فارکس

مقدمه

پیپ در فارکس

فارکس، بازاری برای تبادل ارز خارجی هست که این روزها، به یکی از بزرگ‌ترین بازارها مالی در جهان تبدیل‌شده. برای آشنایی و وارد شدن به این بازار، باید با اصطلاحات مختلفی آشنا بشید که یکی از این اصطلاحات، پیپ در فارکس هست. در این قسمت از دوره آموزشی فارکس که توسط مجموعه دانش سرمایه آرکا ارائه میشه، قصد داریم تا شما رو با این اصطلاح آشنا کنیم و مقدمات لازم، برای ورود شما به این بازار رو فراهم سازیم.

پیپ در فارکس به چه معنا است؟

Pip یا پیپ، معیاری برای اندازه‌گیری ارزش جفت ارزها هست که پایه‌ای برای محاسبه سود و زیان در فارکس به حساب میاد. در بازار فارکس، ارزها در مقابل یکدیگر ارزش‌گذاری می‌شن کهدر واقع یک ارز، پایه ای برای مقابل هست. معروف‌ترین جفت ارز EUR/USD هست که توی این جفت ارز، ارز اول، نشان دهنده ارز پایه است.

این دو واحد ارز برای نمایش نرخ پایه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و عددی را نمایش می‌دهند که این نرخ، متغیره و در وضعیت نوسانی بازار تغییر می‌کند. باید توجه داشته باشید که ارزش هر پیپ، به جفت ارز در حال معامله، نرخ ارز و حجم معادله بستگی دارد و قابل تغییره.

فارکس

پیپ چهارمین رقم اعشار در جفت ارزهایی به جز ین

در فارکس، پیپ دو چیز رو به نمایش میگذاره که یکی میزان تغییرات و دیگری ارزش هر تغییره. در واقع، هر پیپ یک واحد استاندارد برای جفت‌ها ارزی تلقی می‌شه اما ارزش هر پیپ در هر جفت ارزی، متفاوته.

جایگاه پیپ در فارکس

جایگاه پیپ در فارکس متغیر است و می‌تونه متناسب با نوع ارز، متغیر باشه. برای مثال جایگاه نرخ ارز در جفت ارز یورو-دلار چهارمین رقم اعشاره درحالی‌که این مقدار در ین-دلار، به دومین عدد اعشار تغییر می کنه. این تغییر، به دلیل وجود تفاوت در ارزش هرکدام از واحدهای پولی هست؛ یعنی چی؟ یعنی دلار و یورو، ارزش نزدیکی نسبت به یکدیگر دارند اما ارزش دلار نسبت به ین بیشتره.

محاسبه میزان سود و زیان هر پیپ

قبل از محاسبه میزان سود و زیان هر پیپ، در این قسمت از دوره آموزشی فارکس، از دانش سرمایه آرکا، بهتره به‌طور اختصار، با مفهومی به نام لات آشنا بشید. لات به بیان ساده، حجم معاملاته  که در سه دسته میکرو لات، مینی لات و استاندارد لات تقسیم بندی میشه. میکرو لات زمانیه که شما 0.01 لات که معادل با 1000 واحد از یک جفت ارز هست رو خریداری می‌کنید. مینی لات، زمانیه که شما 0.1 لات که معادل با 10000 واحد از یک جفت ارز هست رو می خرید و استاندارد لات، زمانی به عمل تبدیل می شه که شما 1 لات رو که معادل با 100000 واحد از یک جفت ارز هست رو خریداری می‌کنید.

حالا می‌تونیم به‌سادگی میزان سود و زیان هر پیپ در فارکس رو محاسبه کنیم. برای به دست آوردن پیپ، باید قیمت آغاز و پایان معاملات را از یکدیگر کم کنیم. بعد از اون، اگر در جفت ارز معاملاتی شما، ین وجود نداشت، لات معاملاتی خودتون رو تقسیم بر 10000 کنید و در صورت وجود ین، لات رو بر 100 تقسیم کنید. عدد به دست اومده، ارزش هر پیپ هست که با توجه به کسب کردن و یا از دست دادن اون، می‌تونید سود و یا زیان خودتون رو محاسبه کنید.

برای اینکه درک بیشتری از سود و زیان پیپ به دست بیاریم، بهتره از مثالی استفاده کنیم. فرض کنید شما 0.1 لات از یک جفت ارز رو معامله کردید. بنابراین حجم معاملات شما، 10000 واحد هست. اگر در جفت ارز معاملاتی شما ین وجود نداشته باشه، با تقسیم ده هزار بر ده هزار، عدد یک به دست میاد. این عدد نشون میده که ارزش هر پیپ، برابر با یک دلاره. پس، هرچه حجم معاملاتی که انجام می‌ دید بیشتر باشه، ارزش هر پیپ هم بیشتره.

pip

پیپت و پوینت در فاکس

در ادامه آموزش فارکس به بیان مفاهیم پیپت و پوینت می‌پردازیم. بروکرها در طی سال‌های اخیر از پیپت هم استفاده می‌کنند که رقم پنجم اعشاره که در نتیجه، هر پیپت برابر با یک دهم پیپ در فارکس هست. پیپت، استاندارد شناخته شده‌ای برای معاملات فارکس نیست؛ بنابراین برای بیان، از پیپت استفاده می‌کنند اما در معاملات و محاسبه سود و زیان، فقط از پیپ بهره می‌برند. به‌ عنوان مثال اگر در جفت ارز دلار یورو قیمت از 1.28754 به 1.28757 تغییر کنه، 3 پیپت و یا 0.00003 دلار، تغییر وجود داشته.

در فارکس، از مفهوم دیگه ای به نام پوینت هم استفاده می‌کنند. پوینت تفاوتی با پیپت ندارد و این دو، با یکدیگر برابر هستند.

انواع بروکر بر اساس نمایش پیپ و پیپت در فارکس

به دلیل به وجود آمدن پیپت، بروکرهای متفاوتی در فارکس به وجود اومدند که 4 رقمی‌ها و 5 رقمی‌ها هستند.

 4 رقمی‌ها

قبل از به وجود اومدن پیپت، اغلب بروکر‌ها بر اساس پیپ در فارکس معامله می‌کردن و 4 رقم اعشار رو پوشش می‌دادند. اما با به وجود اومدن پیپت، تعداد این بروکرها کاهش پیدا کرد.

 5 رقمی‌ها

این بروکرها، تا 5 رقم اعشار را پوشش می‌دن که رقم اعشار پنجم، نشانه پوینت و یا پیپت هست. اما اگه در جفت ارز، ین وجود داشته باشه، این مفهوم، به رقم سوم اعشار اطلاق می‌ شه.

انواع بروکر در فارکس

تبدیل ارزش پیپ ارز حساب معاملاتی

در معاملات فارکس، ممکنه ارز پایه معاملاتی با ارز موجود در حساب یکی نباشه و این ارزها باید به هم تبدیل بشن. برای این کار باید نسبت ارزش ارز موجود در حساب رو، نسبت به ارز پایه معاملاتی به دست بیارید و سپس عدد محاسبه‌شده رو در تعداد پیپ‌ها ضرب کنید. عدد محاسبه‌شده، ارزش پیپ، نسبت به ارز معاملاتی پایه هست.

ماشین حساب محاسبه پیپ

همون طور که مشاهده کردید، برای محاسبه پیپ در فارکس باید یک سری از تقسیم‌ها و ضرب‌ها صورت بگیره و وقتی در حجم بالا باشه، کار تقریباً سختیه. بنابراین برای انجام این کار، از ماشین حساب‌های محاسبه پیپ استفاده می‌شه. در این ماشین حساب‌ها باید قیمت آغاز و پایان معاملات رو وارد کنید و سپس ماشین حساب، به شما پیپ سود و یا زیان رو ارائه میده؛ به همین راحتی.

کلام آخر

اگه بخوایم این آموزش رو به‌طور خلاصه بیان کنیم، باید بگیم که یکی از موارد پرکاربرد در فارکس، پیپ هست که با استفاده از پیپ، معامله گر ها می تونن به میزان سود و زیان خودشون پی ببرن و ارزش جفت ارزها رو اندازه‌گیری کنند. پیپ در جفت ارزهای مختلف، به‌طور یکسانی محاسبه می‌ شه که چهارمین رقم اعشار اختلاف قیمت آغاز و قیمت پایان معاملاته ولی در جفت ارزهایی که ین در اون ها به عنوان ارز پایه و یا ارز متقابل  وجود داره، دومین رقم اعشار برای پیپ استفاده می‌شه. هر پیپ در فارکس دارای ارزش متفاوتی هست که باید اون را محاسبه کرد. محاسبه پیپ با مجموعه ای از ضرب ها و تقسیم ها همراهه که در حجم بالا، شرایط سخت و زمان گیری رو ایجاد میکنه؛ در پی رفع این مشکل، ماشین حساب های اختصاصی محاسبه پیپ به وجود اومدن که به راحتی و در کمترین زمان، محاسبه پیپ رو برای معامله گران انجام میدن؛ ما در این قسمت از دوره آموزشی فارکس که توسط مجموعه دانش سرمایه آرکا ارائه میشه، قصد داشتیم تا شما رو به طور کامل با پیپ و کاربردش در فارکس و سایر موارد مرتبط و وابسته به اون آشنا کنیم و در این راستا، گریز کوچکی بر لات داشتیم؛ در قسمت های بعدی آموزش، این اصطلاح و سایر اصطلاحات به طور کامل مورد بحث قرار میگیره؛ با ما همراه باشین. مطالعه بیشتر پیپ در فارکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *