اموزش بورس آرکا

خوب است بدانید مهمترین ابزاری که به معامله گری شما کمک شایانی می کند تا نقاط مناسب برای ورود و خروج به سهم را پیدا کنند ، ابزار فیبوناچی است. مخاطب این مقاله افرادی است که تمایل به شناخت و کاربرد ابزار فیبوناچی هستند. برای استفاده های کاربردی نیز یک سری برنامه های آموزشی در دوره های آموزش بورس در شیراز گنجانده شده است، که به صورت جامع میتوانید با این ابزار کاربردی آشنا شوید.

نقش فیبوناچی در بورس چیست؟

معامله گران بازار بورس دائما در حال بررسی سطوح مقاومت و حمایت قیمت سهام هستند تا با تکیه بر آن بتوانند تصمیمی اتخاذ کنند که بیشترین بازدهی و سود را به همراه داشته باشد. فیبوناچی، قابی متشکل از نقاط مقاومت و حمایت است که قیمت ها در درون این قاب در نوسان است و با استفاده از ابزارها و نسبت های فیبوناچی میتوان تشخیص داد که آیا روند قیمتی سهم ادامه خواهد داشت و یا اینکه بازگشتی است و بازگشت آن چه میزان است. استفاده از ابزار فیبوناچی گرچه برای برخی تریدرها دشوار است ( چراکه بر مبنای درصدها پایه ریزی شده ست) اما در صورت استفاده صحیح و تشخیص دقیق، در روند صعودی و ریزش قیمت سهام کمک شایانی به معامله گر خواهد نمود.

بنابراین فیبوناچی از ابزارهای قدرتمند تحلیل تکنیکال در بورس، بازار ارز دیجیتال و  فارکس است. تحلیل گران توجه خاصی به اعداد مرتبط با فیبوناچی دارند و پیوسته در تلاشند تا بدانند چه ارتباطی بین اعداد فیبوناچی و بازی قیمتی پیش روی سهام وجود دارد.

در یک جمله میتوان گفت:

فیبوناچی به معامله گر بازار بورس کمک میکند تا هدف بعدی قیمت سهم را شناسایی کند.

سطوح قیمتی فیبوناچی

با توجه به شناختی که سرمایه گذاران نسبت به بازار بورس دارند بر این مساله مهم اتفاق نظر دارند که بعد از اینکه قیمت ها روند مهمی را آغاز میکنند، حتما به روند قبلیشان بازگشت خواهند داشت و پس از آن دوباره در مسیر روند جدید قرار می گیرند. اندازه این حرکت های بازگشتی ( که در جهت عکس اتفاق می افتد ) در اندازه ها و درصدهای خاصی اتفاق می افتد که به آن درصدهای فیبوناچی گفته می شود. این درصدها تشکیل سطوح قیمی در قاب فیبوناچی می دهند که مهمترین آنها شامل :6/23%، 2/38% ، 50% ، 8/61% ، 6/78% است.

به شکل زیر توجه کنید. در این شکل قیمت سهم به اندازه AB رشد کرده، پس از آن در مرحله ریزش قرار گرفته و به اندازه ی سطح فیبوی 6/78% برگشت قیمت سهم به سمت پایین را شاهد هستیم. ریزش و اصلاح های قیمتی حتما در یکی از سطوح فیبوناچی اتفاق می افتد.

دانش سرمایه

چرا از فیبوناچی استفاده می کنیم؟

حرکت قیمتی و در واقع افزایش و کاهش قیمت ، دلیل اصلی جذابیت بازار بورس و جذب سرمایه گذاران به این بازار است. حال چگونه میتوان از حرکت قیمت ها و صعود و نزول بازا سود کسب کرد؟ قطعا با تشخیص حرکت بعدی قیمت است که معامله گران بازار ، سودهای هنگفتی را از آن خود می کنند. نقش فیبوناچی در بازار دقیقا همین است؛ تشخیص های به موقع قیمت و خرید و فروش های به موقع سهام.

برای تکمیل توضیح گفته شده در ارتباط با چرایی استفاده از فیبوناچی، مهمترین کاربردهای این ابزار در تحلیل تکنیکال را بیان میکنیم.

مهمترین کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

1_ بازار شناسی به کمک فیبوناچی

منظور از شناخت بازار چیست؟ در این مبحث منظور از شناخت بازار ، تشخیص جهت حرکت بازار و در واقع تحرکات قیمتی است. تحلیل گرانی که با نقاط فیبوناچی آشنایی کامل دارند و نقاط ورود و خروج از سهم را از روی نقاط نمودار در قاب فیبوناچی شناسایی کرده و شش دنگ حواس خود را به این نقاط متمرکز میکنند. زمانیکه نمودار قیمت سهام به سمت نقاط فیبوناچی حرکت می کنند، به خوبی رفتار قیمتی سهم را تشخیص می دهند. بنابراین تریدرها با تسلط بر علم تحلیل گری بر مبنای فیبوناچی، به پیش بینی روند حرکت بازار می پردازند ؛ اینکه روند بازگشتی است و یا اینکه روند ادامه دار است.

2_ شناسایی سطوح مقاومت و حمایت به کمک فیبوناچی

مقاومت ها دو کاربرد اساسی در بورس دارند: الف –  با رسیدن قیمت سهم مقاومت خروج از سهم از تصمیمات مهم سرمایه گذاران است.ب-  زمانیکه قیمت سهم از مقاومت عبور میکند بهترین زمان برای تصمیم گیری جهت ورود به سهم است.

حمایت های سهم در تحلیل های سرمایه گذاران نقش مهمی دارند و شاید بتوان بعنوان نقاط مطمئنه ی ورود به سهم از آن یاد کرد. ولی در صورت شکست حمایت باید ریزش های قیمتی جدید را انتظار داشت.

لازم به ذکر است که برای ورود و خروج از سهم علاوه بر مقاومت و حمایت قیمت سهم و تحلیل تکنیکال، نکات مهم دیگری از جهات تحلیل بنیادی و روانشناسی بازار باید بررسی شود که در دوره های آموزش بورس مفصل بدان پرداخته شده است. تا بتوان تصمیم دقیق و به موقعی را در مورد سهم اتخاذ نمود.

3_ یافتن روند صعودی و نزولی قیمت سهام و اهداف قیمتی سهم

4_ تعیین حد ضرر و حد سود از طریق فیبوناچی

5_ کاربرد فیبوناچی در پیش بینی آینده بازار بورس

ابزارهای کاربردی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

  • فیبوناچی اصلاحی یا بازگشتی
  • فیبوناچی خارجی یا گسترشی
  • فیبوناچی انبساطی
  • فیبوناچی پروجکشن یا بازتابی

با توضیخ مختصر از هر کدام از ابزارهای فیبوناچی ، سعی کرده ایم شما را با مفاهیم، نحوه و زمان به کارگیری هر کدام از ابزارها آشنا کنیم.

  • فیبوناچی اصلاحی یا بازگشتی Fibonacci Retracement

فیبوناچی اصلاحی که آن را RET می نامند، پرکاربردترین ابزاری است که در فیبوناچی مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید فیبوناچی بازگشتی در عین پرکاربرد بودن یادگیری و به کارگیری آن ساده است.

در بازار بورس بسیار دیده شده است که قیمت سهم زمانیکه روند صعود و یا نزول را در پیش میگیرد، این روند بصورت پیوسته ادامه نمی یابد و قیمت تمایل دارد یک برگشت به قیمت های قبلی داشته و مجدد به ادامه روند برگردد. اینکه قیمت سهم چند درصد اصلاح و برگشت خواهد داشت تحلیلی است که به کمک فیبوناچی اصلاحی میتوان آنرا برآورد کرد. به همین خاطر است که آنرا فیبوناچی اصلاحی نامگذاری کرده اند. اعداد اصلاحی فیبوناچی درصدهای 2/38% ، 50% ، 8/61% ، 6/78%  را دربر میگیرد.

گفتنی است فیبوی بازگشتی کمک زیادی به تریدرها جهت ورود به سهم در قیمت پایین تر ، و یا نوسان گرفتن از بازار خواهد نمود.

چرا 8/61% درصد طلایی فیبوناچی است؟

اکثر تحلیل گران بر این مساله اتفاق نظر دارند که اکثر اصلاح های قیمتی در فیبوی 8/61% پایان می پذیرد. به همین خاطر است که این عدد برای آنها بسیار مهم است و آنرا بعنوان درصد طلایی فیبو در بین خود نامگذاری کرده اند.

این نکته را هم متذکر شویم که فیبوناچی بازگشتی زمانی کاربرد خواهد داشت که اصلاح قیمتی حداکثر به میزان 100% نسبت به روند اولیه آن باشد.

  • فیبوناچی خارجی یا گسترشی Fibonacci Extension

همانگونه که در قسمت قبل بیان شد، فیبوناچی اصلاحی برای اصلاح قیمتی تا سقف 100% مورد استفاده قرار میگیرد. در صورت اصلاح قیمت بیش از 100% ابزاری که به تحلیل گر کمک خواهد کرد، فیبوناچی خارجی است. به این دلیل به آن فیبوناچی خارجی گفته می شود که درصدهای بالای 100% را اندزه گیری می کند. درصدهای با اهمیتی که در فیبوی گسترشی دیده میشود شامل : 2/127 ، 8/161، 8/261 ، 6/423 میباشد.

مهمترین کاربرد فیبوناچی خارجی یا اکستنشن چیست؟

اصلی ترین کاربرد فیبوناچی اکستنشن این است که تحلیل گر میخواهد بداند هدف های قیمتی جدیدی که پیش روی سهم است کدام است. در واقع این قیمت های جدید همان مقاومت های جدید پیش روی قیمت سهم است.

  • فیبوناچی پروجکشن یا بازتابی Fibonacci Projection

فیبوناچی پروجکشن در واقع برای پیش بینی نقاط حمایت و مقاومت پیش روی سهم کاربرد دارد. در اندازه گیری های فیبوی بازتابی از سه نقطه باید استفاده کرد: سقف، کف و اصلاح. بدین صورت که اگر فرضا سهم x روند رو به رشدی را شروع کرده باشد و از نقطه ی قیمتی A تا نقطه ی قیمتی B رشد کند. در این بازه قیمت سهم به روند قبلی خود برگشت بزند و در اینجا اصلاحی صورت گیرد. پس از آنکه اصلاح تمام شد و قیمت سهم به روند خود برگشت، میتوان با استفاده از فیبوناچی پروجکشن موج AB را به انتهای نقطه ی قیمتی که اصلاح تمام شده است شبیه سازی کرده و بدین طریق پیش بینی کرد که هدف بعدی قیمت و به عبارتی مقاومت بعدی کجاست.

  • فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion

نوع دیگری از ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد فیبوناچی انبساطی است که از جهات زیادی شبیه فیبوی پروجکشن است. شاید بتوان گفت تنها تفاوتی که این ابزار با فیبوناچی بازتابی دارد در این است که برای پیش بینی نقاطی حمایتی و مقاومتی نیازی به سه نقطه نیست و با دو نقطه میتوان تحلیل های لازم را به انجام رساند.

انواع دیگری از ابزار فیبوناچی هم وجود دارد. شما میتوانید به کمک ابزارهای فیبوناچی کمان ها و فیبوناچی بادبزن به دستاوردهای خوبی در بازار بورس برسید و نهایتا حاشیه ی سود خود را به حداکثر برسانید.

سخن آخر

در این مقاله راجع به اینکه فیبوناچی چیست و چه ابزارهایی دارد مختصر صحبت شد و دانستیم که این ابزارها چه اهمیتی در تحلیل ها خواهد داشت. اما بسیار مهم است که با نحوه ی کار کردن ابزار فیبوناچی بصورت صحیح آشنا شویم. توصیه میشود از یادگیری این ابزار مهم سرسری نگذرید، تمرین کردن و کمک گرفتن از یک مشاور بسیار چاره ساز است. توصیه می شود که با مشاوران دانش سرمایه آرکا ارتباط بگیرید و از راهنمایهای لازم برخوردار شوید.

چراکه درصدها در ابزار فیبوناچی بسیار مهم و حساس است و تشخیص دقیق و صحیح، از بایدهای این مقوله میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *