دنیای‌ اقتصاد : داده‌های رسمی اقتصاد چین نشان می‌دهد، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰میلادی رشد ۳/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده است و به عبارتی تنها اقتصاد بزرگ جهان است که سال پاندمی کرونا را بدون انقباض اقتصادی سپری کرده است، این در حالی است که انتظار می‌‎رود بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال گذشته را با کاهش در مقدار تولید ناخالص داخلی پشت سر گذاشته باشند.
علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد اژدهای زرد سال جاری میلادی را نیز با رشد قابل‌توجهی پشت سر بگذارد که می‌تواند رکورد بالاترین رشد اقتصادی در دهه گذشته را نیز بشکند. دومین قطب اقتصادی جهان با عملکرد خود در سال گذشته بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را غافلگیر کرد. به‌ویژه اگر این موضوع در نظر گرفته شود که سیاست‌گذاران پکن علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با پاندمی کرونا با چالش بزرگ دیگری به نام تنش تجاری با آمریکا نیز مواجه بودند. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد  در حالی که اقتصاد جهان احتمالا رشد اقتصادی قابل‌توجهی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کند، اما سرعت روند ریکاوری کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود. در حالی که چین در حال حاضر نیز سطحی بهتر از سطح اقتصادی قبل از کرونا دارد، اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اقتصادهای پیشرفته دیگر جهان برای رسیدن به سطح اقتصادی قبل از کرونا حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ به زمان نیاز دارند.

بهترین رشد در قرن ۲۱؟
در حالی که مقامات کشورهای مختلف در تلاش برای تسریع توزیع واکسن میان شهروندان خود هستند، سیاست‌گذاران اقتصادی در پی آن هستند که تدبیری برای ترمیم زخم برجا مانده از اقتصاد کرونازده بیندیشند.

مرکز مطالعاتی پی دبلیو سی در اصلی‌ترین سناریوی خود برای چشم‌انداز اقتصاد  در سال ۲۰۲۱، انتظار رشد  ۵ درصدی به نرخ بازار را دارد که رکورد سریع‌ترین نرخ رشد در قرن ۲۱ را خواهد زد. این سناریو اما مفروضاتی چون موفقیت در واکسیناسیون موثر و سراسری و همچنین استمرار در روند بهبود شرایط پولی و مالی دارد. با این وجود ۳ تا۶ ماه آینده، اقتصاد جهان با چالش‌های بسیار سختی دست و پنجه نرم خواهد کرد که مسیر اقتصاد را شکل و جهت خواهد داد. در سه ماهه نخست سال جدید میلادی، بخشی از کشورهای پیشرفته با موانعی روبه رو خواهند شد، اما پیش‌بینی می‌شود که در پرتو توزیع واکسن، از سه ماهه دوم سال، اقتصاد نفسی تازه کند و روند رشد خود را آغاز کند. اما این رشد برای همه کشورها، برای بخش‌های مختلف اقتصاد و طبقات مختلف مردم با سطح درآمدی متفاوت، بی‌شک یکسان نخواهد بود.

تفاوت سرعت در ریکاوری
موسسه پی دبلیو سی تخمین می‌زند که در انتهای سال ۲۰۲۱ و ابتدای سال ۲۰۲۲ اقتصاد جهانی به دوران پیش از همه‌گیری باز خواهد گشت. این در حالی است که اقتصاد چین، هم اینک نیز نسبت به اقتصاد پیش از همه‌گیری رشد داشته است. در سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد اقتصادهای پیشرفته خدمات محور چون بریتانیا، فرانسه و اسپانیا یا کشورهای صادرات محور چون آلمان و ژاپن تا انتهای سال ۲۰۲۱ بتوانند به شرایط پیش از همه‌گیری بازگردند. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، چین در سال ۲۰۲۰ که جهان رکودی تاریخی را تجربه می‌کرد، رشدی ۳/ ۲ درصدی را ثبت کرده است. چین با مهار شدید ویروس در۶ ماه نخست سال گذشته میلادی توانست اقتدار خود را در آسیا تثبیت کند. بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار چین، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن  ۵/ ۶ درصد افزایش داشته که بهترین رشد سه ماهه چین در دو سال گذشته است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود افزایش سرمایه‌گذاری دولتی را عامل اصلی بهبود اقتصادی این کشور و آن را در تناقض با بهره‌وری پایین می‌داند که خود سبب احیای نامتعادل اقتصاد در چین خواهد شد. وابستگی به هزینه‌های دولت و بخش دولتی در حالی رخ داده که هزینه‌های بخش خصوصی همچنان در سطح پایینی قرار دارد. بنا به گزارش صندوق بین‌المللی پول، این موضوع سبب شده که بهره‌وری چین به طور میانگین  به میزان ۳۰ درصد از بهره‌وری اقتصادهایی چون ایالات متحده، ژاپن و آلمان کمتر باشد. این بهره‌وری پایین چالش بزرگی برای ارتقای شاخص‌های زندگی است.

مشخصات اقتصاد آینده
رشدی که چین تجربه کرد، برای کشورهای دیگر جهان تکرار نشده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارش چشم‌انداز خود از اقتصاد، در دسامبر ۲۰۲۰ تخمین زد که نرخ بیکاری در کشورهای عضو این سازمان به حدود ۷ درصد خواهد رسید. در نتیجه ماموریت بعدی کشورها پس از مهار کووید- ۱۹، رفتن به نبرد بیکاری گسترده است.

بنا به گزارش پی دبلیو سی، پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۱ سالی خواهد بود که سه بلوک جهانی شامل اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین به تلاش‌های خود برای مهار تغییرات اقلیمی ادامه دهند. انتظار می‌رود که ایالات متحده در این سال به توافق پاریس بازگردد و کشورهای اروپایی زیرساخت‌های سبز خود را توسعه دهند و در این راستا این اتحادیه وامی به ارزش ۵/ ۰ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه اروپا به کشورهای عضو خود اعطا کند. چین نیز در پی اجرایی کردن چهاردهمین برنامه پنج ساله خود است که افقی چون افزایش بهره‌وری انرژی را ترسیم کرده است.  صندوق بین المللی پول در اکتبر ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود که بدهی عمومی کشورهای عضو G۷ در سال ۲۰۲۱ به رقم ۴ تریلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که تنها در سال ۲۰۲۰ بدهی عمومی این هفت کشور به ۷تریلیون دلار رسید و تاریخ ساز شد. برای اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود که درسال ۲۰۲۱ میزان بدهی عمومی به ۲ تریلیون دلار برسد.  فدرال رزرو آمریکا در تابستان ۲۰۲۰ سیاست خود را بر مبنای حرکت به سوی نرخ تورم متوسط با تمرکز بر نرخ بیکاری عنوان کرد و بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز در حال تدوین سیاست پولی خود است و بناست در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ آن را اعلام کند اما پیش‌بینی می‌شود که این اتحادیه نیز سیاستی مشابه ایالات متحده در پیش گیرد.  

با وجود آنکه نفت از دوران تاریک قیمت خود در سال ۲۰۲۰ خارج شده اما انتظار می‌رود که قیمت آن نسبتا پایین بماند. اگر رویداد شوک‌آمیزی در خاورمیانه رخ ندهد، انتظار می‌رود که در۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تقاضا برای نفت این منطقه افزایش یابد، گرچه این افزایش چشمگیر نخواهد بود. چین اما در این میانه نیز یک مشتری استثناست و خرید نفت را از خاورمیانه افزایش داده است.

دنیای‌اقتصاد : پس از ۲۰۰ روز، حمایت ۱۰ میلیونی سکه از دست رفت. این فلز گرانبها روز دوشنبه با ۴۶۰ هزار تومان افت به بهای ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید. ریزش دلار در بازار آزاد به زیر کانال ۲۲ هزار تومانی، عامل اصلی بود که منجر به سقوط قیمتی سکه شد. سکه تا زمانی که به بالای مرز ۱۰ میلیونی بازنگردد، در وضعیت موج نزولی خواهد بود.
سقوط سکه به زیر 10 میلیون
روز دوشنبه، سکه از مرز ۱۰میلیونی پس از نزدیک به ۲۰۰ روز پایین رفت و وارد محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد. سومین روز هفته، صحنه فروش بازیگران بازار سکه بود، عاملی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی ۴۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برسد. آخرین‌بار که سکه زیر مرز ۱۰ میلیونی نوسان کرده بود، به ۱۶ تیرماه سال‌جاری بازمی‌گردد. با از دست رفتن یک رقم از بهای سکه، انتظارات در این بازار نزولی‌تر نیز شده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد تا زمانی که دلار بالای ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشته باشد، سکه افت بیشتری را به ثبت برساند. فعالان بازار سکه این روزها به روند بهای دلار دقت زیادی دارند؛ عامل اصلی سقوط سکه در روز دوشنبه نیز نزول اسکناس آمریکایی به زیر کانال ۲۲ هزار تومانی بود. در سومین روز هفته، دلار هزار و ۲۵۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. اسکناس آمریکایی شنبه نیز هزار تومان افت را تجربه کرده بود.

حمایت بزرگ سکه از دست رفت
بسیاری از تحلیلگران فنی باور داشتند که مرز ۱۰ میلیونی، حمایت بزرگ بازار سکه بود؛ از نگاه آنها با از دست رفتن این حمایت فلز گرانبهای داخلی می‌تواند در گام اول تا محدوده ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی افت و در گام بعدی، به محدوده ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فکر کند. با این حال، تحلیلگران فنی باور دارند، سکه در صورتی‌که به بالای محدوده ۱۰‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگردد، سکه‌بازان به مرور به بازار بازخواهند گشت. البته گفته می‌شود که سکه‌بازان تا حدی نسبت به افزایش بهای اونس طلا نیز ناامید شده‌اند و همین موضوع نیز در افزایش فروش‌های آنها اثر داشته است. با این حال، در صورتی‌که اونس طلا به بالای هزار و ۸۵۰ دلار بازگردد و دلار نیز به زیر ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نزول نکند، احتمال افزایش قیمت سکه بالا خواهد رفت.

مرزشکنی مهم دیگر بازار روز دوشنبه، نزول گرم طلا به زیر یک‌میلیون تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۶۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۹۴۰‌هزارتومان رسید.

جدا از افت سکه امامی و گرم طلا، دیروز نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز در جهت کاهشی حرکت کردند. نیم‌سکه ۲۰۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز ۵۰ هزار تومان کاهش را به ثبت رساند و در محدوده ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

چرا دلار نزول کرده است؟
هواداران دلاری ترامپ که امید داشتند ماندن او در کاخ‌سفید منجر به ادامه فشار حداکثری شود، این روزها در حال عقب‌نشینی از بازار هستند و فروش‌های هیجانی آنها قیمت این ارز را در معرض فشار کاهشی شدید قرار داده است. این اتفاق درحالی رقم خورده است که در بازار نیمایی، همچنان دلار در نزدیکی مرز ۲۵هزار تومانی معامله شده است. برخی از تحلیلگران باور دارند تا زمانی‌که فاصله بین قیمت نیما و بازار آزاد وجود دارد، احتمال بازگشت قیمتی دلار منتفی نیست. با این حال، دسته دیگری از فعالان اعتقاد دارند که بازار نیما به مرور کاهشی خواهد شد و به بازار اسکناس خواهد رسید. از نگاه آنها، دوران افزایشی دلار به پایان رسیده است، چرا‌که دوران فشار حداکثری به پایان خود نزدیک می‌شود.

گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که در حال‌حاضر خوش‌بینی به بایدن و بازگشت بدون پیش‌شرط او به برجام، زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها در بازار دلار شده است. بخشی از فعالان باور دارند، عرضه بازارساز نقش زیادی در افت قیمت‌ها نداشته است و بازار بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی و فروش ارز افراد موسوم به خانگی‌ها در مسیر ریزش قرار گرفته است.

اگر انتظارات بازار طی روزهای آتی درباره بایدن دچار خدشه شود، احتمال برگشت دلار به نقاط بالا وجود دارد. این مساله موجب می‌شود که برخی از معامله‌گران به‌تدریج در زمینه فروش ارز احتیاط کنند. البته در صورتی‌که دلار این‌بار محدوده ۲۰هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، بار دیگر میزان فروش‌ها در بازار زیاد خواهد شد و این ارز برای ورود به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی کمین خواهد کرد.

در پی بازگشایی دومین انبار رطب مضافتی در بورس کالای ایران از روز شنبه ۲۷ دی ماه، معاملات نماد این گواهی سپرده از امروز ۳۰ دی ماه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از «کالاخبر»؛ از روز شنبه هفته جاری انبار رطب مضافتی اتحادیه تعاون روستایی استان کرمان بازگشایی و فرآیند تحویل رطب مضافتی کشاورزان البته محصول تولید سال جاری در آن آغاز شد. از این رو نماد معاملاتی این انبار با نام «رطب ۰۰۰۲پ۰۲» از امروز بازگشایی شد تا رسما معاملات گواهی سپرده رطب مضافتی در بورس کالای ایران برای دومین انبار پذیرش شده آغاز شود. براساس اطلاعیه بورس کالا، آخرین روز معاملاتی این نماد، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ بوده و پس از آن معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

گفتنی است، نخستین انبار رطب مضافتی نیز در روز ۱۰ دی ماه بازگشایی شد که زمان بازگشایی نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این نماد نیز ۱۴ دی بوده است.

محمد کفاش پنجه شاهی، مدیر عامل شرکت سبدگردان اعتبار امروز در برنامه به وقت تحلیل شبکه که از شبکه ایران کالا ضمن بررسی روند این روزهای بازار، فاکتورهای ارزندگی سهام را ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه برای ارزیابی این روزها باید معاملات سهام را از یک سال گذشته رصد کرد، گفت: از ابتدای سال ۹۷ شاهد رشد شدید چند مرحله ای نرخ دلار بودیم و معمولا بازار سرمایه اثر رشد نرخ ارز را با تاخیر نشان می‌دهد چراکه با گذر زمان نرخ های جدید دلار در صورت‌های مالی شفاف می شود، هرچند طی ماه‌های اخیر بازار واکنش‌های سریعتری نسبت به این موضوع داشته و به طور کلی مردم و سرمایه گذاران در بازار سهام آینده را می‌خرند و چشم انداز آینده در قیمت سهام متبلور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از یک سال گذشته بیشتر از هر موضوعی قدرت پول روندها و پیش‌بینی‌ها را در بازار مشخص می‌کرد، گفت: از روزهای پایانی سال ۹۸ شاهد ورود شگفت‌انگیز نقدینگی مردم به بازار بودیم و این در حالی بود که بازار سرمایه ظرفیت این حجم از ورود نقدینگی را نداشت و ابزارهای بازار سرمایه برای اینکه پاسخگوی همه سلیقه‌ها باشد، کامل نشده بود.  اما ورود پول طی تا تابستان ۹۹  رشدهای عجیب و بی‌سابقه ای را برای بازار سهام رقم زد  که در این میان برخی افراد تازه‌وارد و بدون آگاهی تارگت‌های نجومی و اعداد بسیار بزرگی را برای شاخص کل مطرح می‌کردند که به هیجان بازار اضافه می‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ویژگی بازار سرمایه این است که دارایی‌ها همیشه در طی زمان به سمت ارزش واقعی خود حرکت می‌کنند، گفت: بر همین اساس بازار از مرداد ماه وارد دوره‌ای از اصلاح شد که بعد به ریزش رسید و همان پولی که بازار را بالا برده بود، این بار ریزش قیمت‌ها را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی مسئولان نظام در پیک قیمت‌ها و اوج هیجان به تبلیغ و تشویق مردم برای ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه پرداختند ، گفت: بسیاری از افراد که امروز نقدینگی‌های خود را از دست داده‌اند، در همان دوران وارد بازار سرمایه شدند.

کفاش پنجه شاهی در استودیو فرابورس به فاکتورهای مهم انتخاب سهام و سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام خود باید به فاکتورهای نرخ دلار، نرخ سود بانکی، تورم و بحث نقدینگی که در بازار سهام و چشم‌انداز بازدهی سرمایه‌گذاران اثرگذار است، توجه کنند. به این ترتیب که هر شرکت و صنعتی را بر مبنای این فاکتورها مورد بررسی بنیادی قرار دهند.

وی با اظهار اطمینان از اینکه سرمایه‌گذارانی که در این روزها اقدام به فروش سهام خود می‌کنند در آینده قیمت‌های بسیار بالاتری را در آن نمادها خواهند دید، گفت: فراموش نکنید که روند کلی بلندمدت بازار تغییرناپذیر است، در حال حاضر سهام با P/E کمتر از ۳ و ۴ در بازار معامله می‌شوند که به صورت ساده می‌توان گفت این سهام سالی حداقل ۲۵ درصد بازدهی برای سرمایه گذاران خود به همراه دارند مشروط به اینکه سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت در بازار حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه نهاد ناظر در همه بازارهای مالی دنیا دو وظیفه مهم برعهده دارد، گفت: سازمان بورس هم در بازار سرمایه ما به خوبی این دو وظیفه را که نقدشوندگی و شفافیت است اجرایی کرده اما مهمترین مشکل این روزهای بازار بی اعتمادی و ترس سرمایه گذاران از تصمیم ها و صحبت های غیرکارشناسی برخی مسئولان خارج از بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: این روزها با صبوری بیشتری در بازار حاضر شوند، درگیر هیجان‌های منفی نشده و حتما با مطالعه اقدام به خرید و فروش کنند، در صورتی که فرصت آموزش ندارند حتما از مشاوران سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس، صندوق های سرمایه‌گذای و شرکت‌های سبدگردان معتبر کمک بگیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه های اجرایی برای بازگشت سریع تر بازار سرمایه به حالت پایدار خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، فرهاد دژپسند در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران  در خصوص زمان لازم برای صعود مجدد بازار سرمایه  گفت: مسئولان اقتصادی و بورسی کشور تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت بورس به کار گرفته اند .

وی افزود:  برای صعودی شدن بورس باید برنامه ها اجرایی شود تا بتوان نتیجه آن را دید.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تاثیر ارز بر صنایع بورسی را متفاوت دانست و گفت: همه صنایع از کاهش دلار متضرر نمی شوند .

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا با حضور در برنامه “تحلیل برتر” شبکه ایران کالا گفت:  نرخ های کاهشی دلار لزوما بر تمام صنایع بورسی اثر منفی ندارد و بی شک تعدادی از صنایع  از کاهش دلار منتفع خواهند شد .

وی تصریح کرد: از آنجا که قیمت تعادلی دلار در شرایط  فعلی مشخص نیست، اظهارنظرهای متفاوت  جایگاهی ندارند و بازار را به سوی تنش پیش خواهند برد .

وی با بیان اینکه صرفا عوامل اقتصادی بر بازار سرمایه اثرگذار نیست، افزود: تا زمانی که سهامداران به تحلیل کامل و درستی از متغیرهای کلان اقتصادی- سیاسی  نرسند، ورود به بازار سرمایه توصیه نمی شود و افرادی هم که برای اولین بار قصد سرمایه گذاری در  این بازار را دارند باید مبنای تصمیم خود را نه احساسات و هیجانات بلکه تعقل و تحلیل قرار دهند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *