به گزارش تجارت‌نیوز، فزر آخرین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ بود که در بهمن ماه پارسال انجام شد. عرضه اولیه‌‌ای که به نوعی نماد اعتراض سهامداران بورس هم بود. در این عرضه اولیه میزان مشارکت بسیار کاهش پیدا کرد و حتی این نماد پایین‌ترین میزان مشارکت از سال ۹۹ تاکنون را به خود اختصاص داد.

آمار‌های نشان می‌دهد که میزان مشارکت در عرضه اولیه فزر تنها یک میلیون و  ۲۶۱ هزار و  ۴۵۵ کد معاملاتی بوده است. این در حالی بود که میزان مشارکت در عرضه اولیه‌‌های قبلی حتی به ۵.۵ میلیون نفر هم رسیده بود. بنابراین می‌توان گفت که میزان مشارکت عرضه اولیه فزر به حدود یک پنجم کاهش یافت.

کدام شرکت‌ها شانس عرضه دارند؟
محمدامین قهرمانی، مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران در اسفندماه سال گذشته گفت: بورس تهران برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه اولیه سهام ۱۰ شرکت درج شده و هفت شرکت‌ پذیرفته‌ شده را انجام داده تا در فرصت مناسب نسبت به عرضه آنها اقدام کند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ حداقل ۱۷ شرکت آماده عرضه اولیه باشند. کدام شرکت‌ها شانس عرضه اولیه در سال ۱۴۰۱ را دارند؟

سال گذشته چند نماد در بورس درج شدند و احتمال عرضه‌ اولیه آن‌ها وجود داشت. در هفته اخیر نیز دو نماد جدید عالیس و امیران برای قرار گرفتن در لیست عرضه اولیه‌ها درج شدند.

همچنین نماد‌های گلپخش، آلومینا، سفید، شرازی، اردستان و کایزد و چند نماد دیگر در بازار‌های بورس و فرابورس درج شدند که احتمال عرضه اولیه آن‌ها نیز در بورس وجود دارد.

عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ کدام‌اند؟
پتروشیمی الوند
شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس
شرکت حمل و نقل ریلی رجا
پتروشیمی اروند
فروشگاه شهروند
حریر خوزستان
هلدینگ سلولزی
کارگزاری صبا تامین
صنایع عمومی تامین
خدمات ارتباطی رایتل
سرمایه گذاری صنایع لاستیک (نخ تایر صبا)
شیمی بافت
پخش دارویی اکسیر
پالایشگاه امام خمینی شازند
تپسی
زیرمجموعه‌های شستا در صف عرضه اولیه
همچنین نماد شستا در گزارش تفسیری خود برنامه عرضه اولیه‌های زیرمجموعه‌های خود برای تابستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ را اعلام کرده بود که این عرضه اولیه‌ها انجام نشد تا احتمالا برخی از آنها در سال ۱۴۰۱ در بورس عرضه شوند.

 

قیمت نفت در روز دوشنبه حدود ۴ دلار سقوط کرد، این در حالی است که نگرانی ها درباره کاهش تقاضای سوخت در چین پس از اینکه مقامات شانگهای گفتند که مرکز مالی این کشور را برای آزمایش کووید-۱۹ طی ۹ روز تعطیل خواهند کرد، افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، بازار هفته دیگری از ابهام را آغاز کرد که از یک طرف به دلیل جنگ مداوم بین اوکراین و روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان و گسترش قرنطینه های مرتبط با کووید در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، تحت تاثیر قرار گرفت.

در آخرین روز معاملاتی هفته بهای معاملات آتی نفت برنت با کاهش ۳ دلار و ۸۸ سنت معادل ۳.۲ درصد کاهش تا ۱۱۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز در کمترین میزان با ۳ دلار و ۹۲ سنت معادل ۳.۴ درصد کاهش به ۱۰۹ دلار و ۳۰سنت رسید.

به گفته کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد در شرکت Fujitomi Securities Co Ltd، قفل‌کردن شانگهای باعث شد سرمایه‌گذاران ناامید دوباره به فروش برسند، زیرا انتظار داشتند از چنین قرنطینه‌ای اجتناب شود.

او افزود: بازار تاثیر حمله موشکی جمعه گذشته به تاسیسات توزیع نفت عربستان را مورد توجه قرار داده است.

کازوهیکو سایتو گفت: با این حال، از آنجا که اوپک پلاس کمتر احتمال دارد تولید نفت خود را با سرعت بیشتری نسبت به ماه‌های اخیر افزایش دهد، ما انتظار داریم که بازار نفت در اواخر این هفته دوباره صعودی شود.

شانگهای روز یکشنبه اعلام کرد همه شرکت‌ها و کارخانه‌ها تولید را به حالت تعلیق در می‌آورند یا از مردم می‌خواهند که از راه دور در یک قرنطینه دو مرحله‌ای در طی ۹ روز کار کنند، پس از اینکه شهر یک رکورد روزانه جدید برای عفونت‌های بدون علامت COVID-۱۹ گزارش کرد.

با کاهش بیشتر تقاضای سوخت، حمل‌ونقل عمومی، از جمله خدمات حمل‌ونقل سواری، نیز در طول قرنطینه به حالت تعلیق در خواهد آمد.

روز جمعه، حوثی‌های یمن اعلام کردند که حملاتی را به تاسیسات انرژی عربستان سعودی انجام داده‌اند و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی آرامکو در جده مورد اصابت قرار گرفته است که منجر به آتش‌سوزی در دو مخزن ذخیره‌سازی شد، اما تلفات جانی نداشت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس قرار است روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند.

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواست های کشورهای مصرف کننده بزرگ از جمله ایالات متحده برای افزایش تولید مقاومت کرده است. این گروه از آگوست تا کنون هر ماه تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است تا کاهش تولید خود را در زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ به تقاضا آسیب رساند، کاهش دهد.

یک منبع گفت: برای کمک به کاهش عرضه، ایالات متحده در حال بررسی انتشار نفت دیگری از ذخایر استراتژیک نفت است که می تواند بزرگتر از فروش ۳۰ میلیون بشکه ای در اوایل ماه جاری باشد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، در ساعت ۸:۲۹ به وقت تهران، با کاهش ۲.۷۹ درصدی در هر بشکه، ۱۱۷ دلار و ۲۸ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۳.۱۰ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۰ دلار و ۳۲ دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۵۴درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۴۳ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۰.۹۹ درصدی، ۲۵ هزار و ۳۶ دلار معامله شد.

مس با کاهش ۰.۷۹ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۶۶۱ دلار قیمت خورد.

 

به طور معمول حذف ارز ترجیحی از صنایع به عنوان خبری مثبت برای صنایع مربوطه تلقی می شود، دلیل آن هم این است که روند تولید و فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می کند و آنها دیگر درگیر دریافت ارز و خرید ماده اولیه از طریق آن ارز نخواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که از مدت ها قبل مورد بحث قرار گرفته بود در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت و اقدامات مربوط به انجام این اتفاق توانست شتاب بیشتری به خود بگیرد.

روز گذشته، وزیر بهداشت از حذف ارز ترجیحی دارو خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند، زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.

این خبر در ابتدا با حاشیه‌هایی در میان سهامداران گروه دارویی همراه شد و به دنبال بررسی تاثیر این اتفاق بر سهام گروه دارویی هستند که در این زمینه «آراد پورکار»، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به حذف ارز ترجیحی از داروها و تاثیر آن بر سهام دارویی ها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: حذف ارز ترجیحی بر بهای تمام شده سهام شرکت‌های دارویی تاثیرگذار است و با این اتفاق زمینه افزایش بهای تمام شده فراهم می شود.

وی اظهار داشت: اگر همسو با بهای تمام شده محصولات نرخ فروش آنها افزایش پیدا نکند سودآوری شرکت‌ها نزولی می‌شود و این امر منجر به ایجاد ضرر و زیان ها شرکت‌ها خواهد شد.

پورکار با بیان اینکه به طور معمول حذف ارز ترجیحی از صنایع به عنوان خبری مثبت برای صنایع مربوطه تلقی می‌شود، گفت: دلیل آن هم این است که روند تولید و فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و دیگر درگیر دریافت ارز و خرید ماده اولیه از طریق آن ارز نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نکته ای که می تواند در سودآوری شرکت‌ها مهم باشد و تاثیر چشمگیری را بر فعالیت این صنایع بگذارد؛ این است که این شرکت‌ها افزایش نرخی را درخور بهای تمام شده تجربه کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است اقدامی صورت گیرد تا شرکت‌ها بتوانند به میزان افزایش بهای تمام شده، افزایش نرخی را بگیرند که حاشیه سود خود را نگه دارند، گفت: حال اگر قرار باشد حذف ارز ترجیحی منجر به افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها شود این حاشیه سود به صورت ریالی افزایش سودآوری را برای شرکت‌ها به همراه دارد و این شرکت‌ها می توانند در بازار سرمایه مورد تقاضا قرار بگیرند.

پورکار خاطرنشان کرد: مهمترین نکته ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد افزایش نرخی است که بعد از حذف ارز در دستور کار قرار می دهند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال نسبت به هفته قبل ۱.۳ درصد رشد کرده و برای پنجمین روز متوالی بالای ناحیه ۲ تریلیون دلار مانده است. در هفت روز اخیر قیمت بیت کوین حدود ۹ درصد و بهای اتریوم هم ۸.۵ درصد افزایش یافته است. در میان ۱۰ ارز برتر بازار هم کاردانو با ۲۶.۵ درصد جهش قیمتی، بیشترین پیشرفت را ثبت کرده است. آخرین مرتبه‌ای که ارزش بازار در ناحیه ۲ تریلیون دلاری قرار داشت مربوط به هفته نخست ماه مارس (اواسط اسفند ۱۴۰۰) بود.

قیمت بیت کوین از تاریخ ۴ ژانویه (۱۴ دی ۱۴۰۰) تاکنون به بالاترین سطح خود رسیده و برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ کلوز هفتگی آن بالای ۴۵,۵۰۰ دلار بوده است. بیت کوین برای دستیابی به این قیمت از ناحیه مقاومتی ۴۴,۵۰۰ عبور کرده است. بهای این ارز دیجیتال هم‌اینک حدود ۴۶,۹۰۰ دلار است و با اوج تاریخی خود تقریباً ۳۰ درصد فاصله دارد.

بورس مسکو در روز دوشنبه معاملات محدود خود را به تمام سهام گسترش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، روسیه در جلسه کوتاه دیگری در روز دوشنبه معاملات محدود را به تمام سهام فهرست شده در بورس مسکو گسترش خواهد داد.

بر اساس بیانیه وب‌سایت بانک مرکزی روسیه، بورس مسکو سهام روسیه را علاوه بر اوراق قرضه شرکتی و شهرداری، در یک جلسه کوتاه چهار ساعته معامله خواهد کرد. این بانک خاطرنشان کرد: ممنوعیت فروش کوتاه‌مدت این اوراق اعمال خواهد شد.

روسیه معاملات ۳۳ سهام محلی را از روز پنجشنبه از سر گرفت و اقداماتی از جمله جلوگیری از خروج خارجی‌ها از سهام محلی و ممنوعیت فروش کوتاه‌مدت برای جلوگیری از تکرار رکود ۳۳ درصدی که در روز اول جنگ اوکراین مشاهده شد را اتخاذ کرد.

شاخص بورس مسکو (MOEX) در روز پنجشنبه ۴.۴ درصد افزایش یافت اما بیشترین افزایش در روز جمعه معکوس شد. سهام روسیه امسال بدترین عملکرد را در جهان دارد.

بانک روسیه اعلام کرد که بورس همچنین معاملات سهام خارجی را از روز دوشنبه از سر خواهد گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر انجام نظارت‌های هوشمند بر عملکرد بانک‌ها در سال جدید، هفت فرمان مهم به منظور حمایت از رونق تولید صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در دیدار نوروزی با مدیران عامل بانک‌ها گفت: بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت‌های هوشمند خود را گسترده‌تر خواهد کرد؛ به همین منظور بانک‌ها باید:

– انضباط مالی و بهداشت اعتباری خود را در دستور کار جدی قرار دهند.

– اعطای تسهیلات بانکی به مردم را با رعایت اعتبار سنجی دقیق و وثایق سهل‌تر، تسهیل کنند.

– تسهیلات بانکی را به صورت هدفمند و صحیح به بخش‌های مختلف تولیدی اعطا کنند.

– تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی به بخش‌های غیرمولد را متوقف کنند.

– مراقبت‌های لازم در زمینه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به صورت دقیق انجام دهند.

– مدیریت نقدینگی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند و نظارت هوشمند بر مصرف تسهیلات را عملیاتی سازند.

– اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ جز با سپردن وثایق معتبر، ممنوع است.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک‌ها قبلاً می‌توانستند طلا، اوراق و ارز را به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی بگذارند، افزود: در سال جاری، موارد دیگری هم به این وثایق اضافه شده و به زودی دستورالعمل آن نیز آماده ارسال می‌شود. در این شرایط بانک مرکزی می‌تواند این وثایق را در صورت عملی نشدن تعهد بانک‌ها در سامانه‌ای به فروش برساند.

صالح آبادی همچنین بر ضرورت عملیاتی شدن اصلاح نظام بانکی تاکید کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی در سه حوزه رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها، رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی و رابطه بانک‌ها با مشتریان از الزامات سال جاری است و امسال حتماً فرآیند اصلاح و تحول در این سه رابطه باید اتفاق بیفتد تا شاهد تحول در نظام بانکی باشیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به راه اندازی صندوق‌های بازار پول در سال جاری افزود: صندوق‌های بازار پول می‌توانند ابزاری با سررسید کمتر از یکسال را خریداری کنند، بر این اساس در سال ۱۴۰۱ بانک‌ها نیز با ساز و کار مشخص و هماهنگ با سازمان بورس می‌توانند در بازار سرمایه اقدام به تشکیل این صندوق‌ها نمایند.

صالح آبادی در ادامه تصریح کرد: در کنار صندوق‌های بازار پول که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد، بانک‌ها همچنین می‌توانند برای مدیریت نقدینگی خود با هماهنگی بانک مرکزی اوراق کوتاه مدت زیر یک سال در فرابورس منتشر کنند، به این نحو که بانک‌ها بر اساس مجوز بانک مرکزی اقدام به انتشار گواهی سپرده (Certificate of Deposit) می‌نمایند، این گواهی سپرده معاف از مالیات بوده و در بازار سرمایه نیز به نرخ بازار قابل معامله است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان همچنین ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی برخی از اختلالات بوجود آمده در بعضی خودپردازهای بانکی طی روزهای گذشته نوروز، برای بررسی دقیق این موضوع در بانک‌ها و حل مشکل احتمالی در آینده دستورات لازم را صادر کرد.

در این دیدار مدیران عامل بانک‌ها نیز با ارائه دیدگاه‌های خود درقبال برنامه جامع تحول شبکه بانکی و حمایت از برنامه‌های بانک مرکزی در جهت حمایت از رونق تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، از اصلاح روابط بانکی و تسهیل ارائه تسهیلات خرد به مردم با رعایت اعتبارسنجی و ابزارهای جدید مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی استقبال کردند.

در جریان معاملات دومین روز کاری قرن (یکشنبه، ۷ فروردین ماه)، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۲ هزار و ۷۲۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۰۳ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با ۳ هزار و ۳۶ واحد افزایش، به رقم ۳۵۰ هزار و ۵۴۵ واحد را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، برپایه معاملات دومین روز کاری سال ۱۴۰۱، بیش از ۸ میلیارد و ۹۵۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۹۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۱۲ هزار و ۶۳۰ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۱۵ هزار و ۴۰۶ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۸۶ هزار و ۷۲۳ معامله به ارزش ۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فراورده‌های نفتی با ۳۸ هزار و ۱۱۸ معامله به ارزش ۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۹ هزار و ۶۸۵ معامله به ارزش ۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال، گروه بانک‌ها با ۲۲ هزار و ۸۱۶ معامله به ارزش یک هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال و گروه شیمیایی با ۲۴ هزار و ۹۴۰ معامله به ارزش یک هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۶۵۸واحد، شرکت فولاد خوزستان با ۳۰۴ واحد، شرکت پالایش نفت تهران با ۲۹۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۳۲ واحد و شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۹۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت دشت مرغاب با ۲۷ واحد، شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با ۱۵ واحد، شرکت پتروشیمی جم با ۱۴ واحد، شرکت پارس فولاد سبزوار با ۱۲ واحد و شرکت مس شهید باهنر با ۱۰ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات دیروز، (یکشنبه، ۷ فروردین ماه) شاخص کل فرابورس با افزایش ۲۰۵ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.

همچنین، دیروز بیش از یک میلیارد و ۵۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۶۶۱ میلیارد ریال دادوستد شد

در جریان معاملات  فرابورس ایران، بیمه پاسارگاد با ۹۰ واحد، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۳۸ واحد، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۷ واحد، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با ۶ واحد و شرکت نفت ایرانول با ۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با ۳.۲۹ واحد، شرکت پویا زرکان آق دره با ۳ واحد، شرکت پالایش نفت لاوان با ۲.۷۷ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید با ۲ واحد و بیمه تجارت نو با ۱.۹۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما