یک راه ارزان برای کسب موفقیت در بورس و بازارهای مالی ، دنبال کردن سبک سرمایه گذاری و فعالیت بزرگان بازارهای سرمایه است. در این بین سر جان تمپلتون ( Sir John Marks Templeton ) یک اسطوره ی به یاد ماندنی است که بخاطر درک صحیح از خرید به موقع ، لقب ” شکارچی جهانی قیمت مناسب ” را به ایشان نسبت داده اند. پس اگر شما هم جزء اندسته از افراد هستید که خرید سهام در قیمت مناسب را یک پیروزی برای خود میدانید، حتما توصیه میشود سبک جان تمپلتون را در این مقاله دنبال کنید.

به منظور توسعه آموزش بورس در شیراز فعالیت های مستمری از سوی آموزشگاه آرکا صورت گرفته است. یک راه در دسترس و آسان ، انتشار مقاله های مرتبط با بازار بورس در سایت های این موسسه است. که جرقه هایی را در مسیر سرمایه گذاری شما ایجاد میکند و خواهید آموخت که برخی ترس ها و اضظراب ها در بازار بورس ، در واقع فرصت شکار است.

سبک سرمایه گذاری جان تمپلتون در بورس

جان تمپلتون در استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت خود اعتقاد داشت که بازار کساد، سهام با قیمت بسیار پایین، عواملی چون جنگ و ورشکستگی شرکت ها بهترین فرصت سرمایه گذاری است. بر خلاف عده ای از فعالان بازار بورس که به دنبال سهم هایی هستند که در مسیر رشد چشمگیر بوده و مورد توجه و اقبال بازار قرار گرفته اند، سهام شرکت هایی را انتخاب می کرد که در حد بسیار پایینی هستند. به همین خاطر است که لقب ” شکارچی جهانی قیمت مناسب” را به یدک می کشد.

وی موفقیت هایی که در بازار سرمایه گذاری کسب میکرد را حول محور چرخه های قیمت پایه گذاری کرده بود. شاید برای شما هم سوال پیش آید که چگونه از چرخه های قیمتی جهت خرید و فروش سهام استفاده میکرد؟

به منظور پاسخ به این سوال باورها و راز موفقیت جان تمپلتون را بیان میکنیم: بازارها در درون چرخه ها و سیکل هایی حرکت میکنند، دوران رونق و سپس دوران رکود، و این چرخه تکرار می شود. مهمترین نکته فهمیدن قیمت و زمان تقریبی اتمام این چرخه هاست.” با تجزیه و تحلیل این جمله در میابیم که ایشان از ریزش ها و شرایط رکود بازار نهایت استفاده را میبرده است و سهام کم طرفدار از گزینه ای انتخابی این سرمایه گذار موفق بوده است. و دوره ای که ارزش معاملات و انتظارات از سهام و شاخص بورس بالا می رفت را زمان شناسایی سود و خروج از سهام می دانست. به عبارتی در زمان رکود بازار و  ورشکستگی شرکت ها اقدام به خرید سهام آنها با قیمت بسیار نازل مینمود و در زمان رونق بازار، همین سهام را که مشتاقان زیادی داشتند با قیمت بالا به فروش می رساند. کاری که کمتر کسی جرأت انجام آن را دارد.

جمله بسیار معروفی از جان تمپلتون که در بین سرمایه گذاران بورسی مرسوم است:

” بازارهای صعودی در بدبینی متولد می شوند، در شک رشد می کنند، در خوشی به بلوغ می رسند و در سرخوشی میمیرند. “

مصداق این جمله در بازارها بسیار آشکار است. بسیاری از تریدرها با تیز بینی و به کار گیری همین جمله در کنار تحلیل های خود،  فرصت های ورود و خروج را به خوبی شناسایی می کنند.

به طور خلاصه در تشریح  سبک سرمایه گذاری جان تمپلتون در بورس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1_ خرید سهام کم طرفدار

سیستم سرمایه گذاری که تمپلتون برای خود طراحی کرده بود مشابه سیستم بنجامین گراهام بوده است که به شیوه ی منحصر به فرد، در دستور کار ایشان قرار گرفت.

سهام کم طرفدار همان هایی است که کمتر مورد توجه تحلیل گران و گرگ های وال استریت، بازیگران بازار و حقوقی هاست. بجای اینکه به دنبال سهم هایی باشید که در بازار، همه به معرفی آن می پردازند و از آن سخن می گویند ، خودتان به تحقیق و مطالعه و انتخاب سهم های کم طرفدار بپردازید که اگر سودی باشد در همین ها نهفته است.

2_ در بازار نزولی خرید خرید کنید

زمانی برای خرید سهام و فعالیت در بازار مشتاق باشید که بازار در حال افت و ریزش است. در این باره تمپلتون همچون بافت معقتد است که زمان حریص بودن و ولخرجی همین موقع است. سخن ” خرید در نقطه حداکثر بدبینی ” از همین باورهای وی شکل گرفته است.

3_ سرمایه گذاری با یک “جرقه”

جان تمپلتون رخدادهای ناخوشایند از نظر عموم از جمله جنگ را فرصت به شمار می آورد. همانگونه که در جنگ اروپا که در سال   1939 اتفاق افتاد ، سهام شرکت هایی که به قیمت پایینی زیر یک دلار معامله می شدند را شناسایی کرد و اقدام به خرید نمود. در همین سرمایه گذاری بود که سرمایه 10000 دلاری وی تبدیل به 40000 دلار شد.

4_  به اطراف خود هم نگاه کنید _ در ارتباط با بررسی وضعیت یک شرکت

جان تمپلتون نابغه ی سرمایه گذاری ، به خوبی درک کرده بود که وضعیت یک شرکت تنها متأثر از عوامل درونی نیست بلکه عوامل خارجی همچون؛ وضعیت اقتصادی ، شرکت های رغیب و اوضاع سیاسی در فراتر از مرزها هم در سرنوشت یک شرکت تأثیرگذار است.

5_ تفکر

تمپلتون ارزش زیادی برای تفکر کردن قائل بود. وی ، همچون بسیاری از بزرگان بازار سرمایه دریافت که تفکر در امور بسیار کارگشاست و یکی از بایدهای هر انسان موفق در همین راز نهفته است.

کلام آخر

در سایت شرکت آرکا راجع به سرمایه گذاران متعددی صحبت شده است، شاید شما هم علاوه بر این اشخاص بزرگ، زندگی نامه نوابغ بورسی زیادی را مطالعه کرده باشید. مساله ای که در بین همه ی آنها مشترک است این است که ؛ همه آنها از ابتدای کار یک سیستم سرمایه گذاری منحصر به فرد را برای خود طراحی کرده و بدان پایبند بوده اند و بزرگان بورسی چون جان تمپلتون روزهایی از بازار را که همه فرار را ترجیح می دهند ، به عنوان فرصت شناسایی می کنند. شاید در موقعیت بحرانی بازار؛ استرس ، اضطراب و ترس از دست دادن سود، شما را مجبور نماید که به سیستم خود پایبند نباشید، ولی باید بدانید که راز موفقیت در همین نکات نهفته است. وگرنه همه ی افرادی که در بازار بورس فعالیت دارند سودها و ضررهای یکسانی نصیبشان میشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *