تعریف مدیریت سرمایه

در یک تعریف کلی مدیریت سرمایه به معنی حداکثرسازی سود و به حداقل رساندن میزان ضرر و کنترل ریسک در جهت سودآوری است. در اصل موفقیت و عدم موفقیت در مدیریت سرمایه است که تعیین می کند افراد در بازار بقا خواهند داشت یا خیر. در این مقاله با چگونگی مدیریت سرمایه بعنوان رکن مهم در مباحث آموزش بورس در شیراز آشنا می شوید.

علم مدیریت سرمایه

منظور از علم مدیریت سرمایه توانایی تخصیص بهینه ، نظارت و مدیریت دارایی ها اعم از املاک و مسکن، اوراق بهادار ، اوراق قرضه و سهام است. در مورد علم مدیریت سهام ، علم و تخصص انتخاب سهم، تعیین استراتژی متناسب با آن و در نهایت به حداکثر رساندن سود و حداقل کردن زیان ناشی از نگهداری سهم است. در یک تعریف کلی علم مدیریت سرمایه علم محافظت از سرمایه است.

اهمیت مدیریت سرمایه در معاملات بورس

بهترین راه مدیریت سرمایه چیست؟

بهترین بازار بر اساس الگوی مدیریت سرمایه کدام است ؟

مدیریت سرمایه در واقع رعایت کردن و پیاده سازی اصول و قوانین اساسی در معاملات است. بدون طراحی سیستم معاملاتی و برنامه ریزی بر روی مدیریت سرمایه نمی توان معاملات موفق را تجربه کرد. یک تریدر موفق قبل از هر چیز برنامه ریزی می کند ، استراتژی تعیین می کند ، حد ضرر و حد سود برای خود تعیین می کند و در نهایت نسبت ریسک به ریوارد را برای خود مشخص می کند. بدین طریق می داند چه می خواهد و به دنبال چه چیزی است.

ریسک چیست ؟

بر خلاف تصور برخی افراد که ریسک را مساوی با خطر و زیان می دانند؛ ریسک از دیدگاه افراد حرفه ای وسیله ی شکار فرصت است ، فرصتی برای سود بیشتر. در واقع رابطه ی نموداری ریسک و بازدهی نموداری صعودی است، هرچه ریسک بیشتر بازدهی بیشتر.

مدیریت سرمایه آرکا

نکته ی مهم چگونگی مدیریت ریسک و برخورد با آن است . اگر استراتژی شما ریسک گریزی باشد بر اساس قانون سرمایه گذاری بازدهی محدودی دریافت خواهید کرد.

چگونگی مدیریت ریسک با رویکرد مدیریت سرمایه

یک روی بازار بورس ریسک است یعنی جزء لاینفک بازار بورس می باشد. این تصور بسیار واهی و ساده انگارانه است که فکر کنیم می توان بدون قبول ریسک سود کسب کرد. ولی اینکه بتوان این ریسک را مدیریت کرد کلید معمای معامله گری است. این تصور اشتباه را کنار بگذارید که می توان ریسک را کامل کنار زد، این امر ناممکن است ولی مدیریت آن از راز و رمزهای اصول سودآوری در بورس است.

چند راه کم کردن ریسک بورس و مدیریت سرمایه

چگونه می توان ریسک را کنترل کرد؟

  • سبد سهام متنوع داشته باشید
  • بیشتر از 5 الی 6 سهم در پرتفوی خود نداشته باشید
  • ریسک را محاسبه کنید
  • نسبت ریسک به بازدهی را منطقی در نظر بگیرید. اینگونه برای شما مشخص است که برای رسیدن به میزان مشخصی بازدهی چقدر از سرمایه ی شما در خطر است . مثلا اگر در ازاء 2000000 تومان بازدهی ، 1000000 تومان حاضر به پذیرش ریسک باشید ، نسبت ریسک به بازدهی 2/1 خواهد بود.
  • ضرر احتمالی را برای خود از قبل محاسبه کنید ، حد ضرر تعیین کنید و حتما به آن پایبند باشید.
  • سراغ شرکت های زیان ده نروید . و بازدهی و سوددهی شرکت ها را طی چند دوره گذشته بررسی کنید.
  • سهمی را انتخاب کنید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد ، تا هر زمان که مایل بودید و یا احساس خطر کردید بتوانید سریع آن را بفروشید.
  • آموزش بورس را دست کم نگیرید . یک آموزش حرفه ای همه ی چیزهایی که باید بدانید و انجام دهید را به شما یاد می دهد.

در بورس به همان نسبت که امکان کسب سود وجود دارد امکان ضرر و زیان و از دست دادن سرمایه هم هست. اگر سهامداری در طول یک دوره ی مشخص سرمایه ی خود را در بورس مثلا دو برابر می کند، همانقدر هم احتمال دارد با نصف شدن سرمایه خود مواجه باشد. زین رو حتما باید سه اصل را سرلوحه ی کار خود قرار دهد؛

1_ کسب آموزش بورس ( آموزش تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی و … )

2_ مدیریت سرمایه

3_ روانشناسی بازار

فراموش نکنید هر کجا صحبت از سود کلان است حتما ریسک بزرگی را هم در بر دارد. نمی توان بدون پذیرش ریسک توقع سود هنگفت داشت . اما چیزی که مهم است نحوه ی مدیریت ریسک است. در دوره های آموزش مدیریت سرمایه ، خواهید آموخت که چگونه با ریسک بازار برخورد کنید و نسبت سود به ریسک را به میزان قابل توجهی بالا ببرید.

رابطه ی مدیریت سرمایه و جبران ضرر در بورس

ضرر بورس را چگونه می توان جبران کرد؟

به قول بزرگان بورس؛ ضرر بورس را فقط می توان در خود بورس جبران کرد . اما چگونه ؟

این مساله را با ذکر مثال شرح می دهیم. فرض کنید شما با 10000000 تومان سرمایه وارد بازار بورس شده اید و در اثر عملکرد اشتباه 30% از سرمایه خود را از دست داده اید . در این حالت باید حدودا 43% سود کسب کنید تا بتوانید به سرمایه ی اولیه خود برسید. اما در کدام بازار و با کدام شیوه ی معامله گری می توانید در مدت کوتاه 43 درصد سود ببرید؟

هیچ کجا مانند خود بازار بورس نمی تواند ضرر شما را به سرعت جبران کند . به شرط اینکه اینبار با مهارت و کسب آموزش های لازم اقدام به تحلیل سهم و خرید و فروش نمایید.

یکی از رکن های مهم در آموزش بورس مدیریت سرمایه است

سوال اینجاست که مدیریت سرمایه چگونه به ما کمک می کند سود کنیم، ضرر خود را جبران کنیم و یا کمتر ضرر کنیم؟

برای اینکه بتوان از مزیت مدیریت سرمایه در جهت بهبود معامله گری استفاده کرد باید سیستم معماملاتی نظام مند طراحی کرد. هر تریدر باید خود را ملزم بداند که تحت هر شرایطی از این سیستم تبعیت کند . در این حالت بدون شک سود را حداکثر و ضرر را به حداقل می رساند و هدف بهبود تصمیم گیری حرفه ای و تخصصی سرمایه گذاران در امر سرمایه گذاری است.

روش طراحی سیستم معاملاتی

1_ بازه ی زمانی مشخص برای انجام معاملات را مشخص کنید

2_ تشخیص روند بازار

3_ محاسبه ی نسبت ریسک به ریوارد

4_ مشخص کردن میزان سرمایه برای ورود به سهم

5_ نقاط ورود و خروج خود را با استفاده از علم تکنیکال مشخص کنید

اصولا سرمایه گذاران موفق به استراتژی و سیستم معاملاتی که برای خود طراحی می کنند وفادارند و با این روش ریسک معاملات خود را نیز مدیریت می کنند.

software engineer

سخن آخر در مدیریت سرمایه

در بازار بورس هیچگاه سود حتمی برای کسی وجود ندارد. حتی حرفه ای ترین معامله گران نیز ضررهای زیادی را متحمل شده اند. تفاوت یک تریدر موفق با یک تریدر مبتدی در این است که تریدر موفق خوب می داند چگونه ضرر و ریسک معاملات را مدیریت کند که در نهایت نسبت ضرر ناچیز و سود قابل توجه باشد . این افراد آموزش دیده اند که چطور از ضررهای بزرگ اجتناب کرده و به سمت معاملات سودآور حرکت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *