سهامداران خوشحالند. البته اگر از دور نگاه کنیم. سبزپوشی بورس در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاری اول فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه باعث شد که خیلی از سهامداران نسبت به تغییر اوضاع پرتفوهایشان خوشحال شوند. آنها خیلی کاری با علت و چرایی این سبزپوشی ندارند، با این‌حال در همین اوضاع و احوال هستند افرادی که بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه به پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی و صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کارشناسان، با نگاه دائی‌‌‌‌‌‌‌‌‌جان ناپلئونی به سبزپوشی بورس نگاه می‌کنند و این اتفاق را در باغ سبزی معرفی می‌کنند که در دولت گذشته هم نشان داده شد و بعد از جذب مردم به آن، جز خشکی و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌آبی چیزی در آن نبود.
سبزپوشی سهام همراه با نوسان
در کنار اظهارات سهامداران خرد، کارشناسان اما علت سبزپوشی و رشد بورس را عواملی معرفی می‌کنند که سهامداران کمتر به آنها توجه می‌کنند. آنها البته در صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان درباره این بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم می‌کنند و می‌گویند که همین بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ممکن است کار دست سهامداران خرد بدهد. همان کاری که در اواخر سال‌۹۸ تا مردادماه ۹۹ اتفاق افتاد و حالا از یاد سهامداران و مردم رفته است، با این‌حال برخی از کارشناسان هم معتقدند که سهامداران به اخبار و تحولات حساس‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از گذشته شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و با استراتژی در بازار حضور پیدا می‌کنند. مساله دیگر این است که کارشناسان حوزه بورسی که با «دنیای‌اقتصاد» صحبت کردند، معتقدند که روند رشد و سبزپوشی بورس ادامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد داشت اما نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم پیش‌رو خواهد بود.

هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با روند نوسانی و رشد ملایم
احسان رضاپور، کارشناس حوزه بورس: بعد از یک رشد مقطعی و پرشتابی که بازار در هفته ابتدایی کاری سال ‌تجربه کرد، خیلی از سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مقاومتی خودشان رسیدند. در همین اوضاع و احوال بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران که در نیمه دوم اسفندماه نسبت به خرید سهام برخی از شرکت‌ها اقدام کرده بودند، در کوتاه‌مدت سودهای جذابی را از آن خود کردند و حالا این اتفاق باعث شده است که انگیزه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای شناسایی سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌مدت می‌دهند تقویت شود. موضوع دیگر از این قرار است که در کنار این مسائل افت و خیزهایی را در بازارهای جهانی شاهد هستیم که این موضوعات می‌تواند مقداری به‌عنوان اخبار و اتفاقات پیرامونی، روی نوسانات و سرمایه‌گذاران تاثیر کوتاه‌مدتی داشته باشد و البته همین عامل باعث می‌شود که آنها با تغییر استراتژی نسبت به گذشته وارد بازار شوند. در کنار این موضوع، مساله دیگری که باید به آن اشاره شود این است که با توجه به اینکه منابعی که در بازار وجود دارد از قدرت کافی برای رشد عمومی بازار برخوردار نیست و شرایط شرکت‌های مختلف و صنایع متفاوت است و همچنین بعضا دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ابهاماتی برایشان وجود دارد و یا برای برخی از گروه‌ها ابهاماتی وجود دارد و برخی دیگر ممکن است در آینده از برجام اثراتی بگیرند و… باعث شده است که شاهد کوچ منابع و نقدینگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بین گروه‌های مختلف در بازار باشیم، برای همین هم شاید گروه‌هایی که رشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی را در مدت اخیر تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، مدتی استراحت کنند و گروه‌های دیگری از نمادها که کمتر مورد اقبال بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در کانون توجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار بگیرند و در نتیجه شاهد تقویت تقاضا روی این دسته نمادها باشیم. در کل اما با تمام این صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌نظر می‌رسد که از آن فضای رکود و رخوت بازار خارج شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. مجموعه عواملی چون؛ گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عملکرد اسفندماه که مناسب بوده است و در سوی دیگر گزارش 12‌ماهه شرکت‌ها که در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه احتمالا به بازار مخابره می‌شود، به‌نظر می‌رسد که حاوی اطلاعات امیدوار‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشد و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها و نکات دیگری چون رفع برخی از ابهامات مثل بودجه و مفروضات آن و برخی دیگر مثل برجام که شاید در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آینده بتواند تعیین‌تکلیف شود، مجموع این‌ها می‌تواند کمک کند که شاهد افزایش کف قیمت‌ها باشیم و در یک روند نوسانی سهام شرکت‌ها بتوانند روند رشد ملایم‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را تجربه کنند. مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که مهم است و سهامداران خرد باید به آن توجه کنند، این است که اگر نگرش کوتاه‌مدت دارند باید مراقبت کنند که اگر خریدهایشان را در محدوده مقاومتی انجام می‌دهند، ممکن است در ضرر قرار بگیرند، لذا باید به این موضوع و مباحث تکنیکالی کنار موضوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی توجه کنند.

سبزپوشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری در انتظار سهامداران است
الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس: با آغاز سال‌1401 و با خبر فروش بلوک نمادهای «خودرو» و «خساپا» شاهد رونق معاملات و افزایش تقاضا در کلیت بازار بورس تهران بودیم و شاخص‌کل بازدهی ۲۰‌درصدی را بعد از تعطیلات نوروز به ثبت رسانده است. بورس تهران با برتری خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک نه‌تنها توانست از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و 400‌هزار واحد عبور کند، بلکه در هر روز معاملاتی، شاهد ثبت ارزش معاملات قابل‌توجهی بودیم که نشان از ورود نقدینگی دارد. سهامداران در انتظار بر‌گزاری مجامع شرکت‌ها هستند که می‌توان گفت یکی از محرک‌های اصلی در روند بازار سهام در نیمه اول سال‌۱۴۰۱ به‌شمار می‌رود. در چند هفته گذشته ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلان سیاسی توسط مسوولان به بازار سرمایه وارد شد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را دچار نگرانی کرد که در نتیجه آنها را به سمت فروش دارایی‌های خود سوق داد اما در اواخر سال ‌با خبر دولت مبنی‌بر فروش بلوک دارایی‌های ایران‌خودرو و سایپا موجب شد تا موجی از تقاضا در کلیت بازار به لیدری گروه خودرو شکل بگیرد. البته ناگفته نماند که جنگ روسیه و اوکراین در جهش قیمت نفت به سطوح بالاتر از 100دلار بر هر بشکه هم محرکی برای رشد پالایشی‌ها شد.

با در نظر گرفتن ثبات قیمت دلار و رشد اخیر این چند روز و قرارگرفتن در بالاتر از سطح ۲۷۷۰۰‌تومان، بازار نباید نوسانات جدی در جهت مثبت و منفی را شاهد باشد و بعد از گذراندن اصلاح زمانی طولانی‌مدتی که گریبانگیر این بازار بوده و نزدیک‌شدن به مجامع شرکت‌ها می‌توان بازار سهام را در نیمه اول سبزتر پیش‌بینی کرد. هفته سوم فروردین‌ماه با توجه به افزایش عرضه در نیمه دوم معاملات آخرین روز کاری هفته قبل، می‌توان گفت آغاز منفی و پر عرضه‌ای را تجربه خواهد کرد اما با گذشت زمان، روند بازار تغییر و به سمت مثبت خواهد رفت. با توجه به توضیحات فوق و همچنین شرایط اقتصادی در کشور و تورمی که می‌توان گفت در سال‌جدید قابل توصیف نیست، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر بازار در شرایط فعلی ارزنده است و خرید نمادهای eps محور می‌تواند سود خوبی را نصیب سهامداران کند.

هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نوسانی اما مثبت در انتظار بازار
مهدی افنانی، کارشناس حوزه بورس: مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باید در شرایط کنونی به آن توجه کرد این است که بازار به خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وزن داده و سرنوشت خود را به خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گره زده است. این شرایط درست و نرمال نیست، چراکه اگر همینطور جلو برود، ممکن است به هر دلیلی خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شرایطی را در پیش بگیرند که هر روز مثبت نباشند و نخواهند که بازار آنها را به خودش گره بزند؛ به همین علت اگر در هفته پیش‌رو، بازار این ارتباط مستقیم با خودرو و شاخص را به‌صورت منطقی ایجاد کند، اتفاق خوبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد ولی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام این نیست و به‌نظر می‌رسد که بازار قصد دارد با ادامه‌دادن به این اقدام سبزپوشی خود را حفظ کند. در شرایط بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی که با افت بازارهای جهانی مواجه هستیم، به‌نظر می‌رسد که که این هفته بازار با تغییراتی در گرایش به گروه‌های پالایشی و مواد غذایی روبه‌رو شود، به‌طوری‌که می‌توان گفت حتی پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسبی ارائه بدهند. در نهایت با تمام توضیحات به‌نظر می‌رسد که در هفته جاری، بازار هفته‌ای نوسانی خواهد داشت اما با برآیند مثبت. توصیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که به سهامداران خرد دارم این است که پرتفوهایشان را به سمت پرتفوهای فعال پیش ببرند چراکه اگر پرتفوی مناسبی را با توجه به شرایط جمع‌کنند، می‌توانند سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی کسب کنند.

در ادامه روند منفی بورس در معاملات پایانی چهارشنبه هفته گذشته، دادوستدهای روز شنبه بازار سهام نیز با فشار فروش و افت نماگرهای تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای آغاز شد. هر چند در ادامه با تحرک نسبی خریداران و پا پس‌کشیدن فروشندگان شاهد تغییر مسیر شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم. در این میان نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن با توجه به وضعیت مساعدتر گروه‌های با ارزش بازار پایین توانست خود را تا محدوده سبز تابلو بالا کشیده و در پایان دادوستدها رشد ۱۹/ ۰‌درصدی را نشان دهد.
شاخص‌کل اما با وجود تغییر مسیر نسبت به کف روزانه خود، اما در نهایت با افت ۳۵/ ۰‌درصدی مواجه شد. همان‌طور که اشاره شد روز گذشته شاهد اقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به گروه‌های کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر بازار بودیم که ماحصل آن واگرایی دو نماگر اصلی بازار سهام و رشد شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن بود. در این میان سهام شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی یکی از سهامی بودند که روز شنبه شاهد تشکیل صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرید در سقف مجاز روزانه بودند و در عین حال سهام دارویی و زراعی نیز با افزایش تقاضا همراه شدند. دلیل این استقبال بورسی اما افزایش امید به خداحافظی با دلار ۴۲۰۰‌تومانی در سال‌جدید بود. موضوعی که خود را در خالص ورود حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز نشان داد تا گروه‌های مذکور وارد لیست خرید این گروه از بازیگران بورسی شوند. هر چند هنوز اخبار ضد‌و نقیضی در این خصوص به گوش می‌رسد اما ابراهیم رئیسی روز جمعه در سفر به البرز راهبرد جدید دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ را رسما اعلام کرد و گفت «دولت در سال‌۱۴۰۰ بدون حذف ارز ترجیحی موفق شد اقتصاد را دچار شوک نکند؛ در سال‌جدید نیز مجلس حذف ارز ترجیحی را برعهده دولت گذاشته است.» این اظهارات رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور درباره ارز۴۲۰۰ را می‌توان فصل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الخطاب سیاست دولت درباره ارز ۴۲۰۰ دانست. با وجود خالص فروش مثبت سهامداران خرد در دادوستدهای روز شنبه به میزان ۱۸۴میلیارد‌تومان، اما سهام شرکت‌های پالایشگاهی جایگاه خود را در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حفظ کردند و با اختلاف در رتبه نخست ورود سرمایه قرار گرفتند و شاهد خالص خرید ۵/ ۳۱ میلیارد ‌تومانی سهامداران خرد بودند. شرایطی که سبب شد برخی از نمادهای زیرمجموعه این گروه از صفوف فروش به محدوده سبز تابلو و بعضا تا صف خرید پیشروی کنند. انتظار برای رونمایی این گروه از سودهای مناسب در زمستان ۱۴۰۰ و کرک‌اسپردهای بالا از مهم‌ترین دلایل اقبال به سهام پالایشی محسوب می‌شود.

بورس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه از دریچه آمار
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۳۵/ ۰‌درصدی مواجه شد، از ص۳۴۰ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۶۵ سهم (۴۹درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۷ سهم (۴۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۳ نماد (۱۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۰۷میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۷ نماد بورسی (۲‌درصد) به ارزش ۱۹میلیارد ‌تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افزایش ۲/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۳ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۸۲ سهم (۵۷ درصد) مثبت و ۵۶ سهم (۳۹ درصد) منفی بود. در این بازار ۳۳نماد (۲۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۵۹ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۳ نماد فرابورسی (۲ درصد) به ارزش ۳ میلیارد‌تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۵۸ نماد بود. در این میان ۹۵ سهم (۶۰ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۵۷سهم (۳۶ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۷۳ نماد (۴۶درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۶میلیارد‌ تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۲۴ نماد (۱۵ درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۰میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

روند افزایشی شاخص ارزی همچنان ادامه دارد. فعالان بازار از بالا رفتن دست خریداران در معاملات روز‌های گذشته و به تبع آن افزایش قیمت دلار خبر دادند. شواهد به دست آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت به آینده نرخ دلار در حال تغییر بوده و اکثریت این افراد از احتمال ورود مجدد نرخ این ارز به کانال ۲۸ هزار تومانی در روز‌های آتی سخن می‌گویند. به عقیده کارشناسان سیاسی-اقتصادی بازار طولانی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی می‌تواند از مهم‌ترین عوامل تغییر جهت انتظارات نسبت به آینده نرخ ارز در ایران باشد. از سوی دیگر برخی تحلیلگران بر این باورند که ورود تقاضا‌های ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بازار آزاد می‌تواند عامل مهمی در ایجاد فشار افزایشی بر بازار ارز باشد، اما این در حالی است که طبق گفته مقامات مسوول بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ذخایر ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار داشته و در صورت نیاز این نهاد بازار‌ساز می‌تواند با تقویت سیاست‌های عرضه خود از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند. نرخ دلار روز شنبه در سطح قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شد.

دیروز شنبه 20 فروردین دلار به روند افزایشی خود ادامه داد. در نخستین ساعات بازار روز گذشته شاخص ارزی با افزایشی 100 تومانی نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه ساعات کاری نیز این نرخ مجددا افزایش یافت و از حوالی ظهر دیروز دلار در پله هشتم کانال 27 هزار تومانی معامله شد. طبق بررسی‌ها از 12 بهمن سال گذشته تا کنون این نخستین‌باری است که اسکناس آمریکایی در این سطح قیمتی معامله می‌شود. یورو، دیگر ارز شاخص بازار تهران نیز در شنبه افزایشی بازار ارز به قیمت 30 هزار و 250 تومان معامله شد. مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که انتظارات کاهشی نسبت به آینده نرخ ارز در بازار تهران که به واسطه مناسبات سیاسی به وجود آمده بود در حال تغییر بوده و معامله‌گران از احتمال ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی سخن می‌گفتند. روز گذشته دیگر بازار‌های مرزی نیز در تبعیت از بازار تهران شاهد افزایش نرخ بودند. در این راستا قیمت دلار هرات با عبور از سطح 26 هزار و 900 تومان آماده ورود به کانال 27 هزار تومانی شد. همچنین هر برگ اسکناس دلار در بازار غرب کشور (سلیمانیه) نیز در سطح قیمتی 27 هزار و 770 تومان معامله شد. در نهایت روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تهران با 200 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 27هزار و 800 تومان رسید.

تحلیلگران و کارشناسان ارزی ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی دلار از ابتدای سال جدید از فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز این روند افزایشی سخن گفتند. این افراد بر این باورند که از ابتدای انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی و در نتیجه آن کانال‌شکنی‌های پیاپی نرخ ارز در زمستان سال گذشته، انتظارات نسبت به نرخ دلار بعد از حصول توافق هسته‌ای احتمالی به میزان قابل توجهی کاهشی شد. حال اما با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و وجود سیگنال‌هایی از برخورد این نشست‌ها به هسته سخت، انتظارات مذکور تغییر جهت یافته و متقاضیانی که در انتظار خرید دلار ارزان پساتوافق از معاملات خود دست کشیده بودند حالا در نقش خریدار در حال ورود به بازار هستند. معامله‌گران افزایشی نیز با غنیمت شمردن فرصت گاهی با عدم عرضه و در موارد دیگر با ارائه نرخ‌های غیر واقعی برای تشدید و همراهی با روند افزایشی آغاز شده تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر اما برخی از تحلیلگران با اشاره به درصد رشد نسبتا اندک دلار در سال 1400 (حدود 6 درصد) و همچنین افزایش شاخص تورم در سال گذشته (به میزان حدودی 35 درصد) بر این باورند که حضور نرخ دلار در کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی آنچنان دور از ذهن نبوده و حتی احتمال رضایت بازار‌ساز از افزایش سطح نسبی قیمت دلار در سال جدید نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته نیز وجود دارد. با این حال با توجه به نوسانات پیاپی نرخ ارز در 20 روز نخست فروردین ماه هنوز نمی‌توان کریدور مشخصی برای بازه نوسان دلار 1401 متصور شد. هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با 50 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته در سطح قیمتی 12 میلیون و 910 هزار تومان معامله شد.

یافته‌‌‌های یک نظرسنجی نشان داد تولید نفت اوپک و متحدانش تحت‌تاثیر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، در مارس برای نخستین بار در یک سال گذشته کاهش پیدا کرد و به تشدید کمبود عرضه در بازار دامن زد. تحریم‌های غربی روی تولید نفت روسیه که از متحدان اوپک است و همچنین اختلالات تولید در قزاقستان و لیبی، تولید نفت اوپک‌پلاس را در مارس پایین‌‌‌تر برد.
تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در مارس به میزان ۶۰‌هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۷۳/ ۲۸‌میلیون بشکه در روز رسید اما تولید ۹ تولیدکننده متحد این گروه ۱۶۰‌هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۹۱/ ۱۳‌میلیون بشکه در روز بالغ شد. با کاهش تولید به میزان ۱۰۰‌هزار بشکه در روز، شکاف میان تولید و سهمیه تولید تعیین شده برای کل اوپک‌پلاس، به رکورد ۲۴/ ۱‌میلیون بشکه در روز رسید و توانایی این گروه برای تامین تقاضای رو به رشد جهانی را زیر سوال برد. این نخستین کاهش تولید اوپک‌پلاس از فوریه سال ۲۰۲۱ است که عربستان سعودی با کاهش یک‌جانبه تولید به میزان یک‌میلیون بشکه در روز، تلاش کرده بود به روند تعادل عرضه و تقاضا در بازار سرعت ببخشد. اوپک‌پلاس از اوت سال ۲۰۲۱ با بهبود اقتصاد جهانی، برنامه افزایش تدریجی تولید به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه در روز در ماه را به اجرا گذاشته است اما با فشار رو به رشد از سوی آمریکا، هند، ژاپن و سایر کشورهای مصرف‌کننده نفت برای تسریع افزایش عرضه و مهار رشد قیمت‌ها روبه‌رو شده‌‌‌ است. طبق محاسبات اس‌اندپی گلوبال، چند کشور تولیدکننده در ماه‌‌‌های اخیر نتوانسته‌‌‌اند به هدف تولیدشان برسند و کمبود تولید مارس باعث شد نرخ پایبندی ۱۹ عضو این گروه به ۱۴۸‌درصد برسد. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در توافق اوپک‌پلاس معاف هستند. نگرانی‌ها نسبت به توانایی تولید اوپک‌پلاس و جنگ میان روسیه و اوکراین و احیای تقاضای جهانی برای نفت، قیمت نفت برنت را در هفته‌‌‌های اخیر به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رساند اما هفتم آوریل با اعلام آزادسازی ۱۲۰‌میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک از سوی آژانس بین‌المللی، به ۹۸ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه نزول کرد.

شاخص مدیران خرید فولادسازی چین برای ماه مارس کاهشی اعلام شد؛ اما محصولات فولادی در بازار داخلی این کشور وارد مسیر رشد نرخ شده‌‌‌اند. تحلیلگران بر این باورند که کاهش شاخص مدیران خرید فولادسازان چینی متاثر از شیوع کرونا در بخشی از استان‌‌‌های چین و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای رقم خورده است، بنابراین با رفع محدودیت‌ها در روزهای پیش‌‌‌رو باید منتظر موج جدیدی از تقاضا در بخش مواد اولیه فولادسازی و محصولات نهایی باشیم که تحقق این برآورد می‌‌‌تواند از افزایش قیمت در زنجیره آهن و فولاد چین حمایت کند. نرخ معامله میلگرد فولاد در معاملات آتی بورس شانگهای طی روز جمعه هشتم آوریل به ۵‌هزار و ۱۱۰یوآن در هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش این محصول پس از اکتبر ۲۰۲۱ بود. اجرای قرنطینه سختگیرانه در شهر تانگشان چین به‌‌‌عنوان مرکز اصلی فولادسازی این کشور باعث شده است تا از میزان تولید و عرضه فولاد به بازار داخلی چین کاسته شود. ویروس کرونا در شهرها و استان‌‌‌های مختلف چین گسترش پیدا کرده و دولت پکن برای کنترل این بیماری دست به اعمال قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه در مناطقی زده است که با این ویروس درگیر هستند. این موضوع باعث شده است تا حمل‌‌‌ونقل مواد اولیه و محصولات نهایی به نقاط مختلف دچار چالش شود.

در حال حاضر اغلب فولادسازان چینی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند که این موضوع از رشد قیمتی فولاد در بازار داخلی چین حمایت کرده است. بر اساس گزارش CSLPC شاخص مدیران خرید (PMI) صنعت فولاد چین برای ماه مارس کاهش سه‌واحدی داشت و به ۳/ ۴۴واحد رسید. قرارگرفتن این شاخص در کمتر از ۵۰واحد از بروز رکود در این صنعت حکایت دارد. دومین ماه متوالی است که این شاخص در چین در مسیر کاهش ارزش قدم برمی‌‌ دارد؛ اما تحلیلگران اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای را عامل افت PMI واحدهای فولادی چین می‌‌‌دانند. افزایش نرخ فولاد در معاملات آتی چین در حالی که PMI فولادسازی چین رو به کاهش گذاشته، از برآورد فعالان این بازار از رشد تقاضا و قیمت در ماه‌‌‌های آینده حکایت دارد. اغلب فعالان بازار آهن و فولاد چین بر این باورند که با اتمام دور جدید قرنطینه‌‌‌ در این کشور باید منتظر جهش تقاضا برای فولاد بود. البته شیوع کرونا در چین باعث شده است تا میزان تقاضای فیزیکی برای محصولات فولادی در چین نیز کاهش داشته باشد؛ اما اغلب تجار این کاهش تقاضا را مقطعی و ناشی از محدودیت حمل‌‌‌ونقل دانسته و بر این باورند که با حل چالش فعلی باید منتظر موج جدیدی از تقاضا در روزهای آینده بود. در صورت تحقق برآوردها و افزایش تقاضا برای شمش و محصولات فولادی در چین ظرف روزهای آینده، با توجه به رشد هزینه مواد اولیه فولادسازی در این کشور از جمله نرخ سنگ‌‌‌آهن و زغال‌‌‌سنگ، احتمال افزایش مجدد قیمت وجود دارد.

البته وضع قرنطینه در استان‌‌‌های مختلف چین طی هفته‌‌‌های اخیر باعث شده است تا بر موجودی محصول تولیدشده در انبار فولادسازان چینی نیز افزوده شود؛ چرا که این قرنطینه‌‌‌ها تقاضا را نیز کاهشی کرده و امکان حمل محصول به مقصد را نیز کاهش داده است. با این حال، اغلب تجار چینی امیدوارند که با رفع این موج کرونا، دولت پکن به‌‌‌منظور حمایت از صنایع و کسب‌وکارها و بهبود رشد تولید ناخالص داخلی دست به اعمال سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی بزند که این موضوع می‌‌‌تواند تقاضا را برای محصولات فولادی در این کشور یکباره افزایش دهد.

معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا در سومین هفته از فروردین‌ماه در حالی با روند افزایشی همراه شد که نیروی محرکه لازم برای رشد داده‌‌‌های معاملاتی از طریق سیگنال افزایشی بهای ارز در بازار آزاد فراهم شد. به‌رغم کاهشی‌شدن دیگر متغیرهای اثرگذار بر این بازار، یعنی بهای هر بشکه نفت‌خام برنت و نرخ خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی یعنی نفتا در بازار جهانی، معاملات در مسیر افزایشی خود ادامه یافت تا سومین هفته کاری از سال جدید با رشد حجم معاملات به پایان برسد.

در جریان دادوستد مواد اولیه پتروشیمیایی در بورس‌کالا شاهد رشد داده‌‌‌های پراهمیت معاملات در هر دو بازار محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا بودیم که با اتمام تعطیلات نوروزی و بازگشت بسیاری از مشاغل و شروع کار در سال جدید، آن هم در شرایطی که ظرفیت انبارها کاهشی شده است، رشد حجم معاملات در هر دو بازار رقم خورد. البته تقاضای به ثبت رسیده در هر دو بازار و عرضه محصولات در بین شیمیایی‌‌‌ها افزایشی بود؛ اما میزان محصولات عرضه‌شده در بازار پلیمرها نسبت به هفته ماقبل به میزان اندکی کاهش یافت. به این ترتیب، رشد حجم معاملات را می‌‌‌توان در بازار پلیمرها از مسیر افزایش تقاضای خرید رهگیری کرد که هفته گذشته به میزان 98‌هزار و 837تن تقاضا در این بازار به ثبت رسید که نسبت به هفته ماقبل، افزایش 10درصدی را به همراه داشت. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که علاوه بر اتمام تعطیلات نوروزی و از سرگیری تولید در بسیاری از واحدهای صنایع تکمیلی پتروشیمیایی؛ بلاتکلیفی برجام و نامشخص بودن نتیجه این مذاکرات، رشد بهای ارز را رقم زده است. به این ترتیب با تکانه‌‌‌های افزایشی نرخ آزاد ارز، اهالی بازار به خرید محصولات پلیمری ترغیب شدند؛ چرا که طبق گفته برخی از کارشناسان این بازار به دلیل رشد تقاضای آخر سال گذشته برای محصولات نهایی، ظرفیت انبارهای مواد اولیه تا حد زیادی کاهش یافته که با توجه به ابهام دورنمای قیمت‌ها در هر دو بازار داخلی و خارجی، معامله‌‌‌گران محصولات پتروشیمیایی ترجیح دادند، در شرایط فعلی سطوح خریدهای خود را تا میزانی که موجودی انبار آنها به مقدار قابل قبولی برسد، بالا ببرند. از این رو شاهد رشد 10درصدی حجم معاملات پلیمرها به‌رغم کاهش عرضه‌‌‌ها در تالار فیزیکی بورس‌کالا بودیم. به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته به میزان 84‌هزار و 262تن انواع محصولات پلیمری در بورس‌کالا عرضه شد که نسبت به هفته دوم ماه جاری نزدیک به 6‌درصد کاهش داشت. این میزان عرضه که از متوسط عرضه‌‌‌های نیمه دوم سال گذشته نیز کمتر است، در کنار میزان تقاضای افزایشی در این بازار توانست برای دومین هفته متوالی در سال‌جاری رشد حجم معاملات را محقق کند؛ به گونه‌‌‌ای که هفته گذشته به میزان 70‌هزار و 845تن از پلیمرهای عرضه‌شده در بورس‌کالا معامله شد که رشد نزدیک به 8درصدی به همراه داشته است.

در بازار محصولات شیمیایی بورس‌کالا نیز رشد 14درصدی حجم معاملات به چشم می‌‌‌خورد؛ چرا که طی هفته گذشته بالغ بر 28‌هزار تن از انواع این محصولات مورد دادوستد قرار گرفت. افزایش میزان معاملات مواد اولیه شیمیایی در بورس‌کالا از مسیر رشد همزمان دو نیروی اصلی بازار، یعنی عرضه و تقاضا، اتفاق افتاد که طی هفته گذشته به ترتیب رشدی بالغ بر 19 و 20‌درصد را تجربه کردند.

رشد حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس‌کالا مهم‌ترین رخداد هفته گذشته در این بازار رسمی بود که البته به رقم جذابی منتهی شد. در هفته گذشته نزدیک به ۲میلیون تن انواع محصولات در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که رقم معنادار و جذابی محسوب می‌شود و از رشد ۹۱‌درصدی ارزش بازار فیزیکی حکایت دارد. در بازار مالی بورس‌کالا نیز بیش از ۲۱میلیون انواع گواهی مورد دادوستد قرار گرفت که رقم جذابی به شمار می‌رود. نکته مهم آنکه با آغاز به کار جدی‌تر بازارها می‌توان به رشد حجم و ارزش معاملات خوش‌بین بود.
این در حالی است که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و همین داده یک سیگنال محدودکننده در برابر رشد حجم معاملات است؛ اگرچه موجودی انبارها به‌نسبت پایین است و جرقه‌هایی از رشد بهای ارز آزاد نیز نکته مضاعفی برای تحریک تقاضا محسوب می‌شود. در هر حال روزهای اخیر زمانی برای حضور قدرتمند معامله‌گران در بازار فیزیکی و مالی بورس‌کالا نیست و همین مطلب می‌تواند دورنمای بهتری برای بازارهای متفاوت ترسیم کند. از همه مهم‌تر آنکه حجم دادوستد هفته گذشته در ارقام جذابی قرار داشته است که معرف روزهای خوب این بازار حتی در ماه رمضان به شمار می‌رود. قیمت‌ها در بازارهای جهانی بالاست و تعدیل نرخ جزئی تاثیر چندانی بر جذابیت‌های خرید برجای نمی‌گذارد، ولی جرقه‌های رشد بهای دلار آزاد می‌تواند به تحریک تقاضا منتهی شود؛ همان‌گونه که ردپای آن را می‌توان در بازار آتی مشاهده کرد.

در هفته منتهی به ۱۹فروردین‌ماه یک‌میلیون و ۹۴۹‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۸‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب رشد ۲۵ و ۹۱درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.

به گزارش کالاخبر، طی هفته سوم فروردین در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا، یک‌میلیون و ۶۷۲‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۳‌هزار و ۳۵۲میلیارد تومان معامله شد. در این تالار ۹۱۱‌هزار و ۹۰۲تن سیمان، ۴۷۷‌هزار و ۳۸۲تن فولاد، ۱۸۰‌هزار تن سنگ‌آهن، ۹‌هزار و ۲۰۰تن آهن اسفنجی، ۷‌هزار و ۲۶۰تن مس، ۲‌هزار و ۹۷۵تن آلومینیوم، ۷۲۰تن روی، ۲۰۰تن سرب، ۱۵۰تن سولفور مولیبدن و ۱۴کیلوگرم شمش طلا دادوستد شد.

در هفته معاملاتی یادشده در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۲۶۹‌هزار و ۱۱۵تن انواع کالا به ارزش ۵‌هزار و ۱۰۰میلیارد تومان به فروش رسید. معامله‌گران تعداد ۲۱میلیون و ۳۳۳‌هزار و ۲۲۳گواهی سپرده کالایی را به ارزش بیش از ۲۳۱میلیارد و ۲۶۵میلیون تومان در هفته منتهی به ۱۹فروردین معامله کردند. در هفته‌ای که گذشت، سیمان با دادوستد ۱۶میلیون و ۸۷۶‌هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش بالغ بر ۱۰میلیارد تومان دست به دست شد تا این دارایی پایه با کسب سهم ۷۹درصدی، از نظر حجم معاملاتی صدرنشین معاملات هفتگی شود و در صدر جدول جای گیرد. این میزان گواهی سپرده سیمان دست به دست شده، بالاترین سطح از زمان راه‌اندازی این ابزار در بورس‌کالا محسوب می‌شود.  زعفران نگین نیز با جابه‌جایی ۳میلیون و ۷۷۸‌هزار و ۷۹۷گواهی سپرده در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. این در حالی است که دارایی پایه مذکور با ثبت ارزش بیش از ۱۴۰۱میلیارد ریال از نظر ارزش معاملات، نخست و نسبت به سایر رقبا پیشتاز شد و به تنهایی ۶۰‌درصد ارزش کل معاملات این هفته را رقم زد. در نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا نیز تعداد ۵۹۰‌هزار و ۸۰۰ورقه بهادار مبتنی بر کالا در حالی مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن از رقم ۹/ ۷۳میلیارد تومان فراتر رفت و مقام سوم هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش کل معاملات به این دارایی پایه اختصاص یافت.

 

تالار سیمان بورس کالا امروز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه میزبان عرضه یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۱۰ تن سیمان از سوی ۶۳ شرکت سیمانی است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، از کل عرضه‌های امروز سیمانی ها در بورس کالای ایران، ۹۷۵ هزار و ۵۱۰ تن از نوع تیپ ۲، ۸۸ هزار و ۲۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۵۹ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و هزار و ۷۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

۶۵ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان تهران، ارومیه، سپاهان، آبیک، مازندران، ساوه، شرق، شاهرود، هگمتان، بجنورد، صنایع سیمان سامان غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا، فیروزکوه، عمران انارک، کردستان، صنایع سیمان گیلان سبز، ممتازان کرمان، خزر، گروه صنعتی ومعدنی سیمان تجارت مهریز، آذر آبادگان خوی، ایلام، فارس نو، اصفهان، نیزار قم، داراب، فراز فیروزکوه، صوفیان، اردستان، پیوند گلستان، صنایع سیمان شهرکرد و خوزستان هستند.

همچنین شرکت های توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، شمال، کارخانجات سیمان لامرد، لار سبزوار، زاوه تربت، نائین، صنایع سیمان نهاوند، غرب، کاوان بوکان، خمسه، باقران، اصفهان، جوین، زنجان، خاش، کرمان، آرتا اردبیل، دورود، قائن، کیاسر، کویر کاشان، زابل، دشتستان، کارون، فارس، خاکستری نی ریز، بین‌المللی ساروج بوشهر، توسعه ماهان کرمان، استهبان، یاسوج، سپهر قیر و کارزین، قشم نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو خواهند برد.

معامله ۱.۹ میلیون تن سیمان از ابتدای فروردین

از ابتدای فروردین ماه سال جاری ۲ میلیون و ۶۳۱ هزار تن سیمان عرضه و یک میلیون و ۸۹۷ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۵ میلیارد تومان را رقم زد.

معامله ۱۶ میلیون گواهی سپرده در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت ۱۶ میلیون و ۸۷۶ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۱۶ هزار و ۸۷۶ تن سیمان به ارزش ۱۰ میلیارد تومان دادوستد شد.

معاملات ۳۴.۸ میلیون تن سیمان در سالی که گذشت

از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالا (از ۹ خرداد سال گذشته) تا پایان سال، در مجموع ۳۴ میلیون و ۸۵۱ هزار تن سیمان به ارزش بیش از ۱۶.۹ هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

 

با توجه به وجود برخی مشکلات در زمینه تولید، بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده به توسعه واحدهای تولیدی از لحاظ تامین نقدینگی باشد زیرا در دنیا، نقدینگی یک سرمایه‌گذار تامین‌کننده، درصدی از سرمایه یک واحد تولیدی است و بیشتر آن از سیستم بانکی یا بازار سرمایه تامین می‌شود که متاسفانه این موضوع به عنوان معضلی جدی در ایران تلقی می‌شود.

مهدی کرباسیان، معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به کمک بازار سرمایه در رفع موانع تولید و ایجاد زمینه‌های لازم در راستای تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی اثرگذار بر روند تولید کشور است که باید هر یک از آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

وی نخستین مساله اثرگذار در زمینه تولید را مربوط به موضوع سرمایه‌گذاری دانست و افزود: این موضوع را باید بپذیریم که نرخ سرمایه‌گذاری در کل کشور صفر یا نزدیک به صفر است، چنین آماری نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاری در سطح کلان کشور صورت نگرفته یا جایگزینی برای این اقدام انتخاب نشده است؛ بنابراین وجود چنین حاشیه‌هایی باعث شده تا کشور نتواند به سمت توسعه و رونق تولید حرکت کند.

کرباسیان ادامه داد: با توجه به وجود چنین مصائب و مشکلاتی در مسیر تولید کشور، اکنون سیستم بانکی کشور دچار مشکل جدی سودآوری است و حتی برخی از آنها طبق ماده ١۴١ قانون اساسی ورشکسته محسوب می‌شوند؛ بنابراین سیستم بانکی کشور تحت تاثیر چنین مشکلاتی نمی‌تواند به حمایت از تولید بپردازد.

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بدیهی است بحث ارز، تحریم و نیز جابجایی ارزی از جمله مشکلاتی هستند که در مسیر تولید کشور وجود دارد، به همین دلیل بهتر است تا در ابتدا برای ایجاد رونق تولید در کشور زمینه رفع مشکلات فعلی صورت پذیرد.

وی گفت: در دنیا، نقدینگی یک سرمایه‌گذار تامین کننده درصدی از سرمایه یک واحد تولیدی است و بیشتر آن از سیستم بانکی یا بازار سرمایه تامین می‌شود که متاسفانه این موضوع به عنوان معضلی جدی در ایران تلقی می‌شود.

کرباسیان از موضوع نقدینگی برای واحدهای تولیدی به عنوان مساله‌ای مهم در تولید یاد کرد و گفت: در کنار این مسایل مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات وجود دارد و همچنین برای صادرکنندگان هم با مسایل مربوط به جابجایی نرخ ارز روبرو هستیم.

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به تحریم که به عنوان مشکل کلان اقتصاد کشور تلقی می‌شود و کشور را دچار مشکلات جدی کرده است، برخی از واحدهای تولیدی قادر بوده‌اند تا از امتیاز نیاز داخلی نهایت استفاده را برای تولیدات واحدهای خود داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مشکلاتی، بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده به توسعه واحدهای تولیدی از لحاظ تامین نقدینگی باشد و این بازار از جایگاهی ویژه در این زمینه برخوردار است.

کرباسیان به حضور گسترده مردم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر، رغبت مردم برای حضور در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و شاهد ورود سرمایه‌های چشمگیر مردم به این بازار بوده‌ایم.

معاون اسبق وزیر صمت، معدن و تجارت اظهار داشت: با وجود ناراحتی‌هایی که در ٢ سال گذشته برای مردم در این بازار ایجاد شد اما به نظر می‌رسد این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری جایگاه ویژه‌ای را به دست آورده و با توجه به حمایت انجام شده از بازار سرمایه می‌توان شاهد تقویت معاملات این بازار در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تقویت و حمایت از بازار سرمایه می‌توان شاهد کمک این بازار در حوزه تولید کشور و تامین نقدینگی تولید باشیم که این مساله زمینه‌ساز ایجاد شفافیت اقتصاد و کمک کننده به تحقق شعار سال است.

اخیرا شاهد اقدامات خوب و مثبتی از سوی سازمان بورس در بازار سرمایه بودیم که اقدامی مانند افزایش عمق مظنه هم در همین راستا انجام شد و سهامداران از طریق آن قادر به تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تری در راستای معاملات خود خواهند بود و می‌توانند با توجه به شرایط کلی بازار بازدهی معقولی کسب کنند.

رسول جاویدی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار اشاره کرد و گفت: بازار از مدت‌ها قبل وارد مدار ریزشی شد، هر چند در مقاطعی از زمان تحت تاثیر برخی از دلایل بنیادی مانند افزایش نرخ ارز یا رشد قیمت‌های جهانی شاهد افزایش قیمت در برخی از سهام بودیم اما این افزایش قیمت در بازار به همه شرکت‌ها تعمیم داده نشد.

وی ادامه داد: اکنون که صحبت‌ها در خصوص احیای برجام به نقل محافل تبدیل شده است، شاهد افزایش تقاضا برای سهام گروه‌های مرتبط با آن هستیم که در صدر آنها گروه خودرویی قرار دارد.

لیدری گروه خودرو در بازار سهام

جاویدی به لیدری گروه خودرو در بازار سهام اشاره کرد و گفت: براساس فاکتورهای بنیادی، قیمت بسیاری از سهام نیز از مدت‌ها قبل وارد دوران ارزندگی شدند و سهامداران در صورت انتخاب سهام مناسب قادر به کسب بازدهی معقول از این بازار خواهند بود.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری سبدگردان داریوش، اعتماد را به عنوان رکن اصلی در همه بازارها معرفی کرد و گفت: این اعتماد در بازار با ریزش قیمت سهام شرکت‌ها و عدم حمایت از بازار از بین رفت و بطور مداوم شاهد خروج پول از بازار بودیم.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها و بازگشت اعتماد به سهامداران شاهد استقبال بیشتری از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستیم، افزود: اگر اعتماد سرمایه‌گذاران از این بازار تحت تاثیر اقدامات هیجانی سلب نشود، شاهد چرخش پول بیشتر در صنایع مختلف و نیز تداوم روند صعودی بازار خواهیم بود.

تورم، جزء جدایی ناپذیر اقتصاد کشور

جاویدی تورم را جزء جدایی ناپذیر اقتصاد کشور دانست و گفت: تورم باعث افزایش اسمی درآمدها و سود شرکت‌ها می‌شود که این اتفاق در قیمت سهام شرکت‌ها نمایان خواهد شد؛ بنابراین تحت تاثیر چنین اتفاقی می‌توان انتظار روندی مثبت را از معاملات بازار داشت.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری سبدگردان داریوش با اعتقاد بر اینکه چرخش پول در صنایع مختلف سبب نوسانات قیمتی خواهد شد، گفت: به عنوان مثال در فصل مجامع، استقبال از سهام با سود تقسیمی مناسب بیشتر است، در این میان شرکت‌هایی که دارای طرح‌های توسعه‌ای هستند، می توانند جزو شرکت‌های مدنظر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سال ۱۴۰۱، سال سرمایه‌گذاری در بورس است یا خیر، اظهار داشت: اکنون در اقتصاد کشور با فاکتورهای متعدد و در عین حال متغیر زیادی روبرو هستیم؛ بنابراین نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر دقیقی را ارائه کرد اما بازار سرمایه به شرط عدم سلب اعتماد سرمایه‌گذاران، روندی خوب و مساعد را در پیش خواهد گرفت.

افزایش عمق مظنه و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه

جاویدی به افزایش عمق مظنه و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این اقدام جزو تصمیمات مثبت تلقی می شود و لازم بود این تصمیم برای سهامدارانی که در بازار قصد خرید یا فروش دارند اجرایی شود تا از وضعیت خریداران و فروشندگان مطلع شوند و از طریق آن قادر به تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تری در راستای معاملات باشند.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری سبدگردان داریوش ادامه داد: در گذشته این مساله در اختیار استیشن و سامانه معاملات گروهی بود اما اکنون در اختیار همه قرار گرفته تا بتوانند با دیدی بهتری معاملات خود را انجام دهند.

وی به اقدامات مثبت سازمان بورس در راستای بهبود روند معاملات بازار اشاره کرد و گفت: اخیرا شاهد اقدامات خوب و مثبتی از سوی سازمان بورس در بازار سرمایه بودیم که اقدامی مانند افزایش عمق مظنه هم در همین راستا انجام شد، امید است که در آینده نیز شاهد اقدامات مفیدتری در جهت گسترش بازار باشیم.

جاویدی با بیان اینکه افزایش عمق مظنه باعث می شود تا سرمایه‌گذاران خرد بتوانند با دیدی بازتری اقدام به انجام معاملات در بازار کنند، افزود: این مورد سبب افزایش کارایی بازار خواهد شد و امید است که چنین اقداماتی سبب برگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران خرد شود.

پارلمان اتحادیه اروپا در آخرین پیش‌نویس مقررات بازار دارایی‌های دیجیتال اروپا (MiCA)، سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا (ESMA) را به‌عنوان نهاد نظارتی ارشد حوزه ارزهای دیجیتال در این منطقه تعیین کرد. این سازمان اروپایی وظیفه دارد به مؤسسات و صرافی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مجوز اعطا کند و نهادهای تنظیم‌کننده ارزهای دیجیتال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تحت کنترل خود قرار دهد.

این پیش نویس تقلیدی از سیستم اتحادیه اروپا برای تأیید مجوزهای بانکی در این منطقه است که در آنجا بانک مرکزی اروپا تنها مرجعی است که می‌تواند مجوزهای بانکی به نهادهای درون سیستم را اعطا یا باطل کند و اکنون چنین قدرتی به سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا در زمینه ارزهای دیجیتال داده شده است. با این مقررات جدید، نحوه تأیید مجوزهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در اروپا تغییر می‌کند و قدرت نهادهای تنظیم‌کننده کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا را تضعیف می‌کند.

 

لارک دیویس، سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال و تولیدکننده محتوا معروف در توییتی اعلام کرد که دیدگاه مثبتی نسبت به آینده اتریوم دارد و معتقد است که پس از ارتقاء اتریوم ۲.۰، بهای هر واحد از دومین ارز دیجیتال برتر بازار به ۱۰ هزار دلار خواهد رسید. او همچنین در توییترش ضمن ارائه این پیش بینی به منتقدان اتریوم نیز تاخت. انتظار می‌رود که این ارتقاء جدید اتریوم در تابستان صورت پذیرد، هر چند این حدس و گمان هنوز تأیید نشده است.

شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی بورسی طی سال گذشته با فروش ۵۵۳ هزار میلیارد تومانی، رشد ۷۱ درصدی را تجربه کردند؛ همچنین ۲۱ درصد از فروش کل بورس به این شرکت‌ها اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از (ایمیدرو)، عملکرد ۷۴ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی در بورس طی سال گذشته با رشد ۷۱ درصدی به ۵۵۳ هزار میلیارد تومان رسید؛ این در حالی است که میزان فروش این شرکت ها طی اسفند ۱۴۰۰ نیز رشد ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی سال گذشته با فروش بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان شاهد رشد ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ بود.

فروش بورسی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز طی ۱۲ ماهه سال گذشته به بیش از ۷۹ هزار میلیارد تومان رسید که افزایش ۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن نشان می دهد.

همچنین طی مدت یاد شده، شرکت فولاد خوزستان با فروش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان شاهد رشد ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ بود.

سهم ۲۱ درصدی شرکت های معدنی در بورس

شرکت های معدن و صنایع معدنی در سال گذشته توانستند با فروش ۵۵۳ هزار میلیارد تومان، ۲۱ درصد از فروش کل بورس را به خود اختصاص دهند.

این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۱۹ درصد از سهم فروش شرکت های معدنی را به خود اختصاص داد و در رتبه نخست این شرکت ها قرار گرفت.

همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان هریک با سهم ۱۳ درصدی در رتبه دوم و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با ۱۲ درصد سهم از فروش کل در رتبه سوم فروش شرکت های معدنی در بورس قرار گرفت.

این روزها توجه سرمایه‌گذاران بورسی متوجه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی است. متغیری که چشم‌انداز سودسازی سهام کامودیتی‌محور را در نگاه سهامداران و برخی از کارشناسان مثبت جلوه می‌دهد. اما آیا رشد قیمت کالاهای اساسی محرک بی‌قید و شرط صعود‌ سهام مربوطه در بورس تهران است؟ این مهم در میان‌مدت و بلندمدت چه ریسکی پیش روی سهامداران بورسی و شرکت‌های کالامحور قرار می‌دهد؟
ریسک جهانی برای بورس تهران
با شروع سال‌جدید و همزمانی آن با تحولات رخ داده در بازارهای جهانی که از جنگ اوکراین ناشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، رونقی بهاری در بازار سهام شکل گرفت که توانست بازده این بازار در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ابتدایی سال‌ را به بیش از ۷‌درصد برساند. هر چند در ادامه اندکی تردید باعث شد تا مختصری از این سود بازپس داده شود. در این مقطع فعالان بازار با توجه به حساسیت فروش شرکت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی و احتمال بالای کمبود عرضه کامودیتی در بازارهای یادشده فرض را بر این گذاشتند که وضعیت فعلی یعنی چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبت قیمت‌ها در بازار جهانی در نهایت راه را برای رونق بلندمدت بورس فراهم خواهد کرد. این در حالی است که همین افزایش شدید قیمت‌ها حالا در کنار تورم قابل پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی اقتصاد جهانی که از زمان شیوع کرونا و متعاقبا افزایش پایه پولی در اقتصادهای عمده محل بحث اقتصاددان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود، مزید بر علت شده و احتمال بروز رکود و نتیجتا کاهش تقاضا در سطح بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی برای کالاهای اساسی را افزایش داده است که قطعا در صورت وقوع، باید منتظر اصابت ترکش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن بر بدنه بازار سهام ایران نیز باشیم؛ جایی‌که تجربه مشابه آن در نیمه نخست سال‌۸۷ به رکودی دردناک در بورس تهران منجر شد، ضمن آنکه احتمال چرخش جدی و سریع قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صورت بروز تحولات سیاسی وجود دارد؛ دو نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باید مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بورسی در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گیرد.

سیاه و سفید این روزهای بورس
چند وقتی است که بازار سرمایه مجددا بر مدار صعود افتاده و توانسته از ابتدای سال‌تاکنون بازدهی در حدود ۷‌درصد را برای سرمایه‌گذاران بورسی به ارمغان بیاورد. در این مدت عوامل متعددی سبب شده تا بازار از آن فضای رخوت سال‌گذشته فاصله بگیرد و با دیدی بهتر مسیر پیش‌روی بازار سهام را بنگرد، با این‌حال در همین مدت نیز فضا آنقدر که باید و شاید برای رونق هموار نبوده است. همچنان تعداد بسیار زیادی از فعالان بازار با نگاه توام با تردید معاملات سهام را رصد می‌کنند و آنهایی هم که در این شرایط خریدار هستند عموما با دیدی کوتاه‌مدت وارد چرخه معاملات سهام می‌شوند. همین امر سبب شده تا حد سود در بازار چندان نسبت به سال‌قبل افزایش پیدا نکند و بازار روزهای طی شده را با شناسایی سودهای حدودا ۱۰‌درصدی و بعضا ۲۰‌درصدی پشت‌سر بگذارد. در حال حاضر فعالان کوتاه‌مدتی بازار سهام سعی می‌کنند تا دست بازار را بخوانند و سرمایه خود را به سمت موقعیت‌هایی گسیل دهند که در آنها اقبال عمومی بیشتر از اقبال کارشناسان به همین موقعیت‌ها است. البته این به آن معنا نیست که سهام در شرایط کنونی فاقد ارزندگی لازم برای خریداری‌شدن است.

در نگاهی کلی‌تر اتفاقا بسیاری از نمادهایی که در روزهای گذشته مورد‌توجه سرمایه‌گذاران خرد بازار قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، همان نمادهایی هستند که ارزندگی بنیادی نیز دارند، با این حال صرف نگاه خریداران به آنها لزوما ناشی از دیدگاه تحلیلگرانه نیست. به عبارت بهتر این روزها سهام به‌ویژه گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بیشتر بر اساس تصورات و خوش‌بینی خریداری می‌شوند تا تحلیل‌های دقیق. همین امر سبب شده تا این روزها بازار سهام جذابیت و البته ریسک‌های خاص خود را داشته باشد. هفته اخیر در شرایطی خاتمه یافته که بازده بورس در طول این مدت در حدود ۲/ ۲‌درصد بوده است. در این مدت فعالان بازار سهام اگرچه همچنان نسبت به خرید سهام مشتاق بودند با این حال افزایش تعداد نمادهای قرمزپوش حکایت از آن داشت که اقبال به بازار سرمایه نسبت به گذشته تا حدودی کمتر شده است. آیا دوره رشد بازار تمام‌شده و پیشروی قیمت‌ها در این مدت تنها خوش‌بینی ناشی از آغاز سال‌نو و سایر عوامل نظیر صعود قیمت‌های جهانی بوده یا اینکه احتمالا می‌توان در ادامه نیز شاهد بازاری سبزپوش بود؟ دادن جوابی دقیق به این سوال چندان آسان نیست با این حال برای رسیدن به جواب حدودی که از لحاظ کلی دارای منطق باشد نیز با درنظرگرفتن چند عامل مهم غیر‌ممکن نخواهد بود.

صعود ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار قیمت‌های جهانی
چند وقتی است که در بازار جهانی کالاهای اساسی، قیمت دارایی‌ها رو به افزایش است. خلق پول در کشورهای پیشرفته که به واسطه شیوع کرونا و لزوم جبران زیان‌های ناشی از این پاندمی رخ داده، حالا سبب‌شده تا چشم‌انداز تورمی موجود در اقتصاد، قیمت‌ها را افزایش دهد. روزهای گذشته در حالی خاتمه یافته‌اند که این چشم‌انداز همچنان پابرجاست و نه‌تنها به واسطه خود عوامل اقتصادی یادشده امکان تداوم‌یافته بلکه به سبب جنگ اوکراین و افزایش تنش میان غرب و روسیه، تشدید نیز شده است. این در حالی است که عامل جنگ به‌عنوان مهم‌ترین دلیل صعود قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه همچنان ادامه دارد و اگرچه خبرها حکایت از تغییر رویکرد روسیه در تهاجم کنونی به اوکراین و افزایش تمرکز بر شرق اوکراین دارد، با این حال هیچ‌کدام نمی‌تواند در آینده نزدیک سبب کاهش ریسک وارده از این طریق به اقتصاد جهانی شود.

همین امر سبب شده تا هم تورم و هم جنگ، فعلا به یاری تولیدکنندگان کالاهای اساسی بیایند و واکنش مثبت بورس‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور از جمله ایران را به‌دنبال داشته باشد. مساله از این قرار است که اگر فرض کنیم در طول سال‌جاری هیچ ریسک داخلی نمی‌تواند سودآوری شرکت‌ها را با مشکل مواجه کند، می‌توانیم به این مساله خوشبین باشیم که سال‌جاری حتی با فرض شرایط فعلی سال‌خوبی برای شرکت‌ها باشد. رشد قیمت‌های جهانی به دلار در مقابل رشد دستمزدها و هزینه‌های داخلی به ریال می‌تواند شرایطی را رقم بزند که در آن حتی با فرض تداوم تحریم‌ها، وضعیت برای تولیدکنندگان کالاهای اساسی در ایران بهتر از گذشته باشد، با این‌حال باید توجه داشت که دو حالت تداوم جنگ در شمال دریای‌سیاه و عدم‌تداوم آن می‌تواند واکنش بازارهای جهانی را در پی داشته باشد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین هم به آن اشاره شد، هم اوکراین و هم روسیه هر دو از تولید‌کنندگان بزرگ کالاهای اساسی از محصولات کشاورزی گرفته تا محصولات فلزی هستند.

از آنجایی که با شروع جنگ، اوکراین از تداوم تولید به روال قبلی بازمانده است و روسیه نیز به واسطه تحریم‌ها در فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده، انتظار می‌رود تداوم جنگ به افزایش قابل‌توجه قیمت تمام‌شده محصولات بینجامد، از این‌رو بعید است که در‌ ماه‌های پیش‌رو در صورت ادامه‌یافتن جنگ شاهد افت ارزش فروش شرکت‌ها باشیم، مضاف بر اینکه خود عامل تورم انتظاری نیز به گفته کارشناسان اقتصادی خارجی و داخلی عصر تورمی جدیدی را ایجاد کرده که احتمالا رویارویی با تبعات آن به این سادگی‌ها نخواهد بود، از این‌رو انتظار می‌رود اقتصاد جهانی برای ‌ماه‌ها یا حتی سال‌ها در معرض هیجانات وارده از سیاست‌هایی باشد که به‌منظور کنترل تورم در پیش گرفته می‌شود، اما در آن روی سکه نیز جزئیاتی وجود دارد که اگرچه به اندازه مسائل شرح‌داده شده خوشحال‌کننده نیست، اما از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیم رکود
تورم همیشه هم اتفاق خوبی نیست، مخصوصا وقتی که در کشوری زندگی کنید که در طول چند دهه، تورم زیر ۵‌درصد داشته و مردم آن به مانند مردم ایران نمی‌توانند با کاهش ارزش پول، خود را با شرایط به‌سرعت وفق دهند. زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارد، مردم به سبب عدم‌تطبیق‌پذیری سریع با شرایط سعی می‌کنند تا کمتر خرید کنند. این کاهش میل به خرید خود را بیشتر درخصوص کالاهایی نشان می‌دهد که خرید آنها چندان ضروری نیست و در اولویت سبد مصرف مردم قرار ندارد. البته این به آن معنا نیست که تقاضای کل در اقتصاد به‌سرعت کاهش خواهد یافت. در این زمان کاهش قدرت خرید رفته‌رفته با افزایش تقاضا رو به افول می‌گذارد و استخدام نیروی کار کاهش می‌یابد تا جایی که تداوم کاهش تقاضا تا حدی پیش می‌رود که تقاضای نیروی کار نیز منفی شده و تعدیل نیروها آغاز می‌شود. در چنین حالتی اقتصاد در حالت رکودی قرار گرفته و اوضاع رو به وخیم‌ترشدن می‌گذارد. آنچه که امروز در آمریکا در جریان است دقیقا احتمال وقوع چنین حالتی را پررنگ کرده است.

داستان از این قرار است که شیوع کرونا در سال‌۲۰۲۰ سبب شد تا اعمال محدودیت‌های سراسری در تمامی کشورهای دنیا و به‌تبع آن ایالات‌متحده، دولت‌ها را مجبور به اهدای کمک‌های معیشتی به بخش‌هایی کرد که در طول مدت قرنطینه از تداوم فعالیت ناتوان بودند. همین امر باعث شد تا دولت‌ها برای اهدای این کمک‌ها اقدام به چاپ گسترده پول کنند، چراکه برای مبالغ پرداختی در عمل پولی موجود نبود. به‌دنبال این اتفاق پایه پولی بانک‌های مرکزی من‌جمله آمریکا به‌شدت رشد کرد؛ عاملی که بیش از هر چیز تورم را به‌دنبال داشته است. در حال‌حاضر انتظار می‌رود که تورم ۱۲‌ماه منتهی به‌ ماه مارس به حدود ۲/ ۸درصد برسد که افزایشی ۳/ ۰درصدی نسبت به‌ماه قبل را نشان می‌دهد. لازم به یادآوری است که با رسیدن تورم ‌ماه فوریه به حدود ۹/ ۷درصد، تورم در ایالات‌متحده به سقف ۴۰ ساله خود رسیده بود. این در حالی است که در ‌ماه‌های اخیر قیمت نیروی کار در این کشور بالا بوده و افزایش هزینه‌های تولید به امکان افزایش رکود در این اقتصاد هم دامن زده بود.

همین امر و همچنین احتمالا تشدید بحران بدهی در چین که ناشی از افزایش نکول در بخش ساختمان و همچنین افزایش فشار به تولیدکنندگان برای بیشترنشدن تورم مصرف‌کننده در اقتصاد است، می‌تواند احتمال بروز رکود در چین را بیشتر کند، با این‌حال از آنجایی که نحوه تصمیم‌گیری مقامات چینی به اندازه ‌سازوکار تصمیم‌سازی در کشورهای غربی شفاف نیست، هنوز مشخص نشده که عمق این رکود احتمالی و نحوه مقابله با آن چه خواهد بود. طبیعتا تا زمانی که مصائب ناشی از جنگ میان اوکراین و روسیه بیشتر حواس تحلیلگران اقتصادی را به خود جلب کرده، مسائل چین چندان مورد‌توجه نخواهد بود، اگرچه به سبب بزرگ‌بودن اقتصاد این کشور می‌تواند عدم‌اطمینان را در اقتصاد جهانی افزایش دهد.

به هر حال وضعیت فعلی اقتصاد جهانی سبب شده تا فعلا نگاه تحلیلگران بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی به جبهه دوخته شود. یکی جنگ یادشده و دیگری آمار اقتصادی آمریکا که به‌طور پیش‌نگرانه حکایت از افزایش احتمال رکود دارد. هفته گذشته در حالی خاتمه یافت که در طول آن بازارها به دقت واژگونی منحنی بازده در آمریکا را مورد‌توجه قرار داده بودند. این عامل یکی از مواردی است که می‌تواند به‌عنوان ورود آمریکا به دوره رکودی تلقی شود؛ جایی‌که طی ۶۰ سال‌گذشته این رویداد به‌جز یک مورد استثنا همواره به‌معنای فروافتادن اقتصاد ایالات‌متحده به ورطه رکود یعنی رشد اقتصادی منفی در دو فصل متوالی، به‌طور میانگین ۱۸‌ماه پس از تثبیت این رویداد بوده است، با این‌حال مقابله با تورم به حدی در دستور کار فدرال‌رزرو بوده که در طول همین هفته افزایش فروش اوراق در بازار که به رشد بازده آن منتهی می‌شود، توانست تا حدی تقاضا را در بازارهای دارایی کاهش بدهد.

مسیر بورس از منظر اقتصاد جهانی
کاهش قیمت دارایی از یک‌سو و رکود جهانی از سوی دیگر دقیقا همان چیزی است که می‌تواند روند کنونی بورس را تهدید کند. بازار سهام که در سال‌های اخیر تا حد زیادی به‌سوی تورم همگرایی داشته، اگرچه در شرایط کنونی به واسطه رونق بازارهای جهانی از ‌ماه‌های قبل بهتر است، با این حال ممکن است که به واسطه سیاست‌های ضد‌تورمی جاری و تشدید آنها در‌ ماه‌های پیش‌رو تهدید شود، ضمن آنکه دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهش کامودیتی ناشی از عوامل غیربنیادی (عرضه و تقاضای پایدار) آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری زیادی در میان‌مدت به‌دنبال دارد. در این شرایط چه برجام احیا شود و چه نشود، آنچه که مسلم خواهد بود، مهم‌ترین عامل پیش‌روی سهام دلاری که حدود ۷۰‌درصد ارزش بازار سهام کشور را در‌بر می‌گیرد، همین تحولات اقتصاد بین‌الملل است که می‌تواند در مسیر پیش‌رو بر بازار اثر بگذارد. در این شرایط ابدا بعید نیست که بازار سهام با خوش‌بینی به احیای برجام و حتی حصول توافق قطعی پیرامون آن در نمادهای ریالی با افزایش قیمت همراه شده و در نمادهای دیگر عکس‌العمل به شرایط کنونی را با اخبار روز و تحولات اقتصاد جهانی تعدیل کند.

با نگاهی به تجربه تاریخی بورس نیز می‌توان به این خطر پی برد؛ جایی‌که در نیمه نخست سال‌۸۷ شاهد استقبال استثنایی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به بورس (ناشی رشد قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دلیل حباب بازار مسکن غرب) و افزایش ارتفاع حدود ۲۰‌درصدی نماگر اصلی این بازار باشیم اما در ادامه بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گرفتار رکودی دردناک و قفل سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صفوف فروش شدند. اما این تمام ماجرا نیست؛ بارها کارشناسان این نکته را گوشزد کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که احتمال تغییر جهت سریع و البته شدید بازارهای جهانی همگام با تحولات سیاسی وجود دارد و در این‌صورت طبیعتا شوک کاهشی به سهامدارانی وارد خواهد شد که با این استدلال دست به خرید سهام کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور زده‌اند، از همین‌رو شاید بهتر باشد که سرمایه‌گذاران با توجه بیشتر به مدیریت سرمایه، سرمایه‌گذاری در بورس۱۴۰۱ را بیش از پیش تیزبینانه و با احتیاط بیشتر رصد کنند و تمامی این موارد را در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود لحاظ کرده و هوشمندانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر معامله کنند.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما