به گزارش سایت طلا،آقای غلامرضا میری گفت: قیمت هر کیلو زعفران دسته و پوشال در پایان سال زراعی ناشی از کاهش عرضه، ۲ تا ۳ میلیون تومان افزایش داشت، این در حالی است که قیمت نگین و سوپر نگین کماکان با قیمت سابق به فروش می رسد.

او قیمت هر کیلو زعفران دسته را ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، پوشال ۳۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۳۲ میلیون تومان، نگین ۳۴ تا ۳۵ میلیون تومان و سوپرنگین ۳۶ تا ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد.

میری می‌گوید: گرچه برداشت زعفران نوبرانه آغاز شده است، اما برداشت انبوه از ۵ تا ۱۰ روز آینده شروع می‌شود و همواره تا پایان آذر ادامه دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار سالانه ۸۰ تن زعفران در بازار داخل مصرف می‌شد که بدلیل نوسانات قیمت، این میزان به ۳۰ تن رسیده است. براین اساس سرانه مصرف به ازای هر نفر از یک گرم به ۳ دهم تقلیل یافته است.

بنابر آمار پنج ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد کاهش یافته است که انتظار می‌رود موانع پیش روی صادرکنندگان همانند مشکلات بازگشت ارز به کشور از طریق سامانه نیما که هنوز بلاتکلیف است، مرتفع شود تا روند صادرات بهبود یابد.

طبق گفته شورای ملی زعفران نرخ خرید حمایتی هر کیلو زعفران سوپرنگین نو از کشاورزان ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان اعلام شده است؛ از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم تا در فصل برداشت اقدام به خرید حمایتی محصول از کشاورزان کند تا کاهش قیمت زعفران منجر به زیان کشاورزان نشود.

 

شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در نخستین روزهای پاییزی با نوسان در سطح ۳/ ۱‌میلیون واحدی سرانجام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته توانست با بیش از ۱۲‌هزار واحد افزایش، در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌میلیون و ٣٤٦‌هزار واحدی بایستد. به‌‌‌‌‌ این ترتیب سرمایه‌‌‌‌‌گذاران که در هفته‌های گذشته شاهد افت بیش از ۲درصدی نماگر اصلی بودند، موفق شدند دو روز معاملاتی را سبزپوش خاتمه دهند؛ این در حالی است که جدال عرضه‌‌‌‌‌کنندگان و متقاضیان سهام همچنان پابرجاست.
 اصرار بر دیپلماسی احتیاطی
تداوم عرضه‌های سنگین که در هفته‌های قبل منجر به شکل‌‌‌‌‌گیری صفوف فروش در اکثر نمادهای بازار شده بود، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آورده، به‌طوری‌که برخی از گمانه‌زنی‌ها از ورود حقوقی‌ها برای بهبود جریان معاملات در این بازار حکایت می‌کند. با این‌حال سرمایه‌‌‌‌‌گذاران حقیقی و خرد به دلیل ناپایداری در وضعیت پیش‌روی اقتصادی و غیراقتصادی جسارت ورود تهاجمی به این بازار را ندارند. به اعتقاد کارشناسان بازارسرمایه با وجود ارزندگی قیمت اکثر سهام اما عرضه‌‌‌‌‌کنندگان برنده این دوئل خواهند بود. سقوط شاخص‌کل بورس به کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد و ازدست‌رفتن میانه این ابرکانال با توجه به ابهاماتی که در برخی سیاستگذاری‌های پولی وجود دارد، نگرانی تحلیلگران بورسی را وارد فاز جدیدی کرده است.

اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه در مورد آن خوشبین نیست و معتقد است حواشی مرتبط با برخی سیاستگذاری‌های پولی به‌ویژه افزایش نرخ سود بانکی و تداوم قیمت‌گذاری دستوری در کنار چشم‌‌‌‌‌انداز مبهم اقتصاد کلان باعث بی‌اعتمادکردن سرمایه‌گذاران، تضعیف بازارسهام و درنهایت سقوط بازار خواهد شد. در این میان حتی برآیند خوش‌بینی‌ها به بازگشت شاخص به مدار تعادلی نیز حاکی از یک نکته مهم است. فعالان بورسی در مواجهه با پیشرفت ریسک‌های سیستماتیک که منجر به سخت‌شدن فرآیند فروش و صادرات شرکت‌های فعال در بورس تهران می‌شود؛ متوجه کاهش سودآوری این شرکت‌ها خواهند شد و با سرعت بیشتری راهی درهای خروج می‌شوند. با توجه به اینکه هم‌اکنون بورس با نبود محرک‌های رشد قیمت  در بازار جهانی نیز دست‌به‌گریبان است، این مهم با اثرگذاری بر استراتژی سرمایه‌گذاران می‌تواند بورس را وارد مرحله تازه‌‌‌‌‌ای از نزول و سقوط قیمت‌ها کند.

امید به کاهش نوسان‌های منفی
 اهالی بازار سهام پس از افت‌های شدید چهارماهه روز چهارشنبه شاهد افزایش ۹۱/ ۰‌‌‌‌‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام بودند. در این روز معاملاتی گرچه تالارشیشه‌ای با جذب۴۱‌‌‌‌‌میلیارد ‌‌‌‌‌تومان نقدینگی روبه‌رو شد اما تداوم این روند با اماواگرهای فراوانی مواجه است. برخی از تحلیلگران می‌گویند با توجه به اینکه بورس تهران از اواسط اردیبهشت نتوانسته موج پرشتاب صعودی را ثبت کند، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری نظاره‌گر جریان معاملاتی این بازار هستند.

محمد‌علی محمدی کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بازار همچنان با ابهامات چندوجهی مواجه است، در مورد وضعیت دادوستدهای این هفته تالار شیشه‌ای گفت: بازار سهام از سه روز معاملاتی هفته گذشته دو روز را سبزپوش به اتمام رساند؛ این در حالی است که در روزهای ماقبل آن روند افولی را در پیش گرفته بود، اما چرا بازارسهام با این حجم از نوسان توانست در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ‌عملکردی متفاوت را از خود به نمایش بگذارد؟ در پاسخ به این پرسش ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که با توجه به اصلاح پی‌درپی قیمتی در بازارسهام و خروج پول حقیقی، بازار‌ درصدد جبران این موضوع برآمد. برهمین اساس سبزپوشی شاخص در دو روز مذکور را نمی‌توان دلیل بازگشت بازار عنوان کرد. به گفته این کارشناس، انتشار عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها در تغییر روند شاخص موثر است.

او در همین رابطه اظهارکرد: معامله‌گران سهام نیم‌‌‌‌‌نگاهی به تحولات کدال دارند؛ جایی‌که مشخص می‌شود شرکت‌ها چه عملکردی از خود نشان‌دادند. کارنامه ۶‌ماهه شرکت‌ها به‌وضوح بر این موضوع تاکید می‌کند که شرکت‌های فعال در بورس تا چه میزان می‌توانند انتظارات سهامداران را برآورده سازند. این موضوع احتمال کاهش نوسان شاخص در هفته‌جاری را نیز افزایش می‌دهد.  این کارشناس در ادامه با اشاره به نوسان قیمت دلار و اثرگذاری آن بر بازارسهام خاطرنشان کرد: دلار به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی اثرگذار بر رشد نماگرهای بورسی و قیمت سهام (کالامحور) شناخته می‌شود. قرارگرفتن اسکناس آمریکایی در ابرکانال ۳۲‌هزارتومان بدون‌شک بر عملکرد سهام عنوان‌شده تاثیرگذار است. 

در حال‌حاضر صنایع کامودیتی‌‌‌‌‌محور بورس تهران (از جمله گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کانه‌‌‌‌‌های فلزی و چندرشته‌‌‌‌‌ای صنعتی) حدود ۶۰‌درصد ارزش کل این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به اینکه قیمت‌گذاری داخلی این سهام بر اساس قیمت دلار محاسبه می‌شود، نوسان‌های به‌وجود آمده در این بخش با درنظر گرفتن سهم پررنگ این صنایع در محاسبه شاخص‌کل می‌تواند به‌درستی روند نماگر را مشخص کند. ابهام در روند قیمت دلار آزاد بر ابهامات بازار سهام نیز افزوده است؛ به‌طوری‌که جریان دادوستدهای تالارشیشه‌ای را همچنان با تردید همراه خواهد کرد.

لبه تیغ بی‌اعتمادی‌ها

برخی دیگر از کارشناسان نیز با عنایت به تحولات اخیر داخلی و اثرات آن بر سرمایه‌گذاری‌ها معتقدند وضعیت به‌وجود آمده بی‌اعتمادی گسترده‌تری را درمیان فعالان اقتصادی به‌دنبال خواهد داشت. روند معاملاتی بازار سهام در دو سال‌گذشته بارها به سبب رخدادهای داخلی و خارجی تغییر‌مسیر داده است. خستگی ناشی از قرارگرفتن در این سیکل معیوب و بی‌نتیجه، سهامداران را به لاک‌دفاعی فرو برده؛ این در حالی است که تحلیلگران اعتقاد داشتند حرکت نوسانی شاخص با تعیین‌تکلیف مذاکرات برجامی به حداقل ممکن می‌رسد، اما از آنجا که این مهم نیز با بن‌بست‌های جدیدی مواجه شده حتی احتمال اینکه شاخص کف‌های بیشتری را بشکند و وارد کانال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد شود نیز وجود دارد.

کاهش پی‌درپی شاخص بورس، سرمایه‌گذاران را نسبت به متعادل‌شدن این بازار با ابهام مواجه کرده است. آنطور که بررسی تکنیکالی شاخص‌‌‌‌‌کل نشان می‌دهد اگر در هفته‌جاری فشار فروش تداوم یابد، ممکن است بازار شاهد ازدست‌رفتن سطح فعلی باشد. پیش‌بینی روند دادوستدهای بورسی با توجه به وضعیت داخلی و خارجی کشور تقریبا غیرممکن است، اما آنچه مسلم است آنکه کم‌‌‌‌‌رمقی معاملات به‌زودی کار دست بورس تهران خواهد داد. گرچه به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی حقوقی‌ها برای حمایت از بازار وارد معرکه شوند اما از آنجا که حمایت‌ها مقطعی خواهد بود، این شیوه نمی‌تواند به افزایش تقاضای موثر تبدیل شود.  کاهش قیمت‌های جهانی و سلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران به فضای داخلی بازار سهام در هفته‌های قبل حتی بازده شاخص‌کل بورس (از ابتدای سال) را نیز منفی کرد. زیان به ثبت رسیده در نخستین روزهای پاییز در حالی شکل گرفت که مجددا بازارسهام نشان داد تا چه میزان متاثر از رخدادهای داخلی و خارجی نوسان‌پذیر است.

برآیند اظهارات کارشناسان از بازگشت شاخص به مدار تعادلی در هفته‌های آتی حکایت نمی‌کند. اکثر کارشناسان بورسی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند؛ به‌رغم وضعیت بنیادی نسبتا مناسب اکثر سهام اما روند نوسانی و منفی ادامه خواهد یافت. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان گشودن گره‌‌‌‌‌ معاملات سهام با وجود ابهامات فعلی بر سر متغیرهای اثرگذار تا اواخر پاییز وجود نخواهد داشت.  به گفته مهدی افنانی، کارشناس بازارسرمایه پر رنگ شدن ابهامات در سیاستگذاری‌های داخلی حول محور سیاست‌های پولی در راستای کنترل تورم همراه با اصرار بر اجرای سیاست‌های انقباضی فدرال‌‌‌‌‌رزرو در آنسور مرزها، راه صعود قیمت‌ها در بازار کالایی را می‌بندد. عاملی که به کاهش بازدهی بورس منجر خواهد شد.

بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی اولین هفته از فصل پاییز را به پایان رساند که شاخص‌کل آن با کاهش ۶۴/ ۰‌درصدی مواجه شد. شاخص هم‌وزن نیز همگام با نماگر اصلی بازار سهام افت ۸/ ۰‌درصدی را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که به‌رغم صعودی‌بودن روند معاملات بازار سهام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه زیان دو‌درصدی روز شنبه جبران نشد و به دلیل وجود تعطیلات دو روزه در هفته اخیر، کمبود تقاضا در بازار و معاملات کم‌رمق در آن بیش از پیش خودنمایی کرد، به‌طوری‌که در مجموعا طی سه روز معاملاتی هفته اخیر حدود ۲۳۱‌میلیارد‌تومان سرمایه از بازار خارج شد و برای بیست و سومین هفته متوالی خروج سرمایه حقیقی از بازار به ثبت رسید.
بیم و امید بورس در سه روز
میانگین مجموع ارزش معاملات خرد سهام نیز طی هفته گذشته با افزایش ۳۷/ ۱۱‌درصدی در سطح ‌هزار و ۴۳۷‌میلیارد ‌تومان قرار گرفت. در سمت دیگر اخباری پیرامون دو رویداد توافق ۲۲‌بندی در حمایت از تولید و شرکت‌ها و صنایع بورسی و نامه رئیس سازمان بورس به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به بازار سهام مخابره شد.

فرسایش در بورس تهران
در اولین روز معاملاتی هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش دو‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۳۲۸‌هزار واحد قرار گرفت و کمترین مقدار خود از ۱۵ اسفند سال‌۱۴۰۰ را به ثبت رساند.

این رقم در حالی به ثبت رسید ‌که ارزش معاملات خرد سهام (سهام+حق‌تقدم) در این روز رقم ‌هزار و ۶۱۲‌میلیارد ‌تومان را به خود دید و حدود ۱۷۳‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد. اعداد و ارقام یادشده حکایت از معضل دیرینه بازار سهام و وضعیت بازارهای جهانی دارد و نمی‌توان زیان حاصله را ناشی از اعتراضات و ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌های رخ‌داده دانست، چراکه بازار سرمایه در ادامه روند فرسایشی و بعضا نوسانی خود حرکت می‌کند و بهبود و اصلاحی در سازوکار آن صورت نگرفته تا بتوان امیدی به ادامه مسیر این بازار داشت. از طرفی دیگر تله رکودی حاکم در بازارهای جهانی در کنار سیاست‌های انقباضی اقتصادهای مهم جهان با هدف کنترل تورم از مهم‌ترین عواملی هستند که بر طبل روند فرسایشی و رکودی بورس اوراق‌بهادار تهران می‌‌‌‌‌‌‌کوبند. عوامل یادشده در کنار نبود نقدینگی کافی در بازار و نبود اخبار مثبت از عواملی نظیر برجام و احتمال به بن‌بست خوردن توافق در کوتاه‌مدت، بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران را نسبت به شرایط حاکم در بازار سهام بی‌‌‌‌‌‌‌تفاوت کرده و آنها را در وضعیتی قرار داده تا برای حفظ امنیت دارایی خود قید ریسک‌کردن را بزنند، از این‌رو سرمایه‌گذاران این روزها سعی دارند تا به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بازاری امن‌‌‌‌‌‌‌تر باشند و برای کسب بازدهی بیشتر به سایر بازارهای مالی موازی کوچ کنند، ضمن اینکه در طرف دیگر مجموع عوامل یادشده در کنار هم شرایطی را رقم زده که بسیاری از فعالان بازار را ملزم کرده تا صرفا تماشاچی باشند و به سبب دوری از پذیرش زیان در گردونه معاملات بازار سهام حضور نداشته باشند.

در ادامه روند معاملات هفته گذشته شاخص‌کل بورس تهران در روز دوشنبه به‌مراتب وضعیت بهتری داشت و با افزایش ۴۷/ ۰‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و ۳۳۴‌هزار واحد پیشروی کرد. نماگر هم‌وزن بورس نیز همگام با شاخص‌کل با افزایش ۳۹/ ۰‌درصدی همراه شد و در سطح ۳۳۸‌هزار واحد قرار گرفت. در این روز حدود ۹۹‌میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد، ضمن اینکه ارزش معاملات خرد سهام در این روز با افت بیش از ۱۹‌درصدی در مقایسه با روز قبلی رقم ‌هزار و ۳۰۰‌هزار واحد را به ثبت رساند.

نهایتا در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۹۹/ ۰‌درصدی بر ریل صعودی باقی ماند و تا سطح یک‌میلیون و ۳۴۶‌هزار واحد پیشروی کرد. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با رشد ۹۱/ ۰‌درصدی در سطح ۳۹۲‌هزار واحد قرار گرفت. تمامی اینها در شرایطی روی می‌دهد که دیگر خبر مثبتی از مذاکرات هسته‌ای مخابره نمی‌شود و بازارهای جهانی هم حال و روز خوبی ندارند. نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار خروج ادامه‌دار سرمایه از بازار روند رکودی و فرسایشی بازار را پایدار کرده است، به‌طوری‌که در معاملات روز چهارشنبه نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار‌میلیارد‌ تومان باقی‌ماند و با افزایش ۶/ ۷‌درصد در مقایسه با روز گذشته رقم ‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نهایتا پس از ۱۹‌روز متوالی، بازار سهام با جذب نقدینگی همراه شد و بیشترین ورود پول از ابتدای شهریور‌ماه سال‌جاری را به‌ثبت رساند، به‌طوری‌که در روز یادشده حدود ۴۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی توسط سهامداران خرد وارد بازار شد.

امید بی‌‌‌‌‌‌‌حاصل؟

بر اساس برآیند معاملات بورس تهران طی روزهای اخیر می‌توان گفت با پایداری نوسان‌ها در بازار سهام و گرفتاری بازارهای جهانی در تله رکودی، فعالان بازار دیگر چندان رمقی برای تحرک در بازار سهام ندارند؛ این در حالی است که اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند اما روند فرسایشی و ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خروج نقدینگی از بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود.

در چنین شرایطی فارغ از ابهامات مذکور بازار سهام، تنها نکته مثبت در بورس تهران گزارش عملکرد ماهانه شهریور‌ماه شرکت‌ها است، چراکه به‌نظر می‌رسد عملکرد خوب تعدادی از شرکت‌ها موج جدیدی از امیدواری و خوش‌بینی را روانه بازار کرده و به کمک شاخص‌کل آمده تا زیان دو‌درصدی شاخص‌کل در روز شنبه تا حدی جبران شود، ضمن اینکه روند معاملات بازارهای جهانی و متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار در بازار سهام در کنار چشم‌انداز مبهم مذاکرات احیای برجام، سیاستگذاری‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین روند تورمی پرشتاب از مهم‌ترین عواملی هستند که در مسیریابی نیمه دوم سال‌۱۴۰۱ تاثیرگذار هستند.

از دید اخبار

در نگاهی دیگر دو رویداد توافق ۲۲‌بندی در حمایت از تولید و شرکت‌ها و صنایع بورسی و نامه رئیس سازمان بورس به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور از مهم‌ترین اخباری بودند که طی هفته گذشته به بازار سهام مخابره شدند. بر این اساس، توافق ۲۲‌بندی در حمایت از تولید و شرکت‌ها و صنایع بورسی از جمله پرداخت ۹۳۳‌هزار‌ میلیارد‌تومان و ۲۳۴‌هزار‌میلیارد‌ تومان سرمایه‌درگردش و سرمایه ثابت توسط وزیران اقتصاد و صنعت و رئیس‌کل بانک مرکزی امضا شد، اما در این میان نکته قابل‌توجه این است که تامین‌مالی بنگاه‌ها و اتفاق‌هایی از این دست، اتفاق چندان مثبت و تاثیرگذاری برای بازار سرمایه اتفاق تلقی نمی‌شود. از طرفی دیگر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در نامه‌‌‌‌‌‌‌ای رسمی خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به واکاوی شرایط کنونی بازار سرمایه در ایران پرداخته است. در این نامه با بررسی شرایط کنونی بازار سهام ۸‌چالش عمده و ۶‌پیشنهاد برای مدیریت نا‌اطمینانی‌ها اعلام‌شده است.

«روند افزایشی نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر خروج نقدینگی از بازار»، «کاهش حاشیه سود شرکت‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و حامل‌‌‌‌‌‌‌های انرژی»، «قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع از قبیل خودرو، شوینده، لاستیک و …»، «انجام معاملات شرکت پالایش و پخش در بورس انرژی»، «نوسان در نرخ ارز و تاثیر آن در افزایش نااطمینانی‌‌‌‌‌‌‌های صنایع برای توسعه فعالیت»، «واگذاری سهام در شرکت‌های خودروسازی»، «اتخاذ تصمیمات برای شرکت‌های صادرات‌محور بدون درنظرگرفتن منافع کلان اقتصادی» و «قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و آثار منفی آن بر تولیدو بهای تمام شده» از مهم‌ترین چالش‌ها و عوامل ایجادکننده نگرانی‌های بازار سهام در محورهای هشت‌‌‌‌‌‌‌گانه را شامل می‌شود، ضمن اینکه در پایان این نامه ۷صفحه‌‌‌‌‌‌‌ای پیشنهادهایی برای مدیریت نااطمینانی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سهام نیز در ۶ محور با عنوان «تثبیت نرخ سود بین‌بانکی در کانال از پیش تعیین‌شده»، «حذف نرخ‌‌‌‌‌‌‌ هاب اروپایی از فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک و سوخت گاز»، «حذف قیمت‌گذاری دستوری»، «شفاف‌شدن روابط مالی فی‌ما‌بین دولت و بنگاه‌های اقتصادی»، «تعیین‌تکلیف واگذاری سهام خودروها» و «واریز مابقی تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار» ارائه ‌شده است.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر چالش‌ها و موارد مطرح‌شده در این نامه به‌درستی در دستور کار قرار بگیرد، فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌تواند در مسیر صحیح‌تری قرار بگیرد، چراکه موارد یادشده در نامه به‌درستی چالش‌ها و نقاط ضعف بازار را بیان کرده است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد اگر قصد کمک واقعی به بازار وجود داشته باشد مسیر آن مشخص است و می‌تواند بسترساز حرکت و همراهی بیشتر دولت با بازار شود و به بازگشت اعتماد فعالان بازار کمک چشمگیری کند.

رسول جاویدی
کارشناس بازار سرمایه
افت نماگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران صرفا مرتبط با ابتدای هفته گذشته نیست و تقریبا چند هفته‌ای می‌شود که شاهد کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد هستیم، در واقع افت قیمت سهام از اوایل مرداد‌ماه شدت گرفته است.
 قیمت سهام یکسری از شرکت‌ها با توجه به کاهشی که صورت گرفت به محدوده جذابی رسیده است. از منظر تکنیکالی نیز بررسی وضعیت برخی از نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی از بازگشت به سطوح حمایتی خبر می‌دهند.  انتشار گزارش شرکت‌ها و بهبود وضعیت فروش شهریور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه در واقع نوید حرکت به سمت پویایی در بازار سهام را می‌دهد. طبیعتا در این بین حمایت‌هایی هم از سوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که دارای سهام هستند صورت‌ گرفته‌است. اینکه حقوقی، صندوق تثبیت بوده یا سایر مراجع و به‌دستور مقامات بالادستی حمایت صورت گرفته است؛ در این زمینه نمی‌توان اظهارنظری داشت.  تجربه نشان می‌دهد در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف حمایت‌های متعددی از بازار سرمایه صورت‌گرفته است، اما قیمت سهام به‌خصوص سهام شرکت‌های ارزنده که طی چند وقت گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، اکنون به سطوح جذابی بازگشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.  در یک‌ماه اخیر برخی از نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی افت ۲۰ تا ۲۵‌درصدی را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، در واقع به لحاظ قیمتی، اکثر سهام به محدوده جذابی رسیده‌‌اند و استقبال معامله‌گران از چنین مواردی یقینا طبیعی ارزیابی می‌شود.

هر چند در‌ماه گذشته انتظار از بهبود بازار کمتر بود اما همزمان با انتشار گزارش‌های ماهانه از سوی شرکت‌ها وضعیت معاملات در بازار سهام رو به بهبود گذاشت. طبیعتا شرکت‌های حقوقی و سهامداران از ارزندگی سهام خود اطلاعات بیشتری داشتند و در این برهه از دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خرید بیشتر را در دستور کار خود قرار دادند.  بر این اساس نمی‌توان رشد بازار را تحت‌تاثیر عاملی مبنی‌بر پتانسیل بنیادی شرکت‌ها در‌نظر گرفت چراکه صرفا پتانسیل بنیادی اثرگذار نیست، بلکه افت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیری که صورت گرفت به لحاظ ارزندگی، قیمت سهام را به سطوح ارزنده هدایت کرد. این مهم در حقیقت دیگر عامل تشدید خرید از سوی معامله‌گران بوده است.  به هر ترتیب قطعی برق نیز گریبانگیر صنایع در فصل تابستان بود اما با توجه به افتی که در قیمت رمزارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صورت گرفت، عملا کاهش برق مصرفی در کشور مشاهده می‌شود و این مهم تا حدودی مانع از قطعی گسترده برق شد.  در عین حال بخشی از زیرساخت‌های گازی کشور با مشکلاتی مواجه است. هر از چندگاهی معامله‌گران بازار سرمایه شاهد ایجاد قطعی گاز در صنایع نیز هستند اما با توجه به تجربیات چند سال‌اخیر احتمال می‌رود که در سال‌جاری قطعی گاز کمتری را تجربه کنیم.  یکی از دیگر موضوعات حائزاهمیت که نیمه دوم سال‌۱۴۰۱ بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مرتبط با گزارش بودجه برای سال‌۱۴۰۲ خواهد بود؛ به‌عبارتی این موضوع وزن بیشتری نسبت به وقایع گازی در کشور دارد.

حال گمانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی پیرامون نرخ‌های انرژی از جمله برق یا گاز وجود دارد که احتمالا شاهد تغییرات قیمتی در این زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشیم. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد چنین مواردی بیشتر مورد‌توجه معامله‌گران فعال در بخش مولد قرار می‌گیرد.  فارغ از این موضوع، اینکه آیا ممکن است به‌طور مجدد مذاکرات به حصول توافق منجر شود یا خیر؛ نیز در راس اخبار تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار در بازار سهام طی چند وقت اخیر بوده است.  اکنون در معاملات بورس تهران و فرابورس ایران باید تک‌سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که بازدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خیلی خاصی را برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خود به ارمغان آوردند را کنار گذاشت.  حال با ارزیابی کلیت معاملات مشاهده می‌شود که بازار در زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوت افت و خیز‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متعددی را تجربه کرده است. صعود به‌صورت دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و نزول از موارد حائزاهمیت در دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌شمار می‌روند. در کوتاه‌مدت و با پول‌های کم استراتژی اصلی می‌تواند بدین‌گونه تعریف شود که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران با بازار موج‌سواری کنند.  نباید فراموش کرد که شرایط برای پول‌های بزرگ‌تر متفاوت خواهد بود. زمانی‌که احتمال می‌رود نرخ‌های گاز یا برق دستخوش تغییرات شوند، یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند شرکت‌های ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده باشد.  سهام دیگر شرکت‌ها که ارتباط چندانی به این مورد ندارند نیز می‌توانند مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار گیرند؛ به‌عنوان مثال گروه زراعت. در واقع گروه‌هایی که کمتر تحت‌الشعاع چنین مواردی قرار می‌گیرند تا زمان رسیدن به یک ثبات نسبی برای تصمیم‌گیری، می‌توانند گروه‌های مطلوبی برای تزریق نقدینگی از سوی معامله‌گران درنظر گرفته شوند.  در باب چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز معاملاتی نیز باید تصریح کرد؛ بازار سرمایه در نیمه دوم سال ‌وزن قابل‌توجهی به بودجه می‌دهد، اینکه بودجه۱۴۰۲ به چه صورت تهیه می‌شود و انتظاراتی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران دارند آیا در آن محقق می‌شود یا خیر، از اهمیت قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای کلیت بازار برخوردار است.  درخصوص تعیین و ارزیابی وضعیت بازار تا پایان سال‌جاری و اینکه آیا جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معاملات را به سمت صعود یا نزول حرکت خواهند داد، باید پیش از این مهم، وضعیت ارزش معاملات را بررسی کرد.  انتظار می‌رود وضعیت ارزش معاملات در ۶‌ماه دوم سال‌ بهبود یابد، در واقع چنین پارامتری می‌تواند گویای این موضوع باشد که بازار سهام در ‌ماه‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو عزمی برای میل به سمت صعود دارد یا خیر.

 

بازار مشتقه مدتی است که در آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات و حجم معاملاتش روند صعودی را در پیش گرفته است. این بازار در هفته‌ای که گذشت یکی از بهترین معاملات خود را تجربه کرد و توانست رکورد ارزش معاملات روزانه در کل سال‌۱۴۰۱ را نیز بشکند. با توجه به آمار رشد ارزش معاملات و حجم معاملات در چند‌ماه اخیر می‌توان متوجه شد که اعتماد فعالان بازار سرمایه به قرارداد‌های مشتقه نسبت به گذشته افزایش یافته است.
رونقی دوباره در مشتقه
بازار مشتقه در اولین هفته فصل پاییز توانست یکی از بهترین هفته‌های خود را ثبت کند. میانگین ارزش معاملات این هفته به مرز ۱۶‌میلیارد‌تومان رسید ‌که اگر این آمار را با تاریخچه ارزش معاملات مقایسه کنیم، متوجه رونق کم‌نظیر آن می‌شویم. میانگین ارزش معاملات در فصل تابستان ۴/ ۴‌میلیارد ‌تومان بود که این نشان می‌دهد میانگین ارزش معاملات هفته‌ای که گذشت بیش از ۳‌برابر کل تابستان بود. میانگین ارزش معاملات شهریور‌ماه ۶/ ۶میلیارد‌تومان بود و با مقایسه هفته اول مهر با شهریور متوجه می‌شویم بازار مشتقه، هفته خیلی خوبی را به پایان رسانده است. بهترین روز برای ارزش معاملات در هفته‌ای که گذشت روز چهارشنبه بود و در پایان روز ارزش معاملات به بیش از ۲۳‌میلیارد ‌تومان رسید ‌که با بررسی آمار تاریخی این بازار، بیشترین ارزش معاملات روزانه را در کل سال‌۱۴۰۱ به ثبت رساند.

 درباره حجم معاملات باید گفت که این آمار نیز رشد کم‌نظیری را رقم زده است. میانگین حجم معاملات این هفته بیش از یک‌‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد قرارداد بوده است که این رقم ۸۷‌درصد بیشتر از میانگین حجم کل تابستان و ۴۵‌درصد بیشتر از میانگین این آمار در شهریور‌ماه است. بیشترین حجم معاملات در هفته گذشته مربوط به‌روز سه‌شنبه بوده است که عدد آن به بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار قرارداد در پایان ساعات معاملات رسید.  نکته قابل‌توجه دیگر در هفته‌ای که گذشت در دو آمار ارزش معاملات و تعداد معاملات نهفته است. با تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات به ارزش هر معامله پی می‌بریم و می‌توانیم بسنجیم که آیا افراد فعال در بازار قرارداد‌های سنگین‌تری بسته‌اند یا اینکه فعالان بازار محتاط عمل کرده و از آوردن سرمایه خود به بازار هراس دارند. ارزش هر قرارداد در هفته‌ای که گذشت به بیش از ۳‌میلیون‌تومان رسید ‌که اگر با دو میانگین تابستان و شهریور مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ارزش هر قرارداد مشتقه بسته شده به ترتیب یک‌‌میلیون‌تومان و ۶/ ۱‌میلیون‌تومان بوده که به‌معنای رشد ۲۱۶‌درصد نسبت به فصل تابستان و رشد ۹۴‌درصد نسبت به شهریور‌ماه است.  با توجه به آمار‌های ذکر شده، بازار مشتقه در هفته اول پاییز بیش از پیش برای فعالان حاضر در این عرصه جذاب بوده و توانسته باعث شود که مردم به این بازار در حال رشد اعتماد بیشتری را نشان دهند. با وجود اینکه در این هفته تعداد تعطیلات زیاد بود و این باعث افت ارزش معاملات و حجم معاملات در بازار اوراق‌بهادار شد، اما تعداد روز‌های کم معاملاتی در این هفته، نتوانست از رونق در بازار مشتقه بکاهد. برای آینده بازار مشتقه می‌توان آمار معاملاتی بیشتری را انتظار داشت و با توجه به روند رشد ارزش معاملات و حجم معاملات طی ‌ماه‌های اخیر، رشد چند صد‌درصدی در این آمار‌ها تا آخر سال‌ دور از ذهن نخواهد بود.

 

نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی شد. پس از انتشار سیگنال‌های منفی نسبت به چشم‌انداز نشست‌های هسته‌ای وین در روز پنج‌شنبه گذشته قیمت دلار غیر‌رسمی به پله‌های انتهایی کانال ۳۱ هزار تومانی رسید. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که نهاد بازار‌ساز در معاملات بازار متشکل روز جمعه شروع پر‌قدرتی داشته و حجم چشمگیری از دارایی‌های ارزی خود را به بازار تزریق کرده است.

10

کارشناسان بر این باورند که بازار‌ساز با هدف جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی در حال کنترل بازار است. این در حالی است که قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات فردایی روز‌های پایانی هفته گذشته از سقف قیمت 32 هزار تومانی خود عبور کرده و در پله سوم کانال بالاتر ارائه شد. اما در نهایت قیمت هر برگ از این ارز در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 110 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31 هزار و 850 تومان رسید. با افزایش قیمت دلار نرخ سکه طلا ضرب امامی نیز در روز پنج‌شنبه رشد 215هزار تومانی را تجربه کرد و در سطح قیمتی 14 میلیون و 605 هزار تومان معامله شد.

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار غیر‌رسمی در سطوح قیمتی میانه کانال 31 هزار تومانی به نوسان پرداخت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز‌های ابتدایی هفته در رقم 31 هزار و 670 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با توجه به تعطیلات روز‌های پایانی ماه صفر در هفته گذشته و در راستای آن فضای نیمه تعطیل معاملات ارزی، قیمت دلار نوسان چشمگیری از خود به نمایش نگذاشت و تا روز‌های میانی هفته روی پله هفتم کانال 31 باقی ماند. در روز پنج‌شنبه با شروع معاملات بازار تهران قیمت ارز در بازار غیررسمی فعالیت افزایشی خود را آغاز کرد و در معاملات پایانی این روز قیمت هر برگ دلار غیررسمی با حدود 110 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31 هزار و 850 تومان رسید. آرایش افزایشی نرخ دلار در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه و با ارقام ارائه شده در معاملات فردایی دلار رخ داد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات فردایی این روز با عبور از سقف قیمت 32 هزار تومانی روی پله‌های دوم و سوم کانال 32 هزار تومانی مطرح شد. به عقیده کارشناسان بازار تهران از بین رفتن سیگنال‌های مثبت مذاکراتی در روز‌های گذشته را می‌توان از جمله دلایل افزایش قیمت دلار در معاملات فردایی دانست. از سوی دیگر افزایش حجم تزریق‌های نهاد بازار‌ساز به معاملات بازار متشکل ارزی نیز سیگنال دیگری در زمینه آغاز عملیات بانک مرکزی جهت جلوگیری از نوسانات افزایشی چشمگیر نرخ ارز است.

شیوع نوسانات افزایشی به بازار سکه

معاملات بازار سکه از افزایش قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته جا نماند. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در روز پنج‌شنبه با حدود 215 هزار تومان افزایش به پله هفتم کانال 14 میلیون تومانی رسید. این در حالی است که قیمت این کالای سرمایه‌ای در معاملات فردایی روز پنج‌شنبه در حوالی مرز کانال 15 میلیون تومانی ارائه شد. گفتنی است که نرخ حباب فلز زرد که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای تمام شده این کالا را نشان می‌دهد نیز در روز پنج‌شنبه در حوالی 2 میلیون و 180 هزار تومان محاسبه شد.

در پی افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده، سرمایه بیشتری به سمت اوراق قرضه ایالات‌متحده حرکت کرده که موجب شده بازده اوراق ۱۰ ساله ایالات‌متحده سقف ۱۲ ساله خود را لمس کند و همچنین بازده اوراق دوساله هم به رکورد ۱۵ ساله خود نزدیک شود. به نظر می‌رسد این افزایش بازده تا زمانی که سیاست‌های ضدتورمی فدرال رزرو در دستور کار باشند همچنان ادامه‌دار باشد. علاوه بر فدرال رزرو، اروپا نیز در نظر دارد تا نرخ بهره خود را افزایش داده و فعالان بازار انتظار دارند که نرخ بهره اروپا تا بهار سال آینده به ۳ درصد برسد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آمارها اروپا و بریتانیا وارد دوره رکودی شده و آمریکا نیز به زودی وارد این دوره خواهد شد.

اقتصاد جهانی در باتلاق رکود

تداوم سیاست‌های ضد تورمی

درحالی که قیمت انرژی و مواد خوراکی روزبه‌روز درحال افزایش است، تاکنون تنها راهکار دولت‌ها برای مقابله با این موضوع افزایش نرخ بهره بوده است. گروه مالی کردیت سوئیس در تازه‌ترین پیش‌بینی خود اعلام کرده که اقتصادهای جهانی روزهای سختی را پشت سر خواهند گذاشت. تحلیلگران این گروه در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع اشاره کردند که رشد اقتصاد جهانی در پایان سال جاری ۶/ ۲ درصد و سال آینده نیز حدود ۶/ ۱ درصد خواهد بود. همچنین این گروه رشد اقتصادی ایالات‌متحده را برای سال ۲۰۲۲ نزدیک به صفر و برای سال آینده حدود ۸/ ۰ درصد پیش‌بینی کرده است. اما با وجود این موارد، تحلیلگران انتظار دارند فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره خود همچنان ادامه دهد و این سیاست تا رسیدن این نرخ به ۵/ ۴ تا ۷۵/ ۴ درصد ادامه داشته باشد.  علاوه بر ایالات‌متحده، در اروپا نیز سیاست‌های ضد تورمی همچنان ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی اروپا طی دو جلسه اخیر خود ۲۵/ ۱ واحد درصد نرخ بهره را افزایش داده است. با افزایش رسیدن تورم آلمان به ۹/ ۱۰ درصد، زنگ خطر تورم بالا بین ۱۹ کشور ناحیه یورو به صدا درآمده و همین موضوع آنان را برای کنترل این پدیده اقتصادی تحت فشار قرار داده است. با توجه به این شرایط، معامله‌گران انتظار دارند که این نهاد سیاستگذار نرخ بهره را در جلسه آتی خود ۷۵ صدم واحد درصد افزایش دهد. در نتیجه بازار انتظار دارد که نرخ بهره اروپا تا آخر سال جاری به دو درصد و تا پایان بهار سال آینده به ۳ درصد برسد.  با این حال اقتصاددانان معتقدند که این سیاست‌ها چندان موثر نخواهند بود. علت این امر، تفاوت جنس تورم با سیاست‌های پولی است. سیاست‌های کنونی تنها قادر به کنترل طرف تقاضا هستند درحالی که بسیاری از ریشه‌های تورم در طرف عرضه قرار دارند. با کاهش عرضه مواد خوراکی و انرژی از سوی روسیه و اوکراین، قیمت این کالاها افزایش یافته و با توجه به نزدیک شدن به زمستان، عرضه مواد غذایی کاهش داشته و همچنین تقاضا برای انرژی افزایش خواهد یافت. در نتیجه این سیاست‌ها چندان موثر نخواهند بود.

نتیجه سیاست‌های آمریکا، افزایش قدرت دلار و جذابیت اوراق قرضه این کشور بوده است. بازده اوراق ۱۰ ساله با رسیدن به ۴ درصد به سقف ۱۰ ساله خود بسیار نزدیک شده و همچنین اوراق دوساله هم با رسیدن به نزدیکی ۵/ ۴ درصد، بسیار به شکستن سقف ۱۵ ساله نزدیک شده است. این درحالی است که دیگر بازارها همواره با فشار فروشندگان مواجه بوده‌اند.

فعالیت کارخانه‌‌‌ای چین به‌‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای در ماه سپتامبر به رشد بازگشت. فعالیت کارخانه‌‌های چین در ماه سپتامبر به‌‌‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای گسترش یافت که به روند بهبود مجموعه‌‌‌ای از اقدامات تسهیل‌‌‌کننده اخیر کمک کرد. در همین حال، کاهش شدید رشد بخش خدمات و نظرسنجی ضعیف بخش تولید خصوصی نشان داد که اقتصاد پس از اجتناب از انقباض در سه ماهه دوم، در تلاش برای به دست آوردن مجدد قدرت است.
دفتر ملی آمار چین (NBS) روز جمعه اعلام کرد که شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید از ۴/ ۴۹ در ماه اوت به ۱/ ۵۰ در سپتامبر افزایش یافت. این سنجش در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، از انتظارات ۶/ ۴۹ پیشی گرفت و بالاتر از مرز ۵۰ واحد بود که انقباض را از رشد جدا می‌‌‌کند. با این حال، نظرسنجی دیگر نشان داد که فعالیت کارخانه‌‌ها در ماه سپتامبر با سرعت بیشتری کاهش یافته است و شاخص‌‌‌های تولید، سفارش‌‌‌های جدید و اشتغال همگی به دلیل تقاضای ضعیف کاهش یافته‌‌‌اند. رشد در بخش خدمات نیز به‌‌شدت کاهش یافت و PMI رسمی غیر تولیدی از ۶/ ۵۲ در ماه اوت به ۶/ ۵۰ در سپتامبر کاهش یافت. دولت چین از اواخر ماه مه بیش از ۵۰ اقدام سیاستی را اجرا کرده است، اما قرنطینه‌‌های مکرر ناشی از کووید، بحران املاک و تقاضای صادراتی به‌‌شدت بر اعتماد کسب‌‌‌وکار و مصرف‌‌‌کنندگان تاثیر گذاشته است. با نشانه‌‌های اندکی که چین به‌‌زودی به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی سیاست‌‌های ضد کووید صفر خود را کاهش می‌‌دهد، بسیاری از تحلیل‌‌‌گران انتظار دارند که اقتصاد امسال تنها سه درصد رشد کند و این کمترین رشد از زمان گسترش ۲/ ۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌‌‌گیری کووید-۱۹ خواهد بود که کندترین نرخ از سال ۱۹۷۶ بود.

بر اساس گزارش رویترز، رسانه‌‌های دولتی چین روز چهارشنبه به نقل از نخست‌‌وزیر لی که چیانگ گفتند که اقتصاد چین به‌‌طور کلی در سه ماهه سوم بهبود یافت و به ثبات رسید. دولت متعهد شده است که اجرای سیاست‌‌های حمایتی را در سه ماهه چهارم ادامه دهد.

 

به‌گزارش رویترز، طبق گفته سه تن از منابع اوپک، سران ائتلاف اوپک‌پلاس مذاکره در مورد کاهش تولید نفت در اجلاس آینده این گروه را که در پنجم اکتبر برگزار می‌شود آغاز کرده‌اند. یکی از این منابع از احتمال کاهش تولید خبر داده و ۲ منبع دیگر اوپک‌پلاس می‌گویند اعضای اصلی این ائتلاف درمورد این‌ موضوع صحبت کرده‌اند. مسکو در اوایل این هفته پیشنهاد کاهش یک‌میلیون‌بشکه‌ای تولید را به این ائتلاف ارائه داد. اجلاس اوپک‌پلاس در هفته آینده در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت نفت رو به کاهش بوده و فاصله زیادی از اوج آن در ماه مارس گرفته ‌است. بی‌ثباتی در بازار نفت افزایش‌ یافته است. ائتلاف اوپک‌پلاس که از کشورهای عضو اوپک و متحدانش از جمله روسیه تشکیل‌ شده، در اجلاس ماه سپتامبر تصمیم به ۱۰۰هزاربشکه در روز کاهش تولید نفت گرفت تا از قیمت آن حمایت کند.

عربستان به ‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در ماه اوت از احتمال کاهش تولید برای حفظ ثبات بازار خبر داد. وزیر نفت نیجریه هم هفته گذشته گفت این ائتلاف احتمالا مجبور می‌شود تولید خود را بیش ‌از پیش پایین بیاورد تا مانع سقوط قیمت نفت شود. وی گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم چطور می‌توانیم این شرایط را درست کنیم، اما تنها راهی که در پیش داریم کاهش تولید در صورت پایین‌تر رفتن قیمت نفت است». بانک‌های سرمایه‌گذاری یو‌بی‌اس و جی‌پی‌مورگان اعلام کرده‌اند اوپک‌پلاس احتمالا مجبور می‌شود تولید خود را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین بیاورد تا مانع سقوط بیشتر قیمت نفت شود. اکثر تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کنند ۲۳ عضو این ائتلاف با کاهش تولید موافقت کنند. ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی سراسر دنیا و قرنطینه‌های کرونایی در چین باعث شده قیمت نفت ۲۰درصد نسبت ‌به اوایل ماه اوت کاهش یابد.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما