پافشاری چین بر اجرای سیاست کرونا صفر در این کشور، سقوط قیمتی سنگ‌‌‌آهن را در هفته دوم ماه مه ادامه‌‌‌دار کرد؛ با وجود این، افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ از سوی کشورهای اروپایی باعث شد این محصول تا حدی از این سقوط قیمتی قسر در برود.
به گزارش «اکوایران»، بازار سنگ‌‌‌آهن چین ظرف روزهای پایانی هفته گذشته با افت تقاضا روبه‌رو شد که این روند کاهش تقاضا با شروع هفته جدید نیز ادامه یافت. به گزارش «پلتس»، بهای هر تن سنگ‌‌‌‎آهن عیار ۶۲‌درصد فاین تحویل بنادر شمالی چین در روز دوشنبه نهم ماه مه با قیمت ۱۳۱دلار و ۳۵سنت مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه ششم ماه کاهش ۵/ ۵درصدی داشت. در حالی که عرضه سنگ‌‌‌آهن از سوی برزیل رو به افزایش گذاشته، استمرار سیاست کرونا صفر در چین با اثرگذاری منفی بر تقاضا زمینه سقوط قیمت سنگ‌‌‌آهن را فراهم کرده است. در عین حال، افت تقاضا برای فولاد در چین با توجه به محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای، قیمت این محصول را تحت فشار کاهشی قرار داده و این موضوع از حاشیه سود فولادسازان چینی کاسته است. کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی، عقبگرد بیشتر بهای سنگ‌‌‌آهن را به دنبال دارد. در این شرایط، فصل باران‌‌‌های موسمی در کشورهای جنوب شرق آسیا به‌زودی آغاز می‌شود. به شکل سنتی در این زمان از تقاضا برای فولادهای ساختمانی کاسته خواهد شد، بنابراین در شرایطی که تقاضای فولاد در چین ظرف چهارماه و نیم سپری‌شده از سال ۲۰۲۲ تحت فشار بود، احتمالا این رویه در هفته‌‌‌های آینده و با تغییر فصل هم ادامه پیدا خواهد کرد.

تقاضای اروپایی‌‌‌ها زغال‌‌‌سنگ را افزایشی کرد
بازار زغال‌‌‌سنگ هفته دوم ماه مه را با حمایت مثبت از سوی تقاضا آغاز کرد، به نحوی که بهای هر تن زغال‌‌‌سنگ حرارتی فوب استرالیا با افزایش ۷۵/ ۲دلاری به ازای هر تن به ۵۱۹دلار و ۵۰سنت رسید. این افزایش قیمت شامل حال زغال‌‌‌سنگ متالورژی هم شد. افزایش تقاضا برای این محصول از سوی کشورهای اروپایی مهم‌ترین دلیل رشد قیمت زغال‌‌‌سنگ صادراتی استرالیا بود. در این شرایط، درگیری چین با بیماری کرونا باعث شد تا همچنان تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ در بنادر این کشور کاهشی باشد و این موضوع به افت نرخ این محصول منجر شد. به گزارش «پلتس»، هر تن زغال‌‌‌سنگ تحویل بنادر چین در روز دوشنبه نهم ماه مه با قیمت ۴۹۱دلار معامله شد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه کاهش ۱۰دلاری داشت. به این ترتیب در حالی که سیاست کنترل کرونا در چین به سقوط قیمتی در بازار اغلب کامودیتی‌‌‌ها با محوریت آهن و فولاد منجر شده، افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ از سوی کشورهای اروپایی باعث شده است تا فعلا فعالان این بازار از این سقوط قیمتی در امان باشند.

مثبت شدن انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز تا مرز ۲۹‌هزار تومان نیز نتوانست به رونق معاملات بخش آهن و فولاد کشور منجر شود. البته ایجاد جریان تورمی افزایشی در بازار داخل در عین کاهش قیمت پایه توانست اندکی بر میزان فروش هفتگی شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بیفزاید، اما این رشد حجم را نمی‌‌‌توان رونق این بازار تلقی کرد. در حال حاضر قیمت تمام‌شده خرید شمش برای نوردکاران بیش از قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس‌کالای ایران است و همین موضوع باعث استمرار رکود در معاملات شمش فولاد با وجود ایجاد جریان افزایشی در سایر بازارهای مالی و کالایی کشور شده است.

اثرگذاری محدود سیگنال دلاری بر بازار شمش
در شرایطی که نرخ ارز در بازار داخل نوسان مثبت قیمتی دارد، کاهش قیمت پایه شمش فولاد باعث شد تا ظرف هفته اخیر بر حجم فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران افزوده شود. روز سه‌‌‌شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه بالغ بر 70‌هزار تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به میانگین فروش شمش فولاد در سال گذشته چندان قابل‌توجه نیست، اما بیشترین میزان معامله شمش فولاد در این بازار پس از هفته ابتدایی فروردین امسال (6 هفته گذشته) است. مهم‌ترین دلیل رکود معاملات بازار آهن و فولاد کشور ظرف هفته‌‌‌های اخیر که اتفاقا زمان سنتی رونق این بازار نیز هست، وضع عوارض صادراتی از سوی سیاستگذار بود. جنگ روسیه و اوکراین باعث جهش قیمتی در بازار کامودیتی‌‌‌ها شد و افزایش بهای فولاد را نیز به همراه داشت. در این شرایط سیاستگذار برای جلوگیری از صادرات شمش در زمان اوج‌‌‌گیری قیمت‌های جهانی و کنترل قیمت در بازار داخل نسبت به وضع عوارض صادراتی در این بخش اقدام کرد. با این حال، وضع عوارض صادراتی تنها باعث تعویق خرید از سوی متقاضیان مصرفی به امید کاهش قیمت شد و بر رکود حاکم بر معاملات این بخش افزود. اما این مصوبه در شرایطی که قیمت‌های پایه بالا بود نتوانست تنظیم قیمتی در بازار داخل را به همراه داشته باشد.

به این ترتیب، ظرف هفته‌‌‌های گذشته عموما کمتر از 20‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت و بازار آهن و فولاد کشور دچار رکود تورمی سنگینی شد. هماهنگی میان تصمیم وزارت صمت و بورس‌کالا لازمه اثربخشی مصوبات تنظیم بازار است. اما این بار نیز بورس‌کالا از جریان غالب بازار جا ماند و این موضوع به تقویت رکود در بازار منجر شد. ظرف روزهای گذشته، بهای شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی متاثر از کاهش تقاضا در چین با توجه به تشدید قرنطینه در این کشور کاسته شده است. این موضوع و عدم‌خرید شمش فولاد از سوی متقاضیان در هفته‌‌‌های گذشته باعث شد تا قیمت پایه عرضه شمش فولاد در هفته جاری اندکی کاهش داشته باشد. این هفته هر کیلوگرم شمش فولاد با قیمتی در بازه 14‌هزار و 600تومان تا 15‌هزار و 700تومان رهسپار رینگ صنعتی بورس‌کالا شد که سقف و کف قیمتی نسبت به قیمت پایه عرضه در هفته قبل کاهش 100تومانی داشت. افت قیمت پایه عرضه در کنار صعود نرخ ارز سیگنالی در جهت افزایش تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید شمش فولاد بود. با وجود این، عدم‌صرفه خرید شمش و تبدیل به مقاطع طویل فولادی با توجه به قیمت و وضعیت رکود در بخش محصول نهایی مانع اثرگذاری این سیگنال‌‌‌های افزایشی شد.

میلگرد هم گران شد
ایجاد جریان افزایشی در بازار اسکناس آمریکایی و افزایشی‌شدن انتظارات تورمی در بازار داخل به بازار مقاطع طویل فولادی کشور نیز جهت داد؛ به این ترتیب بهای هر کیلوگرم میلگرد فولادی در بازار آزاد تهران تا 17‌هزار و 700تومان صعود قیمتی داشت که این رقم رکورد تاریخی بهای این محصول است. به این ترتیب، اگرچه سیاست‌‌‌های کنترل قیمت وزارت صمت نتوانست جز رکود، ارمغانی برای بازار داخل به همراه داشته باشد، اما بازار به‌سرعت نسبت به جهش قیمت ارز واکنش نشان داد و قیمت میلگرد مجددا به کانال 17‌هزار و 700تومان که رکورد تاریخی قیمت این محصول است، صعود کرد.

مقاطع فولادی بورسی گران‌‌‌تر از بازار آزاد
امروز (چهارشنبه، 21اردیبهشت‌ماه) بازار فیزیکی بورس کالای ایران میزبان عرضه مقاطع طویل فولادی خواهد بود. کف قیمت پایه مقاطع فولادی بر مبنای مشارکت هفتگی در خرید و برابر 16‌هزار و 570تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این میلگرد برای خریدار برابر 18‌هزار و 100تومان خواهد بود. این در حالی است که روز گذشته هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران به قیمت 17‌هزار و 700تومان مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد ارزان‌‌‌تر از بورس‌کالا موجود است. در چنین شرایطی تنها عاملی که می‌‌‌تواند تجار را برای خرید از بورس‌کالا مجاب کند، صعود نرخ ارز و انتظار استمرار این جریان افزایشی است.

شمش گران‌تر از میلگرد!
قیمت فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا نسبت به نرخ این محصول در بازار آزاد گران‌تر است، اما این امر به مفهوم سود نوردکار نیست؛ چرا که با توجه به قیمت فروش شمش فولاد همچنان تولید مقاطع فولادی با قیمت‌های کنونی حداقل سود را دارد. این هفته هر کیلوگرم شمش فولاد با میانگین قیمت 15‌هزار و 170تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت؛ با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده شمش فولاد برای نوردکار برابر 16‌هزار و 580تومان خواهد بود. به این ترتیب، این هفته نوردکاران شمش فولاد را با نرخی بالاتر از قیمت پایه عرضه در بورس‌کالا خریداری کرده‌‌‌اند. گران‌تر بودن شمش نسبت به میلگرد مهم‌ترین عاملی است که با وجود ایجاد جریان افزایشی در بازار ارز و مثبت شدن انتظارات تورمی مانع رونق معاملات شمش شد و تنها 24‌درصد عرضه شمش فولاد در روز سه‌‌‌شنبه 22اردیبهشت مورد معامله قرار گرفت. در این شرایط و با توجه به رکود حاکم بر بخش مقاطع طویل فولادی، کاهش قیمت پایه عرضه می‌‌‌تواند از سویی تعادل قیمتی را به بازار داخل برگرداند و از طرف دیگر بازار آهن و فولاد را از رکود خارج کند.

 

بیت‌کوین در ساعات اولیه معاملات روز سه‌شنبه به مرز حمایت حیاتی ۳۰هزار دلار رسید. نخستین رمزارز بازار آخرین بار ۲۰ جولای سال ۲۰۲۱ این مرز را دیده بود. در آن زمان اعمال محدودیت‌های مختلف در حوزه رمزارزها مهم‌ترین دلیل ریزش آنها بود، ولی این‌بار، شرایط اقتصاد جهانی بازار را به این سمت هدایت کرده است. تورم بالا در سطح جهان موجب شده دولت‌ها تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرند و همین موضوع نیز موجب ریزش بسیاری از بازارهای ریسکی از جمله بازار رمزارزها شده است.

با آغاز سال 2022، تورم به یکی از مهم‌ترین معضلات جهانی تبدیل شده است. با فروکش کردن تب شیوع کرونا در پی واکسیناسیون عمومی در سطح جهان، تقاضا برای کالاها افزایش یافت. این درحالی بود که زنجیره تامین نتوانسته بود به سرعت تقاضا، بهبود یابد و عدم تعادل عرضه و تقاضا، اقتصاد جهانی را به سمت تورم هدایت کرد. اواخر دومین ماه سال میلادی جاری بود که روسیه به اوکراین حمله کرد و این جنگ قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی را به‌شدت بالا برد. این موضوع ترس از تورم را در سطح جهان گسترش داده و موجب شد دولت‌ها به سراغ قدیمی‌ترین ابزار کنترل تورمی خود یعنی نرخ بهره سوق پیدا کنند.

ترس از تورم و فضای مه‌آلود سرمایه‌گذاری ناشی از بحران‌های حاصل از جنگ مانند قحطی، بحران‌های سیاسی و اجتماعی و احتمال بروز درگیری‌های بیشتر مانند چین و تایوان موجب شد که با افزایش نرخ‌های بهره، سرمایه‌ها به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر مانند طلا و اوراق خزانه حرکت کند.

بازار رمزارزها به عنوان یک بازار ریسکی از این قاعده مستثنی نبود و باتوجه به رشد چشمگیر این بازار طی سال‌های 2020 و 2021، ریسک آن به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از سرمایه‌ها از این بازار خارج شدند. با آغاز افزایش نرخ بهره به‌ویژه توسط فدرال رزرو، ریزش بازار رمزارزها نیز آغاز شده و به آرامی ارزش آنها کمتر شده و حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست دادند. در این میان بیت‌کوین حدود 56 درصد از ارزش خود را از دست داد و اکنون به یکی از حیاتی‌ترین حمایت‌های خود یعنی 30هزار دلار رسیده است.  

حمایت 30 هزار دلار یکی از اصلی‌ترین حمایت‌های بیت‌کوین است و وضعیت این حمایت با حجم معاملات در روزهای آتی مشخص‌تر می‌شود. درصورت کاهش بیشتر حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته احتمال از دست رفتن این حمایت و ورود بیت‌کوین به کانال 20 هزار دلار افزایش می‌یابد. اقدام دولت‌ها علیه تورم به خصوص تغییرات نرخ بهره یکی دیگر از عوامل موثر در بازار رمزارزها خواهد بود. درحال حاضر فدرال رزرو قصد دارد در ماه آینده هم نرخ بهره را به میزان 5/ 0 درصد افزایش دهد. این موضوع می‌تواند فشار بیشتری را بر بازارهای ریسکی به خصوص رمزارزها اعمال کند. اما میزان موفقیت این سیاست‌ها هم خالی از اهمیت نیست. درصورتی که بر اساس گزارش‌ها، سیاست‌ افزایش نرخ بهره کارساز نباشد، دوباره سرمایه به سمت بازارهای ریسکی‌تر حرکت خواهد کرد.

 

در حالی که نرخ دلار به سقف ۱۲۶ روز اخیر خود رسید، برخی معتقدند که قیمت‌های جدید، با افزایش یارانه‌های نقدی همراستا بوده است و شاید تقاضای جدیدی در بازار ارز به وجود بیاورد و موجب افزایش تورم در کوتاه‌مدت شود. ادعایی که البته مورد تایید گروه دیگری از فعالان بازار نبود.
16 copy

بازار ارز نخستین واکنش خود نسبت به واریز یارانه‌های نقدی را به نمایش گذاشت. دلار در روز گذشته پس از اصلاح نرخ یک روزه خود به مرز کانال 29 هزار تومانی رسید. آخرین تاریخی که دلار در محدوده قیمتی 29 هزار تومان به فروش رسید‌ 14دی ماه سال 1400 یعنی حدود 126 روز پیش بود. کارشناسان از تاثیر واریز یارانه‌های نقدی بر انتظارات بازار ارز سخن گفتند.

در این میان روز گذشته نیز انریکه مورا، مسوول هماهنگی نشست‌های هسته‌ای وین جهت برگزاری جلسه با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران وارد تهران شد.

عده کثیری از فعالان ارزی بر این باورند که نتیجه این جلسه می‌تواند آخرین تاثیرات مذاکراتی را بر نرخ دلار گذاشته و از انجام معامله تا پایان سفر این مقام مسوول اروپایی خود‌داری می‌کنند.

دیروز سه‌شنبه 20 اردیبهشت ماه بازار ارز تهران شاهد افزایش نرخ‌های قابل توجهی بود. دلار در معاملات ابتدایی روز گذشته با 150 تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 28 هزار و 700 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه معاملات روز گذشته نرخ این ارز با افزایش قیمت مجدد پس از 126 روز ‌به سطح قیمتی 29هزار تومان رسید. این پایان فعالیت اسکناس آمریکایی در بازار روز سه‌شنبه نبود.

در ساعات پس از ظهر دیروز دلار برای ساعاتی در پله‌های قیمتی اول و دوم کانال جدید نیز به فروش رسید و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز گذشته با 570 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 29 هزار و 120 تومان رسید. افزایش قیمت‌های مشاهده شده در بازار روز گذشته تنها مختص به اسکناس دلار نبود. دیگر ارز‌های مورد علاقه معامله‌گران بازار تهران نیز افزایش نرخ‌های توجه برانگیزی را ثبت کردند. هر برگ اسکناس پوند انگلستان دیروز با اختلاف قیمتی حدودا 800 تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 35 هزار و 931 تومان به فروش رسید.

یورو نیز با 660 تومان افزایش قیمت در سطح قیمتی 30 هزار و 691 تومان معامله شد. از سوی دیگر افزایش نرخ درهم در معاملات خلیج‌فارس نیز از جمله موارد مهم بازار ارز در روز‌های گذشته است. درهم نقدی در بازار تهران چند روزی است که در محدوده قیمتی 7 هزار و 930 تا 7 هزار و 990 تومان معامله می‌شود. عده‌ای از کارشناسان بازار ارز نیز با ضرب قیمت لحظه‌ای درهم در نرخ برابری درهم به دلار قیمت دلار در شرایط حال حاضر بازار تهران را در محدوده پله‌های اولیه کانال 29 هزار تومانی می‌دانند.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران واریز یارانه‌های نقدی را عامل مهمی در جهت تغییر انتظارات جامعه از میزان حجم پول می‌دانند. با اینکه هنوز افراد توانایی استفاده از مبالغ واریزی را ندارند، اما کارشناسان بر این باورند که بخش بزرگی از این مبالغ می‌تواند به سمت بازار ارز حرکت کند.

در این میان عده کثیری از معامله‌گران خرد بازار تهران نیز با وجود افزایش قیمت شاخص‌های ارزی و ضمن اشاره به حضور انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تهران، بر این باورند که تا پایان سفر این مقام مسوول اروپایی بازار از اطمینان کافی برای انجام معامله برخوردار نیست. قیمت سکه نیز مجددا شاهد افزایش قیمت و نزدیکی به میانه کانال 13 میلیون تومانی بود. هر قطعه سکه امامی در بازار روز گذشته با 150 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 13 میلیون و 470 هزار تومان رسید.

محمدشکری/ کارشناس بازارسرمایه
بازار سرمایه از محدوده‌های مقاومتی فعلی عبور خواهد کرد. برآیند تغییر و تحولات اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد که شاخص‌کل سرمایه در صورتی‌که اتفاق مترقبه‌ای رخ ندهد و دستخوش سیاستگذاری‌های ناگهانی نشود، می‌تواند به سقف‌های تاریخی نزدیک شود. واقعیت امر آن است که بازارهای موازی برخلاف ۱۴۰۰در وضعیت مناسبی به‌سر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. این موضوع شرایط را به نفع بازار سهام پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. صدرنشینی بازار سهام در نخستین‌ماه از ۱۴۰۱ نیز به درستی بر این ادعا صحه می‌گذارد. رشد بیش از ۱۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس تهران در سال‌جاری به‌عنوان مهم‌ترین نماگر بازار سهام و عرض‌اندام آن در مقابل بازارهای سکه و دلار نشان از وضعیت نسبتا مطلوب تالار شیشه‌ای در مقابل بازارهای رقیب است.
این مهم می‌تواند فرضیه بازگشت مجدد سرمایه و منابع مالی به این بازار را بیش از پیش قوت بخشد، با این‌حال از روند صعودی بازار سهام در دومین‌ماه سال‌جدید تا حدودی کاسته شده است اما همچنان حرکت رو به جلو شاخص‌کل به‌صورت آهسته و پیوسته دنبال می‌شود، به‌طوری‌که حرکت در این مسیر از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود. بسیار واضح است که سرمایه‌گذاران بورسی به دلیل تحمل شرایط بدی که در یک سال‌و نیم گذشته متحمل شدند، ضمن گریز از هیجانات داد و ستدها قدرت ریسک‌پذیری خود را از دست داده‌اند، از این‌رو همان‌طور که مشاهده کردیم بازار در حالی‌که ‌ماه‌های متمادی چشم به کانال ۵/ ۱میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس دوخته بود هم‌اکنون با ورود به فاز احتیاط در حال بررسی اوضاع است. در چنین شرایطی کاسته‌شدن از سرعت صعودی قیمت‌ها کاملا منطقی و طبیعی است، اما از آنجا که وضعیت احتیاطی معامله‌گران خیلی نمی‌تواند دوام یابد، انتظار می‌رود با بهبود وضعیت بازار و اطمینان سرمایه‌گذاران از پرهیز سیاستگذار نسبت به اقدامات عجولانه و بدون پشتوانه شرایط برای تداوم روند تعادلی بیش از گذشته فراهم شود. بازارسرمایه در شرایطی به‌سر می‌برد که بسیاری از فعالان بورسی در سال‌جاری به گسترش هرچه بیشتر این بازار در کنار رهاشدن از سدهای معاملاتی خوشبین هستند.

چند اقدام اساسی ‌سیاستگذار از جمله افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان و نمایان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن مظنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی برای همه سهامداران خرد در ایجاد رویکرد جدید نقش مهمی ایفا کرده است، در واقع هم‌مسیرشدن سیاستگذار اقتصادی به‌خصوص متولیان بورسی با خواسته‌های بحق سهامداران می‌تواند تا حدود زیادی به اعتماد عمومی رخت‌بسته از بازار رنگ و بوی دیگری بخشد به‌طوری که پیشروی به سمت قله‌های تاریخی را با موفقیت بیشتری همراه کند.  همزمان با آغاز خیز جدید قیمتی در بازارسهام موضوعات مهمی وجود دارند که در سرنوشت آن اثرگذاری‌های تعیین‌کننده‌ای دارند.  موضوع احیای برجام یکی از چالش‌های جدی همه بازارهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وضعیت مبهم مذاکرات هسته‌ای کشور بارها از تریبون‌های مختلف مورد نقد قرار گرفته و امکان پیش‌بینی به‌عنوان امری بدیهی در این راستا را از سرمایه‌گذار به شکلی جدی سلب کرده است. این مهم که از آن تحت‌عنوان عدم‌اطمینان از سرمایه‌گذاری (که در ایران به امری عادی تبدیل شده) نام‌برده می‌شود به کرات از سوی کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران و فعالان بورسی مورد انتقاد قرار گرفته با این حال به دلیل وضعیت مبهم در بخشی از حوزه‌های کشور، این شرایط ناخوشایند و سردرگمی سرمایه‌گذاران ادامه دارد.

موضوع برجام از آن جهت که صنایع دلاری و ریالی بورس را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد نسبت به بازارهای رقیب از اهمیت بیشتری در این بخش برخوردار است. در حال‌حاضر مهم‌ترین مسائل اقتصادی و سیاسی کشور حول مسائل مرتبط با برجام و قیمت ارز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. برهمین اساس سرمایه‌گذار بورسی همیشه چشمش به اخبار مرتبط با برجام و تحولات قیمتی در خیابان پرحاشیه فردوسی است تا بر اساس آن بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. در این میان کاهش ریسک انتظاری که تحت‌تاثیر موضوعات مذکور است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مواجهه با متغیرهایی نظیر قیمت نفت، ثبات در سیاستگذاری‌های مثبت و توافق احتمالی بر سر احیای برجام می‌تواند افق روشنی را از آینده بازار سرمایه ترسیم کند. این در حالی است که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور همچنان درگیر ابهامات چندوجهی است؛ درهمین راستا تنوع‌بخشی در ترکیب دارایی‌های سرمایه‌گذارها منجر به کاهش شدت ریسک‌های احتمالی از سوی بازارهای مختلف خواهد شد. شواهد نشان می‌دهد مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و عدم‌تقاضای موثر در این بازار است.

با توجه به اینکه روند خروج پول در راستای برخی اقدامات متولیان اقتصادی که شامل قطع بی‌برنامه برق صنایع، اجرای دستورالعمل‌های شبانه و دخالت و کنترل دستوری در قیمت‌گذاری برخی کالاها به‌وجود آمده، ادامه‌دار باشد، این مسائل می‌تواند مشکلات بیشتری را برای بورس ایجاد کند؛ این در حالی است که شاخص‌کل بورس روزهای نوسانی و منفی ۱۴۰۰ را از بهمن پشت‌سر گذاشته اما این روزها در کانال ۵/ ۱میلیون واحدی قرار دارد. گمانه‌زنی‌ها نیز نشان می‌دهد شاخص‌کل پتانسیل عبور از کانال مذکور را دارد و حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند قله‌های جدیدی فتح کند. چنین شرایطی موجب تغییرحاکمیت جو فرسایشی شده و سطح کلی فعالیت در بازارها را افزایش می‌دهد که عموما نشانه خوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران است.

 

رونمایی از یارانه جدید معیشتی که دوشنبه شب رئیس دولت سیزدهم در تلویزیون از آن رونمایی کرد، محور گفت‌وگوی دیروز کاربران در فضای‌مجازی بود، درحالی‌که اعلام‌شده بود یارانه معیشتی جدید بعد از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رئیس دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، اما دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از کاربران می‌گفتند که این یارانه در حساب آنان نیامده. برخی هم می‌گفتند آنچه در حساب آنان واریز شده کمتر از مبلغی است که رئیسی وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را در تلویزیون داده. یکی از این کاربران که این اتفاق برایش افتاده بود تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش را با دیگران در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت: «همزمان با سخنرانی تلویزیونی رئیسی یارانه جدید به حساب خانوارها واریز شد، البته این پول قابل برداشت نیست اما قطعا اقدام درستی بود که باعث ایجاد اعتماد در بین مردم خواهد شد فقط چرا کمتر از عدد اعلام‌شده است؟ مالیات کم‌کردن؟ برای یه خانواده ۴ نفره باید یک‌میلیون و ۲۰۰ واریز می‌شد اما آنچه در حساب من آماده کمتر از این مبلغ است!»
عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر از کاربران که جزو هیچ‌یک از دهک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اعلام‌شده نبودند نیز اعتراض داشتند چرا باید از جیب آنان بذل و بخشش کنند و ثروت این مملکت برای آنان نیز هست. رضا خانکی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه یکی از این افراد بود که اعتراضش را این‌گونه بیان کرد: «۷۷‌میلیون نفر از جمعیت ۸۳‌میلیونی یارانه ۴۰۰ ه. ت می‌گیرند، یعنی تو این نظام بازتوزیع ثروت به خرج جیب من نوعی که تو این ۶‌میلیون هستیم برای آسایش اون ۷۷‌میلیون پول برمی‌دارند. به‌عنوان یک شهروند این مالیات رو (علاوه بر همه مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگه که میدم) منصفانه نمی‌دونم و حلال نمی‌کنم.‌» کاربر دیگری هم نوشت: «آقا این یعنی چی؟ مگه ما آدم این مملکت نیستیم؟ آخه کی گفته که من کارمند جزو دهک بالا هستم؟! چند ساله ‌یارانه که به ما نمیدن، الان هم این یارانه رو به ما ندادن. بابا به خدا ما هم زیر بار این گرونی له شدیم.» «مجتبی» هم معلم بازنشسته‌ای بود که یارانه معیشتی جدید به حسابش واریز نشده و نوشت: «حاجی برای ما که واریز نکردن نمی‌دونستم یه معلم و یه بازنشسته جز ۱۰‌درصد سرمایه‌دار محسوب میشن، اینم بگم یارانه‌های قبلی رو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتیم.‌» در این میان برخی هم به‌کارشناسی طرح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید دولت پرداختند و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را که به اقتصاد کشور وارد می‌کند، گوشزد کردند. یکی از این کاربران پیش‌بینی کرد با توجه به تجربه دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل پرداخت این حجم از پول به خانوارها احتمالا منجر به تورم بالایی خواهد شد.

کاربری به‌نام «فرناز» هم نوشت: «دلارهای یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به‌جاش اسکناس ریالی چاپ‌کردن دادن به ملت! به نسبت همین چاپ اسکناس از ارزش پول خود مردم کم میشه! یه سیکل باطل تکرار‌شونده. تورم تاخیری که مردم به‌زودی دوباره تو زندگی احساسش می‌کنن!» توییت محسن رضایی که نظام یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید را توضیح داده بود هم بین کاربران توییتر واکنش‌های زیادی دنبال داشت. او نوشته بود: «پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰‌هزار‌تومانی تلاشی در جهت افزایش قدرت خرید مردم و گامی در جهت تحقق اهداف بلند دولت سیزدهم خواهد بود. از جناب آقای رئیس جمهور تشکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم. صداقت و تلاش ایشان می‌تواند به تحقق اهداف دولت در تمامی ابعاد کمک کند.‌» یکی از کاربران در پاسخ به این عضو تیم اقتصادی دولت نوشت: «یه بار اون بلایی که یارانه نقدی ۴۵ تومنی سر اقتصاد و بازار آورد رو بررسی می‌کردین بعد! این یارانه هیچ کمکی به مردم نمی‌کنه.‌» کاربری به‌نام «نوری» هم خطاب به محسن رضایی یادآور شده که اگر او و همفکرانش اجازه می‌دادند سال‌گذشته برجام امضا می‌شد دیگر احتیاجی به این پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاشی خسارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار نبود. یکی دیگر از کاربران هم اقدام دولت را تفسیر کرده و نتیجه گرفت قرار نیست برجام احیا شود چراکه اگر دولت امیدی به احیای برجام و رفع تحریم‌ها داشت، در برهه فعلی اقدام به آزادسازی قیمت‌ها نمی‌کرد.

«صابر» هم خطاب به رضایی نوشت: «کاش به‌جای این کارها و تمرکز روی این تیپ طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سراغ افزایش ارزش پول ملی و افزایش واقعی قدرت خرید مردم از آن طریق می‌رفتید و تمرکز کارتون را در آن بخش قرار می‌دادید. روش‌های کوپنی برای قدیم بود! این مبلغ هم در مرور زمان ارزش خودش را از دست می‌دهد.‌» یکی از دیگر از کاربران نیز حساب و کتاب کرد دولت با اجرای این طرح در آخر سال‌چقدر کسری‌بودجه خواهد داشت و پرسید‌منابع مالی این طرح چیست؟ او نوشت: «نظر دولت این است که یارانه به مصرف‌کننده یعنی مردم داده می‌شود؛ ۳ دهک اول هر نفر ۴۰۰‌هزار‌تومان، دهک چهارم به بعد ۳۰۰‌هزار‌تومان. مبارک باشه! اما نقدینگی لازم برای یارانه در یک سال‌حدود ۴۰۰همت + کسری‌بودجه حدودا ۴۵۰ همت! منبع تامین کجاست؟»

برخی از کاربران هم از حذف طبقه متوسط با اجرای این طرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشتند. «مبین»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این‌باره نوشت: «حذف ارزترجیحی کاملا درسته ولی تصمیم و اجرا با کابینه ضعیف اقتصادی کاملا کار رو خراب میکنه. دولت توانایی تامین کالاها رو نداره پس مجبوره بدون برنامه‌ریزی و ابهام در محل تامین یارانه پرداخت کنه. کسری‌بودجه، هزینه اضافی، چاپ پول در نهایت منجر به ابرتورم و حذف قشر متوسط جامعه میشه.‌» کاربر دیگری هم هم‌نظر با او نوشت: «یک کشور تحت تحریم، دولت برای خودش تعهد مالی ایجاد کرده، اگر دولت توانایی تامین کالا و اقلام رو داشت اصلا نیازی به دادن یارانه ۴۰۰‌هزار‌تومانی و ۳۰۰هزار‌تومانی یا حتی کوپن نبود. از طرفی تفکیک دهک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تخصیص منابع ملی کار اشتباهی است، همین کار باعث حذف طبقه متوسط خواهد شد.‌»

علی سعدوندی
اقتصاددان
تشتت‌آرا در تیم اقتصادی بیداد می‌کند. به ریاست‌جمهوری توصیه می‌کنم مرجع تصمیم‌گیری‌ها را از دولت به مردم بسپارید. مثلا سه روش حذف ارز۴۲۰۰ از سوی معاونت اقتصادی و وزیر اقتصاد و ریاست مجلس مطرح‌شده است. همین‌ها را در یک سامانه به رفراندوم بگذارید.

پیام الیاس کردی
فعال بازار سرمایه
یادتون هست در هفته‌های گذشته خبر از حذف آقای محسن رضایی از برنامه‌های اقتصادی دولت بود؟! امروز اما با همون طرح یارانه ۴۰۰‌هزار‌تومانی و پیشنهادش به آقای رئیسی نشون دادن که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نقش پر رنگی رو دارند! احتمال میدم این تصمیم خیلی سریع گرفته‌شده !

بورسی‌ها روز گذشته آرایش معاملاتی خود را با معادله جدید رخ‌داده درخصوص یارانه‌های جدید تطبیق دادند. به این ترتیب درحالی‌که نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور چندان مورد توجه قرار نداشتند، شاهد افزایش تقاضا در صنایع تولیدکننده کالاهای اساسی بودیم. این رویکرد سبب واگرایی دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای شد. نگاهی به عملکرد معامله‌گران نیز گویای واکنش بورسی‌ها به تصمیمات جدید درخصوص ارز ترجیحی است.
آرایش یارانه‌ای در بورس تهران
بورس تهران دادوستدهای چهارمین روز هفته را با افت نماگر اصلی خود آغاز کرد و در ادامه هر چند از کف روزانه خود فاصله گرفت اما نتوانست وارد سطوح مثبت تابلوی معاملاتی شود، از این‌رو دیروز شاخص‌کل با افت ۰۴/ ۰‌درصدی، نسبت به روز دوشنبه تغییر چندانی را تجربه نکرد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن اما ۴۹/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد تا بار دیگر شاهد سبقت گروه‌های کوچک ریالی از بزرگان کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور باشیم. صنایعی که پس از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوشنبه شب رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور درخصوص حذف ارز ترجیحی با افزایش تقاضا همراه شدند تا شاهد واگرایی دو نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشیم.

تولیدکنندگان کالاهای اساسی در کانون توجه
نگاه اصلی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران بورسی در روز گذشته به صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوشنبه شب سید‌ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بود؛ جایی که گروه‌های بزرگ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور که چند روزی است چندان مورد‌توجه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار ندارند، همچنان با فشار فروش مواجه بودند و از همان دقایق نخست دادوستدها شاخص‌کل بورس تهران را به زیر کشیدند، در مقابل اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در حالی حاضر ترجیح داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند سرمایه خود را روانه سهامی کنند که با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی بیشترین انتفاع را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. در این‌خصوص می‌توان به دو گروه زراعت و محصولات غذایی اشاره کرد که در صدر تقاضای حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند و حتی یکی از نمادهای زراعی با وجود ارزش بازار پایین، سومین نماد با اثرگذاری مثبت بر شاخص‌کل بود. رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود تاکید کرد «ارز ترجیحی از زمانی که شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد؛ دولت قبل خودش متوجه این موضوع شد که این موضوع مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند که نسبت به حذف ارز ترجیحی در بسیاری از کالاها اقدام کرد. ارز ترجیحی منجر به فساد و رانت در کشور می‌شود؛ باید این قضیه حتما اصلاح می‌شد.‌» این تاکید رئیسی بر حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی سهامداران را نسبت به رشد سودآوری شرکت‌های درگیر با این نرخ ارز امیدوار کرد. میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه محصولات غذایی روز گذشته حدود ۴‌درصد افزایش پیدا کرده و زراعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز به مدد یک بازگشایی با افزایش ۱۱‌درصد شاخص صنعت خود همراه شدند. روز گذشته بخت با سهامداران «زپارس» یار بود؛ جایی‌که نماد معاملاتی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس پس از وقفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سه‌ماهه درست در روزی به گردونه معاملات سهام بازگشت که سهامداران تمایل زیادی به خرید سهام این گروه پیدا کرده بودند، از این‌رو «زپارس» ۴۱‌درصد افزایش قیمت را ثبت کرد تا این شرکت نسبتا کوچک با ارزش بازار کمتر از ۵هزار میلیارد‌تومانی، وارد جمع بزرگان شود و در زمره نمادهایی که بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه داشتند جای بگیرد. نگاهی به ‌عملکرد بازیگران بورسی در دادوستدهای روز گذشته نیز نشان می‌دهد درحالی‌که خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مجموع معاملات بورس تنها به میزان ۷۰ میلیارد‌تومان منفی بود اما شاهد ورود ۷۵‌میلیارد و ۴۶۴‌میلیون ‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه زراعت و خالص خرید ۱۳‌میلیارد و ۶۲۷‌میلیون‌تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران در سهام تولیدکننده محصولات غذایی بودیم، در مقابل اما حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی و محصولات شیمیایی را در صدر لیست فروش خود جای دادند.

چرا دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خودی نشان ندادند؟
دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که همیشه در انتظار حذف دلار ۴۲۰۰ بودند روز گذشته تغییر چندانی را شاهد نبودند. شاخص صنعت مواد و محصولات دارویی روز سه‌شنبه تنها ۰۵/ ۰‌درصد رشد کرد و خبری از صف خرید در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این گروه نبود و حتی خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در صنعت دارو منفی بود. هر چند رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور در گفت‌وگو با مردم تاکید داشت که تمام هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دارو از طریق شرکت‌های بیمه جبران می‌شود اما به‌نظر می‌رسد تجربه ناخوشایند مطالبات معوق دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دلیل کمبود منابع بیمه سلامت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و روند رو به افزایش دوره وصول مطالبات این شرکت‌ها در آن سال‌ها حالا نیز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را هراسان می‌کند تا معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران چندان به رشد واقعی سودآوری دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی امیدوار نباشند. یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه بورس تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «حذف دلار یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که از سال‌۹۷ تا چندی پیش به برخی از صنایع ارائه می‌شد، می‌تواند با فعال‌کردن انتظارات تورمی، وضعیت بازار سهام را نیز بهبود بخشد؛ ضمن آنکه باعث رشد بیشتر قیمت سهام و افزایش سودآوری شرکت‌ها نیز شود.‌»وی ادامه داد: «با این حال روز گذشته آنچنان که انتظار می‌رفت شاهد توجه بازار سهام و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران به خبر حذف ارز ترجیحی نبودیم؛ چراکه این مهم همچنان با ابهاماتی مواجه است. نحوه اجرایی‌شدن تغییرات در تخصیص دلار ۴۲۰۰‌تومانی و چگونگی عملکرد دولت آنگونه که باید مشخص نشده است.‌»شریعت تاکید کرد: «به‌طور کلی در صنایع مختلف وضعیت شرکت‌ها در زمان مواجه‌شدن با این اتفاق متفاوت است. ممکن است برخی از صنایع اثر حذف ارز ترجیحی را به‌صورت بیشتر و برخی دیگر از شرکت‌ها کمتر نشان دهند. ایجاد شفافیت در این حوزه می‌تواند به رفع ابهامات منجر شود. روند معاملات هم حکایت از ناباوری بازار از سیاست جدید به دلیل ابهامات متعدد دارد.‌»

سیگنال سبز از ارزش معاملات
روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه اما ارزش معاملات خرد در بورس تهران با افت نسبی به زیر کانال ۴هزار میلیارد‌تومان نزول کرد. به‌نظر می‌رسد معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران همچنان در حال تخمین شرایط جدید بازار برای گروه‌ها و حتی سهام مختلف هستند، با این‌حال همچنان اگر نگاهی به روزهای کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بورس در میانه سال‌گذشته و ارزش معاملات کمتر از‌هزار میلیارد ‌تومانی بیندازیم، به آینده این بازار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم امیدوار باشیم. یاسر شریعت در این‌خصوص معتقد است: «افزایش ارزش دادوستدها به‌صورت متوسط از فروردین‌ماه شروع و روند آن در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه نیز حفظ شد، اکنون نیز به‌طور متوسط (بدون درنظر گرفتن نوسانات مقطعی) افزایش روزانه معاملات را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. این پارامتر نشان از بهبود وضعیت رونق بازار سهام دارد.‌» وی در ادامه نگاهی به ‌عملکرد بازیگران بورسی انداخت. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال ‌تاکنون، با وجود رشد بیش از ۱۲‌درصدی میانگین وزنی سهام، اما حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص خروجی به میزان ۸۵۰ میلیارد‌تومان را رقم زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. شریعت در این‌خصوص عنوان کرد: «در صورتی‌که بازار قصد تداوم رشد و روند افزایشی ایجادشده را داشته باشد، موضوع خالص میزان ورود پول جدید از سوی اشخاص حقیقی بسیار حائزاهمیت است. این مورد تاکنون به حالت قابل‌قبولی نرسیده است. اگر بازار به‌دنبال حفظ تعادل و به عبارتی رشد دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است، نیاز به ورود پول تازه خواهد داشت.‌»

آیا شاخص‌کل در حال استراحت است یا اصلاح؟
دو روز متوالی است که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، با افت مواجه می‌شود. برخی می‌گویند بعد از رشد ۲۹‌درصدی این شاخص در ۱۰۰ روز اخیر، طبیعی است که بازار به استراحت و نفس‌گیری نیاز داشته باشد. برخی دیگر اما با توجه به تجربیات ۵/ ۱سال‌گذشته، از اصلاح مجدد بازار و شاخص‌کل سخن می‌گویند. یاسر شریعت در این‌خصوص معتقد است: «زمانی که کلیت بازار سهام افزایشی بیش از ۲۰‌درصد را تجربه می‌کند نیاز به استراحت خواهد داشت. در این میان برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران اقدام به جابه‌جایی سهام موجود در پرتفوی خود می‌کنند. این نوع از جابه‌جایی باعث می‌شود توام با افزایش حجم معاملات برای بازه کوتاه‌مدت، بازار از رشد کمی فاصله بگیرد. در حال‌حاضر نیز شرایط به همین منوال است.‌»این کارشناس بازار سهام به مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنیکال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل در مسیر صعود نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: «برآورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از وجود محدوده مقاومتی در کانال ۶/ ۱میلیون واحدی بوده که این مهم برای شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران موضوعی قابل‌تامل محسوب می‌شود. چنین موضوعی در دو روز گذشته موجب افزایش عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به تقاضا در بازار شد.‌»شریعت اظهار امیدواری کرد: «به نظر می‌رسد پس از استراحتی کوتاه به‌طور مجدد رشد شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی ادامه پیدا خواهد کرد و سال‌۱۴۰۱ بتوانیم به سقف تاریخی نماگر اصلی نزدیک شویم.‌»

نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگاه بازار به دلار
اما بورس تهران همواره نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگاهی نیز به تحولات چهارراه استانبول و نرخ دلار آزاد داشته است. روز گذشته قیمت هر اسکناس آمریکایی از ۲۹‌هزار‌تومان نیز فراتر رفت؛ سطحی که در حدود ۱۰۰ روز گذشته تجربه نشده بود. به اعتقاد یاسر شریعت؛ «یکی از رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌اهمیت برای بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این است که انتظارات کاهشی در بازار ارز تهران تقریبا از بین رفته است و تحلیلگران در سناریوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایینی را برای نرخ ارز قائل نیستند، با این‌حال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر روند مذاکرات و موضوع سیاست‌های اقتصادی کشور از ارزپاشی بیش از حد جلوگیری کرد. در حال‌حاضر اما کاهش اخبار مثبت از روند مذاکرات احیای برجام و تغییر سیاست در فضای اقتصادی کشور، موجب افزایش تدریجی در نرخ دلار شده است. چنین موضوعی موجب افزایش انتظارات تورمی برای سال‌جاری نیز خواهد شد.‌» از این رو انتظار می‌رود در صورت ادامه رشد نرخ اسکناس آمریکایی، در روزهای آتی شاهد واکنش مثبت بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان و رشد مجدد نماگر اصلی این بازار با اثرپذیری از سهام دلاری باشیم.

افت کریپتوها به نفع بورس تمام می‌شود؟
بیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوین که در گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نه‌چندان دور تا حدود ۷۰‌هزار دلار نیز رشد کرده بود، پس از تجربه افت چند هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، روز گذشته تا ۲۹‌هزار دلار نیز نزول کرد و دیگر ارزهای دیجیتال نیز روندی مشابه را تجربه کردند. برخی کارشناسان از جمله یاسر شریعت معتقدند این روند کاهشی با تاخیر زمانی می‌تواند به نفع بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تمام شود. وی در این‌خصوص می‌گوید: «ریزش قیمتی رخ داده در بازار رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هر چند به‌صورت مستقیم بر جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران و فرابورس ایران تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار نیست اما به‌صورت غیرمستقیم و با تاخیر زمانی اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار خواهد بود.‌»وی اضافه می‌کند: «کاهشی که در اقبال رمزارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها روی داده است در صورتی‌که تداوم پیدا کند و شیب ریزش قیمت‌ها در این بازار تند‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود، ممکن است خروج پول از این بخش را طی ‌ماه‌های آتی تجربه کنیم. بازار رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از زمان (یک الی ۲ سال‌گذشته) بازاری رقیب برای بورس محسوب می‌شد. احتمالا افت قیمت در این بازار می‌تواند در نهایت به نفع بازار سرمایه کشور باشد، از این‌رو باید در‌ ماه‌های آینده روند بازار را مورد بررسی قرار داد. اگر افزایش حجم معاملات و ورود پول توسط اشخاص حقیقی روی دهد، در این حالت می‌توان اذعان کرد که یکی از دلایل این رویداد همین ریزش رمز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است.‌» این کارشناس بازار سرمایه البته به سهامداران توصیه می‌کند به سمت شرکت‌هایی که از سود تقسیمی مناسبی برخوردار هستند میل پیدا کنند. وی اضافه می‌کند: «با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع، پیش‌بینی می‌شود که اغلب شرکت‌ها تقسیم سود مطلوبی داشته باشند؛ بنابراین شرکت‌هایی که به‌طور معمول سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تقسیمی خوبی دارند و از P/ E به مراتب پایین‌تری برخوردارند می‌توانند گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مطلوبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در نظر گرفته شوند.‌»

بورس سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با کاهش ۰۴/ ۰‌درصدی مواجه شد، از ۳۲۹ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۵۷ سهم (۴۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۱ سهم (۴۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۹ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۰۵ میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۲ نماد بورسی (کمتر از یک درصد) به ارزش ۲/ ۱میلیارد ‌تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۰۳/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۳ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۵سهم (۵۲ درصد) مثبت و ۶۴ سهم (۴۵ درصد) منفی بود. در این بازار ۳۲ نماد (۲۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۷۲ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در یک نماد فرابورسی (کمتر از یک درصد) به ارزش ۱۷۱‌میلیون ‌تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۴۹ نماد بود. در این ۹۱ سهم (۶۱ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۵۴ سهم (۳۶ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۷۰ نماد (۴۷ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۱میلیارد‌تومان تشکیل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۲۰ نماد (۱۳ درصد) با ارزشی بالغ ۲۹میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

برجام و سرانجام آن، قیمت ارز و نوسان‌‌‌‌‌‌‌های روزانه‌‌‌‌‌‌‌اش، تحولات جهانی از جنگ روسیه و اوکراین تا تورم و زمزمه‌‌‌‌‌‌‌های گرانی مواد غذایی و تورم داخلی در حوزه سبد مصرفی روزانه خانواده‌‌‌‌‌‌‌ها، سیاست‌های داخلی و سیاستگذاری مسوولان و مقامات در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادرات و واردات، دخالت‌‌‌‌‌‌‌ها و دستورها و خیلی موارد دیگر از جمله مسائلی هستند که دست به‌دست هم داده‌‌‌‌‌‌‌اند تا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت و کوتاه‌مدت با چالش‌‌‌‌‌‌‌ها و بعضا ترس‌‌‌‌‌‌‌هایی روبه‌رو باشند. ترس‌‌‌‌‌‌‌هایی که باعث می‌شود آنها یا دست به عصا در بازار سرمایه حرکت کنند یا اسیر هیجانات شوند. نکته دیگر این است که در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی چه در داخل کشور و چه جهانی، برای خیلی‌‌‌‌‌‌‌ها این سوال مطرح است که آیا فرصت خوبی است که وارد بازار سرمایه بشوند یا نه. سوال دیگر هم این است که اگر بخواهیم یک نگاه کلی به بازار سرمایه در شرایطی که امروز در آن به‌سر می‌برد داشته باشیم، آن نگاه چه تعریفی از این روزهای بازار سرمایه می‌کند؟ جایگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران چه بلندمدت و چه کوتاه‌مدت در این شرایط بازار کجاست؟ در این گزارش کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در کنار پاسخ به این دو سوال، توصیه‌‌‌‌‌‌‌هایی هم با توجه به شرایط امروز بازار به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت و کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این کارشناسان وضعیت بازار سرمایه را بررسی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند، از چند و چوند شرایط داخلی و خارجی گفته‌‌‌‌‌‌‌اند و به سوال‌‌‌‌‌‌‌هایی که شاید مدنظر خیلی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد و کلان است، پاسخ داده‌‌‌‌‌‌‌اند.
استراتژی بهینه در بورس امروز
سمت و سوی بازار چطور است؟
گردش بازار در دو‌ماه اخیر وضعیت بهتری را تجربه کرده است. این نظر احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار است. طبق توضیحات او در بازار سرمایه شاهد حجم و ارزش مناسبی در معاملات هستیم. در اکثر روزها صف‌‌‌‌‌‌‌های خرید و فروش عمدتا با معاملات خوبی همراه هستند. حتی اگر هم صف است، اما عمدتا همزمان معاملات خوبی هم در آنها اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌افتد. رضاپور به این مساله هم اشاره می‌کند که بازار در حال استراحت موقتی برای تجهیز‌شدن به اطلاعات جدید است. او همچنین به تقسیم سودها و البته بحت تورم اشاره می‌کند. طبق صحبت‌‌‌‌‌‌‌های این کارشناس بازار سرمایه، تورم انتظاری در بازارهای مختلف به‌وجود آمده و در صورت ثبات حاشیه سود وضعیت درآمدی شرکت‌ها می‌تواند در ‌ماه‌های آینده تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

در نهایت رضاپور به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌توانیم به پایدار‌بودن سود شرکت‌ها امیدوار باشیم و جذابیت‌‌‌‌‌‌‌های بازار حفظ شود. همچنین بعد از بر‌گزاری مجامع هم خیلی زود گپ‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی پتانسیل پر‌شدن را داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه البته به مسائل سیاسی و بازارهای جهانی و تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌المللی هم در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید که این شرایط می‌تواند روی سرعت بخشیدن یا فرسایشی‌شدن موقت فضای حاکم روی صنایع مختلف اثرگذار باشد. برجام و تحولات در این حوزه مساله دیگری است که این کارشناس احسان رضاپور به آنها اشاره می‌کند و معتقد است که این موضوعات بازار را با شوک‌‌‌‌‌‌‌های زیادی روبه‌رو کرده است و البته ریزش‌هایی را در روزهای گذشته داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم که این‌‌‌‌‌‌‌ها یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌های پرتلاطم‌شدن بازارها هستند. آزادسازی قیمت برخی از محصولات که در سبد خانوار اثر زیادی دارند و همچنین آزادسازی قیمت لبنیات و لاستیک و محصولات زراعی‌‌‌‌‌‌‌ به گوش می‌رسد که با وجود این مسائل باید منتظر اثرات این اتفاق در روزهای آینده در بازار باشیم.

در چنین شرایطی که بازار سرمایه با آن دست به گریبان است، علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه اما می‌گوید که بازار سرمایه روند فرسایشی اصلاحی را در سال‌۱۳۹۹ پشت‌سر گذاشته و قیمت‌ها به کف خودشان رسیده‌‌‌‌‌‌‌اند. همچنین همزمان شاهد تورم و افزایش قیمت در بازارها بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم که در نهایت پارامتر‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارند. او همچنین درباره برجام و تاثیر آن در بازار سرمایه می‌گوید که بازار از احیای برجام ناامید شده است. به اعتقاد این فعال بازار سرمایه گشایش‌های سیاسی یا عدم‌انجام آنها، تاثیر منفی در وضعیت بازار سرمایه ندارد، چراکه در حال‌حاضر روز خود را با عدم‌انجام گشایش‌های سیاسی می‌گذراند. تاجبر به نرخ دلار هم اشاره می‌کند و در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش این مساله را مطرح می‌کند که هر گشایشی هم اتفاق بیفتد، نرخ دلار کاهش چشمگیری نخواهد داشت، بنابراین در یک کلام گشایش سیاسی حتما در فضای بازار تاثیر مثبت خواهد داشت اما عدم‌گشایش، تاثیر منفی‌‌‌‌‌‌‌ در وضعیت بازار نخواهد گذاشت.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که بازار پتانسیل نوسان‌‌‌‌‌‌‌پذیری و اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت را دارد و البته اعلام می‌کند که نوسانات هر صنعت با صنعت دیگر در سال‌۱۴۰۱ در بازار سرمایه متفاوت خواهد بود. او در توضیح صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش می‌گوید؛ امروز فضایی شکل گرفته که بازار مهیای تورم بالاتر است و این مساله می‌تواند در بازار روند ایجاد کند اما این روندها، شدن و نشدن‌‌‌‌‌‌‌ها، اخبار متفاوت و تصمیمات ضد‌و نقیض دولت در حوزه داخلی هرکدام می‌تواند در بازار سرمایه نوسان ایجاد کند، در نتیجه به گفته او ما در بازاری هستیم که برآیند آن مثبت است اما نوسانات در آن زیاد خواهد بود.

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار چه شکل و شمایلی دارد؟
احسان رضاپور وضعیت سرمایه‌گذاران را با توجه به توضیحاتش انتظاری معرفی می‌کند. به اعتقاد او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران منتظر هستند تا خبرهای جدید از راه برسد یا از شوک‌‌‌‌‌‌‌های خبری خارج شوند تا در نهایت تحلیلی از این خبرها داشته باشند و در نهایت به تناسب آنها احتمالا شاید گروه پیش‌‌‌‌‌‌‌روی خودشان را بتوانند انتخاب کنند. او توضیح می‌دهد افرادی که فعلا در حال شناسایی نوسان‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در صنایع مختلف و توجه به نقاط مقاومتی سهام شرکت‌ها هستند، احتمالا شاید بتوانند عملکرد کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت بهتری برای خودشان به‌دست بیاورند. رضاپور البته توضیح می‌دهد که نگه‌داشتن سهم‌‌‌‌‌‌‌ها خطری ندارد چراکه گزارش‌‌‌‌‌‌‌هایی که زمزمه‌‌‌‌‌‌‌هایش شروع شده و در هفته‌‌‌‌‌‌‌های بعد مخابره می‌شود، حاوی اطلاعات خوبی است و می‌تواند انگیزه آنها را برای نگهداری سهم‌‌‌‌‌‌‌ها تقویت کند. علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه هم در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش می‌گوید که به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران توصیه نمی‌کند که خرید و فروش روزانه انجام بدهند، چراکه به گفته او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری روزانه و کوتاه‌مدت، مستلزم وقت گذاشتن و به بازار احاطه کامل داشتن است و این موضوع به سرمایه‌گذاران خرد توصیه نمی‌شود. سلمان نصیرزاده از دیگر کارشناسان بازار سرمایه در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش این مساله را مطرح می‌کند که نگاه بلندمدت داشتن به بازار وابسته به بحث عدم‌قطعیت کلان بازار است که بازار رفته رفته به آن فضا وارد می‌شود، در مقابل نگاه کوتاه‌مدت داشتن به بازار هم تحت‌الشعاع دولت و تصمیم‌‌‌‌‌‌‌هایی است که در کشور گرفته می‌شود. او به ارز ۴۲۰۰‌تومانی اشاره می‌کند که می‌تواند روی وضعیت یک صنعت در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد یا به بحث قطع شدن برق برخی از صنایع اشاره می‌کند که می‌تواند موقتا یک‌سری از روندها را تحت‌تاثیر قرار بدهد و نوسان ایجاد کند.

اوضاع و احوال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت چطور است؟
حامد مددی از فعالان بازار سرمایه از جمله افرادی است که در توصیه‌‌‌‌‌‌‌هایش به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به ‌عدم‌اطمینان در بازار و سیاست خارجی کشور اشاره می‌کند. به اعتقاد او عدم‌اطمینان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در بازار وجود دارد، به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار بلندمدت دیدی برای تصمیم‌گیری نمی‌دهد. نکته دیگری که مددی به آن اشاره می‌کند سیاست خارجی است که به گفته او هر اتفاقی که در این حوزه رخ بدهد، فضای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت را تغییر می‌دهد؛ برای همین هم قیمت ارز و نبود این چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز که به کدام سمت و سو خواهد رفت و فقدان پیش‌‌‌‌‌‌‌فرضی از آینده سیاست خارجی و مشخصا قیمت ارز باعث می‌شود که بگوییم تا این دو حوزه تعیین‌تکلیف نشده باشند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار بلند‌مدت نمی‌تواند پیش‌‌‌‌‌‌‌فرضی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری داشته باشد. نصیرزاده در توصیه به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت به شرایط کشور و فرآیند تورم اشاره می‌کند. به اعتقاد او اگر هدف از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت یک نگاه پنج تا ۱۰ ساله باشد، فرآیند بازار صعودی خواهد بود. او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت را در بازار سرمایه انکار نمی‌کند و معتقد است که این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری همچنان پابرجاست اما باید با دید پنج تا ۱۰ سال ‌باشد. احسان رضاپور از کارشناسان بازار سرمایه از افرادی است که می‌گوید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت فرصت‌های خوبی پیش‌رو دارند. به اعتقاد او تحلیل‌‌‌‌‌‌‌ها، اطلاعات و اخباری که راجع‌به شرکت‌ها وجود دارد و همچنین شرایط دلار و پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌های مختلف درباره وضعیت سیاست خارجی، می‌توانند از قیمت سهام شرکت‌ها پشتیبانی کنند. به همین علت اگر برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سرمایه دید بلندمدت وجود داشته باشد، افراد می‌توانند در فرصت‌های آرامش و اصلاح بازار خرید کنند و منافع زیادی را در بازه زمانی بلندمدت نصیب خودشان کنند.

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت در بورس امروز چه کنند؟
سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت جزو دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های اکثر کارشناسان بازار سرمایه هستند؛ افرادی که اکثرا به‌دنبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک اما با سود بالا هستند. حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه در شرایط حال‌حاضر کشور سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کوتاه‌مدت آن هم با دید یک تا چهار‌ماه را گزینه مناسبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران و آنهایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، می‌‌‌‌‌‌‌داند. او به این دسته از افراد توصیه می‌کند که به روانشناسی بازار اهمیت بدهند چراکه در فرآیند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری به‌شدت تاثیرگذار خواهد بود. دقت‌کردن به اخبار و مسائل پیرامون بازار سرمایه، رصد نقدینگی در بازار و… از جمله توصیه‌‌‌‌‌‌‌های این فعال بازار سرمایه به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت است.

سلمان نصیرزاده از دیگر فعالان بازار سرمایه از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران می‌خواهد که سه مولفه را در خرید سهام یا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بورس در نظر بگیرند تا یک معامله و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک اما موثر داشته باشند؛ فاندامنتال صنعت و شرکت‌ها به شکل منصفانه‌‌‌‌‌‌‌ای بررسی شود. به تابلوی معاملات دقت کنند. بررسی تکنیکال سهم‌‌‌‌‌‌‌ها را فراموش نکنند. به اعتقاد او اگر با در نظر گرفتن این سه فاکتور به شکل منصفانه و منطفی، برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری به بازار سرمایه ورود کنند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری آنها کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد. او همچنین روی مساله خرید و فروش از نقاط مهم قیمتی تاکید می‌کند. سلمان نصیرزاده در نهایت با اعلام این موضوع که سال۱۴۰۱ فرصت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد و همچنین شاهد نوسان‌‌‌‌‌‌‌های زیادی در این بازار خواهیم بود، توصیه‌‌‌‌‌‌‌ای هم به افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند می‌کند. به گفته او افرادی که تازه به بازار وارد شده‌‌‌‌‌‌‌اند و به اصطلاح احساس عقب‌‌‌‌‌‌‌ماندگی از بازار را دارند، نگران نباشند چراکه فرصت‌های زیادی دارند که بتوانند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنند. علیرضا تاجبر در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش بهترین استراتژی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران را خرید سهام بنیادی‌‌‌‌‌‌‌ها اعلام می‌کند.

او از شرکت‌های صادرات‌محور که به نرخ دلار وابسته هستند به‌عنوان گزینه‌‌‌‌‌‌‌های خوب برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری نام می‌‌‌‌‌‌‌برد، اما به بر‌گزاری مجمع هم اشاره می‌کند و از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران می‌خواهد که با بر‌گزاری مجمع‌‌‌‌‌‌‌ و خبرها و رفع ابهاماتی که در آن اتفاق می‌افتد، توجه ویژه‌‌‌‌‌‌‌ای داشته باشند. به اعتقاد این فعال بازار سرمایه، آن دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذارهایی که کار اصلی‌‌‌‌‌‌‌شان خارج از بازار سرمایه است، بهتر است که با تحلیل، سهم‌های بنیادی را انتخاب و خریداری کنند. تاجبر همچنین به این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران توصیه می‌کند که سهم‌‌‌‌‌‌‌های خریداری‌شده خود را تا مجمع نگهداری کنند و بعد از آن برای فروش یا حفظ‌شان تصمیم‌گیری کنند. به اعتقاد او با این دید، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری روزانه پر سودتر خواهد بود. احسان رضاپور برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت به مساله دیگری اشاره می‌کند. او معتقد است که برای این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران فرصت‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در گروه‌های دیگر که ارزندگی دارند فراهم است، اما بهتر است سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت دقت مضاعفی در سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری داشته باشند، چراکه به‌راحتی در مرحله اصلاح قیمتی یا زمانی قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرند، درحالی که گزینه‌‌‌‌‌‌‌های زیادی در بازار موجود است که اصلاح یا رشد زیادی دارند و برای همین خیلی راحت اقدام به خرید نکنند.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود به صورت همه روزه اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما