اخبار های بورس 1400.10.18

بازار سهام در هفته گذشته شاهد بازگشت جو رکود و رخوت بود، تا جایی که با افت ۴/ ۲ درصدی شاخص بورس، ارزش معاملات خرد روزانه مجددا به کانال ۲‌هزار میلیارد تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. با این حال نگاهی به ترکیب عرضه و تقاضا و نیز حمایت نموداری شاخص کل در کانال ۳/ ۱‌ میلیون واحدی نشان می‌دهد که تشدید افت گسترده سهام از احتمال زیادی برخوردار نیست و اکثر صنایع با فشار فروش عمده‌‌‌ای مواجه نیستند.
بورس در اندیشه وین
در سمت مقابل اما فقدان انگیزه خریداران موجب شده نوسانات فرسایشی بازار در یک محدوده قیمتی مشخص ادامه یابد. به این ترتیب، با ثبت بازدهی در محدوده ۴‌درصد از ابتدای سال، پس از ثبت رکورد رویایی جهش ۱۵۵‌درصدی در سال ۹۹، بورس تهران این بار در قعر جدول سودآوری در بین دارایی‌‌‌های رقیب قرار گرفته است. در همین حال، نگاه اکثر فعالان بورس و سایر سرمایه‌گذاران به دور هشتم مذاکرات هسته‌‌‌ای در وین دوخته شده؛ جایی که خوش‌بینی‌ها به امکان حصول توافق و رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت افزایش یافته است. زمستان ۹۴ نیز تالار شیشه‌‌‌ای در وضعیتی مشابه قرار داشت و پس از حدود ۲ سال افت فرسایشی، خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی، نزول ارزش دادوستدها به کف دوساله و ناامیدی بورس‌‌‌بازان، با اجرایی شدن توافق برجام و منتفع شدن اقتصاد ایران از رفع تحریم‌ها، شاهد واکنش خلاف انتظار بورس در کوتاه‌مدت بودیم و شاخص کل در یک بازه زمانی ۳‌ماهه از اوایل دی ماه ۹۴ تا اوایل فروردین ۹۵ بیش از ۳۳‌درصد رشد کرد و یکی از بهترین دوره‌‌‌های رونق کوتاه‌مدت را به ثبت رساند. حالا باید دید آیا این تجربه شیرین بار دیگر تکرار می‌شود؟

  الگوی مذاکراتی بورس
در حالی که گمانه‌زنی از جریان مذاکرات احیای برجام به سمت مثبت سوق پیدا کرده، اهالی بازار سرمایه نیز در اندیشه ارزیابی نتایج توافق احتمالی بر وضعیت بورس هستند. تجربه مشابه این رویداد در گذشته به زمان آغاز اجرای برجام اولیه در اوایل زمستان ۹۴ بازمی‌گردد که از جهاتی با شرایط کنونی شباهت دارد. در آن زمان، بازار سهام پس از حدود دو سال افت فرسایشی ناشی از ترکیدن حباب قیمت‌ها بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست داده بود. علاوه بر این، بخش عمده پول حقیقی وارد شده در فاز رونق قبلی (نیمه دوم ۹۱ و ۹ ماه اول ۹۲) از بازار سهام خارج شده بود. همچنین ارزش معاملات روزانه به کف ۲ساله سوق یافته بود و امید فعالان بازار به احتمال رونق در کوتاه‌مدت به حداقل رسیده بود. در این فضا، اجرای توافق برجام که از مدت‌ها پیش نیز مدنظر بود، اعلام شد و اقتصاد ایران به طور رسمی وارد دوره انتفاع از رفع تحریم‌ها شد. واکنش کوتاه‌مدت بورس برخلاف انتظار بسیاری از سرمایه‌گذاران در آن زمان کاملا مثبت بود، تا جایی که شاخص کل در یک بازه زمانی ۳ماهه از اوایل دی ماه ۹۴ تا اوایل فروردین ۹۵ بیش از ۳۳‌درصد رشد کرد و یکی از بهترین دوره‌‌‌های رونق کوتاه‌مدت را به ثبت رساند. در حال حاضر نیز بورس تهران پس از ترکیدن حباب سال گذشته و از دست دادن بیش از یک‌سوم از ارزش خود و غلبه ناامیدی در میان سرمایه‌گذاران، در آستانه تحول سیاسی از جنس رفع تحریم‌ها قرار گرفته است. از این منظر، این امکان وجود دارد که برخلاف تصور اکثریت، اعلام توافق هسته‌ای زمینه را برای بهبود شرایط بازار به‌ویژه در صنایع کمتر مرتبط با نرخ ارز و گروه‌‌‌های مرتبط با کالاهای مصرفی و خدمات فراهم آورد؛ وضعیتی که در صورت تحقق می‌تواند در سطح شاخص کل هم زمینه‌ساز یک رالی کوتاه‌مدت باشد.

  به سمت یکسان‌سازی ارز؟
اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه از حذف نظام دو نرخی ارز در سال آینده خبر داده است. همزمان، افزایش ۷‌درصدی نرخ ارز در سامانه نیما و ورود به کانال ۲۵‌هزار تومان و کاهش حدود ۷‌درصدی دلار در بازار آزاد و ورود به کانال ۲۸‌هزار تومان موجب شده احتمال تحقق این وعده در ماه‌‌‌های آتی قوت گیرد. در همین حال، قیمت فروش دلار در سامانه سنا در محدوده ۲۷‌هزار تومان است که می‌تواند به عنوان یک هدف میانه برای تحقق ارز تک نرخی مدنظر باشد. نکته جالب توجه این است که همگام با افزایش نرخ سامانه نیما، قیمت ارز آزاد در مسیر کاهشی قرار گرفته که بار دیگر اصول مبرهن علم اقتصاد مبنی بر آثار مثبت حذف سیاست‌های دستوری بر تعدیل قیمت‌های غیررسمی و کاهش جذابیت بازار سیاه را یادآور می‌شود.

در این شرایط، امکان گشایش اقتصادی از ناحیه مذاکرات سیاسی در کنار بالا بودن قیمت‌های نفت و مشتقات انرژی در سطح جهان موجب می‌شود تا امکان حفظ ثبات ارزش ریال در افق سال آینده برای سیاستگذاران اقتصادی به‌رغم مشکلات دیگر شامل کسری بودجه و رشد نقدینگی و… کار دشواری نباشد. از منظر بازار سرمایه نیز هرچند تعدیل انتظارات تورمی و ایجاد چشم‌‌‌انداز ثبات ارزی در نگاه اول برای سودآوری صادرکنندگان بزرگ و کالامحور پیام مثبتی ندارد اما به باور برخی کارشناسان، رشد ۱۰‌درصدی نرخ ارز در سامانه نیما از سطوح کنونی در کنار حذف هزینه‌‌‌های مرتبط با تحریم در حوزه صادرات و حمل‌ونقل کالاها می‌تواند منجر به محافظت از حاشیه سود فعلی شرکت‌ها در سال آینده با فرض ثبات سایر متغیرها شود.

  زمانی برای تعدیل دامنه نوسان
یکی از معضلات دیرینه معامله‌گران در بورس تهران که حدود ۲دهه پابرجا بوده عبارت از تشکیل صف‌های خرید و فروش یعنی انباشت تقاضا در دو انتهای محدوده نوسان به صورت روزانه و نیز وجود مفهومی به نام حجم مبنا برای تعیین قیمت پایانی سهام است. پدیده صف‌نشینی، علاوه بر اختلال مهمی که در روند عادی معاملات ایجاد می‌کند، تبدیل به محملی برای تشدید احساس‌محوری در تصمیم‌گیری و کمرنگ شدن نقش تحلیل‌گری مالی و تقویت شایعه‌پردازی و سفته‌بازی بر سهام کوچک‌تر می‌شود. به این ترتیب، به هنگام تشکیل صف‌‌‌های خرید، سرمایه‌گذاران بعضا بدون داشتن تحلیل دقیق از اوضاع و شرایط شرکت‌ها به صف‌‌‌ تقاضا می‌پیوندند. در صف‌های فروش نیز سرمایه‌گذاران از ترس قفل شدن معاملات و افت بیشتر قیمت، درخواست خود را در صف قرار می‌دهند و خریداران هم با درگیر شدن در نوعی ترس روانی برای تصمیم‌گیری، عقب نشسته و در نهایت همین دینامیسم منجر به تشدید روند نزولی می‌شود. در ادوار مختلف، هیات‌مدیره و روسای وقت سازمان بورس تلاش‌های اولیه برای تعدیل دامنه نوسان و حجم مبنا به خرج داده‌اند که البته هیچ‌گاه به یک اقدام منسجم و معنادار در عمل تبدیل نشده است. در روزهای اخیر، بار دیگر شایعاتی مبنی بر افزایش تدریجی یک‌درصدی در دامنه نوسان شنیده می‌شود.

براین اساس، در گام اول گفته شده دامنه نوسان روزانه به مثبت و منفی ۶درصد خواهد رسید. امید است با پیگیری شجاعانه این تصمیم و تسری آن به سمت اعمال دامنه‌های بزرگ‌تر، یکی از معضلات دیرینه بازار سهام ایران در زمینه معاملات و جهت‌دهی به رفتار سرمایه‌گذاران برطرف شود تا از این رهگذر، گامی مهم از منظر تطبیق مقررات حاکم بر معاملات بورس تهران به سمت استانداردهای بین‌المللی برداشته شود.

 

تالار سیمان بورس‌کالای ایران امروز میزبان عرضه یک‌میلیون و ۵۸‌هزار تن انواع سیمان تیپ‌یک و دو از سوی ٦٥شرکت است. از نکات قابل‌توجه عرضه‌های امروز، افزایش ۴۷‌هزار و ۳۹۶تنی حجم عرضه‌هاست. حجم افزایش عرضه‌‌‌های هفتگی سیمان در بورس‌کالا نسبت به مدت مشابه ماه قبل چندان برجسته نیست؛ ولی همین داده به بازار این سیگنال را مخابره می‌کند که حجم عرضه واقعی در سطوح متعادلی قرار دارد و بهتر است نگرانی‌های روانی به بازار تزریق نشود.
به گزارش «کالاخبر»، ۹۵۱‌هزار و ۵۸۴تن از عرضه سیمان از نوع (پرتلند) تیپ۲، ۵۳‌هزار و ۶۰۰تن از نوع سیمان تیپ۱-۳۲۵، ۴۴‌هزار تن از نوع سیمان تیپ۱-۴۲۵ و ۹‌هزار تن از نوع سیمان تیپ۱-۵۲۵ خواهد بود. شرکت‌های سیمانی که امروز عرضه خواهند داشت، به ترتیب بالاترین حجم عرضه شامل شرکت‌های سیمان تهران، آبیک، هرمزگان، سپاهان، شاهرود، ساوه، مازندران، خزر، هگمتان، اصفهان، شرق، صنایع سیمان سامان غرب، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، بجنورد، نایین، ایلام، فارس‌نو، داراب، ممتازان کرمان، پیوند گلستان، مجتمع سیمان غرب آسیا، کرمان، خوزستان، زاوه تربت، فیروزکوه، صنایع سیمان گیلان سبز، صنایع سیمان شهرکرد، نیزار قم و شمال هستند.

شرکت‌های سیمان منددشتی، عمران انارک، صوفیان، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان نهاوند، دشتستان، قائن، جوین، غرب، آذرآبادگان خوی، باقران، دورود، آرتای اردبیل، اردستان، زنجان، ارومیه و خمسه و همچنین کارخانه‌های لامرد، توسعه‌گستر هلال خاورمیانه فارس، ساروج اصفهان، لار سبزوار، کویر کاشان، زابل، خاش، خاکستری نیریز، کردستان، کاوان بوکان، بین‌المللی ساروج بوشهر، سپهر قیر و کارزین، کارون، توسعه ماهان کرمان، استهبان، یاسوج، قشم و آباده نیز محصولات خود را روی تابلو می‌برند. گستردگی شرکت‌های عرضه‌‌‌کننده حکایت از آن دارد که اوضاع عرضه‌‌‌کنندگان و تنوع آنها از جذابیت زیادی برخوردار است و می‌‌‌توان به دورنمای آن امیدوار بود؛ یعنی حجم و تنوع عرضه‌‌‌ها اعتمادآفرین است.

معاملات ۲۴ میلیون تنی در بورس‌کالا
از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس‌کالا که به تاریخ ۹ خردادماه برمی‌گردد، در مجموع ۳۰میلیون و ۱۸۰‌هزار تن سیمان در بورس عرضه شده و ۲۴میلیون و ۵۷۳‌هزار تن به ارزش بیش از ۷/ ۱۱‌هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است. به گواه آمار با عرضه‌های مستمر و پرحجم شرکت‌های سیمانی در بورس‌کالا، شاهد ثبات قیمت این محصول در سراسر کشور هستیم. کما اینکه سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز اخیرا با اظهار اینکه در بازار سیمان شاهد ثبات هستیم، گفت: در یک ماه ابتدایی عرضه کل سیمان در بورس هر پاکت سیمان به ۲۵‌هزار تومان کاهش یافت. بهای سیمان به دلیل شایعه قطعی گاز طی یکی دو هفته به بیش از ۲۶‌هزار تومان افزایش پیدا کرد؛ اما دوباره به قیمت ۲۵‌هزار تومان بازگشت.

پس از انتشار صورت‌جلسه‌های جلسات ماه دسامبر مقامات فدرال رزرو، بازارهای جهانی دچار نوسانات شدیدی شدند. با شکست مقاومت ۱۸۰۰ دلار در طلا، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که قیمت این فلز ارزشمند به محدوده ۱۸۵۰ دلار ورود کند، با شروع سال جدید میلادی و در نخستین روز معاملاتی، چکش سنگینی از سوی فروشندگان بر سر طلا اصابت کرد. این موضوع باعث شد طلا دوباره تا مرز حمایت ۱۸۰۰ دلار بازگردد و بالاخره طلا و نقره به زیر این حمایت کشیده شد. در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین نتوانست خود را بالای حمایت حیاتی ۴۵۵۰۰ دلار نگه دارد و با فشار فروش بیشتری مواجه شد. فشار فروش بیت‌کوین را تا نزدیک مرز ۴۰ هزار دلار پایین کشید و در دیگر رمزارزها نیز فشار فروش سنگینی ایجاد کرد. در بازار رمزارزها ترس شدیدی بر معامله‌گران غالب شده است. شاخص ترس و طمع بازار رمزارزها به پایین‌ترین سطح خود از جولای سال گذشته رسید. در جولای سال ۲۰۲۱، این شاخص حتی به عدد ۱۹ هم رسید، اما طی ریزش‌های اخیر پا را از این عدد فراتر گذاشته و به عدد ۱۵ رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران به‌شدت نسبت به آینده بازار بدبین هستند و این موضوع می‌تواند به خروج بیشتر سرمایه از بازار بینجامد.

درحال حاضر تحلیلگران بازار رمزارزها چشم‌انتظار افزایش اهرم‌ها در این بازار هستند. افزایش اهرم در بازار رمزارزها به آن معنی است که میزان ریسک سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی می‌توان نتیجه گرفت که دیدگاه‌ها نسبت به آینده بازار درحال تغییر است. برای اندازه‌گیری میزان اهرم استفاده شده در بازار رمزارزها می‌توان از شاخص OI کمک گرفت. شاخص OI نشان‌دهنده تعداد قراردادهای باز در بازار آتی رمزارزها و افزایش آن به معنی افزایش میزان معاملات در بازار آتی رمزارزها است.

همزمان با کاهش قیمت بیت‌کوین و اتریوم، رمزارزهای مربوط به پروژه‌های لایه اول یا بلاک‌چین‌های اصلی افزایش قیمت پیدا کرد. پول خارج شده از دیگر بخش‌های بازار رمزارزها به سمت این گروه از بازار حرکت کرد و رمزارزهایی همانند ONE، FTM و NEAR مقصد این قدرت خرید بودند.

شرکت هنگ‌کنگی Babel که در حوزه ابزار بدهی بیت‌کوینی فعال است در روزنامه خود نوشت که بیت‌کوین مغلوب «رالی بابانوئلی» بازار سهام آمریکا شده است. به عقیده این روزنامه ممنوعیت معامله رمزارزها در چین که در ۳۱ دسامبر سال گذشته اجرایی شد موجب توقف سرویس‌دهی سامانه‌های معاملاتی این کشور به معامله‌گران رمزارزها شد و به همین جهت ورود پول به این بازار کندتر شد. این کندی ورود سرمایه به بازار خود یکی از علل کاهش حجم معاملات و در نتیجه ریزش بیت‌کوین بوده است.

بازار طلا هم به‌شدت تحت فشار صورت جلسات منتشر شده فدرال رزرو قرار گرفت. در صورت‌جلسات این سازمان صحبت‌های سختگیرانه‌تری در خصوص سیاست‌های ضد تورمی دیده می‌شود. براساس صورت‌‌جلسات منتشر شده، ظاهرا فدرال رزرو قصد دارد زودتر از آنچه همه پیش‌بینی می‌کنند سیاست افزایش نرخ بهره را آغاز کند و همچنین قصد دارد ترازنامه خود را کاهش دهد. از آنجا که اوراق بدهی آمریکا رقیب دیرین و کم‌ریسک‌‌تر طلا به‌شمار می‌روند، بازار طلا با شوک عرضه مواجه شده است. چراکه در صورتی که انتظار بازدهی اوراق خزانه نسبت به طلا بیشتر شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا از اوراق بدهی آمریکا که ریسک کمتری نسبت به طلا دارد برای پوشش ریسک‌های خود استفاده کنند.

انتشار این صورت‌جلسات فقط بازار طلا را تحت تاثیر قرار نداد. بازار رمزارزها هم با فشار فروش مواجه شد و طی ۲۴ ساعت ۵/ ۸درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۷/ ۲ تریلیون دلار رسید. در عرض چند ساعت در این بازار حدود ۲۰۰ میلیون دلار پوزیشن خرید (لانگ) لیکویید شد. در بازار سهام نیز شاهد افزایش فشار فروش بودیم و سهام شرکت‌های تکنولوژی‌محور شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت. این موضوع باعث شد شاخص نزدک با ۳ درصد افت ارزش، بیشترین ریزش خود را از ماه فوریه سال گذشته تاکنون تجربه کند.

روز جمعه، گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا نیز منتشر می‌شود(در زمان نگارش این متن هنوز منتشر نشده است). نتیجه این گزارش می‌تواند تصمیمات آتی فدرال رزرو را روشن‌تر کند و این موضوع به‌شدت تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش نرخ بهره ممکن است بیت‌کوین و طلا قیمت‌های پایین‌تری را نیز مشاهده کنند. یکی از تحلیلگران بلومبرگ معتقد است که در صورت افزایش نرخ بهره، قیمت ۳۰ هزار دلار برای بیت‌کوین و ۲هزار دلار برای اتریوم دور از انتظار نیست، اما باید منتظر بود و دید که حجم معاملات و ورود پول به بازار چگونه رقم خواهد خورد.

 

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته افت ۴/ ۲‌درصدی را تجربه کرد و نتوانست کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی را بازپس بگیرد. نزول هفته گذشته هرچند در نظر‌سنجی قبلی پیش‌بینی نمی‌شد اما دو دستگی بین اظهارنظر‌ها گویای وضعیت تردید و عدم‌اطمینان نسبت به آینده بود. همزمان با افت شاخص کل، خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی بار دیگر شدت گرفت و ارزش معاملات خرد سهام نیز کاهش یافت.

هرچند به نظر می‌رسید بسیاری از سهامداران حقیقی با انتظار بازگشت سرمایه خود، فعالیت خود در بازار سهام را در هر دو سمت عرضه و تقاضا محدود کرده باشند، اما بالاخره بخش عمده‌ای از آنها نیز عطای سهامداری در بورس را به لقایش بخشیدند. نگاهی به روند شاخص بورس پرده از این ابهامات و تردید‌ها برمی‌دارد. سال قبل نیز در همین روزها که مصادف با تایید نتایج انتخابات آمریکا نیز بود، نماگر اصلی بازار در همین محدوده بود. این درجا زدن شاخص، سبب ناامید کردن بسیاری از سهامدارانی که حتی دید میان‌مدت نسبت به سهام خود داشتند، شده است. از این رو بسیاری از حرفه‌ای‌تر‌های بازار معاملات سهام را با ناامیدی و ابهام به نظاره نشسته‌اند. دلایل این وضعیت البته متعدد هستند اما شاید مهم‌ترین آنها عدم‌مشخص بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک متغیراساسی در عرصه سیاسی و اقتصادی است. نه به این معنا که مشخص شدن نتایج آن بتواند دو مسیر کاملا متفاوت برای بازار رقم بزند بلکه به این معنی که یک متغیر اساسی همچون نتیجه مذاکرات مبهم است و بسیاری که از سهامداران در یک‌سال‌ونیم اخیر خسته و بی‌حوصله شده‌اند، ترجیح می‌دهند در فضای مشخص‌تری در بازار به فعالیت بپردازند. شاید همین امر موجب شده است که حالا پیش‌بینی روند قیمت عمومی سهام در هفته جاری مبهم‌تر باشد. بر همین اساس غالب کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. باید دید آیا روند فرسایشی بورس تهران در هجدهمین ماه پس از آغاز ریزش قیمت سهام نیز ادامه پیدا می‌کند؟

  کارشناسان چه می‌‌‌گویند؟

صعودی: 34‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص بورس را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. برخی قیمت جذاب سهام بعد از یک افت ممتد و برخی اخبار مثبت از ناحیه مذاکرات هسته‌ای را عامل بازگشت و احیای تقاضا به بازار سهام عنوان می‌کنند. به اعتقاد این افراد با بازگشت احتمالی به برجام یا هر نوع توافق دیگری و به طور کلی با حرکت به سمت رفع تحریم‌ها، کانال‌‌‌های نقل و انتقال ارز و مبادلات تجاری مجددا برقرار خواهد شد و این امر می‌تواند محرک وضعیت اقتصاد کشور باشد. این احیا در وضعیت اقتصاد کشور با اصلاح چشمگیری در نرخ ارز به دلیل سطح نقدینگی موجود در اقتصاد کشور همراه نخواهد بود و این موضوع ریسک عرضه در بازار سهام را به طور قابل ملاحظه‌ای تخفیف می‌دهد و از سمت دیگر باید توجه داشت بازار سهام، ریسک اصلاح نرخ ارز را در یک سال گذشته به دفعات پیش‌خور کرده است. برخی تحلیل‌های نموداری نیز منعکس‌کننده از سرگرفتن روند صعودی قیمت سهام و واکنش شاخص به سطح کانال یک‌میلیون و 300‌هزار واحدی است. همچنین وضعیت بازارهای جهانی و حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز نیز مدنظر سهامداران است، روندی که می‌تواند رشد قیمت سهام را به دنبال داشته باشد.

کم‌نوسان: 36‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص بورس را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان معتقدند به‌رغم ارزنده بودن بسیاری از سهام در قیمت‌های کنونی و پتانسیل جذب نقدینگی به بورس، ابهامات زیادی در بازار وجود دارد که مانع از افزایش تقاضا در بازار سهام می‌شود. مهم‌ترین این موضوعات می‌تواند نتایج مذاکرات هسته‌ای باشد که هر روز خبر متفاوتی از سمت‌وسوی آن منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد تا زمان رسیدن به یک نتیجه مشخص بسیاری از سهامداران در انتظار اثرگذاری این موضوع در وضعیت بازار در کوتاه‌مدت باشند که خود نوعی تعویق تقاضا در بین سهامداران را به وجود خواهد آورد. همچنین ابهاماتی از جمله ابهام در نرخ بهره و بودجه نیز در محدود کردن تقاضا موثر است. از نگاه این دسته از تحلیلگران تا نهایی نشدن نتیجه مذاکرات، روند کم‌نوسان بازار سهام ادامه‌‌‌دار است

نزولی: 30‌درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام را نزولی عنوان می‌کنند. به اعتقاد این افراد هیجان ناشی از مسیر نزولی بورس بالاست. حالا سهامداران به قدری از احیای وضعیت بورس ناامید شده‌اند که هیچ عامل بنیادی و متغیر اثرگذار نیز نمی‌تواند آنها را دوباره به سمت سهامداری بکشد، روندی که با افزایش عرضه‌ها در پایان هفته نیز خود را نشان داد. از سوی دیگر انتظار اصلاح نرخ ارز و تورم در اقتصاد کشور به وجود آمده است که می‌تواند موجب افزایش عرضه در بورس تهران در کوتاه‌مدت شود چراکه بسیاری از سهام به پشتوانه همین نرخ تورم و ارز صعود قابل‌توجهی به ثبت رسانده‌اند.

 

نیمه دی‌‌‌ماه فرارسید و در حالی که شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته صعودی، مجددا وارد مسیر کاهشی شد و ۴/ ۲‌ درصد از ارتفاع خود را از دست داد، سهامداران خرد برای نوزدهمین هفته متوالی راه خروج از گردونه معاملات سهام را در پیش گرفتند و مالکیت ۱۳۲۲ میلیارد تومان دیگر از سهم‌‌‌های موجود در پرتفوی خود را به معامله‌‌‌گران حقوقی بورس تهران سپردند.
در مجموع این ۱۹ هفته، سهامی به ارزش ۲۳‌هزار و ۲۹۳‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شده‌‌‌اند. به عبارتی یک‌چهارم پول‌‌‌های خرد وارد شده به تالار شیشه‌‌‌ای در ۵ ماه نخست سال ۹۹، در حدود ۵ ماه گذشته از بازار خارج شده‌‌‌اند. فرسایشی شدن ریزش‌‌‌های بی‌‌‌پایان بورس و نبود برنامه برای احیای بازار از سوی سیاستگذاران در کنار ناامیدی از آینده این بازار سبب شده تا فرار سرمایه‌‌‌ها از بورس ادامه پیدا کند.

نگاهی کوتاه به روزهای هفته
در نخستین روز هفته‌‌‌ای که گذشت همزمان با افت ۳۳/ ۱ درصدی شاخص کل، شاهد خروج ۳۷۵‌میلیارد و ۴۸۵‌میلیون تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام بودیم. بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در این روز از فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رقم خورد و تنها انبوه‌‌‌سازان شاهد ورود سرمایه‌‌‌های خرد بودند. روز یکشنبه اما با وجود رشد ۰۲/ ۰ درصدی شاخص کل، خروج سهامداران حقیقی ادامه پیدا کرد و شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۸۱‌میلیارد و ۹۰۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. فلزی‌‌‌ها باز هم در معرض بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند و در آن‌سوی بازار شاهد ورود سرمایه‌‌‌های خرد به ۱۰ گروه بورسی بودیم. در روز دوشنبه شاخص کل ۲/ ۰درصد از ارتفاع خود را از دست داد و خالص فروش حقیقی‌‌‌ها نیز ۱۷۷‌میلیارد و ۶۰۵‌میلیون تومان برآورد شد. دو گروه فلزات اساسی و خودرو با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد در این روز مواجه شدند و دارویی‌‌‌ها در صدر لیست خرد این دسته از معامله‌‌‌گران جای گرفتند. طی دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه افت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای به حدود یک‌درصد رسید و به موازات آن با شتاب گرفتن خروج حقیقی‌‌‌ها، خالص فروش این دسته از بازیگران بورسی به ۳۴۸‌میلیارد و ۹۰۸‌میلیون تومان رسید. حقیقی‌‌‌ها در این روز بیشترین خروج را از سه صنعت فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی رقم زدند و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را در اولویت نخست خود برای ورود قرار دادند. در روز پایانی هفته گذشته باز هم نوسان شاخص کل محدود شد و این نماگر پس از رفت و برگشت صبحگاهی به رشد ۰۲/ ۰ ‌درصدی بسنده کرد و حقیقی‌‌‌ها ۲۳۷‌میلیارد و ۹۵۴‌میلیون تومان از سهام خود را به سهامداران عمده سپردند و باز هم فلزی‌‌‌ها در صدر لیست خروج سهامداران خرد جای گرفتند.

عملکرد بازیگران در صنایع بورسی
بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در هفته دوم زمستان، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، تنها ۷ گروه موردتوجه حقیقی‌‌‌ها واقع شدند و در مقابل شاهد خروج سرمایه‌‌‌های خرد از ۳۲ گروه معاملاتی بودیم. در این میان گروه‌‌‌های بزرگ اعم از دلاری و ریالی در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۹۰‌میلیارد و ۸۶۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی اشاره کرد. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در هفته‌‌‌ای که گذشت شرایط مشابهی را تجربه کردند و با خروج ۱۷۰‌میلیارد و ۹۰۵‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. دو گروه بزرگ ریالی یعنی بانک و خودرو نیز با وجود چشم‌‌‌انداز مثبت برجامی، با فرار سرمایه‌‌‌های خرد روبه‌رو شدند. به این ترتیب خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در سهام بانکی ۱۴۳‌میلیارد و ۹۹۶‌میلیون تومان برآورد شد و در میان خودرویی‌‌‌ها نیز شاهد جابه‌‌‌جایی ۱۱۸‌میلیارد و ۴۵۵‌میلیون تومانی سهامداران خرد بودیم. در ادامه نیز دو گروه بزرگ کامودیتی‌‌‌محور یعنی فرآورده‌‌‌های نفتی و کانه‌‌‌های فلزی در اولویت‌‌‌های بعدی سهامداران حقیقی برای فروش قرار گرفتند.

در پیش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌‎نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌، حکم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توسط رئیس‌جمهوری صادر خواهد شد. این موضوع حکایت از ارتقای جایگاه بازار سرمایه و بورس دارد و رئیس سازمان یا نماینده او در شورای‌عالی پول، عضو خواهد شد. همچنین اگر این پیش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌نویس مصوب شود، رئیس سازمان بورس در جلسات هیات‌دولت که مرتبط با بازار سرمایه است، شرکت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌کند. ارتقای شفافیت و انتشار صورت‌های مالی خود سازمان و انتشار درخواست‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها و مجوزهای صادره از سوی سازمان هم از نکات دیگر مثبت در پیش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌‎نویس‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های اصلاح قانون بازار اوراق بهادار است که ارتقای سواد مالی نیز در این قانون دیده و تکلیف شده است.

در هفته‌ای که گذشت دلار مرز مهمی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار که از ابتدای هفته گذشته روند کاهشی نسبتا پر شیبی را شروع کرده بود، در روز‌های آخر هفته نیز با ادامه انتشار اخبار مثبت حول محور مذاکرات هسته‌ای به ریزش خود ادامه داد و مرز روانی ۲۹ هزار تومانی را به‌طور کامل از دست داد، به نحوی که در آخرین روز معاملات هفته گذشته تا سطح ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافت. پرسش کلیدی این است که آیا دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی باقی خواهد ماند؟ اخبار مثبت وین باعث شده دلار دو کانال پایین بیاید، اگر این روند در این هفته نیز تداوم داشته باشد، احتمالا دلار در این کانال نوسان می‌کند. اما اگر اظهارنظرها درباره مذاکرات تغییر کند، این وضعیت شرایط را برای بازگشت دلار به کانال بالاتر فراهم می‌کند. در حال حاضر، مجموعه اخبار نشان می‌دهد که مسیر مذاکرات رو به جلو بوده است.
16 copy

بازار ارز که در روز‌های آغازین هفته گذشته در تب و تاب شکست کف حمایت ۳۰ هزار تومانی بود، با انتشار اخبار مثبت از محل نشست هسته‌ای ایران و 1+4 با ریزش قیمتی و کانال‌شکنی مواجه شد. قیمت دلار در سراشیبی هفته گذشته طی ۴ حرکت پله‌ای به سمت شکستن مرز حمایت ۲۹ هزار تومانی حرکت کرد: پله اول افت قیمت از 30 هزار تا حدود 29 هزار و 800 تومان ثبت شد. دلار در پله‌های دوم و سوم به ترتیب به رقم 29 هزار و 400 و 29 هزار و 300 تومان رسید. آخرین پله که برای معامله‌گران اهمیت بیشتری داشت، از دست رفتن مرز روانی 29 هزار تومانی و ثبت قیمت 28 هزار و 700 تومان بود. البته در اواسط هفته گذشته و در معاملات روز دوشنبه ۱۳ دی ماه قیمت این اسکناس آمریکایی برای ساعاتی به زیر ۲۹ هزار تومان هم رسیده بود که معامله‌گران در برابر این حرکت کاهشی مقاومت شدیدی نشان داده و نرخ دلار را تا قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان برای پایان آن روز افزایش دادند. اما با انتشار پیاپی اخبار مثبت از وین، محل مذاکرات هسته‌ای برجام، دست معامله‌گران افزایشی در جلوگیری از روند کاهشی ایجاد شده کوتاه ماند و در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه دلار مرز حمایت ۲۹ هزار تومانی را از دست داد و در قیمت ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

کارشناسان بازار ارز درباره ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی نظرات گوناگونی داشتند. عده‌ای ‌قیمت دلار را در این کانال به واسطه حال و هوای فضای رسانه‌ها دانسته و بر این باورند که حضور دلار در این کانال می‌تواند بسیار شکننده باشد، به صورتی که با انتشار اخبار جدید مثبت یا منفی از فضای مذاکرات هسته‌ای در روز‌های آینده قیمت دلار می‌تواند دوباره افزایش یا کاهش داشته باشد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز معتقدند کانال ۲۸ هزار تومانی می‌تواند محل استراحت جدید قیمت دلار باشد، این افراد با اشاره به این نکته که میانگین نسبی قیمت دلار کاهش یافته و نرخ تعادل بازار ارز کانال جدید ۲۸ هزار تومانی است، همچنان بر این باورند که کانال ۳۰ و 29 هزار تومانی دیگر نرخ تعادل بازار نیست و قیمت این ارز می‌تواند برای مدتی در کانال جدید توقف کند تا شرایط بازار برای ادامه روند ریزش کشش مورد نیاز را پیدا کند. بازار ارز قیمت را در کانال 28 آغاز خواهد کرد و با توجه به اخبار وین، کانال خود را خواهد شناخت. اخبار منتشر شده در روز‌های پایانی هفته گذشته تاثیر بسزایی در از دست رفتن حمایت ۲۹ هزار تومانی قیمت دلار داشت. در ساعات پایانی روز سه‌شنبه گذشته بود که خبرگزاری عرب‌نیوز با انتشار مطلبی تحت عنوان علاقه انگلیس به احیای کامل برجام، انتظارات جامعه و بازار را نسبت به حصول توافق جدید افزایش داد. این خبر به نقل از سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس می‌گفت: انگلیس می‌خواهد با حسن‌نیت کامل با ایران تعامل داشته باشد. در دیپلماتیک باز بوده اما زمان برای حصول توافق رو به اتمام است. همچنین رویترز به نقل از این سخنگو نوشت که انگلستان می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات وین به احیای کامل برجام منتهی شود.  در ادامه همان‌ روز سه‌شنبه بود که برخی منابع خبری در وین مدعی شدند سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به وین، حاوی یک پیام مهم است و آن پیام مهم این است که مرحله راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین آغاز شده است. این منابع آگاه که خبر از علاقه طرفین اروپایی به گزینه توافق موقت به دلیل طولانی بودن مراحل راستی‌آزمایی می‌دادند اضافه کردند که تیم مذاکره‌کننده ایرانی به‌شدت با پیشنهاد توافق موقت مخالفت کرده و برای خروج از بن‌بست مرحله راستی‌آزمایی، خواستار حضور هیات کره‌ای در وین جهت آغاز مذاکرات محتوایی و فنی لغو تحریم‌ها شده است.  اما فضای رسانه‌ای تعطیلات آخر هفته با مطالب بالا تمام نشده و در روز چهارشنبه گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری تلفنی با خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری از جانب دولت آمریکا نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران افزود: مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران در وین پیشرفت اندکی را نشان داده است و ایالات‌متحده امیدوار است که در این هفته هم روند پیشرفت ادامه داشته باشد. وی همچنین افزود: رفع تحریم‌ها در گرو گام‌های هسته‌ای خواهد بود که ایران باید بردارد، اگر بخواهیم به یک پایبندی متقابل در برجام برسیم، این واقعا در قلب مذاکراتی هست که در حال حاضر در وین در حال انجام است. سکه امامی هم که در هفته گذشته توانسته بود مرز حمایت ۱۳ میلیون تومانی خود را بشکند در روز‌های پایانی هفته گذشته با نوسان زیر این سقف جدید با قیمتی معادل ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گذاری ایران : اینکه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و بعد از چند روز ۱۰ بند بورسی از سوی دولت تصویب می‌شود، نشان می‌دهد که نظام برنامه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ریزی در دولت مخدوش است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر دولت قصد داشت چنین اصلاحاتی انجام دهد، چرا در لایحه نیاورده بود؟ قطعا این ۱۰ بند، اتفاق مهمی برای بازار سرمایه است اما ارائه آن بعد از لایحه سیگنالی مثبتی به بازار نمی‌دهد. از طرف دیگر برخی بندها برای اجرا حتما باید در بودجه آورده و به آن عمل شود، بنابراین حتما باید جزو مصوبات بودجه در نظر گرفته شود و پس از آن اراده‌ای برای اجرای آن وجود داشته باشد، چراکه گفتار درمانی برای بهبود وضعیت بورس کافی نیست.

بورس، دلار و مذاکره یک‌طرف شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجتماعی توییتر هستند و از قضا بازار تقریبا کسادی هم در توییتر دارند، اما سوژه داغ جمعه اهالی توییتر و اینستاگرام که همه طیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پوشش داد، چلوکباب و نان و پنیر و انگور و البته سفر شمال بود. ماجرا از صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های امام جمعه مشهد شروع شد. او با نگاهی به گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دور، بیان کرده بود که آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ درحالی‌که امروز یک کارگر با یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد.
این صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث شد که کاربران توییتر فارسی با هر گرایشی نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند و از آن سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طنز و انتقادی بسازند. در این میان برخی از کاربران هم به صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سال‌های پیش او درباره خوردن اشکنه اشاره می‌کردند‌ که گفته بود «اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوده است.‌» و در ادامه این بحث‌ها در اینستاگرام و توییتر خیلی از کاربران صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته او را لیست کرده بودند و در صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بازنشر می‌کردند، اما زیر ذره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بین رفتن این اظهارنظرها در جمع بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به همین جاها ختم نشد. آنها به صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش یکی از مسوولان که بیان کرده بود «وضعیت مردم در مقایسه با ابتدای انقلاب بهتر است و سطح رفاه مردم بالاتر از آن دوران است، اکنون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم با پیش‌آمدن هر تعطیلی، مردم برای عزیمت به گردشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در شمال کشور صف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند که اینها نشان از سطح رفاه در کشور است» اشاره می‌کردند. نگاه انتقادی در رابطه با این سوژه این بود که خیلی از کاربران حتی جوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نوجوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال در توییتر به این مساله می‌پرداختند که برخی از مسوولان گویا در جریان نیستند که هر فرد تلفن‌همراه هوشمند و اینترنت در دسترس دارد و با یک جست‌وجوی ساده می‌تواند متوجه بهبود یا عدم‌بهبود شرایط حالا نسبت به گذشته بشود، بلکه فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند همچنان در دوران بدون اینترنت و تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریم و هرچه که از تریبون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، قابل‌باور است. این بحث‌ها در کنار وجود سم و فلزات سنگین در برخی از محصولات کشاورزی و برگشت‌خوردن آنها از کشور‌هایی که این محصولات به آنها صادر شده بوده است، دست به‌دست هم داده بود که مقایسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هم در این حوزه شکل بگیرد.

نوشته پدرام سلطانی، فعال اقتصادی در توییتر خود و در این رابطه مبنی‌بر اینکه «وزارت جهادکشاورزی بالا‌بودن سموم و فلزات سنگین را در برخی محصولات کشاورزی پذیرفته و تکلیف کرده که برای صادرات باید «گواهی سلامت» دریافت شود، اما برای فروش در بازار داخلی گواهی سلامت صادر نمی‌شود، هیچ سازوکاری هم درنظر گرفته نشده است.‌» او در ادامه توییت خود نوشت که «گویا همان «گواهی فوت» کفایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.‌» و باعث شد که کاربران به این موضوع حساس شوند و این پرسش را در ادامه روز از مسوولان کشور و ائمه جمعه بپرسند که چرا در چنین مواردی قبل و بعد از آن را مقایسه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که چرا واکنشی نسبت به‌وجود مواد شیمیایی در محصولاتی که مردم ایران استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، نشان نمی‌دهند و از کنار آن ساده عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و به جایش به فکر چلوکباب و سفر شمال و از این دست موضوعاتی هستند که دغدغه امروز مردم نیست.

بازار سرمایه تهران هفته گذشته را با افت بیش از ۴/ ۲ ‌درصدی پشت‌سر گذاشت. در هفته گذشته نیز تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که شاخص در راه رشد در محدوده یک‌میلیون و چهارصد هزار واحدی احتمالا به چالش کشیده می‌شود زیرا در این محدوده با چند مقاومت مهم مواجه است و عملا نیز همان‌طور که مشاهده کردیم شاخص در عبور از این مقاومت فعلا ناکام است.
جدال بورسی با ریسک‌های بازار
از طرف دیگر اولین حمایت شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۳۴۰ تا یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحد قرار دارد. برهمین اساس و با توجه به مسائلی که پیشروی این بازار است به‌نظر نمی‌رسد شاخص‌کل بازار سرمایه در هفته جاری نوسان شدیدی را به خود ببیند. کارشناسان بورسی همچنان سایه ابهامات چندوجهی از جمله نتایج مذاکرات هسته‌ای و بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس را از عوامل اثرگذار بر روند معاملات بورس‌بازان عنوان می‌کنند. به اعتقاد آنها درحالی‌که بازار سهام با ضعف در ورود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند انتشار برخی اخبار ضد ‌و نقیض اقتصادی از سوی سیاستگذاران نه‌تنها کمکی به بورس نخواهد کرد حتی ممکن است موجب خروج بیشتر پول از بازار نیز شود.

  بورس دنباله‌رو ابهامات
حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازارسرمایه: در تحلیل شاخص‌کل بورس باید در نظر داشت عدد شاخص بر مبنای فرمول بازده نقدی محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل شاخص در ریزش کمتر از میانگین قیمت سهام افت کرده است و نمی‌تواند نشانگر دقیقی برای بازار باشد. وضعیت سایر بازارهای موازی سرمایه‌گذاری نیز نشان می‌دهد تقریبا در این بازارها به ثبات رسیده‌ایم. همان‌طور که قبلا نیز در مورد قیمت دلار پیش‌بینی کرده بودیم قیمت این اسکناس آمریکایی در کوتاه مدت در محدوده ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود و همچنان نیز همین محدوده تا زمانی‌که شکسته نشده، قابل‌اتکا است. بازارسهام این روزها همچنان با ابهامات متعددی برای سرمایه‌گذاران مواجه است؛ علاوه‌بر چالش‌های قبلی یکی از دلایل منفی‌شدن بازار در هفته گذشته خبر تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه بود. همین موضوع باعث شد تا معاملات بورسی از مدار تعادلی خارج و نقدینگی بیشتری از بازار خارج شود. باید توجه داشت در حال‌حاضر که بازار سهام با ضعف در ورود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند این پیش‌نویس نه‌تنها کمکی به بازار سرمایه نخواهد کرد حتی ممکن است موجب خروج بیشتر پول از بازار نیز شود. واقعیت امر آن است که قانون کنونی بازار سرمایه با چند اصلاح می‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد و نیازی نیست ساختار آن دچار تغییرات اساسی شود. نکته مهم اینکه بهتر است قبل از تصویب هر تغییری نظر کارشناسان و فعالان بازار لحاظ شود.

از سایر خبرها تصویب کلیات لایحه بودجه سال‌آینده در کمیسیون تخصصی بود که این هفته کلیات آن در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد؛ یکی از ابهامات موجود بر سرراه سرمایه‌گذاران و اهالی بازار، مصوبات لایحه بودجه است. تعیین نرخ خوراک صنایع یا وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین چگونگی جبران کسری بودجه و سایر تصمیمات اقتصادی از جمله مواردی هستند که معامله‌گران آن را دنبال می‌کنند و بر اساس اتفاقات این حوزه اقدام می‌کنند، از این‌رو این عوامل نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر داد و ستدهای بورسی ایفا می‌کنند و برای بازار سرمایه مهم خواهند بود. همچنین از دیگر عوامل اثرگذار بر روند سرمایه‌گذاری‌های بورسی اخبار مرتبط با حوزه سیاست خارجی کشور و ادامه مذاکرات هسته‌ای است که گفته می‌شود می‌تواند نتایج مثبتی به بار آورد، اما با توجه به اینکه هنوز نتیجه مشخصی از این نشست حاصل نشده چشم‌انداز مبهمی برای سرمایه‌گذاران ترسیم می‌کند.  به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیز برای مباحث کلان اقتصادی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ همچنین برای شرکت‌های بورسی نیز اثرات مثبت زیادی خواهد داشت. با توجه به موارد گفته‌شده تا زمانی که ابهامات کنونی پابرجاست نمی‌توان رشد بالایی برای بازار متصور بود و از طرف دیگر با توجه به اینکه بسیاری از نمادها به قیمت‌های زیر ارزش ذاتی رسیده‌اند و در محدوده‌های حمایتی قرار گرفته‌اند، افت قابل‌توجهی را نیز نباید انتظار داشت؛ بنابراین در هفته جاری با توجه به موارد گفته‌شده احتمالا بازاری متعادل متمایل به مثبت را می‌توان انتظار داشت.

  اخبار مثبت مذاکرات، محرک بورس
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه: روند بازار سهام در هفته جاری به اخبار و اطلاعاتی که از مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای منتشر می‌شود بستگی دارد. به‌عبارتی حرکت بازار به این گزاره بستگی دارد که مذاکرات ایران با کشورهای۱+۴ به چه صورت پیش‌رود و به چه کیفیتی باشد. اگر اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود بازار سرمایه نیز روند رو به رشد خود را آغاز خواهد کرد. همچنین وضعیت بازار جهانی هم می‌تواند اثرات مهمی بر بورس بگذارد، اما آنچه درباره بازار قطعی است و همه کارشناسان و تحلیلگران بر آن توافق دارند این است که بازار در حال حاضر هیچ مشکل بنیادی ندارد و  صرفا از کمبود نقدینگی رنج می‌‌‌‌‌‌‌برد. سایر پارامترهای بنیادی نیز وضعیت مناسبی دارند و بازار ارزنده است؛ با این حال اگر شاهد رشد شاخص نیستیم به عدم‌ورود نقدینگی مربوط است، نه مشکلات بنیادی.  اکنون بازار سرمایه به لحاظ قیمتی ارزنده است و برای خرید سهام جذابیت دارد. حتی بسیاری از سهم‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. همان‌طور که تاکید شد دلیل این اتفاق کمبود نقدینگی است. نقدینگی یا تقاضایی که باید بازار را فعال کند، منتظر است در محیط کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌‌‌تری وارد شود. به‌عبارتی بسیاری از فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران منتظرند تا تکلیف مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای مشخص شود تا بعد از آن برای ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود به بازار تصمیم‌گیری کنند. همه تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی از جمله تصمیمات بودجه‌‌‌‌‌‌‌ای، کاهش نرخ دلار، افزایش نرخ بهره بر بازار اثرگذار هستند و به‌نظر می‌رسد بازار در هفته‌‌‌‌‌‌‌های آینده آماده شروع یک روند رو به رشد خواهد شد و حتی شاید این روند صعودی از هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌رو آغاز شود. به‌نظر می‌رسد دلیلی برای کاهش بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها و ریزش شاخص وجود نداشته باشد، مگر اینکه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ درباره موضوعات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای توافق به بن‌‌‌‌‌‌‌بست بخورد؛ تنها در این صورت است که ریسک‌پذیری وضعیت بازار سهام افزایش می‌یابد  که در این صورت ممکن است بازار روند نزولی را بازهم تجربه کند. در غیر این‌صورت همه عوامل اثرگذار بر بازار و همچنین اخبارمثبت است و از روند رو به رشد بازار حکایت می‌کند. مخصوصا اینکه در چند روز آینده شاهد انتشار کامل گزارش ۹ماهه شرکت‌ها نیز خواهیم بود. در همین راستا پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها نیز حاکی از وضعیت خوب سودآوری شرکت‌ها در این گزارش‌‌‌‌‌‌‌هاست. به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه برای شروع روند رو به رشد خود به یک محرک نیاز دارد که این محرک می‌تواند مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای و اخبار مثبتی که در این راستا است، باشد که در صورت وقوع این اتفاق در آینده نزدیک شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

 

شرکت سایپا با سرمایه 19.5 هزار میلیارد تومانی، صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده نیمه نخست سال مالی جاری را منتشر کرد.

براین اساس، “خساپا” در این دوره بالغ بر 22.8 هزار میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی، 5.7 هزار میلیارد تومان زیان خالص و 534 ریال زیان محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد 168، 34 و 31 درصدی روبرو شد.

همچنین شرکت اصلی بالغ بر 16.5 هزار میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی، 4.8 هزار میلیارد تومان زیان خالص و 250 زیان برای هر سهم محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 194، افت 93 و 94 درصدی همراه شد.

در صورت های مالی حسابرسی نشده، زیان خالص بالغ بر 2.9 هزار میلیارد تومان و زیان هر سهم 149 ریال شناسایی شده بود.

 

فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس در آذر ۷۹‌میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به ماه گذشته ۲‌درصد رشد داشته است. فروش آذر ماه تقریبا برابر با میانگین فروش امسال شرکت است.

مجموع فروش این شرکت در ۹ماهه سال‌جاری ۷۱۱‌میلیارد تومان است که نسبت به سال مالی گذشته ۹۸‌درصد بیشتر است. شرکت در آذر ماه ۲۱‌هزار تن فروخته است و مجموع فروش آن تا ۹ ماهه ۱۴۰۰، به ۱۹۰‌هزار تن می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰‌درصد رشد داشته است.

 

صنعت غذایی کوروش در آذر ۴۳۰‌میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به ماه گذشته تقریبا بدون تغییر مانده است. مجموع فروش شرکت در ۹ ماه برابر با ۴۸۰۰‌میلیارد تومان است که ۵۱‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

عمده‌ فروش شرکت از محل روغن خوراکی است که نرخ آن نسبت به ماه گذشته ۷‌درصد بیشتر است. مجموع فروش روغن خوراکی در ۹ ماه، ۲۲۳‌هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹‌درصد بیشتر است.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از برنامه افزایش سرمایه 74 درصدی از محل سود انباشته خبر داد .

براین اساس، “فارس” در نظر دارد سرمایه فعلی را از 28.7 به 50 میلیارد تومان برساند تا در صورت موافقت پس از شستا با سرمایه اسمی 163.6 هزار میلیارد تومانی به دومین شرکت بزرگ بورسی از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شود.

تامین مالی این هلدینگ بزرگ بورسی از محل سود انباشته اعمال خواهد شد تا قادر به جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده مربوط به تحصیل سرمایه گذاری های جدید، جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر، بخشی از مخارج صورت گرفته بابت بازپرداخت بدهی ها از محل سود انباشته مشتمل بر توجیه لزوم افزایش سرمایه، چگونگی انجام و تادیه مبلغ شود.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از تصمیم خرید ۵۱ درصد سهام شرکت بین‌المللی مهندسی ایران به قیمت کارشناسی رسمی دادگستری خبر داد .

براین اساس، مرتضی علی اکبری سرپرست معاونت مالی و اقتصادی “ومعادن” اعلام کرد: این شرکت در نظر دارد بیش از ۵۱ درصد سهام شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) را به قیمت کارشناسی رسمی دادگستری خریداری کند.

برآورد اولیه ارزش کارشناسی و مبلغ تحصیل حدوداً معادل ۳ درصد مجموع دارایی‌های صورت های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده سال ۱۴۰۰ است. در صورت نهایی شدن این مذاکرات و تحصیل نهایی، اطلاعات تکمیلی به اطلاع سهامداران بالفعل و بالقوه و بازار سرمایه خواهد رسید.

حساسیت حمایت از بازار سرمایه در تمام نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس وجود دارد و خانه ملت به دنبال ایجاد ساختارهای محکم و مستقل در سازمان بورس و اوراق بهادار است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت خوبی از بورس در بودجه ۱۴۰۱ می‌شود به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: خوشبختانه رویکرد رییس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به بازار سرمایه قابل توجه است به طوری که حمایت از بازار در رأس برنامه‌های کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون ها قرار دارد.

محسن علیزاده افزود: موارد حمایتی خوبی از سوی رییس جمهور و وزیر اقتصاد از بورس در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده و حساسیت حمایت از بازار سرمایه در تمام نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کمترین تنش در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس برای بازار سرمایه وجود دارد، ادامه داد: به دنبال استقلال بخشی به ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رییس سازمان بورس به عنوان عضو شورای پول و اعتبار و عضو ثابت هیات دولت در جلسه‌های مربوط به بازار سرمایه شرکت خواهند کرد و در تمامی این جلسه‌ها، نظر رییس سازمان بورس گرفته خواهد شد و به صورت رسمی، نماینده کانون سهامداران حقیقی به اعضای شورای عالی بورس اضافه خواهد شد تا بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند.

علیزاده درباره ۱۶ و ۱۴ ماده ای که در پیش نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه وجود دارد، خاطر نشان کرد: تقریبا بعد از جمع آوری نظر سایر تشکل‌ها و نهادها، می‌توان این پیش نویس را تمام کرد اما در خصوص سایر پیشنهاداتی که از تشکل‌های مختلف از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است، اگر قرار باشد به این مواد اضافه شود نیاز به زمان بیشتری است تا به جمع بندی نهایی برسیم تا در صحن علنی مجلس رای‌گیری شود.

 

آرتور هیز، مدیر عامل سابق بیت مکس (BitMEX)، ضمن اظهار تاسف پیش‌بینی کرد که آلت‌کوین‌ها می‌توانند تا ۹۰ درصد نسبت به قیمت کنونی خود سقوط کنند. هیز معتقد است سرمایه‌گذاران نهادی که به فلسفه بیت کوین باور ندارند ممکن است به دلیل تغییر شرایط بازار در پی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. هر چند او شرایط بیت کوین و اتریوم را متفاوت از آلت کوین‌ها دانسته و سقوطی کم شدت‌تر برای آن‌ها متصور است.

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله سکه طلا تحویل دی ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش پایاه خبر یبازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، فرآیند تحویل این قراردادها در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه جاری انجام خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: فرآیند تحویل از طریق گواهی سپرده سکه طلا با نمادهای سکه تمام بهار تحویل یک روزه ملت (سکه۰۰۱۱پ۰۲)، سکه تمام بهار تحویلی یک روزه رفاه (سکه۰۰۱۲پ۰۱)، سکه تمام بهار تحویلی یک روزه صادرات (سکه۰۰۱۲پ۰۴)، سکه تمام بهار تحویلی یک روزه آینده (سکه۰۱۱۱پ۰۵) و سکه تمام بهار تحویلی یک روزه سامان (سکه۰۱۱۲پ۰۳) امکان پذیر خواهد بود و درخواست های اعمال ارائه شده خریداران و ایفای تعهدات فروشندگان در نمادهای در زیان، وارد فرآیند تحویل نخواهند شد.

همچنین مرجع قیمت نقدی سکه طلا در آخرین روز معاملاتی جهت تسویه نقدی و محاسبه جرائم نکول، میانگین موزون قیمت پایانی معاملات گواهی سپرده نمادهای زیر در آخرین روز معامالتی قرارداد اختیار معامله است.

گفتنی است، هر ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی در کد سهامداری شامل یک سکه است.

تحویل سکه طلا به انبار بانک های صادرات، رفاه، سامان، ملت و آینده جهت تبدیل شد به گواهی سپرده، حداکثر تا ساعت ۱۳ آخرین رو ز معاملاتی یعنی سه شنبه ۲۸ دی ماه امکان پذیر است.

هیئت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل اجرایی معاملات بازار آتی در بورس انرژی ایران را تصویب کرد تا از این رهگذر سرمایه‌گذاران امکان معامله روی ابزارهای مالی در حوزه حامل‌های انرژی را داشته‌ باشند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی در بورس انرژی منجر به افزایش سطح پیش‌بینی پذیری در خصوص فراورده‌های هیدروکربوری و به دنبال آن افزایش سوددهی و شفافیت بیش‌تر شرکت‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی می‌شود.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های مقرراتی بورس انرژی برای این معاملات فراهم شده‌ و هم‌اکنون این شرکت در حال تجهیز زیرساخت‌های فنی خود برای اجرایی‌کردن بازار آتی است.

خدابخش درباره‌ مزایای این امکان در معاملات بورس انرژی گفت: یکی از برنامه‌های بورس انرژی ایران در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران راه‌اندازی بازار معاملات قراردادهای آتی بود که پیشنهادات بورس انرژی بررسی و تصویب شد.

به گفته وی اکنون با ابلاغ این دستورالعمل و آغاز به کار معاملات آتی در بورس انرژی امکان بهره‌مندی عرضه‌کنندگان، خریداران و سرمایه‌گذاران از این بازار فراهم می‌شود و متقاضیان می‌توانند از منافع ناشی از کشف قیمت در بورس انرژی بهره‌مند شوند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به کارکردهای بسیاری که بازار آتی برای عرضه‌کنندگان و خریداران دارد، اضافه کرد: پوشش ریسک نوسانات قیمت کالاها با نوسانات بالای قیمتی، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و درنتیجه کاهش ریسک نکول، دوسویه‌ بودن بازار و وجود اهرم از مهم‌ترین نکات این بازار است.

نایب رییس هیئت‌مدیره سازمان عنوان کرد بورس انرژی ایران همواره به‌دنبال گسترش ابزارهای مرتبط با حوزه‌های فعالیتی خود بوده و پیشنهادهایش را به سازمان ارائه می‌کند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در راستای توسعه ابزارهای جدید پس از بررسی، ابزارهای مناسب را به تصویب رسانده است.

خدابخش گفت: معاملات آتی، معاملاتی پیچیده و همراه با ریسک‌هایی بالاتر از خرید و فروش سهام است که لازم است سرمایه گذاران به آن توجه داشته باشند.

وی در پایان راه‌اندازی بازار آتی در بورس انرژی را فرصتی تاریخی برای وزارت نفت، شرکت‌های تابعه آن و صاحبان صنایع پالایشی و پتروشیمی دانست تا بتوانند از ظرفیت‌های این بازار برای مدیریت و پوشش ریسک، شفافیت و افزایش سودآوری استفاده کنند.

دانش سرمایه ارکا به صورت همه روزه برای همراهان خودسهام ها و اخبار های بازار سرمایه رابه صورت رایگان ارائه می دهد.

منبع: سازمان بورس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما