امروزبر خلاف روز های قبل حمایت های بهتری را شاهد بودیم و دامنه حمایت محدود به کمتر از یک ساعت نبود و تا آخر بازار ادامه داشت . هر چند امروز هم تعداد صف های فروش کم نبود و حمایت ها هم فقط روی چند نماد خاص دیده می شد اما در کل کمی شرایط بهتر از روز های قبل بود .
در مورد بازار شنیده می شود که پول هایی در حال تزریق به بازار است و این دفعه برخلاف سری های قبل سازمان تا زمانی که از بابت تزریق پول مطمئن نشود قرار نیست آن را اعلام کند . به نظر مدیران سازمان تجربه خوبی پیدا کرده اند و می دانند دیگر شوک های خبری روی بازار تاثیری ندارد و اینبار به نظر به دنبال اقدامات عملی هستند .
کاملا بازار این روز ها محتاج پول است و اخبار خوب اقتصادی و بنیادی دیگر کمکی به او نمی کند .  به گزارش‌های ماهانه نگاه کنید تقریباً چندین برابر دوره سال ۹۹ فروش داشته ‌اند و شرکت‌ها اعداد خوبی را برای فروردین که یک ماه نیمه تعطیل است اعلام کردند . خبرهای خوب از رفع تحریم ها برای گروه بانک خودرو و حتی نفت و پتروشیمی به گوش می‌رسد . نرخ ارز هم بسیار آرام کم می شود و تا حدودی در ۲۳ هزار تومان ۲۴ هزار تومان ثابت مانده است البته بازار قیمت های دلار زیر 20 هزار تومانی را همین الان هم پیشخور کرده است .
تنها مشکل فعلی بازار پول است . اعتقاد داریم که با کم رنگ شدن بازار های رقیب مانند ارز و سکه و ملک و حجم بالای نقدینگی موجود در دست مردم شرایط برای هدایت این پول ها به سمت بازار سرمایه یکی از بهترین اتفاقات برای اقتصاد کشور است . الان همه به این باور رسیده اند که بازار سهام بیشتر از بازار های دیگر اصلاح شده و از ارزندگی بالاتری برخوردار است اما باید اعتماد سازی شود و مسئولان در وعده های کمک رسانی خود خلف وعده نکنند . اگر قرار است کمکی به بازار شود و اقعا در عمل شود و فقط برای جو سازی نباشد .

اما همان طور که صبح هم گفتیم این روز ها نماد های کامودیتی محور و بنیادی شرایط بهتری را سپری می کنند و به خصوص در نماد های بزرگ تر این گروه کمتر قفل شدگی در صف فروش را مشاهده می کنیم .

در گروه ها و در نماد ها این روز ها فملی تبدیل به ناجی شاخص شده است و امروز هم با تاثیر مثبت روی شاخص کل اجازه افت زیاد به آن را نداد . رشد قیمت های جهانی مس همچنان پتانسیل های این سهم را بالا برده است . البته گزارش سهم هم رسید .  فملی  تولید خوبی داشته ولی در فروش و صادرات به خصوص موفق نبوده است .  فروش فملی در فروردین ۱۴۰۱ میلیارد تومان بود که ۱۱۳ درصد بیشتر از فروردین سال گذشته است. ولی انتظارات از سهم بیشتر است .  البته بخش مهمی از تولید شرکت موجودی شده است سهم موجودی خوبی در مس دارد و می تواند در اردیبهشت جبران کند .

 هر چه گزارش ها میرسد این حرف را قوی تر میزنیم که گروه پتروشیمی خاص ترین و بهترین گروه در گزارش ها بوده است
ما هم مروری به برخی سهم های گروه داشته باشیم . انصافا اکثرا خوب هستند در متانولی ها  زاگرس واقعا عالی عمل کرد و جبران مافات کرد و یک شوک خوب برای سهم است  . در فروردین آغاز خوبی داشت و با صادرات ۲۷۷ هزار تن با نرخ ۷۲,۱۰۴,۶۳۳ ریالی به فروش ۲۱۰۶۳ میلیارد ریالی رسید و اغاز خوبی برای زاگرس بوده است .
شفن بد نبود ولی خاص هم نبود شفن در فروردین ۴۸۰۲ میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ فروش صادراتی ۷۰,۶۵۰,۶۴۱ ریال است
جم پیلن هم گزارش خوبی داشته است در فروردین با فروش ۵۳۷۷ میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۴۴۷,۰۰۳,۳۰۹ ریال شده است . سال قبل این عدد ۱۹۴۰ میلیارد ریال بود
در این بین وقتی این سود محقق شده زاگرس و شپدیس و خراسان  را می بینیم به نظر پارسان را اصلا از نظر دور نکنید .

در گروه هلدینگ فارس روی پارس و نوری اوراق تبعی منتشر شده و به نظر ریسک این شرکت ها پوشش داده شده است و این نشان میدهد در شرایط مناسبی هستند .

در این گروه گزارش شگویا واقعا عالی بود یکی از بهترین ها تا به امروز است شگویا یک فروردین خاص را ثبت کرده و ۱۵۷۴۲ میلیارد ریال فروش داشته که از اسفند هم بهتر بوده است . در فروردین سال قبل فروش ۴۹۲۷ میلیارد ریال بود  .
در کل گروه پتروشیمی به نظر بهترین گزارش های بازار را تا به اینجا داشته اند

دانش سرمایه آرکا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *