دانش سرمایه

در بازار بورس و اوراق بهادار بسیار این حرف را از افراد و در کانال های بورسی شنیده اید که سهمی ورود و یا خروج پول هوشمند داشته است. در این نوشتار می آموزید که چگونه اندیکاتور MFI در شناسایی ورود و خروج جریان نقدینگی به بازار سهام و پیش بینی روند جدید سهم به تحلیل گر کمک خواهد نمود.

در مجموعه دوره های آموزش بورس در شیراز در ارتباط با اهمیت ورود پول هوشمند و اهمیت زمان ورود آن به کمک اندیکاتورها ، توسط آموزشگاه آرکا مفصل بحث شده است.

اندیکاتور MFI چیست؟

اندیکاتور MFI علامت اختصاری Money Flow Index است که معنای شاخص جریان نقدینگی را دربر دارد. این اندیکاتور که از قیمت و حجم معاملات ساخته می شود جریان ورود و خروج نقدینگی به بازار را نشان می دهد.

حال چگونه از شاخص MFI استفاده می گردد؟ زمانیکه ورود جریان نقدینگی به بازار سهام یک شرکت زیاد شود حاکی از آنست که سهم مورد توجه سرمایه گذاران بازار قرار گرفته است. فروشندگان با مشاهده این پدیده از فروش سهام خود خودداری کرده و منتظر افزایش قیمت سهم خواهند بود. زین رو به کمک اندیکاتور MFI میتوان پی برد که سهم با ورود و یا خروج پول مواجه بوده یا خیر و در نتیجه موقعیت خرید و یا فروش سهام را شناسایی کرد.

آیا اندیکاتور MFI قادر به شناسایی پول هوشمند خواهد بود؟

با توضیحات ارائه شده در بالا میتوان پی برد که رسالت اندیکاتور MFI  شناسایی پول هوشمندی است که توسط سرمایه گذاران عمده وارد بازار سهام یک شرکت می شوند. پول هوشمند به قدری قدرتمند است که قادر خواهد بود روند حرکت قیمت سهم را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین ورود و خروج این پول روند افزایشی و کاهشی به قیمت سهم خواهد داد. طبیعتا شناسایی ورود و خروج این پول در تصمیمات سرمایه گذار به منظور خرید و فروش به موقع سهم اثرات مطلوبی به همراه خواهد داشت.

برای آنکه بتوانید با نحوه ی کار کردن با اندیکاتور MFI به خوبی آشنا شوید، مراحل زیر را گام به گام اجرا کنید.

نحوه ی اعمال اندیکاتور MFI در نمودار سهم در مفید تریدر

قبل از شروع تحلیل ابتدا لازم است اندیکاتور MFI  را از قسمت Insert در نرم افزار مفید تریدر مطابق با شکل زیر به نمودار سهم اضافه نمایید.

توجه داشته باشید که در زمان اجرای اندیکاتور MFI دوره زمانی 14 در نظر گرفته شده است که عدد مناسبی است. ولی تحلیل گر میتواند مطابق با صلاحدید خود این عدد را تغییر دهد ولی در نظر داشته باشید هرچه مدت زمان کوتاه تر شود نوسانات شدت گرفته و ریسک تحلیل بالا می رود.

عناصر تشکیل دهنده اندیکاتور MFI

اندیکاتور MFI به شیوه نوسان نماها عمل میکند چراکه دارای دو محور مهم در رقم های 80 و 20 می باشد. هنگام نوسانات در قیمت سهم و ایجاد روندهای قیمتی، از آن سمت هم منحنی شاخص MFI بین محورهای 80 و 20 و قسمت بالا و پایین این دو محور نوسان می کند.

شکل اندیکاتور MFI برای نماد خودرو:

سیگنال ورود و خروج با استفاده از نادیکاتور MFI

  • سیگنال ورود و خروج به کمک محور 80 و 20

دو محور کلیدی در اندیکاتور MFI محورهای 80 و 20 هستند. نقش این محورها در تشخیص روندهای صعودی و نزولی چیست؟

زمانیکه منحنی شاخص MFI از نقطه ( و یا محور )  80 عبور میکند، در واقع به منطقه اشباع خرید وارد شده است. لازم به ذکر است اگرچه این منطقه ناحیه ی اشباع خرید است اما نباید برای فروش عجله کرد، و همانگونه که در شکل میبینید با وارد شدن به این ناحیه صعود همچنان ادامه دارد. زمانی باید برای فروش تصمیم گرفت که روند اندیکاتور خط 80 را به سمت پایین بشکند.

با عبور شاخص mfi از محور 20 ، نماد سهم به منطقه اشباع فروش وارد شده است و در این ناحیه همانند توضیح قبل نباید برای خرید عجله کرد و همچنان رأی بر فروش است چون روند سهم همچنان نزولی است. وقتیکه اندیکاتور خط 20 را به سمت بالا قطع کرد زمان مناسبی برای ورود به سهم است.

دانش سرمایه
  • سیگنال واگرایی اندیکاتور mfi

مهمترین کارایی اندیکاتور  mfi سیگنال واگرایی است که هم واگرایی منفی را شامل می شود و هم مثبت. واگرایی در این اندیکاتور هشداری مبنی بر تضعیف روند موجود و احتمال تغییر روند است.

به مثال زیر توجه کنید؛ علارغم وجود روند نزولی در نمودار سهم، منحنی اندیکاتور فاز صعودی گرفته است که خبر از تضعیف شتاب روند نزولی در سهم است و اینکه روند نزولی روبه اتمام است. همانگونه که مشاهده می کنید نمودار سهم تغییر روند داده و صعودی گردیده است.

مشکلات و محدودیت های اندیکاتور MFI چیست؟

در برخی موارد ممکن است سیگنالی که اندیکاتور MFI صادر می کند مطابق انتظار عمل نکند و یا اینکه برعکس عمل کند. از آنجمله میتوان به اشتباهات سیگنالی واگرایی هایی که این اندیکاتور صادر می کند اشاره نمود. به همین خاطر است که بارها تاکید می کنیم که از یک اندیکاتور به تنهایی استفاده نکنید و برآیند نتایج چندین اندیکاتور را معیار ارزیابی خود از روند سهام در بازار قرار دهید.

چکیده مطلب

اندیکاتور MFI را اندیکاتور حجمی می نامند زین رو تحلیل گران بازار آنرا اندیکاتوری پیشرو در این باب به شمار می آورند. لازم به ذکر است که این سخن بدان معنا نیست که شاخص MFI بسیار جامع است و نیازی به اندیکاتور دیگری نیست، به منظور دستیابی به یک تحلیل صحیح لازم است ابزارهای متعدد در کنار یکدیگر استفاده گردد تا میزان خطا کاهش یافته نتیجه مطلوب حاصل گردد.

اندیکاتور MFI با شناسایی نواحی اشباع خرید و اشباع فروش ، ورود و خروج پول را شناسایی کرده و در نتیجه در سیگنال خرید و فروش کارگشاست. همچنین وجود واگرایی مثبت و منفی در این اندیکاتور ، آنرا به ابزاری قدرتمند در تحلیل تکنیکال بدل کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *