تعداد ۱۳۵ میلیون سهم شرکت فولاد شاهرود معادل ۵ درصد سهام این شرکت، سه شنبه (۱۴ تیرماه) به‌عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی “فرود” در فرابورس ایران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در قیمت مبنا (کف قیمت) ۳۲۰۰ ریال برای هر سهم و حداکثر سهمیه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج در فرابورس عرضه می‌شود. مشاور عرضه هم کارگزاری ستاره جنوب و متعهد خرید تامین سرمایه امید است.

این عرضه اولیه در دو مرحله قابل انجام است:

مرحله اول: عرضه ۵ درصد از سهام «فرود» به سرمایه‌گذاران واجد شرایط به روش حراج

مرحله دوم: عرضه ۱۸ درصد از سهام شرکت فولاد شاهرود به عموم سهامداران از طریق واگذاری حق‌تقدم‌های سلب‌شده در فرایند افزایش سرمایه

عرضه اولیه هفته آینده مشخص شد | جزییات و میزان نقدینگی مورد نیاز عرضه اولیه فرود

نکته مهم این عرضه اولیه :

بر اساس جزییات اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت فولاد شاهرود ، طی این عرضه سهام «فرود» با قیمت پایه هر سهم ۳۲۰ تومان توسط صندوق ها کشف قیمت خواهد شد.

با این قیمت پایه، حدود ۴۳ میلیارد تومان پول از صندوق‌ها جذب نقدینگی خواهد شد.

در مرحله دوم شرکت پذیره نویسی برای افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم با قیمت کشف شده صندوق ها خواهد داشت.
در این مرحله عموم مردم می توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند.

این فرایند هرچند در عرضه های تجلی، استقلال و پرسپولیس هم انجام شد اما در آن موارد کشف قیمت ها توسط صندوق ها نبود و این برای اولین بار است که ابتدا صندوق ها کشف قیمت را انجام می دهند.

بورس کالای ایران از پذیرش ملک تجاری متعلق به بانک ملت در بازار فرعی خبر داد. بدین ترتیب به زودی نخستین عرضه املاک در سال جاری در بورس کالا کلید می‌خورد. پیش از این، عرضه‌های املاک وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ اقتصاد نوین در بورس کالا با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ملک تجاری متعلق به بانک ملت که عرضه کننده آن شرکت توسعه بازاریابی و فروش ماد است، پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و سی و چهل و ششمین جلسه کمیته عرضه در ۶ تیر ١۴٠١ مورد تصویب قرار گرفت.

اطلاعات امیدنامه ملک مذکور نشان می دهد نوع کاربری آن، تجاری بوده و در تهران، خیابان نامجو، قبل از چهار راه عظیم پور (پلاک ٣٠٧) واقع شده است.

در جزئیات پذیرش آمده است: مساحت عرصه ١١۴.۶ مترمربع و مساحت عیان ٢٨٢.٨ متر مربع است. مستحدثات، ابنیه و تاسیسات در این ملک شامل زیرزمین، یک واحد انبار تجاری و طبقه همکف یک واحد تجاری هر کدام به مساحت ١٠٨.۵ متربع و نیم طبقه تجاری داخل مغازه به مساحت ۶۶.٨ مترمربع است. روش عرضه ملک مذکور به صورت یکجا و در بازار فرعی بورس کالا خواهد بود.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه همواره به برتری فروش املاک با سازوکارهای شفاف در بورس کالا نسبت به مزایده های سنتی تاکید دارند. از نظر آنان یکی از مهم ترین مزیت های معامله املاک و مستغلات نهادهای دولتی و دستگاه های اجرایی و بانک ها و همینطور شهرداری ها در بورس کالا، ایجاد شفافیت در فرآیند انجام معاملات است؛ چرا که مکانیزم کشف نرخ در بورس کالا به صورت حراج بوده و قیمت‌های متقاضیان خرید قابل رصد برای عموم است. ضمن اینکه در هنگام پذیرش ملک پیش از برگزاری حراج نیز دقت کافی در مستندات و مالکیت املاک توسط بورس کالا صورت می‌گیرد و تمامی این مستندات برای عموم قابل رویت بوده و از این طریق افرادی که تمایل به خرید داشته باشند از صحت مستندات املاک مطمئن خواهند شد.

ابلاغیه دولت و تاکید بر عرضه در بورس کالا

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور اواخر مهر سال ١۴٠٠، بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را با هدف بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های بورس کالا در حوزه فروش املاک و مستغلات مازاد نهادها و دستگاه های اجرایی، به دستگاه های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد. در بند دوم این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالا برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده بود.

در این بند آمده است: استانداران موظفند با تشکیل کارگروه شناسایی و مولدسازی در استان‌ها به صورت مستمر نسبت به شناسایی اموال و املاک مازاد در اختیار دستگاه های اجرایی اقدام و پس از صدور مجوز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراتب را پیگیری کنند که منجر به مولدسازی این اموال و املاک مازاد یا فروش از طریق عرضه در بورس کالا یا مزایده عمومی و واریز منابع حاصل از مولدسازی یا فروش به ردیف درآمدی مربوط شود.

پیش از این، عرضه‌های موفق املاک وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ اقتصاد نوین در بورس کالا انجام شده بود. باید منتظر ماند پس از بانک ملت، کدام یک از دستگاه های اجرایی و یا بانک ها از ظرفیت های بورس کالا در راستای فروش آسان و شفافیت املاک مازادشان استفاده می کنند.

 

228مین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا برگزار شد. این جلسه با ۵ تصمیم و مصوبه به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این جلسه نخست گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیئت دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد.

در ادامه تصمیماتی درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت اتخاذ شد تا فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین تکلیف شود.

در این جلسه همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه جویی انرژی به تصویب رسید.

در ادامه در راستای حفظ حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل شده و جهت تصویب به هیئت دولت پیشنهاد شود. بر اساس قانون کف و سقف جرایم هر ۳ سال یکبار با پیشنهاد شورای عالی بورس در هیات وزیران به تصویب می رسد.

همچنین در جدیدترین جلسه شورای عالی بورس، به پیشنهاد علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی و با تصویب اعضای شورای عالی بورس، مقرر شد گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تایید کمیته فقهی سازمان به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه پذیرفته و درج شود.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر کاهش عرضه در لیبی و انتظار تعطیلی در نروژ نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت؛ افزایش قیمت نفت حکایت از غلبه انتظارات مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی بر کاهش تقاضا دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۷۱ دلار معادل ۲.۵ درصد افزایش به ۱۱۱ دلا و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت WTI با ۲.۸۱ دلار معادل ۲.۷ درصد افزایش به ۱۰۸ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت‌ نفت در روز جمعه علیرغم انتشار داده‌های صنعتی که نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در ماه گذشته بیش از حد انتظار کاهشی بوده، افزایش یافت. این شواهد نشان می‌دهد اقتصاد این کشور با تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو در حال سرد شدن است.

این در حالی است که عرضه کم نفت خام و سوخت، سبب تقویت بازار نفت شده؛ حتی در شرایطی که ارزش سهام افت کرد و دلار آمریکا که معمولاً رابطه معکوس با نفت خام دارد، افزایش را نشان می‌دهد، باز هم قیمت نفت افزایش داشته است.

جیم ریتربوش، رئیس شرکت Ritterbusch and Associates LLC، در یادداشتی گفت: «توانایی مجتمع برای ایجاد یک پیشرفت قوی امروز در مواجهه با قدرت قابل توجه دلار آمریکا و تجارت ضعیف سهام نشان دهنده تمرکز مجدد بر عرضه نفت محدود است.»

بر اساس محاسبات رویترز، اعتصاب برنامه‌ریزی شده کارگران نفت و گاز نروژ در ۵ ژوئیه می تواند تولید کلی نفت این کشور حدود ۸ درصد یا حدود۳۲۰ هزار بشکه نفت در روز را کاهش دهد، مگر اینکه در آخرین لحظه توافقی بر سر مطالبات دستمزد حاصل شود.

به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده، که نشانگر اولیه تولید آتی است، در این هفته با یک افزایش به ۵۹۵ رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است.

با وجود اینکه تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده طی ۲۲ ماه تا ژوئن افزایش یافته است، اما افزایش هفتگی عمدتاً تک رقمی بوده است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها به جای افزایش تولید، تمرکز بیشتری بر بازگرداندن پول به سرمایه‌گذاران و پرداخت بدهی دارند.

در همین حال، دولت اکوادور و رهبران گروه‌های بومی روز پنجشنبه برای پایان دادن به بیش از دو هفته اعتراضات که منجر به تعطیلی بیش از نیمی از تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت قبل از بحران این کشور شده بود، به توافق رسیدند.

روز پنجشنبه، گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس، از جمله روسیه، پس از دو روز نشست موافقت کردند که به استراتژی تولید خود پایبند باشند. با این حال، باشگاه تهیه کننده از سپتامبر به بعد از بحث در مورد سیاست خودداری کرد.

پیش از این، اوپک پلاس تصمیم گرفته بود تولید خود را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه های ژوئیه و آگوست افزایش دهد که در مقایسه با برنامه قبلی برای افزودن ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه بیشتر بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، اوپک در ژوئن ۲۸.۵۲ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از کل تجدید نظر شده ماه می بود.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده که در اواسط ژوئن سفری سه توقفه به خاورمیانه داشت که شامل سفر به عربستان سعودی نیز می‌‎شد. در این سفر، توجه به انرژی کانون گفت‌وگوها بود، زیرا ایالات متحده و سایر کشورها با افزایش قیمت سوخت روبرو هستند که باعث افزایش تورم می‌شود.

بایدن روز پنجشنبه گفت که با دیدن پادشاه و ولیعهد عربستان، مستقیماً بر عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها فشار نیاورده است.

 

همزمان با سقوط قیمت و فعالیت بلاک چین بیت کوین در طی سه ماه گدشته، پادشاه ارزهای دیجیتال بدترین زیان سه‌ماهه خود در ۱۱ سال گذشته را تجربه کرد. در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی که در روز پنجشنبه پایان یافت، بهای بیت کوین از حدود ۴۵,۰۰۰ در آغاز این سه‌ماهه به ۱۹,۸۸۴ دلار در پایان این سه‌ماهه رسید. این شدیدترین افت قیمت بیت کوین از سه‌ماهه سوم ۲۰۱۱ است.

 

فولادمبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و ذوب‌آهن اصفهان، سه‌شرکت برتر هفته منتهی به ١٠تیر از لحاظ ارزش فروش در بورس‌کالا بودند و بیشترین فروش بازار فیزیکی را به خود اختصاص دادند. به گزارش «کالاخبر»، بورس‌کالای ایران برترین‌های خود را در هفته منتهی به ١٠تیر براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس‌کالا اعلام کرد. جزئیات رتبه‌‌‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:
فولادمبارکه، ملی مس و ذوب‌آهن اصفهان پیشتاز معاملات شدند
فولادمبارکه با ثبت معامله ٣٩٠‌هزار و ١٧۰تن ورق گرم به ارزش نزدیک به ٧‌هزار و ٢۶میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۴‌هزار و ۵٠٠تن مس کاتد، مس کم‌عیار و سولفور مولیبدن به ارزش بیش از ١٠۵٠میلیارد تومان، دوم شد و این جایگاه را برای دومین هفته متوالی حفظ کرد.

ذوب‌آهن اصفهان با فروش ٣٧‌هزار و ٧۵۶تن میلگرد و تیرآهن به ارزش بیش از ٧١٧میلیارد تومان، سوم شد.

پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ٣۵‌هزار و ۶٠٠تن لوب‌کات سبک، وکیوم‌باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ۵٣٩میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

مجتمع سرب و روی انگوران با ثبت معامله ٣۶‌هزار تن خاک روی به ارزش بیش از ۴٨۴میلیارد تومان پنجم شد.

صبا فولاد خلیج‌فارس ۵٠‌هزار تن آهن اسفنجی بریکت را به ارزش ۴٣۶میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

پتروشیمی تندگویان با فروش ٩‌هزار و ۴۶٢تن پلی‌اتیلن ترفتالات و نخ پلی‌استر در گریدهای مختلف به ارزش بیش از ٣۵۵میلیارد تومان هفتم شد.

پالایش نفت بندرعباس با فروش ٢۵‌هزار و ٧٠٠تن وکیوم‌باتوم و لوب‌کات سنگین به ارزش ٢٨٣میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت.

فولاد کاوه جنوب کیش با ثبت معامله ٢٠‌هزار تن شمش ‌بلوم به ارزش نزدیک به ٢٧٧میلیارد تومان، نهم شد.

پتروشیمی بندرامام با فروش ٨‌هزار و ٣٩٧تن پلی‌وینیل کلراید، پلی‌اتیلن سبک و سنگین، زایلین، بنزن و استایرن بوتادین به ارزش بیش از ٢٧۶میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

 

کاهش تقاضا برای فلز آلومینیوم به سبب شیوع دوباره ویروس کرونا در شرق آسیا و همچنین اتخاذ سیاست‌‌‌های انقباضی پولی در ماه‌های اخیر در کشورهای غربی با محوریت ایالات‌متحده برای مهار تورم و به تبع آن، ترس از رکود، موجب شده است تا بهای این فلز به کمترین میزان در ۶ماه اول سال میلادی جاری برسد. البته به دلیل بازگشایی‌‌‌های دوباره در چین و عزم این کشور برای افزایش رشد اقتصادی، قیمت آلومینیوم در هفته گذشته با افزایش ناچیزی مواجه شد. در بازار داخلی نیز کاهش نرخ ارز آزاد موجب کاهش تقاضا و نهایتا همسو شدن قیمت‌ها در بازار داخلی با بازار جهانی شده و تقاضا را برای فلز نقره‌‌‌ای کاهش داده است؛ اگرچه ضعف عرضه داخلی این فلز همچنان باعث برتری تقاضا نسبت به عرضه و نبود تعادل در معاملات آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس‌کالا شده است.
Untitled-2 copy

از اوایل سال میلادی جاری به دلیل افزایش مجدد مبتلایان به کووید-19 در چین و سیاست کرونا صفر در این کشور که باعث تعطیلی‌‌‌ مکرر شد، تقاضای تولیدکنندگان در شرق آسیا برای انواع فلزات صنعتی بسیار کاهش یافته است. همچنین افزایش تورم در کشورهای غربی و به تبع آن بالا بردن نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و دیگر بانک‌های جهانی در سایر کشورها برای کنترل تورم و جلوگیری از کاهش مکرر ارزش دلار که نگرانی‌ها برای وقوع رکود را میان تولیدکنندگان جهانی افزایش داد و موجب کاهش تقاضا از سمت آنان شد، از دیگر عواملی است که به عقیده تحلیلگران موجب کاهش تقاضای جهانی فلزات در صنعت شده است.

در این میان، فلز آلومینیوم از این قاعده مستثنی نبوده و در ماه‌‌‌‌‌‌های اخیر با کاهش حدود 20درصدی در قیمت مواجه شده است. بهای این فلز که از نیمه دوم سال گذشته میلادی به‌‌‌دلیل فروکش‌کردن همه‌گیری کووید-19 و همچنین افزایش نرخ انرژی درشرق آسیا که در تولید فلز آلومینیوم بسیار حیاتی است، شروع به افزایش کرده بود، پس از اینکه در ماه ژوئن سال‌جاری در بورس فلزات لندن به بالاترین نرخ خود یعنی 3‌هزار و 849دلار به ازای هرتن رسید، روندی کاهشی را در پیش گرفت؛ به طوری‌که روز جمعه 24 ژوئن به پایین‌‌‌ترین حد خود در یک‌سال اخیر یعنی 2‌هزار و 436دلار به ازای هرتن رسد. البته در روزهای پس از آن قیمت این فلز با افزایش ناچیز حدود یک‌درصدی، به 2‌هزار و 452دلار به ازای هرتن رسید و موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۶ تیرماه، با کاهش 3‌هزار و ۹۵۰تنی، از ۳۸۸‌هزار و ۷۵۰تن به ۳۸۴‌هزار و ۸۰۰تن رسید.

گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها نشان می‌‌‌داد سخنرانی رئیس‌جمهور چین در اوایل هفته‌‌‌ای که گذشت و وعده‌‌‌های وی در خصوص رشد اقتصادی چین و بازگشت این کشور به مسیر تولید همچون تحولات قبل از کرونا و اخباری مبنی بر تحریم گاز صادراتی روسیه از سمت اتحادیه اروپا در دوماه آتی به دلیل تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین و پیش‌بینی‌‌‌ها برای افزایش نرخ گاز و به تبع آن سایر انرژی‌‌‌ها از عواملی بودند که موجب آغاز روند افرایشی بهای فلز آلومینیوم شدند. زمزمه‌‌‌هایی مبنی بر تحریم شرکت روسی «روسال» که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است نیز در این افزایش قیمت بی‌‌‌تاثیر نبود. مدیران شرکت «ریوتینتو»، غول بزرگ معدنی، در مصاحبه‌‌‌ای مطبوعاتی اعلام کردند که هرگونه تحریم علیه این شرکت برای مقابله با روسیه به جهش بی‌‌‌سابقه قیمت این فلز منجر می‌شود؛ چرا که این شرکت از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این فلز به اروپاست. البته اصلاح قیمتی بعد از چند روز افزایش نرخ به دلیل بهبود انتظار تقاضا از سمت شرق آسیا موجب شد تا دوباره این فلز روند کاهشی را در پیش بگیرد و در پنج‌شنبه اخیر به 2‌هزار و 397دلار به ازای هرتن در بورس فلزات لندن برسد.

سهام شرکت «الکوآ» از مهم‌ترین تولیدکنندگان فلز آلومینیوم و محصولات آلومینیومی نیز به‌‌‌دلیل کاهش مکرر قیمت این فلز دچار افت شده است. آمارها نشان می‌دهد، قیمت سهام این شرکت نسبت به سال پیش حدود 19‌درصد و نسبت به ماه مارس سال میلادی جاری که رشد خوبی را تجربه کرده بود، حدود 49‌درصد افت داشته است. طبق گزارش‌های این شرکت در سه‌ماه ابتدایی 2022، با وجود کاهش در تولید، الکوآ به دلیل افزایش بهای آلومینیوم رشد 15درصدی داشته و قیمت هر سهم این شرکت 3دلار بالا رفته است. همچنین این شرکت از ترازنامه خوبی برخوردار بوده و خالص بدهی آن حدود 250میلیون دلار است که نسبت به شرکت‌‌‌های هم‌‌‌رده‌‌‌ خود رقم خوبی است. با وجود وقفه در رشد بهای آلومینیوم به‌‌‌دلیل رویدادهای چندماه اخیر که برخی تحلیلگران را نسبت به بازار این انرژی جامد بدبین کرده است، دلایلی همچون احتمال کاهش ریسک کرونا و ادامه تلاش برای کنترل آن، فروکش قرنطینه در چین و دستورات جدید برای بازگشایی‌‌‌ها در صورت افزایش تولید صنعتی در چین می‌‌‌توانند نویدبخش رونق دوباره در صنایع آلومینیومی همچون شرکت الکوآ باشند. همین‌طور استفاده متنوع آلومینیوم در صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته به‌خصوص اتحادیه اروپا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌‌‌‌های خورشیدی و بادی از عواملی هستند که ممکن است در بلندمدت موجب افزایش بهای آلومینیوم و سهام‌‌‌ وابسته به این فلز باشند.

کاهش تقاضای داخلی مقطعی است؟
با وجود ثبات قیمت دلار در هفته‌های اخیر و کاهش رقابت‌‌‌های هیجانی به‌‌‌دلیل انتظارات تورمی، همچنان تقاضا برای آلومینیوم  زیاد است و رقابت زیادی بر سر این فلز وجود دارد که برخلاف روند جهانی است؛ به‌‌‌طوری‌که روز یکشنبه گذشته با وجود عرضه تنها 6هزار تن فلز آلومینیوم در رینگ بورس‌کالا تقاضای حدود سه‌برابری معال 19‌هزار و 900تن برای این فلز وجود داشته که با میانگین قیمت پایه 66‌هزار و 400تومان برای هر کیلوگرم معامله شده است. البته تقاضا برای این فلز نسبت به هفته گذشته به میزان 33‌هزار و 750تن تقریبا نصف شده است که برخی دلیل این کاهش محسوس خرید را افت بهای ارز و کاهش اختلاف آن با ارز نیمایی می‌‌‌دانند که موجب شده است تا بعضی از خریداران غیر‌واقعی نتوانند با فعالیت‌‌‌هایی کاذب از این اختلاف قیمت سود ببرند و معاملات آلومینیوم جذابیت خود را برای آنان از دست داده است. البته باید دید به‌‌‌دلیل بی‌‌‌نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه و ذهنیت افزایش احتمالی بهای ارز بین برخی از فعالان بازار، خریداران در هفته آتی چه واکنشی نشان می‌دهند. به جز موارد ذکرشده، برخی فعالان بازار معتقدند، دلیل عمده دیگر عدم‌تعادل در این بازار، کمبود عرضه آلومینیوم در بورس‌کالاست. برخی معتقدند، به دلیل آزاد شدن صادرات مواد خام، جذابیت عرضه داخلی برای تولیدکنندگان کاهش یافته است. به نظر می‌رسد نیاز است تا نهادهای مربوطه همچون وزارت صمت، تنظیم‌‌‌گری در بازار را جدی‌‌‌تر دنبال کنند تا تعادل به بازار معاملات آلومینیوم بازگردد.

 

اوپک‌پلاس با افزایش ۶۴۸هزار بشکه‌ای در ماه آینده میلادی، میزان تولید نفت خود را به سطح پیش از همه‌گیری کرونا افزایش می‌دهد. در این میان، فشار آمریکا بر عربستان برای فاصله گرفتن از روسیه و همچنین ناتوانی اوپک‌پلاس از افزایش عرضه تا حد کنترل قیمت‌ها، وضعیت را پیچیده‌تر از گذشته کرده است. بحران ناشی از افزایش بهای طلای سیاه تقریبا هیچ راه‌حل عملی در کوتاه‌مدت ندارد؛ زیرا کشورهای عضو اوپک‌پلاس توان افزایش عرضه بیشتر را ندارند و عربستان نیز نمی‌تواند شکاف عرضه و تقاضا را پر کند. البته اراده‌ای هم از سوی اوپک و متحدانش (به رهبری روسیه) برای کنترل این بحران دیده نمی‌شود. رهبران اوپک‌پلاس واقف هستند که عرضه نفت آماده و ذخیره‌سازی‌شده‌ای که بتواند معادلات بازار را در کوتاه‌مدت تعدیل کند، با نفت ایران میسر می‌شود. این در حالی است که اوپک اعلام کرد درآمد نفتی ایران با افزایش ۳برابری در سال۲۰۲۱ از ۲۵میلیارد دلار فراتر رفت.
چشم اسفندیار اوپک پلاس
ائتلاف نفتی اوپک‌پلاس تصمیم گرفت با افزایش تولید ۶۴۸هزار بشکه در روز در ماه آگوست موافقت کند و سطح تولید خود را تقریبا به میزان ۴۴میلیون بشکه در روز یعنی همان میزان پیش از همه‌گیری کرونا برساند. با این حال، چالش رویکرد اوپک و متحدانش نسبت به روسیه حالا پیچیده‌تر از قبل شده و عربستان از یک‌سو تحت فشار آمریکا برای افزایش عرضه است و از سوی دیگر، نمی‌خواهد تحت فشار غرب از روسیه فاصله بگیرد و توان اوپک‌پلاس را تضعیف کند. مسکو شریک استراتژیک اوپک است و حالا که واقعیت بازار نشان داده نفت این کشور حذف‌شدنی نیست، دولت‌های غربی به رهبری آمریکا از یک طرف سعی در اعمال ترفندهای جدید علیه روسیه دارند و از طرف دیگر نیز باید نفت ایران را به بازار بازگردانند یا با فشار بر کشورهایی نظیر عربستان، خواهان افزایش تولید بیشتر از برنامه اوپک‌پلاس شوند. با این حال، افزایش تولید عربستان چاره راه نخواهد بود و تنها بازگشت میلیون‌ها بشکه نفت خام ایران است که می‌تواند بازار را از وضعیت بحرانی کنونی برهاند. در واقع، نفت ایران می‌تواند هم بحران نفتی بازار را کنترل کرده و هم توان و انعطاف‌پذیری اوپک‌پلاس در زمینه ظرفیت تولید را تقویت کند.

افزایش تولید ۶۴۸هزار بشکه‌ای اوپک‌پلاس
مقامات اوپک‌پلاس روز پنجشنبه به توافق رسیدند تصمیم ماه گذشته مبنی بر افزایش تولید ۶۴۸هزار بشکه در روز در آگوست را تایید کنند. حالا برای بسیاری این سوال مطرح شده که بعد از این تصمیم چه خواهد شد؟ ائتلاف تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس حالا در نقطه‌ای قرار دارد که می‌تواند یک‌تقاطع کلیدی باشد. این گروه تا حد زیادی برنامه خود را برای معکوس کردن کاهش عمیق تولید نفت که در زمان همه‌گیری ایجاد شده بود تکمیل کرده و حالا هدف تولید را تقریباً به سطح پیش از همه‌گیری رسانده است، یعنی ۴۴میلیون بشکه در روز.یکی از چالش‌های پیش‌روی اوپک‌پلاس، این واقعیت است که سهمیه‌های تولیدی آن برای کشورهای مختلف عضو بیش از حد بلندپروازانه است و به این دلیل میزان نفت تولیدشده در هر ماه، بسیار کمتر از اهداف تولیدی گروه است.

برای مثال، آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که این گروه تنها  نیمی از افزایش تولید تعیین‌شده برای ماه‌های جولای و آگوست را عملی خواهد کرد. عربستان سعودی به عنوان رهبر دوفاکتوی اوپک و سایر اعضا ممکن است بخواهند به همکاری نزدیک با روسیه، دیگر رهبر کلیدی اوپک‌پلاس که عرضه نفت آن به دلیل جنگ اوکراین کانون تحریم‌های غرب بوده، ادامه دهند. در چنین شرایطی، اعضای اوپک که ادعای بی‌طرفی در مسائل سیاسی دارند، به‌وضوح از کاهش تولید نفت روسیه آگاه هستند. از طرف دیگر نیز عربستان سعودی اخیرا از آب شدن یخ روابط با ایالات متحده خبر داده است؛ آن هم در شرایطی که واشنگتن تحت فشار داخلی برای کاهش قیمت سوخت، عربستان را برای افزایش عرضه تحت فشار قرار داده است.

این درخواست‌ها تا آخرین نشست اوپک‌پلاس، زمانی که این گروه اعلام کرد تولید خود را به میزان ۶۴۸هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد، مورد توجه قرار نگرفت؛ اما با این افزایش ۵۰درصدی عرضه نسبت به ماه‌های پیشین، اوپک‌پلاس تلاش کرد حسن‌نیت خود را نشان دهد. مقامات دولت بایدن در همان روز اعلام کردند که بایدن از عربستان سعودی بازدید خواهد کرد؛ سفری که قرار است در اواسط ماه جولای انجام شود.اوپک‌پلاس روز پنجشنبه تلاش کرد از تصمیمات دشوار اجتناب کند. این گروه با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، تنها به اجماع اعضا در مورد چشم‌انداز آشفته بازار نفت و چالش‌برانگیز بودن پیش‌بینی آن اشاره کرد. این نشست از سوی بازار نفت هم چندان جدی گرفته نشد و واکنش کمی در بازار به همراه داشت.

شراکت خدشه‌‌ناپذیر ریاض و مسکو
در بحث روسیه نیز استدلال‌هایی مطرح می‌شود که نقش رهبری مسکو در اوپک‌پلاس باید کاهش پیدا کند. طرفداران چنین دیدگاهی می‌گویند تحت تشدید تحریم‌های غربی، روسیه ممکن است بخشی از قدرت خود در بازار انرژی را از دست بدهد و فضای مانور کمتری برای افزایش یا کاهش تولید برای مدیریت بازارهای نفت داشته باشد. دنیل یرگین، مورخ انرژی معتقد است که اگر تولید روسیه به جای افزایش، کاهش پیدا کند، کل سیستم اوپک‌پلاس از کار خواهد افتاد. با این حال، به نظر می‌رسد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها مایلند که چنین استدلال‌هایی را نادیده بگیرند. سعودی‌ها سال‌هاست که در تلاش‌اند با وارد کردن روسیه و قزاقستان و دیگر بازیگران بازار به ائتلاف نفتی، نفوذ در حال کاهش اوپک را تقویت کنند. همچنین بیشتر نشانه‌ها حاکی از آن است که ریاض برنامه‌ای برای تنش و تقابل با مسکو ندارد. شاید روسیه از دیدگاه غربی‌ها به دلیل جنگ در اوکراین مورد نفرت باشد، اما از نگاه عربستان، روسیه متحدی کلیدی و یکی از ۲ صادرکننده بزرگ نفت در کنار سعودی است.

مقامات عربستان می‌‌گویند از همکاری ۶ سال گذشته خود با روسیه نتایج خوبی گرفته‌اند و این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این خط فکری، روسیه برای عربستان سعودی شریک ارزشمندتری نسبت به اعضای اوپک مانند  لیبی، ونزوئلا و نیجریه است. صنعت نفت این اعضای اوپک به دلیل تحریم‌ها یا مشکلات داخلی دچار اختلال و بحران شده است، اما روسیه کماکان به عرضه پرقدرت خود در بازار ادامه می‌دهد. همچنین، موفقیت روسیه در یافتن بازار برای نفت خود در کشورهایی مانند چین و هند نشان داده است که این کشور همچنان دارای اهرمی قدرتمند در بازار انرژی است و کسانی که پیش‌بینی می‌کردند تولید نفت روسیه به سرعت کاهش پیدا کند، حالا کاملا سردرگم شده‌اند. از این‌رو، عربستان سعودی ترجیح می‌دهد شراکتش با روسیه را در سطحی خدشه‌ناپذیر حفظ کند.

راه چاره؛ بازگشت نفت ایران
در چنین شرایطی، عربستان برای آنکه نخواهد در دیدار با بایدن دست‌خالی و سرکش به نظر برسد، احتمالا پیشنهاد خواهد کرد که تولید خود را به صورت داوطلبانه افزایش دهد تا کمبود تولید دیگر اعضا را جبران کند. هر چند که چنین اقدامی برای پایین آوردن بهای طلای سیاه در حدی که برای غربی‌ها راضی‌کننده باشد، کافی نیست. از این رو به نظر می‌رسد تنها راه چاره واشنگتن مداخله در بازار باشد و این مداخله در صورتی موثر خواهد بود که باعث بازگشت نفت ایران شود. در واقع، تحریم نفت ایران، ونزوئلا یا روسیه نیز از نمونه رفتارهای مداخله‌گرانه آمریکا در بازار نفت است که در نهایت منجر به بحران کنونی شده است. در حال حاضر تنها گزینه واقعا موجود برای کنترل بحران قیمت‌ها در بازار بازگشت نفت ایران است، زیرا ایران هم‌اکنون میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره‌شده روی دریا دارد که آماده تحویل فوری آنها به مشتریان است. چند ده میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده در نفتکش در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌تواند توازن فعلی در بازار نفت را به هم بریزد و قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورد.

علاوه بر این، ایران می‌تواند میزان قابل‌توجهی نفت نیز تولید کند و با افزایش سطح تولید بیشتر نگرانی‌ها از اختلال عرضه را که مهم‌ترین عامل صعودی بازار است از بین ببرد. ضمن آنکه اوپک از رشد ۳ برابری درآمد نفتی  ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد ایران در این سال بیش از ۲۵میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده، که نشان دهنده افزایش فروش نفت ایران است.کاخ سفید حالا به خوبی می‌داند که جست‌وجویش برای یافتن نفت اضافه در بازار، به نتیجه خاصی نخواهد رسید و باید تصمیماتی سخت در این زمینه اتخاذ کند. آنها با نشان دادن چراغ سبز به ونزوئلا نشان داده‌اند که آمادگی اخذ چنین تصمیمی را دارند؛ اما واقعیت این است که نفت بسیار بی‌کیفیت، سنگین و بی‌کاربرد ونزوئلا که حداکثر صادرات آن تا ماه‌ها به یک میلیون بشکه در روز نیز نخواهد رسید، راه چاره بازار نیست. تنها راه حل کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌‌مدت یا حتی میان‌مدت، بازگشت ایران به بازار نفت است؛ امری که با توجه به عضویت ایران در اوپک‌پلاس، توان و انعطاف این ائتلاف برای کنترل عرضه را نیز تقویت می‌کند.

 

پس از انتشار سیگنال‌های نشست هسته‌ای دوحه در هفته گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات آزاد بازار تهران مجددا به کانال قیمتی ۳۱ هزار تومانی بازگشت. قیمت دلار که با اعلام بازگشت طرفین مذاکرات هسته‌ای بر سر میز مذاکره در هفته گذشته دچار افت قیمت شدیدی شده بود، پس از پایان این نشست‌های ۲روزه از کانال ۳۰ هزار تومانی خارج شده و به نیمه دوم کانال ۳۱ هزار تومانی رسید.

 به عقیده بسیاری از تحلیلگران و با توجه به نرخ رشد تورم نقطه به نقطه کشور درصورت افزایش انتظارات تورمی موجود در بازار احتمال افزایش قیمت دلار و نزدیک شدن مجدد نرخ این ارز به سقف تاریخی خود وجود دارد. قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه 9 تیر با حدود 850 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31 هزار و 750 تومان رسید. با افزایش قیمت دلار ارزش سکه طلا نیز در بازار تهران افزایش چشمگیری را تجربه کرد. در همین راستا روز پنج‌شنبه گذشته هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود یک میلیون و 100 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 15 میلیون و 600 هزار تومان رسید.  در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران دچار نوسانات قابل توجهی شد. قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در مسیر بازگشت خود از سقف قیمتی 33 هزار و 150 تومانی، برای حدود 2 هفته در بازه قیمتی 31 هزار و 700 تا 32 هزار و 200 تومان به نوسان پرداخت. در نخستین روز‌های هفته گذشته نیز قیمت دلار در بازه مذکور حضور داشت، اما با انتشار خبر بازگشت طرفین قرارداد برجام بر سر میز مذاکره در دوحه، پایتخت قطر، روند کاهشی نرخ این ارز آغاز شد. در راستای این روند کاهشی قیمت دلار در روز دوشنبه 6 تیر ماه با کاهش قیمت هزار و 150 تومانی به پله‌های قیمتی اولیه کانال 30 هزار تومانی رسید. در این زمان بود که برخی از فعالان ارزی با در نظر گرفتن احتمال نتیجه بخشی مذاکرات دوحه گمانه‌هایی از بازگشت نرخ شاخص ارزی به سطوح قیمتی کانال‌های 28 و 29 هزار تومانی را نیز مطرح می‌کردند، اما در روز چهارشنبه 8 تیر همزمان با پایان این نشست‌های 2 روزه قیمت دلار شروع به افزایش کرد و به پله نهایی کانال 30 هزار تومانی رسید. انتشار اخبار ضد و نقیض پس از پایان این نشست‌ها در روز‌های پایانی هفته گذشته مجددا قدرت‌نمایی کرد و سبب شد قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه با 850 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31 هزار و 750 تومان برسد. در این میان حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه در روز پایانی این نشست‌ها برآیند تیم مذاکره‌کننده ایران نسبت به گفت‌وگو‌های دوحه را مثبت خواند. به عقیده فعالان بازار ارز در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه کشور تا انتهای خرداد ماه رقمی معادل 5/ 52 درصد محاسبه شده، با افزایش انتظارات تورمی احتمال رشد مجدد قیمت ارز نیز وجود دارد.

 

براساس گزارش آمار بیکاری ایالات‌متحده برای هفته منتهی به ۲۵ ژوئن سال جاری، تعداد بیکاران آمریکایی هزار نفر کاهش داشته و به ۲۲۸ هزار نفر رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار کار آمریکا بیش از پیش به سمت اشباع کامل حرکت می‌کند و همین موضوع معامله‌گران بازارهای ریسکی را نگران کرده است. با نزدیک‌تر شدن بازار کار به اشباع کامل، راه فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره بازتر خواهد شد که به نفع دارایی‌های ریسکی و طلا نخواهد بود. این موضوع موجب شد در بازار رمزارزها بیت‌کوین مقاومت ۲۰ هزار دلار را از دست داده و در بازار طلای جهانی نیز اونس طلا در مرز۱۸۰۰ دلار نوسان کند.
طلا در مرز 1800 دلار 
تاثیر بازار اشتغال بر بازار
بازار اشتغال یکی از مهم‌ترین بازارهای هر اقتصاد محسوب می‌شود. این بازار تاثیر مستقیمی روی تقاضای کالاها داشته، چرا که با افزایش نیروی کار، به دلیل افزایش درآمد افراد سطح جامعه، میزان تقاضا نیز افزایش خواهد داشت. افزایش نرخ بهره نیز یکی از سیاست‌هایی است که مستقیما روی تقاضای کالاها موثر است، چرا که با افزایش نرخ بهره، نقدینگی موجود در سطح جامعه کاهش داشته و همین موضوع می‌تواند تقاضای خرید کالاها را کاهش دهد. مقامات ایالات‌متحده پیش از این تاکید کرده بودند تا جایی که افزایش نرخ بهره موجب رکود اقتصادی نشود به این سیاست انقباضی ادامه خواهند داد. حال که بازار کار نشان داده که از افزایش نرخ بهره تاکنون متاثر نشده است، انتظار می‌رود نرخ بهره بیش از پیش افزایش یابد.

ریزش بیت‌کوین
بیت‌کوین در روز پنج‌شنبه حمایت ۲۰هزار دلار را از دست داد‌ و به کانال ۱۹ هزار دلار وارد شد. اما بلافاصله در این کانال با حمایت خریداران مواجه شد‌ و ‌ قیمت به کانال ۲۰هزار دلار بازگشت. تحلیل‌گران معتقدند که شوک‌های اخیر می‌تواند ناشی از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باشد یعنی زمانی که این نهاد تصمیم گرفت با افزایش نرخ بهره، تورم را کاهش دهد، این تصمیم تاثیر مستقیمی روی بازارهای سهام گذاشت که موجب شد بیت‌کوین ۶ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. معامله‌گران متصور هستند که وام‌دهندگان و صندوق‌های ارز دیجیتال با شکست مواجه شده‌اند و همین شکست می‌تواند در ریزش بازار‌ها سهیم باشد. ترس تحلیل‌گران از سیاست‌های انقباضی بر بازار موثر است و با داغ شدن افزایش نرخ بهره بیت‌کوین با فشار فروشندگان مواجه و سبب شد بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان در ماه اخیر ریزش ۴۰ درصدی را تجربه کند. در پی این نوسانات اتریوم هم که دومین ارز دیجیتال جهان است با کاهش ۹ درصدی مواجه شده و کل بازارهای جهانی را متوجه خود ساخته است. کارشناسان معتقدند که بازارهای رمزارز همبستگی بالایی با بازارهای سهام داشته و نوسانات بیت‌کوین در هفته‌های اخیر بیشترین ریزش سهام از ۲۰۲۰ را تجربه کرده است و تلاش‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و کاهش تورم همچنان ادامه دارد و باید منتظر از دست رفتن ارزش زیادی از این بازار باشیم.

طلا در مسیر نزول
با باز شدن راه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، طلا نیز به این موضوع واکنش داد. طلا که در کنار دلار و اوراق بدهی دولت آمریکا، یکی از دارایی‌های امن برای سرمایه‌گذاری در دوران افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی محسوب می‌شود، حال با افزایش نرخ بهره، جذابیت خود را در برابر دو رقیب قدیمی از دست داده است. انتشار آمار نرخ بیکاری ایالات‌متحده موجب شد گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره بیشتر شود و همین موضوع معامله‌گران را به سمت بازار اوراق قرضه دولت آمریکا سوق داد. به موجب این اتفاق، سرمایه‌ها از طلا خارج شده و این فلز ارزشمند در مرز حیاتی ۱۸۰۰ دلار نوسان دارد. شرایط معاملات در روزهای آتی می‌تواند نشان دهد که آیا  سطح۱۸۰۰ دلار به‌طور جدی از دست  خواهد رفت یا نه.

 

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۳/ ۱‌درصدی شاخص‌کل به پایان رسید. به این ترتیب پیش‌بینی بسیاری از فعالان بازار از روند آتی معاملات سهام تا حد زیادی به‌وقوع پیوست.
همزمان با این نزول، ‌ارزش معاملات سهام نیز کاهش یافت. در تمامی روزهای هفته نیز سهامداران حقیقی درصدد خروج از بازار سهام بودند، با این‌حال نسبت به هفته ماقبل از شتاب خروج نقدینگی کاسته شد. این موارد نشان می‌دهد بازار سهام در یک فضای رکودی ناشی از ابهامات متعدد سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است و سهامداران ترجیح می‌دهند یا از بازار خارج شوند یا اینکه در معاملات نظاره‌گر باشد، از این‌رو به‌نظر می‌رسد همچنان نتوان از سناریوهای مثبت پایدار برای بازار سهام گفت، چراکه فعال‌شدن سهامداران در بازار نیازمند روشن شدن ابهامات است و تا زمانی که این ابهامات وجود دارد، بازار به حالت کج‌دار و مریز به روند خود ادامه می‌دهد. آنچه البته پیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد بی‌واکنشی بورس نسبت به تغییر و تحولات است. نه احتمال توافق هسته‌ای آن را وارد مسیر صعودی می‌کند و نه بی‌نتیجه بودن مذاکرات تغییری در مسیر سهام از جانب رشد نرخ ارز ایجاد می‌کند. بورس کاملا بی‌واکنش شده است. نتایج نظر‌سنجی این هفته نیز گواهی بر وجود چنین فضایی در بازار سهام است. بر همین اساس عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم‌نوسان رو به نزول خود را ادامه خواهد داد، با این‌حال همچنان هستند افرادی که سناریوی تقویت معاملات سهام را عنوان می‌کنند. سناریویی که در آن افزایش قیمت ارز عامل پیشران بورس شمرده می‌شود.

از نگاه تحلیلگران
صعودی: ۲۷‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص بورس در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این تحلیلگران می‌گویند بعد از نزول قابل‌توجه هفته‌های گذشته نسبت قیمت بر درآمد سهام به ارقام جذابی رسیده و متغیر‌های اثرگذار در فضای اقتصادی و سیاسی نیز در مجموع به نفع بازار سهام است، بنا‌براین می‌توان به افزایش تقاضا خوشبین بود. نرخ دلار در کانال ۳۱هزار‌تومانی قرار دارد، درحالی‌که ارزش دلار در زمان اوج شاخص ۵۰‌درصد کمتر از میزان فعلی بود و اگر در سطوح بالاتری حرکت نکند، بعید است با توجه به تحولات پیرامون توافق هسته‌ای اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کند؛ موضوعی که همچنان از صعود قیمت سهام حمایت می‌کند. علاوه‌بر این گزارش عملکرد شرکت‌ها نشان‌دهنده افزایش میزان فروش محصولات است که این امر نیز نسبت قیمت بر درآمد را جذاب می‌کند. در همین فضا به‌نظر می‌رسد بورس‌بازان با دریافت این سیگنال در سمت خرید فعال شوند. از طرفی شاخص سهام همچنان کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحدی را حفظ کرده است که از نظر روانی و تکنیکال می‌تواند در جهت بهبود بورس عمل کند.

کم‌نوسان: ۴۸‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند نماگر بازار سهام در هفته جاری روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند: با وجود اینکه عوامل حمایت‌کننده از بورس کم نیستند، با این حال آنچه سهامداران بیشتر با آن مواجه هستند، ابهامات در عرصه اقتصادی و سیاسی است. مهم‌ترین آن سرنوشت توافق هسته‌ای و در پی آن تغییرات مولفه‌های اقتصادی است، جایی‌که فعلا تحقق توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده است و سایه این ابهام بزرگ همچنان بر سر معاملات سهام نیز وجود دارد. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که این سیاست‌ها مشخص نشود و ابهاماتی از این دست وجود داشته باشد، در همین فضای نامطمئن و پر ابهام نماگر بازار در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. به این موارد ۲سال انتظار برای بهبود وضعیت بورس را نیز اضافه کنید که نوعی بی‌اعتمادی در بازار ایجاد کرده است و مانع از ورود جریان نقدینگی به بازار می‌شود.

نزولی: ۲۵‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این دسته مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بورس در شرایط کنونی، روند بازارهای جهانی است که در واکنش به تصمیم فدرال‌رزرو در مورد افزایش بهره، کاهش قیمت نسبتا قابل‌توجهی را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. با توجه به ارزش بالای بازار صنایع مرتبط در بورس تهران بعید نیست که صنایع کامودیتی‌محور در بورس تهران تحت‌تاثیر قرار گیرند و با فشار عرضه بیشتری مواجه شوند. از سوی دیگر همزمان با اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار مسکن، ارز و سکه برخی ترجیح می‌دهند، سرنوشت سرمایه‌های خود را به این بازارها بسپارند. امری که می‌تواند فشار فروش در بازار سهام را تشدید کند.

سهامداران چه می‌گویند؟
صعودی: ۳۲‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای بورس تهران در شرایط کنونی با حمایت نرخ بالای دلار و بعد از اصلاح اخیر می‌تواند بار دیگر شاهد ورود نقدینگی باشد. همچنین افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌ها به‌عنوان سیگنالی در راستای بهبود جریان نقدینگی به بورس اثرگذار خواهدبود.

کم‌نوسان: ۳۸‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص بورس طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند به‌رغم انتظار برای واکنش بورس به رشد تورم و ارز، همچنان ابهامات زیادی در شرایط کلان اقتصادی و سیاسی در بازار وجود دارد و بر همین اساس فضای انتظاری از سر بازار رفع نمی‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به سرمایه‌گذاری خود را به تعیین‌تکلیف برخی از موضوعات از جمله توافق هسته‌ای گره زده بودند، با این حال خبری از این تحول مهم به بازار منتشر نشد. به‌نظر می‌رسد تا آن زمانی که فضای اقتصادی و سیاسی کشور از زیر سایه این ابهام خارج نشود، بازار در مجموع در روند کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: ۳۰‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این سهامداران بی‌اعتمادی در بازار همچنان موج می‌زند و به‌رغم رشد نرخ ارز که زمانی عامل حمایتی بازار سهام بود، موج فروش در بسیاری از نمادها هنوز فروکش نکرده است.

رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی با تاکید بر اینکه استقلال و پرسپولیس باید متن قراردادهای خود را افشا کنند گفت: منابع حاصل از افزایش سرمایه دو باشگاه به‌صورت کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری شده و هیات‌مدیره باشگاه‌ها اختیار دارند از محل سود ماهانه این سرمایه‌گذاری، هزینه کنند اما نمی‌توانند از اصل منابع و تسهیلاتی که به پشتوانه این منابع اخذ می‌کنند در امور جاری استفاده کنند.
حسین قربانزاده با بیان اینکه برخی از هواداران دو تیم سرخابی نسبت به قراردادهای منعقده با بازیکنان و مربیان دغدغه دارند که بسیار مهم است، اظهار کرد: از زمان بورسی شدن، این دو باشگاه حتما باید رویدادهای عمده مالی خود را در سایت کدال افشا و متن کامل همه قراردادها را علاوه‌بر تنظیم‌گران تخصصی مانند سازمان لیگ و… به شرکت فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند.

وی ادامه داد: دقت کنیم که منابع حاصل از افزایش سرمایه دو باشگاه به‌صورت کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری شده و هیات‌مدیره باشگاه اختیار دارد از محل سود ماهانه این سرمایه‌گذاری هزینه کنند اما نمی‌توانند از اصل منابع و تسهیلاتی که به پشتوانه این منابع اخذ می‌کنند در امور جاری استفاده کنند. درواقع حداقل ۶۵‌درصد را سرمایه‌گذاری، تا سقف ۲۵‌درصد برای بازپرداخت بدهی‌های معوق و تا سقف ۱۰‌درصد برای بازارگردانی سهام هزینه کنند، بنابراین برای پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان نمی‌توانند از اصل این منابع استفاده و باید از منابع دیگر باشگاه اعم از کار‌گزاری و اسپانسری و… استفاده کنند.

آخرین وضعیت بازگشایی‌ نماد سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه در مورد بازگشایی ‌نماد دو باشگاه نیز توضیح داد: درخصوص بازگشایی ‌نماد باشگاه استقلال همه کارها انجام‌شده و صرفا متوقف بر اعلام نظر حسابرس درباره صورت‌های مالی ۶‌ماهه اصلاحی است که امیدوارم این هفته بازگشایی صورت پذیرد. پرسپولیس کمی عقب‌تر از این مراحل است و برای مستندسازی تلاش می‌کنند. قربانزاده ادامه داد: اخبار منتشره مبنی‌بر انتخاب یا انتصاب دو عضو هیات‌مدیره، از آنجا که هنوز تشریفات مجمع انجام نشده رسمیت ندارد. تا قبل از بورسی شدن چون شرکت صددرصد دولتی بود انتخاب هیات‌مدیره به پیشنهاد وزارت ورزش و تایید دو عضو دیگر مجمع یعنی وزیر اقتصاد و دادگستری صورت می‌گرفت اما بعد از بورسی‌شدن، از آنجا که این دو باشگاه سهامداری غیر از دولت دارند، باید تشریفات بر‌گزاری مجمع بورسی رعایت و اطلاعیه ۱۰ روز پیش از بر‌گزاری مجمع منتشر شود و در دستور کار انتخاب اعضای هیات‌مدیره قرار گیرد که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

بازار سهام در هفته گذشته شاهد دو نیمه نسبتا متفاوت بود به‌نحوی‌که در دو روز نخست شاهد افت شتابان و در سه روز بعدی، شرایط متعادل‌تری را تجربه کرد که البته مانع از کاهش ۳/ ۱درصدی شاخص‌کل در مقیاس هفتگی نشد. بدین ترتیب، دماسنج بازار سهام در نیمه پایینی کانال ۵/ ۱میلیون واحدی چنبره زده و بیشترین ایام در سال‌جاری را هم در همان کانال سپری کرده است. از منظر بازدهی از ابتدای سال ‌هم متوسط عملکرد بورس تهران تا پایان هفته گذشته رقم حدود ۱۱‌درصد را نشان می‌دهد که با توجه به کنترل التهاب ارز و سکه از یک‌سو و رشد نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، از نوعی همگرایی در رشد بازارهای دارایی در سال‌۱۴۰۱ تا به اینجای کار حکایت دارد.
نیم‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌نگاه بورس به مذاکرات جدید
یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر وضعیت بورس تهران و سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری در حال‌حاضر، سرنوشت مذاکرات رفع تحریم‌ها و امکان انتفاع اقتصاد کشور از تبعات مثبت آن است. در این‌خصوص، بر‌گزاری مذاکرات جدید با واسطه اروپایی بین ایران و آمریکا باعث احیای مقطعی خوش‌بینی بازارها نسبت به امکان حصول توافق پس از یک دوره تقابل نسبی در این حوزه شد؛ وضعیتی که در صورت رسیدن به نتیجه نهایی نه‌تنها موجب بازگشت آرامش به بازار دارایی‌های غیرمولد نظیر ارز و سکه خواهد بود، بلکه با ایجاد فضای پیش‌بینی‌پذیری و ثبات نسبی در حوزه سرمایه‌گذاری، برای اهالی بورس تهران نیز نویدبخش یک دوران جدید از منظر کاهش هزینه مبادلاتی صادرکنندگان، تعدیل حساسیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت بر قیمت‌گذاری کالاها، تک‌نرخی شدن ارز و در نهایت تسریع در اجرای پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت‌ها خواهد بود.

با شایعه بفروشید، با خبر بخرید!
در ادبیات مالی سخن مشهوری وجود دارد که به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند تا با طرح شایعه در مورد یک تحول مثبت یا منفی، پوزیشن معاملاتی خود را تنظیم کنند و پس از تایید خبر قطعی، پوزیشن معکوس بگیرند! این توصیه که به‌صورت خلاصه به شکل عبارت «با شایعه بخرید و با خبر بفروشید» ترجمه‌شده، دلالت بر این نکته ظریف دارد که بازارهای مالی معمولا قبل از تحقق رویدادها به آنها واکنش نشان می‌دهند و آثار احتمالی را اصطلاحا پیش‌خور می‌کنند و با انتشار خبر واقعی، تاثیر جدیدی از تحول مزبور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرند. این وضعیت هر چند در بازار سرمایه ایران نیز مصادیقی داشته اما موضوع مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و نتیجه آن از شمول این قاعده مستثنی است. به‌عبارت دیگر، در طول ۱۸‌ماه اخیر، آنقدر شایعه و خبر متناقض در این حیطه منتشرشده و آن‌قدر سیر تحولات درمیان دو طیف خوش‌بینی و بدبینی نوسان کرده که فعالان بازار حساسیت خود نسبت به گمانه‌زنی درخصوص نتیجه نهایی را از دست داده‌اند و حالا دیگر ترجیح می‌دهند که برای نشان‌دادن واکنش نهایی، تا زمان انتشار خبر قطعی صبرکنند. مصداق اخیر موضوع در بازار ارز و سکه به واکنش ملایم قیمت‌ها به انتشار خبر غیرمترقبه مذاکرات قطر بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشت که ابعاد کاهشی آن، چه در بازار ارز و چه در زمینه حباب سکه با احتیاط همراه بود و البته در روز پنج‌شنبه مسیر معکوس به خود گرفت. در بورس هم شاهد واکنش خفیف و دست‌به‌عصای معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران به تحولات مذاکراتی هستیم که در نوع خود از سابقه شایعات متناقض در این حوزه در‌ ماه‌های اخیر ناشی می‌شود. در هر حال، آنچه به‌عنوان پیامد نهایی برای سرمایه‌گذاران مهم است عبارت است از احتمال تحقق عکس سخن مشهور «با شایعه بخرید و باخبر بفروشید» در مورد مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای؛ وضعیتی که همه بازارها از جمله بورس تهران را مستعد واکنش بزرگ‌تر به این رویداد پس از تحقق خبر رسمی توافق احتمالی در زمان وقوع می‌کند.

امید بنیادی‌کاران به پالایشگاه‌ها
اگر از فعالان بازار و مدیران سرمایه‌گذاری در بورس تهران درخصوص صنعت برتر فصل بهار ۱۴۰۱ بر اساس عملکرد احتمالی نظر‌سنجی شود، احتمالا نام صنعت پالایشگاه پرتکرار‌تر از بقیه رقبا خواهد بود. علت این مساله به رشد قابل‌ملاحظه قیمت فرآورده‌های پالایشی نسبت به خوراک نفت‌خام بازمی‌گردد که در ادبیات فنی به «کرک‌اسپرد» مشهور است. یک مطالعه اولیه نشان می‌دهد که نسبت مزبور برای پالایشگاه‌های بورسی در فصل گذشته به‌طور متوسط به بیش از دوبرابر زمستان ۱۴۰۰ رسیده است؛ شرایطی که زمینه جهش معنادار سودآوری شرکت‌های این صنعت در گزارش‌های فصل اول ۱۴۰۱ را در تئوری ایجاد می‌کند. در این میان، سوابق موضوع از جمله دخالت‌های سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت پخش و پالایش در نحوه محاسبه قیمت خوراک و محصولات و نیز اثر موجودی‌ها بر حاشیه سود موجب‌شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به سهام این گروه تا قبل از انتشار گزارش‌های رسمی با احتیاط مواجه شوند، با این حال بر اساس برخی اخبار موجود، ابلاغیه نهایی نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های اصلی (منتشرشده در مهر‌ماه ۱۴۰۰) احتمالا برای سال‌جاری نیز پابرجاست؛ وضعیتی که می‌تواند صنعت پالایشگاهی را به لحاظ بنیادی یک سر و گردن بالاتر از سایر صنایع در زمینه ارقام سودآوری طی فصل اخیر قرار دهد.

نمک رمزارزها بر زخم سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ایرانی
ترکیدن حباب بورس تهران در سال‌۹۹ دقیقا مقارن با زمانی است که بازار رمزارزها در سطح جهانی در حال داغ‌شدن بود و زمزمه‌های هجوم سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به آن نیز شنیده می‌شد. رونق فزاینده این بازار از نیمه سال‌۲۰۲۰ آغاز شد و تا پاییز سال‌گذشته منجر به ۱۰برابر شدن ارزش کل بازار در مدت‌زمان کوتاهی شد. ستاره بخت بازار مزبور اما بعد از آن رو به افول گذاشت و از نقطه اوج تا به اینجای کار حدود دو سوم از ارزش این بازار از دست رفته است. به این ترتیب، استدلال اسطوره‌های سرمایه‌گذاری نظیر وارن بافت که در دوران اوج شیدایی رونق کرپیتو مورد استهزا قرار می‌گرفت، بار دیگر پررنگ شده است.

از نظر این افراد، رمزارزها به دلیل فقدان جریانات نقدی، عدم‌امکان مصرف (نظیر مسکن، خودرو و…) و کاربرد (نظیر فلزات اساسی، طلا و…) فاقد ارزش ذاتی بوده و در نهایت قیمت آنها به سمت صفر میل می‌کند. درهر حال، بر اساس برآوردهای غیررسمی، چند‌هزار میلیارد‌تومان از منابع افراد عمدتا جوان ایرانی، پس از سقوط بورس تهران و در طول دوران شکل‌گیری حباب رمزارزها وارد پرریسک‌ترین و آسیب‌پذیرترین رمزارزها (نظیر دوج‌کوین، شیبا و…) شده که سقوط آنها حتی از متوسط بازار نیز شدیدتر بوده است.

از این منظر، بخشی از افرادی که به سودای جبران زیان بورس راهی بازار کریپتو شدند احتمالا به‌جای رسیدن به هدف خود، بخش دیگری از سرمایه اولیه را هم از دست داده‌اند؛ رویدادی که بار دیگر ضرورت اجتناب از وسوسه کسب سودهای رویایی در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و التزام به اصول سرمایه‌گذاری بلندمدت و محاسبات اقتصادی جهت موفقیت در این حوزه را یادآوری می‌کند.

روزهای نوسانی بورس تهران در حالی ادامه دارد که ارزش دادوستدهای خرد تالارشیشه‌ای همچنان رو به افول است. روند نوسانی معاملات بورسی صدای سهامداران را درآورده است. سهامداران ناکامی که از مرداد ۹۹ نتوانسته‌اند ضرر و زیان وارده را جبران کنند هم‌اکنون چشم‌انتظار بازگشت بازار به روزهای اوج خود هستند، اما آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور که شواهد نشان می‌دهد فعلا خبری از هیاهوی موردانتظار نیست و این در حالی است که وضعیت سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر تا حدودی بهتر از سرمایه‌گذاران تالارشیشه‌ای است.
آدرنالین در بورس تهران ته کشیده. با اینکه فروشنده زیادی در بازار به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم نمی‌خورد اما خبری از خریدار هم نیست. سرمایه‌گذاران بازارسهام از اواخر ۱۴۰۰ گمان می‌کردند‌ که بخت با این بازار یار شده و روزهای روشنی در انتظار آنها خواهد بود. آغاز شمارش معکوس برای یک خیز و جهشی تمام عیار، اما گویا این تراژدی پایانی ندارد. سرابی تکراری که در دو سال‌اخیر بارها گلوی بورس‌بازان را فشرده و هر دو طرف خریدار و فروشنده را در کمای معاملاتی فرو برده تا شاید شرایط بهتری نصیب تماشاچیان این بازار شود. در هفته گذشته سهامداران شاهد افت و خیز بسیاری بودند، در حالی‌که چشم‌ها به سرانجام مذاکرات هسته‌ای کشور دوخته شده بود؛ همه بازارهای دارایی به تکاپو افتادند، در این میان سهامداران بازار سرمایه که بیشترین صدمه را در دوسال اخیر از جانب اخبار سیاسی و اقتصادی کشور و البته حباب بزرگ‌شده ۹۹ دیده‌اند، یک‌بار دیگر نسبت به حواشی اخبار برجامی واکنش نشان دادند.

ترس سهامداران از ورود به میدان خرید و فروش به درستی نشان می‌دهد سهامداران تا چه میزان تحت‌تاثیر این اخبار می‌توانند دست به‌عصا و محتاط حرکت کنند. در کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و گروه‌های بورسی، صدای سهامداران بلند‌تر از‌ ماه‌های قبل از آن به گوش می‌رسد. نوسان نرخ دلار موضوع مهمی است که سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس با وحشتی مضاعف مواجه کرده. گرچه این مساله هشدار تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی را نیز به‌دنبال داشته است. شاید کمتر کسی پیدا شود که درمیان بورس‌بازان نسبت به وضعیت نرخ دلار آلرژی پیدا نکرده باشد.

اما این همه ماجرا نیست. در روزهای گذشته و به‌دنبال تشدید انتظارات تورمی برخی از مردم نسبت به تخصیص ناعادلانه سهام عدالت و تناقض‌گویی‌های متولیان امر در این‌خصوص گلایه کردند. این گروه معتقدند اگر سهام عدالت بر مبنای عدالت باشد باید برای همه مردم در نظر گرفته شود و تبعیضی در کار نباشد و این گلایه‌ها در حالی است که دولت نیز بارها بر کسری منابع تاکید کرده است.  همچنین طی روزهای گذشته یکی از متداول‌ترین پرسش‌های سهامداران بورسی حول محور واگرایی بورس نسبت به برخی محرک‌ها از جمله رشد نرخ تورم بود. اینکه بازار سرمایه همچنان حرکت مایوس‌کننده‌ای در پیش گرفته و در مقابل، بازارهای رقیب خیز جدی صعودی برداشتند، سهامداران را عصبانی کرده و این اتفاق ناخوشایند کار را به‌جایی رسانده که حتی آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دسته از سهامدارانی که با دید بلندمدت وارد بازار شده بودند، تصمیم گرفتند قید بورس و بورس‌بازی را بزنند و پرتفوی خود را از این همه استرس و تنش ناتمام خلاص کنند. پس از ماه‌ها رکود بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقفه این بازار توانسته بود چند ماهی آرزوی رونق بورسی سهامداران را برآورده کند اما از آنجا که بازارسرمایه‌ برعکس بازارهای دیگر هم با دخالت سیاستگذاران اقتصادی و هم با محرک‌های اثرگذار منفی خارجی دست و پنجه نرم می‌کند، سهامداران بیشتری را نسبت به ماندن یا رفتن از این بازار مردد کرده است.

 

مذاکرات احیای برجام اصلی‌ترین موضوعی است که این روزها بار دیگر بعد از وقفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای ذهن سهامداران را درگیر کرده است. پیگیری خبرها و اظهارنظرها در این رابطه به‌شدت در جمع سهامداران و همچنین فعالان و کارشناسان حوزه بورس انجام می‌شود، با این‌حال اما گلایه و انتقاد از طولانی‌شدن روند انجام مذاکرات هم درمیان اظهارنظرهای آنها دیده می‌شود.
سرگیجه سهامداران روی الاکلنگ بورس
همان‌طور که سهامداران خرد انتظار دارند وضعیت بورس با احیای برجام بهبود پیدا کند یا بورس هم هم‌‌‌‌‌‌‌‌پای تورم و دیگر بازارها رشد داشته باشد و دوباره برگردند به روزهای اوج، اما در مقابل فعالان و کارشناسان حوزه بورس از عدم‌ورود منابع مالی به بورس و خرید سهام گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌مند هستند. آنها از این موضوع نه‌تنها گلایه می‌کنند بلکه بعضا معتقد هستند که ادامه این روند به ضرر  بازار سهام تمام می‌شود و دولت باید هرچه زودتر فکری به حال این وضعیت بکند. کارشناسان حوزه بورس این روزها ناامید هستند و اکثرا معتقدند که آنطور که باید و شاید و وعده داده شده بود از بورس و سهامداران حمایتی نشده است. در کنار این موضوعات و ابراز گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انتقادها، آنها دل‌خوشی هم از وضعیتی که بازار سهام در هفته‌جاری با آن روبه‌رو می‌شود، ندارند و معتقدند که شاهد رشد و ورود پول به بازار نخواهیم بود؛ بلکه بازاری معتدل و منفی خواهیم داشت، با این‌حال برخی از آنها به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های حسابرسی‌شده شرکت‌های پالایشی و انتشار آنها اشاره می‌کنند و این احتمال را مطرح می‌کنند که برای یکی دو هفته آینده شاهد لیدری این گروه‌ها در بورس خواهیم بود.

بازاری با روند متعادل و متمایل به منفی
سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه: در هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو دو موضوع در بورس تاثیرگذار است. اولین موضوع این است که همچنان تمایل به خرید سهام در بازار ضعیف است. در این میان باید به این مساله اشاره کرد که عدم‌تمایل به خرید سهام طی پنج هفته گذشته اتفاق افتاده و این روند با گذشت هر هفته با شدت بیشتری در حال اتفاق‌افتادن است. موضوع دوم برمی‌گردد به مذاکرات احیای برجام در قطر که متاسفانه تا به امروز نتیجه چندان روشنی نداشته است و در سوی دیگر هم بازارهای جهانی همچنان ضعیف هستند. با توجه به این دو موضوع که در بورس تاثیرگذار هستند، برای هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو، پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنم که بازار متمایل به منفی باشد و شدت این مساله می‌تواند بر اساس قدرت و ضعف جریان پول باشد، اما بازاری متعادل و متمایل به منفی خواهیم داشت. باید به این موضوع هم البته اشاره شود که بر اساس گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های عملکردی ماهانه یا جریانات معاملاتی، تک سهم‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشتر در بازار هفته پیش‌رو نوسان داشته باشند و به نظرم برای این هفته گروه خاصی را نمی‌توانیم به‌عنوان پیشرو در نظر بگیریم. البته برای یک هفته تا نهایتا دو هفته آینده گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های حسابرسی‌شده شرکت‌های پالایشی را در پیش داریم که این گزارش‌ها شاید بتوانند ظرف یکی دو هفته آینده این گروه را به‌عنوان گروهی که جریان پول بیشتری به آنها تمایل پیدا می‌کنند، مطرح کنند اما در کل برای هفته جاری با بازاری همچنان در هر حال روند متعادل و متمایل به منفی بدون اینکه گروه خاصی بخواهد نقش لیدری را در نظر بگیرد، مواجهه خواهیم بود.

شاخص‌کل تغییر قابل‌توجهی نخواهد داشت
بابک سالاروند، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت نوسانی‌‌‌‌‌‌‌‌ که بازار سرمایه در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر دچار آن بوده است، با توجه به تداوم محرک‌های اثرگذار به هفته جاری نیز خواهد رسید. بازار سرمایه در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته در نوسانی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برد و نتوانست انتظارات سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را برآورده کند. در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شاهد موج جدیدی از خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از این بازار بودیم که این شرایط جدا از اینکه باعث نگرانی تحلیلگران بازار شده است، در درازمدت صدمات جبران‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیری به بار خواهد آورد. همچنین ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن این روند باعث افزایش جو ناامیدی درمیان سهامداران خرد می‌شود و از طرفی بازارهای موازی بورس را با رونق بیشتری مواجه خواهد کرد؛ این در حالی است که در روزهای آینده صنایع بورسی بر اساس اخباری که در این رابطه منتشرشده است، با قطعی برق مواجه خواهند شد. همان‌طور که در زمستان سال‌گذشته مساله قطعی گاز، عملکرد منفی شرکت‌ها در آن مقطع را به‌دنبال داشت، هم‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون نیز شرکت‌ها با آن چالش در حال روبه‌رو شدن هستند و این موضوع خود به تنهایی باعث افت سودسازی صنایع می‌شود و بازهم به خروج سهامداران از بازار سرعت می‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره شود این است که ارزش و حجم معاملات در بورس همچنان از بی‌‌‌‌‌‌‌‌رونقی و رکود بازار سرمایه حکایت دارد. این مساله عمدتا ناشی از عواملی است که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری نیز پابرجا باشند. باید به این موضوع هم اشاره شود که از جمله ابهاماتی که در مورد نرخ بهره وجود دارد، شکاف بین نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد، قیمت جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قیمت‌گذاری بلوک خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قطعی برق صنایع و… است، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود این هفته نیز شاخص‌کل تغییر قابل‌توجهی نداشته باشد.

بعید است شاهد رشد و افزایش قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌ باشیم
میثم ابوالقاسمی، کارشناس بازار سرمایه: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید ‌بازار سرمایه تحت‌تاثیر برخی اخبار مرتبط با سیاست خارجی کشور سمت‌‌‌‌‌‌‌‌وسوی جدیدی پیدا کند اما این اتفاق رخ نداد. گرچه این موضوع و طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌شدن روند مذاکرات احیای برجام از قبل تا حدودی روند مایوس‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌وجود آورده بود اما به‌نظر می‌رسید ‌با روند صعودی بازارهای رقیب، بازر سهام نیز در مسیری جدید گام بردارد. در این میان از آنجا که بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر با تنگناهای بیشتری مواجه است برای سهامداران چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روشنی از این بازار ترسیم نمی‌شود. افت روزانه معاملات و کاهش چشمگیر خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان از این موضوع مهم دارد که اعتماد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار یک‌بار دیگر از این بازار پر حاشیه، رخت بربسته است. در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، شاهد بازاری نوسانی در بورس بودیم. همچنین در هفته مذکور بعضا شاهد اصلاح قیمت‌ها در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها بودیم، به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که شاخص به محدوده یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نزدیک شد و به نقاط حمایتی شاخص برخورد کرد.

بر اساس آنچه که در هفته‌ای که پشت‌سرگذاشتیم اتفاق افتاد، نباید انتظار داشت در هفته پیش‌رو شاهد رشدهای شدید و افزایش قیمت‌ها باشیم، اما نکته‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در این میان باید به آن توجه کنیم این است که می‌توانیم امیدوار باشیم تا وضعیت قیمتی شرکت‌ها بهبود پیدا کند و شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری روند مثبت در بازار باشیم. نکته دیگری که در اینجا و در پیش‌بینی بازار هفته جاری باید مطرح شود، این است که با توجه به نزدیک‌شدن به فصل مجامع شرکت‌ها و بررسی وضعیت عملکردی شرکت‌ها، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مناسبی برای اکثر شرکت‌ها می‌توان متصور بود. از سوی دیگر اتفاقات و تحولات سیاسی درخصوص مذاکرات احیای برجام به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این احتمال می‌رود که در هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو شاهد انعکاس اخبار تاثیرگذار در این‌خصوص باشیم.

همچنین بر اساس اخبار منتشرشده این احتمال وجود دارد در هفته جاری قیمت‌گذاری ایران‌خودرو و سایپا منتشر شود که این خبر می‌تواند بر وضعیت گروه خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌سازها تاثیرگذار باشد. همچنین گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم با توجه به اصلاح قیمتی که در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم، از صنایع مستعد به رشد در روزهای آتی خواهند بود.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما