تولید شمش شرکت های تولیدکننده آلومینیوم در کشور تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ با رشد ۲۶ درصدی به مرز ۵۱۰ هزار تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایمیدرو، از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه گذشته چهار شرکت سالکو، ایرالکو، المهدی و آلومینای ایران بیش از ۵۰۹ هزار تن شمش آلومینیوم تولید کردند در حالی که رقم تولید مدت مشابه سال پیش از آن، به ۴۰۴.۹ هزار تن رسیده بود.

در این مدت بیشترین سهم تولید از آن شرکت سالکو (آلومیینوم جنوب) بود به طوری که این شرکت ۱۷۳.۵ هزار تن شمش تولید کرد. پس از آن ایرالکو با تولید ۱۶۳.۴ هزار تن در جایگاه بعدی قرار گرفت. آلومینیوم المهدی نیز در این مدت ۱۳۷.۶ هزار تن شمش تولید کرد. شرکت آلومینای ایران نیز با تولید ۳۴.۳ هزار تن در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در مدت ۱۱ ماه سال مورد اشاره بیش از ۲۱۱ هزار تن پودر آلومینا از سوی شرکت آلومینای ایران تولید شد که تفاوت چندانی نسبت به عملکرد مدت سال پیش از آن نداشت.

 

حجم مبنا در نمادهای بالاس، حسینا، شاروم، غپاذر، فرز و فولای از فردا، هفتم فروردین ماه اعمال نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای عدم اعمال حجم مبنا در برخی از نمادهای معاملاتی در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره ۳۴۷۴/الف/۰۰ تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۰ شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در راستای اجرای «ضوابط مربوط به ماده۲۲دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» و پس از بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۰ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، حجم مبنا برای نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران به شرح جدول زیر از روز یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ اعمال نخواهد شد.

حجم مبنا در کدام نمادها اعمال نمی‌شود؟

 

به گزارش سایت طلا،وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار دستورالعملی در وب‌سایت خود به تجار دیگر کشورها هشدار داد که هرگونه معامله با طلا خصوصاً طلای روسیه به شدت ممنوع بوده و آمریکا آن را تحریم خواهد کرد.

در بیانیه خزانه داری آمریکا آمده است که این اقدام با هدف جلوگیری از دور زدن روسیه از تحریم‌های موجود انجام می‌شود.

در همین رابطه یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «هدف ما از وضع این تحریم حذف روشمند مزایا و امتیازاتی است که روسیه در گذشته به عنوان یک شرکت کننده مهم در نظم اقتصادی بین‌المللی از آن برخوردار بود».

ایالات متحده و متحدانش قبلاً چندین دور تحریم را عیله روسیه اعمال کرده اند که از مهمترین آنها می‌توان به هدف قرار دادن بزرگترین وام دهندگان این کشور و ذخایر و دارایی‌های خارجی دولت روسیه و ثروتمندان این کشور اشاره کرد، از طرف دیگر محدودیت‌های جدید می‌تواند بانک‌های بین المللی را از خرید یا اعطای وام به ذخایر طلای روسیه باز دارد.

روسیه حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر طلا دارد که پنجمین ذخایر طلای بزرگ جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۴ پس از تحریم‌های اولیه ایالات متحده به دلیل بحران اوکراین، خرید طلا را افزایش داد. مسکو از آن زمان تاکنون دارایی‌های خود را بیش از دو برابر کرده است.

 

پس از حمله به تاسیسات عربستان سعودی، قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، در حالی که معامله‌گران تأثیر حمله موشکی به تأسیسات توزیع نفت در عربستان سعودی را با آزادسازی احتمالی ذخایر نفت توسط ایالات متحده تطبیق دادند، قیمت نفت خام بیش از یک درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته، نفت خام برنت با ۱.۶۲ دلار معادل ۱.۴ درصد افزایش به ۱۲۰دلار ۶۵ سنت در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۵۶ دلار معادل ۱.۴ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۹۰ سنت رسید.

هر دو شاخص به اولین رشد هفتگی خود در سه هفته گذشته رسیدند – برنت بیش از ۱۱.۵ درصد افزایش یافت و WTI معادل ۸.۸ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که حوثی‌های یمن، روز جمعه به تاسیسات انرژی عربستان سعودی حمله کردند و ائتلاف به رهبری عربستان اعلام کرد که ایستگاه توزیع سوخت آرامکو در جده هدف حمله قرار گرفته است، اما آتش سوزی در دو مخزن در تاسیسات تحت کنترل قرار گرفته است.

عربستان سعودی اعلام کرد که مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی ناشی از حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی خود نخواهد داشت.

سخنگوی ارتش این گروه گفت که جنبش حوثی وابسته به ایران که هفت سال است با ائتلافی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگد، موشک‌هایی به تأسیسات آرامکو در جده و پهپادها در پالایشگاه‌های راس تنوره و ربیق شلیک کرد.

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates در هیوستون، با اشاره به اینکه حملات حوثی‌ها در حال افزایش است، گفت: «بازاری که قبلاً از عرضه نفت روسیه اجتناب می‌کرد، نگرانی دیگری دارد، زیرا حملات حوثی‌ها به طور بالقوه بر تولید عربستان سعودی تأثیر می‌گذارد».

این حمله تنها پنج روز پس از شلیک موشک‌ها و پهپادهای گروه حوثی به تاسیسات آب شیرین‌کن عربستان سعودی و کاهش موقت تولید در یک پالایشگاه صورت گرفت.

با وجود ذخایر جهانی در پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۴، تحلیلگران گفته اند که بازار در برابر هرگونه شوک عرضه آسیب‌پذیر است.

یک منبع گفت که دولت بایدن در حال بررسی آزادسازی دیگری از نفت از ذخایر استراتژیک نفت است که در صورت انجام، می تواند بیشتر از فروش ۳۰ میلیون بشکه ای در اوایل ماه جاری باشد.

تعداد دکل‌های حفاری نفت ایالات متحده، که نشان‌دهنده اولیه تولید آتی است، در این هفته با هفت افزایش به ۵۳۱ رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است، زیرا دولت از تولیدکنندگان خواست تا تولید خود را در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش دهند.

حتی با وجود اینکه تعداد دکل های نفتی برای ۱۹ ماه متوالی افزایش یافته است، این افزایش ها اندک بوده و اخیراً کند شده است، زیرا بسیاری از شرکت ها به جای افزایش تولید بر بازگشت پول به سرمایه گذاران تمرکز می کنند و با محدودیت های عرضه مواجه هستند.

قیمت نفت در اوایل جلسه کاهش یافت، زیرا صادرات از پایانه نفت خام CPC قزاقستان تا حدی از سر گرفته شد و اتحادیه اروپا تحریم انرژی روسیه را متوقف کرد، زیرا اعضا همچنان در این موضوع اختلاف نظر داشتند.

 

بر اساس داده‌های بازار، از زمان انتقال موفقیت‌آمیز اتریوم به اثبات سهم در شبکه آزمایشی کیلن (Kiln)، قیمت اتریوم ۲۵ درصد افزایش یافته است. در روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) قیمت اتریوم ۲,۵۰۰ دلار بود که با رشد ۲۵ درصدی در طول ۱۰ روز، در روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) به اوج روزانه ۳,۱۹۳ دلار رسید. در زمان تدوین این خبر، اتریوم در محدوده ۳,۱۲۲ دلار معامله می‌شود.

داده‌های وب‌سایت «IntoTheBlock» نشان می‌دهد تعداد هولدرهای بیت کوین برای نخستین بار از مرز ۴۰ میلیون نفر عبور کرده است. افزایش تعداد این آدرس‌ها بیانگر آن است علاقه کاربران به بیت کوین بیشتر شده و نرخ پذیرش آن بالا رفته است. این در حالی است که تعداد هولدرهای بیت کوین در ماه فوریه دچار افت شده بود.

جانت یلن، رئیس پیشین فدرال رزرو و وزیر فعلی خزانه‌داری آمریکا، در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت که ارز دیجیتال می‌تواند تا حدودی مفید باشد، هرچند او نسبت به آن تردید دارد. یلن در پاسخ به سوال مجری این شبکه در خصوص تغییر موضع منفی پیشین او درباره ارزهای دیجیتال گفت هنوز نسبت به آن کمی تردید دارد. با این حال او معتقد است که ارز دیجیتال در صورت استفاده صحیح می‌تواند مزایای خاصی به همراه داشته باشد و برای سیستم‌های پرداخت آمریکا سودمند باشد.

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در ماه منتهی به اسفند ماه نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ افزایشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز افزایش ۶.۶۳درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در آخرین ماه سال ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۲۸.۶۲ درصد افزایش، از ۷۹۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال به یک میلیون و ۱۹هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۱۱۵ میلیارد و ۷۸۶ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۳۴ میلیارد و ۷۶۶ میلیون سهم در اسفند ماه رسید که افزایش ۱۶.۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در ماه یادشده، تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت متفاوتی شدند؛ این در حالی است که تنها ارزش معاملات و حجم معاملات بازار مشتقه نسبت به ماه گذشته، روند کاهشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۲۹.۷۳ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۲۳۷ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال به ۳۰۷ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه منتهی به بهمن ۴۳ میلیارد و ۴۸۹ میلیون سهم بود به ۵۰ هزار و ۲۰۷ میلیارد سهم در اسفند ماه رسید و افزایش ۱۵.۴۵ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به اسفند نسبت به ماه گذشته خود، ۴۳.۰۹ درصد افزایش یافت و از ۲۳۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به ۳۳۶ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۰.۸۲ درصد افزایش، از ۵۴ میلیارد و ۷۶۹ میلیون سهم به ۶۶ میلیارد و ۱۷۲ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با رشد ۱۳۸.۶۴ درصدی از ۴۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال در بهمن ماه به ۹۵ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال در اسفند ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۴۱ میلیون برگه به ۹۷ میلیون برگه رسید که رشد ۱۳۵.۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در بهمن ماه یک هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال بود که در آخرین ماه سال به یک هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۱۰.۸۲ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۵۰.۷۶ درصد کاهش، از ۶۵۱ میلیون قرارداد در ماه قبل به ۳۲.۰۶میلیون قرارداد در اسفندماه رسید.

ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در آخرین ماه سال در مقایسه با ماه پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۷۸ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال در بهمن ماه به ۲۷۸ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال در اسفند ماه رسید و کاهش ۰.۲۱را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۶.۷۳ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۱۶ میلیارد و ۸۳۶ میلیون یونیت به ۱۷ میلیارد و ۹۶۹ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایشی شد

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در آخرین ماه سال نسبت به ماه گذشته خود رشد ۶.۶۳ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد به یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۸۵ هزار و ۵۶ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در اسفند ماه نسبت به ماه قبل افزایش داشت و با ۷.۱۳ درصد افزایش از ۳۲۵ هزار و ۸۹ واحد به ۳۴۸ هزار و ۲۷۰ واحد رسید و ۲۳ هزار و ۱۸۱ واحد افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در سال گذشته بورس فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشت. هم روزهای صعودی جالب توجهی داشت و هم روزهای نزول و سقوط را تجربه کرد. اما بر خلاف سال 99، در سال 1400 هیجانات کمتری در بازار وجود داشت و دیگر خبری از موج ورود پول در بازار سهام نبود.

ماه‌های ابتدایی سال روزهای منفی بیشتری را برای سهام‌داران در برداشت و از ابتدای تابستان به این سو روزهای مثبت بورس بیشتر شدند. تیر و مرداد تعداد روزهای مثبت شاخص بیشتر بود اما در شهریور روزهای نزولی بازار بیشتر شد.

مهر و آبان ماه‌هایی بودند که روزهای صعودی بازار بیشتر از روزهای نزولی بودند اما آذر و دی تعداد روزهای قرمز بورس پرتعدادتر بودند. در بهمن نیز تعداد روزهای مثبت و منفی برابر بود. در آخرین ماه سال تعداد روزهای صعودی بیشتر شد و در 19 روز کاری اسفند ماه شاخص در 12 روز رشد کرد و 9 روز نزولی را پشت سر گذاشت.

نزول شاخص در بهار
شاخص بورس نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص نماگری است که بیانگر روند عمومی قیمت‌ها است که تغییرات آن در مقایسه با یک تاریخ مبدأ در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شاخص معیاری برای فهم روند کلی بورس تهران است. در حالی که شاخص کل در پایان سال 99 در کانال 1.3 میلیونی قرار داشت، در سه ماهه ابتدای سال تا محدوده 1.1 میلیونی هم پائین رفت. افت 10 درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی افت 10 درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است و به طبع سهام برخی از شرکت‌ها رشد بیشتری داشت و برخی نیز رشد کمتری را تجربه کردند.


3 ماه صعود
در دو ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها قرمز بود. در فروردین ماه در مجموع 18 روز کاری شاخص بورس در 15 روز نزولی بود. اردیبهشت نیز 13 روز منفی را در 20 روز کاری خود ثبت کرد. اما در 21 روز کاری خرداد ماه شاخص کل در 11 روز سبزپوش شد. بازدهی شاخص در خرداد مثبت 1.2 درصد بود. تیرماه شاخص 12 درصد رشد کرد و در 20 روز کاری این ماه 15 روز صعودی را شاهد بودیم.

اما مرداد ماه بهترین ماه بورس در سال گذشته بود. در 16 روز کاری این ماه شاخص 14 روز مثبت را ثبت کرد و در پایان ماه به رقم یک میلیون و 515 هزار واحد رسید. شاخص در مرداد ماه 14 درصد رشد کرد که بیشترین رشد ماهانه شاخص در سال 1400 بود.

شهریورِ سرخ
شهریور، ماه نزول شاخص بود و بیشترین ریزش شاخص در سال 1400 را ثبت کرد، 12 روز شاخص نزولی بود و 11 روز شاخص رشد کرد. شاخص شهریور را در کانال 1.3 میلیونی به پایان برد اما در پایان مهرماه شاخص در کانال 1.4 میلیونی قرار گرفت. در 18 روز کاری مهرماه شاخص 12 روز صعودی و 6 روز نزولی داشت.

سه ماه نزول
در آبان نیز تعداد روزهای صعودی شاخص بیشتر بود و در 21 روز کاری این ماه، شاخص 12 روز سبزپوش بود اما شاخص در این ماه 3.4 درصد نزول کرد. آذر و دی نیز شاخص روند نزولی داشت. در آذر ماه شاخص 14 روز نزولی و 8 روز صعودی را پشت سر گذاشت. در دی ماه نیز شاخص 14 روز نزول کرد و 7 روز رشد کرد تا در پایان این ماه در کانال 1.2 میلیونی قرار بگیرد.

صعود در 2 ماه پایانی
بهمن ماه ثبات نسبی بازار بود و شاخص 10 روز صعودی و 10 روز نزولی داشت و رشد اندکی نسبت به ماه قبل داشت. در اسفند وضعیت بازار بهبود یافت. شاخص در اسفند ماه رشد 6.6 درصدی را پشت سر گذاشت و در 19 روز معاملاتی 12 روز سبزپوش بود.

رکورد بیشترین خروج
بیشترین خروج پول حقیقی در سال 1400، روز 8 شهریورماه ثبت شد. در این روز هزار و 980 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روزهای 21 شهریور و 17 بهمن ماه نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین خروج پول حقیقی در سال گذشته قرار دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 367 هزار واحد بازدهی بورس در پایان سال 1400 نسبت به سال گذشته به مثبت 4.5 درصد رسید که نسبت به رشد 155 درصدی سال 99 کاهش چشمگیری یافته است. هرچند که سال 1399 سالی استثنایی در تاریخ بازار سرمایه ایران است و هیچ ناظر منصفی انتظار رشد مشابه بازار در سال 1400 را نداشت.

در سال جاری بازدهی بورس در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، مهر، بهمن و اسفند مثبت بوده است و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، شهریور، آبان، آذر و دی بازدهی منفی را ثبت کرد.

شاخص کل فرابورس نیز در آخرین روز کاری اسفند ماه به رقم 18 هزار و 381 واحد رسید. بدین ترتیب در پایان سال گذشته شاخص کل فرابورس نسبت به پایان سال 1399 افزایش 391 واحدی داشته است. به عبارت دیگر شاخص فرابورس در سال 1400 رشد 2.2 درصدی را پشت سر گذاشته است.

رشد ارزش معاملات
ارزش کل معاملات بازار سهام در سال 1400 ، 5 هزار و 136 تریلیون تومان (5 میلیون و 136 هزار و 880 میلیارد تومان) بود که نسبت به سال 1399 رشد 91 درصدی داشته است.


شاخص کل بورس تهران در پایان سال 1400 نسبت به سال 1390 رشد 52 برابری داشته است. شاخص در پایان سال 90 در سطح 25 هزار و 905 واحد ایستاده بود. بنابراین شاخص کل بورس در دهه 90 رشد 5 هزار و 177 واحدی داشته است.


شاخص کل فرابورس در پایان سال 1390 در رقم 3 هزار و 718 واحد قرار داشت، سال 99 شاخص فرابورس به رقم 17 هزار و 990 واحد رسید و در پایان سال 1400 به سطح 18 هزار و 381 واحد صعود کرد. بنابراین شاخص فرابورس در دهه 90 رشد 394 درصدی داشته است.

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دارندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ چقدر سود کردند؟

دارندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ چقدر سود کردند؟

سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ وارد بورس شد. این سهام چندین ماه روند نزولی به خود گرفته بود اما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با روند مثبت به کار خود پایان داد.

yektanet.com

به گزارش تجارت‌نیوز، ارزش سهام عدالت در مقایسه با سال ۱۳۹۹ تغییر چندانی نداشت. در مجموع ارزش تمامی سبدهای سهام عدالت طی یک سال کمتر از یک میلیون تومان کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد روز ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۹روی قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان ایستاد.

ارزش سبد یک میلیونی نیز در پایان سالی که گذشت به ۲۴ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان رسید. ارزش این سبد سال گذشته برابر با ۲۳ میلیون و ۵۹ هزار تومان بود.

همچنین ارزش سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی طی آخرین روز معاملاتی این سال، به ۱۱ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در روز ۲۹ اسفند سالی که گذشت به ۷ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان رسید. این در حالی است که این سبد روز در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۹ برابر با ۷ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان بود.

علاوه بر سودی که سهامداران با افزایش ارزش سهام عدالت کردند، آنها در سال ۱۴۰۰ سود به نسبت خوبی نیز دریافت کردند. دارنده سهام یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان سود نقدی دریافت کرد.

همچنین مبلغ ۵۷۵ هزار تومان نیز به عنوان سود به حساب دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی واریز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس در سالی که گذشت شرایط خوبی نداشت و حتی عرضه اولیه‌های بازار نیز روند صعودی خوبی را تجربه نکردند.

شاخص کل بورس در یک سال تنها ۵٫۷ درصد بازدهی داشت و تنها یک عرضه اولیه سود بیش از ۱۰۰ درصدی داشت.

فگستر نخستین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ بود. سهمی که در ۲۲ اردیبهشت ماه و در روزهایی که فشار فروش بر فشار خرید در بازار غلبه کرده بود عرضه شد. با این حال در این عرضه اولیه بیش از دو میلیون و ۲۷۸ هزار نفر شرکت کردند.

پس از آن و درحالی که بازار برای صعود نفس نفس میزد پای فتوسا به بازار سرمایه باز شد. عرضه‌ای که ۲۹ اردیبهشت صورت گرفت و بیش از دو میلیون و ۴۱۰ هزار نفر در آن مشارکت کردند.

سومین عرضه سال جاری در پنجم خرداد و در روزهایی بود که شاخص کل بورس در مرز یک میلیون واحد قرار داشت. غکورش در چنین شرایطی عرضه شد و بیش از دو میلیون و ۳۵۶ هزار کد بورسی برای مشارکت در این عرضه اقدام کردند.

پس از آن و در تاریخ ۱۹ خردادماه عرضه ولکار با مشارکت دو میلیون و ۹۱۰ هزار کد انجام شد. ومدیر نیز در ۲۶ خردادماه با مشارکت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کد انجام شد تا پرونده عرضه‌های اولیه در بهار با پنج عرضه بسته شود.

ششمین عرضه سال ۱۴۰۰ لطیف بود. عرضه‌ای که در دوم تیرماه و با مشارکت حدود دو میلیون و ۷۶۴ هزار کد صورت گرفت.

سپید هفتمین عرضه امسال بود. در این عرضه که ۲۳ تیرماه انجام شد بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کد مشارکت کردند.

ششم مردادماه عرضه اولیه وهامون با مشارکت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار کد و ۲۰ مرداد نیز عرضه اولی مدیریت با مشارکت بیش از دو میلیون و ۸۱۳ هزار کد انجام شد.

بورس در روزهای نزولی خود عرضه کیمیاتک و فجهان به ترتیب با مشارکت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار و بیش از سه میلیون و ۱۳۳ هزار کد صورت گرفت.

عرضه اولیه با روش جدید

پس از ان پای عرضه اولیه ها با روش‌های جدید به بازار باز شد. نخست حآفرین ۲۱ شهریورماه با مدل جدیدی عرضه شد.

در این عرضه اولیه بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شد.

منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

پس از آن توسن در تاریخ ۲۳ شهریورماه به روش ترکیبی و طی دو مرحله عرضه شد. بر این اساس مرحله اول آن عرضه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط  به روش ثبت سفارش و مرحله دوم نیز عرضه به سایر سرمایه‌گذاران به روش قیمت ثابت بود.

این درحالی است که در همان تاریخ فسبزوار نیز عرضه شد بدون اینکه سهمی به صندوق ها تعلق بگیرد و همه سهام این شرکت در روز عرضه در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت.

در این عرضه بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار کد مشارکت کردند. پرونده عرضه اولیه‌های شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ با شکام بسته شد. عرضه‌ای که نصیب سرمایه‌گذاران واجد شرایط یا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شد.

بازار در زمستان امسال میزبان تنها یک عرضه اولیه یا همان فزر بود که کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داد که به همان شیوه سنتی عرضه شد.

 

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما