فارکس

مقدمه

با توجه به گسترش ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی، سیستم‌های مختلفی برای معاملات این ارزها به وجود اومدن. یکی از این سیستم‌ها، فارکس هست. در سیستم فارکس، اصطلاحات متفاوتی وجود داره که برای ورود به این سیستم، باید با اون ها آشنا بشید. دو مورد از این اصطلاحات، لات و لوریج در فارکس هستند. در ادامه این قسمت از دوره آموزشی فارکس که توسط کادر مجرب مجموعه دانش سرمایه آرکا ارائه میشه،  قصد داریم تا شما رو با این دو اصطلاح آشنا کنیم.

لات و لوریج در فارکس به چه معنا هستند؟

لات و لوریج، دو مفهوم متفاوت در فارکس هستند اما به هم مرتبط اند؛ بنابراین این دو رو به‌صورت جداگانه بررسی می کنیم.

فارکس

لات در فارکس

حجمی که در فارکس معامله می‌شه رو با شاخصه‌ای به نام لات یا Lot اندازه می‌گیرند. هر یک لات، برابر با صد هزار ارز پایه در فارکس هست و در سود و زیان معامله نقش داره. برای مثال اگر در ارزهای دلار- ین، دو لات خریداری کنید، به معنای اینه که دویست هزار دلار رو معامله کردید. نسبت‌های مختلفی در فارکس وجود دارن که مقادیر ارز پایه رو کاهش می‌دن تا افراد با شرایط مالی متفاوت، بتونن در این سیستم مالی، به معامله و خرید و فروش ارز بپردازن.

لوریج در فارکس

در ادامه توضیحات مربوط به لات و لوریج در فارکس به توضیح لوریج در فارکس می‌پردازیم. لوریج از دو قسمت تشکیل شده. لور به معنای اهرم هست و وقتی با کلمه دیگر در کنار هم قرار می‌گیرن، لوریج را ایجاد می‌کنن که به معنای اهرم نیرو هست؛ این نام گذاری به این دلیله که یوریج در سیستم فارکس، این اجازه رو به معامله‌گران می‌ده تا با حجمی بیشتر از سرمایه خودشون، معامله داشته باشن. این سرمایه اضافی، توسط بروکرها پرداخت می‌شه و در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیره. در واقع بروکرها مقداری سرمایه رو به معامله‌گران قرض می‌دن تا اونا بتونن سرمایه‌گذاری بیشتر و بزرگ تر از سرمایه خودشون انجام بدن.

دلیل نیاز معامله‌گران به لوریج در فارکس

معامله در فارکس بر اساس حجم‌های استاندارد صورت می‌گیره که همون طور که گفته شد، به اون لات می‌گن. در هر معامله، از نسبتی از لات استفاده می‌شه که مقدار مشخصی هست. همه معامله‌گران، سرمایه لازم برای پرداخت این هزینه رو ندارن و به همین دلیل، بروکرها مقداری هزینه که به آن لوریج می‌گن رو در اختیار این افراد به‌عنوان وام قرار می‌دن. از اون جایی که لوریج به سرمایه گذار ها این امکان رو میده که با هر میزان سرمایه ای بتونن وارد بازار فارکس بشن، معامله گر ها به لوریج نیازمند ان.

انواع لات در فارکس

در ادامه این آموزش از دانش سرمایه آرکا به بیان انواع لات در فارکس می‌پردازیم. همون طور که گفته شد، در فارکس، نسبت‌های مختلفی از لات وجود داره که این نسبت ها به شکل زیر دسته‌بندی می‌شن:

  • استاندارد
  • مینی لات
  • میکرو لات
  • نانو لات
فارکس

مقدار هرکدام از این لات‌ها متفاوته که در ادامه آموزش لات و لوریج در فارکس، به شرح اون ها خواهیم پرداخت.

لات استاندارد، همون مقدار صد هزار واحد در معاملاته که اغلب برای معاملات بزرگ از اون استفاده می‌ شه و ضریبی برابر با یک داره. مینی لات، ده هزار واحد در معاملاته که ضریب اون 0.1 هست. میکرو لات، هزار واحد معاملاتی هست و ضریب اون، برابر با 0.01 تعریف میشه و نانو لایت، صد واحد معاملاتیه که ضریبش، برابر با 0.001 هست.

قصد داریم این قسمت رو با مثال، بیشتر برای شما روشن کنیم. در معامله‌ای، جفت ارز معاملاتی، پوند- دلار هست که با نرخ 1.3800 و با ولوم 0.01 معامله می‌شه. با توجه به ولوم، نوع لات، میکرو لات هست؛ بنابراین هزار واحد معاملاتی داریم که اگر اون رو در نرخ 1.3800 ضرب کنیم، 1380 به دست میاد؛ یعنی به ازای هزار پوند، 1380 دلار به دست میاریم. معاملات در فارکس، با اهرم و یا لوریج انجام می‌شه پس نیازی به تأمین کل سایز معامله نیست. در اینجا ارتباط لات و لوریج در فارکس رو مشاهده می‌کنیم. حالا شاید برای شما سؤال مطرح بشه که این لوریج، در پرداخت لات چگونه وارد می‌شه که در ادامه این قسمت از دوره آموزشی فارکس ، برای شما شرح خواهیم داد.

هزینه لات‌های مختلف، چگونه با استفاده از لوریج‌ها تأمین می‌شوند؟

قبل از بیان جواب این سؤال، بهتره نسبت‌های گوناگونی که برای لوریج ارائه می‌شه رو بدونید. این نسبت‌ها به‌صورت 1:100، 1:200، 1:1، 1:n و غیره بیان می‌شن. این به معنای اینه که حجم موجود در حساب شما برای معاملات، n برابر می‌شه و شما موجودی کافی برای پرداخت لات خریداری شده خودتون رو خواهید داشت.

معاملات در فارکس، به کمک CFD انجام می‌شه و CFD یک قرارداد هست. درواقع، بروکر با ارائه لوریج به تریدر، وام ارائه میده و تریدر برای استفاده از لوریج، به مارجین نیاز داره. مارجین، تضمین کننده ریسک‌های موجود در معامله اس که ممکنه اتفاق بیفته و یا نیفته. این مارجین، در اختیار بروکر قرار می‌گیره و نسبت به مقدار متفاوت لوریج، قابل تغییره. اگر بخوایم ارتباط لات و لوریج در فارکس رو در اینجا ببینیم، باید بگیم که لات، میزان هزینه‌ای که باید برای سرمایه‌گذاری و یا خرید تعیین بشه رو به کمک پیپ‌ها مشخص می‌کنه و تریدر اون رو با استفاده از وام گرفته شده از بروکر که همون لوریجه( در صورتی که سرمایه به اندازه کافی نداشته باشد) می‌تونه پرداخت کنه و مقداری از وام رو تحت عنوان مارجین، در اختیار بروکر قرار بده.

فارکس

برای استفاده از لوریج در یک معامله، شما باید یک حساب تجاری بازکنید و بعد مقدار مشخصی سرمایه رو به اون واریز کنید. بعد از اون، با مشخص بودن مقدار لات و پیپ معامله، مقدار سرمایه مورد نیاز برای معامله به دست میاد که ارزش حجم معامله(برای محاسبه حجم معامله باید نسبت لات را در نرخ جفت ارز ضرب کنید) هست و بعد میزان سرمایه مورد نیاز رو از طریق ارزش حجم معامله در پیپ به دست بیارید. شما می‌تونید متناسب با سرمایه مورد نیاز، لوریج مورد نیاز خودتون رو انتخاب کنید تا سرمایه شما چند برابر بشه و بتونید معامله خودتون رو انجام بدید؛ بنابراین، لات و لوریج در فارکس، به کمک همدیگه، یک معامله رو شکل می‌دن.

کلام آخر

در فارکس، مفهوم‌های متفاوتی وجود داره که با کنار هم قرار گرفتن این مفاهیم، معاملات شکل می‌گیرن. برای کسب سود، باید با این مفاهیم آشنا باشید. در ظاهر، این معانی باهم ارتباطی ندارن ولی وقتی از اون ها استفاده می‌کنید، یکدیگر رو کامل می‌کنن. دو مورد از این مفاهیم، لات و لوریج در فارکس هستند. لات حجم واحدهای معاملاتیه و لوریج، مقدار وامی هست که توسط بروکر به شما ارائه می‌شه. شما با استفاده از لات باید بفهمید که چقدر سرمایه نیاز دارید و لوریج مورد نیاز رو از طریق بروکر تأمین کنید. امیدواریم در این قسمت از دوره آموزشی فارکس در مجموعه دانش سرمایه آرکا، توانسته باشیم لات و یوریج و مفاهیم مرتبط با اون هارو، عمیقا به شما منتقل کنیم. در آموزش های بعدی، با ما همراه باشید! مطالعه بیشتر لات و لوریج

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *