دولت ازبکستان، روز چهارشنبه اعلام کرد که دسترسی شهروندان این کشور را به تعدادی از صرافی‌های بین‌المللی ارز دیجیتال را مسدود می‌کند. «آژانس ملی چشم‌انداز پروژه‌ها» (NAPP) روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) در بیانه‌ای اعلام کرده است که ازبکستان دسترسی به پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌های ارز دیجیتال را به دلیل ارائه خدمات بدون مجوز و برخلاف قوانین جاری مسدود می‌کند.

از ابتدای سال تا نیمه تابستان ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ میلیون سهامدار بدون مراجعه به بانک از طریق سجام سود خود را دریافت کرده‌اند.

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۳۵۵ سهامدار، بدون مراجعه به بانک، از طریق سجام بیش از ۱۰.۴ همت (۱۰۴.۳۲۷.۶۰۸.۰۹۸.۱۵۴ ریال) به حسابشان واریز شده است.

همچنین در تازه‌ترین اطلاعات پرداخت مطالبات از سوی سمات، تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰۳ شرکت، سود سنواتی ۴ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۷۷ نفر را به مبلغ ۱.۱ همت (۱۱.۲۷۸.۶۷۰.۸۳۸.۲۹۶ ریال) به حساب سهامداران واریز کرده‌اند.

در سال‌های گذشته، بخش مهمی از این سودها در حساب شرکت‌ها باقی می‌ماند و سهامداران سودهای خود را دریافت نمی‌کردند اما با پیگیری‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این موضوع روی ریل افتاد و پیگیری‌ها برای پرداخت سودهای سنواتی همچنان ادامه دارد.

 

مسیر بهتر شدن وضع اقتصاد و معیشت مردم از رشد اقتصادی می‌گذرد که توسط بخش خصوصی محقق می‌شود. بنابراین، ایجاد فضا برای رفع موانع تولید، روند سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش داده و سرمایه‌ها از بخش غیرمولد به بخش‌های مولد روانه خواهند شد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید با مدیریت جهادی به رشد اقتصادی کشور سرعت بیشتری ببخشد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: متاسفانه سرعت عمل برای برخی اقدامات بسیار کند است و انتظار می‌رود با کاهش دخالت‌های دولت در برخی امور و واگذاری کارها به بخش خصوصی، شاهد رشد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی باشیم.

جعفر قادری با اشاره به تعریف و جایگاه بخش خصوصی در کشور گفت: نیاز است دولت در حوزه بخش خصوصی سیاست‌های روشنی داشته باشد و تا زمانی که فضای کسب و کار مطلوب نشده و واگذاری به بخش خصوصی واقعی و احترام گذاشتن به واگذاری‌های انجام شده صورت نگیرد، چشم انداز رشد اقتصادی در دسترس نیست.

این نماینده مجلس عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات خوب و موثری از سوی دولت سیزدهم در بحث مربوط به تجارت بین الملل، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست.

قادری اظهار کرد: سطح مراودات کشور با همسایگان رو به افزایش بوده و کشور با منعقد کردن قرارداد با کشورهای مختلف برقرار کرده است که امیدواریم طی ماه‌های آینده شاهد همکاری‌های بیشتر در زمینه های مختلف باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: مسیر بهتر شدن وضع اقتصاد و معیشت مردم از رشد اقتصادی می‌گذرد که توسط بخش خصوصی محقق میشود. وزارت اقتصاد در برنامه خود باید به توسعه تولید و رفع موانع آن همت کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه، اظهار کرد: دولت باید بنگاه‌های تولیدی راکد و بلا استفاده مانده را به مدار تولید بازگرداند. در این صورت امیدواری به تولید بازگشته و رشد اقتصادی محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت و حاکمیت باید تمرکز خود را بر جدی گرفتن تولید و رفع موانع آن به کار بگیرند ادامه داد: دو اقدام برداشتن قیمت‌گذاری دستوری و رفع موانع صادرات برای حمایت از تولید نیاز است انجام شود.

قادری خاطر نشان کرد: تسهیل مجوزهای کسب و کار توسط دولت و ایجاد فضا برای رفع موانع تولید، روند سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش خواهد داد. در این صورت سرمایه‌ها از بخش غیرمولد به بخش‌های مولد روانه خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر باید ارز و نقدینگی کشور در تولید هزینه شود که آثار آن رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

براساس نامه هیأت وزیران، شرکت‌های آلومینیومی مکلف به کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق طی سه ماهه تابستان شدند؛ این میزان با پیگیری‌های مستمر به 50 مگاوات تقلیل یافت و با مساعدت وزارت نیرو و افزایش ۱۰ مگاوات برق در سه ماهه سوم سال، میزان تولید شرکت‌‎های آلومینیومی به میزان نرمال خود باز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اخباری همچون کاهش میزان برق مصرفی صنایع از جمله موضوعاتی است که همواره دغدغه سهامداران بوده و نگرانی‌هایی پیرامون سودآوری شرکت یا صنایع بورسی را به همراه داشته است. نامه هیات وزیران و وزیر نیرو به شرکت‌های آلومینیومی در خرداد ماه سال جاری مبنی بر کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق طی سه ماهه تابستان و پیامدهای این تصمیم و همچنین ارائه راه‌کارهایی برای به حداقل رساندن کاهش سود صنایع آلومینیومی، موضوعی است که خبرنگار «سنا» در رابطه با آن با محمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم به گفت‌وگو نشسته است.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم با اشاره به اصلی‌ترین نیاز در صنعت آلومینیوم اظهار کرد: چهار شرکت فعال در این صنعت در کشور وجود دارند که ظرفیت تولید آنها بالغ بر ۷۲۰ هزار تن می‌شود؛ صنعت آلومینیوم یک صنعت استراتژیک در کشور محسوب می‌شود که برق اصلی‌ترین نیاز این صنعت است. تفاوتی که میان برق در صنعت سیمان و فولاد با صنعت آلومینیوم وجود دارد این است که در تمام صنایع دیگر قابلیت قطع برق وجود دارد و پس از حداکثر مدت زمانی تا یک ماه، صنعت می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد. اما در صنعت آلومینیوم چنین ویژگی وجود ندارد.

او ادامه داد: به برق صنعت آلومینیوم در تمام دنیا «برق منجمد» گفته می‌شود؛ به این معنی که چنانچه دیگ‌های این صنعت بیش از یک ساعت و نیم دچار افت آمپر یا کاهش میزان برق شوند، آن دیگ به مدار تولید بازنخواهد گشت. به بیانی دیگر، اگر دیگی دچار یخ‌زدگی یا انجماد شود، باید از مدار تولید خارج و تخریب شود و دوباره نوسازی شود و بار دیگر به مدار تولید بازگردد. این موضوع برای هر دیگ ۶ تا ۸ ماه زمان می‌برد.

لواسانی با اشاره به نامه هیات وزیران و وزیر نیرو به شرکت‌های آلومینیومی در ابتدای خرداد ماه سال جاری، تصریح کرد: براساس این نامه، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) همانند سه شرکت آلومینیومی دیگر، می‌بایست ۱۰۰ مگاوات از ۳۴۰ مگاوات برق مصرفی خود را کاهش دهد که به معنای کاهش ۳۰ درصدی برق مصرفی این شرکت بود.

او با اشاره به دیگ‌های در مدار تولید ایرالکو ابراز کرد: این شرکت ۶۰۰ دیگ در مدار تولید دارد و اگر مقرر بر این می‌شد که ۱۰۰ مگاوات را سه ماهه و به صورت ۲۴ ساعته کاهش دهد، این موضوع تبعات مالی و انسانی بسیاری همچون کاهش نیروی انسانی در پی کاهش میزان تولید را برای صنعت آلومینیوم و شرکت ایرالکو در پی داشت.

این مدیر ارشد در صنعت آلومینیوم اذعان کرد: پیامدهای مهم مالی این موضوع پس از نامه یادشده از طریق کدال به سهامداران اطلاع‌رسانی شد؛ خوشبختانه پس از این اطلاع‌رسانی و پس از ۱۵ خرداد، ابتدا ۵۰ مگاوات کاهش داده شد و این میزان کاهش از طریق خروج ۷۰ دیگ از مدار میسر شد و موفق شدیم سیستم را کنترل کنیم و همچنین ۴۵ نیروی انسانی جدید نیز استخدام شدند تا اگر ناچار به کاهش تا ۵۰ مگاوات دیگر شدیم، بتوانیم با خارج کردن حدود ۷۰ دیگ دیگر و با به‌کارگیری نیروی انسانی، سیستم را کنترل کنیم.

او افزود: با کاهش ۵۰ مگاوات و خارج کردن ۷۰ دیگ از مدار تولید و با پیگیری‌های مستمر از مبدا و از مراجع ذی‌صلاحی همچون معاون اول رییس جمهور و سایر وزارتخانه‌های مربوطه، توانستیم تا کاهش ۵۰ مگاوات را تأییدیه بگیریم و ۵۰ مگاوات دیگر را کاهش ندهیم و به جای ۲۶۶ دیگ، تنها ۷۰ دیگ از مدار تولید خارج شوند. بنابراین، با این اقدامات، تولید در هر ماه تنها ۳ هزار تن کاهش خواهد داشت و طی این دوره سه ماهه تقریبا با ۸ تا ۹ هزار تن به جای ۵۴ هزار تن افت تولید مواجه خواهیم شد.

لواسانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، با برنامه‌ریزی‌هایی که در هیأت مدیره این شرکت انجام شده، قادر خواهیم شد در ۱۵ مهرماه (یک ماه پس از اینکه میزان مصرف برق کشور در دوره زمانی شهریور به بعد به حد نرمال خود باز می‌گردد و می‌توانیم به مدار برگردیم) تمامی دیگ‌ها را به مدار تولید بازگردانیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید به حداکثر برسد و در ۶ ماهه دوم سال که مصرف برق کاهش می‌یابد با ۱۰ مگاوات اضافه‌ای که از وزارت نیرو دریافت می‌شود افت تولید ۸ تا ۹ هزار تنی جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم در پایان گفت‌وگوی خود با «سنا» با بیان چرایی اینکه میزان تولید ایرالکو در تیرماه بیش از خرداد ماه بوده است، گفت: میزان تولید ایرالکو در تیر ماه ۱۸۰۰ تن بیش از خردادماه که کاهش میزان مصرف برق نداشته‌ایم، بوده است؛ در حالی که با توجه با کاهش میزان مصرف برق، قاعدتا در تیرماه باید تولید کمتر می‎‌بود. اما افزایش تولید به دلیل این بود با خروج دیگ‌ها از مدار تولید، مذابی که در این دیگ‌ها وجود داشت، تخلیه و به میزان تولید افزوده شد؛ بنابراین، افزایش میزان تولید در تیرماه با وجود کاهش ظرفیت تولید ایجاد شد. این در حالی است که برای اَمرداد و شهریور، کاهش تقریبی ۳ هزار تن در هر ماه پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به پتانسیل و حجم سرمایه‌گذاری‌‌‌های انجام‌شده در زمینه استحصال فلزاتی نظیر مس و سنگ‌آهن، اکنون با کمک دانش فنی جدید و تجربه موفقیت‌آمیز در زمینه فرآوری فلز طلا فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور خرید و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شده است که مورد حمایت سازمان‌های دولتی ذی‌ربط نیز قرار دارد.
فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا
براساس آمارهای بخش معدنی کشور، تاکنون در ایران به‌طور متوسط ۳۵۰میلیون تن ذخیره خاک معدنی دارای طلا شناسایی شده است که با احتساب عیار ۲گرم بر تن با راندمان۸۵‌درصد، پتانسیل تولید حداقل ۶۰۰تن طلا در کشور وجود دارد. به طور کلی با توجه به تیپ و نوع معادن طلا، معمولا در معادن با خاک‌‌‌های اکسیده تا سولفوره، برحسب فواصل حمل، عیار خاک ۳/ ۰ تا ۵/ ۱گرم بر تن برای استحصال توجیه اقتصادی دارد. ضمن اینکه هر چقدر محل احداث کارخانه به معدن نزدیک‌‌‌تر باشد، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. بنابراین از احداث کارخانه فرآوری در کنار این معادن، سود اقتصادی قابل‌توجهی حاصل می‌شود. در این راستا مجموعه‌‌‌های معدنی و صنعتی کشور، به‌خصوص سازمان گسترش معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) فعالیت‌‌‌های چشمگیری با روند رو به رشد دارند. سود عاید از احداث کارخانه و انجام فرآیند استحصال طلا توسط بهره‌بردار، بسیار بیشتر از فروش خاک همان معدن خواهد بود. بنابراین در این موارد خام‌فروشی توصیه نمی‌شود.

بهره‌‌‌برداری از طرح جامع طلا
تدوین طرح جامع طلا در سطح کشور در راستای تهیه بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت منابع معدنی طلای کشور در شهریورماه ۱۳۹۹ با نظارت مجتمع طلای موته آغاز شده و پس از انجام مطالعات در چهار فاز با پیشرفت ۱۰۰‌درصد اکنون این طرح به اتمام رسیده است. علاوه بر گزارش نهایی تهیه‌شده، سامانه تحت وب نیز به‌منظور دسترسی ذی‌نفعان صنعت طلا طراحی شده است که تا پایان مردادماه سال‌جاری بهره‌برداری از آن امکان‌‌‌پذیر خواهد بود.

مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: بهره‌برداری از معادن فلزی طلا، مس و سنگ‌آهن در سطح کشور دارای توجیه اقتصادی زیادی (IRR بالا) است که با توجه به شرایط کنونی به‌ندرت می‌‌‌توان معدن فلزی مس یا سنگ‌آهن غیرفعال مشاهده کرد؛ اما در حوزه معادن طلا با توجه به اینکه پتانسیل‌‌‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، می‌‌‌توان علاوه بر توسعه فعالیت‌‌‌های اکتشافی در سطح کشور، نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج و استحصال طلا با عملیات آماده‌‌‌سازی معادن و ایجاد کارخانه‌های تولیدی از سوی بخش‌ خصوصی اقدام کرد.

محمدرضا کریمی افزود: در این راستا علاوه بر واحدهایی مانند طلای موته و طلای زرشوران  با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های ایمپاسکو و مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی، از سال ۱۳۹۸ واحد جدید دیگری به‌نام طلای هیرد با ظرفیت تولید سالانه حدود ۲۰۰کیلوگرم در استان خراسان‌جنوبی آغاز شده و در اردیبهشت سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است که علاوه بر رونق‌بخشیدن به اشتغال‌زایی در منطقه، نقش چشمگیری در چرخه اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد. ضمن اینکه در سطح کشور در استان‌‌‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، مرکزی، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی ذخایر خوبی شناسایی شده است که با برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو و ایمپاسکو و نیز مشارکت سرمایه‌گذاران این حوزه، شاهد افزایش استخراج و تولید این فلز استراتژیک در سطح کشور خواهیم بود. مجموعه این اقدامات نهایتا به کاهش ریسک دولت و بخش خصوصی در امر سرمایه‌گذاری برای تولید طلا منجر می‌شود. به‌عنوان نمونه، طلای موته اصفهان تحت نظر ایمپاسکو طبق بهترین استانداردهای بین‌المللی (۱۷۰۵) شمش‌‌‌های ۵۰۰گرمی و یک‌کیلوگرمی ۲۴عیار تولید می‌کند و به‌صورت هفتگی در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه و فروخته می‌شود.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ دولتی در معادن طلا
مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه بیان کرد: علاوه بر معادن یادشده در استان‌‌‌هایی مانند آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و همچنین کرمان که معادن فلزی (مس و سنگ‌آهن) فعالی دارند، دو استان خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان پتانسیل معدنی (طلا) عظیمی دارند که مغفول مانده‌‌‌اند و نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی در این معادن هستند. وی افزود: یکی از معادن یادشده، معدن طلای هیرد است که بزرگ‌ترین محدوده‌‌‌ طلا در استان خراسان‌جنوبی به حساب می‌‌‌آید و علاوه بر واحد تولیدی ایجادشده، در بخش دیگری از این محدوده، عملیات اکتشاف تکمیلی و توسعه در حال اجراست. از دیگر معادن طلای شرق کشور، معدن طلای خونیک است که هم‌اکنون عملیات اکتشاف تکمیلی آن در حال اجراست و سرمایه‌گذاری آن از سوی هلدینگ سدید با احداث کارخانه ۲۰۰کیلوگرم شمش طلا تعریف شده است.

کریمی گفت: تمایل و استقبال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ کشور از فلز طلا در مقایسه با مس و آهن طی دو سال گذشته قابل‌توجه است که از جمله این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها می‌‌‌توان به فعالیت شرکت گل‌‌‌گهر در معدن طلای سیاه‌جنگل استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. همچنین ذخیره قابل‌توجهی از مس و طلا در جانجا به‌عنوان یکی از ذخایر بزرگ مس و طلای پورفیری کشور توسط ایمپاسکو، اکتشاف و برای این معدن واقع در مناطق کمتر توسعه‌یافته سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذار جذب شد و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی بزرگ کشور به راهبری شرکت توسعه معادن و فلزات در حال انجام مطالعات فنی احداث کارخانه هستند.

عرضه هفتگی طلا در بورس‌کالا
مدیر اقتصادی ایمپاسکو گفت: با توجه به سوابق و تجارب ایمپاسکو در امر سرمایه‌گذاری و فروش محصولات معدنی به‌ویژه طلا، با انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه استحصال در جوار معادن طلا به روش‌های مختلفی همچون فلوتاسیون و هیپ‌‌‌لیچینگ تا مرحله تولید شمش (به‌جای فروش خاک معدن که صرفه اقتصادی چندانی ندارد)، سود قابل‌توجهی کسب می‌شود. شرکت‌های بزرگ از قبیل شرکت‌های فولادی می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری تنها در یک حوزه، در حوزه‌‌‌های دیگری مانند طلا سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر تنوع سبد محصولات خود، سود قابل‌توجهی کسب کنند.

کریمی در خاتمه بیان کرد: با توجه به تاثیرات تغییر و تحولات قیمت طلا (به نحوی‌‌‌که هر اونس طلای جهانی به یک‌هزار و ۶۰۰دلار رسیده بود و اکنون قیمت هر اونس طلای جهانی بیش از یک‌هزار و ۷۸۷دلار گزارش شده است) و تقابل دلار با این فلز گرانبها در مناسبات بین‌المللی که برتری طلا محسوس می‌شود، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به صورت هفتگی شمش طلا در بورس‌کالای ایران عرضه می‌کند و از تمامی خریداران و سرمایه‌گذاران در این زمینه دعوت به عمل می‌‌‌آورد تا در این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها مشارکت کنند.

 

با انتشار گزارش‌های ماهانه موسسات بین‌المللی مشخص شد که اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی درباره تقاضای نفت اختلاف نظر دارند. اوپک برآورد خود از تقاضا در سال جاری را کاهش و آژانس افزایش داده است. با این حال، هر دو تاکید بر استمرار افزایشی بودن روند نسبت به سال گذشته دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سال۲۰۲۳ دست‌کم ۱/ ۲میلیون بشکه در روز رشد کند.
دو پیش‌بینی از تقاضای نفتی
با وجود افزایش ۳۸۰هزار بشکه‌ای برآورد آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲، اوپک آنقدر خوش‌بین نبود و تخمین خود را ۲۶۰هزار بشکه در روز پایین آورد. اولی دلیل بهبود را سوئیچ سوخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق به نفت و دومی علت کاهش را مسائل اقتصادی مرتبط با جنگ در اوکراین و تورم بالا بیان کرده است. با وجود تناقض در پیش‌بینی این موسسات، بازار نفت به چشم انداز تقاضا توجه کرد. در این میان، آژانس گفته تولید نفت روسیه در ۳ماه گذشته افزایشی بوده اما در سال میلادی آینده ممکن است دو میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

خوش‌بینی آژانس به تقاضا
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال جاری را به‌دلیل قیمت‌های فزاینده گاز طبیعی و موج‌های گرمایی که موجب تغییر سوخت نیروگاه‌های برق از گاز به نفت می‌شود، ۳۸۰هزار بشکه در روز نسبت به برآورد این موسسه در ماه گذشته افزایش داد. به گزارش بلومبرگ، آژانس در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود گفته مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی ۱/ ۲میلیون بشکه در روز یا حدود ۲درصد افزایش خواهد یافت. تقاضای اضافی به‌شدت در دو منطقه خاورمیانه و اروپا متمرکز خواهد بود. بر این اساس، تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲، معادل ۷/ ۹۹میلیون بشکه در روز و در سال آینده ۸/ ۱۰۱میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

قیمت‌های گاز طبیعی در سال جاری به‌علت اینکه روسیه جریان گاز به اروپا را محدود کرد، جهش پیدا کرد. این حرکت از نظر بسیاری به تلافی تحریم‌های غرب به علت حمله این کشور به اوکراین انجام شده است. این افزایش قیمت باعث شد بسیاری از مصرف‌کنندگان صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق سوخت خود را از گاز به برق تغییر بدهند. علاوه بر این، دمای بالا موجب تحریک تقاضا برای وسایل سرمایشی به‌خصوص در خاورمیانه شده است، یعنی جایی که نفت زیادی در تابستان برای تولید برق مصرف می‌شود. در ماه ژوئن انبارهای نفتی با کاهش ۵میلیون بشکه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند، اما این موسسه مستقر در پاریس معتقد است انبارهای نفتی در باقیمانده سال روزانه ۹۰۰هزار بشکه افزایش خواهد یافت که باعث شده IEA در مورد احتمال کمبود در بازار نفت تردید داشته باشد.

تولید روسیه فعلا مقاوم
تولید نفت روسیه در ۳ ماه گذشته افزایشی بوده است و طی ماه میلادی گذشته ۸۳/ ۱۰میلیون بشکه در روز توسط آژانس تخمین زده شده است. صادرات این کشور نیز در ژوئیه ۴/ ۷میلیون بشکه در روز برآورد شده که فقط ۶۰۰هزار بشکه کمتر از سطوح پیش از جنگ است. با این حال، صادرات روسیه در ماه گذشته ۱۱۵هزار بشکه روزانه افت پیدا کرده و آژانس پیش‌بینی می‌کند در سال آینده تولید نفت این کشور ۲۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد چراکه ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی اتحادیه اروپا از روسیه آغاز می‌شود. آژانس در گزارش ماهانه خود که پنج‌شنبه منتشر کرد، گفته کاهش تدریجی تولید روسیه از ماه فعلی (اوت) می‌تواند آغاز شود، چراکه کرملین پالایش نفت را کاهش می‌دهد و این روند با اجرایی شدن ممنوعیت نفت روسیه سرعت می‌گیرد. آژانس انتظار دارد در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲میلیون بشکه در روز از عرضه روسیه با وجود بازیابی سالم تولید در ماه‌های گذشته، کاسته شود.

بدبینی اوپک به مصرف نفت امسال
اوپک نیز پنج‌شنبه گزارش ماهانه خود را منتشر کرد اما برخلاف آژانس پیش‌بینی خود را از تقاضا کاهش داد. این سومین مرتبه از ماه آوریل است که اوپک چنین می‌کند. به گزارش رویترز، اوپک با توجه به تاثیر اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین، تورم بالا و تلاش‌ها برای کنترل همه‌گیری کرونا، انتظار دارد تقاضا در سال ۲۰۲۲، ۱/ ۳میلیون بشکه در روز افزایش یابد که ۲۶۰هزار بشکه روزانه کمتر از پیش‌بینی قبلی این سازمان است. اوپک در گزارش خود گفته است: «عوامل بنیادی بازار نفت روند قوی بازیابی به سطوح پیش از کرونا را در بیشتر نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه داد، البته نشانه‌های کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ظهور کرده است.» اوپک با این حساب معتقد است تقاضا در سال جاری حدود ۱۰۰میلیون بشکه در روز به‌طور متوسط خواهد بود. این سازمان همچنین گفته سال آینده تقاضا ۷/ ۲میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و به ۷/ ۱۰۲میلیون بشکه می‌رسد.

افت قیمت و تولید نفت ایران
تولید نفت اوپک در ماه قبل با ۲۱۶هزار بشکه رشد روزانه به ۸۴/ ۲۸میلیون بشکه رسید که افزایش کوچک‌تری از آنچه تعهد داده شده بود است. اوپک انتظار دارد عرضه کشورهای غیراوپکی ۷/ ۱میلون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. با توجه به پیش‌‌بینی رشد ۷/ ۲میلیونی کلی تقاضا در سال آینده، اوپک باید به‌طور متوسط حدود ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد تا بازار به موازنه برسد. در ماه گذشته تولید نفت خام عربستان سعودی، امارات و کویت افزایش یافت و تولید ونزوئلا و آنگولا کاهش پیدا کرد. بر این اساس، تولید عربستان ۷۱۴/ ۱۰میلیون، عراق ۴۹۶/ ۴میلیون و امارات ۱۳۱/ ۳میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک هستند. علاوه بر این، ایران در این بازه زمانی ۵۵۸/ ۲میلیون بشکه در روز تولید نفت داشت که ۱۱هزار بشکه کمتر از ماه ژوئن است. از سوی دیگر، قیمت نفت سنگین ایران ۸دلار و ۲۲سنت در هر بشکه کاهش پیدا کرد و به ۱۰۷دلار و ۶۳سنت رسید. این گرید نفتی ایرانی در ماه ژوئن به‌طور متوسط ۱۱۵دلار و ۸۵سنت بر بشکه قیمت داشت. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در ژوئیه کاهشی بود و به ۱۰۸دلار و ۵۵سنت رسید که افت شدید ۹دلاری را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی قیمتی موسسه آمریکایی
اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز مانند اوپک به پیش‌بینی قبلی خود دست زد و آن را کاهش داد؛ هرچند این کاهش کمتر از اوپک بود. EIA در گزارش خود گفته در سال جاری ۴/ ۹۹میلیون بشکه در روز نفت و دیگر سوخت‌های مایع مصرف خواهد شد که رشدی ۱/ ۲میلیون بشکه‌ای نسبت به سال گذشته دارد. این در حالی است که این اداره دولتی پیش از این رشد ۲/ ۲میلیون بشکه‌ای تخمین زده بود. علاوه بر این، تقاضا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱/ ۲میلیون بشکه‌ای به ۵/ ۱۰۱میلیون بشکه روزانه خواهد رسید که ۱۰۰هزار بشکه بیش از برآورد قبلی EIA است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین قیمت نفت برنت را در سال جاری ۱۰۵دلار و در سال بعد ۹۵دلار بر بشکه تخمین می‌زند که برای هر دو سال، یک دلار رشد در پیش‌بینی دیده می‌شود. این موسسه همچنین درباره تولید نفت آمریکا گفته در سال ۲۰۲۲، به‌طور متوسط ۹/ ۱۱میلیون بشکه در روز خواهد بود و سال آینده ۷/ ۱۲میلیون بشکه روزانه تخمین زده می‌شود که رکود تاریخی سالانه برای تولید آمریکا به‌حساب می‌آید. رکورد فعلی ۳/ ۱۲میلیون بشکه روزانه مربوط به سال ۲۰۱۹ است. البته اواخر این سال و اوایل سال ۲۰۲۰، تولید نفت آمریکا از ۱۳میلیون بشکه در روز گذشت.

دو مدیر اجرایی ویو فایننشال، یک شرکت مدیریت دارایی که استراتژی‌‌های سفارشی سرمایه‌‌گذاری را برای افراد و سازمان‌های ثروتمند (با حداقل یک میلیون دلار سرمایه) تدوین می‌‌کند، اعلام داشته‌‌اند که با وجود روند نزولی بازار، شاهد افزایش تقاضای سازمان‌ها برای استفاده از محصولات صنعت ارزهای دیجیتال هستند. به گزارش کوین تلگراف، در کنفرانس آینده‌‌پژوهی بلاک‌چین که در تورنتو کانادا برگزار شد، مایک جونز گفت: «شرکت‌های مدیریت ثروت مثل مورگان استنلی، مریل لینچ و گلدمن ساکس می‌توانند سرمایه‌‌گذاری نهادی در شرکت‌های تحت مدیریت سرمایه خود را نیز به این حوزه هدایت کنند و البته همین برنامه را نیز دارند.
به این وسیله مشتریان این نهادها به اکوسیستم وارد خواهند شد.» جونز برای مثال به شراکت بلک راک و کوین بیس اشاره کرد که با این همکاری به کاربران پلتفرم‌‌ مدیریت سرمایه‌‌گذاری نهادی علاءالدین امکان دسترسی به تجارت و سرمایه‌‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خدمات صرافی پرایم با قابلیت گزارش‌‌دهی می‌دهد. طبق گفته مدیر اجرایی ویو، علاوه بر شرکت‌های مدیریت ثروت، سرمایه‌‌گذاران خطرپذیر (VC) نیز به‌‌دلیل افزایش تقاضا جهت سرمایه‌‌گذاری نوآورانه با رشد زیادی مواجه خواهند شد. جرارد بریل، مدیر سرمایه‌‌گذاری این شرکت نیز افزود که سرمایه‌‌گذاران خطرپذیری که مشتریان آنها به‌‌جای اینکه از طریق صرافی‌‌های متمرکز با ارزهای دیجیتال آشنا شوند، از طریق خود VC وارد این اکوسیستم شده و معاملات بزرگ مقیاس با این ارزها انجام می‌دهند نیز برای صنعت ارزهای دیجیتال مثمرثمر خواهد بود. بریل در همین زمینه می‌‌افزاید: «از لحاظ سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر، این بازار نزولی یک فرصت بوده است. در طول یک‌‌ونیم سال گذشته، شاهد بودیم که ارزش‌‌گذاری بسیاری از شرکت‌های مختلف فوق‌العاده بالا رفته و شاید بتوان گفت حباب قیمتی شکل گرفته بود. در ۶ ماه گذشته مشاهده کردیم که ارزش‌‌گذاری این شرکت‌ها به ارزش‌های واقعی آنها نزدیک‌‌تر شده و این زمان خوبی برای تخصیص سرمایه به آنها است. با نگاه به بازار آنچه دلگرم‌‌کننده به نظر می‌‌رسد فکر کردن به فرا رسیدن آخرین چرخه در روند قیمت نزولی است. چند سال پیش صحبت‌های زیادی وجود داشت که آیا پایان ارزهای دیجیتال فرا رسیده است؟ آیا ارزهای دیجیتال مرده‌‌اند؟ اما از دیدگاه سرمایه‌‌گذاران نهادی و با بررسی تقاضاهای نهادها شاید بتوان گفت بیشتر آنها می‌خواهند بدانند آیا اکنون زمان مناسب برای ورود به بازار فرا رسیده است؟» بریل همچنین می‌‌افزاید: «موارد دلگرم‌‌کننده زیادی برای سرمایه‌‌گذاران مشاهده می‌شود. هرچند قیمت‌‌های بازار برای خیلی‌‌ها دردناک است؛ اما فرصت‌‌هایی نیز وجود دارد به‌‌ویژه برای کسانی که در این اکوسیستم مشغول توسعه محصولات خود هستند.» برخی از داده‌های به دست آمده از بلاک‌چین‌‌ها نیز ادعاهای بریل و جونز را تایید می‌‌کنند. بر اساس اطلاعات اینتودبلاک، ماه مارس‌(اسفند) گذشته تعداد تراکنش‌‌های بزرگ در بلاک‌چین کاردانو بیش از ۵۰ برابر نسبت به سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) رشد داشته است که این امر را می‌توان به رشد تقاضای سازمانی نسبت داد. با این حال قانون‌‌گذاران ایالات‌متحده مجوز استفاده از برخی از ابزارهای سرمایه‌‌گذاری ارزهای دیجیتال مثل صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت‌کوین را نمی‌دهند. به‌‌عقیده بسیاری از کارشناسان چنین ابزارهایی می‌تواند سرمایه‌‌گذاران جدید را به بازار جذب کند.

 گزارش تورم آمریکا در روز چهارشنبه نهم اوت منتشر شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تورم ماه ژوئیه در ایالات‌متحده به سطح ۵/ ۸ درصد رسید و با توجه به میزان تورم در ماه ژوئن که با سطح ۱/ ۹ درصد، عنوان بی‌سابقه‌ترین تورم را از آن خود کرد، با کاهش محسوسی رو‌به‌رو شد. اما چه عاملی سبب عقب‌نشینی تورم در ماه اخیر شده است؟ در پاسخ به این سوال باید به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و همچنین کاهش قیمت حامل‌های انرژی در ماه گذشته اشاره کرد. به دنبال این موضوع شاخص قیمت تولید‌کنندگان نیز روند کاهشی به خود گرفت. عوامل مذکور در نهایت سبب سبزپوشی بازارهای ریسکی شد که می‌تواند رشد بازار طلا را به دنبال داشته باشد.

2

بررسی دلایل کاهش تورم

گزارش روز‌های اخیر نشان می‌دهد که سیاست‌های فدرال رزرو در جلوگیری از شتاب تورم نتیجه‌بخش بوده و تورم ایالات‌متحده با میزان 5/ 8 درصد به ثبت رسید. اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن با بحران مواجه شده بود و تورم این کشور قله 40 ساله را شکست. اما فدرال رزرو برای حل این مشکل با اعمال سیاست‌های انقباضی خود توانست جلوی شتاب تورم در ماه اخیر را بگیرد. تورم بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی نیز به 9/ 5 درصد رسید. همچنین شاخص قیمت تولید‌کننده با 5/ 0 درصد کاهش رو‌به‌رو بوده است. تورم سالانه تولید‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن به 8/ 9 درصد رسید که نشان می‌دهد نسبت به ماه گذشته با مقدار 3/ 11 درصد، کاهش یافته است. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش تورم، فدرال رزرو ممکن است از فشار سیاست‌های پولی خود بکاهد و نرخ بهره را با سرعت کمتری بالا ببرد. این امر در نهایت سبب می‌شود آمریکا از رکود پیش روی خود فاصله بگیرد. آنها همچنین افزودند که احتمال کمی وجود دارد که این نهاد در ماه سپتامبر نرخ بهره را 75/ 0 واحد درصد افزایش دهد. به دنبال این موضوع شاخص دلار اندکی کاهش یافت، زیرا با افت نرخ تورم، بانک مرکزی آمریکا دیگر مجبور نیست تا نرخ‌های بهره را برای مهار تورم بالا ببرد و این موضوع سبب شد دلار روند نزولی به خود گیرد. کاهش شاخص دلار سبب رونق بازار‌های ریسکی شد. بیت‌کوین از 24 هزار دلار عبور کرد. با انتشار گزارش تورم، شاخصS&P500 نیز با رشد 2 درصدی مواجه شد. وزارت کار آمریکا اعلام کرد که شاخص تقاضای نهایی کالاها در ماه ژوئیه 8/ 1 درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از زمان کاهش 7/ 2 درصدی در آوریل 2020 است. کاهش تورم ژوئیه را می‌توان در کاهش 9 درصدی قیمت انرژی تقاضای نهایی دنبال کرد. علاوه بر نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های فدرال رزرو در کاهش تورم ماه اخیر، می‌توان به کاهش قیمت بنزین نیز اشاره کرد. دلیل این امر نیز افت قیمت نفت‌خام است. افزایش قیمت و کاهش تقاضای این حامل انرژی از مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت آن بود. افزایش قیمت بنزین سبب شد افراد به جای استفاده از ماشین‌های شخصی خود برای پیمودن منزل تا محل کار از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، علاوه بر این مسافرت‌های خود را نیز به تعویق بیندازند و در نهایت تقاضا برای سوخت با روند نزولی مواجه شد.

 

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران تحولات چشمگیری را تجربه کرد. پس از به پایان رسیدن دور جدید نشست‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پایتخت اتریش، قیمت دلار غیر‌رسمی دچار جهش افزایشی شد. با افزایش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای برجام روند افزایشی مذکور متوقف شده و جای خود را به روند کاهشی ملایمی داد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران در صورت تداوم یافتن روند کاهشی ناشی از انتظارات مثبت مذاکراتی در روز‌های پیش‌رو امکان تخلیه دلار‌های خانگی و در نتیجه آن ایجاد شوک کاهشی در نرخ این ارز وجود دارد. در روز‌های گذشته نیز سیگنال‌های مثبت مذاکراتی سبب کاهش قیمت دلار غیررسمی تا سطوح انتهایی کانال ۳۰ هزار تومانی شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روز‌های انتهای هفته گذشته با حدود ۱۳۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه ۱۹ مرداد به رقم ۳۰ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این رقم در ۴۵ روز اخیر کمترین سطح بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات پایانی هفته گذشته با حدود ۱۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید.

هفته سوم مرداد ماه، بازه زمانی پرنوسانی برای اسکناس آمریکایی بود. در روز‌های پایانی هفته دوم ماه جاری قیمت دلار که از اواسط تیر ماه در کریدور قیمتی کانال 31 هزار تومانی نوسان می‌کرد با انتشار سیگنال‌هایی از احتمال آغاز دور جدید نشست‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین آماده نوسانات مذاکراتی شد. با بررسی روند تحرکات قیمتی ارز مذکور، هفته گذشته را می‌توان به 3 بازه «کاهشی-افزایشی-کاهشی» تقسیم کرد. در روز‌های ابتدایی این هفته قیمت دلار در راستای اخبار مثبت مذاکراتی دچار کاهش قیمت تا پله‌های میانی کانال 31 هزار تومانی شد. در روز دوشنبه 17 مرداد ماه با پایان دور جدید نشست‌های هسته‌ای وین و بازگشت طرفین مذاکره به پایتخت‌ها جهت اتخاذ تصمیم نهایی، معامله‌گران افزایشی بازار تهران با دامن زدن به سیگنال‌های منفی و تشدید انتظارات تورمی در بازار درصدد افزایش قیمت شاخص ارزی گام برداشتند. به صورتی که در ساعات پایانی روز دوشنبه قیمت این ارز به سطوح قیمتی ابتدایی کانال 32 هزار تومانی نیز رسید. با شروع معاملات بازار ارز در روز سه‌شنبه، روند افزایشی متوقف شد و قیمت دلار در سراشیبی کاهشی قرار گرفت. روند کاهشی نیمه دوم هفته گذشته تا برخورد با کف قیمتی 30 هزار و 850 تومان در روز پنج‌شنبه 20 مرداد ادامه یافت و پس از برخورد با این رقم دچار اصلاح نرخ شد و مجدد به سطوح قیمتی مرز 2 کانال قیمتی 30 و 31 هزار تومانی بازگشت. تحلیلگران بازار ارز تهران بر این ‌باورند که در صورت انتشار سیگنال‌های مذاکراتی جدی‌تر در هفته پیش‌رو با افزایش حجم فروش ارز‌های خانگی در بازار تهران قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی دچار شوک کاهشی قابل توجهی خواهد شد. این در حالی است که به عقیده برخی دیگر از کارشناسان بازار تهران معامله‌گران افزایشی در حال همراهی با روند کاهشی جدید، در راستای جمع‌آوری ارزی در سطوح قیمتی پایین‌تر هستند.

پس از رونمایی از سامانه هوشمند «ستاره» جذابیت‌‌‌‌‌‌های توثیق سهام دگرباره بر سر زبان‌ها افتاد و توجه بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کرد. در این شیوه اعتبارسنجی سهامداران می‌توانند با وثیقه قراردادن سهام خود در شبکه بانکی و با نظارت دستگاه قضایی از تسهیلات و خدمات آنها استفاده کنند. به‌کارگیری چنین سیاستی به خودی خود امری مطلوب و به نفع سهامدار است که به‌جای فروش سهام خود از تسهیلات بهره‌‌‌‌‌‌مند شود و پس از بازپرداخت کامل تسهیلات دریافت‌شده، مجددا دارایی خود را در اختیار داشته باشد، اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که سازوکار مناسب برای این شیوه اعتبارسنجی وجود نداشته باشد و عواقب آن دامنگیر بازار سهام شود.
رکود بورس تهران این روزها تعمیق می‌یابد و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را بیش از پیش نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار آزرده‌خاطر می‌کند. پایین‌بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام و روند ادامه‌‌‌‌‌‌دار خروج سرمایه از بازار از یک‌طرف و تصمیمات متعدد و گاه متناقض از دیگر مسائلی است که این روزهای بازار را رقم زده است. این تصمیمات و سیاست‌ها در حالی اتخاذ می‌شود که اطلاعات کافی از آنها در دسترس نیست و نحوه اطلاع‌رسانی آن به سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران نیز با ایرادات جدی همراه است. به‌طور کلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار باید مشکلات و مسائل موجود را به‌صورت شفاف برای مردم توضیح دهد و برای حل آنها تلاش کند، نه اینکه صرفا در مورد سیاست موردنظر خود اطلاع‌رسانی کند و هیچ اطلاعاتی در اختیار فعالان بازار قرار ندهد. برای مثال تصمیمات ضد‌ونقیضی که پیرامون دامنه‌نوسان بازار سرمایه اتخاذ شد، در دسته تصمیماتی قرار می‌گیرد که بی‌‌‌‌‌‌ثباتی موجود در آن بازار را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داد.

تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده پیرامون تغییر دامنه‌نوسان و تبدیل آن به دامنه‌نوسان نامتقارن اگرچه با مخالفت بسیاری از کارشناسان همراه بود و اساسا اقدامی غیرکارشناسی بود اما بدون درنظر گرفتن چنین مواردی اجرا شد و تنها چند روز بعد مشکلات معامله‌‌‌‌‌‌گران بورسی را دوچندان کرد. در روزهای گذشته موضوع توثیق هوشمند سهام برای سهامداران بازار سرمایه جهت اخذ تسهیلات بانکی مجددا مورد‌توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است. بر این اساس اشخاص حقیقی و حقوقی ضمن اینکه از مزایای سهامداری خود بهره‌‌‌‌‌‌مند می‌شوند، می‌توانند از این امتیاز در جهت تامین‌مالی منابع هم استفاده کنند. در این روش سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و پس از بازپرداخت، سهام آنها آزاد می‌شود و مجددا در اختیار فرد قرار می‌گیرد، اما این تمام مساله نیست و مسائل مهمی وجود دارد که بی‌توجهی به آنها می‌تواند به‌جز نظام بانکی مشکلی جدی برای بازار سهام نیز ایجاد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری چنین دستورالعمل‌هایی می‌تواند در مواقعی خاص روند خرید و فروش سهامداران را در مداری منفی قرار ‌دهد و بلاتکلیفی بازار را افزایش دهد. به‌طور کلی تجربه نشان می‌دهد هر زمان که بازار با تصمیمات و اخبار ضد‌و نقیض رو‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌رو می‌شود واکنش‌های هیجانی و منفی در بازار افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد؛ این در حالی است که در خارج از بازار سرمایه نیز اتفاقاتی از جمله نرخ دلار، مذاکرات احیای برجام و روند معاملات بازارهای جهانی نیز با تاثیرگذاری بر بورس تهران می‌توانند این بازار را با شوک‌‌‌‌‌‌های پی‌‌‌‌‌‌درپی مواجه کنند.

سیاست به‌کارگیری سهام اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان وثیقه تسهیلات بانکی از آن جهت که سهام شرکت‌های سهامی‌عام پذیرفته‌شده در بورس از نقدشونده‌‌‌‌‌‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند اعتبار بازارهای مالی را افزایش داده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار ‌دهد. درواقع از آنجا ‌که اوراق‌بهادار بخش مهمی از سرمایه اشخاص را به خود اختصاص داده، به‌کارگیری چنین دستورالعملی شرایطی را فراهم می‌‌‌‌‌‌آورد که سهامداری (حقیقی یا حقوقی) که قصد وثیقه‌گذاری سهام خود را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی که در ادامه به آنها می‌‌‌‌‌‌پردازیم و تحت‌نظارت شرکت‌‌‌‌‌‌ سپرده‌‌‌‌‌‌گذاری مرکزی، سهام خود را به‌عنوان وجه‌الضمان نزد بانک‌ها در جهت دریافت تسهیلات بانکی قرار دهد، به‌عبارتی دیگر طبق آنچه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به آن اشاره کرده «سهامداران بورسی می‌توانند از مالکیت خود در سیستم قضایی و شبکه بانکی به‌عنوان پشتوانه و برای وثایق تسهیلات خرد استفاده کنند.‌» بر این اساس، با برقراری سامانه ستاره متقاضیان می‌توانند از دارایی خود برای دریافت خدمات بانکی از جمله وام خرد و دریافت خدمات دستگاه قضایی استفاده کنند. عملکرد سامانه توثیق هوشمند به این‌گونه است که سهامداران با مراجعه به درگاه اینترنتی یا اپلیکیشن بانکداری تلفن‌همراه خود می‌توانند سهام قابل‌توثیق خود را انتخاب کنند و در نهایت، درخواست آنها در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌‌‌‌‌‌گذاری تایید و نهایی می‌شود. این اقدام به‌صورت کلی اتفاقی خوب است اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تدبیر درستی برای مدیریت و کنترل شرایط وجود نداشته باشد، به‌عبارتی دقیق‌‌‌‌‌‌تر احتمالا با قرارگرفتن این سیاست در دستورالعمل کاری بانک‌ها همانند زمانی‌که بسیاری از بانک‌ها به‌رغم وظیفه خود از ارائه وام‌های بانکی در قبال سهام عدالت سر باز ‌می‌‌‌‌‌‌زدند، مجددا سلیقه‌‌‌‌‌‌ای عمل کنند و سیر جدیدی از پایمال‌شدن درخواست تعدادی از متقاضیان شکل بگیرد. مساله دیگر که باید آن را در نظر گرفت این است که بازار سهام غالبا بازاری ریسکی و نوسانی است و سهام موجود در آن دارایی پرریسک تلقی می‌شوند، این موضوع با توجه به اینکه تسهیلات بانکی اغلب زمانی بیش از یک‌سال به خود اختصاص می‌دهند، سوالات زیادی را ایجاد می‌کند. برای مثال اگر بازار سرمایه در شرایط مشابه سال‌۹۹ قرار بگیرد و به یک‌‌‌‌‌‌باره صعود و نزول تاریخی داشته باشد، تکلیف بانک‌هایی که تسهیلات ارائه داده و سهام بورسی دریافت کرده‌‌‌‌‌‌اند، چه خواهد شد؟

در شرایط مذکور ممکن است ارزش دارایی تسهیلات‌گیرنده کاهش چشمگیری داشته باشد، بالطبع ارزش دارایی وثیقه‌‌‌‌‌‌گذاری شده فاصله معناداری با وثیقه موردنظر بانک‌ها خواهد داشت. از طرفی دیگر، اغلب بانک‌های تسهیلات‌دهنده خود از شرکت‌های بورسی هستند که افراد بسیاری سهامدار آنها محسوب می‌شوند. با در نظر گرفتن چنین شرایطی در صورتی‌که بانک تسهیلات‌دهنده‌ تحت هر شرایطی با زیان همراه شود، افرادی که در فرآیند وام‌دهی ذی‌نفع هم نبوده‌‌‌‌‌‌اند صرفا چون سهامدار بانک تسهیلات‌دهنده هستند، در زیان بانک شریک شده و کاهش قیمت سهام خود را شاهد خواهند بود.

در مجموع با توجه به اینکه بازار سهام در مقطع کنونی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، نباید با اتخاذ تصمیماتی پر ابهام بر مشکلات آن افزود و کار را برای فعالان بازار دشوارتر از قبل کرد، اما به‌طور کلی در پی چنین تصمیمی هر دوطرف یعنی هم وثیقه‌‌‌‌‌‌گیر و هم وثیقه‌‌‌‌‌‌گذار در شرایط مطلوب و مناسبی قرار می‌گیرند. عایدات حاصل از دارایی طی دوره توثیق نظیر تقسیم سود نقدی، سهام جایزه و حق‌تقدم به‌صورت توافقی بین هر دو طرف تسهیلات‌دهنده و هم تسهیلات‌گیرنده تعیین می‌شود که حین درخواست توثیق، مسیر این عایدات تعیین خواهد شد. در ادامه چنین امری شرایط تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سیری منطقی قرار خواهد گرفت اما باید سازوکار لازم برای به‌کارگیری آن فراهم شود تا بتوان از بروز مشکلات مذکور جلوگیری کرد.

شاخص‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در دادوستد‌‌‌‌‌‌‌های هفته گذشته ۷۷/ ۰درصد افزایش ارتفاع داشت. طی این هفته برآیند معاملات از بهبود وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها نسبت به چند هفته اخیر حکایت داشت، به‌طوری که نخستین هفته مثبت بورس تهران از ۲۵خرداد‌ماه تاکنون در این مدت به ثبت رسید، بنابراین پس از گذشت ۷ هفته متوالی نماگر اصلی توانست به بازدهی مثبت دست‌یابد، به‌عبارتی این رویداد را می‌توان کمترین رشد هفتگی از ۶‌اردیبهشت‌ماه تاکنون در‌نظر گرفت.
در هفته گذشته مذاکرات برجامی وین تا حدودی معاملات سعادت‌‌‌‌‌‌‌آباد و فردوسی را تحت‌تاثیر قرار داد، به‌طوری که گروه‌های برجامی در بورس تهران با نگاهی به خروجی جلسات هتل کوبورگ با اقبال از سوی معامله‌‌‌‌‌‌‌گران همراه شدند. دلار نیز از مسیر صعودی خود باز‌ایستاد و در فضای انتظاری به ‌کار خود پایان داد. صعود دلار نیمایی به ارقامی بالاتر از ۲۶‌هزار و ۷۰۰‌تومان نیز توانست باعث ایجاد اندکی امیدواری میان معامله‌‌‌‌‌‌‌گران بورسی شود.

نگاهی به تجربه تاریخی
معامله‌‌‌‌‌‌‌گران بورس تهران دادوستد‌‌‌‌‌‌‌های نخستین روز کاری هفته گذشته را با خبر تزریق یک‌هزار‌میلیارد ‌تومان منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آغاز کردند.

به‌طور کلی هر نوع حمایت از بازار بدون تغییر نگرش سیاستگذار نسبت به خلق قوانین یا در مواردی اصلاح مقررات حاکم، در واقع سیاستی است که بار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با شکست مواجه شده است. در سال‌های گذشته (سال‌‌‌‌‌‌‌های‌۹۲، ۹۳) حقوقی‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران بار‌‌‌‌‌‌‌ها در راستای حمایت از بازار با تشکیل جلسات متعدد در قالب صبحانه‌‌‌‌‌‌‌های کاری تصمیم به حمایت از سهام صنایع و شرکت‌ها با استراتژی تزریق نقدینگی گرفتند. هر چند پس از تشکیل هر نشست حمایتی برای چند روزی این قشر از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران توانستند شاخص‌‌‌‌‌‌‌های سهامی را به سمت مدار مثبت کانالیزه کنند اما در ادامه به‌طور مجدد با تشدید واکنش منفی فعالان بازار و نماگر‌‌‌‌‌‌‌های بورسی نیز مواجه می‌‌‌‌‌‌‌شدند.

 در واقع تزریق منابع مالی بدون تغییر‌نگرش سیاستگذار نسبت به پارامتر‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و اثرات دستورالعمل‌های یک‌‌‌‌‌‌‌شبه در بخش مولد اقتصاد کشور، سیاست بدون پشتوانه‌‌‌‌‌‌‌ای است که منجر به سوخت پول در بورس می‌شود. به روایت تاریخ، متولیان بورس هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه توجهی به رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پیامد‌‌‌‌‌‌‌های آن در گذشته ندارند. سکانداران بازار سرمایه جابه‌جا می‌شوند و رویکرد آزمون و خطا با قوانین خلق‌‌‌‌‌‌‌الساعه در زمین بورس تداوم پیدا می‌کند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار هم روزبه‌روز آب می‌شود.

سرگیجه نهاد ناظر
روز شنبه یک‌هزار‌میلیارد‌ تومان پول به صندوق تثبیت بازار وارد شد. صندوقی که هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه آمار و ارقامی درخصوص چگونگی تزریق منابع به بازار تاکنون ارائه نکرده است. اصلا مشخص نیست چه شرکت‌هایی در اولویت حمایت مالی از سوی صندوق قرار می‌گیرند. آیا فقط از صنایع و شرکت‌های شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز که از وزن بالایی در جهت‌‌‌‌‌‌‌دهی به نماگر اصلی بورس تهران برخوردار هستند حمایت می‌شود یا نقدینگی به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز می‌تواند راه پیدا کند؟  در اینجا نقش نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق‌بهادار) چیست؟ آیا همانند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران فقط نظاره‌‌‌‌‌‌‌گر است یا می‌تواند در راستای افزایش شفافیت بازار گام بردارد؟ حداقل در چنین زمینه‌‌‌‌‌‌‌ای تاکنون واکنش خاصی از متولیان بازار سرمایه مشاهده نشده است. مشخص نیست این نهاد چه استراتژی در راستای افزایش شفافیت بازار سرمایه خواهد داشت.

خوش‌بینی برجامی‌ها
به هر ترتیب رویداد تزریق منابع مالی در حالی به‌وقوع پیوسته که دیپلمات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور دور جدیدی از مذاکرات را از هفته قبل معاملاتی در وین آغاز کرده بودند و در نخستین روز از آغاز معاملات بورس تهران در هفته گذشته گمانه‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درخصوص اینکه ایران و ایالات‌متحده تا حدودی از مواضع قبلی خود کوتاه

آمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، مورد‌توجه معامله‌‌‌‌‌‌‌گران قرار گرفت. بدین ترتیب در روز شنبه برداشت گروه بانک و خودرو از انعکاس سیگنال سیاست خارجی کشور مثبت بود، به‌طوری که این صنایع با افزایش استقبال از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی مواجه شده و ورود پول قابل‌توجهی را در این روز معاملاتی به ثبت رساندند. عرضه محصولات خودروسازان در بورس‌کالای ایران را می‌توان دیگر عامل افزایش اقبال به این گروه درنظر گرفت.

در حوزه سیاست خارجه هر‌چند گفته می‌شد فقط چند بند ‌‌‌‌‌‌‌‌از مسائل فنی موردبحث اصلی قرار گرفته است، اما در نهایت هیات‌‌‌‌‌‌‌های مذاکره‌‌‌‌‌‌‌کننده بدون هیچ دستاورد ملموسی این دور از مذاکرات را به پایان رساندند. در عین حال موضوعاتی پیرامون جمع‌‌‌‌‌‌‌بندی نهایی متن در پایتخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به گوش می‌رسد.

نوسان بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی
در هفته گذشته برآیند معاملاتی اسکناس آمریکایی از افت ۸۶/ ۰درصدی حکایت داشت که به‌نظر می‌رسد فعالان بازار ارز تا حدودی نسبت به احیای برجام امیدوار بودند. در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز دلار برای دقایقی وارد کانال ۳۰‌هزار‌تومان شد اما طولی نکشید که به مسیر قبلی خود یعنی بالاتر از این سطح بازگشت. سکه امامی نیز در پی افزایش استقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران ۲/ ۰درصد رشد را در جریان دادوستد‌‌‌‌‌‌‌های هفته مذکور به ثبت رساند. بدین ترتیب در هفته گذشته به لحاظ کسب بازدهی بورس تهران با ۷۷/ ۰درصد رشد در صدر فهرست بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی قرار گرفت و در ادامه سکه طلا و دلار جای گرفتند.

دریچه‌‌‌‌‌‌‌ بورسی آمار
در هفته منتهی به ۱۹‌مرداد‌ماه به‌رغم افزایش امیدواری پیرامون تحولات مثبت برجام اما در مجموع ۳۶۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد. کم‌‌‌‌‌‌‌رنگ شدن احتمال دستیابی به توافق موضوعی است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران را به سمت احتیاط در معاملات سوق می‌دهد. هفته گذشته شانزدهمین هفته متوالی خروج پول حقیقی (از‌‌‌‌‌‌‌۳۱ فروردین۱۴۰۱) در بورس تهران به ثبت رسید. رویدادی که از عدم‌اطمینان و به‌نوعی هراس دسته‌جمعی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد در جریان معاملات حکایت دارد، هر چند خروج پول حقیقی بعد از ۱۲ هفته در کمترین سطح خود قرار گرفت اما همچنان ریسک معاملات از دید بخشی از سهامداران خرد بالاست.  در هفته گذشته صنعت فناوری اطلاعات بیش از ۳۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی جذب کرد.

گروه‌هایی نظیر بانک و مخابرات هر کدام به ترتیب ۶/ ۱۲ و ۹۳/ ۲‌میلیارد‌تومان جذب منابع مالی از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد را در کارنامه کاری خود به ثبت رساندند، بنابراین بیشترین مقدار ورود پول در دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هفتگی به صنایع داخلی کشور اختصاص پیدا کرد.  در نقطه مقابل فرآورده‌های نفتی را می‌توان در گروه صنایعی تعریف کرد که در هفته گذشته بیشترین خروج پول از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد را داشت. بدین ترتیب این صنعت با فرار نقدینگی بالغ بر ۱۲۶میلیارد‌تومان مواجه بود و توانست رتبه نخست را در خروج سهامدار حقیقی کسب کند. صنایعی نظیر خودرو و ساخت قطعات، چند رشته‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی هر کدام با ۶۷/ ۶۴، ۶۲/ ۴۶، ۲۴/ ۲۶‌میلیارد‌تومان رتبه‌‌‌‌‌‌‌های دوم تا چهارم خروج پول سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد را به ثبت رساندند.  در هفته مورد‌توجه گزارش، ارزش بازار بورس تهران ۱۴/ ۰درصد نسبت به هفته ماقبل معاملاتی افت پیدا کرد. حجم معاملات بورس نیز افت ۸۹/ ۳‌درصدی را نشان داد. ارزش معاملات نیز همانند پارامتر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ذکر شده افت ۰۳/ ۵‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

 

بازار سهام هفته گذشته را با افزایش سطح شاخص کل به اتمام رساند. این افزایش در حالی رقم خورد که در طول هفت هفته قبل از آن نماگر اصلی بورس روزهایی رو به افول را سپری می‌کرد. بررسی قیمت در طول هفته اخیر نشان می‌دهد بخش مهمی از افزایش تقاضا به‌ویژه ورود پول حقیقی در روزهای نخست این هفته به نمادهایی همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها ارتباط داشت که به نمادهای برجامی موسوم‌ هستند. این در حالی است که نمادهای دلاری بازار سهام نیز با کمرنگ شدن حضور فروشندگان راه را برای خریداران هموار کرده‌اند. همین امر سبب شد تا در روز آخر هفته که فاز سکوت مذاکرات برجام برای بررسی پیشنهاد طرف اروپایی به ایران که آمریکا نیز با آن موافقت کرده است، بود بورس به فروشندگان میدان دهد. حال باید صبر کرد و دید که مثبت شدن نگاه بورس نسبت به برجام در هفته‌های آتی چه بازتاب‌هایی خواهد داشت.
کوک برجامی ساز بورس
بورس تهران در هفته گذشته با داشتن دو روز کاری کمتر شاهد وضعیتی متعادل با شرایطی مثبت اما خفیف بود. طی این هفته شاخص‌کل موفق شد تا با افزایش ۷/ ۰درصدی، سریال افت‌‌‌‌‌‌‌های هفتگی متوالی در تابستان را به پایان برساند. در این میان، برخی گروه‌های موسوم به برجامی نظیر گروه بانک و خودرو در مجموع شرایط بهتری داشتند و کلیت بازار نیز به‌ویژه در روز شنبه، همگام با دریافت اخباری مبنی‌بر پیشرفت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای در وین رشد کرد.

واکنش محتاطانه به تحولات مربوط به مذاکرات وین در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر، این تلقی نزد اکثر فعالان بازار وجود داشت که حصول توافق به دلیل احتمال تقویت ارزش ریال و کنترل تورم فزاینده رویداد مطلوبی نیست، زیرا چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز رشد درآمد شرکت‌ها و افزایش نرخ تسعیر ارز را محدود می‌کند، با این حال با گذشت بیش از ۱۵‌ماه از آغاز فرآیند مذاکرات و تداوم حاکمیت فضای تورمی و رکود همزمان بورس، این طرز تلقی تا حد زیادی تضعیف شده است؛ به‌ویژه آنکه به دلیل فشارهای ناشی از کسری‌بودجه، سیاست‌های دولت به سمت ایجاد فشار هزینه‌ای بر شرکت‌ها و مداخلات قیمتی با هدف مهار تورم گراییده است. از این منظر، توافق احتمالی و رفع تحریم‌های فروش نفت می‌تواند با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، زمینه‌ساز رونق بورس شود.

اهمیت عرضه خودرو در بورس‌کالا
 اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، می‌توان به شکستن قفل عرضه خودرو در بورس‌کالا با فروش محصولات گروه بهمن در روز چهارشنبه هفته‌جاری امیدوار بود. این رویداد مهم، پس از چهار سال ‌قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد فاصله قابل‌توجه بین نرخ کارخانه و بازار اکثر خودروهای مصرفی، نخستین گام در راستای فروش مستقیم و بدون محدودیت خودرو توسط شرکت‌ها محسوب می‌شود. همزمان‌ به‌رغم زیان انباشته سنگین شرکت‌های بزرگ این گروه، وضعیت سهام این صنعت در هفته گذشته رو به بهبود بود و شاخص مربوطه ۴‌درصد در مقیاس هفتگی افزایش یافت. اهمیت رویداد مزبور برای دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از آن جهت حائزاهمیت است که اولا تفاوت قیمت بازار با نرخ مصوب فروش محصولات پرتیراژ بعضا به محدوده ۱۰۰‌درصد رسیده و تفاوت بسیار مهمی در عدم‌النفع این شرکت‌ها از وضعیت موجود ایجاد کرده است. نکته دوم این است که حاشیه زیان خالص فعالیت ایران‌خودرو به‌عنوان نمونه در فصل بهار کمتر از ۵‌درصد بوده است. بدین ترتیب، در صورتی‌که امکان فروش محصولات پرتفاضای ایران‌خودرو با نرخی در میانه قیمت دستوری و نرخ بازار فراهم شود، این شرکت به دلیل خاصیت اهرمی (درآمد فروش بالا) به یکی از سودده‌ترین بنگاه‌های بازار سرمایه کشور تبدیل خواهد شد! وضعیت مشابهی در مورد سایپا نیز وجود دارد و البته این شرکت به‌دنبال عرضه محصولات در بورس‌کالا از طریق پذیرش خودروی‌شاهین است، بنابراین به‌نظر می‌رسد تحول بزرگ‌تر از عرضه بلوک مدیریتی خودروسازان برای این گروه عبارت از تحقق وعده عرضه کل محصولات در بورس خواهد بود؛ وعده‌ای که اگر محقق شود نه‌تنها به مانند تجربه محصولات گروه بهمن باعث تعدیل قیمت‌های کاذب خودرو در بازار آزاد می‌شود، بلکه با شکل‌گیری یک بازی برنده بین مصرف‌کنندگان، سهامداران و خودروسازان در نهایت هم به خروج شرکت‌های این صنعت از وضعیت اسف‌بار کنونی می‌انجامد و هم امکان رشد تولید و سرمایه‌گذاری با جذب منابع جدید را تسهیل می‌کند.

عبور سیمان از دوران التهاب؟
معاملات سیمان در بورس‌کالای ایران برای دومین هفته متوالی شاهد پیشی‌گرفتن حجم عرضه نسبت به تقاضا به میزان قابل‌توجه نیم‌میلیون تن بود. قیمت معاملات هر تن از این کالا هم بدون تغییر خاصی در محدوده کمتر از ۷۰۰‌هزار‌تومان برای پنجمین هفته متوالی قرار گرفت؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، پس از بالا گرفتن التهاب تقاضا در اواخر خردادماه و ثبت نرخ میانگین موزون ۸۰۰‌هزار‌تومانی برای قیمت هر تن سیمان در بورس، نظارت و مدیریت بر سمت تقاضا اعمال‌شده تا قیمت‌های معاملاتی از حد مشخصی تجاوز نکند. این موضوع در تیرماه باعث ایجاد شکاف قابل‌ملاحظه بین قیمت بازار آزاد و بورس شد، اما بررسی قیمت‌های کنونی نشان می‌دهد که با احتساب هزینه‌های جانبی (شامل مالیات، توزیع، سود خرده‌فروشی و…) تفاوت این دو نرخ به محدوده عادی بازگشته است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت التهاب قبلی که به دلیل هراس از قطعی برق و کاهش تولید شرکت‌ها ایجاد شده بود، برطرف شده و نرخ‌های کنونی بورس‌کالا تفاوت مهمی با قیمت آزاد ندارند.

بخشی از رفع التهاب مزبور، مربوط به وضعیت متفاوت تامین برق کارخانه‌ها در سال‌جاری بوده که به‌رغم قرار‌داشتن در اوج فصل گرما، در یک‌ماه گذشته تا ۲۵‌درصد بالاتر از مدت مشابه سال‌قبل بوده است و به این ترتیب با بهبود حجم تولید، انتظار می‌رود با حذف کامل محدودیت‌های طرف تقاضا، ثبات کنونی بازار سیمان ادامه یابد. البته این نکته حائزاهمیت است که حتی با فرض پایدار ماندن قیمت فعلی تا پایان فصل، نرخ فروش متوسط شرکت‌های سیمانی حدود ۲۵‌درصد بالاتر از فصل بهار خواهد بود؛ وضعیتی که امیدها برای انتشار گزارش‌های مطلوب عملکرد از این صنعت در فصل تابستان را زنده نگاه می‌دارد.

رخسار زرد بازار مسکن در چین
هرچند در سال‌گذشته خبر نکول (Default) غول ساختمانی چین به‌نام اورگراند (Evergrande) در پرداخت بدهی‌ها، مدتی سرخط رسانه‌های اقتصادی جهان را به خود اختصاص داد اما نگاهی دقیق‌تر به حجم عدم‌ایفای تعهدات در بخش مسکن چین، حکایت از آشکار‌شدن نوک کوه‌یخ در بحران بخش مستغلات این کشور دارد. بر اساس آمار موجود، از ابتدای سال‌۲۰۲۱ تاکنون، ۳۰ شرکت ساختمانی در چین بر روی حدود یک‌تریلیون دلار از بدهی یا سررسید‌پرداخت سود بدهی خود نکول کرده‌‌‌‌‌‌‌اند که کمتر از یک‌سوم آن متعلق به غول ساختمانی اورگراند است. علاوه‌بر این‌ برای نخستین‌بار در ۷ سال‌گذشته، نرخ رشد قیمت مسکن بر اساس آمار رسمی به محدوده منفی در مقیاس سالانه واردشده و این در حالی است که منابع مستقل و غیردولتی، کاهش بیش از ۱۰‌درصدی نرخ معاملاتی متوسط مسکن در شهرهای چین را گزارش کرده‌اند.  همزمان‌ بخشی از پیش‌خریداران مسکن در چین نیز به دلیل بی‌ثباتی بازار و عدم‌ایفای تعهدات سازندگان، پرداخت‌های خود را متوقف کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. بر اساس برآورد دویچه‌بانک آلمان، حدود ۲۹۶‌میلیارد دلار از پرداخت تعهدات خریداران در معرض نکول است. در کنار همه اینها، برآوردها از فروش مسکن چین از انقباض ۲۵‌درصدی در سال‌جاری نسبت به سال‌قبل خبر می‌دهد که یکی از جدی‌ترین افت‌های این صنعت در تاریخ چهار دهه شکوفایی دومین اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود. اهمیت موضوع وقتی بیشتر می‌شود که به سهم بیش از ۲۰‌درصدی فعالیت‌های ساخت‌وساز در آمار تولید ملی سالانه چین توجه شود. برخی از خبره‌ترین کارشناسان اقتصادی معتقدند که این بخش مهم از اقتصاد چین وارد دوره‌ای از رکود مزمن شده که خروج از آن در کوتاه‌مدت میسر نیست. با توجه به اهمیت بخش مستغلات چین بر تقاضای گروه مهمی از مواد خام (شامل سنگ آهن، فولاد، مس و…) افت این حوزه می‌تواند پیامدهای میان‌مدت جدی و پایدار برای بازار کامودیتی به‌ویژه در حوزه مرتبط با فعالیت‌های ساخت‌وساز داشته باشد.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما