اخبار های بورس 1400.10.21

پتروشیمی زاگرس در آذرماه ۱۴۰۰، مبلغ ۱۳۶۴میلیارد تومان درآمد داشته که ۶۷/ ۱۳‌درصد آن مربوط به فروش داخلی و ۳۳/ ۸۶‌درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل ۷۳/ ۳۷‌درصد افزایش و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۶۹/ ۲۱‌درصد کاهش داشته است. همچنین شرکت نسبت به دوره یک‌ماهه مشابه سال قبل ۷/ ۲۴‌درصد کاهش درآمد داشته است.

از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ جمع درآمدهای شرکت ۱۵‌هزار و ۴۳۹میلیارد تومان است و این در حالی است که جمع درآمد در دوره مشابه سال قبل برابر ۱۰‌هزار و ۳۵۹میلیارد تومان بوده که ۰۴/ ۴۹‌درصد افزایش یافته است. از رقم کل فروش این دوره ۱۰۵۷میلیارد تومان در بازار داخلی محقق شده؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵/ ۳۷۹میلیارد تومان) به میزان ۵۵/ ۱۷۸‌درصد افزایش یافته است. همچنین شرکت در این دوره ۱۴‌هزار و ۳۸۲میلیارد تومان صادرات داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل (برابر با ۹۹۸۰میلیارد تومان) به میزان ۱۱/ ۴۴‌درصد افزایش یافته است.

متوسط تولید ماهانه این شرکت در سال ۹۹، ۲۵۱‌هزار تن بوده است. این رقم در سه‌ماه ابتدایی امسال به ۲۶۲‌هزار و در تابستان به ۲۲۶‌هزار تن رسید. در مهر مقدار تولید شرکت ۲۰۴‌هزار تن گزارش شده است و آبان و آذر به دلیل اینکه درگیر اورهال بوده، به ۱۳۰ و ۱۵۰‌هزار تن رسید.

«زاگرس» در سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۲۵۳‌هزار تن فروش داشت. فروش‌های سه فصل اخیر به ترتیب برای هر ماه ۲۷۵، ۲۳۵ و ۱۵۸‌هزار تن ثبت شده است.

متوسط نرخ فـروش شرکت در سال ۹۹ رقم ۱۶۶ دلار، در بهار ۳۰۳دلار و در تابستان ۳۵۲دلار گزارش شده است. در مهرماه زاگرس نرخ ۴۰۵دلاری را در گزارش ماهانه ثبت کرده، در آبان‌ماه ۴۱۸دلار و در آذر ۳۷۰دلار بوده است.

شرکت کیسون از انعقاد قرارداد مهم (عملیات اجرایی قطعه اول راه‌‌‌آهن دو خطه اصفهان – اهواز) با شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌ونقل کشور به مبلغ ۸/ ۴۸۳ میلیارد تومان خبر داد. نحوه تسویه نیز به شرح ذیل اعلام شده است:

پیمانکار مطابق قرارداد و متناسب با پیشرفت کار، صورت وضعیت ماهانه را ارائه خواهد کرد و کارفرما خالص صورت وضعیت را به پیمانکار پرداخت می‌کند و کارکرد تسویه می‌شود.

پتروشیمی خارک در آذرماه امسال به میزان ۶۴۰میلیارد تومان درآمد داشت؛ رقمی که نسبت به آبان‌ماه ۳/ ۱۶‌درصد افزایش و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۳/ ۶‌درصد کاهش داشته است. همچنین شرکت نسبت به دوره یک‌ماهه مشابه سال قبل ۲۰۹‌درصد افزایش درآمد داشته است.

شرکت پتروشیمی خارک از ابتدای سال مالی تاکنون حدود ۶۱۹۲میلیارد تومان درآمد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۲‌درصد رشد داشته است.

این شرکت در آذر ۵۹هزار و ۵۲۷تن متانول و ۲۱هزار و ۲۷۴تن LPGتولید کرده است. میانگین تولید سال ۹۹ هر یک از این دو محصول به ترتیب ۵۳هزار و ۹۴تن و ۲۰هزار و ۳۲۱تن بوده و در ۹ماه سال‌جاری به ۵۰هزار و ۷۶۳تن و ۲۳هزار و ۴۰۳تن رسیده است.

شخارک در آذر فروش ۷۵هزار و ۸۲۸تن متانول را گزارش کرد. میانگین فروش ۹ماهه متانول و LPG به ترتیب ۴۳هزار و ۴۰۹تن و ۲۵هزار و ۲۲۴تن بوده است.

این شرکت در این ۹ماه حدود ۶۸۶‌هزار تن محصول فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷‌درصد رشد داشته است

نرخ فروش متانول شرکت پتروشیمی خارک در این ماه ۸۴هزار و ۳۶۲ریال گزارش شده و میانگین نرخ سال ۹۹ و ۹ماه امسال به ترتیب ۵۲هزار و ۵۶۶ریال و ۷۷هزار و ۸۱۰ریال بوده است.

تازه ترین گزارش ایمیدرو از آمار تولید گندله ۹ شرکت بزرگ در ۹ ماه سال جاری ، حاکی از تولید ۲۸.۶ میلیون تنی و رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بر این اساس، طی این مدت شرکت گل گهر بالغ بر ۹.۳ میلیون تن، هلدینگ میدکو ۴.۴ میلیون تن، فولاد سنگان ۳.۲ میلیون تن، چادرملو ۲.۷ میلیون تن، سنگ آهن گهر زمین ۲.۶ میلیون تن، اپال پارسیان سنگان ۲.۵ میلیون تن، سنگ آهن مرکزی ۲.۳ میلیون تن، توسعه فراگیر سناباد ۹۳۹.۳ هزار تن و صبانور ۳۱۶.۵ هزار تن گندله تولید کردند.

همچنین شرکت های بزرگ معدنی طی سال جاری ، بیش از ۱۳.۹ میلیون تن گندله به سایر شرکت ها ارسال کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۲.۶ میلیون تن، ۱۰ درصد افزایش داشت.

این شرکت ها در آذر ماه بالغ بر ۳ میلیون و ۲۶ هزار تن گندله تولید و ۱.۸ میلیون تن محصول ارسال کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، رشد ۱۷ و ۱۴ درصدی داشته است.

تغییر مشهود سرعت صدور مجوز و موافقت اصولی تاسیس نهادهای مالی در دوره جدید مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از مصوبه پیشین سازمان با موضوع رفع موانع و تسهیل صدور مجوز ها دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در پی تلاش برای توسعه و رشد نهادهای مالی و سهامداری غیر مستقیم، طی ۳ هفته اخیر موافقت اصولی ۴ شرکت سبدگردان، ۲ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و به زودی ابلاغ خواهد شد، همچنین مجوز فعالیت ۱ شرکت سبدگردان و پردازش اطلاعات مالی نیز ابلاغ شده است.
همچنین پس از توقف بیش از ۱۰ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها به دلایل نامعلوم، این رویه در سال جاری تغییر کرده و از آبان ماه سال جاری تا کنون موافقت اصولی ۳ کارگزاری ابلاغ و ۳ کارگزاری دیگر نیز در هیأت مدیره مصوب شده است

با حذف مقررات دست و پاگیر و استعلام های زمان بر شعار دکتر عشقی مبنی بر توسعه سهامداری غیر مستقیم و تسهیل صدور مجوز ها به خوبی محقق شده به طوری که میانگین صدور مجوزهای ماهانه نسبت به دوره قبل، تقریبا ۲ برابر شده است.

لازم به ذکر است در کنار افزایش کمی مجوز نهادهای مالی، ارتقاء استانداردهای این نهادها مانند حداقل سرمایه مورد نیاز هم مورد تاکید مدیریت جدید بوده که قوانین آن پیشتر در هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده است.

 

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این که یکی از مطالبات دیرینه وزارت نفت راه‌اندازی بازار آتی بود، گفت: بازار آتی به تولیدکنندگان و خریداران این امکان را می‌دهد که در معاملات حامل‌های انرژی از مزایای این بازار مانند پوشش ریسک و شاخص‌سازی قیمت استفاده کنند، هم‌چنین موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران جدیدی نیز وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از روابط عمومی بورس انرژی ایران، علی نقوی با تاکید بر این که راه‌اندازی قراردادهای آتی با همکاری هیئت‌ مدیره سازمان بورس بررسی و تصویب شد، افزود: در فاز نخست عرضه‌ انواع فرآورده‌های نفتی مانند متانول، میعانات گازی، نفتا، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار دارد و در فازهای بعدی معاملات نفت خام و نفت کوره اجرایی می‌شود.

او در توضیح ریسک بالای قراردادهای آتی، تشریح کرد: معاملات آتی در مقایسه با معاملات سهام، ریسک‌پذیری بالاتری برای سرمایه‌گذاران دارد، این درحالی است که همین معاملات ابزاری برای پوشش ریسک تولیدکنندگان به حساب می‌آید. به بیان دیگر کسانی که سهم را خرید و فروش می‌کنند، اگر تصمیم به ورود به بازار آتی بگیرند ریسک بالاتری را نسبت به خرید و فروش سهم متحمل می‌شوند، چراکه ابزار پیچیده‌تری است.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران استفاده از ابزار آتی مستلزم آشنایی حرفه‌ای‌تر با بازارهای جهانی و هم‌چنین جزئیات معاملاتی این ابزار است، به بیان دیگر ورود به این بازار دانش مالی بالاتری نسبت به معاملات سهام می‌طلبد.

نقوی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌ها برای بازار معاملات آتی در بورس انرژی آماده است، نیز گفت: نرم‌افزار مرتبط با انجام معاملات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس از چندماه گذشته آماده و تست‌های طرح نیز انجام شده‌است. ضمن آن‌ که هم‌اکنون نیز با ابلاغ دستورالعمل در حال انجام تست‌های نهایی هستیم و پس از اطمینان یافتن از نظر زیرساختی این بازار را افتتاح خواهیم‌کرد.

نقوی در پایان با بیان این نکته که یکی از مطالبات دیرینه مدیران وزارت نفت راه‌اندازی بازار آتی بود، ادامه داد: این بازار یک فرصت تاریخی برای وزارت نفت است که از آن برای فروش بیش‌تر نفت و هم‌چنین پوشش ریسک خود استفاده کند، مسئولان شرکت ملی نفت نیز از این موضوع استقبال کردند و امیدواریم که با همکاری وزارت نفت عمق این بازار را افزایش دهیم.

بورس انرژی ایران سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ میزبان عرضه ۱۵ هزار و ۸۱۷ تن فرآورده هیدروکربوری است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ در بازار امروز کالاهای «MTBE»، «برش سنگین» و «گاز مایع صنعتی» شرکت پتروشیمی بندر امام، «نیتروژن مایع» شرکت صنایع طبی آرکا شیمی سورنا، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی امیرکبیر، «رافینیت»، «ریفورمیت» و «هیدروکربن سنگین» شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، «روغن سنگین قطرانی» شرکت پالایش قطران ذغال‌سنگ در رینگ داخلی و هم‌چنین «رافینت۲» شرکت پتروشیمی شیمی بافت، «رافینیت» و «ریفورمیت» شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و «متانول» پتروشیمی فن‌آوران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

دیروز نیز بورس انرژی ایران شاهد معامله بیش از ۳۱ هزار و ۳۷۵ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش سه هزار و ۹۵۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۸۷۶ هزار ریال در بازار فیزیکی بود.

در معاملات روز گذشته «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت بندرعباس، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی تبریز، «حلال ۴۰۰»، «حلال ۴۰۲» و «حلال ۴۱۰» شرکت پالایش نفت اصفهان، «سی‌اس‌او» شرکت پالایش نفت شازند، «سی‌او» شرکت پالایش نفت آبادان، «متانول» شرکت پتروشیمی زاگرس، «متانول» شرکت پتروشیمی شیراز، «متانول» شرکت پتروشیمی فن‌آوران، «متانول» شرکت متانول کاوه، «میعانات گازی (S-۵۰۰)» شرکت پالایش گاز خانگیران، «نفتای سبک» شرکت پالایش نفت تهران،‌ «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی تبریز و «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی غدیر در رینگ داخلی و هم‌چنین «ته‌مانده تصفیه‌شده برج تقطیر (ATR-۱۴۰)» و «هیدروکربن‌های هیدروژنه سبک A۸۰» در رینگ بین‌الملل دادوستد شده‌است.

اقبال از معاملات گواهی‌‌‌های کالایی در هفته جاری رخت بربست و اغلب نمادهای گواهی سپرده قرمزپوش شدند. تعدیل انتظارات تورمی با برآورد افت نرخ ارز تحت تاثیر سیگنال‌‌‌های احیای برجام، مهم‌ترین دلیل قرمزپوشی یکدست گواهی‌‌‌های کالایی در بازار مالی بورس‌کالا بود. در این شرایط، عقب‌‌‌نشینی قیمتی در بازار گواهی سکه به مراتب بیشتر از کاهش نرخ بنیادی آن بود که این موضوع به مفهوم انتظار معامله‌‌‌گران این بازار برای کاهش بیشتر نرخ ارز تلقی می‌شود.

  قرمزپوشی بازار مالی با سیگنال‌‌‌های ارزی
تعدیل انتظارت تورمی با منفی شدن سیگنال‌‌‌های ارزی در بازار داخل به قرمزپوشی بازار گواهی سپرده کالایی ظرف هفته جاری در بازار مالی بورس‌کالای ایران انجامید. روند نزولی ارزش گواهی سپرده سکه طلا از هفته قبل شروع شد؛ اما گواهی‌‌‌های زعفران متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت غیر‌ارزی در هفته قبل همچنان در مسیر رشد نرخ قدم برمی‌‌‌داشتند که این رویه در هفته جاری متوقف شد. ظرف دو هفته اخیر اسکناس آمریکایی در بازار آزاد حدود 2‌هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا زمان تنظیم این گزارش تا نرخ 27‌هزار و 300تومان عقب‌‌‌نشینی نرخ داشت. این موضوع مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر روند معاملات بازار مالی بورس‌کالای ایران بود.

  اقبال از معاملات طلای سرخ رخت بربست
سیگنال‌‌‌های ارزی، معاملات طلای سرخ در بازار مالی بورس‌کالا را نیز قرمز پوش کرد؛ میانگین نرخ فروش هفت‌نماد گواهی زعفران در رینگ دیروز و در زمان تنظیم این گزارش، نسبت به نرخ بازگشایی کاهش یک‌درصدی داشت. افت نرخ گواهی زعفران در حالی رقم خورد که هفته گذشته گواهی زعفران در مقابل کاهش ارزش متاثر از سیگنال‌‌‌های تورمی مقاومت ‌‌‌کرد. خروج سررسیدهای زعفران سال گذشته، اتمام فصل برداشت زعفران و مشخص شدن کاهش بیش از 50درصدی برداشت زعفران در سال‌جاری از مهم‌ترین دلایل تقویت بازار گواهی زعفران بود. در حالی که این سیگنال‌‌‌های مثبت جلوی ریزش نرخ گواهی زعفران در هفته گذشته را گرفت، ظرف هفته جاری مقاومت این سیگنال‌‌‌های مثبت شکسته شد و گواهی زعفران متاثر از سیگنال‌‌‌های منفی ارزی وارد مسیر افت نرخ شد.

  عقبگرد قیمتی گواهی سکه به پایان نرسیده
میانگین ارزش معامله هر گواهی سکه در روز یکشنبه نوزدهم دی‌ماه به کانال 119‌هزار تومانی سقوط کرد که این رقم کمترین نرخ فروش هر گواهی سکه پس از نیمه آبان‌ماه امسال بود. ظرف 10روز گذشته ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا رو به کاهش گذاشته؛ به نحوی که ظرف این 10روز هر گواهی سکه در این بازار حدود 8‌درصد از ارزش خود را از دست داده است. ظرف بازه زمانی یادشده، طلا در بازارهای جهانی نیز در مسیر تضعیف قیمتی قدم برداشت؛ اما تضعیف نرخ ارز در بازار داخل مهم‌ترین دلیل عقبگرد محسوس نرخ گواهی‌‌‌های سکه طلا در بازار مالی بورس کالا بوده است.

روند کاهش نرخ گواهی سکه، روز دوشنبه بیستم دی‌ماه نیز ادامه داشت؛ به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه به 117‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد که این رقم نسبت به نرخ بازگشایی گواهی سکه افت 6/ 1درصدی داشت. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت، با وجود عقب‌‌‌نشینی 8درصدی نرخ هر گواهی همچنان انتظارات منفی میان معامله‌‌‌گران این بازار جریان دارد و عقبگرد قیمتی در این بازار به پایان نرسیده است. خوش‌بینی نسبت به مذاکرات احیای برجام و احتمال به توافق رسیدن طرفین در این دور از مذاکرات و تعدیل نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل، مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی ارزش گواهی سکه طلا در بازار مالی بورس کالای ایران است.  طلا در بازار فیزیکی نیز مانند گواهی آن در بازار مالی بورس کالای ایران ظرف 10روز اخیر در مسیر افت نرخ قدم برداشت؛ به نحوی که نرخ فروش هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح امام، نوزدهم دی‌ماه به 12میلیون و 123‌هزار تومان رسید. تعدیل نرخ سکه در بازار فیزیکی از هفته گذشته آغاز شد، اما این روند ظرف روزهای اخیر سرعت بیشتری به خود گرفت و بهای هر سکه تمام‌بهار آزادی روز نوزدهم دی‌ماه به کمترین نرخ پس از نیمه آبان‌ماه رسید. روند کاهش نرخ سکه در بازار فیزیکی ظرف روز بیستم دی‌ماه و در زمان تنظیم این گزارش ادامه داشت و سکه به کانال 11میلیون و 900‌هزار تومانی نیز سقوط کرد.

  معامله‌‌‌گران گواهی سکه در انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز
نرخ سکه به شکل فیزیکی و گواهی در مسیر افت نرخ قدم برمی‌‌‌دارد؛ اما نرخ گواهی سکه کمتر از ارزش بنیادی آن قرار گرفته است. به طور بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌‌‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. البته با توجه به سیالیت بالاتر معاملات سکه در بازار مالی بورس‌‌‌کالا و معاف از مالیات بودن خرید و فروش اوراق گواهی سکه در رینگ معاملاتی بورس‌‌‌کالا، می‌‌‌توان گفت دادوستد در این بازار اندکی ارزنده‌‌‌تر از خرید و فروش در بازار واقعی است.

در این شرایط، معامله‌ هر گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن است، یعنی معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌‌‌کالای ایران حاضر به فروش هر گواهی با نرخی کمتر از ارزش آن در بازار فیزیکی شده‌‌‌اند که این موضوع بیانگر منفی‌‌‌شدن انتظارات فعالان این بازار است.  در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ معامله هر گواهی سکه حدود یک‌درصد کمتر از ارزش آن در بازار فیزیکی بود؛ این موضوع بیانگر انتظار فعالان بازار مالی بورس کالا از تعدیل بیشتر نرخ اسکناس آمریکایی و افت انتظارات تورمی در بازار داخل است.

  دارندگان گواهی سکه فروشنده شدند
بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران در زمان تنظیم این گزارش از برتری قابل ملاحظه موقعیت فروش نسبت به موقعیت خرید گواهی سکه حکایت دارد. این موضوع، آن هم در شرایطی که گواهی‌‌‌های سکه ظرف روزهای گذشته در مسیر افت مستمر قیمتی قدم برداشته‌‌‌اند، بیانگر انتظار فعالان بازار از کاهش بیشتر قیمت است.

  بی‌‌‌توجهی به سیگنال مثبت طلای جهانی
طلا در روزهای ابتدایی بازگشایی بازارهای جهانی در سال 2022 با کاهش اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد و مجددا از کانال 1800دلاری عقب‌‌‌نشینی کرد؛ به نحوی که نرخ هر اونس طلا تا روز پنج‌شنبه ششم ژانویه تا 1788دلار به ازای هر اونس نیز کاهش داشت. این عقبگرد قیمتی بهای اونس جهانی طلا از افت نرخ سکه به شکل فیزیکی و گواهی در بازار داخل حمایت می‌‌‌کرد. اما این فلز گرانبها در روز پایانی هفته قبل و روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری یعنی دوشنبه دهم ژانویه مجددا به مسیر رشد نرخ بازگشت و در زمان تنظیم این گزارش توانست تا 1796دلار به ازای هر اونس نیز صعود کند. بهبود جایگاه طلا در بازارهای جهانی سیگنالی در جهت بهبود ارزش سکه در بازار داخل به ‌‌‌شمار می‌رود. افزایش نرخ تورم جهانی باعث شده تا احتمال اخذ سیاست‌‌‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو قوت بیشتری به خود بگیرد. تورم داده‌‌‌ای مثبت برای طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان تورم تلقی می‌شود؛ اما استمرار تورم بالا در ماه دسامبر احتمال شدت گرفتن سیاست‌‌‌های انقباضی در ایالات‌متحده را به همراه دارد که خود زنگ خطری برای بازارهای مالی و حتی طلا خواهد بود.  هفته گذشته بازدهی اوراق 10ساله خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده آمریکا نیز هفته گذشته به 8/ 1‌درصد رسید که این رقم بیشترین میزان بازدهی اوراق خزانه در ایالات‌متحده پس از ژانویه 2020 بود. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود خرید و نگهداری سایر دارایی‌‌‌ها غیر‌سودآور شود و در نتیجه معامله‌‌‌گران اقدام به خروج از دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای می‌کنند و این موضوع زمینه افت نرخ دارایی‌‌‌های مالی از جمله سهام و طلا را فراهم می‌کند.  نرخ طلا در بازارهای جهانی در انتظار اعلام تورم ماهانه ایالات‌متحده آمریکا در ماه دسامبر رو به افزایش گذاشته، اما بازار داخلی سکه به میزانی متاثر از سیگنال داخلی تعدیل نرخ ارز است که واکنشی نسبت به این سیگنال مثبت جهانی نشان نمی‌‌‌دهد.

  عدم‌انعکاس کاهش نرخ محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی
کاهش قیمت و قرمزپوشی در سایر معاملات گواهی‌‌‌های کالایی از جمله کشمش، زیره و پسته نیز خودنمایی می‌کند. تضعیف نرخ اسکناس آمریکایی به تضعیف بازار صادراتی محصولات کشاورزی صادراتی از جمله پسته منجر شده و زمینه افت ارزش این گواهی‌‌‌های کالایی را فراهم می‌کند. در عین حال نرخ ارز، انتظارات تورمی در بازار داخل را نیز تعیین می‌کند. بنابراین افت نرخ اسکناس آمریکایی می‌‌‌تواند با کاهش انتظارات تورمی زمینه عقبگرد قیمتی محصولاتی را که حتی مصرف داخلی دارند، مهیا کند.  تعدیل نرخ ارز به کاهش ارزش گواهی کالایی محصولات کشاورزی از جمله پسته، زیره، کشمش و نخود در بازار مالی بورس کالای ایران منجر شده، اما این افت نرخ در بازار فیزیکی داخل منعکس نشده است. تقویت بازار گواهی سپرده کالایی در کشور در بخش محصولات کشاورزی و تبدیل این بازار به مرجع تعیین نرخ این فرصت را به وجود می‌‌‌آورد که در زمان تعدیل انتظارات تورمی، بهای محصولات کشاورزی در بازار داخل رو به کاهش نرخ بگذارد.

 

استمرار عرضه و عرضه حداکثری، دو کلیدواژه مدیریت اوضاع در بورس‌کالاست که می‌‌‌توان به‌وضوح موفقیت آن را در معاملات سیمان در روزهای اخیر مشاهده کرد. اینکه به‌رغم ریسک احتمالی قطع برق یا گاز طبیعی، بازار سیمان با محوریت بورس‌کالا در آرامش قیمتی جذابی قرار دارد، واقعیتی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و این امر می‌تواند داده مهمی برای استفاده در سایر بازارها باشد. در غالب گروه‌‌‌های کالایی مورد معامله در بورس‌کالا، کشور با برتری عرضه بر تقاضای واقعی روبه‌‌‌روست که نکته مهمی محسوب می‌شود و آینده جذابی را پیش روی بازارپسندی کالای سیمان ترسیم خواهد کرد. ذات بازارپسندی یک کالا همچون سیمان به معنای آن است که خریدار در شرایط امن قرار گرفته و امکان تامین کالای موردنیاز خود را دارد. همچنین فروشنده یا همان تولیدکننده اصلی بر اساس واقعیت‌های بازار، امکان سرمایه‌گذاری و تقویت حجم تولید خود را دارد که به موفقیت این بازار کمک می‌کند. بازارپسندی یک کالای خاص به این معنی است که از یک نرخ عادلانه برخورداریم که منافع خریدار و فروشنده را توامان تامین خواهد کرد و اعتماد بیشتری برای بازار به همراه خواهد داشت.
بورس‌کالای ایران این هفته میزبان عرضه یک‌میلیون و ۵۸‌هزار و ۱۸۴تن سیمان تیپ یک و تیپ۲ بود و در نهایت ۷۵۵‌هزار و ۱۶۱تن از این محموله‌ها به فروش رسید. از نکات مهم معاملات این هفته مانند هفته‌های قبل، ثبات نسبی قیمت و تعادل روند معاملات سیمان بود؛ به‌طوری‌که میانگین قیمت محصول تیپ۲ در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی در مدار ۲۵‌هزار تومان قرار داشت.

به گزارش کالاخبر، میانگین قیمت سیمان پاکتی به ۵۱۰تومان در هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب هر کیسه سیمان ۵۰کیلوگرمی روی رقم ۲۵‌هزار و ۵۰۰تومان قرار گرفت.

در معاملات دیروز سیمانی‌ها در بورس‌کالا از مجموع ۹۵۱‌هزار و ۵۸۴تن سیمان تیپ۲ (فله و پاکتی) عرضه‌شده، ۶۹۰‌هزار و ۲۳۱تن معادل ۵/ ۷۲‌درصد معاملات در قیمت پایه انجام شد. البته در کنار ثبات بخش عمده‌ای از معاملات به طور طبیعی محصول برخی شرکت‌ها با استقبال بیشتر خریداران مواجه می‌شود و رقابت نیز در این معاملات دیده می‌شود که این موضوع بیانگر کشف عادلانه قیمت‌ها در مکانیزم عرضه و تقاضاست. به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای برنامه‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های فوری وزارت صنعت درخصوص تنظیم بازار کالاهای پایه‌‌‌ای و با عرضه‌های مستمر هفتگی در حدود یک تا ۲/ ۱میلیون تنی، شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار سیمان هستیم و مشکل خاصی در تنظیم بازار سیمان وجود ندارد.

سیف‌‌‌الله امیری با اشاره به آرامش و ثبات ایجادشده در بازار سیمان، از تامین به‌موقع سوخت موردنیاز کارخانه‌ها سیمانی خبر داد و گفت: مازوت موردنیاز این کارخانه‌ها تامین و تحویل داده شده است و در این زمینه هم با مانع خاصی مواجه نیستیم. به این ترتیب شاهد افزایش میزان تولید و عرضه این محصول نسبت به تقاصای بازار هستیم.

مجددا ۱۷۳‌هزار و ۶۷۰تن سیمان پرتلند آهکی، پوزولانی، پوزولانی ویژه، تیپ۵ و همین‌طور سیمان سفید و مرکب از سوی شرکت‌های سیمانی در تالار سیمان عرضه شد. این گزارش می‌افزاید، از ابتدای عرضه سیمان در بورس‌کالا که به تاریخ ۹ خردادماه برمی‌گردد، در مجموع ۳۱میلیون و ۲۳۸‌هزار و ۷۳۰تن سیمان در بورس‌کالا عرضه شده که ۲۵ میلیون و ۳۲۸‌هزار و ۴۲۴تن آن مورد معامله قرار گرفته است. البته علاوه بر معامله سیمان در بازار فیزیکی، با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان‌ماه تا هفته گذشته در مجموع ۴۶میلیون و ۴۴۵‌هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۴۶‌هزار و ۴۴۵تن سیمان به ارزش ۲۴میلیارد تومان از سوی معامله‌گران خرد مورد دادوستد قرار گرفته است.

 

میهن بلاک‌چین: هشداری که درباره هدف فدرال رزرو برای تسریع طرح افزایش سختگیری خرید دارایی‌‌‌ها عنوان شده بود با افزایش سه نوبتی نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ همراه شده است و تحلیلگران معتقدند این امر می‌تواند به کاهش قیمت بیت‌‌کوین منجر شود.
به گزارش کوین تلگراف، الکس کروگر، موسس شرکت مدیریت سرمایه‌‌‌گذاری Aike Capital گفته است اگر اطلاعات تورم آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، نرخ تورم بیشتری را نسبت به مقدار پیش‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌شده نشان دهد، ممکن است قیمت بیت‌کوین تا ۳۰ هزار دلار نیز کاهش یابد.

انتظار می‌‌‌رود شاخص قیمت مصرف‌‌‌کننده (CPI) در سال جاری و تا ماه دسامبر ۱/ ۷ درصد و ماهانه نیز ۴/ ۰ درصد افزایش یابد. افزایش این شاخص نشان می‌دهد که چرا مسوولان فدرال رزرو به دنبال تسریع طرح عادی‌‌‌سازی سیاست پولی خود هستند.

طبق اطلاعات منتشرشده در تاریخ ۷ ژانویه، موضوع دیگری که به این طرح کمک و از آن پشتیبانی می‌‌کند، عادی‌‌‌سازی بازار کار است که شامل افزایش درآمد و کاهش نرخ بیکاری است. بیت‌کوین اکنون یک دارایی کلان است و معامله‌‌‌گران در تغییر نقدینگی با آن برخورد متفاوتی دارند. با کاهش نقدینگی، بازیگران بزرگ و مهم این عرصه به فروش بیت‌کوین می‌‌‌پردازند و تمام رمزارزهای دیگر نیز از بیت‌کوین پیروی می‌‌کنند. تحلیل کروگر در توییتر بسیار جالب و قابل تامل است. او جوانب زیادی را در نظر گرفته است. از این رو توضیحات کامل‌‌تر او درباره تصمیمات اخیر فدرال رزرو بر قیمت بیت‌کوین و بازار کریپتو در ادامه بیان شده است. او در توییتر نوشت سیر پیش‌‌‌بینی‌‌‌های فدرال رزرو بدین شرح بوده است:

انتظار می‌‌‌رود در سال ۲۰۲۲ هیچگونه افزایش نرخ بهره وجود نداشته باشد (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه ژوئن ۲۰۲۱)؛ انتظار می‌‌‌رود در سال ۲۰۲۲ افزایش اندکی در نرخ بهره صورت بگیرد و اعلام شد که طرح کاهش تسهیل کمی (Quantitative Easing) آغاز شود (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۱)؛ اعلام روند کند کاهش تسهیل کمی (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه نوامبر ۲۰۲۱)؛ انتظار افزایش سه نوبتی نرخ بهره به علاوه تسریع کاهش تسهیل کمی (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه دسامبر ۲۰۲۱)؛ بحث درباره تسریع عادی‌‌‌سازی ترازنامه برای سال ۲۰۲۲ (کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه دسامبر، در صورت‌‌جلسه‌‌‌ای که هفته پیش منتشر شده، عنوان شده است) .

به این‌‌ترتیب، کمتر از ۶ ماه، موضع فدرال رزرو از عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ به افزایش سه نوبتی آن، تسریع کاهش طرح تسهیل کمی و گفت‌وگو درباره عادی‌‌‌سازی ترازنامه تغییر کرد. تسریع عادی‌‌‌سازی، نکته به‌‌شدت نزولی برای بازار است. عادی‌‌‌سازی ترازنامه به چه معنا است؟

عادی‌‌‌سازی ترازنامه به معنای معکوس‌‌‌سازی خرید دارایی‌‌‌ها تحت طرح تسهیل کمی است. به این موضوع Quantitative Tightening نیز گفته می‌شود. تحت این شرایط، فدرال رزرو، از تزریق ۱۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد، به کاهش ۸۰ میلیارد دلار از اقتصاد تغییر موضع می‌دهد. این یعنی اختلافی ۲۰۰ میلیارد دلاری در ماه.

کروگر در ادامه توییت خود اذعان کرد قیمت بیت‌کوین هم‌‌‌اکنون کاهش بسیار زیادی نسبت به رکورد خود داشته است و اکنون از نظر تکنیکال در شرایط اشباع فروش قرار دارد. اگر CPI کاهش ناگهانی داشته باشد، انتظار می‌‌‌رود قیمت (بیت‌کوین) برای مدتی مورد توجه قرار بگیرد و به ترند تبدیل شود. اگر CPI افزایش ناگهانی داشته باشد، قیمت بیت‌کوین به کانال ۳۰هزار دلار وارد می‌شود و Tradfi (امور مالی سنتی) تضمین می‌‌کند که این اتفاق رخ خواهد داد. سرانجام تورم نیز به سه دلیل کاهش خواهد یافت: سیاست پولی سختگیرانه‌‌‌تر، کاهش گلوگاه‌های عرضه، نیروهای ضدتورمی بلندمدت.

فدرال رزرو از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون، ماهانه در حال خرید ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی و ۴۰ میلیارد دلار اوراق بهادار دارای رهن است. در این بین، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را نزدیک به صفر حفظ کرده است، در نتیجه وام‌‌‌دهی به افراد و کسب‌‌‌وکارها ارزان‌‌تر می‌شود. اما آسیب و تاثیر جانبی سیاست پولی نامناسب، نرخ تورم بیشتری است که در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به ۸/ ۶ درصد یعنی بالاترین میزان طی چهار دهه اخیر رسیده است. بنابراین اکنون فدرال رزرو که مدعی بود افزایش شاخص مصرف‌‌‌کننده موقتی است، موضع خود را از عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ به افزایش سه نوبتی نرخ بهره در راستای عادی‌‌‌سازی ترازنامه خود تغییر داده است.

لئو گروهوسکی، مدیر ارشد سرمایه‌‌‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه BNY Mellon گفته است: این موضوع پیچیده‌‌‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتیم و تغییر موضع فدرال رزرو، تعجب‌‌‌برانگیز بوده است.

او افزود: اکثر حاضران در بازار نرخ بهره بالاتر و سیاست پولی ضعیف‌‌‌تر و نامناسب‌‌‌تری را انتظار داشتند، اما هنگامی که سرمایه‌های فدرال رزرو را بررسی می‌‌کنیم با احتمال ۹۰ درصد افزایش نرخ بهره در ماه مارس مواجه می‌‌‌شویم. این مقدار در روز اول سال جدید ۶۳ درصد بود.

در نخستین ساعات معاملاتی بازار طلا، این فلز ارزشمند با تقاضای خوبی مواجه شده و تا ساعت ۱۷ روز دوشنبه به وقت تهران، در محدوده ۱۷۹۰ دلار معامله شده بود. در بازار رمزارزها، خریداران در تلاش هستند تا قیمت را بالای کانال ۴۰ هزار دلار حفظ کنند. هر تلاش فروشندگان برای ورود به کانال ۴۰ هزار دلار و شکستن آن با دفاع سنگین خریداران روبه‌رو می‌شود. محدوده قیمتی ۳۸ تا ۴۰ هزار دلار یکی از مهم‌ترین محدوده‌های قیمتی است و چنانچه شکسته شود، بازار با فشار فروش شدید‌تری مواجه خواهد شد.
تقاطع مرگ در انتظار بیت‌کوین
در حوزه فن تحلیل تکنیکال، مفهومی با نام تقاطع مرگ یا (Death Cross) وجود دارد. بر اساس این الگو، زمانی که میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بیت‌کوین کمتر از میانگین ۲۰۰ روزه آن شود نشان از آن خواهد داشت که تمایل به فروش در بازار بسیار زیاد شده و همچنین توان خریداران پاسخگوی خرید تمام فروش ایجاد شده نیز. این موضوع گویای ریزش‌های قیمتی بیشتر در بیت‌کوین است که می‌تواند در سراسر بازار رمزارزها فشار فروش ایجاد کند.

با توجه به نمودار بیت‌کوین، از لحاظ قیمتی قدیمی‌ترین رمزارز بازار بسیار به تقاطع مرگ نزدیک است. محدوده ۳۸ تا ۴۰ هزار دلار به دو علت از اهمیت بسزایی برخوردار است. اول اینکه با افت قیمت از این محدوده، تقاطع مرگ کامل می‌شود و دوم اینکه از لحاظ روانی تاثیر شدیدی بر بازار خواهد داشت.

بر اساس گزارش گلدمن ساکس به نقل از بلومبرگ، فدرال رزرو قصد دارد که در چهار دوره نرخ بهره را افزایش دهد. انتشار این گزارش تاثیرات مختلفی بر بازارها داشت، ولی سنگین‌ترین تاثیر منفی آن بر بازار بیت‌کوین بود. رشد اخیر بیت‌کوین مرهون وجود تورم در سطح جهان بود و اخبار ضد تورمی به‌شدت برای قیمت این دارایی مالی مضر است.

گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز جمعه منتشر شد نشان داد که نرخ بیکاری کاهش داشته و به ۹/ ۳ درصد رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده رشد اقتصادی آمریکا و افزایش تعداد افراد شاغل است. افزایش تعداد افراد شاغل می‌تواند مصرف را در سطح جامعه افزایش دهد که در نتیجه منجر به افزایش تورم می‌شود. بر همین اساس شانس افزایش نرخ بهره در ماه مارس بیشتر شده است. بر اساس نظرسنجی CME، ۷۳ درصد معامله‌گران بازارهای مالی انتظار دارند که نرخ بهره به میزان ۲۵ صدم درصد در ماه مارس افزایش پیدا کند. بر اساس همین نظرسنجی هفته گذشته ۶۱ درصد از معامله‌گران چنین انتظاری داشتند.

بیت‌کوین درحال حاضر زمان زیادی ندارد تا از تکمیل الگوی تقاطع مرگ جلوگیری کند. آخرین باری که بیت‌کوین این الگو را تشکیل داد ژوئن سال گذشته بود که قیمت این رمزارز از ۳۸ هزار دلار تا ۲۹ هزار دلار ریزش داشت. البته باید توجه داشت که این الگو بارها و بارها اتفاق افتاده و نمی‌توان گفت به‌طور ۱۰۰ درصد در همه شرایط موجب ریزش شدید می‌شود، ولی در بزرگ‌ترین‌ ریزش‌های تاریخ بازارهای مالی مانند ریزش ۲۰۰۸ بازار سهام و ریزش ۲۰۱۸ بیت‌کوین دیده می‌شود.  مهم‌ترین عاملی که در سال ۲۰۲۲ می‌تواند موجب افزایش قیمت شود، انتشار اخبار مثبت از سوی دولت‌هاست.

 

حجت اسماعیل‌‌‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران گفت: در ۹ ماه اخیر ۳۲ شرکت در فرابورس پذیرش شده‌‌‌اند که متوسط سرمایه ثبت‌‌‌شده هر شرکت حدود ۱۲۰۰‌میلیارد تومان است که این نمادها به تدریج آماده عرضه می‌‌‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۳ شرکت هم در این ۹ ماه عرضه اولیه و گشایش نماد شده‌‌‌اند، به‌‌‌این‌‌‌ترتیب که ۳ شرکت با ارتقا از بازار پایه به بازارهای اصلی فرابورس، گشایش نماد و ۱۰ نماد هم عرضه اولیه شدند که این نمادها تامین مالی بالغ بر ۳‌هزار و ۲۵۰‌میلیارد تومان را در فرابورس رقم زدند. اسماعیل‌زاده تاکید کرد طی این مدت ۶ شرکت هم پذیره‌‌‌نویسی شده که شامل ۵ شرکت بیمه‌‌‌ای و یک شرکت تامین سرمایه بوده و مجموعا حدود ۵۲۰‌میلیارد تومان هم از طریق پذیره‌‌‌نویسی تامین مالی کردند.

معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال ۷ شرکت در بازار پایه درج شده و ۴ معامله در بازار دارایی فکری در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر روی شرکت‌های بازار پایه برای انتقال به بازار اصلی تمرکز شده تا با بررسی آنها، شرکت‌هایی که حائز شرایط بودند به بازار اصلی منتقل شوند. در روند این بررسی‌‌‌ها ۶ شرکت پذیرش و در ماه‌‌‌های آینده به بازارهای اصلی منتقل شدند.

وی در ادامه به ورود شرکت‌های پروژه‌‌‌محور به فرابورس اشاره کرد و گفت: ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه سابقه قبلی دارد و پیش از شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت میدکو هم سال‌های گذشته به عنوان شرکت پروژه محور بازار سرمایه شد.

اسماعیل‌زاده درباره فرآیند ورود شرکت پروژه‌‌‌ها به بازار سرمایه گفت: این شرکت‌ها چارچوب و دستورالعمل مشخصی دارند که توسط سازمان بورس ابلاغ شده و هدف این است که امکان توسعه بازار اولیه و تامین مالی شرکت‌ها از محل سرمایه‌‌‌های خرد برای توسعه پروژه‌‌‌هایی که در نقطه شروع هستند، فراهم شود. حداقل سرمایه شرکت پروژه‌‌‌ها باید ۵۰۰‌میلیارد تومان باشد و در قالب شرکت سهامی عام در شرف تاسیس درخواست خودشان را ارائه کنند.  وی با تاکید بر اینکه، شرکت‌های پروژه در قدم اول کلیات طرح را برای بررسی به هیات پذیرش ارسال می‌کنند، گفت: درصورتی‌‌‌که هیات پذیرش فرابورس با طرح موافقت کند برای دریافت مجوز پذیره‌‌‌نویسی به سازمان بورس ارجاع داده می‌شود و بعد از دریافت مجوز، پذیره‌‌‌نویسی آن در فرابورس انجام می‌شود.  معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه دستورالعمل مربوط به شرکت پروژه‌‌‌ها مختصات مشخصی دارد، گفت: در این دستورالعمل حداقل سود مشخص‌‌‌شده و نظارت‌‌‌هایی مثل ناظر فنی، ناظر مالی و کارشناس رسمی دارد، در مجموعا تلاش بر این است که دستورالعمل بهینه شود، البته دستورالعمل امکان تغییر بیشتر دارد و در همین راستا پیشنهادهایی برای سازمان بورس ارسال شده و در ماه‌‌‌های پیش رو دستورالعمل بهبودهایی خواهد داشت.

  آخرین وضعیت ورود سرخابی‌‌‌ها به فرابورس
معاون پذیرش فرابورس ایران درباره روند پذیرش دو تیم باشگاهی استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: مدت‌‌‌هاست بحث ورود دو تیم ورزشی استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه وجود دارد و در ابتدا بحث پذیرش این شرکت‌ها در بازار اصلی مطرح بود اما با توجه به مختصات مالی غیراستاندارد این دو تیم ورزشی، آنها امکان حضور در بازار اصلی را ندارند. به گفته وی بعد از جمع‌‌‌بندی‌‌‌ها قرار شد این شرکت‌ها پس از درج، ابتدا وارد بازارپایه شوند.  اسماعیل‌‌‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به دلیل شرایط خاص و ویژگی‌‌‌هایی که دارند دارای فرآیند کندی در پذیرش هستند، گفت: در حال حاضر نیز دو تیم استقلال و پرسپولیس فرآیند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و درصورتی‌‌‌که این فرآیند با سرعت انجام شود و به سهامی عام تبدیل شوند در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.  وی درباره زمان ورود این دو تیم به بازار سرمایه گفت: درباره این‌‌‌گونه شرکت‌ها نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد اما استقلال و پرسپولیس فعلا در حال طی فرآیند سهامی عام شدن نزد سازمان بورس هستند.

  احتمال جداسازی SME از بازارپایه
اسماعیل‌‌‌زاده با اشاره به اینکه این مساله دغدغه سطوح بالای مدیریتی فرابورس است عنوان کرد: این صحت دارد که چشم‌‌‌انداز فرابورس از زمان شکل‌‌‌گیری تاکنون تغییر کرده است. در حال حاضر قسمت بورس وجود دارد اما در مورد قسمت «فرا» یا OTC باید کار شود.  معاون پذیرش فرابورس ایران در بخش بعدی صحبت‌‌‌های خود از اقدامات جدید دیگری خبر داده و گفت: اکنون روی روان‌‌‌تر شدن بازار پایه و SME کار می‌‌‌کنیم و ممکن است SME کلا جدا شده و روی سامانه دیگری برود.

او با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته برای ۵۰۰ شرکت درخواست پذیرش داشتیم گفت: اما مشکل اصلی ما در عرضه اتفاق می‌‌‌افتد و به‌‌‌این‌‌‌ترتیب شرکت‌ها به لغو پذیرش می‌‌‌خورند و سیستم دچار اختلال می‌شود. معاون پذیرش فرابورس گفت: در حال ارتقای سامانه‌‌‌های پذیرش هستیم تا هم تعاملی‌‌‌تر شده و هم سرعت ارتقا افزایش یابد.  معاون پذیرش فرابورس با انتقاد از اینکه گاهی مشاوران پذیرش حتی از شرکت‌ها بازدید نمی‌‌‌کنند گفت: پیشنهادهایی در مورد تغییر سازوکار اقتصاد مشاوران پذیرش وجود دارد که امید است سازمان بورس در این زمینه مساعدت کند.  او همچنین توضیحاتی در خصوص برنامه‌‌‌های جدید فرابورس در مورد ارزیابی مشاوران پذیرش ارائه کرده و گفت: با هیات پذیرش کاری را در جهت ارزیابی ۳۶۰ درجه برای مشاوران پذیرش پیش می‌‌‌بریم. به‌‌‌این‌‌‌ترتیب مشاوران از سوی هیات پذیرش، واحد پذیرش و متقاضی ارزیابی می‌‌‌شوند و خود مشاور خودارزیابی را انجام می‌دهد. در این راستا قرار است هیات‌مدیره حمایت کند که مشاورانی که حائز رتبه‌‌‌بندی نشوند امکان کار با فرابورس را نداشته باشند.

 

الناز افشار
کارشناس بازارسرمایه
بازارسهام از ابتدای هفته و همزمان با اظهارات مثبت برخی مسوولان نسبت به احتمال انجام توافقات هسته‌ای و نتیجه‌دادن نشست‌های طرفین مذاکرات نوسانات جدی را پشت‌سر گذاشت. بازارسرمایه بیش از یک‌سال است که تحت‌تاثیر اخبار برجامی تغییر مسیر داده است، اما این وضعیت با اظهارات سیاستگذاران پیچیده‌تر می‌شود. چشم فعالان بورسی همواره به اخبار مذاکرات است و سرنوشت قیمت دلار بعد از احیای برجام مسیر حرکت شاخص را نیز تا حدود زیادی مشخص خواهد کرد.
نوسانات دماسنج بازارسهام در حالی شدت گرفته که صنایع مختلف بورسی واکنش‌های متفاوتی از روند مذاکرات به نمایش خواهند گذاشت.

در حالی‌که در چند روز اخیر داد و ستدهای بورسی روند نزولی به خود گرفته‌اند، روزگذشته نیز شاخص کل بازارسرمایه در یک مسیر ناامید‌کننده و ریزشی در کانال یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار واحد ایستاد تا قرمزپوشی تابلو معاملات همچنان ادامه داشته باشد، این در حالی است که بازارسرمایه بر مبنای انتظارات مثبت از مذاکرات درابتدای این هفته به برخی صنایع از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها روی آورده بود. هرچه امید به برجام بیشتر شود باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود شرایط صادرات و ارزآوری و رفع محدودیت‌های بانکی امیدوارتر شوند، در واقع واکنش شرکت‌ها نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای متفاوت خواهد بود. شاید در کوتاه‌مدت شرکت‌های صادراتی و کامودیتی‌محور نسبت به کاهش نرخ دلار واکنش منفی نشان دهند اما در بلندمدت قطعا این وضعیت متفاوت خواهد بود. با توجه به بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در مبادلات تجاری میزان تولید و فروش شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های عملیاتی و تولید و صادرات کاهش پیدا خواهد کرد و باعث رونق و افزایش سودآوری شرکت‌ها و در نهایت افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت سهام آن شرکت‌ها خواهد شد. به این نکته نیز باید توجه داشت که توافق برجام و رفع تحریم‌ها اثرات خود را به‌تدریج بر وضعیت اقتصادی کشور نشان خواهد داد و تاثیر آن برتمامی بازارها مستلزم گذر زمان است. آن دسته از شرکت‌ها و صنایعی که بیشترین آسیب‌ها را از دوران تحریم متحمل شدند، به‌نظر می‌رسد در راستای تحقق این هدف با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شوند و تا مدت‌ها در مرکز توجه سهامداران باشند.

این گروه از شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها قابلیت انتفاع بیشتری از دوران پساتحریم خواهند داشت. در این میان دو گروه خودرو و بانک سردمدار تغییرات جدید درمیان سایر صنایع خواهند بود.

در گروه خودرویی با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به دلیل هزینه بالای سربار و مشکلات در تامین قطعات و بدهی‌های سنگین با زیان‌های جدی مواجه شده است؛ از این‌رو رفع تحریم‌ها باعث اصلاح ساختار هزینه و افزایش تولید و فروش در این گروه خواهد شد. در این میان گروه بانکی نیز که از مراودات بین‌المللی محروم شده بود با محقق‌شدن مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها باعث افزایش مبادلات بین‌المللی از طریق ال‌سی و کاهش هزینه‌ها و اتصال به شبکه سوئیفت و در نهایت با به‌راه انداختن شعب خارجی به درآمد مطلوب‌تری دست پیدا خواهد کرد. گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودرویی، قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، بانک‌ها و نهادهای واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری مالی از جمله صنایعی هستند که بعد از اتفاقات مثبت در راستای احیای برجام رشد خواهند کرد، اما در صورتی‌که اتفاقاتی خارج از پیش‌بینی‌ها رخ دهد و برجام و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نرسد به‌نظر می‌رسد صنایع کامودیتی‌محور، پتروشیمی و کانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معدنی روند جدیدی را در پیش بگیرند. هم‌اکنون اخبار ضد ‌و نقیض بسیاری در مورد برجام به گوش می‌رسد و در مورد نحوه احیای برجام اخبار متفاوتی منتشر می‌شود؛ این مباحث باعث‌شده تا سرمایه‌گذاران نتوانند برای وضعیت بازارسرمایه بعد از تحریم‌ها برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی کنند. ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند سناریوهای متفاوتی برای بازار سهام رقم بزند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس گفت: در دولت قبلی بنا بود قانون اوراق بهادار تغییر کند و اصلاحاتی انجام شود که نشد و اما در دولت سیزدهم وزارت اقتصاد در این‌خصوص اعلام آمادگی کرد و در نهایت اقدامی انجام نشد؛ در نتیجه مجلس تصمیم گرفت که این موضوع را پیگیری کند و با کمک فعالان بازارسرمایه به این موضوع بپردازد تا بتوانیم آثار مثبتی را در بورس شاهد باشیم و خلأهای بازارسرمایه پر شود.
وی افزود: موضوع مورد بحث در بخش دوم پیش‌نویس قانون اوراق بهادار، آموزش بود که با حواشی و انتقاد فعالان بازار مواجه شد. درخصوص شفاف‌سازی این بخش، جلساتی برگزار شد و اطمینان می‌دهم که منظور در این اصلاحیه حذف مدرسان بورسی نیست و بنده هم در این‌خصوص نقدهای جدی دارم.

ضرورت اصلاح شیوه عرضه‌های اولیه
ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس عنوان کرد: مدتی است تصمیماتی در بازارسرمایه اخذ شده که موجب رانت شده است. تغییر شیوه عرضه‌های اولیه یکی از این موارد است و باید گفت این شیوه با نقد‌هایی بجا مواجه شده است. همچنین اگر شرکتی می‌خواهد سهام خود را در بورس عرضه کند، باید این شیوه آزادانه انجام شود؛ در نتیجه با تغییر روش عرضه‌های اولیه اعتماد مردم به بورس سلب شده است و به‌نظرم سازمان و شرکت بورس باید هرچه سریع‌تر این موضوع را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: آفتی که به‌صورت جدی در کشور ما وجود دارد، مداخله دولت در بخش‌خصوصی است؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همچنین در سایر شرکت‌ها هم شاهد دخالت دولت هستیم. اگر بنا است در ارکان بورس، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تغییر مدیریتی انجام شود؛ باید با تصویب اعضای هیات‌مدیره ارکان باشد.

نوسان‌گیری یا بازارگردانی
علیزاده درخصوص بازارگردانی بیان‌کرد: بازارگردانی نباید به معنای نوسان‌گیری باشد و الزام شده که شرکت‌ها اقدام به بازارگردانی کنند. همچنین باید گفت بازارگردانی فقط و فقط نوسان‌گیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: کسری‌بودجه در همه دولت‌ها وجود دارد و در دولت سیزدهم بنا است که به حداقل برسد.

عقب‌نشینی نرخ دلار آزاد به کانال ۲۷هزار تومان در کنار رشد هرچند لاک‌پشتی نرخ‌ها در سامانه نیما سبب شده است تا شکاف موجود میان این دو نرخ کاهش پیدا کند. اتفاقی که کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام آن را به فال نیک می‌گیرند و معتقدند دلار تک‌نرخی به نفع بازار سرمایه است و می‌تواند شرایط مناسبی برای افزایش سودآوری برخی از صنایع بورسی فراهم کند.
برندگان بورسی کاهش شکاف دلاری
 عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی نرخ دلار آزاد از کانال ۳۰ به ۲۷ هزار تومان و رشد لاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌پشتی نرخ‌ها در سامانه نیما سبب شده تا شکاف موجود میان این دو ارز کاهش پیدا کند. اتفاقی که کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام آن را به فال‌نیک می‌گیرند و معتقدند کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد به نفع بازار سرمایه به‌ویژه صنایع پتروشیمی، بانکی و خودرویی خواهد بود. 

محمد گرجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌آرا یکی از این تحلیلگران است که کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی را به نفع گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی، بانکی و خودرویی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند و معتقد است در صورتی‌که این فاصله کم شود سهام این شرکت‌ها رشد مناسبی خواهند داشت. او در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد» ابتدا به مصوبات حمایتی دولت از بورس اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و می‌گوید: در بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که دولت برای حمایت از بازار سهام در ستاد اقتصادی به تصویب رساند یکی از موضوعات مهمی که بر روی آن دست گذاشته بودند، در نظر گرفتن نرخ نیمایی برای تسعیر ارز گروه بانکی بود.  این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته این نرخ معمولا زیر نرخ تسعیر ارز نیما در نظر گرفته می‌شد. هرچه نرخ دلار آزاد به نرخ دلار نیمایی نزدیک شود، این پتانسیل وجود دارد که این دو نرخ به یکدیگر لینک شوند و از این به بعد هم‌جهت با هم حرکت کنند.  گرجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌آرا به فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیمایی در چند‌ماه گذشته اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و می‌گوید: در گذشته و حتی یکی دو‌ماه قبل اختلاف بین این دو نرخ یعنی نرخ دلار آزاد و دلار نیمای حتی تا ۸ هزار تومان هم رسیده بود، اما اکنون این فاصله در حال کم‌شدن است و با این اتفاق یکی از گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که اثر مثبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی است.

این کارشناس بازار سرمایه دومین گروهی را که از کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی اثر مثبت می‌گیرند، صنایع پتروشیمی معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و توضیح می‌دهد: دومین گروهی که شاید بتوان گفت از نزدیک‌شدن نرخ دلار آزاد و نیما تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرند گروه پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند. در گذشته این گروه باید ارز ناشی از صادرات محصولاتشان را با نرخ نیما عرضه می‌کردند‌ و این مساله به نوعی یک ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی برای آنها در بازار به‌وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد.

از سوی دیگر هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنها، به‌ویژه در حوزه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مجدد برای خرید تجهیزات با نرخ ارز آزاد صورت می‌گرفت که این مساله نیز برای آنان چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌زا بود، اما با کم‌شدن فاصله بین نرخ ارز آزاد و نیمایی این چالش برای این گروه کمتر می‌شود، یعنی درآمد و هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد این شرکت‌ها به‌هم نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود.  گرجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌آرا گروه سوم را که از نزدیک‌شدن نرخ دلار نیمایی و آزاد برخوردار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، گروه خودرویی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند و توضیح می‌دهد: گروه سوم که کاهش فاصله بین نرخ دلار آزاد با نرخ دلار نیمایی برایشان اتفاق مبارکی محسوب می‌شود، گروه خودروسازی است. محاسبات و نرخ رشدی که برای محصولات خودروسازان در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، بیشتر تابع نوسانات بازار آزاد بود.  او با بیان اینکه «اگر این دو نرخ به یکدیگر نزدیک باشند برای خودروسازان مزیت محسوب می‌شود» می‌گوید: خودروسازان از یک‌سو با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه هستند و از سوی دیگر دولت سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند افزایش قیمت پله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در قیمت‌های خودرو لحاظ کند، بنابراین اینکه قیمت دلار بازار آزاد با نرخ دلار نیمایی هماهنگ شود می‌توان گفت که در بهای تامین قطعات آنها اثرگذار خواهد بود و به خودروسازان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که بتوانند با هزینه بهتری تولید کنند. از آن طرف هم اگر بتوانند با حاشیه بازار قیمت‌گذاری کنند و تابع بازار باشند بخشی از چالش‌های آنها کمتر می‌شود.

  کاهش چالش شرکت‌ها
این کارشناس بازار سهام با یادآوری اینکه کشورهای زیادی نیستند که از نظام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چندنرخی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، می‌گوید: حدود ۱۰ تا ۱۱ کشور هستند که نظام چند نرخی دارند و متاسفانه ما جزو این کشورها هستیم. در کشور ما این نظام چند‌نرخی از گذشته وجود داشته و کماکان هم وجود دارد، بنابراین اینکه بگوییم با کاهش نرخ دلار آزاد و نزدیک‌شدن این دو نرخ مشکلات برای بلندمدت برطرف می‌شود، قدری خوشبینانه است.  گرجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌آرا در همین حال معتقد است که کم‌شدن فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی به کمتر‌شدن چالش‌های شرکت‌ها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.  او تصریح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند: کم‌شدن این فاصله کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که دولت نرخ دلار نیما را به نرخ دلار بازار آزاد لینک کند و برای مدتی اختلاف این دو از بین برود. البته من به همین اتفاق هم چندان خوشبین نیستم که نرخ دلار نیما دیگر مورد دستکاری قرار نگیرد و متناسب با بازار آزاد باشد.  این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: اینکه دولت چقدر در این بازار مداخله کند، به سرنوشت مذاکرات برمی‌گردد. اگر به توافقات خوشبین باشیم این امکان وجود دارد که اختلاف بین دلار آزاد و نیما به حداقل برسد ولی اگر خوشبین نباشیم و در مذاکرات چالشی ایجاد شود و در سیاست خارجی با مشکل مواجه شویم، در بلندمدت نظام چندنرخی ارز را شاهد خواهیم بود و بنابراین اثر نزدیک‌شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد که الان شاهد هستیم، موقت خواهد بود.

  دولت به‌دنبال تک‌‌‌‌‌‌‌‌‌نرخی کردن ارز است
مهدی فرازمند، از دیگر کارشناسان بازار سرمایه اما معتقد است دولت به‌دنبال تک‌‌‌‌‌‌‌‌‌نرخی کردن دلار است. او به «دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد» می‌گوید: موضوعی که اکنون از استراتژی دولت برداشت می‌شود این است که می‌خواهد مسیر را به سمتی پیش ببرد که سال آینده در حوزه دلار بحث چند نرخی را نداشته باشیم و به سمت تک‌نرخی شدن پیش برویم.  او با بیان این مقدمه توضیح می‌دهد: قاعدتا با توجه به اتفاقاتی که در حوزه بین‌الملل و حوزه برجام اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و احتمال احیای برجام بیش از گذشته شده است بهترین زمان برای از بین رفتن نظام چند نرخی هم رقم خورده است. برای همین عملا در بازار آزاد نرخ دلار نزولی است و از آن طرف هم دلار نیمایی از ابتدای سال تا الان افزایشی بوده است. به‌نظر می‌رسد که دولت حد وسطی را برای نرخ دلار تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا بتواند نرخ دلار را روی آن عدد تثبیت کند اما اینکه آن عدد چقدر خواهد بود الان نمی‌توان دقیقا مشخص کرد و بیشتر ظن و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مطرح است.  فرازمند ادامه می‌دهد: اگر با این وضعیت مواجه باشیم با توجه به اینکه نرخ دلار نیمایی صعودی دیده می‌شود؛ اولا از همه دولت سود می‌برد چراکه دولت همیشه با نرخ دلار نیمایی درگیر بوده است تا نرخ دلار آزاد؛ پس به نفع دولت است. از سوی دیگر شرکت‌‌هایی که درآمد دلاری داشتند با توجه به اینکه از این به بعد باید نرخ دلار نیمایی را با نرخ جدید شناسایی کنند پس برای این دسته از شرکت‌ها هم مطلوبیت ایجاد می‌شود.  این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا پس اکنون بازار در حال ریزش است و اثر این کاهش فاصله در بازار دیده نمی‌شود، می‌گوید: اکنون بازار با هیجان کوتاه‌مدت مواجه شده است. قبلا هم این اتفاق افتاده و بازار با نرخ دلار در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت دچار نوسان شده است ولی به‌نظر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌رسد در میان‌مدت با توجه به افزیش نرخ دلار نیمایی شرکت‌‌هایی مثل پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و شرکت‌‌هایی که نرخ محصولاتشان با به‌صورت جهانی مشخص می‌شود با رشد قیمت سهام مواجه خواهند شد.  فرازمند در ادامه تاکید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند: با صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که تیم اقتصادی دولت دارد به‌نظر می‌رسد که قصد دارند به سمتی حرکت کنند که سال آینده یک نرخ برای دلار داشته باشیم و اصلا دلار نیمایی وجود نداشته باشد، یعنی نرخ دلار نیمایی و آزاد دو نرخ نباشد، بنابراین به احتمال زیاد این فاصله تا آخر سال به همین صورت کاهشی خواهد بود تا نهایتا از بین برود و ما یک نرخ در بازار داشته باشیم.

  اثر کاهش نرخ دلار آزاد و نیمایی
محمد نوربخش، دیگر کارشناس بازار سرمایه از دریچه دیگری به این موضوع نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. او معتقد است بیش از آنکه کم‌شدن فاصله نرخ دلار و آزاد برای صنایع مزیت محسوب شود، افزایش نرخ دلار نیمایی است که می‌تواند محرکی برای شاخص بورس باشد.  او در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد» می‌گوید: مهم این است که نرخ دلار نیمایی بالا رود، یعنی ماهیت کاهش فاصله بین دلار آزاد و نیمایی مهم نیست. به‌عبارت دیگر اگر نرخ دلار آزاد به نرخ دلار نیمایی برسد هیچ فایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ندارد اما اینکه نرخ دلار نیمایی به سمت بالا حرکت کند مزیت محسوب می‌شود و این اتفاق برای بازار سرمایه خوب است؛ بنابراین جهت حرکت مهم است تا نزدیک‌شدن این دو نرخ به یکدیگر. این کارشناس بازار سهام در ادامه با بیان اینکه «ما صنایع ریالی و دلاری به آن معنا نداریم» می‌افزاید: شوینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا تایرسازان را صنایع ریالی نام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند درحالی‌که وقتی بررسی می‌شوند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم که ما هم واردات لاستیک و هم مواد  شوینده داریم و هم صادرات آنها، بنابراین نرخ آنها دلاری تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند پس صنایعی به اسم دلاری یا ریالی محض نداریم و همه شرکت‌ها به نوعی از دلار تاثیر می‌گیرند و بالا رفتن‌‌‌‌‌‌‌‌‌قیمت دلار با فرض ثابت‌ماندن سایر متغیرها باعث رشد سود اسمی شرکت‌ها می‌شود.

 

بازار ارز تهران برای شکل‌گیری کف حمایتی جدید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تلاش کرد. بررسی میدانی حاکی از آن است که معامله‌گران بازار ارز با ارائه نرخ‌هایی بالای این رقم سعی در جلوگیری از شکست دوباره قیمت دلار داشتند. اختلاف قیمت خرید و فروش دلار همچنان چشمگیر و حدود ۵۰۰ تومان است که این امر حاکی از ادامه انتظارات کاهشی برای بازار ارز تهران است. روز دوشنبه دلار نسبت به روز قبل خود بی‌تغییر ماند و در قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد.
کف متزلزل برای دلار
دیروز دوشنبه ۲۰ دی ماه قیمت دلار در کانال جدید ۲۷ هزارتومانی به نوسان پرداخت. در ساعات اولیه شروع بازار نرخ ارز با کاهشی ۲۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه و در قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد. در ادامه روز این روند کاهشی تقریبا متوقف شد‌ و برخی از معامله‌گران با ارائه نرخ‌هایی نزدیک به همین رقم از ریزش دوباره قیمت دلار تا حدی جلوگیری کردند. گزارش‌های میدانی بازار ارز تهران از کمبود دلار در دست معامله‌گران خبر می‌دهد. اکثریت این افراد در همراهی با روند کاهشی اخیر نرخ ارز، سرمایه خود را به ریال تبدیل کرده و اکنون بیشتر نقش خریدار را بازی می‌کنند. اما نرخ‌های ارائه شده در جهت خرید اسکناس آمریکایی همچنان با اختلافی چشمگیر ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ فروش و در قیمت ۲۷ هزار تومان مطرح می‌شد.

این افراد با توجه به مساله ذکر شده می‌گویند ارائه نرخ‌های پایین برای خرید ارز توسط معامله‌گران خبر از تداوم انتظارات کاهشی برای بازار ارز دارد. اکثر معامله‌گران که در روند ریزشی اخیر دچار ضرر‌های قابل توجهی شده بودند حالا برای جلوگیری از ضرر‌های بیشتر اختلاف قیمت خرید و فروش خود را افزایش داده و به نوعی دست به عصا در حال معامله‌اند.

تلاش بازار در جهت ماندگاری نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی بی‌نتیجه نماند و در اواسط روز دوشنبه شاهد رشد ۲۰۰ تومانی قیمت دلار و رسیدن به محدوده قیمتی روز یکشنبه یعنی ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بودیم. به عقیده برخی از کارشناسان و با توجه به قیمت دیگر ارز‌های تاثیرگذار در کشور‌های همسایه این قیمت می‌تواند رقم قابل قبولی برای استراحت دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی باشد. این افراد با اشاره به این مساله که انتشار هر خبر مثبت دیگری از مذاکرات احیای برجام می‌تواند شوک فروش دیگری به بازار القا کرده و قیمت را کاهش دهد بر این باورند که جو بازار همچنان کاهشی است، اما این استراحت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان می‌تواند در راستای کاهش پله‌ای نرخ ارز و همچنین جلوگیری از حرکات هیجانی کاهشی یا افزایشی مفید باشد.

در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی پایان روز دوشنبه بعد از چند ساعت نوسان بالای کف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بدون اختلاف قیمت نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه بهار آزادی نیز در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه با افزایش اندک ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه در قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای جهانی نیز در روز دوشنبه ساعت ۲۰ به وقت تهران به ازای هر واحد اونس با قیمتی معادل ۱۷۹۵ دلار معامله شد.

بازار سهام در برزخ نااطمینانی به سر می‌‌‌برد. روز گذشته نیز ضعف نسبی تقاضا در مقایسه با عرضه سبب شد تا شاهد کاهش ۳۱/ ۰ درصدی میانگین وزنی قیمت در بازار سهام باشیم. به این ترتیب بازار سهام در روز ۲۰ دی ماه معاملات خود را با عقبگرد به سطح یک‌میلیون و ۳۳۲‌هزار واحدی پایان داد. بررسی روند معاملات در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که افزایش نااطمینانی در بازار سهام در کنار بی‌اعتمادی به حمایت‌های وعده داده شده سبب شده تمامی اخبار مثبت در بازار سهام با دیده تردید نگریسته شود. این در حالی است که در همین مدت بورسی‌ها وزن بسیار بالایی به اخبار منفی داده‌اند. تمامی اینها در شرایطی رخ داده که با نزدیک شدن به موعد ارسال گزارش‌ها بر تارنمای کدال، حالا بازار خود را برای تحلیل گزارش‌های ۹ ماهه آماده می‌کند. باور کارشناسان بر این است که به‌رغم فضای نامساعد در معاملات سهام، گزارش‌های بیشتر شرکت‌ها مناسب بوده و نمی‌توان از این بابت نگران بود. شاید انتظار برای به ثمر نشستن مذاکرات این تصور را به وجود آورده که کاهش ریسک در اقتصاد کلان می‌تواند بهای سهام در این بازار را تهدید کند و همسو با افت احتمالی قیمت ارز بهای سهام را هم کاهش دهد.
بورس‏‏‌بازی در باند نااطمینانی
بورس تهران روز گذشته را با افت بیش از ۴‌هزار واحدی شاخص اصلی سهام به پایان برد. در این روز کاهش ۳۱/ ۰درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها موجب شد نماگر اصلی بازار یک روز دیگر را نیز با عملکرد کاهشی به اتمام برساند. به موجب این امر عقبگرد شاخص در محدوده ۳/ ۱ میلیون واحدی، آن را به سطح یک‌میلیون و ۳۳۲‌هزار واحدی رساند. در این روز به‌رغم افزایش قابل‌توجه تقاضا در نمادهای خودرویی و بانکی بازار سهام که این روزها تحت‌تاثیر افزایش قابل‌توجه خوش‌بینی به حصول توافق بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رخ می‌دهد، سایر نمادهای بازار به‌خصوص دلاری‌‌‌ها در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. همین امر سبب شد در روز گذشته در فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، شاهد عقبگرد قابل‌توجه نمادهای فعال در صنایع فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی باشیم. بر این اساس معاملات روز گذشته در بازار سهام در شرایطی خاتمه یافت که طی این روز ۳نماد «پارس»، «فملی» و «خودرو» بیشترین اثر منفی را بر افت شاخص بورس داشتند.

با این حال افت قیمت در معاملات بیستمین روز از دی ماه سال ۱۴۰۰ تنها به نمادهای بزرگ محدود نبود. بررسی روند تحرکات شاخص هموزن در خلال معاملات روز یاد شده حکایت از آن دارد که نمادهای کوچک بازار هم در طول معاملات این روز دست‌کمی از دلاری‌های بازار نداشتند. همین امر سبب شد در روزی که نماگر اصلی بورس به میزان ۳۱/ ۰درصد افت کرد، نماگر هموزن به همین میزان نسبت به‌روز گذشته کاهشی باشد. اینطور که به نظر می‌رسد این روزها، ایام فقط به کام خودرویی‌‌‌ها و بانکی‌هاست و به جز نمادهایی که می‌توانند احتمالا از قِبَل دستیابی به توافق هسته‌ای تازه سودی ببرند، سایر نمادها باید انتظار دست به دست شدن سهام در سطوح کاهشی را داشته یا حداقل تا روشن شدن فضای پیش رو از لحاظ قیمتی در جا بزنند. از این رو می‌توان اینطور نتیجه گرفت که حرکت بازار در روزهای اخیر و احتمالا در روزهای پیش رو به نوعی روی ریل نااطمینانی باشد.

  سهامداری در غبار
نگاهی به روند دادوستدها طی روزهای گذشته به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع بورس با هیچ متر و معیاری خوب نیست. از زمانی که شاخص کل از سقف تاریخی خود در محدوده ۱/ ۲ ‌میلیون واحدی عقب‌نشینی کرده تا امروز به جز روزهای پایانی مردادماه و ابتدای شهریور هیچ دوره‌ای در بازار نبوده که بتوان عنوان رونق را برای آن در نظر گرفت. از ابتدای سال‌جاری تاکنون به جز دوره یاد شده تقریبا به شکل بی‌وقفه‌ای شاهد کاهش ارزش معاملات خرد بوده‌ایم. به موازات این وضعیت خالص خرید حقیقی نیز در بیشتر ماه‌های سال منفی بوده و همین امر سبب شده تا در عمل بسیاری از فعالان خرد بازار سهام راه خود را به سمت بازارهای موازی کج کرده و بورس تهران را فعلا ترک کنند.

 بررسی‌ها حکایت از آن دارد که روز گذشته ارزش معاملات کل در بورس تهران ۳۲۳۹‌میلیارد تومان بوده که سهم معاملات خرد از آن تنها ۱۸۵۳‌میلیارد تومان است. این رقم در حالی به ثبت رسیده که دست به دست شدن سهام و افزایش تقاضا در نمادهای بانکی و خودرویی که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد رونق نسبی معاملات در این دو گروه را رقم زده است.

با این حال بررسی میزان خالص خرید از سوی فعالان حقیقی بازار حکایت از آن دارد که همچنان پول تازه را به این بازار سهام راهی نیست. بر این اساس معاملات روز گذشته در حالی خاتمه یافت که گروه فلزات اساسی شاهد خروج رقمی بالغ بر ۵۰میلیارد تومان از پول سرمایه‌گذاران حقیقی بود. این رقم بیشترین عدد به ثبت رسیده از خروج پول حقیقی در روز گذشته و از میان تمامی صنایع حاضر در بازار سهام بوده است. پس از این گروه صنایع محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی قرار داشتند که خروج پول حقیقی در آنها کمتر از ۳۰‌میلیارد تومان بود. بسیاری بر این باور هستند تا زمانی که جو بدبینی نسبت به زیان بورس از تجدید حیات برجام پا بر جا باشد بهبود شرایط در بازار سهام احتمال چندان قوی نخواهد داشت. در حال حاضر وضعیت بازار به نحوی است که در عمل تمامی اخبار منفی را با حساسیت بالایی دنبال می‌کند اما توجه چندانی به اخبار مثبت نخواهد داشت.

  بی اعتمادی به تدابیر
در حال حاضر بازار سهام در شرایطی همه روز معاملات خود را پی می‌گیرد که حجم بالای تدابیر اعلام شده برای حمایت موثر از بازار سهام تقریبا فاقد اثرات مشهود در این بازار بوده است و همین امر سبب شده فضای نااطمینانی در بازار تشدید شود و بسیاری از فعالان این بازار ترجیح به ترک این بازار بدهند. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، نه تنها وضعیت تولید و فروش در بیشتر شرکت‌ها بد نیست بلکه در مقایسه با سال گذشته از وضعیت بهتری نیز برخوردار است. هم‌اکنون ماه در حالی به میانه رسیده که ارائه گزارش‌های ماهانه در ابتدای این ماه در کنار نزدیک شدن به موعد ارائه گزارش‌های ۹ ماهه توانسته مسیر همواری را از لحاظ بنیادی پیش روی بازار قرار دهد. با این وجود شرایط روانی بازار به حدی نامساعد است که سرمایه‌گذاران در عمل هیچ توجهی به گزارش‌های بنیادی ندارند. در روز شنبه افت قابل‌توجه قیمت دلار به کانال ۲۷‌هزار تومانی در شرایطی روی داد که خبر بهبود وضعیت مذاکرات بسیاری را برای شنیدن خبر توافق در وین بین طرف‌های ایرانی و غربی آماده کرده بود. این در حالی است که روز گذشته عدم تغییر قیمت دلار در بازار آزاد در عمل هیچ اثر مثبتی بر قیمت سهام نداشت.

  در آینه ارقام
در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۳۱/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۳۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۰۷ سهم (۳۲‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۵ سهم (۶۳‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۵ نماد (۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۸۳‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۶ نماد بورسی (۵‌درصد) به ارزش ۹۰‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس کاهش۵۴/ ۰ ‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۲ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۳۳ سهم (۲۳‌درصد) مثبت و ۱۰۰ سهم (۷۰‌درصد) منفی بود. در این بازار ۶ نماد (۴‌درصد) صف خریدی به ۱۴‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۷ نماد فرابورسی (۵‌درصد) به ارزش ۲۹‌میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۴۱ نماد بود. در این میان ۳۷ سهم (۲۶‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۹ سهم (۶۳‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۳ نماد (۱۶‌درصد) صف خریدی به ارزش ۴۴‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۹ نماد (۴۲‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۹۳‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

در روزهای گذشته این بازار شاهد بهبود اوضاع معاملات و برداشته شدن صفوف فروش ناشی از انباشت عرضه بود. گفته می‌شود که برداشته شدن حجم مبنا از معاملات برخی از نمادها دلیل این امر بوده است.

 

دانش سرمایه ارکا به صورت همه روزه برای همراهان خود سهام ها و اخبارهای بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد.

منبع: سازمان بورس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما