بسیاری از افراد دورادور در مورد خرید و فروش سهام در بورس ، سودهای کلان و ضررهای هنگفت چیزهایی شنیده اند. و شاید اغلب فکر کنند که خرید و فروش سهام و معامله گری کار بسیار سخت و پرخطری است و کار هر کسی نیست. به همین خاطر است که گروه قلیلی به سمت این بازار سوق پیدا کرده اند. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که نه تنها کار سختی نیست بلکه جذاب و اعتیادآور است. بله دقیقا اعتیاد آور است. می پرسید چرا؟ چون کسی که طعم سود را می چشد و وارد بازی خرید و فروش سهام می شود ، دیگر دل کندن از سود شیرین و بازی جذاب آن سخت است بعلاوه اینکه خرید و فروش آنلاین کار را بسیار راحت تر کرده است. پس ضرر بورس چه؟ بورس ضرر هم دارد ولی برای افرادی که آموزش دیده اند و با تحلیل کار می کنند ضرر آن نسبت به سودش اندک است. آموزشگاه های زیادی به آموزش بورس در شیراز می پردازند و نحوه ی ورود به بورس و خرید فروش سهام را به عنوان گام اول رهنمود می شوند. توجه کنید دانش سرمایه آرکا در این باره چه می گوید.

مراحل خرید و فروش سهام در بورس از هفت خوان به یک خوان رسید! بله دقیقا همین طور است. با مراجعه به یک کارگزاری کد بورسی دریافت کنید ، کار تمام است. پس از آن با استفاده از ابزارهای هوشمند متصل به اینترنت معامله گری را شروع کنید.

تذکر مهم : در بازار بورس سود و زیان در کنار هم و احتمال وقوعشان هم وزن است. بدین معنا که همان قدر که احتمال سود هست ضرر هم محتمل است. بنابراین گول افرادی که به شما وعده ی سودهای نجومی می دهند را نخورید. بهترین عملکرد در مدیریت سرمایه حداکثر کردن سود و به حداقل رساندن ضرر است. پس فقط سود کردن طی دوره های متعدد بدون هیچ گونه زیانی عملا غیر ممکن است.

چگونه به خرید و فروش سهام در بورس بپردازیم؟

در ابتدا این را بدانید که خرید سهام از شرکت های بورسی بصورت مستقیم مقدور نیست. در این راستا کارگزاری ها ایفای نقش کرده و نقش رابط را برعهده دارند. بدین منظور ابتدا باید در یک کارگزاری ثبت نام کرده و کد معاملاتی دریافت کنید. این گام را گام نخست نامگذاری مینماییم که کار سخت و پیچیده ای نیست. کافی است با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری های بورس ایران (مفید، آگاه و … ) با ارائه مدارک شناسایی و پر کردن فرم های مربوطه و احراز هویت ، درخواست خود را ثبت نمایید.

حتی امروزه مراحل ثبت نام بسیار ساده تر شده و بصورت اینترنتی میتوانید بیشتر مراحل ثبت نام را جلو ببرید و در آخر به کارگزاری و حتی دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و پس از احراز هویت کد معااملاتی و همچنین کلمه عبور کارگزاری را دریافت نمایید.

حال سوال اینجاست که چگونه از طریق کارگزاری می توان سهم شرکتی را خرید و فروش کرد؟

در ابتدا خوب است بدانید کارگزاری به دلخواه خود برای شما سهمی را خرید و فروش نمی کند بلکه تصمیم گیرنده شما هستید. و این شمائید که تعیین میکنید چه سهمی را بخرد؟ کی بخرد؟ و چه زمانی به فروش برساند؟

در این بین افرادی هستند که خود فرصت بررسی سهم و بازار و خرید و فروش سهم را ندارند، که این دسته از افراد معاملات خود را به کارگزاری ها واگذار می کنند. بنابراین دو روش سرمایه گذاری در بورس وجود دارد:

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

روش سرمایه گذاری مستقیم

روش سرمایه گذاری غیرمستقیم

در روش سرمایه گذاری مستقیم شخص خود تصمیم به خرید و فروش سهم و معامله در بازار بورس مینماید.

روش سرمایه گذاری غیرمستقیم ؛ برخی اشخاص با وجود علاقه ای که به بازار بورس دارند ولی اصلا وقت کافی برای رصد کردن بازار و تحلیل دقیق نقاط خرید و فروش را ندارند، به این افراد توصیه می شود که معاملات خود را به کارگزاری ها بسپارند. صندوق هایی هم هستند که تحت نظر کارگزاری ها فعالیت می کنند. البته لازم است که تحقیقات لازم را به عمل آورند.

شرط دارا بودن کد بورسی در روش مستقیم و غیرمستقیم از ضروریات است.

در این بخش از مقاله به بررسی جزئیات روش های خرید و فروش سهم در سرمایه گذاری مستقیم میپردازیم.

انواع روش های خرید وفروش سهام در بورس

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ثبت درخواست خرید و یا فروش سهم
  • ثبت سفارش تلفنی خرید و فروش سهام در کارگزاری
  • ثبت درخواست خرید و فروش سهام به کارگزار بصورت اینترنتی
  • معاملات خرید و فروش سهام در بورس تهران بصورت آنلاین ( معاملات برخط )

روش مراجعه حضوری امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به لزوم سرعت انجام معاملات این روش تا حدود زیادی منسوخ شده است زیرا هم زمان بر است و هم هزینه بر. از این جهت برای ثبت درخواست لازم است به کارگزاری مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل نمایید. و این امر مستلزم صرف زمان زیادی است مضاف بر اینکه هزینه حمل و نقل را نیز به سرمایه گذار تحمیل مینماید.

نمونه ای از فرم مخصوص سفارش خرید سهام را جهت آشنایی عزیزان قرار داده ایم.

نحوه خرید فروش آنلاین و اینترنتی سهام در بورس

همانگونه که ملاحظه میفرمایید در هر فرم سه سهم را میتوان وارد کرد. و برای درخواست های دیگر لازم است که دوباره فرم جدید تکمیل گردد.

ثبت سفارش تلفنی نسبت به مراجعه حضوری بهتر است از این جهت که مشکلات مراجعه حضوری را ندارد و سرمایه گذار از طریق تماس تلفنی سفارش خود را به کارگزار اعلام کرده و معامله گران کارگزاری عملیات ثبت سفارش را انجام می دهد، ولی باز هم از نظر سرعت عقب است زیرا امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه اینترنت و سرعت تبادلات صورت گرفته است نیاز به اقدامات سریع میباشد.

سفارش اینترنتی از دیگر راههای مرسوم برای خرید و فروش سهام یک شرکت است. این روش دارای مزیت هایی نسبت به دو روش قبل است و از جهاتی هم مشکلات روش های قبل را دارد.

روش خرید و فروش اینترنتی سهام در بورس

در خرید و فروش اینترنتی سهام دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری و یا تماس تلفنی نیست بلکه می توان کارها را بصورت اینترنتی پیش برد. در این روش لازم است قراداد خرید و فروش اینترنتی سهام با کارگزاری منعقد گردد.

سوال اساسی اینجاست آیا در روش اینترنتی خود سرمایه گذار معاملات را پیش میبرد و یا اقدامات معامله گری را به کارگزاری واگذار مینماید؟

پاسخگویی به این سوال ما را به دو روش معامله گری اینترنتی هدایت می کند:

روش خرید و فروش اینترنتی توسط کارگزاری

در روش اول همانند مراجعه حضوری و تلفنی ، معامله گران کارگزاری عملیات خرید و فروش سهام را انجام می دهند. بدین ترتیب که سرمایه گذار از طریق نام کاربری و کلمه عبوری که از کارگزاری دریافت کرده است ، از طریق سامانه اینترنتی سفارش خود را ثبت مینماید. (توجه داشته باشید سرمایه گذار می تواند در هر ساعتی از شبانه روز سفارش خود را ثبت کند ) پس از آن معامله گران کارگزاری در اولین فرصت و در ساعات باز بودن بازار بورس تهرن ، سفارش را در قالب معامله به انجام می رسانند با این شرط که درخواست سهامدار ابتدا باید توسط کارگزاری تایید گردد.

نکته : قبل از اینکه روش دوم معاملات اینترنتی سهام را شرح دهیم ایرادات روش های قبل را مطرح میکنیم. اولین مشکل سرعت معاملات است . از این جهت که پس از ثبت درخواست و ارسال نزد کارگزاری ، ممکن است نظر سرمایه گذار تغییر کند و نمی تواند بلافاصله تغییرات خود را اعمال کند و نیاز به پیمودن مراحل ثبت درخواست است، چه بسا کار از کار گذشته باشد و سفارش ها ارسال شده باشد. که در مراجعه حضوری ، سفارش تلفنی و ثبت اینترنتی به ترتیب مدت زمانی را از سرمایه گذار خواهد گرفت.

مشکل دوم  احتمال خطای انسانی و اشتباه فعالان کارگزاری در عملی کردن درخواست خرید و فروش است.

روش خرید و فروش آنلاین سهام ( معامات برخط )

در این روش همه اقدامات خرید و فروش سهام توسط خود سرمایه گذار انجام می شود. معاملات برخط مورد استفاده و استقبال اکثر سرمایه گذاران بورس میباشد . افرادی که وقت کافی برای معامله گری و رصد کردن بازار را دارند این روش برایشان ارجحیت دارد. در این روش توصیه اکید بر چند چیز است: کسب دانش ، تخصص ، آموزش ، تمرین و بررسی مستمر بازار.

مهمترین مساله که خرید و فروش آنلاین سهام را به روشی برگزیده تبدیل کرده است، سرعت بخشی به معاملات و اعمال تصمیمات معامله گر است. یعنی میتواند در تایم بازار بورس در هر لحظه سفارشات خرید و فروش را ثبت  به هسته معاملات ارسال نماید.

مراحل انجام خرید و فروش آنلاین سهام

به منظور خرید و فروش سهام چه عرضه اولیه و چه نمادهای فعال در بورس از طریق معاملات آنلاین و مدیریت سرمایه به نحو احسن، لازم است مراحل زیر طی شود. گفتنی است رایج ترین روش مرسوم جهت فعالیت و سرمایه گذاری در بازار بورس تهران همین روش است و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

در ابتدای امر حتما باید از کارگزاری نام کاربری و کلمه عبور دریافت کرد که قبل از آن لازم است قرراداد معاملات آنلاین نزد کارگزاری تکمیل گردد.

با استفاده از نام کاربری وارد نرم افزارهای معامله گری می شوید و پس از واریز سرمایه مد نظر، جهت خرید و فروش اقدام مینمایید. ( روش معاملات برخط از امنیت بالایی برخوردار است و سرمایه نقدی شما بصورت الکترونیکی قابل واریز و برداشت بوده و تنها با حساب شخصی خود شما قابل برداشت است )

سهم مد نظر خود را که از قبل با استفاده از دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی انتخاب کرده اید ، در تایم بازار ( ساعت 9:00 الی 12:30 ) ثبت و ارسال مینمایید . به عبارتی در لحظه میتوانید عملیات خرید و فروش را نهایی کنید و حتی اگر در تصمیم شما تغییری ایجاد شد خیلی راحت و سریع قابل اجراست و همانند روش های قبل نیاز به پیمودن مراحل و صرف زمان نیست.

با تعیین میزان خرید ( و یا فروش ) سهام در قیمت معین ، دکمه خرید و فروش را انتخاب میکنید. کار تمام است و عملیات خرید و فروش سهام انجام شد.

جمع بندی

روش های خرید و فروش سهام در بورس تهران شامل؛ مراجعه حضوری، تماس تلفنی، ثبت اینترنتی و معاملات آنلاین ( معاملات برخط ) میباشد. در این بین روش معاملات آنلاین بعنوان کاراترین روش شناخته شده است که هم از نظر سرعت و هم از نظر کارایی و امنیت حرف اول را می زند. اما نباید از این نکته غافل شد که گرچه معاملات برخط بسیار کاربردی و محبوب است ولی در صورتیکه معامله گر دانش کافی و علم شیوه های معامله گری را بلد نباشد چه بسا ضررهای سنگینی را متحمل خواهد شد. بنابراین شرط اول کسب مهارت و آموزش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *