دانش سرمایه

آیا تاکنون به این فکر بوده اید که معاملات خود را با نظم خاصی پیش ببرید؟ آیا برایتان قابل باور است که شاید 90% فعالیت یک معامله گر وابسته به نظمی است که در تریدهای خود پیاده می کند؟ در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه طراحی سیستم منظمی از معاملات شما را به سود بیشتر رهنمود می کند. چراکه نظم زیربنای تمامی اصول مهم بازار مالی از جمله استراتژی، مدیریت سرمایه، حد ضرر و سود و بسیاری از فاکتورهای مهم دیگر است. مخاطب این مقاله تمامی افرادی است که در بازار مالی فعالیت می کنند و یا اینکه قصد ورود به این بازارهای پر اسرار را دارند. پس توصیه می شود این مقاله را با تأمل کامل مطالعه کنید تا بدانید چرا با وجود توانایی برخی افراد در تحلیل گری ، سود چندانی از بازار نمی برند.

نظم معامله گری آنقدر با اهمیت است که در کلاس های آموزش بورس در شیراز از همان ابتدا سعی می شود ملکه ی ذهن شما گردد و تا آخر خواهید دید چه تأثیری در سودآوری شما خواهد گذاشت.

اهمیت جایگاه نظم در معاملات بورس

موفقیت در معامله گری نیاز به یک زیربنای مستحکم دارد. چگونه می توان به این امر مهم دست یافت؟ چگونه می توان زیرساخت معاملات بورس را محکم کرد؟ شاید در ذهن شما این ذهنیت بوجود آید که شاید نیاز به اقدامات سخت و پیچیده ای است، نه هرگز اینگونه نیست؛ پاسخ بسیار ساده است اما نیاز به تمرین و ممارست دارد.

داشتن استراتژی بی شک مهمترین جزء معامله گری در بازار بورس است. اما خوب است بدانید استراتژی ای موفق است که بر پایه ی نظم بنا نهاده شده باشد. برای داشتن معاملات موفق و منسجم لازم و ضروری است نظم را چاشنی کار خود کنید. به خاطر داشته باشید که یک ذهن منظم قدرتمنتر از یک ذهن فعال ولی آشفته است و توانایی تمرکز بالاتری خواهد داشت. و البته باید منظم بودن را تمرین کرد، چراکه مغز ، خود را با آنچه که تکرار شود وفق می دهد. اینجاست که خواهید آموخت چگونه رفتار خود را در معاملات کنترل کنید.

بی نظمی خود مقدمه ای بر شکست است. به رابطه ی زیر دقت کنید:

اموزش بورس آرکا

مفهوم رابطه بالا چیست؟

از دقت در این رابطه ملاحظه می کنید ، زمانیکه معامله گر در معاملات خود نظم و انضباط نداشته باشد از بازار انتظارات غیرعقلانی خواهد داشت. انتظارات غیرعقلانی طمع وی را بالا برده بنابراین ریسک بیشتری را در بازار می پذیرد. پذیرفتن ریسک بالا و طمع سودهای بیشتر موجب می شود معامله گر معاملات بیشتری را انجام دهد، معاملاتی که مدیریت شده نیست و نظم خاصی را دنبال نمی کند. قطعا چنین سرمایه گذاری با شکست های زیادی روبرو شده و معاملات همراه با ضرر وی بیشتر از معاملات سودده خواهد بود. چرا چنین فردی زیان می کند؟

  • طمع باعث می شود زمانیکه عملکرد اشتباهی دارد از بازار خارج نشود و ضرر وی بیشتر و بیشتر خواهد شد.
  • طمع باعث می شود که به سود کم قانع نشود و به بازی ادامه دهد و چه بسا سود قبلی را هم از دست بدهد.

چرا نظم در معاملات لازم است؟

یک راه ساده برای سازمان دهی و داشتن معاملات منسجم سودآور، ایجاد نظم و برقراری ارتباط معنادار در معاملات است. که با این هدف ابتدا لازم است یک برنامه منظم برای خود بچینید، سپس آن را تکرار و تمرین کنید. تا بدین وسیله درک عمیق تری نسبت بدان داشته باشید. برنامه ای طراحی شده باید متناسب با هدف، میزان مشغله روزمرگی، روحیات و بسیاری از خصوصیات شخصی شما باشد.

این مساله را در نظر داشته باشید که پیروی از معاملات منظم تنها محدود به یک دوره مشخص و یا حد مشخصی از سود نیست بلکه باید در معاملات بلند مدت این برنامه اعمال گردد، و اگر ملکه ی ذهن شما شده باشد تاثیر آن قطعا همیشگی و بلند مدت خواهد بود.

عادت هایی که شما را به یک معامله گر منظم تبدیل می کند

برای موفقیت در بورس لازم است عادت های صحیح و مثبت را شناسایی کرده و سرلوحه ی رفتارهای معامله گری خود قرار دهید. و آنقدر تکرار و تمرین کنید که با شخصیت شما ادغام شده و به یک عادت روزمرگی تبدیل شود. در نظر داشته باشید که رعایت نظم در معامله گری شما را به سمت مدیریت سرمایه کارآمد سوق می دهد.

مدیریت سرمایه کارآمد به این معنا نیست که در مدت کوتاه سرمایه اندک شما در بازارهی مالی چندین برابر شود. این طرز تفکر شما را در نهایت با شکست مواجه خواهد کرد.

کدام عادت ها را سرلوحه ی زندگی معاملاتی قرار دهیم تا به معامله گر منظمی تبدیل شویم؟

1_ داشتن استراتژی منحصر به فرد

داشتن استراتژی یک گام بلند در راستای نظم دهی به معاملات است . معامله گری که با استراتژی خود پیش می رود دچار رفتار هیجانی در خرید و فروش های خود نمی شود (رفتار هیجانی عامل اصلی ضررو زیان در بازار مالی است). اینجاست که حد سود و حد ضرر معنا و مفهوم پیدا می کند ، چراکه سرمایه گذار بی دلیل و از روی ترس اقدام به خرید و فروش سهام نکرده و با توجه به استراتژی که برای خود طراحی کرده است صبر پیشه می کند.

2_ ثبت و ضبط کردن و نوشتن معاملات

یادداشت برداری از معاملات موجب می گردد نظم خاصی در رفتارهای معاملاتی شما اعمال شود. در این شرایط می دانید در هر معامله چگونه رفتار کرده اید، کدام رفتار منجر به سود و کدام یک با ضرر همراه بوده است. بنابراین مزیت یادداشت برداری از معاملات این است که از طمع و در نتیجه معالمات پی در پی توأم با ریسک اجتناب خواهید کرد.

3_ در هنگام متضرر شدن از بازار دست بکشید

این رفتار را تمرین کنید که هنگامیکه در معاملات موفق نیستید و بازار زیان ده است، از آن دست بکشید. هیچگاه به ین فکر نباشد که حتما باید در تمامی ادوار و روزهای معاملاتی در بازار بورس فعال باشید، این طرز فکر سرمایه شما را بر باد خواهد داد. حرص و طمع موجب می شود که اخطار بازار را نادیده بگیرید. گاهی لازم است از بازار کناره بگیرید و تنها نظاره گر باشید.

4_ پرهیز از امید واهی

زمانیکه معاملات با ضرر همراه است ، احساسات و امید واهی را کنار بگذارید. هرگز به خود نگویید: ” نگران نباش، برمیگردد” ، اگر متوجه شدید موقعیت سهم و یا کلیت بازار خوب نیست از آن کناره بگیرید. بازار حتما موقعیت های ورود بهتری را در قیمت و زمان بهتر برای شما فراهم می کند.

5_ به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید

زمانیکه برنامه معاملاتی خود را به صورت منظم چیده اید، در هر شرایطی بدان پایبند باشید. با وارد شدن به محدوده های ضرر ، دچار استرس نشوید و برنامه ذهنی خود را تغییر ندهید.

دانش سرمایه

به منظور مطالعه بیشتر قوانین نظم در معامله گری میتوانید مجموعه 25 قانون برای داشتن معاملات منظم را در مقاله نظم در معاملات  مطالعه نمایید.

جمع بندی

مطابق با آنچه که در این مقاله گفته شد، نظم در معاملات مهمترین پوششی است که یک معامله گر باید برای معاملات خود ایجاد کند و همه چیز بسته بدان است. انضباط معامله گری بدین جهت حائز اهمیت است که می تواند فاکتورهای دیگر معامله گری را نیز جهت بخشد. بعنوان مثال، تعیین استراتژی بدون ایجاد نظم، دقیق و هدفمند جلو نخواهد رفت و چه بسا آشفتگی های حین بازار ، معامله گر را دچار استرس و تصمیمات نامتقارن نماید. اما اگر نظم و انضباط را مکمل فعالیت های مالی در بازار سرمایه نمایید، خواهید دید که چگونه از سودهای بازار منتفع خواهید شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *