در جلسه معاملاتی امروز چهارشنبه ۸ بهمن ماه در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، ۶۹ هزار کیلووات ساعت برق توسط شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس برای دوره تحویل هفتگی بهمن ماه عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ در جلسه معاملاتی دیروز در تابلو سلف موازی استاندارد و در نماد “سحرا ۰۲۱” تعداد ۲۴,۲۰۸  قرارداد با ارزش بیش از ۶۶ میلیارد و ۲۳۲ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در بازار عمده فروشی برق نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۷ اسفند گشایش یافتند. علاوه بر این در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۱۱ بهمن و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی ۱۱ بهمن پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

امروز چهارشنبه ۸ بهمن ماه، کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس و ریفورمیت و هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی و رافینت۲ شرکت پتروشیمی شیمی بافت و رافینت شرکت پتروشیمی نوری در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ روز گذشته همچنین کالاهای میعانات گازی (S-۵۰۰) پالایش گاز خانگیران، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز و هگزان پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و بنزین اکتان ۹۵ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت.

طی معاملات روز گذشته بیش از ۴۵۳۷ تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۳۹۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت. 

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از انتشار اوراق بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری برای اولین بار در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی این اوراق که در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود، نویدبخش توسعه بازار بدهی و تسهیل شرایط تامین مالی از بستر بازار سرمایه خواهد بود.

ندا بشیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به اینکه این اوراق برای شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان (سهامی عام) منتشر می‌شود، اظهار کرد: در راستای موضوع فعالیت اصلی شرکت که سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع است، به منظور اصلاح ساختار مالی؛ گروه توسعه مالی مهرآیندگان قصد دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار اوراق اجاره به شرط تملیک سهام (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر)، بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری تامین کند.

 وی با بیان اینکه بازار اوراق بدهی به عنوان یکی از مهم‌ترین بال‌های نظام تامین مالی کشور در سال‌های اخیر نقش مهمی در تامین مالی بخش خصوصی داشته است، افزود: توسعه این بازار مستلزم تسهیل شرایط بهره‌مندی از روش‌های تامین مالی و ریل‌گذاری صحیح در این خصوص است که این مهم با برطرف کردن چالش‌های تامین مالی از بستر این بازار میسر می‌شود.

بشیری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی تامین مالی بخش خصوصی از بستر بازار بدهی موضوع ضمانت اصل و سود اوراق بهادار با درآمد ثابت است، ادامه داد: به‌منظور حفظ منافع سرمایه‌گذار و حداقل ساختن ریسک سرمایه‌گذاری، یکی از راهکارهای بهینه در کنار توثیق اوراق بهادار و یا معرفی رکن ضامن، استفاده از خدمات موسسات رتبه‌بندی است.

وی با یادآوری اینکه موسسات رتبه‌بندی از مصادیق نهادهای مالی موضوع بند (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هستند، خاطرنشان کرد: موسسه اعتباری پایا با بررسی‌های مربوط به ساختار مالی شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، جریانات نقدی مربوط به اوراق شامل اصل و اجاره‌بها در طی عمر آن و بررسی وضعیت دارایی پایه اوراق، رتبه اعتباری A+ را به اوراق اجاره سهام در دست انتشار این شرکت تخصیص داده است.

به گفته مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران رتبه‌بندی اعتباری اوراق بهادار، اظهارنظری آینده‌نگر درباره شایستگی اعتباری ناشر با توجه به تعهد مالی معین است و مطابق آنچه رتبه‌بندی پایا اعلام کرده است، در رتبه‌بندی اوراق بهادار مواردی از قبیل «توانایی بازپرداخت جریانات نقدی مربوط به اصل و سود/اجاره‌بها اوراق در سررسیدهای معین»، «شایستگی اعتباری ارکان»، «شرایط قرارداد»، «اولویت اوراق بهادار نسبت به سایر تعهدات و وضعیت وثایق اوراق بهادار» مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد که همچنین شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا به شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان در افق بلند مدت رتبه اعتباری «A+» و در افق کوتاه مدت رتبه اعتباری «A1» با دورنمای باثبات تخصیص داده است.

بشیری درباره ارکان این اوراق نیز بیان کرد: ناشر اوراق مذکور شرکت واسط مالی مرداد دوم بوده و بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس این اوراق به ترتیب شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و تامین سرمایه امید هستند و عاملیت فروش آن نیز برعهده شرکت کارگزاری خبرگان سهام است.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس درباره پذیره‌نویسی این اوراق اعلام کرد: مطابق مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و مجوز مدیریت نظارت بر بازار اولیه، حداقل سفارش خرید اوراق بهادار رقم 50 هزار ورقه تعیین شده است که ارزش اسمی هر ورقه یک‌میلیون ریال است و در این پذیره‌نویسی عرضه نیز به روش ثبت دفتری و بوک بیلدینگ خواهد بود.

به گفته بشیری همچنین نشان‌دار بودن نماد معاملاتی اوراق و تکمیل بیانیه ریسک خریداران، پایش رتبه اعتباری به صورت مستمر تا سررسید اوراق و الزام به تایید وثایق براساس قرارداد در صورتی که رتبه اعتباری به زیر BBB تنزل پیدا کند، از دیگر شرایط انتشار این اوراق به شمار می‌روند.

ارزش سهام عدالت (۵۰۰ هزار تومانی) به کانال ۸ میلیون تومان بازگشت. سهام عدالت در جریان داد و ستد‌های روز گذشته با ۴۹/ ۱ درصد افت به ۸ میلیون ۸۷۹ هزار تومان رسید. بر این اساس ۱۳۴ هزار تومان از ارزش این پرتفو کاهش یافت و کانال ۹ میلیونی را از دست داد. در این روز نماد‌هایی مانند دانا، ‌اخابر، ‌فارس، شبریز، وپست، خشاپا، حکشتی، ‌شگویا، ورنا و فملی بیش از ۳ درصد افت قیمت را تجربه کردند و در مقابل نماد‌هایی مانند فایرا، شترا، شپران و شپریز مانع از افت بیشتر این پرتفو شدند.

دنیای‌اقتصاد : صادرات ایران در نخستین ماه زمستان ایران منجمد شد. تراز تجاری منفی در دی‌ماه ۹۹ از یک سو و کسری تجاری ۱۰ ماهه از سوی دیگر مهر تاییدی بر این ادعاست. از سوی دیگر در ماه نخست زمستان، واردات نسبت به ماه قبل افزایش داشته اما صادرات با کاهش رو به رو بوده است. همچنین مقایسه تجارت خارجی ۱۰ ماهه امسال و مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که در این بازه زمانی حجم تجارت خارجی روند کاهشی را طی کرده است. به عبارتی ارزش صادرات و واردات در ۱۰ ماه منتهی به دی ۹۸ بیش از ۱۰ ماهه امسال بوده است. البته تراز تجاری در ماه نهم امسال پس از دو ماه تراز مثبت، به مدار منفی بازگشته بود و این روند منفی در ماه دهم نیز ادامه یافته است. کسری تجاری در دی‌ماه ۸۷۶ میلیون دلار بوده است.
انجماد صادرات در ماه دهم
همچنین آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه امسال شاهد تراز منفی تجاری به میزان ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار بوده‌ایم.

  تجارت در ۱۰ ماه
بر اساس آخرین اظهارات مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران، حجم تجارت ایران با کشورهای دیگر در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. براساس این گزارش، تجارت خارجی ایران در ۹ ماهه امسال ۵۲ میلیون دلار بوده و در ۱۰ ماهه ۹۸ حجم تجارت خارجی به ۷۲ میلیارد دلار رسیده بود.

صادرات ایران در ۱۰ ماهه امسال، ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که صادرات ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ثبت شده بود. گفتنی است صادرات ۹ ماهه امسال نیز ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

سهم واردات نیز از کل تجارت خارجی ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه امسال، معادل ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن با ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است. واردات در ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار بوده است. همچنین در ۹ ماه منتهی به آذر ۹۹ نیز وارداتی معادل ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رقم خورده است.

رئیس کل گمرک ایران عنوان کرده است: در بخش واردات از نظر وزنی ۲ درصد و از حیث ارزش ۵/ ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ایم. میراشرفی گفته است: صادرات کالاهای غیرنفتی در ۱۰ ماهه امسال از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۷/ ۱۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود، اما در مقایسه با ماه قبل از آن، یعنی آذر افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های بهمن و اسفند سال‌جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

این  اعلام رئیس کل گمرک ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که داده‌های ماه‌های گذشته، افزایش صادرات در دی‌ را رد می‌کند. با توجه به اینکه آمارها دیگر به‌صورت رسمی و برخط از سوی گمرک منتشر نمی‌شود و تنها منبع اطلاعات تجارت خارجی، اظهارات مقامات گمرکی است، محاسبات آمارهای ماهانه نیز براساس ارقام اعلام شده از سوی آنها صورت می‌گیرد. ارزیابی‌های صورت گرفته از آمارهای اعلامی نشان می‌دهد صادرات در دی‌ماه نسبت به آذر کاهش یافته است. که در ادامه گزارش به جزئیات آماری آن خواهیم پرداخت.

  مقاصد صادراتی
مقاصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات‌متحده عربی با ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار و افغانستان با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بودند. این پنج کشور در مجموع ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاراز ایران کالا وارد کردند که از حیث وزن ۵/ ۷۳ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.

  مبادی وارداتی
کشورهای مبدأ طرف معامله واردات کالا با ایران در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال به ترتیب چین با ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات‌متحده عربی با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار وآلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین پنج کشور یا‌د شده در مجموع ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلارکالا به ایران صادر کردند که این رقم ۴۹ درصد از وزن و ۶/ ۷۱ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۱۰ ماهه سال‌جاری را تشکیل می‌دهد. میراشرفی تصریح کرده است: ۶۹ درصد از کل واردات کشور در این مدت را کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است که وزن آن بالغ بر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.

او همچنین اضافه کرده است: از یازدهم آبان  تا سی‌ام دی‌ماه سال‌جاری ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (روزی ۱۰۱ هزار تن) وارد کشور شده است. به گفته میراشرفی، در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا نیز از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵/ ۹ درصد کاهش را  نشان می‌دهد.

  تجارت در ماه دهم ۹۹
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تجارت ایران در نخستین  زمستان، در مجموع وزنی معادل ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تن و ارزشی معادل ۶ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار دارد. حال آنکه در نهمین ماه امسال (آذر ۹۹) حجم تجارت خارجی به ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ‌رسید.

صادرات دی‌ماه: ارزیابی‌ها براساس آمارهای اعلامی از سوی گمرک حکایت از آن دارد که در دهمین ماه سال ۹ میلیون و ۳۴۱ هزار تن کالای ایرانی به بازارهای هدف ارسال شده است. ارزش این کالاهای صادراتی به ۲ میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که در آذرماه امسال صادرات ایران ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. بنابراین صدور کالا در دی‌ کاهش ۶۳۷ میلیون دلاری را نسبت به آذر ۹۹ تجربه کرده است. این ارقام بیانگر مغایرت اظهارات رئیس کل گمرک ایران با آنچه ارزیابی‌های آماری نشان می‌دهد، است.

واردات دی‌ماه: محاسبات آمارهای اعلام شده از سوی مقامات گمرک ایران نشان می‌دهد در ماه دهم امسال ۳ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار کالا به ایران وارد شده است. مقایسه آمارهای دی‌ نسبت به ماه قبل (آذر ۹۹) بیانگر افزایش واردات است. به عبارتی در آذر امسال ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به کشور وارد می‌شود. تراز تجاری کشور نیز در ماه دهم امسال نیز منفی ۸۷۶ میلیون دلار بوده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما