌موتور با ثبت معامله ۶۰۰دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی به ارزش بیش از ۶۰۹میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با ثبت معامله ۴۷‌هزار و ۷۰۰تن گوگرد گرانوله، لوب‌کات سبک و سنگین و وکیوم‌باتوم به ارزش بیش از ۵۳۱میلیارد تومان پنجم شد.

شرکت فولاد خوزستان ۴٠‌هزار تن تختال C و شمش‌بلوم به ارزش ۵۱۶میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با فروش ۴۵‌هزار و ۵۰۰تن لوب‌کات سنگین و وکیوم‌باتوم به ارزش ۴۸۶میلیارد تومان در جایگاه هفتم قرار گرفت.

شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با ثبت معامله ۱۹۰‌هزار تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن به ارزش نزدیک به ۴۶۹میلیارد تومان، هشتم شد.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۳۰‌هزار تن تختالC به ارزش نزدیک به ۳۵۰میلیارد تومان در جایگاه نهم ایستاد.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی هم ۱۲۵‌هزار تن گندله سنگ‌آهن به ارزش ۳۴۶میلیارد تومان فروخت و دهم شد.

 

بورس انرژی ایران روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ میزبان عرضه ۸ هزار و ۷۳۰ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس انرژی ایران، امروز شنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، فراورده‌های «آیزوریسایکل»، «آیزوفید» و «حلال ۴۰۲» پالایش نفت تبریز، «برش پنتان (پنتان پلاس)» پتروپالایش کنگان، «پنتان پلاس» پتروشیمی بوشهر، «نرمال اکتیل الکل (الکل سنگین)» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت در بازار فرعی و «نفتای سبک» پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

بورس انرژی ایران روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ شاهد معامله ۵۴ هزار و ۹۷۷ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری به ارزش ۹ هزار و ۸۰۸ میلیارد و ۸۳۴ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ ریال بود.

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱، ۳۰ هزار تن «نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوکس» و ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ بشکه «نفت‌گاز» شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل معامله شد. تحویل این دو محموله دریایی و نوع معامله آنها به‌صورت کشف پریمیوم بود.

همچنین فراورده‌های «اکستراکت سنگین DAE۴۰» شرکت نفت ایرانول و «اکستراکت» نفت سپاهان در رینگ داخلی معامله شدند.

در رینگ بین‌الملل نیز امروز علاوه‌بر فراورده‌های شرکت ملی نفت ایران، ۱۰ هزار تن «ته‌مانده تصفیه‌شده واحد RCD» پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، ۱۰۰۰ تن «رافینت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت و ۱۰۰۰ تن «متانول» پتروشیمی فن‌آوران معامله شدند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه از حمایت دستگاه قضایی از عرضه خودرو در بورس‌کالا در راستای شفافیت و حذف رانت خبر داد. به گزارش «کالاخبر»، علیرضا مسعودی‌فر در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس‌کالا با اشاره به رویکرد قوه قضاییه، اظهار کرد: قوه قضاییه در برنامه‌‌‌ها و رویکردهای جدید در راستای پیشگیری از جرم به دنبال شناسایی فرآیندها و وضعیت‌هایی است که می‌‌‌توانند بستر وقوع جرم را ایجاد کنند.

به گفته وی، قوه قضاییه با شناسایی و اصلاح فرآیندها اقدام عالی انجام داده و قبل از آنکه جرم واقع شود، به دنبال شناسایی و اصلاح فرآیندهاست تا پیشگیری از وقوع جرم را به مرحله اقدام در بیاورد. قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه تاکید کرد: پیشگیری از جرم دارای اصولی است که یکی از آنها شفافیت و ارتقای آن است؛ این امر به آن معناست که هر چقدر شفافیت بیشتر شود، مانع بروز جرم، تخلف و فساد در حوزه‌های اداری یا حوزه‌های دیگر می‌شود. یکی از اصول‌‌‌ دیگر در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، بحث تعارض منافع یا پاسخگویی است؛ این امر نیز به آن معناست که زمانی می‌‌‌توانیم موفق شویم که به این اصول پایبند باشیم. مسعودی‌فر تصریح کرد: علت اینکه قوه قضاییه از عرضه خودرو در بورس‌کالا استقبال می‌کند، این است که این موضوع به ارتقای شفافیت و حذف رانت در اقتصاد کمک می‌کند و این همان نقطه‌‌‌ای است که بستر شکل‌‌‌گیری و وقوع جرم است.

وی تاکید کرد: هر اقدامی که با شفافیت بیشتر همراه باشد، طبیعتا مورد حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم است. البته قوه‌قضاییه در این خصوص همکاری‌‌‌های مستمر و بیشتر با بازار سرمایه را دنبال می‌کند. مسعودی‌‌‌فر با اشاره به اینکه علاوه بر عدم‌شفافیت، وجود انحصار و امضاهای طلایی باعث رانت می‌شود، اظهار کرد: زمانی که انحصار نباشد و رقابت به شکل دقیق انجام شود، دیگر نیاز به ایجاد محدودیت، جیره‌بندی و قرعه‌کشی‌ها ناشی از محدودیت عرضه نیست. قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه فساد ناشی از عدم‌شفافیت است، عنوان کرد: اگر قیمت را کنترل کنیم و شکاف قیمت میان مصرف‌کننده و کارخانه بیشتر شود، طبیعتا موجب رانت خواهد شد. متناسب نبودن عرضه با تقاضا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و اثرات بدی به دنبال خواهد داشت. مسعودی‌‌‌فر با اشاره به ناایمن بودن خودروها درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت: کاری که در زمینه عرضه خودرو در بورس‌کالا انجام شده است، به شفافیت و حذف رانت کمک می‌کند و قوه‌قضاییه در این خصوص هر کاری را که لازم باشد، انجام می‌دهد.

 

به گزارش سایت طلا،در ساعات نخست معاملات روز شنبه بازار رمزارزها شاهد ریزش بوده و‌ اکثر کوین‌ها در محدوده قرمز قرار دارند.

قیمت بیت‌کوین با افت هفت درصدی در یک روز به کف کانال ۲۱ هزار دلار سقوط کرد.

ارزش بازار جهانی رمزارزها در حال حاضر ۱.۰۲ تریلیون دلار است که ۶.۰۵ درصد افت را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

همچنین حجم کل معاملات در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۸.۰۶ درصد افزایش یافته و به ۹۰.۵۹ میلیارد دلار رسیده است.

از طرفی، ۱۰.۷ میلیون دلار موقعیت شورت در معاملات آتی بیت‌کوین، در طول ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شده است.



بیت‌کوین با افت بیش از ۷ درصد به قیمت ۲۱ هزار و ۱۲۲ دلار و اتریوم با ریزش بیش از ۱۰ درصد به قیمت هزار و ۶۳۶ دلار معامله می‌شوند.

سایر رمزارزهای مشهور مانند دوج‌کوین، شیبا اینو، ریپل و کاردانو نیز شاهد افت بودند.

داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال گلسنود نشان می‌دهد که انحلال طولانی‌مدت آتی بیت‌کوین به بالاترین حد خود در هشت ماه اخیر رسیده است زیرا ارزش بیت‌کوین در روز جمعه به زیر ۲۲هزار دلار سقوط کرد.

ایسنا نوشت:در روز جمعه بازار رمزارزها رکود بزرگی را به ثبت رساند که به علت آن ارزهای دیجیتال عمده پشتیبانی کلیدی خود را از دست دادند و پس از افزایش طولانی‌مدت صعودی در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح ماهانه خود سقوط کردند.

بیت‌کوین (BTC) که هفته گذشته به دنبال عبور از سطح مقاومت ۲۵هزار دلاری بود به زیر ۲۲هزار دلار سقوط کرد تا به کمترین حد خود در دو هفته اخیر یعنی ۲۱هزار و ۷۴۷ دلار برسد. اتر (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ، در آستانه ادغام از ۲۰۰۰ دلار گذشت اما در ۲۴ ساعت گذشته ۶ درصد کاهش یافته و در زمان نگارش این مطلب به پایین‌ترین سطح هفتگی ۱۷۲۶ دلاری خود رسیده است.

پس از هفته‌ها حرکت صعودی با سقوط ناگهانی، بازار کریپتو شاهد انحلال ۱۵۷هزار و ۹۸ معامله‌گر در ۲۴ ساعت گذشته بود که منجر به انحلال کل بیش از ۵۵۱ میلیون دلار شد. داده‌های کوین گلس نشان می‌دهد که معامله‌گران بیت‌کوین بیش از ۲۰۳ میلیون دلار ضرر کردند و پس از آن معامله‌گران اتر ضرر ۱۴۰ میلیون دلاری ثبت کردند.

در نمودار نوسانات قیمت، تعداد پوزیشن‌های خرید نقدی با حاشیه قابل ‌توجهی از موقعیت‌های فروش کوتاه‌مدت بیشتر ثبت شده که نشان می‌دهد احساسات بازار تا زمان سقوط ناگهانی ‌بسیار صعودی بوده است. ارزش پوزیشن‌های فروش نقدی تنها ۴۱ میلیون دلار در مقابل ۳۹۸ میلیون دلار در موقعیت‌های خرید بود.

انحلال طولانی‌مدت قراردادهای آتی بیت‌کوین در صرافی OKX به بالاترین حد هشت ماهه رسید که بالاترین قیمت قبلی پنجم ماه مه را شکست.

سقوط ناگهانی در بازار کریپتو به افزایش نرخ بهره مورد انتظار فدرال رزرو ایالات‌متحده در ماه سپتامبر نسبت داده می‌شود. داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اگوست کمتر از حد انتظار بود و منجر به افزایش صعودی در بازارهای ارز دیجیتال و ارز خارجی شد.

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفت که مایل به افزایش ۷۵ واحد پایه است. افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده می‌تواند به رکود دیگری منجر شود. افزایش مشابه نرخ بهره ۷۵ واحدی در ماه ژوئن منجر به آشفتگی بازار کریپتو پس از افزایش قیمت اولیه شد.

قیمت انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتالهفته قبلدیروزامروز
بیت‌کوین۲۴ هزار و ۷۵۰ دلار۲۲ هزار و ۷۹۰ دلار۲۱ هزار و ۱۱۰ دلار
اتریومهزار و ۹۹۰ دلارهزار و ۸۲۵ دلارهزار و ۶۲۵ دلار
کاردانو۰.۵۴۱ دلار۰.۴۹۴ دلار۰.۴۵۸ دلار
دوج‌کوین۰.۰۷۲ دلار۰.۰۷۴ دلار۰.۰۶۹ دلار
شیبا۰.۰۰۰۰۱۳ دلار۰.۰۰۰۰۱۳ دلار۰.۰۰۰۰۱۳ دلار
ترون۰.۰۷۰ دلار۰.۰۶۶ دلار۰.۰۶۵ دلار

 

به‌دنبال بالا رفتن ارزش دلار و تصمیم مقامات فدرال‌رزرو آمریکا برای افزایش مجدد نرخ بهره، روند افزایش قیمت طلا طی یک هفته گذشته متوقف شد. قیمت هر اونس طلا امروز با 6 دلار کاهش نسبت به روز گذشته به 1748 دلار رسید.

به گزارش سایت طلا ، طلا طولانی‌ترین روند کاهشی خود را از ماه جولای به خود اختصاص داد و در هفته نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت.

قیمت نقره امروز با 2.01 دصد کاهش به 19 دلار و 18 سنت رسید و پلاتین با 1.68 درصد کاهش، 899 دلار و 21 سنت معامله می‌شود.

متخصصین بازار طلا عقیده دارند قدرت گرفتن دلار همچنان بر قیمت طلا فشار می‌آورد و آن را به محدوده 1730 دلار نزدیک می‌کند. اما دورنمای کلی درمورد طلا هنوز هم مثبت است.

کریگ ارلام، استراتژیست ارشد بازار در OANDA گفت: طلا پیش از تعطیلی بازار کاهش یافت زیرا دلار همچنان شاهد حمایت قوی بود. احیای دوباره دلار به شدت بر فلز زرد تأثیر گذاشته است، فلزی که پیش از این پس از رسیدن به ۱۸۰۰ دلار، شاهد سودآوری بود.

سیاست‌گذاران آمریکا هنوز به سیاست افزایش نرخ بهره پایبند هستند تا متقاعد شوند تورم تحت کنترل درآمده است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را بالا برده و تمایل برای آن را کاهش می‌دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا 8.5 درصد در ماه گذشته میلادی نسبت‌به سال قبل افزایش داشت. این رقم در ماه ژوئن به 9.1 درصد می‌رسید.

شاخص قدرت دلار در برابر سبدی از ارزهای دیگر، روز جمعه برای اولین‌بار در یک ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت و به بالای ۱۰۸ رسید، در حالی که بازدهی اسکناس ۱۰ ساله خزانه داری با ۹.۷ واحد افزایش به ۲.۹۷۵ درصد رسید.

بازارهای سهام جهانی یک شبه کاهش یافتند. شاخص‌های سهام ایالات‌متحده از اوایل ژوئن از روند صعودی قیمت در نمودارهای روزانه برخوردار بوده‌اند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اواخر این هفته بر سیاست پولی فدرال رزرو ایالات‌متحده متمرکز شده‌اند. این بازار مشتاقانه منتظر سمپوزیوم سالانه جکسون هول، وایومینگ فدرال رزرو(از قدیمی‌ترین کنفرانس‌های بانکداری در جهان) در هفته آینده است.

چینتان کارنانی، مدیر تحقیقات Insignia Consultants نیز گفت که قیمت طلا ممکن است در روز دوشنبه قبل از سخنرانی رئیس فدرال در هفته آینده در سمپوزیوم سالانه در جکسون هول، وایومینگ، اگر قیمت لحظه‌ای طلا به زیر ۱۷۵۰ دلار برسد، کاهش بیشتر داشته باشد.

او گفت که تقاضای فیزیکی طلا در آسیا باید هفته آینده شاهد افزایش بزرگی باشد تا قیمت طلا معکوس شود و ۱۸۰۰ دلار دوباره آزمایش شود. تقاضا تنها زمانی افزایش می‌یابد که این تصور وجود داشته باشد که قیمت طلا کم و بیش به پایین‌ترین حد خود نزدیک شده است.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما