مردمانی بلاتکلیف هستند. این مردمان، سهامداران خرد هستند. سرمایه‌‌گذاران کسب‌‌وکارهای دانش‌‌‌‌بنیان و کوچک هستند. آدم‌‌های کوچه و خیابان هستند. کسبه مغازه‌‌ها هستند. صنف‌‌های مختلف در بازار و شرکت‌ها هستند. هرچند اکثر آدم‌‌ها مدت‌‌هاست امیدشان را نسبت به فضای آینده اقتصادی از دست داده‌‌اند اما این بلاتکلیفی در خارج از فضای زندگی آنها هم شیوع پیدا کرده است.

نگاه بورسی‌ها به احیای برجام

در این فضا، پیش‌بینی‌‌ناپذیربودن فضای آینده گریبان‌گیر فعالان اقتصادی و بورسی هم شده است. خیلی از آنها معتقدند که در روزهایی که اتفاق‌‌ها به‌صورت دومینووار در حال رخ‌دادن است، کمتر از هر زمان دیگری می‌توان روزهای پیش‌‌رو را پیش‌بینی کرد. هرچه تحلیل و پیش‌بینی است کوتاه‌مدت و برای امروز و فرداست. بهترین کار نگاه‌کردن و صبوری است. کارشناسان زیادی درباره شرایط داخل کشور و اوضاع و احوال اقتصادی، با گذشت مدت‌ها از روی کار آمدن دولت سیزدهم، معتقدند که همچنان از آینده اقتصادی کشور پیش‌بینی درستی نمی‌توان داشت و به مردم توصیه می‌کنند که نباید بر اساس اخبار و هیجانات رفتار کنند، چراکه شرایط باثبات نیست. البته آنها اگر پیش‌بینی‌‌ای هم انجام می‌دهند، برای آن کلی اما و اگر و شاید ردیف می‌کنند.

حالا در چنین فضایی مذاکرات احیای برجام بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. هرچند که مثل قدیم‌ها، تمام فکر و ذهن مردم درگیر این مذاکرات و نتیجه آن نیست، اما می‌توان رگه‌‌هایی از امید و دلواپسی را در احیا یا عدم‌احیای برجام در اظهارات و پیگیری‌‌های مردم از اخبار این حوزه مشاهده کرد. بی‌‌اعتنایی کوچه و بازار به سرانجام برجام، به فرسایشی‌شدن روند دستیابی به آن برمی‌گردد، اما فقط مردم کوچه و خیابان نیستند که از این وضع خسته هستند. خستگی از امروز و فردا‌شدن مذاکرات، موقعیت‌‌های ازدست‌رفته اقتصادی و … جزو دغدغه‌‌های بخش زیادی از کارشناسان بورسی و اقتصادی هم است. آنها ادعا می‌کنند که تاخیر در احیای برجام و لغو تحریم‌‌ها، به‌طور روزانه ضرر ‌میلیون دلاری به ایران وارد کرده است. فقط هم حوزه نفت نیست.

صنعت گاز و پتروشیمی هم جزو این حوزه‌‌ها است. اشاره به خسارت‌‌ها و ضررهای این حوزه‌‌ها در نبود توافق هسته‌‌ای جزو اظهارنظرها و نوشته‌‌های روزانه فعالان بخش‌های اقتصادی و بورسی است. در نهایت نتیجه‌‌ای که از این وضع گرفته می‌شود این است که برجام به زندگی روزمره شهروندان گره خورده است. در این شرایط است که اکثر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به فردا و فرداها موکول شده و می‌شود. شهروندان منتظر تغییر و تحولی هستند اما در عمل چیزی احساس نمی‌کنند و فضای یخ‌‌زده‌‌ای در جامعه و به‌خصوص در حوزه‌‌ اقتصادی ایجاد شده است که باعث‌شده آدم‌‌ها از فعالیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری، راه‌‌اندازی کسب‌وکار و در مقیاس کوچک‌تر حتی خرید و فروش خانه و مغازه و… دست بکشند و چشم‌‌انتظار سرانجام برجام در امروز و فردا‌شدن مذاکرات باشند.

چند روزی است که بعد از مدتی سردرگمی و بلاتکلیفی و البته فراموشی موضوع برجام، این موضوع بار دیگر سوژه نوشته‌‌ها و تحلیل‌ها شده و امیدی در دل برخی از افراد ایجاد کرده است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهبود پیدا خواهد کرد. مخصوصا بعد از اینکه اعلام شد بیشتر از هر زمان دیگری مذاکره‌کنندگان به پایان خط و سرانجام برجام نزدیک هستند. این اتفاق باعث شد که در بورس، سهامداران شاهد روند مثبتی باشند. هیجان یا سیگنال، هرچه بود، نتیجه‌‌اش این بود که برای چند ساعتی بازار سرمایه چشم‌‌انداز مثبتی را نسبت به آینده پیش‌روی خود ببیند اما خیلی زود این امید نقش بر آب شد. انگار که شاهد ترکیدن حباب و ریزش شاخص بودند. هرچند که این ریزش شارپی نبود، اما سوالی که پیش آمد، این بود که علت این اتفاق برجام بود و یا عوامل دیگری هم در آن دخیل بودند؟

اصلا آیا در مقطع فعلی تمام اتفاق‌‌ها را باید به‌پای برجام و مذاکرات احیای آن نوشت یا موضوعات دیگری هم در عدم‌ثبات وضعیت بورس نقش دارند؟ با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی و بورسی معتقدند که در فضای فعلی شرایط کسب‌‌وکار‌‌ها خیلی سخت شده و عملا سودآوری شرکت‌ها کاهشی شده است و با توجه به این موضوع که برخی از آنها به نرخ‌های دستوری، قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده و مسائلی از این دست  انتقاد دارند و با ذکر این مساله که برخی دیگر به ‌عملکرد دولت‌‌ گذشته با بورس و بازی با اعتماد مردم اشاره می‌کنند که این موضوع در بی‌‌اعتمادی مردم به بورس تاثیرگذار بوده و البته از فضای بی‌‌ثبات اقتصادی و چشم‌‌انتظاری اکثر مردم برای نتیجه مذاکرات می‌گویند که باعث‌شده سیاستگذار در سردرگمی استراتژیک خود سرمایه‌‌گذاران را هم همراه کند. در گزارش امروز «دنیای‌اقتصاد» این پرسش را با یکی از کارشناسان بازار سرمایه مطرح کردیم که آیا رویش و ریزش بورس به مذاکرات برجام گره خورده یا عوامل دیگری هم در آن دخیل هستند؟


10-02 copy

بهمن فلاح

کارشناس بازار سرمایه

عرضه‌های دیروز در بورس، بیشتر بازمی‌گردد به بیم‌‌ها و امیدهایی که به سهامداران از فضای مذاکرات و احیای برجام تزریق می‌شود. متاسفانه هیچ قطعیتی تا زمان تنظیم این متن، از احیای برجام نداریم و تمام مواردی که در دست داریم، گمانه‌‌زنی‌‌هایی است مبنی‌بر اینکه مذاکرات احیای برجام مثبت بوده است. البته که در هفته‌‌های گذشته امیدها به احیای برجام بیش از هر زمان دیگری زیادشده است. در چنین فضایی، اما طبیعی است که سهامداران به‌خصوص سهامداران حقیقی احتیاط کنند و بر اساس فضای عدم‌قطعیت و پرابهامی که از گذشته سایه سنگینی روی بازار سرمایه کشورمان داشته است، سهامداران بخواهند که یا سود شناسایی کنند و یا اینکه به‌طور موقت منتظر بمانند که بالاخره، قطعیت نتیجه مذاکرات مشخص شود. این روند باعث ایجاد یک فرسایش در فضای اقتصادی کشور و به‌طور ویژه که مساله ما است، بورس شده است، در نتیجه روند فرسایشی برجام باعث‌شده مهم‌ترین متغیرهای بازار که نرخ ارز و نرخ بهره هستند، برای سهامداران قابل‌تحلیل نباشند.

به همین نسبت هم باعث‌شده که بیم و امیدهایی را به‌صورت مقطعی و هیجانی در بازار شاهد باشیم که تا به امروز باعث خروج نقدینگی از بازار شده است و طبیعتا این فرسایش آثار روانی، حتی با احیای برجام به دلیل عمر کوتاه برجام قبلی و تاثیرگذاری آن اتفاق در ذهن عموم مردم، ادامه خواهد داشت، اما نظر به ارزندگی بازار به‌تدریج شاهد تخلیه این ‌بار روانی خواهیم بود. باید به این نکته توجه داشته باشیم، خسارتی که اعتبار بازار دیده و هراسی که در رفتار سهامداران شکل‌گرفته نیاز به زمان دارد تا برطرف شود، اما در رابطه با این موضوع که تمام مسائل و اتفاقات بورس را باید به برجام ربط بدهیم یا نه، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. به‌طور کلی در دو سال‌گذشته انواع مداخله‌‌های منفی، چه در داخل بازار و چه از خارج بازار به‌صورت دستوری در بازار و صنایع اعمال شده است. 

این مسائل و همچنین عدم ‌پیش‌‌پینی‌پذیر بودن فضای اقتصادی کشور و از طرفی اعمال تصمیمات و قوانین یک‌شبه، باعث‌شده که سهامداران خرد برای بلند‌‌مدت روی بازار نتوانند برنامه‌‌ریزی کنند یا به روند بازار اطمینان داشته باشند، چراکه همان‌طور که به‌صورت خلاصه اشاره شد، فضایی که در دو سال‌گذشته در کشور و فعالیت‌های اقتصادی داشته‌‌ایم، پر از بخشنامه‌‌ها و قوانین یک‌شبه‌‌ای بوده که باعث‌شده است بازار به لحاظ تحلیلی، خسارت ببیند. به همین علت هم تاحدودی تحلیل‌ها کوتاه‌مدت شده است. مجموع این عوامل و اتفاقات باعث می‌شود که اکثر سهامداران مدت زمان خیلی کوتاهی در بازار فعالیت کنند.

البته منهای سهامداران بلندمدت و قدیمی که در بازار حضور دارند. حال اما با توجه به ارزندگی بازار به نسبت بازارهای موازی که روی آن تاکید دارم و توجه به این امر که اکثر شرکت‌های حاضر در بورس، در سطح ارزنده‌‌ای هستند و قاعدتا با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک، بازار که در شرف وقوع بعد از احیای برجام است، می‌توانیم شاهد باشیم که ورود نقدینگی به بازار در آینده‌‌ای نزدیک شکل بگیرد و از فضای عدم‌اطمینان و پر ابهامی که باعث خروج نقدینگی از بازار شده بود، خارج شویم.

در این شرایط توصیه‌‌هایی هم برای سهامداران حقیقی دارم؛ آنها در حال‌حاضر باید به دور از تمام اخبار و تحلیل‌های سیاسی که به‌وفور در فضای رسانه‌‌ای و شبکه‌‌های اجتماعی وجود دارد، معیارشان برای فعالیت در بازار نسبت‌های مالی و گزارش‌های شرکت‌ها باشد. اگر سهامداران حقیقی از فضای هیجانی خارج شوند و به دور از این هیجاناتی که در بازار وجود دارد، ملاک فعالیتشان را نسبت‌های مالی و گزارش‌های فروش شرکت‌ها قرار بدهند، به مرور شاهد این اتفاق خواهیم بود که بازار رشد پایداری خواهد داشت و در ادامه احتمالا شاهد کوچ نقدینگی از سایر بازارها به بازار سرمایه خواهیم بود. طبیعتا نشانه‌‌هایی که در بازار دیده می‌شود، گواه این مساله است که ورود نقدینگی به بازار در حال شکل‌گرفتن است. البته حالا که اکثر مسائل را تا جایی‌که امکان داشت مطرح شد، باید به این مورد هم اشاره شود که در حال‌حاضر در مساله پر رنج قیمت‌گذاری دستوری شاهد هستیم که دولت پذیرفته به‌تدریج قیمت‌گذاری دستوری را از صنایع حذف کند و شروع این کار را هم با حذف قیمت‌گذاری دستوری از خودروها در بورس‌کالا آغاز کرده است.

اینها بارقه‌‌های امید است و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، چراکه نشان‌دهنده تعییر نگرش تیم اقتصادی ‌‌دولت سیزدهم نسبت به صنایع است که نشانه‌‌های خوبی برای بازار است و البته امید است که به‌زودی شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در دیگر صنایع هم باشیم تا حاشیه سود شرکت‌ها هم رشد پیدا کند و در مجموع بازار جذابیت بیشتری پیدا کند تا نقدینگی خوبی وارد بازار شود. در نهایت، معتقدم که در مقطع فعلی ریسک خاصی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند که جای نگرانی برای سهامداران حقیقی وجود داشته باشد اما همان‌طور که بیان شد، توصیه‌‌ به این دسته از سهامداران این است که حتما بر اساس نسبت‌های مالی و گزارش‌های شرکت‌‌ها، اقدام به خرید و تغییر سبدشان کنند و البته به دور از هیجان و تاثیرپذیری از اخبارهای ضدونقیضی که به بازار مخابره می‌شود، به فعالیتشان ادامه بدهند.

بازار سهام در روز گذشته درگیر رویکردی هیجانی شد و درحالی‌که در ابتدای معاملات روندی صعودی درپیش گرفته بود، در نهایت با ثبت افت ۲۹/ ۰‌درصدی نسبت به‌روز گذشته حتی از سطح یک‌میلیون و ۴۶۰‌هزار واحدی نیز پایین‌تر رفت. در این روز شاخص‌کل به میزان ۵۳/ ۰‌درصد نوسان کرد؛ این در حالی است که گفت‌وگوها با بسیاری از سهامداران خرد حکایت از این باور داشت که آنها سهام را ارزنده می‌دانند اما حتی همین باور نیز مانع از فروش سهام از سوی آنها نمی‌شود. شرایط یادشده موجب‌شده تا شبح قرارگرفتن بسیاری از سرمایه‌گذاران در دام «نزدیک‌بینی» مطرح شود؛ تورشی که افق دید سرمایه‌گذاران را کمتر کرده و از آنها افرادی کوتاه‌مدتی می‌سازد. در این شرایط سرمایه‌گذاران به افرادی تبدیل می‌شوند که در دام هیجان و نویزهای بازار ممکن است از استراتژی‌های اولیه خود سر باز ‌زنند و دید بلندمدت خود را فدای باورهای آنی کنند.

در گیر و ‌دار نوسان

بازار سرمایه در روزها و هفته‌های اخیر نوسانات جدیدی را تجربه کرده است، درحالی‌که تا همین هفته‌های قبل روند نزولی ایجاد‌شده پس از رسیدن نماگر اصلی بازار سهام به محدوده یک‌میلیون و۶۰۰‌هزار واحدی جان تقاضا را در این بازار می‌گرفت، در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام بودیم که در شرایط افت عرضه سبب‌شده تا قیمت سهام در برخی از صنایع رشد قابل‌توجهی را به ثبت برساند. به‌دنبال این امر، یعنی غلبه عرضه بر تقاضا بود که طی روزهای اخیر شاخص‌کل حرکت صعودی را به ثبت رساند و‌‌‌‌‌‌ آن را از محدوده یک‌میلیون و ۴۲۳‌هزار واحد تا سطح یک‌میلیون و ۴۶۷‌هزار واحد بالا آورد، اما مشکل اصلی اینجا بود که صعود قیمت‌ها در بازار طی هفته گذشته براساس یک محرک معاملاتی مهم آغاز شده بود. بورس تهران در شرایطی طی یک هفته اخیر روزهای خوبی را شاهد بود که اخبار مربوط به مذاکرات برجامی نقش مهمی در بسیج سرمایه‌گذاران برای آمدن به طرف تقاضا ایفا کرده بود. دور آخر گفت‌وگوها پیرامون برنامه اتمی ایران که احیای برنامه جامع اقدام‌مشترک نام دارد، در حالی طی هفته گذشته به شکلی غیرمنتظره آغاز شد که رفت و برگشت مداوم این موضوع به صدر خبرها طی دو سال‌گذشته، هم در بازار سهام و هم در بازار ارز مانع از واکنش هیجانی به‌جزئیات این مذاکرات شده است، با این‌حال خوش‌بینی به این دور از مذاکرات باز‌هم وجود داشت و توانست در روزهای گذشته روندی مثبت به‌خصوص از حیث ورود پول حقیقی در نمادهای برجامی و نظیر بانک و خودرو را رقم بزند. با این حال به‌نظر می‌رسد که در ادامه معاملات بازار طی روز گذشته از این روند منحرف شد و با کاستن از سطح شاخص‌های بورس و فرابورس مسیری متفاوت را در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌کل در آخرین مسیر افزایشی خود از محدوده یک‌میلیون و ۴۲۳‌هزار واحد برخاسته و توانسته خود را تا پایان معاملات روز دوشنبه به محدوده یک‌میلیون و ۴۶۳‌هزار واحدی برساند که البته نسبت به سطح یک‌میلیون و ۴۶۷‌هزار واحدی اندکی پایین‌تر است. همین مسیر صعودی و دو روز تعلل خریداران در روزهای دوشنبه و یکشنبه بسیاری از فعالان خوش‌بین بازار سهام را به این باور رسانده بود که احتمالا شاخص می‌تواند با پی‌گرفتن روند افزایشی روزهای قبل راه خود را به‌سوی ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحدی باز‌کند، با این‌حال این رویداد در روز گذشته محقق نشد. در روز گذشته ارائه پاسخ ایران به پیشنهاد طرف اروپایی در حالی پیش‌روی بازار سهام و فعالان آن قرار گرفت که نه جزئیات پاسخ مشخص بود و نه اصلا از اساس کسی می‌دانست که پیشنهاد طرف اروپایی چه بوده است. همین امر سبب شد تا در روز گذشته به‌رغم شروع صعودی بازار سهام و افزایش شاخص‌کل تا محدوده یک‌میلیون و ۴۶۷‌هزار واحدی، غلبه فروشندگان بر خریداران در این بازار به‌خوبی احساس شود و میانگین وزنی و حسابی قیمت‌ها به آسانی روندی نزولی به خود بگیرد و پرونده روزانه عملکرد دماسنج اصلی بازار با ثبت افتی ۲۹/ ۰درصدی و رسیدن به سطح یک‌میلیون و ۴۵۹‌هزار واحد خاتمه یابد.

رد‌پای تزلزل در نگاه سرمایه‌گذاران

 از کلیت رویدادهای اخیر که بگذریم حتی خود معاملات روز گذشته نیز به نوعی سطحی از تزلزل را در رفتار سرمایه‌گذاران به نمایش می‌گذاشت. افزایش شاخص‌کل به محدوده یک‌میلیون و ۴۶۸‌هزار واحدی و عقبگرد آن به سطح یک‌میلیون و ۴۵۹‌هزار واحد حکایت از آن دارد که طی روز گذشته احتمالا تحت‌تاثیر انتظارات تورمی رو به کاهش ناشی از افت قیمت ارز و مسائل دیگر سرمایه‌گذاران ثبات قدم خود را از دست داده و هیجانی عمل کرده‌اند؛ این در حالی است که به‌گفته بسیاری از کارشناسان بازار در سطح مناسبی از حیث ارزندگی قرار دارد و نیازی به خروج از سهام در شرایط کنونی نیست. نگاهی به عدد ۱۳۰۲‌میلیارد‌تومانی خالص خرید حقوقی در بازار سهام طی یازده روز کاری اخیر حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاران حقوقی همچنان بر این نظر ثابت‌قدم مانده‌اند، با این‌حال در نگاهی عمیق‌تر حتی سرمایه‌گذاران خرد نیز به ارزندگی سهام و ارزان‌بودن آن با توجه به متغیرهای کنونی باور دارند. همین امر سبب می‌شود تا این سوال در ذهن افراد بسیاری پیش‌بیاید که اگر بازار ارزنده است، پس چرا خود مردم تا به این حد میل به فروش دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در توضیح این مساله تاکنون نظرات متعددی مطرح‌شده است که از آن جمله می‌توان به کاهش اعتماد مردم به بازار سهام اشاره کرد، اگرچه تمامی جواب‌ها هرکدام به نوعی توصیف واقعیت کنونی است اما به‌نظر می‌آید که واقعه فعلی بازار سهام در نگاهی کلی‌تر ماهیتی گسترده‌تر نسبت به توصیف‌های موجود دارد.

تله نزدیک‌بینی سهامداران

در یک زاویه دید متفاوت برای تحلیل کنونی بازار سهام و با فرض اینکه تحلیلگران حرفه‌ای راه به اشتباه نبرده باشند، می‌توان اینطور فرض کرد که بازار سهام هم‌اکنون در بخش مهمی از سرمایه‌گذاران خود شاهد همه‌گیر شدن سو‌گیری یا تورشی معروف به اسم «نزدیک‌بینی» است. نزدیک‌بینی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران اگرچه سرمایه‌گذاری خود را با دیدی بلندمدت انجام داده اما در نهایت تحت‌تاثیر رویدادهای کوتاه‌مدتی قرار می‌گیرند و در مواجهه با رویدادهای هیجانی تسلیم فضای موجود در بازار سهام می‌شوند. نزدیک‌بینی را می‌توان یکی از مهم‌ترین نوع سوگیری‌های رفتاری در بازارهای مالی به‌حساب آورد. این حالت زمانی بر فعالان بازار غلبه می‌کند که او در مواجهه با نیازهای غریزی بدن به دریافت دوپامین نگاه بلندمدت (که لازمه انجام سرمایه‌گذاری بلندمدت است) جای خود را به سرمایه رفتاری کوتاه‌مدت می‌دهد و عدول از استراتژی اولی به رفتارهای متزلزل و هیجانی تبدیل می‌شود. مسلما در چنین حالتی فرد دیگر نمی‌تواند ثبات رویه خود را در بازار سهام و یا هر بازار دیگری حفظ کند؛ عاملی که سبب می‌شود تا احتمال‌گرفتن تصمیمات غلط و غیرمنطقی در رفتار او بیشتر از حالت عادی شود. در شرایط کنونی و در بین افرادی که بازار را ارزنده می‌دانند ترکیب ریسک‌گریزی و نزدیک‌بینی کار خود را کرده و آنهایی که فکر می‌کنند سرمایه‌گذاران بلندمدتی هستند را به افرادی کوتاه‌مدتی مبدل ساخته است؛ البته نمی‌توان فعالان بازار سهام را از این بابت مقصر دانست. باید به‌خاطر داشت که سال‌ها رفت وبرگشت قوانین و بارها فراز و نشیب در مذاکرات برجام در کنار آینده نا‌معلوم اقتصاد کشور شرایطی را رقم زده که ریسک ثابت‌قدم ماندن بر تصمیمات قبلی در اقتصاد و متعاقبا بازار سرمایه ایران به مانند کشورهای دیگر نیست، از این‌رو هر عاملی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران امری نگران‌کننده تلقی شود، با این‌وجود نیز نمی‌توان منکر این واقعیت شد که همواره بازار سهام در بلندمدت بازده بهتری از سایر بازارها داشته و اگر قرار بر اتکا به تحلیل‌های کنونی باشد، نمی‌توان دلیل خوبی برای قرارگرفتن سرمایه‌گذاران بلندمدتی در موقعیت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت یافت.

 

بازار سرمایه همواره میزبان سیاست‌ها و تصمیماتی بوده که اطلاعات کافی درخصوص آنها به فعالان بازار ارائه نشده است. اگرچه در اغلب موارد این تصمیمات در جهت بهبود شرایط بازار اتخاذ شده اما از آن جهت که شفافیت لازم درخصوص آنها وجود ندارد و نحوه اطلاع‌رسانی آن به فعالان بازار نیز با ایرادات جدی همراه است، نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌اند آنطور که باید کارآ باشند.
در چنین شرایطی از سازوکاری جدید تحت‌عنوان سامانه هوشمند «ستاره» رونمایی شده که در پی آن سهام سرمایه‌گذاران می‌تواند به‌عنوان وثیقه برای دریافت اعتبارات و تسهیلات در اختیار شبکه بانکی و دستگاه قضایی به‌کار گرفته شود. در چنین سازوکاری سهامداران با وثیقه قراردادن سهام از تسهیلات و خدمات دستگاه‌های ذی‌ربط بهره‌مند می‌شوند، به‌طوری‌که با به‌کارگیری این شیوه اعتبارسنجی سهامداران در صورت نیاز به نقدینگی دیگر مجبور به فروش سهام خود نیستند بلکه می‌توانند با در اختیار گذاشتن سهام خود نزد بانک، تسهیلات دریافت کنند و با اتمام بازپرداخت تسهیلات دریافتی، مالکیت سهام خود را مجددا داشته باشند، بی‌آنکه سهمی فروخته باشند. از طرفی این روش از آن جهت که شفافیت در اعتبارسنجی را بهبود می‌دهد و روند اعتبارسنجی را تسهیل می‌دهد اقدامی کارآ و موثر خواهد بود، ضمن اینکه در این شیوه اعتبارسنجی نقش بازار سرمایه در تامین‌مالی در مقایسه با گذشته موثرتر خواهد بود و بالطبع سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های راکد بسیاری راهی بازار سهام خواهند شد.

علی صادقین در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به بررسی مزایا و ایرادات وارده بر شیوه اعتبارسنجی از طریق وثیقه‌گذاری سهام در شبکه بانکی و سیستم قضایی پرداخت و گفت: «اخیرا از سامانه هوشمندی تحت‌عنوان سامانه «ستاره» رونمایی شده که به نوعی توثیق سهام و اعتباردهی از طریق سهام در بازار سرمایه در آن مطرح‌شده است. به‌طور کلی ایراداتی به این طرح وارد است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما این موضوع را باید در‌نظر گرفت که وثیقه قرار‌دادن سهام در عین حال با مزایایی همراه است. با به‌کارگیری چنین سازوکاری شیوه دریافت اعتبارگیری بسیار سریع‌تر از قبل خواهد بود و از طرفی در این روش فرآیند مشخص‌‌‌‌‌‌‌تر و شفافیت بیشتری در اعطای اعتبارات به‌وجود خواهد آمد. همچنین در شیوه اعتبارسنجی مذکور نقش بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه در تامین‌مالی پررنگ‌‌‌‌‌‌‌تر از قبل خواهد بود.‌» ضمن اینکه بازار سرمایه تحت‌تاثیر مسائل و عوامل داخلی و خارجی متعددی است که نوسان و ریسک‌های موجود در آن با ماهیت تسهیلات‌دهی و اعتبارسنجی بانک‌ها در تضاد است. برای مثال اگر بازار سرمایه در شرایطی مشابه سال‌۹۹ قرار بگیرد و به یک‌‌‌‌‌‌‌باره صعود و نزول تاریخی داشته باشد، تکلیف بانک‌هایی که تسهیلات ارائه داده و سهام بورسی دریافت کرده‌‌‌‌‌‌‌اند چه خواهد شد؟

صادقین در این‌باره معتقد است: «به‌رغم اینکه در گذشته بازار سرمایه نقشی درجه دو در تامین‌مالی داشته، در این روش می‌تواند به‌صورت حقیقی و حقوقی اعتباردهی گسترده‌‌‌‌‌‌‌ای داشته باشد. گرچه این اعتباردهی توسط بازار پول صورت می‌گیرد اما این اقدام به‌صورت غیرمستقیم از طریق بازار سرمایه فراهم می‌شود. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد در صورت موفقیت‌آمیز بودن این شیوه اعتبارسنجی، موجبات جذب سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های راکد و بلاعوض در بازار سرمایه فراهم خواهد شد. در این صورت بسیاری از بخش‌هایی که امکان رجوع آنها به سفته‌بازی وجود داشت با انگیزه دریافت اعتبار وارد بازار سهام خواهند شد، اما اگر بخواهیم ایرادات وارده بر این شرح را نیز بررسی کنیم؛ مهم‌ترین ایراد وارده را می‌توان ناشی از ماهیت نوسانی بازار سرمایه دانست. بازار سهام به‌طور کلی ماهیتی با ریسک و بازده دارد و ارزش سهام به‌شدت می‌تواند تغییر داشته باشد. همان‌طور که وضعیت بورس تهران در نیمه ابتدایی سال‌۹۹ و نیمه دوم سال‌۹۹ خود گواه این موضوع است. بر این اساس می‌توان گفت ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری بازار سهام برای شبکه بانکی پرهزینه خواهد بود. بالطبع اعتبارسنجی مشتریان بارها دستخوش تغییر خواهد بود.‌»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «در بازار سرمایه علاوه‌بر نوسان‌‌‌‌‌‌‌ها و دستورالعمل‌‌‌‌‌‌‌ها تاثیرگذار در تصمیم‌گیری، عوامل بیرونی متعددی وجود دارد که مبتنی بر بازارهای جهانی بوده و بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. موارد مذکور شیوه اعتبارسنجی وثیقه‌گذاری سهام را با چالش‌هایی روبه‌‌‌‌‌‌‌رو می‌کند که ارزش سهام به‌عنوان دارایی وثیقه‌گذاری‌شده جهت دریافت اعتبار دستخوش تغییر است. این موضوع به تنهایی می‌تواند اعتبارسنجی برای شبکه بانکی را دشوار کند، اما در مجموع وثیقه‌گذاری سهام در شبکه بانکی و سیستم قضایی از آن جهت که شفافیت در اعتبارسنجی را بهبود می‌دهد و روند اعتبارسنجی را تسهیل می‌دهد اقدامی کارآ و موثر خواهد بود.»

اخبار مرتبط با احیای برجام نگاه همه مردم را به خود معطوف کرده است. در این میان سهامداران بورسی که طی دو سال‌اخیر بارها تحت‌تاثیر جریان مذاکرات هسته‌ای کشور تغییراتی را در پرتفو خود ایجاد کرده‌اند، این روزها نیز همزمان با داغ‌شدن اخبار برجامی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.
اگر تا یک سال‌قبل سهامداران چشم‌شان به دادوستدهای میدان فردوسی دوخته شده بود، حالا این وضعیت جای خود را به اخبار سیاست خارجی کشور داده است. به همین دلیل وقتی روز شنبه بازار رشد بیش از ۱۸‌هزار واحدی را در کارنامه ثبت کرد، برخی با استناد به تحولات برجامی اذعان کردند که این وضعیت دوام چندانی نخواهد داشت.  روز گذشته نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران سه‌شنبه نفسگیری را در تالارشیشه‌ای پشت‌سر گذاشتند. در میانه‌های جریان معاملاتی دیروز با تغییر روند معاملاتی حقوقی‌ها سایر سهامداران در فاز احتیاط قرارگرفتند. در‌ ماه‌های گذشته به‌نظر می‌رسید ‌سهامداران با حصول توافق‌های برجامی به دلیل قرارگرفتن قیمت ارز در مدار نزولی، خوش‌بینی چندانی نسبت به چشم‌انداز آتی دادوستدها نداشته باشند اما رفته‌رفته این موضوع جای خود را به مباحث جدیدتری داد. دغدغه سهامداران روزگذشته حول مسائل توافق‌های هسته‌ای قرار داشت. سهامداران زیادی در فضای‌مجازی با ابراز گلایه از طولانی‌شدن پروسه توافق، معتقد بودند با تداوم چنین وضعیتی نمی‌توانند وارد بازارهای دارایی شوند.

برخی از سهامداران نیز به واسطه خوش‌بینی‌های احتمالی از برآیند اظهارات طرف ایرانی مذاکرات برجامی از خیز بلند خود برای برخی گروه‌ها از جمله بانک و خودرو خبر دادند. به هر روی خروج  پول حقیقی‌ها روز گذشته نیز ادامه یافت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بورس‌بازان رصد اخبار مذاکرات را در دستور کار معاملاتی خود قرار دادند و بازار سهام شاهد احتیاط بیشتری از سوی سهامداران بود؛ این در حالی است که در این روز همانند روز قبل از آن کفه ترازو به‌نفع عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان نسبت به متقاضیان سنگین بود.

به کرات دیده‌شده بازار سهام تحت‌تاثیر اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی واکنش آنی از خود نشان داده است. اثرپذیری سریع سهامداران نسبت به تحولات پیرامونی از زبان بخش بزرگی از سهامداران به سلب‌اعتماد ایجاد‌شده آنها توسط سیاستگذاران برمی‌گردد. اتفاقات مرداد ۹۹، سهامداران بسیاری را به لاک دفاعی فروبرده است به‌گونه‌ای که با ایجاد کوچک‌ترین تنشی در خارج از بازار، سهامداران دکمه خروج را می‌زنند. اما سهامداران حرفه‌ای‌تر بازار نیز در جرگه‌ای قرار دارند که وضعیت کنونی قیمت سهام را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ایده‌آل می‌دانند. به گفته این گروه P/ E شرکت‌ها در سطوح جذابی قرار دارد اما از آنجا که متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام در وضعیت بی‌‌‌‌‌‌‌‌ثباتی به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌برند، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با اطمینان‌خاطر نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. عده‌ای دیگر از سهامداران نیز با اذعان بر این نکته که حتی در صورت تعیین‌تکلیف برجام، سهامداران باید از غول مهلک‌تری که تحت‌لوای دخالت سیاستگذار در سازوکار بازار است، نیز عبور کنند.

 

شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در ۱۰دقیقه نخست شروع معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه بیش از ۳۵۰۰‌واحد افزایش پیدا کرد اما در ادامه مسیر، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را با چاشنی احتیاط همراه کردند به‌طوری‌که رفته‌رفته خریداران سهام جای خود را به عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان دادند. برآیند خرید و فروش سهام نیز در کلیت بازار از افت ۴‌هزار و ۱۹۰‌واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حکایت داشت، به‌طوری‌که شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل در پایان معاملات مجبور به عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی تا سطح یک‌میلیون و ۴۵۹‌هزار واحدی شد.
افت دیروز بازار سهام تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر تشدید هیجان فروش در اغلب شرکت‌های بزرگ بازار صورت گرفت. در این زمینه برخی معتقدند فروش سهام شرکت‌های دلاری‌محور بازار می‌تواند نقدینگی را پس از شناسایی سود به سمت شرکت‌های ریالی سوق دهد. رویدادی که با توجه به وضعیت شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن طی چند روز اخیر و افزایش تب گمانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیرامون موضوع هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تا حدودی محتمل است.

در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بازار اما شرایط کمی متفاوت پیگیری شد. شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با دنباله‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی از روز قبل معاملاتی همچنان مثبت بود و تزریق نقدینگی عمدتا از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد به شرکت‌های ریالی تداوم پیدا کرد. هر چند پس از ۴۰ دقیقه نخست معاملات متقاضیان خرید سهام هم تا حدودی آب رفت اما برآیند دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان از رشد ۳۵/ ۰‌درصدی این نماگر داشت.

ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم ۲۷۰۷‌میلیارد‌تومانی بالغ شد و به ‌این‌ترتیب این پارامتر بورسی در روز گذشته توانست بیشترین مقدار از ۵ تیر‌ماه سال‌جاری تاکنون را به خود اختصاص دهد.

این روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ذهن معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران بازار سهام معطوف به سیگنال‌هایی پیرامون برنامه جامع اقدام‌مشترک است و عرضه و تقاضا نیز تحت‌تاثیر اخبار سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌خارجه کشور قرار گرفته است. هرچند در بامداد سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا ارسال شد اما جزئیات آن (تا لحظه تنظیم این گزارش) برای مردم مشخص نشده است. در عین حال از منابع مختلف شنیده می‌شود که موضوع تحریم و تضمین از محور‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی پاسخ بوده است.

با اینکه در بازار سهام بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از نقدینگی سهامداران خرد به سمت خرید سهام عمدتا برجامی کانالیزه شده است اما وضعیت در بازار موازی نیز متفاوت پیگیری می‌شود، به‌طوری‌که معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران بازار دلار و سکه همگام با افزایش انتظارات پیرامون حصول توافق در حوزه مذاکرات اتمی با قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی رو به خرید در این بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها آوردند.

اسکناس آمریکایی در محدوده ۳۰‌هزار و ۱۷۰‌تومان و سکه ۱۴‌میلیون و یک صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌تومان مورد معامله قرار گرفتند. هر چند گفته می‌شود دلار در نرخ‌هایی بالاتر نیز به‌صورت توافقی در بازار آزاد موردمعامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار گرفته است.

افزایش این بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به‌روز دوشنبه که در حوزه دلار هم رفت و برگشتی به کانال ۲۹‌هزار‌تومان صورت گرفت، در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه می‌تواند از تغییر رویکرد معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران این بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به آینده برجام حکایت داشته باشد.

بنابراین می‌توان اذعان کرد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در فضای فعلی معاملات اقتصادی کشور دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی نسبت به آینده سیاست خارجه دارند و بر همین اساس استراتژی معاملاتی خود را در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی می‌کنند.

در بورس تهران به‌رغم برآیند مثبت هفتگی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی و شروع مطلوب کالایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در هفته‌جاری اما سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران نسبت به وضعیت آتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی تا حدودی بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین هستند. هر چند دیروز هم اغلب کالایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نظیر مس، سرب، روی، آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی مثبت بودند اما این موضوع نتوانست مانع از خروج پول حقیقی از سهام صنایع و شرکت‌های دلاری بازار سهام شود. نفت‌برنت نیز در کانال ۹۴دلار مورد معامله قرار گرفت.

بنابراین هر‌چند چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز آتی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی با توجه به بحران انرژی جهان و مبهم‌بودن وضعیت برجام توام با سایه سنگین تورم متزلزل ارزیابی می‌شود اما نوسانات مقطعی همانند وضعیت چند روز اخیر کالایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند ورود و خروج مقطعی با کسب بازدهی هر‌چند محدود برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به‌همراه داشته باشد. فارغ از این موضوع برخلاف انتظارات دیروز ۸۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. رویدادی که می‌تواند به‌وضوح حرکت دست به‌عصای معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران خرد و تا حدودی وزن‌گرفتن بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی این قشر از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را به تصویر بکشد.

در چهارمین روزکاری هفته جاری همچنان صنایعی از قبیل مخابرات، خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها در صدر توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد قرار داشتند، به‌طوری که بیشترین ورود پول به ترتیب ۸/ ۲۰، ۶۸/ ۱۶، ۴۲/ ۱۵‌میلیارد‌تومان به این صنایع صورت گرفت.

در این میان نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی اعم از «پترول» با ۷۴/ ۱۹، «اخابر» با ۰۳/ ۱۶میلیارد‌تومان در صدر فهرست بیشترین ورود پول از سوی سهامداران خرد قرارگرفتند، با این حال هر چند کلیت صنعت فلزات اساسی شاهد خروج پول حقیقی بود اما‌ نماد معاملاتی «ذوب»‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این صنعت با ۹۲/ ۱۴‌میلیارد‌ تومان جذب پول روندی برخلاف کلیت گروه داشت. در ادامه «خساپا» و «ورنا» هر‌کدام به ترتیب ۶/ ۱۲ و ۰۳/ ۸میلیارد‌تومان ورود پول داشتند.

در نقطه مقابل نیز صنعت فرآورده‌های نفتی عنوان بیشترین خالص فروش حقیقی را به خود اختصاص داد. این صنعت با فاصله زیاد از سایر گروه‌های بورسی رقمی بالغ بر ۷۶/ ۵۳‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی را در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه به‌نام خود ثبت کرد. چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی با ۸۲/ ۱۶، سیمان با ۱۴/ ۱۴، فلزات اساسی با ۸۳/ ۹‌میلیارد‌تومان در رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوم تا چهارم فرار نقدینگی از این صنایع جای گرفتند. نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی نظیر «شپنا» با ۸/ ۳۶، «فجام» با ۳۹/ ۹ و «شستا» با ۸۶/ ۸میلیارد‌تومان پول سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی را از دست دادند.

اخبار مورد پسند فعالان ارزی به بازار نرسید. با به پایان رسیدن مهلت پاسخ‌گویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد هسته‌ای احتمالی، انتظار می‌رفت زمینه شروع روند‌های کاهشی و افزایشی جدید برای نرخ ارز فراهم شود. اما با شروع بازار سه‌شنبه و عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید قیمت دلار غیررسمی در معاملات بازار تهران به روند روز‌های اخیر خود ادامه داد و در سطوح قیمتی پایه کانال ۳۰ هزار تومانی نوسان کرد. این در حالی است که طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از گفت‌وگوی فعالان ارزی در هسته مرکزی بازار تهران انتظارات متفاوتی نسبت به آینده این نشست‌ها مشاهده می‌شود.

به گفته برخی از این افراد حجم اضطراب و استرس در معامله‌گران ارزی با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسید و اکثر فعالان این بازار تا ساعات بامدادی روز سه‌شنبه با پیگیری اخبار به دنبال سیگنال مناسب معاملاتی بودند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات عصر روز سه‌شنبه با حدود 120 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 30 هزار و 170 تومان رسید.  دیروز سه‌شنبه 25 مرداد ماه شاخص ارزی در شرایط نا‌اطمینانی معامله‌گران، افزایش نرخ اندکی را تجربه کرد. در روز‌های گذشته و با نزدیک شدن به مهلت پاسخگویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد برجام، سناریو‌های مختلفی از روند قیمت ارز در هفته‌های آتی توسط فعالان و تحلیلگران بازار ارز مطرح می‌شد. عده‌ای از این افراد با بررسی ریزش‌های ارزی در گردنه‌های سیاسی گذشته احتمالاتی از کاهش حدودا 20 تا 30 درصدی نرخ ارز پس از توافق را مطرح می‌کردند. عده‌ای دیگر از این بازیگران بازار ارز نیز با بررسی احتمالاتی از عدم حصول توافق فرضیه‌هایی از رشد نرخ دلار غیررسمی تا سقف 33 هزار و 150 تومانی را ارائه می‌دادند.

با این حال پس از ارسال جوابیه ایران به طرفین اروپایی و عدم انتشار اخبار رسمی از محتوای این جوابیه اکثر سناریو‌های موجود شکست خورد و زمان انتظار فعالان ارزی تمدید شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای گفت‌وگو‌های بازار ارز تهران حاکی از آن است که چند دستگی قابل‌توجهی در میان معامله‌گران به وجود آمده است. مال‌دار‌ها، گروهی که با انتظارات افزایشی اقدام به خرید دارایی‌های ارزی کرده‌اند، از اندک سیگنال‌های منفی موجود در اخبار نهایت استقبال را به عمل آورده و درصدد افزایش سطح انتظارات تورمی تلاش می‌کنند. در سوی دیگر افرادی که طی عملیات تخلیه روز‌های اخیر بازار ارز دارایی‌های خود را به ریال تبدیل کرده‌اند با نگاه امیدوار اخبار مثبت را دنبال کرده و بی‌صبرانه در انتظار انتشار خبر نهایی حصول توافق نشسته‌اند.

در نهایت برآیند بیم و امید‌های فعالان ارزی در بازار روز سه‌شنبه افزایش 120 تومانی نرخ اسکناس آمریکایی و معامله این ارز در سطح قیمتی 30 هزار و 170 تومانی شد. با افزایش قیمت دلار غیر‌رسمی در معاملات روز گذشته، نرخ سکه طلا ضرب امامی نیز دچار افزایش قیمت شد و به سطوح قیمتی کانال 14 میلیون تومانی بازگشت. روز گذشته قیمت هر قطعه از این فلز گرا‌ن‌بها با حدود 130 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 14 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

 

بر اساس ترازنامه نیمه اول این بانک که هفته گذشته در یک رسانه محلی منتشر شد و روز دوشنبه رویترز مشاهده کرد، ذخایر طلای بانک مرکزی ونزوئلا تا ژوئن ۲۰۲۲ به میزان ۶ تن کاهش یافت. بر اساس یادداشت‌های صورت‌های مالی بانک، میزان شمش طلا در خزانه‌های بانک در پایان نیمه اول سال معادل ۷۳ تن بوده که کمترین میزان در ۵۰ سال اخیر است. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی حدود ۷۹ تن در خزانه داشت. میانگین قیمت طلا تخمین زده شده توسط بانک مرکزی ونزوئلا در ترازنامه خود برای نیمه اول سال جاری، ۱۸۴۷ دلار و ۴۸ سنت در هر اونس تروی بود.
در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، میانگین ارزش ۱۷۹۹ دلار و ۴۸ سنت در هر اونس تروی بود. دادگاه عالی بریتانیا در ژوئیه گذشته، تلاش دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور برای به دست گرفتن کنترل بیش از یک میلیارد دلار از ذخایر طلای ونزوئلا را که در انبارهای بانک انگلستان نگهداری می‌شود را رد کرد. برای چندین دهه شمش طلای بانک از ۳۰۰ تن فراتر رفت تا اینکه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ توسط مقامات به عنوان وثیقه در وام بانک‌های خارجی برای تامین نقدینگی استفاده شد. مقداری از طلا بازیابی شد و مقداری نیز در معاوضه از دست رفت. به دنبال آن، نیازهای مالی برای مقابله با کاهش تولید نفت و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت‌خام، دولت مادورو را بر آن داشت تا از طلای پولی به عنوان یکی از منابع درآمد خود استفاده کند. مخالفان اعلام کردند که طی دو سال حدود ۳۰ تن طلا در ازای دریافت ارز نقدی از انبارها خارج شده است.

 

ذخایر چین از خزانه‌داری آمریکا در ماه ژوئن تا ۹۶۷۰۸ میلیارد دلار کاهش یافت، یعنی پایین‌ترین رقم از ماه مه ۲۰۱۰. به‌گزارش رویترز، چین در ماه ژوئن برای هفتمین ماه پیاپی دارایی‌های خود از خزانه‌داری آمریکا را کاهش داد. سرمایه‌گذاران از نزدیک در حال بررسی این اقدام در آستانه تنش‌های بین دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا بر سر تایوان هستند.

ذخایر چین از خزانه‌داری آمریکا در ماه ژوئن تا ۹۶۷۰۸ میلیارد دلار کاهش یافت، یعنی پایین‌ترین رقم از ماه مه ۲۰۱۰. دارایی‌های چین در آن زمان به ۷/ ۸۴۳ میلیارد می‌رسید. تحلیلگران عقیده دارند کاهش دارایی‌های چین در خزانه‌داری آمریکا تحت تاثیر یک فضای ژئوپلیتیک قرار گرفته که پس‌از حمله روسیه به اوکراین و توقیف ذخایر روسیه تشدید شده است. دلار آمریکا از زمان اوج ارزش آن در اواسط ماه مه تقریبا نسبت به یوآن چین ثابت بوده‌ و حدود یک درصد کاهش داشته است. ارزش دلار در آخرین معاملات ثبت‌شده ۵/ ۰ درصد بالا رفته و به ۷۷۵۵/ ۶ یوآن رسیده است. تنش‌های بین چین و آمریکا اخیرا بر سر مساله اوکراین که چین آن را جزئی از خاک خود می‌داند، افزایش‌یافته است. سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت از تایوان دیدار کرد که باعث نگرانی و خشم چین شد. این کشور مذاکرات خود با آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تغییرات جوی را متوقف کرده است. از طرف دیگر، اطلاعات نشان می‌دهند ژاپن دارایی‌های خود از خزانه‌داری آمریکا را در ماه ژوئن تا ۲۳۶/ ۱ تریلیون دلار افزایش داده است. این رقم در ماه مه برابر با ۲۱۳/ ۱ تریلیون دلار بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد جریان خالص سرمایه‌گذاری به داخل کشور در ماه ژوئن برابر با ۹/ ۵۸ میلیارد دلار بوده است. درحالی‌که این رقم در ماه گذشته میلادی به ۸۴/ ۹۹ میلیارد دلار می‌رسید.

بحران انرژی در اروپا تاثیر خود را بر روند ذوب فلزات حفظ کرده است. با وجود شروع فصل سرما و احتمال کاهش صادرات انرژی از روسیه به قاره سبز، کارخانه‌های ذوب آلومینیوم و روی، بیش از هر زمان دیگری نگران مصرف انرژی برای تولید هستند.

p22 copy

همچنین احتمال کاهش تولید این فلزات با افزایش احتمالی بهای گاز طبیعی در ماه‌‌‌های آتی وجود دارد. البته برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که تداوم رکود در غرب بر کاهش تقاضای موثر فلزات تاثیرگذار خواهد بود و از شدت ضربه کاهش عرضه خواهد کاست. همچنین واهمه از رکود، مانع رشد قیمت فلز نیکل شده است. البته کارشناسان معتقدند، به‌‌‌دلیل رشد محبوبیت خودروهای الکتریکی و افزایش کاربرد باتری‌‌‌های برقی، بهای این عنصر در آینده افزایشی خواهد بود.  رشد کند اقتصادی همچنان بر بازار فلزات غیر‌آهنی تاثیر دارد که آلومینیوم و روی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلز روی که از اواسط ماه ژوئیه گذشته افزایش 18درصدی را تجربه کرده است، دوباره کاهشی شد. روز گذشته، این عنصر در بورس فلزات آمریکا با کاهش 80دلاری نسبت به هفته گذشته به قیمت 3‌هزار و 598دلار به‌ازای هر تن معامله شد. آلومینیوم نیز در سطح قیمتی 2‌هزار و 300 تا 2‌هزار و 500دلار به‌ازای هر تن نوسان قیمتی داشت و روز گذشته بهای این فلز نقره‌‌‌ای به 2‌هزار و 432دلار به‌ازای هر تن در بورس کالای آمریکا رسید.

نگرانی‌ها از کمبود آلومینیوم در بازار جهانی

تحلیلگران معتقدند، به دلیل وجود بحران انرژی در اروپا، ذوب‌‌‌کنندگان معتبر در قاره سبز مجبور به کاهش تولید فلزات غیر‌آهنی خواهند شد. در صورت کمبود ذخایر این فلزات نیز احتمال صعود قیمتی وجود دارد. افزایش بهای انرژی مصرفی کارخانه‌های ذوب، به‌خصوص در اروپا، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، باعث افزایش 60درصدی بهای آلومینیوم و رشد 65درصدی قیمت فلز روی در ابتدای ماه مارس سال‌جاری شد. همچنین ذوب آلومینیوم و روی مورد استفاده در صنعت، مصرف برق زیادی دارد. گلنکور، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده فلز روی در اروپا معتقد است، قیمت زیاد برق، تولید این فلز را با دشواری‌‌‌های زیادی مواجه کرده است. مصرف انرژی حدود 80‌درصد هزینه تولید آلومینیوم و روی را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود کاهش ذوب کارخانه‌های اروپا باعث کاهش تولید فلز آلومینیوم تا 750‌هزار تن و عنصر روی تا 150‌هزار تن در زمستان آتی می‌شود.

موجودی هر دوی این فلزات در سطح پایینی قرار دارد و احتمال کاهش تولید، نگرانی‌ها از کمبود عرضه را افزایش می‌دهد. موجودی انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن زیر سطح 300‌هزار تن قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با موجودی یک‌میلیون و 300‌هزار تن بسیار کمتر است. همچنین موجودی انبار روی در این بورس کالایی حدود 75‌هزار تن است که 240‌هزار تن کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. البته آخرین آمارها نشان می‌دهد که تولید آلومینیوم چین در ژوئیه گذشته 6/ 5‌درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است. به‌نظر می‌رسد، افزایش تولید آلومینیوم به‌‌‌دلیل کاهش محدودیت کارخانه‌ها بوده است؛ چراکه در بخش جنوبی این کشور، به‌‌‌دلیل کاهش آلاینده‌‌‌ها و افزایش خشکسالی، محدودیت‌هایی برای مصرف برق اعمال شده بود.

تداوم پیشتازی ترس از رکود

البته تحلیلگران معتقدند، احتمال تداوم رکود اقتصادی در ایالات‌متحده و اروپا و همچنین تشدید آن در ادامه سال‌جاری میلادی می‌‌‌تواند سبب کاهش تقاضا و یاری‌دهنده بازار برای ایجاد تعادل باشد. بسیاری از شرکت‌های جهانی همچنان افزایش تورم و واهمه از رکود را از موانع اصلی تولید خود می‌‌‌دانند. با وجود کاهش ذخیره آلومینیوم، یکی از عوامل مهم کاهش قیمت جزئی این فلز در روزهای اخیر، انتشار آمارهایی از چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز نقره‌‌‌ای بود که از کاهش ساخت‌‌‌ساز در این ناحیه خبر می‌‌‌داد. آمارهای منتشرشده در روز چهارشنبه گذشته نشان ‌‌‌می‌‌‌دهد که تورم قیمت در محل کارخانه چین در ماه ژوئیه گذشته به کمترین حد خود در 17ماه گذشته رسیده؛ چراکه کاهش رونق ساخت‌‌‌ساز در این کشور سبب کمبود تقاضا برای مواد خام و ریزش قیمت‌ها شده است.

اما اوله هانسن، رئیس بخش کامودیتی در بانک ساکوی کپنهاگ معتقد است، با وجود تداوم این وضعیت به‌نظر می‌رسد، بازارها واکنش کمتری به این اخبار نشان می‌دهند؛ ولی در کوتاه‌مدت همچنان ترس از رکود در چین و ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک وجود دارد. همچنین معامله‌‌‌گران درباره شاخص تورم مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه ژوئیه که در روزهای آتی منتشر می‌شود، نگرانی‌هایی دارند. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد، احتمال اینکه این شاخص تا 7/ 8‌درصد نیز رشد کند، وجود دارد. حتی اگر آمارها بهتر از انتظار باشند انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو همچنان به سبب مهار تورم، نرخ بهره را در جلسه ماه سپتامبر آتی افزایش دهد. سرمایه‌گذاران نیز نگران هستند که این تصمیم بر رکود جاری در بازار دامن بزند.

محبوبیت نیکل با توسعه خودروهای برقی

ترس از رکود جهانی مانع رشد بهای فلز نیکل شده است. قیمت این فلز روز جمعه گذشته به حدود 23‌هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. بهای این عنصر در یک‌ماه گذشته نیز در همین محدوده قیمتی نوسان داشت. البته به دلیل افزایش محبوبیت استفاده از انرژی پاک و ماشین‌های برقی، چشم‌انداز بازار این فلز روشن است. طبق گفته یکی از مقامات ارشد اندونزی، تسلا از مهم‌ترین شرکت‌های تولید اتومیبل‌‌‌های برقی، به‌تازگی قراردادی به ارزش 5میلیارد دلار برای خرید مصالح اولیه با شرکت‌های فرآوری فلز نیکل در این کشور امضا کرده است. نیکل خریداری‌شده از این شرکت‌ها در ساخت باتری‌‌‌های لیتیومی استفاده می‌شود.

البته خبرها حاکی از آن است که اندونزی قصد دارد صنعت ساخت باتری و خودروهای الکتریکی را توسعه دهد و از صادرات نیکل به کشورهای دیگر خودداری می‌کند. این خبر سبب جذب سرمایه‌گذاران چینی شاغل در صنعت فولاد و شرکت‌های بزرگ کره‌‌‌ای همچون ال‌‌‌جی و هیوندا به این کشور شده است؛ گرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها برای فلز نیکل در زمینه تولید فلز خام همچون فرونیکل بوده است. طبق گفته رویترز، دولت اندونزی قصد دارد بر صادرات این فلز نیز مالیات اعمال کند تا علاوه بر افزایش درآمد، کارخانه‌های داخلی را به رونق تولید در کشور تشویق کند.

همچنین براساس آخرین گزارش‌‌‌های نورونیکل از مهم‌ترین شرکت‌های ذوب نیکل در روسیه، تولید جهانی نیکل اولیه می‌‌‌تواند تا 19درصد در سال میلادی جاری افزایش یابد و به 21/ 3میلیون تن رسد. اگر این اتفاق رخ دهد، کسری موجودی نیکل در سال گذشته نیز تا حد زیادی جبران می‌شود و حتی موجودی جهانی این فلز تا مقدار جزئی40‌هزار تن مازاد نیز خواهد رسید.

آهن از باارزش‌ترین مواد معدنی فلزی است که به‌عنوان ماده اولیه در صنایع مختلف کاربرد دارد و نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشورها ایفا می‌کند. همچنین سنگ‌آهن ماده اولیه تولید فولاد است که کاربرد بسیار گسترده‌ای در توسعه زیرساخت‌ها، راه‌سازی، حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و… به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه دارد. براساس آمار موجود، بالغ بر ۷۰‌درصد ذخایر سنگ‌آهن جهان در چهار کشور استرالیا، برزیل، روسیه و چین شناسایی شده است. چین از مصرف‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن دنیا و جزو تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان است.

ذخایر سنگ‌آهن جهان و ایران

براساس اعلام سازمان زمین‌‌‌شناسی آمریکا، مجموع ذخایر سنگ‌آهن خام جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۸۰میلیارد تن و میزان ذخیره آهن آن ۸۵میلیارد تن برآورد شده است که از این میان استرالیا با دارا بودن ۵۱میلیارد تن از این ذخایر در رتبه نخست جهان قرار دارد. برزیل و روسیه نیز به‌ترتیب با ۳۴ و ۲۵میلیارد تن ذخایر سنگ‌‌‌آهن در رتبه‌‌‌های دوم و سوم جهان ایستاده‌‌‌اند.

چین به‌عنوان چهارمین کشور برتر دارای ذخایر سنگ‌‌آهن، ۲۰ میلیارد تن ذخایر این ماده معدنی را در خود جای داده است. برخورداری از ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن، اوکراین را در رتبه پنجم این فهرست قرار داده است که با توجه شرایط فعلی، احتمالا عرضه این کشور با کاهش قابل‌توجهی روبه‌‌‌رو خواهد بود. کانادا با ۶میلیارد تن در رتبه ششم و هند با ۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تن در رتبه هفتم برخورداری از ذخایر سنگ‌آهن قرار گرفتند. پس از آن، آمریکا با ۳میلیارد تن ذخایر سنگ‌‌‌آهن در رتبه هشتم جهان جای گرفته است.

ایران با در اختیار داشتن ۲میلیارد و۷۰۰میلیون تن ذخایر سنگ‌‌‌آهن خام به‌عنوان نهمین کشور در فهرست ۱۰کشور برتر دارای ذخایر این ماده معدنی در جهان قرار دارد. بیشترین معادن سنگ‌آهن کشور در استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و خراسان جای گرفته‌اند. مهم‌ترین معادن سنگ‌آهن کشور شامل گل‌‌‌گهر، سنگان، چغارت، چادرملو، زرند و چاه‌‌‌گز هستند. نظر به اینکه مزیت صنعت فولاد کشور وجود ذخایر سنگ‌آهن است، اکتشاف کانسارهای آهنی در سراسر کشور از اهداف اصلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌رود.

تولیدات سنگ‌آهن در جهان و ایران

براساس اطلاعات سازمان زمین‌‌‌شناسی آمریکا، میزان تولید سنگ‌آهن جهان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تن گزارش شده که استرالیا با تولید ۹۰۰میلیون تن سنگ‌آهن، بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماده معدنی استراتژیک در جهان است. بعد از استرالیا، برزیل با تولید ۳۸۰میلیون تن در رده دوم قرار گرفته است. چین نیز با تولید ۳۶۰میلیون تن سنگ‌آهن جایگاه سوم را از آن خود کرده است.

ایران در سال ۲۰۲۱ با تولید ۵۰میلیون تن سنگ‌آهن توانست رتبه دهم جهانی تولید این ماده معدنی استراتژیک را در جهان به خود اختصاص دهد.

تولید سنگ‌آهن در جهان از سال ۲۰۱۹ روند صعودی داشته است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۳درصدی در تولید سنگ‌آهن را شاهد هستیم. روند تولیدات سنگ‌آهن در ایران نیز همسو با جهان افزایشی بوده است.

مصارف سنگ‌آهن

عمده سنگ‌‌‌آهن تولیدی در جهان برای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. چین در سال ۲۰۲۱ با تولید ۱۰۳۳میلیون تن فولاد خام (معادل ۵۳‌درصد از کل تولیدات جهانی) رتبه اول تولید فولاد خام در جهان را به خود اختصاص داد و پس از آن با اختلاف زیادی کشورهای هند، ژاپن و آمریکا به ترتیب با تولید ۱۱۸، ۹۶ و ۸۶میلیون تن در رده‌‌‌های بعدی قرار گرفتند. ایران در سال ۲۰۲۱ با تولید حدود ۵/ ۲۸میلیون تن فولاد خام (حدود ۵/ ۱‌درصد از کل تولیدات جهانی) در رتبه دهم دنیا قرار دارد. تولید فولاد خام در ایران طی پنج‌سال اخیر (۲۰۲۱-۲۰۱۷) با نرخ رشدی معادل ۳۴‌درصد از ۲/ ۲۱میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۵/ ۲۸میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

روند تغییرات قیمت سنگ‌آهن

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ روند افزایشی داشت، به طوری‌که قیمت هر تن از ۸۰دلار به ۱۶۸دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت؛ اما بعد از آن شاهد روند کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بودیم، به نحوی که قیمت هر تن سنگ‌آهن به رقم ۵۶دلار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت. پس از آن قیمت جهانی این محصول مجددا روند افزایشی خود را آغاز کرد و به رقم ۱۶۲دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

شرکت‌ها

چهار شرکت اصلی تولید سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن در بازار سرمایه ایران پذیرفته شده‌اند و سهام این شرکت‌ها در بازار سهام مورد دادوستد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند که شامل «کگل»، «کچاد»، «کگهر» و «کنور» هستند. شرکت‌های «اپال»، «میدکو» و «واحیا» نیز دارای شرکت‌های فرآوری و معدنی در حوزه سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهن در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود هستند. همچنین «ومعادن» و «وامید» سهامداران چهار شرکت اصلی سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آهنی بورس به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند.

محصولات اصلی این شرکت‌ها شامل کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی است. قیمت‌گذاری این محصولات براساس نرخ مصوب شورای عالی شرکت‌های معدنی انجام می‌شود که به صورت ‌درصد مشخصی (براساس ‌درصد مندرج در قراردادهای منعقده با مشتریان) از قیمت میانگین سه‌ماه فروش نقدی شمش فولاد خوزستان است. نرخ فروش شمش فولاد هم از شرایط عرضه و تقاضای بازار (داخلی بورس‌کالا یا مزایده‌‌‌های بین‌المللی) تبعیت می‌کند. بر همین اساس هرگونه تغییر در قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان قیمت‌های فروش محصولات ذکرشده را متاثر خواهد کرد. تغییرات قیمت شمش شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ عمدتا دارای روندی افزایشی بوده است. براساس آمار منتشرشده، تولید این شرکت‌ها در مجموع در سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۹میلیون تن شامل کنسانتره آهن، سنگ‌آهن دانه‌بندی و دیگر محصولات این مجموعه بوده است. شرکت گل‌‌‌گهر با سهم ۲۷میلیون تن از این رقم در رتبه اول قرار دارد.

دارندگان پس‌اندازهای کوچک و بزرگ با سرمایه‌گذاری در انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از دارایی‌های خود در مقابل تورم محافظت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از صدای بورس، حسین عبده تبریزی با بیان ‌اینکه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جنس صندوق‌های سهامی بوده و راهی برای مقابله با تورم است، گفت:‌ دارندگان پس‌اندازهای کوچک و بزرگ به جای خرید تک سهم برای حفاظت از دارایی‌های خود در مقابل تورم، بهتر است به صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی آورند.

عبده تبریزی در ادامه جزئیاتی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشریح کرد و توضیح داد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، سرمایه‌گذار با ریسکی کمتر در ترکیبی از سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. اینکار برای سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای به مراتب بهتر از خرید تک سهم است.

او با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز گفت: سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز بهتر از سپرده‌گذاری در سیستم بانکی است، چرا که صندوق‌های با درآمد ثابت، با ترکیب مناسبی از اوراق با درآمد ثابت و سپرده، نرخ بازده سرمایه‌گذار را ارتقاء می‌دهد.

عبده‌تبریزی اضافه کرد: صندوق‌های مختلط نیز به دلیل اینکه ترکیبی از صندوق‌های سهام و اوراق با درآمد ثابت است، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذار باشد.

او دربخش دیگری از صحبت‌هایش، صندوق‌های «زمین و ساختمان» و «املاک و مستغلات» را گزینه‌های مناسب دیگری برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کنند و از طریق خرید ملک با تورم مقابله کنند، بهتر است در صندوق‌های زمین و ساختمان یا املاک ومستغلات سرمایه‌گذاری کنند؛ اولی سرمایه‌گذاری در طرحی جهت ساخت‌وساز و دومی سرمایه‌گذاری در ترکیبی از چندین دارایی است. صندوق زمین و ساختمان در پروژه‌های ساختمانی برای ساخت سرمایه‌گذاری می‌کند و صندوق املاک و مستغلات از خرید و فروش و اجاره سود می‌برد.

به گفته وی، صندوق‌های زمین و ساختمان و املاک و مستغلات که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فیزیکی می‌کنند، گزینه‌ی مناسبی برای مهار تورم است.

او سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی خصوصی (سهامی‌های خاص) و صندوق‌های استارت‌آپی را برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مناسب خواند و تاکید کرد: این نوع از صندوق‌ها به دلیل ریسک بالایی که دارند، بیشتر برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و نه مردم عادی مناسب است. بنابراین، آن دسته از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که منابع قابل‌توجه و ریسک‌پذیری بالاتری دارند،‌ بهتر است با سرمایه‌گذاری دراین صندوق‌ها، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

عبده تبریزی سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را روش‌های مناسب برای مقابله با تورم برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای آن دسته از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای چون پزشکان، پرستاران، مهندسان، ورزشکاران و دیگر شاغلانی مناسب است که ترجیح می‌دهند به جای گذراندن وقتشان در تالارهای بورس و بررسی شبانه‌روزی صورت‌های مالی، کار را به حرفه‌ای‌های مالی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری بسپارند.

گفتنی است همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه گذاری برای مقابله با تورم» با محوریت تبیین راه‌های عبور از تورم با ابزارهای بورسی ۱۴ شهریور ماه در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار می شود. در این همایش ضمن بررسی وضعیت اقتصاد ایران به صندوق های سرمایه‌گذاری پرداخته شده و ضمن تطبیق عملکرد این صندوق‌ها با دنیا چالش ها، مزیت ها و فرصت‌های موجود در این بخش از بازار سرمایه که به رغم حضور غیر مستقیم در آن ریسک پایینی دارد، تبیین خواهد شد.

 

تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه میزبان عرضه ۱۷۵ دستگاه خودرو فیدلیتی ۵ نفره، ۱۷۵ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر ، در تالار مذکور همچنین ۳۵۲ هزار و ۷۸۲ تن میلگرد، ۲۷ هزار و ۴۴ تن تیرآهن، ۱۴ هزار و ۷۷۳ تن نبشی، ۴ هزار و ۳۰۰ تن ناودانی و ۸۰ تن بیلت مسی و ۴۰ تن اسلب مسی و ۵۰ کیلوگرم شمش طلا هم عرضه می‌شود.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه ۳۴ هزار و ۹۱۴ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر، بنزن، اسید استیک و استایرن بوتادین است.

۵۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۴ هزار و ۴۴۰ تن استایرن منومر، هزار و ۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۳۰۰ تن تولوئن دی ایزو سیانات (TDI) و ۱۴۴ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص نیز در تالار حراج باز عرضه می‌شود.

تالار صادراتی بورس کالا هم در این روز عرضه ۱۶ هزار و ۹۴۰ تن قیر، ۶ هزار تن شمش آلومینیوم، ۲۶۰ تن اسید نیتریک و ۱۱۰ تن انیدرید فتالیک را تجربه می‌کند.

بازار فرعی بورس کالای ایران هم عرضه ۱۲ هزار و ۶۳۹ تن اسلب و بیلت برنجی، تخته پالت، تسمه فولادی، چرخ خودرو ضایعاتی، سبد پروفیل فولادی و ضایعات فلزی را تجربه می‌کند.

در مجموع ۵۲۵ هزار و ۹۵۶ تن انواع کالا و ۶۰۰ دستگاه خودرو در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها به تولیدکنندگان، افزایش سودآوری خودروسازان، حذف قیمت‌گذاری دستوری و به مرور رشد رقابت، بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید، عرضه و در نهایت تعادل بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر؛ مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: یکی از مهم ترین رویدادهای این هفته بازار سرمایه عرضه خودرو در بورس کالای ایران بود که مقدمه ای برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت است؛ به طوری که عرضه خودرو در بورس کالا از ابعاد مختلف و ذی‌نفعان آن شامل دولت، بازارسرمایه، خودروسازان و مصرف کنندگان نهایی قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه از حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو به عنوان مهم‌ترین مزیت آن برای بازار سرمایه یاد می شود، اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها و دلال‌ها به تولیدکننده، افزایش سودآوری را برای خودروسازان خواهیم داشت که این امر می‌تواند بر قیمت سهام آن‌ها در بازار سرمایه تاثیر مثبت داشته و موجب خروج دو شرکت بزرگ خودروساز از زیان شود؛ از طرفی در صورت توسعه خطوط و افزایش تیراژ تولید در بلندمدت، افزایش عرضه و کاهش قیمت (متناسب با تورم) را در این صنعت انتظار داریم.

مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا تصریح کرد: از سوی دیگر عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی برای مصرف کنندگان نهایی نیز دارد؛ به طوری که خریداران می‌توانند به قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد خودرو را از تولیدکننده به صورت مستقیم خریداری کنند.

حاجی غلام سریزدی ادامه داد: از طرفی با حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت و ورود تولید کنندگان جدید، افزایش رقابت و در نتیجه بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش و همچنین افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت و تغییر نگاه به خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی مورد انتظار است.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: به طور کلی معامله در بورس های کالایی باعث افزایش شفافیت، حذف رانت و فساد احتمالی، کاهش تقاضای سفته‌بازی، اطمینان طرفین معامله از ایفای تعهدات و منطقی شدن قیمت‌ها می‌شود، همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا دولت‌ها به جای دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری می توانند نقش حمایتی خود را از تولید، بیش از گذشته ایفا کنند.

به گفته‌ی حاجی غلام، همه بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو باید از عرضه در بورس کالا استقبال کنند که از جمله پارامترهای مهم در این زمینه، میزان عرضه‌ها و تداوم عرضه در بورس کالا است و براساس رویدادهای روزهای گذشته خودروسازان مختلف استقبال خوبی از این روند داشته اند؛ موضوع مهم در آغاز معاملات کالاهای جدید در بورس کالا این است که با تداوم عرضه‌ها، خیلی زود معاملات به سطح مطلوب و مورد انتظار طرفین معامله می‌رسد.

وی یادآور شد: نمونه موفق مشابه این طرح عرضه سیمان در بورس کالا است که اگر چه در ابتدا و همزمان با قطعی های برق قیمت‌ها با افزایش مواجه شد اما با تداوم عرضه سیمان قیمت‌ها کاهشی و منطقی شدند.

مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا تصریح کرد: با انتشار اخبار عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین اخبار مثبت از برجام شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و از سوی دیگر افزایش بازده صنعت خودرو در بازار سرمایه بودیم که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای موضوع بر بازار سرمایه است.

 

جان هار، مدیر سابق بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، معتقد است که حمایت‌نکردن بازارهای مالی سنتی از بیت کوین، ناشی از درک ضعیف آنها از ماهیت ارزهای دیجیتال است. او در مقاله‌ای که در ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) منتشر کرده است، توضیح می‌دهد که وال استریت از درک ایدهٔ پول باثبات ناتوان است؛ ایده‌ای که او آن را یکی از اصول اولیه بیت کوین می‌داند. هار می‌گوید این باعث می‌شود تا آنها نسبت به این ارز دیجیتال نگرشی منفی داشته باشند.

 

به گزارش سایت طلا ، بهای هر اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش به 1779 دلار رسید که نسبت به روز گذشته 3 دلار افزایش یافت.

تحلیلگران معتقدند علی‌رغم افزایش ارزش دلار و سیاست‌های سختگیرانه‌ی فدرال رزرو، طلا همچنان حدود ۱۸۰۰ دلار معامله می‌شود و تفاوت چندانی با اوج قیمت آن در ماه مارس ندارد، بنابراین در آینده هم عملکرد خوبی خواهد داشت.

تمرکز بر روی دقایقی از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال جولای و سمپوزیوم جکسون هول در ۲۵ تا ۲۷ اگوست است. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در DailyFX گفت: هر دو این رویدادها زمینه را برای نشست فدرال رزرو در ماه سپتامبر فراهم می‌کنند.

اگر بخواهیم دیدگاه تندروانه‌تری از فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بگیریم، از نظر جذابیت اصلی طلا برای سرمایه‌گذاران، تا حدودی منفی خواهد بود.

بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره یک شبه خود را از ماه مارس ۲۲۵ واحد پایه افزایش داده است تا تورم بالا را مهار کند. معامله‌گران با احتمال ۴۲.۵ درصدی برای افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره و ۵۷.۵ درصد احتمال افزایش ۵۰ واحدی در جلسه بعدی فدرال رزرو در ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر قیمت‌گذاری کردند.

اگرچه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود اما افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده جذابیت شمش‌های غیر بازده را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، علیرغم نشانه‌هایی از کاهش تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، مقامات فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره در آینده که منجر به کاهش قیمت طلا از سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار شده است، لحن مخالف خود را حفظ کرده‌اند.

دارایی‌های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، روز سه‌شنبه ۰.۱۸ درصد کاهش یافت و به ۹۹۲.۲۰ تن رسید که پایین‌ترین میزان از ژانویه است.

فدرال‌رزرو آمریکا دو بار در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نرخ بهره را افزایش داده و روی‌هم‌رفته 150 واحد بالا برده‌است که سریع‌ترین نرخ افزایش بهره از دهه 1980 را نشان می‌دهد و نگرانی نسبت‌به رکود اقتصاد را بالا می‌برد. افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را بالا برده و تمایل سرمایه‌گذاران نسبت‌به آن را کاهش می‌دهد.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما