اخبارهای بورس 1400.10.11

بازار سهام در هفته گذشته شاهد ادامه بهبود نسبی و رشد ارزش مبادلات بود که در نهایت منجر به افزایش ۸/ ۲ ‌درصدی شاخص و نوسان ارزش روزانه دادوستدها در محدوده ۴‌هزار میلیارد تومان شد. تغییر جو بازار به دنبال افت‌های سنگین قیمت سهام در نیمه دوم پاییز و ایجاد جذابیت بنیادی برای خریداران در برخی صنایع اتفاق افتاد. علاوه بر این، از منظر نموداری نیز کانال ۳/ ۱‌میلیون واحدی بار دیگر به طول موثر عمل کرد تا این محدوده تبدیل به یک حمایت جدی در جهت ممانعت از افت بیشتر بازار شود. با این حال، در روز چهارشنبه دوباره نشانه‌‌‌های غلبه عرضه‌‌‌کنندگان پدیدار شد که گویای این نکته است که بورس تهران برای بازگشت به رشد پایدار مسیر دشواری پیش رو دارد. با عنایت به ثبات حاکم بر متغیرهای موثر بر ارزش‌‌‌گذاری سهام از جمله نرخ ارز و سود اوراق بدهی و تداوم ابهامات در خصوص نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌‌‌ای، فضای احتیاط نزد خریداران کماکان پررنگ است و تردیدها در سمت تقاضای سهام پابرجا مانده است.
نگاه بورس به متغیرهای کلان
سیگنال خفیف انقباض از حوزه پولی
در حالی که پیش‌تر برخی محاسبات در حوزه حجم خرید اوراق دولتی توسط بانک مرکزی موجب نگرانی در خصوص تشدید رشد پایه پولی و نقدینگی شده بود، انتشار آمار رسمی مهر و آبان دغدغه مزبور را تا حد زیادی تعدیل کرد. بر این اساس، با ثبت رشد پایه پولی و نقدینگی در محدوده ۲‌درصد در ماه (با حذف آثار پوشش آماری)، هرچند هنوز نرخ انبساط متغیرهای پولی در سطح بالایی قرار دارد، اما نه‌تنها تشدید رشد اتفاق نیفتاده بلکه نسبت به رشد ماهانه ۱۲ماه قبل (حدود ۳‌درصد) تا حدی نشانه‌‌‌های انقباض پدیدار شده است. به نظر می‌رسد سیاست انضباطی بانک مرکزی در خصوص میزان رشد ترازنامه ماهانه بانک‌ها و کاهش سایر مصارف این بنگاه‌‌‌ها و افزایش تخصیص منابع به خرید اوراق دولتی در کنار افزایش درآمدهای ارزی دولت ناشی از فروش بیشتر نفت منجر به تعدیل تورم پایه پولی و کنترل نسبی رشد بی‌‌‌رویه نقدینگی شده است. با این حال، اصرار بانک مرکزی بر حفظ نرخ سود بین بانکی در سطح فعلی و نیز عدم‌تمایل دولت برای فروش اوراق بدهی با نرخ ۲۱‌درصد (که به مراتب کمتر از تورم جاری و انتظاری است) کماکان تهدید افزایش پرشتاب رشد متغیرهای پولی را زنده نگه داشته است. از سوی دیگر، تورم ماهانه نیز با ثبت حداقل رشد ۶ ماهه (۷/ ۱‌درصد) نشانه‌‌‌هایی از کاهش شتاب افزایش قیمت‌ها را بروز داده به‌ویژه آنکه برخی گروه‌‌‌های پرنوسان شامل خوراکی‌‌‌ها هم کمترین افزایش ماهانه از اردیبهشت را به ثبت رسانده‌‌‌اند. مجموع تحولات اخیر در حوزه پولی نشان می‌دهد که در صورت تداوم شرایط کنونی در حوزه صادرات نفت و عدم‌بروز شوک منفی در بخش سیاسی، فشار بر متغیر‌‌‌های دنباله‌‌‌رو شامل نرخ ارز و تورم در ماه‌‌‌های آتی کاهش یابد؛ وضعیتی که لااقل در کوتاه‌‌‌مدت شرایط متفاوتی از افزایش سریالی و پرشتاب رشد درآمد فروش شرکت‌های بورسی در سه سال اخیر را تصویر می‌کند.

در جست‌وجوی کیمیای رشد
بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور پس از افت شدید در دوره بعد از سال ۹۸ به سطح ۳/ ۳ درصد در ۶ماه اول سال‌جاری رسیده است. در تصویر بزرگ‌تر اما نرخ رشد اقتصادی کشور در یک دهه گذشته به طور میانگین حدود نیم‌درصد در سال بوده است. توجه به ارقام رشد اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است که بر اساس داده‌‌‌های تجربی، ارزش دارایی‌‌‌ها در اکثر کشورها (به جز ممالک دارای ارز جهان‌روا) در نهایت تابعی از رشد ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی است. به این ترتیب هرگونه افزایش اضافه پرش یا عقب‌‌‌ماندگی در قیمت دارایی‌‌‌های اصلی (شامل سهام و مسکن) همگام با تغییر ابعاد اقتصاد در بلند‌‌‌مدت تعدیل خواهد شد. نگاهی از این زاویه به عملکرد بازار سهام و مسکن در ایران نشان می‌دهد که جهش سال گذشته بورس در ۵ماه نخست یک انحراف مهم از روند رشد ابعاد اسمی اقتصاد ایران بوده که اکنون با ترکیدن حباب و تداوم رشد اندازه اقتصاد ناشی از تورم عمومی تعدیل شده است. در بازار مسکن هم عموما رشد قیمت‌ها در ۱۰ سال گذشته با رشد ابعاد تولید ناخالص داخلی (به قیمت‌های اسمی) هماهنگ بوده است. بدیهی است که در صورت احیای برجام می‌توان به تحقق رشد بالاتر اقتصادی در کوتاه‌‌‌مدت خوش‌بین بود. از این منظر، هرچند دسترسی مجدد به درآمدهای نفتی می‌تواند به تثبیت نرخ ارز در افق سال آینده منجر شود اما از جهت ایجاد فرصت برای ترمیم درآمدهای ملی کشور، برای بازارهای دارایی از جمله بورس تهران نیز می‌تواند بستر مناسبی جهت رشد واقعی (و نه تورمی) فراهم کند.

سال سخت فدرال رزرو
در حالی که نرخ سالانه تورم آمریکا با نزدیک شدن به مرز ۷‌درصد در محدوده اوج ۴۰ ساله قرار گرفته، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به سال انتخابات مجالس پای گذاشته است. نظرسنجی‌‌‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشترین دغدغه رای‌دهندگان برای نخستین بار از دهه ۸۰ میلادی به سمت تورم سوق یافته است. علاوه بر این، برای نخستین بار از زمان ثبت میانگین نظرسنجی‌‌‌ها (۲۰۱۶ میلادی) تعداد بیشتری از مخاطبان تصمیم گرفته‌‌‌اند در انتخابات پیش رو به حزب مقابل (جمهوری‌خواه) به‌جای حزب حاکم (دموکرات) رای بدهند. در همین حال، انتقادها از سمت کارشناسان نسبت به عملکرد فدرال رزرو و تاخیر در خصوص اجرای سیاست انقباضی بالا گرفته است.

از سوی دیگر، با مخالفت یکی از سناتورهای دموکرات با لایحه ۸/ ۱تریلیون دلاری دولت بایدن در زمینه سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقلیمی، قطار انبساط مالی دلار نیز با مانع مواجه شده است. در همین حال، بر اساس پیش‌بینی اکثریت اقتصاددانان، در سال ۲۰۲۲ نه‌تنها فدرال رزرو تا پایان فصل اول برنامه خرید اوراق بدهی و رشد ترازنامه خود را متوقف می‌کند بلکه پس از آن، ۳مرتبه تا پایان سال بهره پایه را تا سقف یک‌درصد بالا خواهد برد. مجموع این شرایط موجب می‌شود در سال آینده یک دوراهی مهم پیش روی فدرال رزرو قرار بگیرد. در همین راستا، به نظر می‌رسد فشارهای تورمی موجب شده جهت‌‌‌گیری کلی سیاست‌های این نهاد به سمت انقباض بیشتر متمایل شود؛ شرایطی که پیام آن برای اقتصاد جهانی عبارت از تقویت دلار و فشار بر قیمت دارایی‌‌‌های ریسک‌‌‌پذیر از جمله سهام و مواد خام خواهد بود.

رئیس سازمان بورس چهارشنبه شب به صداوسیما رفت و در برنامه تهران۲۰ به سوالاتی درخصوص وضعیت بازار سهام پاسخ داد. مجید عشقی در این برنامه با وجود ارائه تحلیل‌‌‌‌‌‌های درست از وضعیت به‌وجود آمده در بازار سهام اما به تکرار وعده‌‌‌‌‌‌‌هایی پرداخت که در دو‌ماه و نیم گذشته که سکان بازار سرمایه را در دست گرفته، به دفعات از آنها سخن گفته اما تاکنون اقدامی عملی درخصوص این وعده‌‌‌‌‌‌ها مشاهده نشده است. یکی از این وعده‌‌‌‌‌‌ها را می‌توان مشکل دامنه‌نوسان عنوان کرد که با وجود اذعان رئیس سازمان بورس به ناکارآیی این محدودیت و نقش مهم آن در ایجاد وضعیت فعلی بازار سهام اما فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها همچنان به‌عنوان بهانه‌‌‌‌‌‌ای برای عملیاتی‌نشدن طرح حذف یا افزایش دامنه‌نوسان مطرح می‌شود و برنامه‌‌‌‌‌‌ای نیز برای پیشبرد این پیش‌‌‌‌‌‌نیازها دیده نمی‌شود.
وعده‏‏‏‏‏‌های رئیس برای احیای بورس
به هر روی رئیس سازمان بورس در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه بازار سرمایه همواره فراز و نشیب‌‌‌‌‌‌های مختلفی را پشت‌سر گذاشته است، گفت: سال گذشته سهامداران شاهد یکی از بدترین نوسانات این بازار بودند. در بازار دارایی‌ها مخصوصا دارایی‌های مالی، به‌دنبال صعودهای خیلی شدید، سقوط پردامنه‌‌‌‌‌‌ای نیز رخ می‌دهد. سال گذشته در مدت ۵‌ماه قیمت بسیاری از سهام چندین‌برابر شد؛ به‌طوری که شاخص‌کل به‌عنوان میانگین رشد قیمت‌ها در بورس، از حدود ۵۰۰ هزار واحد به بیش از دو میلیون واحد رسید. مشخص است زمانی که اقتصاد واقعی ما چنین رشدی را تجربه نکرده، این رشد قیمتی متناسب با رشد سودآوری شرکت‌های بورسی نبود. سیل پولی که به سمت بازار آمد، باعث شد تا صرفا با رشد خرید و فروش‌ها، قیمت سهام نیز افزایش پیدا کنند؛ به‌تبع آن نیز سقوط بعدی رقم خورد. مردم زمانی وارد این بازار شدند که قیمت‌ها رشد کرده بود و از این‌رو بخشی از سهامداران با زیان مواجه شدند.

  شفافیت در بازار سهام
مجید عشقی ادامه داد: یکی از مباحث اصلی که در دو‌ماه گذشته به‌دنبال اجرایی‌کردن آن بوده و هستیم، افزایش شفافیت بازار سهام است؛ به این معنی که از حقوق صاحبان سهام و حقوق سهامداران محافظت شود و اطلاعات را به‌درستی در بازار سهام منتشر کنیم. در حال‌حاضر از منظر انتشار اطلاعات در وضعیت خوبی به‌سر می‌‌‌‌‌‌بریم. بالغ بر ۹۹‌درصد شرکت‌ها اطلاعات خود را به‌موقع منتشر می‌‌‌‌‌‌کنند اما به‌دنبال افزایش کیفیت اطلاعات مالی منتشره نیز هستیم تا بنگاه‌‌‌‌‌‌ها اطلاعات تفسیری که موردنیاز سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران است را به‌موقع در اختیار فعالان بازار سهام قرار دهند. وی ادامه داد: موضوع دیگر آن که لازم است تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌ها برای صنایع بورسی، کاملا شفاف و منطقی باشد. در حال پیگیری این مهم در تعامل با صنایع مختلف هستیم. میز صنایع برای صنایع عمده بورس به‌صورت مستمر تشکیل می‌شود. مشکلات صنایع را در این نشست‌‌‌‌‌‌ها بررسی و از طریق مراجع مختلف به پیگیری آنها می‌‌‌‌‌‌پردازیم. رفع این مشکلات در نهایت به ثبات فعالیت آنها و رشد سودآوری شرکت‌ها منجر خواهد شد. رئیس سازمان بورس در ادامه به تشریح وضعیت نظارت بر بازار پرداخت و گفت: تلاش می‌شود فعالیت نظارت بر بازار سهام را کاملا شفاف کنیم. اعتراضات زیادی درخصوص رفتار ناظر در بازار شنیده می‌شود. بخش عمده این اعتراضات مربوط به عدم‌شفافیت رویه‌‌‌‌‌‌های نظارت است، از این‌رو برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای افشای این رویه‌‌‌‌‌‌ها از طریق کلیپ‌‌‌‌‌‌های آموزشی داریم، ضمن آنکه برخی ریزساختارها همانند ایجاد وقفه معاملاتی برای سهامی که با نوسان بیش از ۲۰‌درصدی مواجه می‌‌‌‌‌‌شدند، با توجه به اینکه تاثیری مثبتی بر وضعیت بازار نداشتند، حذف شد.

  وضعیت دامنه‌نوسان در معاملات
عشقی تصریح کرد سازمان بورس در حال کار بر روی نقدهای کارشناسانه‌‌‌‌‌‌ای همچون وضعیت دامنه‌نوسان است تا هم قیمت سهام در مدت کوتاهی بتواند به تعادل برسد و هم نقدشوندگی بازار سرمایه افزایش یابد و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران با خیال راحت‌‌‌‌‌‌تری به فعالیت در این بازار بپردازند.  وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بازار از وضعیت فعلی ضرردهی به سهامداران خارج خواهد شد، عنوان کرد: ماهیت بازارهای مالی بحث ریسک است. نمی‌توان گفت یک بازار به صورت دائم و در چه زمانی رشد خواهد کرد.  قیمت‌های بازار حاصل عرضه و تقاضای سهام است. تمامی متغیر‌هایی که در اقتصاد کلان کشور رخ می‌دهد همچون جابه‌‌‌‌‌‌جایی قیمت‌های جهانی، نرخ دلار، فروش شرکت‌ها، انجام برخی پروژه‌‌‌‌‌‌ها از سوی شرکت‌های بورسی و هزاران عامل و مولفه دیگر در روند سودآوری بنگاه‌های اقتصادی اثرگذار بوده و می‌توانند قیمت سهام را تغییر دهند، اما اتفاقی که در حال‌حاضر شاهد آن هستیم این است که بازار به محدوده‌‌‌‌‌‌ای رسیده که قیمت‌های ذاتی سهام از قیمت‌های فعلی عموما بالاتر است اما زمان می‌برد تا قیمت‌ها متناسب با سودآوری شرکت‌ها رشد کند. انتظار از رشد قیمت سهام باید متناسب با اقتصاد واقعی کشور باشد. وی اضافه کرد: در بازار سرمایه، سازمان بورس تنها یک ناظر است و کنشگر بازار نیست تا با خرید و فروش سهام، وضعیت قیمت‌ها را تغییر دهد، یعنی سازمان بورس در موضوع قیمت‌های سهام دخالتی نمی‌‌‌‌‌‌کند و تنها در نقش یک ناظر تلاش می‌‌‌‌‌‌کند تا فعالان این بازار، به راحتی در این بازار فعالیت کنند. مجری برنامه تهران۲۰ با بیان این مطلب که سازمان بورس می‌تواند با سیاست‌های اتخاذی همچون مدیریت دامنه‌نوسان، حجم مبنا و غیره سمت و سوی بازار را به سمت بهره‌‌‌‌‌‌وری و کارآیی رهنمود کند یا برعکس آن، این سوال را مطرح کرد که برخی تحلیل‌‌‌‌‌‌ها درخصوص وضعیت ۱۶‌ماه اخیر بورس تهران این است که سیاست‌های در‌پیش‌گرفته به گونه‌‌‌‌‌‌ای بود که این بحران را ایجاد کرد. با این اوصاف شما نمی‌توانید پیش‌‌‌‌‌‌بینی کنید که چه زمانی وضعیت باثباتی به بازار سرمایه بازمی‌‌‌‌‌‌گردد؟ به‌عنوان مثال در اسفندماه با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها برآورد می‌‌‌‌‌‌کنید که شرایط بهبود یابد؟رئیس سازمان بورس در این‌خصوص عنوان کرد: قطعا این اتفاق می‌‌‌‌‌‌افتد. بحث سودآوری شرکت‌های بورس در شرایط مناسبی قرار دارد و حتی گزارش عملکرد بنگاه‌های بورسی در ۹‌ماه نخست سال که اواخر این‌ماه منتشر می‌شود، بر تصمیمات سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران اثرگذار خواهد بود. با این حال برخی ابهامات کلی همچون مباحث مربوط به بودجه۱۴۰۱ وجود دارد که بر وضعیت بازار اثر می‌‌‌‌‌‌گذارد. مجری درخصوص وعده‌‌‌‌‌‌های مطرح‌شده از سوی کاندیداهای ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری دولت سیزدهم، این پرسش را مطرح کرد که آیا جویای برنامه‌‌‌‌‌‌ها و طرح‌‌‌‌‌‌های آنها برای بهبود شرایط بازار سرمایه شده‌‌‌‌‌‌اید؟ عشقی اظهار کرد: وضعیتی که در حال‌حاضر مشاهده می‌‌‌‌‌‌کنیم، تقریبا در سال‌جاری نوساناتی را شاهد بودیم اما اتفاق خاصی نیفتاده است. در ابتدای سال‌جاری شاخص‌کل از محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در حال‌حاضر به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحد رسیده است. هرچند یک نوسان ۱۰-۲۰‌درصدی را در این مدت شاهد بودیم اما اتفاق اصلی، صعود و سقوط رخ داده در سال ۹۹ بود، از این‌رو می‌توان گفت روند رو به رشد قیمت‌ها آغاز شده و قطعا به زمان نیاز است. بازار در یک یا دو‌ماه اخیر به این روز نیفتاده که یکی دو هفته‌‌‌‌‌‌ای وضعیت آن درست ‌‌‌‌‌‌شود. انتظار داریم با توجه به سودآوری شرکت‌ها تا ۵-۶‌ماه آینده روند باثباتی را در قیمت سهام داشته باشیم. قاعده بازار این است که حتما باید وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود یابد و بر مبنای آن رونق به بازار سهام بازگردد. وی ادامه داد: در این میان باید برخی ابزارها نیز برای بورس و سهامداران آن فراهم شود. یکی از آنها، ایجاد ابزار‌هایی برای فراهم‌کردن روش‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری غیرمستقیم برای سهامداران است. این ابزارها می‌تواند کمک کند تا پول‌های جدیدی وارد بازار سرمایه شود، ضمن آنکه یکی از طرح‌‌‌‌‌‌های خیلی خوبی که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، بحث مالیات بر عایدی سرمایه است که بر سوداگری‌‌‌‌‌‌ها مالیات بسته شد تا پول به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی به سیاست فروش اوراق در بورس و همچنین وضعیت نرخ بهره بین بانکی انتقاد دارند و پیشنهادهای عملیاتی شما برای کمک سایر بازارها به بازار سهام چیست، گفت: یکی از نقش‌‌‌‌‌‌‌هایی که ما در بازار سرمایه داریم، کنترل‌کردن همین مولفه‌‌‌‌‌‌ها است. تلاش کردیم تا کانال‌‌‌‌‌‌های ارتباطی اثرگذار بر متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام را شناسایی کرده و به آنها ورود کنیم تا مانع از اثرگذاری منفی آنها بر بورس شویم.

به‌عنوان مثال درخصوص اوراق، در کمیته‌‌‌‌‌‌‌هایی که در این‌خصوص تصمیم‌گیری می‌‌‌‌‌‌کنند حضوری فعال داریم اما واقعیت این است که اوراقی که امسال در بازار سرمایه به فروش رسیده به مراتب کمتر از پولی بوده که به بازار از طریق بازپرداخت اوراق سال‌های گذشته تزریق شده است. امسال حدود ۱۵‌هزار میلیارد تومان از طریق اوراق، پول وارد بازار سرمایه شده است.

عشقی اضافه کرد: درخصوص نرخ بهره برای اولین‌بار با بانک مرکزی کمیته مشترک همکاری ایجاد کردیم که مسائل مشترک بین بازار پول و بازار سرمایه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. دو بند مصوبه حمایتی که در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد نیز درخصوص کنترل نرخ بهره بین بانکی و عدم‌خروج مانع از بازار سهام بود که این نرخ در سطوحی منطقی مدیریت شود.

وی درخصوص میزان اثرگذاری نرخ بهره بین بانکی بر بازار سهام گفت: این دو ظرف‌‌‌‌‌‌های مرتبط با یکدیگر هستند که اثر مستقیمی بر روند هم نمی‌‌‌‌‌‌گذارند اما نرخ بهره بین‌‌‌‌‌‌بانکی اثری غیرمستقیم بر گردش وجوه در سیستم بانکی دارد که بر فعالیت صندوق‌ها و تامین‌مالی دولت اثر می‌‌‌‌‌‌گذارد.

رئیس سازمان بورس به موضوع زیان سهامدارانی که سال گذشته در طرح دولت برای واگذاری سهام دولتی در قالب ETF شرکت کرده بودند، وارد شد و در این‌خصوص گفت: واگذاری این سهام به‌ویژه در صندوق پالایشی یکم زمانی واقع‌شد که در اوج قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای قرار داشتیم و با وجود اعمال تخفیف ۳۰‌درصدی برای خریداران این صندوق اما در حال‌حاضر ۲۰ الی ۳۰‌درصد پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. راهکار این است که حتما برای این صندوق‌ها بازارگردان داشته باشیم. در حال رایزنی برای تامین منابعی جهت آغاز بازارگردانی هستیم تا حداقل صندوق پالایشی یکم تا پایان امسال به قیمت ذاتی خود نزدیک شود.

عشقی درخصوص وضعیت واریز پول وعده داده‌شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه عنوان کرد: در حال‌حاضر بخشی از کارمزدهای ارکان بازار و نهادهای مالی همچون کارگزاران به صندوق تثبیت وارد شده تا به حمایت از بازار اختصاص یابد. در حال مذاکره برای واریز مابقی مبالغ وعده داده‌شده سال گذشته برای واریز به صندوق تثبیت هستیم. صندوق تثبیت برای مواقع بحرانی است؛ به‌همین خاطر دولت نیز بندی را در لایحه بودجه۱۴۰۱ به‌منظور حمایت از بازار سرمایه آورده است. در عین حال ۵۰۰ میلیون دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که اکنون ۱۰۰میلیون دلار آن واریز شده است و مابقی هم به‌طور مکرر در هر‌ماه واریز خواهد شد.

 

اهالی بازار سرمایه برعکس هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته آخر هفته آرامی نداشتند و مشغول تحلیل و انتقاد از پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه و اوراق بهادار بودند. پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس این طرح پنج‌شنبه گذشته روی خروجی خبر‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و در دسترس کارشناسان بورسی قرار گرفت. بیشترین انتقاد و اعتراض این دسته از کارشناسان و همچنین سهامداران بازار به بخش‌های جرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگاری بود که معتقد بودند با این دست‌فرمانی که تعیین شده، زین پس همه کارشناسان و سهامداران مجرم شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند! آنان نسبت به اینکه تصویب چنین طرحی به محدودسازی فضا برای سهامداری منجر می‌شود، اعتراض داشتند و به نمایندگان یادآور شدند که مگر قرار نبود برای تهیه این طرح با کارشناسان بازار سهام مشورت و نظرات کارشناسی آنان لحاظ شود؟ مهدی آسیما، کارشناس بازار سرمایه این‌گونه اعتراض کرد: «یادتون میاد آقای رئیسی اولش میگفت مردم مشارکت کنن و وزرا رو پیشنهاد بدن، بعد عبدالملکی و امثالهم وزیر شدند! شده داستان نظرخواهی از اهالی بازار برای اصلاح قانون بازار سرمایه.‌»
حمید اسدی که به‌عنوان حقوقدان در توییتر فعال است نیز یکی دیگر از معترضان به پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس طرح مجلس بود که نوشت: «پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس قانون بازار که به توسعه جرم‌انگاری و برخورد حداکثری با سهامداران و فعالان از یک‌سو و حمایت فوق‌العاده از ناظران و مسوولان از سوی دیگر بپردازد، نامش قانون بازار سرمایه نیست، قانون مقابله با بازار سرمایه است.‌»

مشکانی هم به‌عنوان یکی از فعالان بازار معتقد بود «بند بند پیش‌نویس قانون بازار سرمایه از جرم‌انگاری آموزش و تولید محتوا تا تحدید معاملات فعالان از بیم! تخلف، آشکار‌کننده یک نکته است: برخی از قدرت‌گیری اجتماعی و شبکه‌سازی فعالان بازار سرمایه نگرانند لذا قصد اعمال محدودیت‌های قانونی را دارند.‌»

مهدی ساسانی هم به کنایه فضای بعد از تصویب پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس طرح نمایندگان مجلس را به تصویر کشید: «فکرکن افتادی اوین بقیه دارند از جرم‌هاشون میگن؛ یکی اختلاس کرده، یکی کلاهبرداری، یکی … نوبتت میشه سرت را میندازی پایین میگی در مورد آینده فلان صنعت نظر و تحلیلم را گفتم، سازمان بورس به زندان محکومم کرد! همین اندازه مسخره، همین اندازه ترسناک.‌»

پیام الیاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردی هم این اتفاق را این‌گونه تحلیل کرد: «سازمان بورس به صورت واضح و مشخص از ما می‌خواهد بریم بازار رمزارز و… اونجا آموزش بدیم؟ از ما بدتان می‌آید؟ ما چه گناهی کردیم این بازار رو دوست داریم؟ بگید؟ به خدا هیچ چیز اندازه این بند منو ناراحت نکرد آموزش و تولید محتوا رو جرم‌انگاری کردید؟!»

امیر فهیمی هم در اعتراض به طرح نمایندگان نوشت: «اگه می‌خواهید کسی رو محاکمه کنید، اونایی رو محاکمه کنید که به مردم گفتن همه چیزتون رو به بورس بسپارید و مشکل بورس رو سه روزه حل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. دست از سر فعالان و دلسوزان بازار سرمایه بردارید. به حد کفایت مشکل در این بازار ایجاد کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید.‌»

حجت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ما اصرار داریم تعاونی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های سهام عدالت شهرستانی تقویت شوند و فعالیت‌های آنها با جدیت پیش‌رود. وزارت امور اقتصادی و دارایی در مصوبه چند هفته گذشته درخواست ما را بررسی کرد و بخشی از مطالبات مدیران تعاونی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های سهام عدالت پرداخت شد. اکنون باید ماموریت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های دیگری برای این تعاونی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها تعریف شود و سازوکار مدیریتی این تعاونی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها اعم از انتخاب اعضای هیات‌مدیره تقویت شود. افرادی که سهام عدالت آنها تحت‌مدیریت تعاونی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های سهام عدالت شهرستانی قرار دارد، سهام خود را نگه دارند؛ ما اقدامات لازم را با همکاری فراکسیون سهام عدالت و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌کنیم تا بتوانیم سهام عدالت شهرستانی را تقویت کنیم.

شروع توفانی معاملات بورسی در اولین روز زمستان گرچه شاخص کل بازار سرمایه را پس از کش و قوس فراوان به کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد رساند اما این روند چندان تداوم نیافت و در ادامه معاملات، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز کمی از این مرز عقب نشست. به این ترتیب الاکلنگ دماسنج تالار شیشه‌‌‌ای حول مرز مهم و روانی ۴/ ۱ میلیون واحد همچنان ادامه دارد تا پرونده اما و اگرهای بورس‌بازان در هفته جاری باز بماند.
 در این میان تحلیلگران معتقدند بورس تا رسیدن به وضعیت تعادلی و ثبات در این شرایط فاصله بسیاری دارد. با این اوصاف برخی می‌‌‌گویند وضعیت سهام کوچک می‌تواند امیدوارکننده‌تر از وضعیت لیدرهای بازار باشد، اما سایه ابهامات چندوجهی بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. به گفته کارشناسان بورسی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر این بازار بحث بودجه و برجام است که می‌تواند سرنوشت معاملات را وارد فاز دیگری کند. با این‌که خبر تصویب ‌‌‌بسته ۱۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه از سوی وزیر اقتصاد اندکی از نگرانی‌های فعالان بورسی کاسته است اما اظهارات ضدونقیض و عدم‌شفافیت در اعمال برخی سیاستگذاری‌ها گزینه مطلوبی روی میز سرمایه‌گذاران نمی‌گذارد. با توجه به اثرگذاری متغیرها  بر بازار سرمایه به نظر می‌رسد حرکت بازار بر ریل نوسان ادامه یابد.

  ابهامات این هفته بازار سهام
مصطفی محبی‌‌‌مجد، کارشناس بازار سرمایه: سایه تردید همچنان بر سر بازار وجود دارد و به همین دلیل بازار با وجود خبرهای خوبی که به آن مخابره می‌شود ممکن است یکی، دو روز واکنش مثبت نشان دهد، این در حالی است که مجددا در اولین فرصت کفه عرضه‌‌‌ها نسبت به تقاضا سنگینی می‌کند. از این رو ممکن است باز هم با ریزش مجدد قیمت سهام مواجه شویم. در شرایط فعلی، نگاه بازار به لایحه بودجه سال آینده است و اثر مهمی بر روی بازار خواهد داشت. لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است و باید منتظر نتیجه بررسی‌‌‌های نمایندگان و آنچه نهایتا به عنوان قانون بودجه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند، بود.

اکنون صنایع و شرکت‌های بورسی بیش از هر زمان دیگری تحت‌‌‌تاثیر بودجه قرار دارند و آنچه به تصویب می‌‌‌رسد، بسیار مهم خواهد بود. از این رو یکی از دلایل تردید‌‌‌های سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس همین موضوع است. واقعیت این است که تا زمانی که بودجه به تصویب مجلس نرسد و جزئیات آن مشخص نشود، سایه این تردید بر سر بازار وجود خواهد داشت و سهامداران با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند. از سوی دیگر کسانی که قصد دارند سرمایه جدید وارد بازار کنند فعلا دست نگه‌‌‌ داشته‌‌‌اند تا تکلیف این موضوع مشخص شود. البته ابهاماتی که ابتدا وجود داشت تاحدی برطرف شده است و برخی از اشکالاتی که در لایحه بودجه وجود داشت، با بسته حمایتی دولت رفع شد اما همچنان باید منتظر تصویب لایحه در مجلس و تصویب نهایی آن در شورای نگهبان بود.

موضوع دیگری که این هفته بازار را تحت‌‌‌تاثیر خود قرار می‌دهد مساله پیش‌‌‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه است که آخر هفته گذشته منتشر شد و در دسترس اهالی بازار و سهامداران قرار گرفت. این طرح بندهایی دارد که با مخالفت و واکنش منفی سهامداران مواجه شده و ممکن است اثر منفی خود را در این هفته بر روی بازار بگذارد. بسیاری از کارشناسان و سهامداران نسبت به برخی از بندهای این طرح انتقادات جدی داشتند و انتظار دارند نمایندگان مجلس دراین‌باره راهکاری بیندیشند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که نمایندگان قبل از تهیه این پیش‌‌‌نویس اعلام کرده بودند که از نظرات کارشناسان استفاده می‌کنند اما با پیش‌‌‌نویسی که اکنون منتشر شده به نظر می‌رسد توجه چندانی به نظرات کارشناسانه نشده است.

بحث مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای نیز یکی دیگر از مواردی است که در ماه‌‌‌های اخیر برای بازار مهم بود و اهالی بازار آن را با حساسیت دنبال می‌کنند. با این حال نتیجه مذاکرات هسته‌ای همچنان در ابهام است و نمی‌توان در مورد خروجی نشست‌ها پیش‌بینی دقیقی انجام داد. این هفته نیز نتیجه ملموسی از مذاکرات حاصل نشد و باید منتظر جلسات بعدی گفت‌‌‌‌‌‌وگوها بود. فعلا با توجه به شرایط سیاسی-اقتصادی که بر کشور حاکم است این هفته نیز بازار سرمایه مانند هفته قبل فراز و فرود عمیقی نخواهد داشت و در همین محدوده درجا خواهد زد.

  حرکت رو به جلوی سهام کوچک
حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه: درهفته گذشته به دلیل جو منفی حاکم بر بازار سرمایه و فشار فروش از سوی حقیقی‌ها در هفته‌های قبل از آن، سیاست‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفت، ازاین‌رو بازار اوایل هفته را مثبت و روبه جلو آغاز کرد. این در حالی است که رفته‌رفته و در روزهای بعد شاهد افت معاملات بودیم. با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد روند مسدودسازی کدها و دخالت‌های نهاد ناظرکاهش یابد. اهمیت این موضوع از آنجاست که تداوم آن می‌تواند ورود پول حقیقی بیشتری را به بازار رقم بزند. همان‌طور که در هفته قبل مشاهده کردیم سهام کوچک نسبت به سهام بزرگ از شرایط بهتری برخوردارند و معاملات خوبی را در این زمینه شاهد بودیم. بررسی دادوستدهای روزهای قبل نشان می‌دهد روند تعادلی شاخص همزمان با بهبود معاملات سهام کوچک می‌تواند ادامه‌دار باشد. برهمین اساس اگر تغییرات خاصی در سیاستگذاری‌های بازار سهام رخ ندهد در هفته جاری دلیلی برای توقف و ریزش قیمت سهام وجود نخواهد داشت. بهبود معاملات نمادهای کوچک در حالی که وضعیت نمادهای بزرگ همچنان با ابهاماتی مواجه است سیگنالی است از بازگشت آهسته بازار به مدار تعادلی. این موضوع نشان‌دهنده حرکت نقدینگی پارک شده به سمت بازار سرمایه است که در عین حال از جلب اعتماد نسبی سرمایه‌گذار نیز حکایت می‌کند. سهام کوچک راه خود را از لیدرهای بازار جدا کرده‌اند. تداوم این روند در این مقطع می‌تواند سیگنال مثبتی برای بورس‌بازان باشد.

  احتمال سفته‌بازی سهام کوچک
مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت بازار در هفته گذشته نشان می‌دهد سیاستگذار به دنبال مدیریت معاملات است. در همین راستا به نظر می‌رسد سهام بزرگ بر سطح مثبت‌یک نگه داشته شوند. گرچه این ترفند در گذشته نیز تکرار شده است اما در دراز مدت نمی‌تواند التهابات فعلی را کاهش دهد. واقعیت این است که در صورت تداوم این وضعیت شاهد سفته‌بازی در سهام کوچک خواهیم بود و اتفاقات تلخ گذشته تکرار خواهد شد. در حال حاضر یکی از مشکلات مهمی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع عملیات دستکاری و دخالت در قیمت‌گذاری سهام است. انحصارگرایی در زمینه قیمت‌گذاری سهام، تبعات منفی برای بازار به وجود خواهد آورد و دادوستدها تحت‌تاثیر آن سمت‌وسویی منفی به خود می‌گیرد. با این حال سیاستگذار بر اجرای برخی دستورالعمل‌ها پافشاری می‌کند و مانع جریان متعادل معاملات می‌شود. شواهد نشان می‌دهد بازار در روزهای آینده با مقاومت‌هایی مواجه شود. رسیدن شاخص به کانال یک میلیون و ۷۰۰‌هزار واحد که برخی مسوولان در مورد آن اظهاراتی را عنوان کرده‌اند پروسه‌ای سخت و زمانبر است و به نظر می‌رسد شاخص تا رسیدن به این محدوده چند بار با اصلاح و ریزش مواجه شود. گرچه ممکن است در این بین شاخص برای رسیدن به کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد راه سختی در پیش نداشته باشد اما گذر از این مرحله با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است.

 

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افزایش ۸/ ۲‌درصدی شاخص کل به پایان رسید. در حالی که بسیاری از اهالی بازار نسبت به احیای معاملات دلسرد بودند، بازار توانست به مدد صعود سهام بزرگ‌تر، بار دیگر کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی را باز پس بگیرد. با این حال در ادامه هفته از این سطح عقب‌نشینی کرد و در نهایت در آخرین روز هفته سه‌هزار واحد از سطح مزبور پایین‌تر ایستاد. سطحی که مدت‌هاست برای بازار مهم تلقی می‌شود و حالا قرارگرفتن کمی متزلزل در این سطح به نقطه تردیدی در بین اهالی بازار تبدیل شده است، چراکه بسیاری این سطح را نقطه عطفی برای بازار عنوان می‌کنند و صعود و نزول از سطح مزبور را برای ادامه روند بازار پراهمیت می‌دانند.
به‌رغم احیای نسبی قیمت‌ها، حجم و ارزش معاملات تغییر چندانی نداشت و روند خروج نقدینگی از سوی حقیقی‌ها نیز ادامه داشت، امری که نشان‌دهنده احاطه بازار سهام با بی‌اعتمادی است. شاید همین بی‌اعتمادی سبب شده که تقاضا چندان پایدار نباشد. به هر ترتیب اهالی تحلیل بازار در ارزیابی روند معاملات طی هفته جاری با اختلاف‌نظر چشمگیری مواجه هستند. به طوری که حدود نیمی از آنها برای بازار سهام روند صعودی پیش‌بینی کرده‌اند نیمی دیگر روند بازار را کم‌نوسان و نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. (البته تمامی نظر‌سنجی‌ها این موضوع را نشان می‌دهد، با این حال در نظر‌سنجی اخیر اختلاف‌نظر در پیش‌بینی روند آینده بورس بیشتر از هفته‌های ماقبل بوده است) در نگاه کلی اما به نظر می‌رسد عمده‌‌‌ کارشناسان و سهامداران معتقدند قیمت سهام در شرایط فعلی از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد، با این حال هیجان و نااطمینانی نسبت به وضعیت بورس در بین سهامداران به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند بااطمینان نسبت به روند این بازار اظهارنظر کنند.

  کارشناسان چه می‌‌‌گویند؟
صعودی: ۴۸‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند غالب سهام در سطوح ارزنده‌ای است و جایی برای ریزش بیشتر قیمت وجود ندارد. به اعتقاد این دسته نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به‌ویژه بعد از گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و افت چشمگیر قیمت‌ها به محدوده‌ای جذاب رسیده و افت بیشتر قیمت‌ها توجیه بنیادی ندارد. این عدم‌توجیه بنیادی ریزش قیمت سهام را می‌توان در نرخ دلار، روند بازارهای جهانی، تورم و همچنین حرکت دولت به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها مشاهده کرد. بازار نیز کم‌کم به این آگاهی و درک رسیده است و می‌تواند به واسطه این تغییرات، هیجانات و بی‌اعتمادی را کنار بگذارد و تقاضا را با منطق سرمایه‌گذاری کم و زیاد کند. از طرفی مقاومت شاخص در سطح مهم یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی خود می‌تواند سیگنال مهمی برای تداوم رشد تقاضا در بازار باشد. در این میان نگاه‌ها به سرانجام مذاکرات هسته‌‌‌ای نیز مثبت است و این عامل نیز در تداوم توجه به خرید سهام اثرگذار خواهد بود، موضوعی که می‌تواند موجب تسهیل در صادرات و واردات شرکت‌های سهامی شود. این موارد در کنار یکدیگر، در تقویت ورود نقدینگی به بازار موثر عمل خواهد کرد.

کم‌نوسان: ۴۶‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند بازار سهام کشور را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد می‌گویند وضعیت بازار شکننده است و به این زودی نمی‌تواند تغییر قابل‌توجهی را تجربه کند. به اعتقاد این افراد روند شاخص کل در هفته قبل نشان‌دهنده وضعیت شکننده بازار است. جایی که بی‌اعتمادی و ابهام نسبت به آینده حجم و ارزش معاملات در بازار به شدت کاهش یافته است. در این فضا تقاضا مردد است و با این حال به دلایلی چون ارزندگی سهام بعد از یک اصلاح قابل‌توجه و شاید انتظار بخشی از سهامداران برای جبران زیان چند ماه اخیر، سطح عرضه را محدود کرده است. بر این اساس احتمالا بازار در هفته جاری با نوسان اندک قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی که محرک قابل‌توجه‌تری برای بازگشت اعتماد به بورس ظاهر نشود، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد. مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده حرکت بورس در شرایط فعلی در مذاکرات وین است و هر خبری از این مذاکرات می‌تواند سمت و سوی بازار را در دست بگیرد. تا زمانی که این خبر به بازار مخابره نشود، بازار در یک روند کم‌نوسان و در جدال عرضه با تقاضا حرکت خواهد کرد.

نزولی: ۶‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی این هفته روند بازار را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این دسته معتقدند که بازار به حدی از بی‌اعتمادی رسیده است که بعد از هر موج صعودی از فرصت خروج از بازار استفاده خواهد شد. نمونه این روند نیز در هفته گذشته مشاهده شد. به طور کلی به نظر می‌رسد بار دیگر قیمت‌ها از این سطوح عقب‌نشینی کنند.

  انتظار سهامداران از روند بورس
صعودی: ۵۳‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند کلی معاملات در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد تحت‌تاثیر چند عامل احتمال تداوم حرکت قیمت‌ها در مسیر افزایشی وجود دارد. روند بازارهای جهانی، سطوح نرخ دلار و همچنین اخبار مثبت موجود از روند مذاکرات در بهبود روند این معاملات اثر‌گذار خواهد بود.

کم‌نوسان: ۲۹‌درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالطبع نوسان اندک قیمت سهام است. بر همین اساس مادامی‌که در جهت بازگشت اطمینان و کاهش هیجان اقدامات مناسبی صورت نگیرد و مسائل کلان‌تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین‌تکلیف نشود، بورس به مسیر در همین مسیر کم نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد ۱۸‌درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معاملات سهام در این هفته در مسیر نزولی حرکت می‌کند. به اعتقاد این افراد حجم بی‌اعتمادی و هیجان در بازار همچنان زیاد است و از‌این‌رو احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببره می‌برند. از طرفی برخی افراد تعدیل نرخ دلار در صورت عملی شدن مذاکرات هسته‌ای را نیز مدنظر دارند و این می‌تواند روند بازار را با افزایش عرضه مواجه کند.

 

قیمت دلار که در هفته گذشته با روند کاهشی خود در کانال ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد، در روز پنج‌شنبه کانال ۳۰ هزار تومانی را مجددا لمس کرد.

هفته گذشته در فضای شلوغ رسانه‌ای، بازار ارز تهران هم دچار نوسانات زیادی شد. از ابتدای هفته، روز شنبه ۴ دی ماه، دلار که توانسته بود به کانال ۲۹ هزار تومان بازگردد، تحت تاثیر فضای مثبت مذاکرات در روند نزولی با شیبی نسبتا تند قرار گرفت. این فضای مثبت که شامل اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و همچنین سخنان رئیس کل بانک مرکزی بود، توانست قیمت این اسکناس آمریکایی را تا نرخ ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان در روز سه‌شنبه کاهش دهد. اما این روند نزولی در همان روز سه‌شنبه متوقف شد و در روز چهارشنبه ۸ دی ماه بازار ارز تهران در پله ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ثبات قیمتی نسبی رسید.

روز‌های پایانی هفته اما ورق معاملات برگشت و افزایشی‌های بازار با غنیمت شمردن فضای بی‌خبری رسانه‌ای و همچنین توقف کوتاه‌مدت مذاکرات توانستند کاهش قیمت رخ داده در نرخ ارز طی هفته را برای معاملات فردایی تا حد زیادی جبران کرده و از قیمت ۳۰ هزار تومان برای معاملات روز پنج‌شنبه خود سخن گفتند.

اما اکثریت کارشناسان این بازار با رصد حجم معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته براین باورند که میزان معاملات دلاری در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه اخیر کاهش قابل توجهی یافته در نتیجه، این کاهش حجم معاملات می‌تواند نمایانگر کم اهمیت بودن رقم ۳۰ هزار تومان برای نرخ دلار در بازار ارز تهران باشد.

برخی دیگر از تحلیلگران بازار ارز اما بر این عقیده‌اند که افزایشی‌های بازار با استفاده از وقفه چند روزه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در تلاشند تا ضرر‌های وارده به معاملات خود که ناشی از کاهش قیمت دلار در هفته گذشته بوده را جبران کرده و با جو‌سازی روند صعودی برای هفته آینده بتوانند فرمان بازار ارز را در روز‌های آتی در دست بگیرند.

روز گذشته، یک خبر از مسوولان روسی مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «ما در دو حیطه شاهد برخی پیشرفت‌ها بوده‌ایم؛ یکی در مذاکرات و دیگری در ارزیابی‌های عمومی شرایط پیرامون مذاکرات وین. هم‌اکنون این ارزیابی‌ها برای نخستین بار از ماه ژوئن شامل عناصر مثبت هستند. این به آن معناست که مذاکره‌کنندگان واقعا پیشروی داشته‌اند.» در شرایطی که فضای گفت‌وگوی دور هشتم مثبت ارزیابی شده و البته وقفه چهار روزه مذاکرات هسته‌ای وین برای تعطیلات سال نو میلادی، باید دید معامله‌گران بازار ارز در ابتدای هفته پیش‌رو چه واکنشی نسبت به این جهش قیمتی مقطعی در روز‌های پایانی هفته گذشته خواهند داشت و نمودار نرخ ارز در روز‌های آتی چه نمایشی خواهد داشت. به نظر نمی‌رسد در هفته پیش‌رو، فعالان بتوانند برای مدت زیادی دلار را بالای 30 هزار تومان نگه دارند.

سکه تمام بهار آزادی هم در بازار روز‌های آخر هفته گذشته افزایش قیمت داشت. این فلز گران‌بها که در روز چهارشنبه ۸ دی ماه با قیمتی معادل ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. در روز‌های پایانی هفته افزایش قیمت چشم‌گیری داشته و با نرخ ۱۳ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان به سمت سقف مقاومتی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خیز برداشت. قیمت طلای جهانی هم در ازای هر اونس در تعطیلات سال نو میلادی با قیمتی معادل ۱۸۲۰ دلار معامله شد.

بسیاری از تحلیلگران بازار طلا انتظار دارند که طلا برای سال ۲۰۲۲ همچنان در مسیر صعودی بماند. طلا در روزهای معاملاتی پایان سال چندبار موفق به شکست مقاومت حیاتی ۱۸۰۰ دلار شده هرچند مدت زیادی بالای آن دوام نیاورده است، اما شکست‌های متعدد راه طلا را برای تثبیت قیمت بالای این محدوده باز کرده است. طلا در ساعت ۱۵ روز جمعه به وقت تهران در قیمت ۱۸۱۹ دلار درحال معامله بود. اما بانک JP Morgan چندان به ادامه این مسیر صعودی امیدوار نیست اما درخصوص بازارهای دیگر نظر متفاوتی دارد.

اقدامات فدرال رزرو؛ خطری بزرگ
شرایط اقتصادی سال آینده بیش از پیش مبهم و مه‌آلود شده است. از طرفی دولت‌ها به خصوص دولت آمریکا سیاست‌های ضدتورمی در پیش گرفته و در تلاشند تا از آسیب‌های کمک‌های مالی در طی زمان شیوع ویروس کرونا بکاهند. در طرف دیگر آمارها نشان از تورم افسار‌گسیخته دارند و شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا نیز اقتصاد کشورها و به‌طور کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. حال با توجه به شرایط اخیر، بانک جی‌پی‌مورگان در آخرین به‌روز‌رسانی خود از شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۲ اظهار کرده که طلا نمی‌تواند در برابر سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها به خصوص دولت‌ آمریکا ایستادگی کند و این موضوع باعث ریزش قیمت طلا خواهد شد. براساس این گزارش قیمت طلا از ۱۷۶۵ دلار به ازای هر اونس در ربع اول سال ۲۰۲۲ به ۱۵۲۰ دلار در پایان همین سال خواهد رسید. در حالی که بسیاری بر این باورند که افزایش نرخ بهره به میزان ۷۵ صدم درصد طی ۹ ماه نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت طلا بگذارد، تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان بر این عقیده‌اند که باتوجه به پایداری انتظارات تورمی بلندمدت در افراد، فدرال رزرو مجبور خواهد بود که نرخ بهره را باز هم افزایش دهد. جی بری، یکی از تحلیلگران ارشد این بانک معتقد است که بازدهی اوراق ۱۰ ساله در میانه‌های سال به ۲ درصد و در انتهای سال ۲۰۲۲ به ۲۵/ ۲ درصد برسد. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و روند طلا را به شکل ارائه شده توسط جی‌پی مورگان تغییر دهد.

روند بازارهای دیگر
درحالی که جی‌پی مورگان درخصوص بازار طلا دیدگاه نزولی دارد، درباره بازارهای دیگر و به‌طور کلی اقتصاد جهانی دیدگاه صعودی دارد. بر اساس گزارش این بانک، اقتصاد‌ جهانی در سال آینده ۳/ ۴ درصد رشد خواهد داشت. در این میان آمریکا ۸/ ۳ درصد، منطقه اروپا ۶/ ۴ درصد، چین ۷/ ۴ درصد و بازارهای نوظهور نیز ۶/ ۴ درصد رشد می‌کنند. تحلیلگران این بانک برای سال ۲۰۲۲ انتظار دارند که بازار سهام نیز روند صعودی داشته باشد. براساس نظر آنها در سال آینده با کاهش فشار عرضه، اصلاح عادات مربوط به مخارج و بهبود مسائل چین و بازارهای نوظهور، بازارهای سهام شرایط بهتری را تجربه کنند. این بانک که برای شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی درستی داشت، اکنون پیش‌بینی کرده که این شاخص در سال آینده به ۵۰۵۰ واحد خواهد رسید. درحالی که در سال ۲۰۲۱ بازار کامودیتی‌ها رشد بسیار خوبی را با سردمداری بخش انرژی تجربه کردند، تحلیلگران این بانک بر این عقیده‌اند که این روند صعودی در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش این بانک در سال ۲۰۲۲ عرضه محصولات معدنی و کشاورزی تلاش می‌کند تا خود را به تقاضای موجود برساند. درحال حاضر تقاضای جهانی به علت بهبود شرایط پاندمی کرونا درحال بهبود است. این درحالی است که هنوز زنجیره عرضه نتوانسته بهبودی کامل را تجربه کند و احتمالا این موضوع در سال ۲۰۲۲ به‌وقوع بپیوندد. در همین حین در بازار پول نیز این بانک انتظار دارد که با توجه به رشد اقتصادی آمریکا، دلار ۶/ ۱ درصد رشد را در سال آینده تجربه کند.

ابزارهای طلایی بورس‌کالا در حالی که همراستا با یکدیگر از روند کاهش بها حمایت می‌کنند، به پارکینگی برای نقدینگی معامله‌‌‌گران این بازار تبدیل شده‌‌‌اند. حجم معاملات هر پنج‌صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا این روزها نوسان کاهشی را در پیش گرفته است و ارزش دادوستد این اوراق نیز از تنزل ارزش معاملات نسبت به ماه‌‌‌های اخیر حکایت دارد؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که خروج نقدینگی از این بازار می‌تواند پیامد افت محسوس قیمت را داشته باشد.
از این رو، دارندگان عمده این اوراق با ثابت نگه‌داشتن حجم دارایی سرمایه‌‌‌ای فعلی خود و عدم‌تمایل به نوسان شدید نرخ در این بازار، متوسط انتظارات تورمی و دورنمای قیمتی اوراق طلایی بورس‌کالا را در محدوده منفی ترسیم می‌کنند؛ به گونه‌‌‌ای که در جریان معاملات هفته گذشته، همسو با تکانه‌‌‌های کاهشی بهای ارز، جریان دادوستدهای دو بازار گواهی سپرده سکه طلا و واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا از پایین بودن نرخ این اوراق نسبت به قیمت‌های بنیادین آن حکایت دارد و از درجا زدن انتظارات تورمی در محدوده منفی خبر می‌دهد؛ به این معنی که در حال حاضر، نه‌تنها فرضیه رشد قیمت‌ها بی‌‌‌اعتبار شده است، بلکه تکانه‌‌‌های مثبت و گذرا در بازار طلا و ارز قدرت چندانی برای ایجاد تکانه‌‌‌های افزایشی حجم معاملات و جرقه‌‌‌های مثبت قیمت این اوراق را ندارد.

  تبدیل بازار صندوق‌های طلا به پارکینگ نقدینگی
جریان معاملات واحدهای صندوق‌های طلای بورس‌کالا از کاهش مستمر حجم معاملات این بازار حکایت دارد. در ظاهر امر، افت حجم معاملات تداعی‌کننده خروج نقدینگی از بازار است، اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در چندماه اخیر، میزان سرمایه ‌دارندگان عمده واحدهای صندوق‌های طلایی بورس‌کالا به طور متوسط از روند نسبتا باثباتی پیروی کرده است. از این رو نمی‌توان جریان عمده این بازارها را خروج نقدینگی تلقی کرد. از سوی دیگر، در صورت تداوم کاهش بهای ارز در بازار، می‌توان این موضوع را ریسک معاملاتی صندوق‌ها در نظر گرفت که در کنار افت حجم معاملات، اثر مضاعفی بر معاملات این بازار بر جای می‌‌‌گذارد. بنابراین اینکه حجم معاملات نمادهای فعال صندوق طلا، در مقایسه با میانگین معاملات ماهانه آن، مسیر کاهشی را پیموده است، حکایت از آن دارد که بازار صندوق‌های طلای بورس‌کالا از فضای معامله‌‌‌گری خارج شده و به پارکینگ نقدینگی برای دارایی سرمایه‌‌‌ای بدل می‌شود؛ آن هم آن دسته از دارایی‌‌‌هایی که گویی به ادامه حضور در صندوق طلا بر مبنای بهای ارز و قیمت جهانی طلا تمایل دارند. اینکه حجم معاملات در این بازار کاهش مستمر داشته، به این معنی است که دارایی‌‌‌های بزرگ، حتی فضایی برای خروج ندارند؛ چرا که با توجه به حجم پایین معاملات، میل به خروج به معنی احتمال تنزل قیمت‌هاست، آن هم در شرایطی که خریدار چندانی وجود ندارد. مصداق عینی این ادعا را می‌توان در سبک معاملات محافظه‌‌‌کارانه این صندوق‌ها در مقایسه قیمت پایانی و بهای ابطال جست‌وجو کرد که همین مطلب را نشان داد.

با توجه به کاهش حجم معاملات و انتظار افت نقدشوندگی دارایی در این صندوق‌های طلایی، رهگیری انتظارات تورمی در این معاملات با ابهام همراه می‌شود؛ زیرا سرعت چرخش نقدینگی، سیال بودن و چابکی معاملات را به‌شدت تضعیف می‌کند. بنابراین اثر واقعی رخدادها از مسیر انتظارات تورمی در این ابزارهای مالی-کالایی فضای کمتری برای خودنمایی پیدا می‌کند. ذات تبدیل صندوق‌ها به پارکینگ نقدینگی به این معنی است که در صورت تمایل سهامداران یا مالکان بزرگ واحدهای سرمایه‌گذاری، امکان نقدشوندگی دارایی‌‌‌های آنها پایین است که از وجود ریسک نانوشته‌‌‌ در این ابزارهای مالی خبر می‌دهد. از این رو بهتر است به رخدادهای معاملاتی این صندوق‌ها توجه بیشتری کرد.

  درجا زدن معاملات ابزارهای طلایی در محدوده منفی انتظارات تورمی
این روزها بازار ابزارهای طلایی بورس کالا نیز همچون سایر بازارهای کالایی کشور با عدم‌اطمینان‌‌‌های منعکس‌شده از دورنمای قیمتی بازار ارز همسو شده و خبری از تحرکات جدی نرخ در دادوستد اوراق این بازارها نیست. این مطلب به این معنی است که نه‌تنها حجم معاملات روزانه این اوراق نسبت به ماه‌‌‌های گذشته روند کاهشی را به ثبت رسانده، بلکه ارزش معاملات این بازار نیز تنزل پیدا کرده و به‌رغم افت‌وخیزهای محدود در مسیر کاهشی قرار گرفته است.  داده‌‌‌های حیاتی معاملات اوراق طلایی بورس‌کالا یکی از ابزارهای پیش‌بینی انتظارات تورمی ارز و سکه در کوتاه‌‌‌مدت به شمار می‌روند که در برهه‌‌‌های گوناگون زمانی توانسته‌اند با خطای حداقلی، دورنمای قیمتی را پیش‌بینی و انتظارات غالب معامله‌‌‌گران این بازار را رهگیری کنند. افت مستمر حجم معاملات این بازار و محافظه‌‌‌کاری بیش از اندازه معامله‌‌‌گران آن می‌تواند این ویژگی برجسته ابزارهای طلایی را به نوعی تضعیف کند.  فاصله دو نرخ پایانی و بهای ابطال اوراق صندوق‌های طلایی بورس‌کالا در اغلب روزهای معاملاتی سال‌جاری در محدوده منفی نوسان کرده، اما از تمایل برای نزدیک نگه‌داشتن این دو نرخ به یکدیگر حکایت دارد؛ به این معنی که غالب معامله‌‌‌گران این بازار با محافظه‌‌‌کاری حاکم بر فضای دادوستد آنها، سعی کرده‌‌‌اند با مخابره سیگنال‌های قطعی از سوی بازار ارز و سکه، حجم دادوستد خود را در سطوح محدودی نگه دارند. در جریان معاملات هفته گذشته بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا، معاملات این اوراق با اثرپذیری از روند کاهشی بهای ارز در بازار آزاد، نوسان منفی نرخ را تجربه کرده و در تمامی این روزهای معاملاتی فاصله دو نرخ پایانی و بهای ابطال واحدهای هر پنج‌صندوق قابل معامله این بازار، انتظارات غالب بازار را منفی ترسیم کردند؛ به این معنی که حداقل در شرایط فعلی که خبرهای امیدوارکننده‌‌‌ای از نشست‌های مکرر برجام به گوش می‌‌‌رسد، اعتبار فرضیه رشد قیمت‌ها تضعیف شده است. این در حالی است که در بازار گواهی سپرده سکه طلا نسبت به صندوق‌های طلا، ذهنیت منفی برجسته‌‌‌تر بوده و متوسط فاصله این اوراق با قیمت‌های بنیادین سکه فیزیکی در محدوده منفی بالاتر ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال، هفته قبل جریان معاملاتی این اوراق به گونه‌‌‌ای بود که متوسط این فاصله در بازه منفی «یک» تا ۲‌درصد قرار گرفت که نشان می‌دهد اوراق سپرده سکه از قیمت‌های پایین‌تر حمایت کرده و به‌رغم مقاومت بازار آزاد در برابر افت قیمت‌ها، خبری از نوسان شدید قیمتی و همسو شدن با بهای سکه بازار آزاد نیست.

 

نگاه کلی به بازار نفت در سال۲۰۲۲ صعودی است و متوسط قیمت نفت که در سال۲۰۲۱ حدود ۷۰دلار بر بشکه بود، از نظر اکثر نهادهای بین‌المللی در سال جدید میلادی دست‌کم حفظ خواهد شد و ریسک‌های صعودی قابل ملاحظه‌ای نیز برای آن وجود دارد. این امر در پیش‌بینی‌های ۱۲ نهاد بین‌المللی که در این گزارش گردآوری شده، مشهود است.
جهت‌یابی نفت در 2022
طلای‌سیاه با گذر از یکی از بهترین سال‌های خود در دو دهه اخیر، با چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاداب وارد سال۲۰۲۲ می‌شود. اغلب نهادهای بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبتی از این سال برای بازار نفت دارند. این گروه از پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان معتقدند کاهش سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید نفتی، ادامه ریکاوری اقتصادی از همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مورد شیوع ویروسی و احتیاط تولیدکنندگان برای افزایش تولید منجر به سالی پررونق برای نفت خواهد شد و پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی عموما بین ۷۰ تا ۸۰ دلار برای سال جدید دارند؛ هر چند برخی خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینانه قیمت‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ دلار برای هر بشکه نفت را هم امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند، با این حال از نظر برخی دیگر از نهادها که بدبین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند، افزایش عرضه از سوی اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس و دیگر تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف در کنار بازگشت نفت تحریمی ایران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌علاوه ظهور اُمیکرون منجر به معکوس‌شدن موازنه عرضه و تقاضا می‌شود که بر قیمت‌ها اثر منفی خواهد گذاشت، با این حال همین موسسات نیز بهای نفت را زیر ۶۰ دلار بر بشکه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند.  در این گزارش «دنیای‌اقتصاد» پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۱۲نهاد بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی درباره بازار نفت را گردآوری کرده که مرور آنها خالی از لطف نیست.

آژانس بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی انرژی (IEA): آژانس در آخرین گزارش ماهانه سال۲۰۲۱، نگرانی خود از ظهور اُمیکرون را ابراز کرد و گفت انتظار دارد این سویه جدید منجر به کند شدن روند ریکاوری تقاضای نفت شود اما به اندازه موج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبلی بر آن اثرگذار نخواهد بود. نگرانی دیگر آژانس افزایش ۴/۶میلیون بشکه در روز تولید جهانی طلای‌سیاه است که از سطح تقاضا پیشی خواهد گرفت و برخی تولیدکنندگان بزرگ ممکن است در این سال به رکورد تولید جدید دست پیدا کنند، بنابراین آژانس با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش برآورد تقاضا، معتقد است در این سال روزانه ۵/۹۹میلیون بشکه نفت خریده می‌شود و بهای نفت‌برنت هم از نظر این نهاد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط ۶/۶۷دلار بر بشکه خواهد بود که ۱۵‌درصد کاهش نسبت به پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی قبلی آن نشان می‌دهد. بهای این نفت شاخص در سال۲۰۲۱ حدود ۷۰ دلار بوده است.

اوپک: سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر این باور است که تقاضا در سال ۲۰۲۲، به‌میزان  ۶/۱۰۰میلیون بشکه در روز خواهد بود و بخشی از تقاضا هم از فصل آخر سال۲۰۲۱ به فصل اول ۲۰۲۲ منتقل خواهد شد؛ به همین دلیل اوپک در آخرین گزارش خود پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی خود از تقاضا در سه‌ماه اول امسال را ۱/۱میلیون بشکه در روز بالا برد. اوپک معتقد است اُمیکرون تاثیری ملایم و موقتی بر بازار نفت خواهد داشت. این سازمان همچنین گفته نگرانی چندانی در مورد افزایش عرضه ندارد و حتی عربستان به‌عنوان عضو پیشروی آن هشدار داده کمبود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید می‌تواند تامین تقاضا را در چند سال آینده با مشکل مواجه کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA): این نهاد دولتی برآورد‌کرده بهای نفت‌برنت در سه‌ماهه۲۰۲۲ به‌طور متوسط ۷۳ دلار و در کل این سال ۷۰دلار بر بشکه باشد چراکه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس، نفت شیل آمریکا و کشورهای خارج از اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس از تقاضا سبقت بگیرد و نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم در مورد شیوع سویه جدید کرونا دارد. این نهاد همچنین گفته تقاضای نفت در این سال به ۵/۱۰۰میلیون بشکه در روز برسد.

فیچ ریتینگز: این موسسه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی قیمتی خود را برای سال ۲۰۲۲، ۸ دلار بر بشکه افزایش داده تا بهبود تقاضا و انتظارات از اینکه اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس سمت عرضه بازار را دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کم در کوتاه و میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت مدیریت خواهد کرد، منعکس کند.  به اعتقاد فیچ ریتینگز، بهای نفت‌برنت در این سال به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط ۷۱ دلار بر بشکه خواهد بود و وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم ۶۸‌دلار در هر بشکه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی شده است. این موسسه پیش از این بهای برنت و وست‌تگزاس را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب ۶۳ و ۶۰ دلار بر بشکه برآورد کرده بود.

گلدمن‌ساکس: دامین کوروالین، رئیس پژوهش انرژی این بانک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در مصاحبه اخیرا گفته که نهاد متبوعش پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند قیمت‌های نفت در سال۲۰۲۲ میانگین۸۵ دلار بر بشکه داشته باشد و ریسک صعودی ۵ تا ۱۰ دلاری هم برای آن وجود دارد.  کوروالین همچنین رسیدن قیمت‌ها به بالای ۱۰۰دلار (مشخصا ۱۱۰ دلار بر بشکه) را رد نکرده و توضیح داد؛ برای چنین سناریویی دو راه وجود دارد: نخست اینکه هزینه تولید به دلیل تورم افزایش یابد و راه دوم عقب‌ماندن عرضه از تقاضا است. این بانک همچنین پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده تقاضا در سال۲۰۲۲ رکورد بزند و در سال بعد هم رکورد خود را ارتقا دهد.

جی‌پی مورگان: این بانک پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده قیمت نفت در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب به ۱۲۵ و ۱۵۰ دلار بر هر بشکه برسد؛ چراکه معتقد است اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس محدودیت‌‌هایی در تحقق ظرفیت تولید خود دارد و اوایل سال فقط در صورتی عرضه را بالا می‌برد که قیمت نفت کاملا مناسب باشد.  این بانک تقاضای جهانی نفت را در این دو سال ۸/۹۹ و ۵/۱۰۱میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

مورگان استنلی: این موسسه که با هیجان نفت ۹۵دلاری را برای فصل اول سال۲۰۲۲ پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده بود با ظهور سویه جدید اُمیکرون، پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی قیمتی خود را برای برنت به ۵/۸۲دلار در هر بشکه کاهش داد و توضیح داد که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد، بازار احتمال اینکه اُمیکرون باعث محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کاهش تقاضای نفت شود را لحاظ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. البته برآورد مورگان‌استنلی مربوط به ۲۹‌نوامبر یعنی ابتدای ظهور این سویه است. این نهاد همچنین کسری‌عرضه در سال۲۰۲۳ را امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر دانسته است.

فیچ سولوشنز: این موسسه گفته چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز قیمت‌های نفت در سال۲۰۲۲ بسیار نامطمئن است و متوسط ۷۲ دلاری را پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده که با ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نزولی و صعودی رو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو است. در حالی‌که فیچ سولوشنز رشد مصرف را ملایم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند، معتقد است که تولید می‌تواند جهش داشته باشد که بخش بزرگ‌تر به دلیل کاهش محدودیت تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس و ریکاوری بخش شیل آمریکا خواهد بود و در درجه پایین‌تر به بازگشت نفت تحریمی ایران به بازار اشاره دارد.

بانک آمریکا: پژوهشگران بانک آمریکا تخمین می‌زنند برنت در سال۲۰۲۲، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور میانگین ۸۵دلار بر بشکه معامله شود؛ چراکه سطوح پایین موجودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فقدان ظرفیت مازاد منجر به تقویت قیمت می‌شود. این شاخص نفتی که سال۲۰۲۱ را با ۵۲ دلار بر بشکه آغاز کرده بود، در اکتبر به اوج ۸۶‌دلاری دست یافت.  برخی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان معتقدند نفت می‌تواند در سال جدید میلادی روند افزایشی خود را با وجود رشد مورد انتظار عرضه از سر بگیرد.

اف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای: فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشاوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌FGE حدود یک‌ماه پیش در مورد قیمت‌ها خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین بود و در پاسخ به سوال بلومبرگ مبنی‌بر اینکه بهای نفت را ۵۰ دلاری یا ۹۰ دلاری در بازه سه‌ماهه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند، گفته بود که رسیدن قیمت نفت به ۵۰ دلار تقریبا غیرممکن است اما در صورت قطع عرضه در جایی از دنیا یا وقوع یک فاجعه در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایران، ۹۰دلاری شدن آن دور از ذهن نیست. او همچنین گفته اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس به‌درستی تولید خود را هر ‌ماه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داده و ممکن است آن را در زمستان متوقف کند.

بارکلیز: بانک بارکلیز پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده بهای نفت‌برنت در سال۲۰۲۲ به ۸۰ دلار بر بشکه برسد و وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم ۷۷‌دلار در بشکه معامله شود. با وجود اینکه بارکلیز پیش از ظهور اُمیکرون یعنی اواخر نوامبر پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی خود را منتشر کرده، جهش موارد ابتلا به کرونا را ریسک مهمی برای چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز سال۲۰۲۲ نفت دانسته؛ با این حال گفته اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس در چنین شرایطی احتمالا روند افزایشی تولید خود را پایین بیاورد یا متوقف کند که به موازنه نسبی بازار منجر می‌شود.

بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌او کپیتال‌مارکتس: رندی اولنبرگر، مدیرعامل پژوهش سهام نفت و گاز این موسسه کانادایی با وجود ریسک نزولی در فصل اول و دوم سال۲۰۲۲ به دلیل آزادسازی موجودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استراتژیک نفتی توسط چندین کشور و ظهور اُمیکرون، انتظار دارد تقاضای نفت در سال۲۰۲۲ رکورد بزند و بازار برای سال‌ها قوی باقی بماند. 

 

صعودهای شارپی معمولاً با سقوط‌هایی سنگین همراه می‌شود زیرا قیمت سهام شرکت‌ها از ارزش ذاتی‌شان بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در برنامه تهران ۲۰ در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت : در بازار دارایی ها مخصوصاً دارایی های مالی صعود های شارپ به همراه سقوط هستند، به طوری که شاهد بودیم شاخص ناگهان از ۵۰۰ هزار واحد به دومیلیون و ۸۰ هزار واحد رسید، چنین مسئله‌ای سبب شد تا بسیاری از شرکت‌ها ارزششان بسیار بالاتر از حد واقع شود، و بسیاری از سهامداران در اوج این رشد وارد بازار شدند.

او افزود: کاری که اکنون ما باید انجام دهیم برای بازگردان اعتماد نخست افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست است، صنایع باید مشکلاتشان حل شود که در این رابطه در حال تشکیل میزهای حمایتی برای صنایع هستیم، دوم باید فعالیت نظارت بر بازار شفاف کنیم زیرا در این مدت اعتراضات زیادی در خصوص رفتار های ناطر شده، در گام بعدی لازم است زیر ساخت هایی را مهیا کنیم، در حال حاظر در حوزه دامنه نوسان نیز اقداماتی انجام داده شده است.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: ماهیت بازار سرمایه بر اساس ریسک است، قیمت‌های سهم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که این امر نیز خود وابسته به مولفه های کلان اقتصادی است.

عشقی تصریح کرد: در حال حاضر بازار از یک ثبات خوبی برخوردار است اما ناگفته نماند که رشد قیمت‌ها براساس شرایط اقتصاد کمی زمان می‌برد، سازمان بورس ناظر بازار است و نمی تواند اقداماتی در راستای قیمت ها انجام دهد.

او گفت: اکنون سود آوری شرکت ها بسیار خوب است، به طور قطع اگر گزارش ۹ ماه شرکت‌ها منتشر شود در کدال شاهد رشد بیشتر نیز خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص روی یک میلیون و سیصد بود اما اکنون در محدوده یک میلیون چهارصد قرار دارد، اتفاقی که در سال گذشته رخ داد به طور قطع با یک یا چند هفته درست نمی شود.

عشقی تصریح کرد: ما اکنون داریم روی ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم کار می‌کنیم، اکنون طرح عایدی مالیات سرمایه در مجلس در حال بررسی است به طور قطع در صورت تصویب شاهد رشد بازار خواهیم بود.

او بیان کرد: یکی از نقش‌های سازمان بورس در بازار سرمایه کنترل مولفه هاست، به طور مثال در بحث اوراق ما تلاش می‌کنیم در کمیته های مربوط حضور یابیم، امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق نقدینگی وارد بازار سرمایه شده که در اصل نمی‌توان گفت مبلغ فروخته شده بسیار کمتر از سال گذشته بوده است.

عشقی گفت: ما سعی بر این داریم که با برگزاری جلساتی که با بانک مرکزی برگزار می کنیم نرخ بهره بین بانکی را کنترل و کاهش دهیم .

رئیس سازمان بورس گفت: etf دوم در اوج شاخص کل بورس عرضه شد اکنون برنامه ای که برایetf ها داریم آن است که در حال تامین منابع مالی هستیم تا قیمت این صندوق ها به حالت قبل بازگردد ما تا پایان سال سعی می کنیم که این امر محقق حداقل برای پالایش یکم محقق شود.

عشقی گفت: برخی از نمادها به خصوص بازارهای پایه که جز پر ریسک ها هستند، در مراحل مختلف ما به سرمایه گذاران این هشدار را دادیم که وارد این سهم‌ها نشوند، متاسفانه قیمت این سهم ها افزایش یافتند و ناگهان متوقف شدند، ما اکنون پرونده‌هایی در این خصوص داریم، به همین خاطر ما راهکاری را برای آنها در نظر گرفتیم، به طوری که این دست از سهم‌ها از امروز با حجم مبنای یک معامله می شوند .

او بیان کرد: بعصی از بازگردانان نیز به وظیفه خود عمل نکردند که پرونده آنها در حالی بررسی است، جرایمی را از جمله سلب صلاحیت در نظر گرفتیم و در تلاش هستیم تا بحث بازگردانی را فعال کنیم.

او بیان کرد: صندوق تثبیت برای مواقع بحرانی است به همین خاطر دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه یک بندی را در بودجه ۱۴۰۱ برای آن در نطر گرفته است.

عشقی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که اکنون ۱۰۰ میلیون دلار آن واریز شده است مابقی هم به طور مکرر در هر ماه واریز خواهد شد.

رئیس سازمان بورس گفت: کارمزدهایی که از سوی کارگزاری‌ها اخذ می‌شود صرف توسعه زیر ساخت‌های کارگزاری‌ها می‌شود، زیرا ما در خصوص خروج سرمایه ها حساس هستیم.

او در پایان بیان کرد: بحث کانون سهامداران حقیقی هرچه سریع تر قرار است به منمنطور خدایت از حقوق سهامداران راه اندازی شود.

 

باید تدابیری در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به سمت تولید سوق دهند و بازار سرمایه حامی سرمایه‌ها و هدایت آنان به سمت تولید باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی کمیسیون اقتصادی، اولویت بندی مسائل کلی اقتصاد کشور است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در صورتی که به دنبال حرکت در مسیر توسعه اقتصادی حرکت می‌کنیم، باید از روش‌های مختلف برای جذب ارز به کشور استفاده کرد و از ایده‌های جدید برای رشد و توسعه اقتصاد حمایت کنیم تا بزرگترین تحول در حوزه اقتصادی ایجاد شود.

سیدلفته احمدنژاد با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال ارائه بهترین راهکارها برای ایجاد تغییر و تحول بخش های مختلف اقتصادی است، افزود: هر اقدامی که به ارزآوری در کشور کمک کند و به تولید بیشتر و توسعه صنایع کمک کند به طور قطع مورد حمایت مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما همیشه و در همه حال مدافع مردم و بهبود معیشت آنان هستیم بنابراین، باید تدابیری در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به سمت تولید سوق دهند و بازار سرمایه به عنوان حامی سرمایه‌ها، هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید را بر عهده داشته باشد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس در ادامه به معضلات قیمت‌گذاری دستوری بر روی کالاهای مختلف اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث از بین رفتن شفافیت لازم از بازار کالا و افزایش رانت در بازارهای مختلف خواهد شد، در نهایت با اجرای قیمت‌گذاری دستوری نه تنها هیچ حمایتی از مردم یا مصرف کننده صورت نمی‌گیرد بلکه هزینه بیشتری به آنها برای خرید تحمیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: این موضوع به تدریج باعث کاهش میزان تولید کالا، کاهش عرضه نسبت به تقاضا در بلندمدت و نیز شوک قیمتی می‌شود که در این میان خریدار یا مصرف کننده متحمل ضرر و زیان‌های ایجاد شده خواهند شد.

حدود یک هفته از راه‌اندازی معاملات آتی کاتد مس گذشته، اقدامی که به نظر کارشناسان به افزایش شفافیت و توان برنامه‌ریزی صحیح در خصوص انجام معاملات مس می انجامد. در این میان عده‌ای معتقدند این معاملات به رشد سفته بازی نیز منجر می‌شود، اما مدیرعامل شرکت ملی مس ایران معتقد است، بورس کالا بر روند این قراردادها و معاملات در آن، ارزیابی و نظارت لازم را انجام می‌دهد؛ بنابراین راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از سفته‌بازی در این معاملات وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، بورس کالای ایران در راستای بهبود ظرفیت‌های اقتصادی و صنایع کشور به طراحی ابزارهای مالی نوین اقدام کرده تا علاوه‌بر تنوع‌بخشی به روش‌های تخصیص مواد اولیه تولید، به تامین مالی صنایع و هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیز بپردازد.

در همین راستا، هفته گذشته بازار آتی برای محصولات مس کاتد و گواهی ‌سپرده کالایی مس و میلگرد در بورس کالا راه اندازی شد که در همان هفته ارزش معاملات قرارداد آتی مس در نخستین هفته معاملاتی به ۱۷ میلیارد ریال نزدیک شد، به طوریکه معامله گران حدود ۶۸ قرارداد آتی مس کاتد را برای تحویل بهمن ماه سال جاری منعقد کردند.

تضمین آینده برای سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت و گوی اختصاصی با «سنا» بیان کرد: با راه اندازی معاملات آتی مس کاتد، در واقع امکان انجام معاملات آینده به عنوان فیوچرز برای مس راه اندازی شد. در این خصوص انبار مخصوص راه‌اندازی شده تا از این طریق افرادی که بخواهند برای این محصول برای آینده برنامه ریزی خرید داشته باشند، امکان خرید کاتد برایشان فراهم شود.

اردشیر سعدمحمدی، افزود: به طور قطع کسانی که برنامه ریزی داشته و می‌توانند تحلیل رفتار بازار آینده را هم انجام دهند، از طریق این معاملات می توانند امکان سرمایه گذاری و خرید قسمتی از منابع نقدینگی خود را برای آینده در خصوص فلز مس فراهم کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم به زودی انجام معاملات مفتول مسی نیز برای معاملات آتی در بورس کالا نیز فراهم شود. همچنین معتقدم در آینده نزدیک کالاهای دیگر فولادی نیز امکان حضور در این صحنه خواهند داشت.

سعد محمدی تاکید کرد: در مجموع راه اندازی قراردادهای آتی کاتد مس را اقدامی مفید برای تجار و فعالان حوزه مس قلمداد می کنم. این معاملات می تواند برای تمام شرکت هایی که می خواهند آینده را در دست داشته و از خرید کالا مطمئن باشند، فضای شفافی را توسط بورس کالا فراهم کند. سرمایه گذاران می توانند از این مسیر شرایط آینده را برای تامین کالای خود تضمین کنند.

موانع سفته‌بازی در معاملات آتی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به این پرسش که راه حل برای جلوگیری از ایجاد سفته بازی در این معاملات چیست، گفت: بورس کالا بر روند این قراردادها و معاملات آن، ارزیابی و نظارت لازم را انجام می دهد؛ بنابراین راه حل هایی برای جلوگیری از سفته بازی در این معاملات وجود دارد.

وی ادامه داد: این معاملات با دو هزار تن موجودی تضمین شده در انبار کالا راه اندازی شده است و به طور قطع بورس کالا و شرکت ملی مس مسیر این معاملات را کنترل می‌کنند تا اتفاق منفی رخ ندهد.

راه اندازی رینگ صادراتی و افزایش شفافیت

سعد محمدی با اشاره به راه اندازی رینگ صادراتی در چند وقت اخیر گفت: در حال حاضر تمام محصولات شرکت ملی مس در رینگ داخلی و نیز در رینگ صادارتی در بورس کالا به فروش می رسند، بورس کالا از شفافیت لازم برخوردار است؛ این موضوع سبب می شود قیمت گذاری کالا به طور شفاف‌تری انجام شده و معاملات نیز صحیحتری رقم بخورند.

وی اضافه کرد: با راه اندازی رینگ صادراتی مس در بورس کالا در مجموع قیمت‌ها در بورس شفاف شد. قیمت‌های رینگ صادراتی بر اساس معاملات بین المللی تعیین می شود، بورس نظارت می کند و در تابلو معامله می شود.

استفاده از ابزارهای متنوع معاملاتی و رشد شفافیتِ بازار

سعد محمدی تاثیر راه اندازی معاملات آتی مس و استفاده از ابزارهای دیگر بورس کالا را بر میزان ارزش سهام شرکت های فلزی مثبت دانست و گفت: در حال حاضر بازار فلزات از تلاطماتی برخوردار است، اما از آنجایی که استفاده از ابزارهای مالی شفافیت در بازارهای کالایی را افزایش می دهد، شرایط مساعدتری نیز در ارزش سهم بازار برای سهامداران فراهم می ‌کند.

تولید مس رکورد زد

مدیرعامل شرکت ملی مس آینده بازار مس را مناسب عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه مس، شرایط بسیار خوبی را سپری می‌کنیم و فروش خوبی داریم، ارزیابی فروش این محصول در کدال قابل ملاحظه و رصد است.

سعد محمدی بیان کرد: شرایط شرکت ملی صنایع مس نیز، در ارتباط با تولید، فروش و توسعه شرایط خوبی است. خوشبختانه در حال حاضر حدود ۲۱۵ هزار تن تا پایان ماه گذشته تولید داشتیم، این رقم رکورد محسوب می شود؛ به طوری که از سال گذشته هم در این مدت جلوتر هستیم.

اکتشافات جدید با ارزش ۷ میلیارد دلار

وی افزود: شرکت ملی مس در فروش و توسعه نیز شرایط خوبی دارد به طوری‌که، اکتشافات خوبی انجام شده و طی حدود دو سال گذشته نزدیک به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر جدید یافت شده که ارزش برداشت آن بیش از ۷ میلیارد دلار است.

سعد محمدی در پاسخ به این شائبه که مصرف کنندگان کاتد مس مشخص هستند و بر این اساس، برقراری معاملات آتی مس شاید تاثیر زیادی بر معاملات این فلز در بازار داخل نداشته باشد، گفت: به نظر من چنین چیزی صحت ندارد. افرادی که بازار را رصد می کنند عرضه و تقاضای بازار را در بازه‌های حداقل سه ماهه بررسی کنند، متوجه تاثیر این قراردادها می شوند این موضوع به حرفه‌ای بودن تیم‌هایی که در این خصوص فعالیت می‌کنند وابستگی زیادی دارد.

امروز بورس انرژی میزبان انواع محصولات پالایشی و پتروپالایشی است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ امروز شنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «آیزوریسایکل»،‌ «آیزوفید»، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۴۰۴» شرکت پالایش نفت تبریز، «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت تهران، «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت شیراز، «بنزین پیرولیز» شرکت پتروشیمی مارون، «روغن سنگین قطرانی» شرکت پالایش قطران ذغال‌سنگ در رینگ داخلی و هم‌چنین «گاز مایع» مجتمع گاز پارس جنوبی (شرکت ملی گاز ایران) در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

در معاملات روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه نیز در بورس انرژی ایران، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی شازند، «حلال ۴۰۲» و «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت کرمانشاه و «حلال ۴۰۰» و «حلال ۴۱۰» شرکت پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و هم‌چنین «MTBE عمده» شرکت پتروشیمی بندرامام، «ته‌مانده تصفیه‌شده برج تقطیر (ATR-۱۴۰)» شرکت پالایش نفت شازند و «نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوکس» شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل دادوستد شده‌است.

بورس انرژی ایران در معاملات روز چهارشنبه میزبان معامله بیش از ۲۵ هزار و ۵۲۳ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۳۶۲۲ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۸۸۸ هزار ریال در بازار فیزیکی بود.

بهای بیت کوین و در آخرین روز سال ۲۰۲۱ دچار افت شد و کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال را هم رقم زد. بیت کوین از نقطه اوج خود در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) حدود ۵ درصد سقوط کرد و قیمت آن تا محدوده ۴۵۷۰۰ پایین آمد. آلت کوین‌ها هم این روند نزولی را تجربه کردند و بهای ارزهایی همانند اتریوم، بایننس کوین و سولانا بیش از ۲ درصد کاهش یافت. این وضعیت سبب شد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال کاسته شود و از ۲.۴ تریلیون دلار به ۲.۲۷ تریلیون دلار برسد.

این شرکت در آذر ماه به فروش حدود ۱۱۸ میلیارد تومانی رسید که پس از فروش ۲۸۳ میلیارد تیرماه بهترین عملکرد شرکت در سال جاری محسوب می شود.

شرکت در این ماه ۳ هزار و ۵۷۷ تن کنسانتره سولفور روی به فروش رسانده که پس از فروش ۹ هزار و ۴۵۰ تنی تیرماه بهترین فروش مقداری در سال ۱۴۰۰ محسوب می شود.

این شرکت در ۹ ماه نخست سال مالی جاری حدود ۶۹۵ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با سرمایه 500 میلیارد تومانی، اقدام به ارائه گزارش عملکرد آذر و 12 ماه سال مالی منتهی به آذر 1400 کرد.

براین اساس، “سپ” در دوره آذر بالغ بر 298.5 میلیارد تومان درآمد کسب کرده این در حالی است که در آذر سال 99 بالغ بر 215.7 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده و طی این مدت با افزایش 38 درصدی روبرو شده است.

این شرکت بورسی در عملکرد 12 ماهه بالغ بر 3.1 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 33 درصدی همراه شد. درآمد حاصل از پین و اعتبار فروخته شده درگاه ها و ارائه خدمات کارتخوان بالغ بر 1.9 و 1.1 هزار میلیارد تومان (معادل 63 و 34 درصد درآمد) بوده که بیشترین اقلام درآمدی دوره 12 ماهه به حساب می آید.

بررسی بازدهی سهام این شرکت از ابتدای سال مالی جاری تا 30 آذر نشان می دهد قیمت هرسهم “سپ” در اول دی 2083 تومان بوده و با احتساب سود 10 تومانی هر سهم طی 234 روز کاری به قیمت 3093 تومان رسیده که حکایت از بازدهی 48.9 درصدی دارد.

دانش سرمایه آرکا به صورت همه روزهبرای همراهان خود سهام ها و اخبارهای بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد.

منبع: سازمان بورس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما