به گزارش تجارت‌نیوز، در چندین سال گذشته سهامداران بورس با مشکل دریافت سود روبه‌رو بودند. برهمین اساس پارسال کمیسیون تلفیق بورس مصوبه‌ای برای الزام شرکت‌ها به واریز سود از طریق سجام طراحی کرد. اغلب شرکت‌ها این مصوبه را اجرایی و سود خود را از طریق سجام به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کردند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درخصوص این مصوبه می‌گوید که اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود. ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

بنابراین همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند.

چند شرکت بورسی از طریق سجام سود پرداخت کردند؟

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، از بین ۵۱۵ شرکت، ۲۶۸ شرکت از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز کردند، اما همچنان ۲۵۰ شرکت غیرسجامی هستند. یعنی نزدیک به نیمی از شرکت‌های بورسی، به روش واریز سود از سامانه سجام عمل نمی‌کنند!

در روش‌های قبلی، برخی شرکت‌ها سهامداران را برای دریافت این سود به بانک‌ها می‌‌فرستادند. در این نوع پرداخت سود، سهامداری که چند شرکت در پرتفوی خود دارد باید برای دریافت سود هر شرکت، به بانک‌های متفاوت مراجعه کند. برهمین اساس اغلب سهامداران قید سود سهام خود را می‌زنند.

برخی شرکت‌ها نیز از سهامدار می‌خواهند اطلاعات هویتی خود را از طریق فکس، ایمیل یا پست به شرکت بفرستند. این روش نیز به مراتب ضعیف‌تر از روش مراجعه به بانک است چرا که شرکت هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت قطعی اطلاعات سهامداری ندارد.

اما در شیوه جدید، سود تقسیمی شرکت‌های بورسی باید از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت شود و معضلات قبلی تا حد زیادی رفع می‌شود.

حال باید دید که امسال تمامی شرکت‌های بورسی این مصوبه را اجرایی می‌کنند یا نه؟

 

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با اعلام رفع اختلال سامانه معاملاتی فرابورس از روال عادی داد و ستد در روز جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از بورس پرس، روح‌الله دهقان درباره اختلال دیروز سامانه‌های معاملاتی فرابورس که منجر به توقف بازارها و عدم انجام داد و ستد روز گذشته شد، گفت: مشکل مربوط که ناشی از سرورهای داخلی و هسته معاملاتی پلتفرم فرابورس و زمان بر بود، عصر دیروز برطرف شد. خوشبختانه به دلیل جدا سازی سامانه معاملات بورس و فرابورس، مشکلی در داد و ستد بازارهای بورس نبود.

وی ادامه داد: بنابراین معاملات امروز فرابورس، طبق روال قبلی، انجام می شود.

 

قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از ۸ درصد کاهش یافت، این در حالی است که نگرانی‌ها درباره قرنطینه‌های جدید در چین و تأثیر بالقوه بر تقاضا به کاهش قیمت‌ها انجامیده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از س ان بی سی، در میانه‌های معاملات روز گذشته، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، با ۸.۲۵ درصد کاهش ۱۰۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت با ۷.۴ درصد کاهش به ۱۱۱ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، هر دو قرارداد در جریان معاملات بعدازظهر در وال استریت ضررهایی را جبران کردند. WTI روز خود را با کاهش حدود ۷ درصدی با ۱۰۵ دلار و ۹۶ سنت به پایان رساند. برنت با ۶.۷۷ درصد کاهش به ۱۱۲ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

Commerzbank دیروز در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: کاهش قیمت امروز در درجه اول به دلیل نگرانی در مورد تقاضا در حال حاضر که کلان شهر شانگهای چین وارد قرنطینه نسبی شده، است.

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، بنابراین هرگونه کاهش تقاضا بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت. به گفته اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates، این کشور حدود ۱۵ میلیون بشکه در روز مصرف می کند و در سال ۲۰۲۱ روزانه ۱۰.۳ میلیون بشکه نفت وارد کرده است.

لیپو روز دوشنبه گفت: میزان فروش نشان دهنده ترس از گسترش قرنطینه های کووید در چین است که به طور قابل توجهی بر تقاضا تاثیر می گذارد، در زمانی که بازار نفت در تلاش برای یافتن جایگزین هایی برای عرضه نفت روسیه است.

دور دیگری از مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه برای این هفته در نظر گرفته شده است که کامرزبانک گفت که این مذاکرات نیز در کاهش نفت نقش داشته است.

نفت خام اولین هفته مثبت خود در سه هفته اخیر را پشت سر می گذارد، به طوری که WTI و برنت هفته را به ترتیب با ۸.۷۹ و ۱۰.۲۸ درصد افزایش به پایان رساندند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در پایان فوریه، بازار نفت با نوسانات شدیدی همراه بوده است. قیمت ها در روز تهاجم به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید و همچنان بالا رفت. WTI به بالای ۱۳۰ دلار رسید و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید، در حالی که برنت تقریباً به ۱۴۰ دلار رسید.

اما قیمت ها برای مدت طولانی در آنجا باقی نماند و در ۱۴ مارس WTI زیر ۱۰۰ دلار معامله شد. این اقدام بی ثبات تا حدی منعکس کننده بسیاری از ناشناخته ها در مورد آینده نفت روسیه است.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که سه میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه در ماه آوریل در خطر است، زیرا تحریم‌های غرب خریداران را وادار به اجتناب از نفت این کشور کرده است. اما تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که نفت روسیه هنوز در حال یافتن خریدارانی است، به ویژه از هند.

معامله گران می گویند نوسانات اخیر همچنین ناشی از استفاده فعالان بازار غیرانرژی از نفت خام به عنوان پوشش تورم است. در هفته‌های اخیر، علاقه باز کاهش یافته است، و این بازار را مستعد نوسانات روزانه بزرگ‌تر کرده است.

TD Securities روز دوشنبه گفت: ما همچنان انتظار داریم که نفت برنت همچنان به رشد خود ادامه دهد، زیرا بازار به افزایش ریسک عرضه انرژی در میان اختلالات شدید عرضه ادامه می دهد.

نگاهی به معاملات امروز طلا و نفت

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، در ساعت ۸:۳۶ به وقت تهران، با کاهش ۱.۲۸ درصدی در هر بشکه، ۱۱۱.۰۳ دلار معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۱.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۰۴ دلار و ۷۴ دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۷۳ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۲۵ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۰.۴۶ درصدی، ۲۵ هزار و یک دلار معامله شد.

مس با کاهش ۰.۱۳ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۱۹ دلار قیمت خورد.

 

سازمان خصوصی سازی فراخوان عرضه بلوک‌های مدیریتی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سازمان خصوصی سازی با صدور فراخوانی از همه اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های صاحب صلاحیت و با سابقه دعوت کرد جهت انجام مذاکره و ارائه پیشنهادهای خود در راستای واگذاری سهام مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به سایت سازمان و یا دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های این سازمان مراجعه یا مکاتبه کنند.

با پایان یافتن پذیره‌نویسی افزایش سرمایه دو شرکت فرهنگی، ورزشی استقلال و پرسپولیس، سازمان خصوصی‌سازی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد عرضه رقابتی بلوک‌های مدیریتی این دو شرکت در فرابورس برگزار خواهد شد.

بر این اساس از همه اشخاص و شرکت‌های صاحب صلاحیت که متقاضی خرید بلوک‌های مدیریتی این دو باشگاه هستند دعوت می‌شود تا برای مذاکره و اطلاع از جزئیات و شرایط به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه یا با دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های این سازمان تماس حاصل کنند.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی دارا بودن اهلیت و صلاحیت لازم برای مدیریت این دو باشگاه مردمی را از مهمترین شرایط خرید بلوک‌های مدیریتی این دو باشگاه اعلام کرد و تصویب هیئت واگذاری را شرط لازم برای عرضه دانست.

شایان ذکر است استقلال و پرسپولیس بعد از وعده‌های متعدد مسئولان در دوره‌های مختلف، بالاخره در روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ بورسی شدند و از این پس معاملات خرید سهام آن‌ها بعد از ثبت افزایش سرمایه انجام شده و بازگشایی نماد بر روی تابلوی فرابورس صورت می‌گیرد. ضمن اینکه همه رویدادهای عمده و اطلاعات مالی این شرکت‌ها نیز روی سایت کدال افشا می‌شود.

بدیهی است مطابق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری سهام مدیریتی این دو شرکت نهایتاً بر اساس قیمت و شرایط تعیین شده توسط هیئت محترم واگذاری و با بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی متقاضیان در چارچوب «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» صورت خواهد گرفت.

 

مدیریت عملیات عرضه بورس کالای ایران با صدور نامه ای به کارگزاران از ابلاغ نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ در این نامه آمده است: با توجه به تعطیلی روز شنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ تغییرات روزهای عرضه برخی از محصولات در هفته آینده (منتهی به ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱) به این شرح است:

عرضه های ورق اختصاصی (خودرو و لوازم خانگی)، شمش بلوم آلیاژی، میلگرد صنعتی، تیرآهن بال شیب دار و بال پهن، سنگ اهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی در تالار صنعتی یکشنبه ۱۴ فرردین ماه انجام خواهد شد.

همچنین عرضه های مس کاتد، شمش خالص و بیلت آلومینیوم، شمش روی و شمش سرب در تالار صنعتی در روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه انجام می شود و عرضه های مس مفتول، شمش آلیاژی و مفتول آلومینیوم به روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه منتقل می شود.

براساس این اطلاعیه عرضه مابقی محصولات طبق روال عادی هر هفته صورت خواهد پذیرفت.

زمان بندی عرضه‌های بورس کالا در هفته آینده اعلام شد

 

کندل قیمت بیت کوین در نمای یک‌هفته‌ای بازار برای دومین بار متوالی در وضعیت صعودی و در بالاترین سطح از ابتدای سال ۲۰۲۲ بسته شد. طبق داده‌های درون‌زنجیره‌ای پلتفرم تحلیلی گلسنود، جهش صعودی اخیر بیت کوین تحت‌تأثیر افزایش تقاضا در بازارهای آنی بوده است. این موضوع خریداران را تشویق می‌کند؛ چراکه سابقه بیت کوین نشان داده است افزایش تقاضا برای خرید در بازارهای آنی، به یک رشد ادامه‌دار منجر می‌شود.

نشانه صعودی دیگر برای بیت کوین، رشد تقاضا برای خرید سهام صندوق بورسی (ETF) بیت کوین مؤسسه پروشیرز (ProShares) در دو هفته گذشته است. ضمن اینکه تعداد مشتریان این صندوق مبتنی بر بیت کوین نیز اخیراً به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است. مؤسسه تحقیقاتی آرکان ریسرچ (Arcane Research) گفته است تقویت جریان ورود پول به بازار، نشان می‌دهد که تمایل به سرمایه‌گذاری در بیت کوین از مسیر بازارهای سنتی رو به افزایش است.

۵ ارز دیجیتالی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نقشه بازار ارزهای دیجیتال در arz.watch

سایر ارزهای دیجیتال نیز در کنار بیت کوین سرمایه‌گذاران جدیدی را به خود جلب می‌کنند. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی فانداستارت (Fundstrat)، در طول سه هفته پایانی ماه فوریه (بهمن)، سرمایه‌گذاران خطرپذیر ۴ میلیارد دلار پول وارد فضای ارز دیجیتال کرده‌اند.

با وجود تمام این مسائل، آیا خریداران بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانند روند صعودی روزهای اخیر را دنبال کنند؟ برای پاسخ به این سؤال وضعیت نمودار ۵ ارزی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند در کوتاه‌مدت عملکرد بهتری در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال داشته باشند.

بیت کوین (BTC)

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
 

سایه بلند کندل روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) بیت کوین نشان می‌دهد که نشان می‌دهد که فروشندگان در سطح ۴۵٬۵۰۰ دلار به‌شدت فعال بوده‌اند. نکته مثبتی که اکنون وجود دارد این است که خریداران پس از جهش‌های اخیر پا پس نکشیده‌اند و با عجله از بازار خارج نمی‌شوند.

شیب میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۰ روزه کاملاً صعودی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) هم در ناحیه مثبت قرار دارد؛ وضعیتی که نشان‌دهنده برترین خریداران است. از آنجا که خریداران اکنون قیمت را به بالای مقاومت ۴۵٬۴۰۰ دلاری رسانده‌اند، در ادامه با مقاومت خط روند بالایی کانال صعودی روی نمودار در ۴۷٬۵۰۰ دلار مواجه خواهند بود.

این سطح می‌تواند مجدداً در نقش یک مانع ظاهر شود؛ اما عبور از آن راه را برای جهش بیت کوین تا ۵۰٬۰۰۰ دلار هموار خواهد کرد.

از سوی دیگر،‌ اگر در ادامه قیمت مجدداً به زیر ۴۵٬۴۰۰ دلار سقوط کند، فروشندگان برای پایین‌کشیدن بیت کوین تا سطح ۴۲٬۵۹۴ دلار تلاش خواهند کرد. اگر بازار در ادامه نزولی شود، ضروری است که این سطح را زیرنظر داشته باشیم؛ چراکه بازگشت صعودی قیمت از این سطح می‌تواند بیت کوین را یک بار دیگر به بالای ۴۵٬۴۰۰ دلار هدایت کند.

برای آنکه بتوان گفت کنترل بازار از دست خریداران خارج شده‌ است، فروشندگان باید قیمت را به زیر میانگین‌های متحرک روی نمودار برسانند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت بیت کوین 

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، قیمت از مقاومت ۴۵٬۴۰۰ دلار عبور و فاصله خود را با میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی بیشتر کرده است.

شیب صعودی میانگین‌های متحرک و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در ناحیه اشباع خرید، نشان می‌دهد که مقاومت زیادی بر سر راه بیت کوین وجود ندارد. سقوط قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی می‌تواند این چشم‌انداز صعودی را باطل کند و پس از آن باید منتظر سقوط قیمت تا سطح ۴۲٬۵۹۴ دلار باشیم.

کاردانو (ADA)

کاردانو در طول چند روز گذشته موقعیت خود را بالای سطح ۱ دلار حفظ کرده است که نشان می‌دهد خریداران انتظار دارند روند صعودی بیشتر از این ادامه پیدا کند و به همین خاطر از بازار خارج نمی‌شوند.

۵ ارز دیجیتالی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت کاردانو

میانگین‌های متحرک به‌تازگی یک تقاطع صعودی تشکیل داده‌اند و شاخص قدرت نسبی هم در ناحیه اشباع خرید قرار گرفته است که در مجموع نشان از برتری خریداران دارد. اگر خریداران در ادامه بتوانند قیمت را به بالای ۱.۲۶ دلار برسانند و موقعیت خود را در آن سطح حفظ کنند، شتاب صعودی قیمت افزایش می‌یابد و کاردانو این شانس را خواهد داشت که تا سطح ۱.۶۰ دلار رشد کند.

از طرفی، اگر قیمت پس از برخورد با مقاومت ۱.۲۶ دلاری به‌سمت پایین بازگردد، اما حمایت ۱ دلاری دست‌نخورده باقی بماند، به این معنی است که کاردانو احتمالاً چند روز دیگر در کانال بین این دو سطح نوسان خواهد کرد. اگر هم فروشندگان قیمت را به زیر میانگین‌های متحرک برسانند و موقعیت خود را در آن سطح حفظ کنند، این چشم‌انداز صعودی بی‌اعتبار خواهد شد.

۵ ارز دیجیتالی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت کاردانو 

در نمای ۴ ساعته بازار، مشاهده می‌کنیم که فروشندگان پیش‌تر با قدرت از مقاومت ۱.۲۰ دلاری دفاع کرده‌اند؛ اما از طرفی خریداران هم اجازه نداده‌اند قیمت به زیر میانگین‌های متحرک روی نمودار بماند. با جهش قیمت از سطوح فعلی، خریداران بار دیگر برای عبور از ۱.۲۰ و ۱.۲۶ دلار تلاش خواهند کرد.

از طرفی، اگر بازار در ادامه نزولی شود و قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی سقوط کند، به این معنی است که شتاب صعودی قیمت تضعیف شده است. پس از آن باید منتظر سقوط قیمت تا حمایت کلیدی ۱ دلاری باشیم.

اکسی اینفینیتی (AXS)

اکسی اینفینیتی در طول چند روز گذشته در کانال بین ۷۲ تا ۴۴ دلار در نوسان بوده است. خریداران روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) قیمت را به بالای سقف این کانال رساندند اما موفق به حفظ موقعیت خود در این سطح نشدند؛ اتفاقی که مقاومت شدید فروشندگان را تأیید می‌کند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اکسی اینفینیتی (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

میانگین‌های متحرک روی نمودار اخیراً یک تقاطع صعودی تشکیل داده‌اند و شاخص قدرت نسبی در ناحیه مثبت قرار دارد که مشخصاً نشان‌دهنده برتری خریداران است.

اگر قیمت در ادامه از سطوح فعلی یا پس از برخورد با میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا حرکت کند، خریداران بار دیگر برای عبور از ۷۲ دلار تلاش خواهند کرد. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، شتاب صعودی بیشتر می‌شود و اکسی اینفینیتی این شانس را خواهد داشت که تا ۱۰۰ دلار رشد کند.

اعتبار این چشم‌انداز صعودی به شرطی از بین می‌رود که حمایت میانگین متحرک نمایی از دست برود. این اتفاق می‌تواند با نوسان محدود قیمت در کانال بین ۴۴ تا ۷۲ دلار برای چند روز دیگر همراه باشد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اکسی اینفینیتی 

در نمای چهار ساعته بازار هم تلاش ناموفق خریداران در حفظ قیمت بالای ۷۲ دلار نشان می‌دهد که احتمالاً معامله‌گران کوتاه‌مدت در این سطح اقدام به فروش کرده‌اند و به همین خاطر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی رسیده است.

اگر در ادامه قیمت اکسی اینفینیتی از ۶۸ دلار فراتر برود، به این معنی است تقاضا برای خرید با رسیدن قیمت به کف‌های قیمتی بیشتر می‌شود. پس از آن خریداران برای عبور از مانع ۷۲ دلاری و پیگیری روند صعودی قیمت تلاش خواهند کرد.

از طرفی، اگر قیمت زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی باقی بماند، احتمال اصلاح قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی (خطر قرمز روی نمودار) بیشتر خواهد شد.

چین لینک (LINK)

چین لینک در طول چند ماه گذشته در یک کانال مرتفع بین ۱۳ تا ۳۶ دلار در نوسان بوده است. فروشندگان در مقطعی قیمت را به زیر حمایت این کانال رسانده بودند؛ اما در حفظ موقعیت خود ناموفق ظاهر شدند. این یعنی بازار گرایشی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت چین لینک 

میانگین‌های متحرک روی نمودار اخیراً یک تقاطع صعودی تشکیل داده‌اند و شاخص قدرت نسبی هم در ناحیه مثبت قرار دارد که یعنی بازار در دست خریداران است. این حرکت صعودی ممکن است در ادامه با مقاومت خط روند نزولی روی نمودار مواجه شود؛ اما عبور از آن می‌تواند کلید جهش چین لینک تا ۲۰ دلار باشد.

از سوی دیگر،‌ اگر قیمت از سطوح فعلی به‌سمت پایین حرکت کند، ابتدا باید منتظر حمایت میانگین‌های متحرک باشیم. اگر قیمت پس از برخورد با این سطوح مجدداً رشد کند، شانس چین لینک برای عبور از مقاومت خط روند نزولی روی نمودار بیشتر می‌شود؛ اما اگر فروشندگان قیمت را به زیر این میانگین‌های متحرک بکشانند، این چشم‌انداز صعودی بی‌اعتبار خواهد شد. این اتفاق می‌تواند در ادامه با سقوط چین لینک تا ۱۳ دلار همراه شود.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت چین لینک 

در نمای چهار ساعته بازار چین لینک، فروشندگان در محدوده ۱۶.۵۰ دلار مقاومت سختی از خود نشان می‌دهند؛ اما خریداران هم موقعیت خود را بالای میانگین‌های متحرک حفظ کرده‌اند. اگر قیمت از سطوح فعلی یا پس از برخورد با میانگین‌های متحرک به‌سمت بالا حرکت کند و از ۱۶.۵۰ دلار فاصله بگیرد، باید منتظر رشد چین لینک تا ۱۷.۵۰ دلار باشیم.

از طرفی هم اگر قیمت به زیر میانگین‌ متحرک ساده ۵۰ کندلی سقوط کند، به این معنی است که خریداران کوتاه‌مدت از بازار خارج شده‌اند. حمایت‌های بعدی قیمت نیز در ۱۵ و ۱۴ دلار قرار دارد.

اف‌تی‌ایکس (FTT)

اف‌تی‌تی (FTT)، توکن صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX)، روز ۲۴ مارس (۴ فروردین) از مقاومت کلیدی ۴۹ دلاری عبور کرد و با این حرکت تشکیل الگوی مثلث صعودی روی نمودار تکمیل شد. خریداران روز بعد هم قیمت را به بالای مقاومت روانی ۵۰ دلاری رساندند؛ اما در حفظ موقعیت خود ناموفق ظاهر شدند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اف‌تی‌ایکس 

آن‌طور که پیداست فروشندگان هنوز تسلیم نشده‌اند و همچنان در اوج‌های قیمتی اقدام به فروش می‌کنند. آنها اکنون در تلاش هستند تا قیمت را بار دیگر به زیر ۴۹ دلار هدایت کنند و اگر موفق به انجام این کار شوند، خریدارانی که بعد از شکسته‌شدن مقاومت الگوی مثلث صعودی وارد بازار شده‌اند، در تله فروشندگان گرفتار خواهند شد. این اتفاق می‌تواند اف‌تی‌ایکس را به محدوده میانگین متحرک نمایی در ۴۵ دلار برساند.

اگر قیمت پس از برخورد با این حمایت به‌سمت بالا بازگردد، خریداران بار دیگر برای عبور از مقاومت‌های ۴۹ و ۵۲ دلاری و سپس پیگیری روند صعودی تلاش خواهند کرد.

از سوی دیگر، سقوط قیمت به زیر میانگین‌های متحرک به این معنی است که فروشندگان با قدرت وارد بازار شده‌اند. شکسته‌شدن حمایت خط روند صعودی روی نمودار هم اعتبار الگوی مثلث را از بین خواهد برد. پس از آن ۳۹ دلار به‌عنوان حمایت پیش روی قیمت عمل می‌کند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اف‌تی‌ایکس 

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، عبور قیمت از ۵۱ دلار شاخص قدرت نسبی را تا حد زیادی وارد ناحیه اشباع خرید کرده است. چنین حرکتی معمولاً با اصلاح شدید و یا تثبیت قیمت در محدوده‌ای مشخص همراه می‌شود. در صورتی که بازار با گزینه اصلاح مواجه شود و قیمت به زیر ۴۹ دلار برسد، ممکن است روند نزولی تا میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی توسعه پیدا کند.

بازگشت قیمت از این سطح خریداران را برای عبور از ۵۲ دلار و ازسرگیری روند صعودی تشویق خواهد کرد. از طرفی هم سقوط قیمت به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی می‌تواند با افزایش فشار فروش و کاهش قیمت تا ۴۵ دلار همراه باشد.

داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ نشان می‌دهد قیمت شیبا اینو نسبت به روز قبل ۱۷ درصد بیشتر شده است. این میم کوین با ارزش بازار ۱۵.۸ میلیارد دلار در جایگاه پانزدهم قرار دارد. جهش قیمتی اخیر سبب شد فاصله شیبا اینو با رتبه چهاردهم بازار به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار برسد. این ارز دیجیتال با نقطه اوج قیمتی خود بیش از ۶۶ درصد فاصله دارد.

همزمان با رشد قیمت بیت کوین و عبور آن از محدوده ۴۷٫۰۰۰ دلار معامله‌گران قراردادهای آتی دچار ضرر ۴۵۰ میلیون دلاری شده‌اند. گفته می‌شود ۷۵ درصد از قراردادهای لیکویید شده در موقعیت شورت (فروش) بوده‌اند. افزایش قیمت این ارز دیجیتال در روزهای اخیر سبب شده ارزش بازار به حدود ۲.۱۳ تریلیون دلار برسد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۱، گفت: رشد اقتصادی بدون دخالت دولت برای برطرف کردن موانع رشد در بسیاری از کشورهای درحال توسعه ممکن نیست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، «محمدرضا محسنی»، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل اسبق شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت‌وگویی به بررسی مشکلات حاکم در مسیر تولید و نقش بازار سرمایه به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و تاثیر آنها بر اشتغال آفرینی پرداخت.

از نظر شما چه راه‌هایی می تواند زمینه ساز تحقق شعار سال ۱۴۰۱ باشد؟

یکی از مسیرهای تحقق شعار امسال از طریق اجرای قانون طرح جهش تولید دانش بنیان در بازار سرمایه عبور می کند.

در اصلاحیه متن جدید این طرح که در روزهای پایانی سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و رفع ایراد شد، می توان به ماده ۱۶ این طرح مبنی بر خرید برق صنایع دانش بنیان از بورس یا بند “الف” ماده ۱۷ این قانون مبنی بر مجوز فعالیت صندوق نوآوری و شکوفائی و صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به عنوان رکن ضامن برای تامین مالی در بازار سرمایه اشاره کرد.

بر اساس این قانون، سازمان بورس مکلف شده است، ضمن تسهیل انتشار اوراق صکوک در طرح های فناورآنه، امکان تخصیص بخشی از منابع صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز در سازمان بورس را در صندوق ها و نهادهای مالی که در حوزه تامین مالی فناوری و نوآوری فعالیت می کنند، فراهم کند.

البته آیین نامه اجرایی این بند باید با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی پس از ابلاغ این قانون در مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

در این قانون برای شرکت های ارزش گذاری نیز فرصت خوبی دیده شده است، در ابتدا دستگاه های اجرایی و مراجع قضائی مجازند در مواردی که نیاز به کارشناسی در حوزه دارایی های نامشهود وجود دارد از گزارش های کارشناسی شرکت های ارزشگذاری دارایی نامشهود استفاده کنند که قرار است آیین نامه اجرایی آن از جمله نحوه فعالیت، تایید صلاحیت و نظارت بر شرکت های ارزشگذاری دارایی نامشهود و دستورالعمل اجرایی روش های ارزشگذاری دانش فنی محصولات دانش بنیان و همچنین استاندارد های حسابداری و نحوه محاسبه استهلاک آن با همکاری وزارت اقتصاد و معاونت علمی فناوری رییس جمهور تدوین شود.

نکته جالب دیگر در این طرح مربوط به بانک ها و موسسات اعتباری است که اگر با صندوق نوآوری و شکوفائی در طرح های مصوب شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان، سرمایه گذاری مشترک داشته باشند به عنوان فعالیت بانکی تلقی شده و باید حداکثر پس از هفت سال از تاریخ آغاز سرمایه گذاری نسبت به اتمام و خروج از آن اقدام کنند.

رشد اقتصادی کشور بدون دخالت دولت ممکن نیست

از نظر شما چه مشکلاتی بر سر راه تولید وجود دارد که ممکن است مانع از تحقق شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی” شود؟

محسنی: رشد اقتصادی بدون دخالت دولت برای برطرف کردن موانع رشد در بسیاری از کشورهای درحال توسعه ممکن نیست.

از سوی دیگر، اندازه دولت می تواند نشان دهنده میزان دخالت دولت در اقتصاد باشد که به حجم عملیاتی که توسط وزارتخانه ها و سازمان ها یا ارگان های وابسته به آن انجام می گیرد، اشاره دارد.

به طور معمول برای سنجش حجم فعالیت های دولت یا اندازه دولت از معیار مخارج یا نسبت مخارج دولتی به تولید ناخالص داخلی استفاده می شود، با توجه به اهمیت کارایی در رشد اقتصادی، می توان انتظار داشت که توسعه بخش خصوصی واقعی بدون کوچک تر کردن اندازه دولت در یک دوره گذار به سمت ثبات اقتصادی ممکن نیست.

همچنین قوانین و مقررات مازاد دولتی همواره هزینه های اضافی به نظام اقتصادی تحمیل می کنند و از سویی دیگر سیاست های پولی و مالی دولت گاهی به کاهش انگیزه اقتصادی بخش خصوصی و غیر دولتی و حتی بهره وری کمتر نیز منجر می شود.

تا زمانی که رفتار بخش دولتی در عرصه اقتصاد، خود را به صورت رقیب بخش خصوصی نشان دهد امیدی به اصلاح این وضعیت نخواهد بود.

همچنین جهش تولید همگام با جهش بازار در زمینه عرضه و تقاضا رُخ می دهد؛ بر این اساس باید موانع پیش روی صنایع کشور در زمینه دانش فنی و ارتقای کیفیت و بهره وری را برطرف کنیم.

نامگذاری امسال با شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی” با توجه به عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی در کشورهای درحال گذار به سمت ثبات کلان اقتصادی و کنترل تورم آنجایی اهمیت پیدا می کند که متوجه می شویم کشورهایی که رشد سریع و یکدستی در اقتصاد خود داشته اند، نقش بخش خصوصی واقعی آنها در تولید ناخالص داخلی بسیار بیشتر از کشورهایی بوده که رشد کُند و غیر یکنواختی را تجربه کرده اند.

همچنین رشد اقتصادی کشورهایی که تورم را کنترل کرده اند یا با فاصله گرفتن از قیمت های دستوری در بازار، سریع ترین بهبود را در تولیدات و به تبع آن رشد متوسط صادرات تجربه کرده اند بسیار سریع تر از سایر کشورهای بوده است.

براین اساس افزایش تولید که بتواند اشتغال موثر را به همراه داشته باشد راه نجات اقتصاد ایران از رکود و تورم و سایر محدودیت های بیرونی مثل تحریم ها است، برای آنکه بتوان تولید پویا و جهنده ای داشت باید به تکنولوژی و دانش فنی به عنوان منشاء اقتدار تکیه کرد.

با توجه به تحریم ها و سیاست های خصمانه غرب یا رقابت های کاذب کشورها در ارایه و انتقال تجارب فنی و تکنولوژی دانش بنیان به ایران، طبیعی است که کشور بر روی توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان به منظور طراحی و تولید صنایع برتر و محصولات دانش بنیان تمرکز کند.

به این ترتیب ضمن تولید محصولات باکیفیت در شرایط رقابتی؛ مرجع قیمت گذاری در بازارهای منطقه ای نیز خواهیم بود و سهم خود را در بازار کشورهای خارجی افزایش خواهیم داد.

در این زمینه لازم است مجلس شورای اسلامی هرچه سریع تر با ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان به دولت، حمایت از این صنایع در کشور را تسریع کند.

تغییر رویکرد دولت نسبت به مقوله واردات بسیاری از فناوری ها و محصولات دانش بنیان که در ایران از ظرفیت ساخت و تولید داخلی برخوردارند و توجه به کشش بازار مصرف داخلی به سمت کالای با کیفیت داخلی همزمان با تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی از دیگر مولفه های لازم برای بهبود تولید در کشور است.

خط تولید دانش بنیان در یک مقیاس کلی می تواند خروجی تولید صنعتی را بهبود بخشیده و بهره وری تولید را در بخش های صنعتی و غیرصنعتی ارتقاء دهد.

بهره وری یکی از کارکردهای های اصلی تولید دانش بنیان است که با اتکا به دانش روز می تواند تا حدی هزینه تمام شده بنگاه اقتصادی را کاهش دهد بدون آنکه منافع و سود اقتصادی بنگاه را به خطر بیاندازد.

تشکیل سه درصد تولید ناخالص داخلی کشور از طریق شرکت های دانش بنیان

از نظر شما چه راه هایی می توانند باعث توسعه شرکت های دانش بنیان و افزایش اشتغال در کشور شوند؟

محسنی: اکنون حدود سه درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند که باید این نسبت به بیش از پنج درصد افزایش یابد؛ در عین حال اشتغال در حوزه دانش بنیانی عمدتاً با قشر نخبگان و تحصیلکرده های کشور پیوند خورده که همچنان جای رشد بیشتری دارد و ارزش افزوده بالایی را می تواند برای اقتصاد ایران رقم بزند.

اکنون جمعیت چهار میلیون نفری دانشجوئی کشور در کنار اقشار تحصیلکرده، این ظرفیت منحصر به فرد را برای تولید دانش بنیان کشور ایجاد کرده که با تغییر در مقررات پیچیده و محیط کسب و کار، فرهنگ کارآفرینی را توسعه داد و از اقتصاد نفتی فاصله گرفت.

در اقتصاد دانش بنیان، تولید با هدفگذاری مشخص انجام می شود، یعنی اقتصاد به سمت تولید صنایع مزیت محور حرکت می کند؛ اقدامی که کره جنوبی و ژاپنی ها در یک سیکل زمانی انجام دادند.

با ثبات بازار ارز، این حوزه فرصت طلایی را برای رشد صنایع پایین دستی کشور بخصوص در صنایع برخوردار از مزیت نسبی مانند پتروشیمی فراهم می کند.هرچند اقتصاد دانش بنیان در ایران بسیار جوان است و قابل قیاس با سطح اقتصاد دانش بنیان در کشورهای پیشرفته نیست اما نباید نسبت به آن منفعلانه برخورد کرد و باید گفتمان آن را در ایران توسعه داد.

اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه گذاری در آن به ابداع و نوآوری اختصاص می یابد؛ همچنین فناوری های کسب شده با سرعت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تسهیلات عالی برخوردار است.

ایجاد فرهنگ گرایش به صنایع دانش بنیان برای تقویت حضور بخش خصوصی در فعالیت های تحقیق و توسعه جهت افزایش نوآوری، بکارگیری فن آوری های نوین و جلوگیری از اجرای پروژه هایی که مشابه آنها در حال تعطیلی هستند و مصرف منابع و ظرفیت های موجود در واحد های در حال تعطیل جزو مولفه هایی هستند که برای تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور پیشنهاد می شوند.

در عین حال توسعه اقتصاد گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمد زایی می تواند معضل بیکاری و محدودیت منابع ارزی و تکیه صرف بر اقتصاد تک محصولی را حل کند.

با توجه به فرصت های گردشگری خوب کشور، چنانچه امکانات لازم برای گردشگران و جذب آنها فراهم شود می توان گردشگری را به یک قطب مهم درآمدی و اشتغالزا با بکارگیری شرکت های خدماتی دانش بنیان تبدیل کرد

همچنین در حوزه ترابری نیز توجه به احیای اقتصاد دریا بسیار قابل تامل است، حدود ۹۰ درصد از وزن کالاهای صادراتی و ۶۰ درصد ارزش تجارت کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد

بر این اساس تامین کشتی های کروز و بکارگیری آنها در سواحل ایران به منظور جذب گردشگر و برنامه ریزی برای تبدیل شدن بنادر ایران به بنادر هاب منطقه در کنار توسعه حمل و نقل چند وجهی بویژه در دوره پس از تحریم ها بسیار اهمیت دارد.

تامین کالاهای اساسی در کنار صنایع دانش بنیان هم اکنون در اولویت کشورهای دنیاست و این در حالی است که در صحبت های نورزوی رهبر انقلاب نیز تکیه بر اقتصاد دانش بنیان با مثال های تاکیدی از صنعت کشاورزی بسیار قابل تامل بود.

با توجه به ارتقای درآمد ارزی دولت از محل فروش نفت می توان انتظار داشت که این درآمدها در روند زمانی مشخص در صنایع پایین دستی مزیت دار کشور از جمله برای تعمیرات اساسی مجتمع های پتروشیمی یا احداث و توسعه آنها و تلاش برای جلوگیری از خام فروشی در کشور هزینه شود.

راهبرد کشور از تولید همه محصولات به سمت تولید مزیت محور تغییر پیدا کرده و باید در صنایع پایین دستی که سطح اشتغال بالاتری را به خود اختصاص می دهند و همچنین صنعت کشاورزی به منظور جلوگیری از خام فروشی سرمایه گذاری کرد، هرچند که برای دست یابی به دانش فنی وارداتی در این حوزه ها گاهی مجبور به صرف هزینه هستیم.

وجود امتیاز های مثبت برای شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه

بازار سرمایه چه نقشی را می تواند برای تحقق شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» ایفا کند؟

محسنی: حذف موانع در فضای کسب و کار یکی از نیازهای اصلی شرکت های دانش بنیان است، رفع موانع تولید، مالیات، پروانه بهره برداری و پایان کار، بیمه و تامین اجتماعی و بسیاری از مسائل اداری دیگر از جمله مواردی هستند که در قانون طرح جهش تولید دانش بنیان تا حد زیادی به آنها پرداخته و رفع شده است.

در حوزه بازار سرمایه نیز همان طور که در پاسخ به پرسش اول گفته شد، امتیازهای خوبی برای شرکت های دانش بنیان دیده شده که عمدتاً در حوزه تسهیل تامین مالی و ارزش گذاری دارایی های نامشهود است.

انتظار برای رشد حوزه های دانش بنیان همزمان با تصویب و ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان، افزایش ۹ هزار شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ را هدفگذاری کرده که بی تردید ورود حتی یک سوم این شرکت ها به بازار سرمایه از طریق روش های مختلف می تواند به رشد اندازه کل بازار سهام و رونق بورس ها کمک زیادی داشته باشد.

ایجاد شفافیت، کمکی برای توسعه کارآفرینی در اقتصاد دانش بنیان

آیا ارکان بازار سرمایه از جمله بورس تهران یا بورس های کالایی می توانند کمک کننده به تولید و افزایش تولید شرکت های تولیدی باشد؟

محسنی: بی تردید ایجاد شفافیت و ثبات هرچه بیشتر قوانین، پرهیز از تفسیرهای سلیقه ای از مقررات و ایجاد و گسترس نهاد های مردمی در همه حوزه‌های اقتصادی در کنار الزام برای ارایه صورت های مالی شرکت های براساس استاندارد صورت های مالی بین المللی (IFRS)، مقررات زدائی در اخذ مجوزهای فعالیت و انواع تمهیدات می تواند در توسعه کارآفرینی در اقتصاد دانش بنیان کمک زیادی داشته باشد.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه ای به مدیران کل صنعت و معدن استان ها نسبت به عرضه منظم تمامی محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی در بورس کالا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر در نامه سیف الله امیری آمده است: پیرو مکاتبات قبلی مبنی بر عرضه کل محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی در بورس کالا مقتضی است مجددا به کلیه واحدها اعلام کنید تا نسبت به عرضه منظم تمامی محصولات تولیدی خود در بورس کالا اقدام کنند.

در ادامه این نامه عنوان شده است: با توجه به مصوبات جلسه مدیریت کالاهای پایه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ که به ریاست مقام عالی وزارت برگزار شد، از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ محدودیت خرید مواد اولیه از بورس کالا برای تمامی خریداران که محصول تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند، برقرار خواهد شد.

لذا در صورتیکه نسبت به خروجی کالای خریداری شده از بورس کالا به ورودی محصولات تولیدی در بورس کالا کمتر از ۷۰ درصد باشد به صورت سیستمی امکان خرید از بورس برای خرید مواد اولیه کالا برای آن ها وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن سایر خدمات نیز متاثر از عدم عرضه در بورس کالا است.

گفتنی است از سال گذشته و با آغاز به کار دولت سیزدهم، وزارت صمت با برقراری یک تعامل مناسب با بازار سرمایه در حال تحقق یکی از مطالبات اصلی و دیرینه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در راستای ایجاد شفافیت حداکثری و کنار گذاشتن رویکرد قیمت گذاری دستوری است به طوریکه طی سال‌های گذشته همواره شاهد وجود دو بازار رسمی و غیررسمی برای کالاها و مواد اولیه بودیم که همین موضوع به دو نرخی شدن بازارها و ایجاد رانت و عدم شفافیت منتهی می شد اما طی ماه های گذشته با تاکید ویژه وزیر صمت مبنی بر عرضه کل زنجیره تولید کالاها در بورس کالا به مرور شاهد ایجاد یک رویکرد واحد در کل زنجیره های تولید و حذف بازارهای سیاه و رانت هستیم.

وزارت صمت بر عرضه منظم محصولات تولیدی در بورس کالا تاکید کرد

 

برپایه معاملات سومین روز کاری سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۶۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در جریان معاملات سومین روز کاری قرن (دوشنبه، ۸ فروردین ماه)، شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۸۵۷ واحد افزایش، رقم ۳۶۰ هزار و ۴۳۵ واحد را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۴ هزار و ۹۹۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد رسید.

شاخص بازار اول افزایش ۱۲ هزار و ۱۳۱ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۲۶ هزار و ۶۳۹ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات دیروز با ۷۹ هزار و ۷۳ معامله به ارزش ۸ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه بانک‌ها با ۲۶ هزار و ۳۱ معامله به ارزش ۴ هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال، گروه فراورده‌های نفتی با ۴۶ هزار و ۶۳ معامله به ارزش ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۹ هزار و ۸۲۴ معامله به ارزش ۲ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال و گروه چندرشته‌ای صنایع با ۲۶ هزار و ۴۹۲ معامله به ارزش ۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با یک هزار و ۸۰۷ واحد، شرکت پتروشیمی نوری با ۹۸۷ واحد، بانک ملت با ۸۷۸ واحد، شرکت توسعه معادن و فلزات با ۸۴۳ واحد و شرکت فولاد خوزستان با ۷۲۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۶۰۲ واحد، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۳۰۳ واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۲۸۰ واحد، شرکت پالایش نفت تهران با ۲۱۳ واحد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۰۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

لازم به ذکر است معاملات فرابورس ایران به دلیل مشکل فنی تا لحظه تنظیم این گزارش، انجام نشد.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه می دهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما