دانش سرمایه

در این مقاله قصد داریم از اندیکاتوری صحبت کنیم که گل سرسبد ابزارهای تحلیل تکنیکال است. اندیکاتور ایچیموکو به تنهایی دارای المان های مهمی برای نمایش وضعیت قیمت سهم در زمان گذشته، حال و آینده است. خطوط تنکان سن و کیجون سن از وضعیت فعلی قیمت سهم اطلاعاتی را در اختیار معامله گر قرار می دهد و خطوط سنکو A و سنکو B و از همه مهمتر ابر کومو بعنوان قلب ایچیموکو مسیر 26 روز آینده سهم را روشن مینماید.

در این مقاله نکاتی را آموزش می دهیم که بدانید چگونه تحلیل گران با استفاده از این اندیکاتور و ابر ایچیموکو سودهای خود را ماکزیمم کرده و از قرار گرفتن در موقعیت های معاملاتی زیان ده اجتناب میکنند.

توصیه می شود دوره های آموزش بورس در شیراز را دنبال کنید، تا بتوانید از سیگنال های خرید و فروش اندیکاتورها نهایت استفاده را ببرید.

در این مقاله همراه ما باشید تا با جایگاه اندیکاتور محبوب ایچیموکو در تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم از یک سیستم معاملاتی قوی در تحلیل تکنیکال صحبت کنیم به جرأت میتوان گفت اندیکاتور ایچیموکو حرف اول را می زند. این اندیکاتور در بازارهای سرمایه بخصوص بازار بورس و ارز دیجیتال بسیار شاخص و کاربردی است به همین خاطر تریدرهای حرفه ای این ابزار را در تایم فریم های مختلف ( چه روزانه، چه ساعتی و چه دقیقه ای) اساس تحلیل های خود قرار می دهند.

جالب است بدانید این اندیکاتور توسط یه روزنامه نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی در سال 1930 میلادی خلق شد و پس از 30 سال در اقسا نقاط جهان رونمایی و مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است نمودار شمعی را نیز ژاپنی ها ابداع کردند

مزیت ها و کاربرد اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو مزایا و قابلیت هایی دارد که آن را به ابزاری منحصر به فرد تبدیل کرده است. در این قسمت تعدادی از این مزیت ها را برمیشمریم.

  1. تحلیل ساده برخلاف ظاهر پیچیده
  2. کاربرد در همه بازارهای مالی
  3. شناسایی سطوح مقاومت و حمایت سهم
  4. تشخیص قدرت سطوح مقاومت و حمایت
  5. تشخیص روند بازار
  6. قابل استفاده در تایم فریم های مختلف
  7. کمک به تشخیص نقطه خروج

آموزش کار با اندیکاتور ایچیموکو

برای شناخت جزء به جزء اندیکاتور ایچیموکو تمام مراحل را بصورت منظم پیش می رویم تا درک صحیحی از این اندیکاتور و شیوه ی تحلیل با آن داشته باشید. زیرا بر خلاف ظاهر پیچیده ی آن با تمرین و ممارست، کار کردن با آن راحت، کاربردی و جذاب است.

در ابتدا لازم است بدانید که اندیکاتور ایچیموکو را چگونه به نمودار سهم اضافه کنید.

نحوه ی اضافه کردن اندیکاتور ایچیموکو به نمودار سهم

در منوی نرم افزار تحلیل در بخش Insert از قسمت اندیکاتورها روند را انتخاب می کنیم. اندیکاتور ایچیموکو از دسته اندیکاتورهای روند است زیرا در بازه های زمانی مختلف روند قیمت سهم را بررسی می کند. در ادامه نمودارهای مختلف را از برنامه مفید تریدر و همچنین رهاورد 365 آورده ایم تا بدانید شکل نمودار و اساس کار آن در هر دو نرم افزار یکسان است.

در پنجره ی نمایان شده سعی کنید تنظیمات را تغییر ندهید و همان اعدادی که ملاحظه میکنید را استفاده کنید.

دانش سرمایه

شناخت المان های اندیکاتور ایچیموکو

در ابتدا المان ها و اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو را در نرم افزار تحلیلی معرفی مینماییم تا با اصطلاحات و کارایی هر قسمت آشنا شوید.

نمودارهایی که در اندیکاتور ایچیموکو مشاهده می شود مربوط به المان های سه دوره زمانی است و در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

  • المان دوره زمانی گذشته
  • خط چیکو اسپن (Chikou Span)
    • المان دوره زمانی حال
  • خط تنکان سن (Tenkan Sen)
  • خط کیجون سن (Kijun Sen)
    • المان دوره زمانی آینده
  • خط سنکو A (Senkou span A)
  • خط سنکو B (Senkou span B)
  • ابر کومو که حد فاصل بین سنکو A و سنکو B

در شکل زیر نام هر قسمت با فلش مشخص شده است.

دانش سرمایه

در ادامه مشخصات هر یک از اجزاء تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو ، کاربردها و سیگنال های هر قسمت را توضیح می دهیم.

کاربرد اجزای اندیکاتور ایچیموکو و نحوه سیگنال گرفتن

قبل از آنکه اجزای اندیکاتور ایچیموکو را شرح دهیم راجع به رنگ خطوط که در ادامه خواهیم گفت، لازم است بدانید که رنگ خطوط تنکان سن، کیجون سن و سایر المان ها را میتوانید مطابق با سلیقه ی خود تغییر دهید. رنگی که در اینجا ما بدان شاره میکنیم مربوط به تنظیمات خود نرم افزار است.

چیکو اسپن

خط چیکو اسپن که به رنگ سبز نمایان می شود، گذشته قیمتی سهم در 26 روز گذشته را نشان می دهد.  به عبارتی بر روی هر کندل معاملاتی که قرار دارید، 26 کندل به عقب برگردید چیکو اسپن قیمت را در آن روز نشان می دهد.

کاربرد چیکو اسپن:

  • مقایسه قیمت حال با قیمت گذشته سهم
  • شناسایی قدرت در قیمت
  • سیگنال مقاومت و حمایت
  • تایید یک روند
دانش سرمایه

تنکان سن

تنکان سن در اندیکاتور ایچیموکو با خط قرمز نشان داده می شود و میانگین متحرک 9 روزه (کوتاه مدت) است. عملکرد آن به این شکل است که 9 کندل را در نظر گرفته، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت در کندل ها را پیدا کرده آنها را جمع و سپس تقسیم بر دو می کند.

روندشناسی به کمک تنکان سن:

  • زمانیکه خط قیمتی در بالای خط تنکان سن قرار بگیرد روند در کوتاه مدت صعودی خواهد بود. و در صورت قرار رفتن خط قیمتی در زیر خط تنکان سن روند نزولی در کوتاه مدت را خواهیم داشت.
  • یکی از راه های سیگنال گرفتن از تنکان سن به اینصورت است که هرگاه این خط، خط کیجون سن را از پایین به سمت بالا قطع کند شروع یک روند صعودی را پیش بینی میکند و سیگنال خرید می دهد. از سویی روند نزولی خواهد بود هرگاه خط کیجون سن خط تنکان سن را از پایین به سمت بالا قطع نماید.

کیجون سن

خط آبی در اندیکاتور ایچیموکو نشان دهنده کیجون سن است. این المان میانگین متحرک 26 روزه را اندازه گیری می کند بنابراین معیار مناسبی برای بررسی وضعیت قیمت سهم در بازه میان مدت به شمار می آید.

سیگنال خط کیجون سن:

  • خط کیجون سن به ابزاری کاربردی در شناسایی مسیر روند مبدل شده است، از این لحاظ که زمانیکه خط قیمتی بالای خط کیجون سن قرار دارد ، قیمت سهم در روند صعودی بلند مدت است و زمانیکه خط قیمت سهم در قسمت پایین خط کیجون سن میباشد، روند نزولی کوتاه مدت است.
  • جالب است بدانید که قیمت تمایل دارد به سمت خط کیجون سن برگردد، و از این طریق میتوان نقاط مقاومت و حمایت قیمت سهم را شناسایی کرد. مثلا زمانیکه خط قیمت بالای خط کیجون سن است ، به سمت این خط برمیگردد و در اینجا خط کیجون سن میتواند بعنوان حمایت عمل کند. این اتفاق مخصوصا زمانیکه خط کیجون سن بصورت خط صاف است بیشتر مصداق دارد.

کاربرد تنکان سن و کیجونسن

  • سیگنال های مربوط به خطوط میانگین متحرک
  • تشخیص سطوح مقاومت و حمایت قیمت سهم در زمان حال
  • شناسایی روند
  • تشخیص نقطه ورود و خروج و تعیین حد ضرر
  • سنکو اسپن A

سنکو اسپن A از اجزای تشکیل دهنده ابر کومو میباشد و حاشیه ی کناری ابر را تشکیل می دهد و محاسبات آن مربوط به دوره آینده است. سنکو A از تنکان سن و کیجون سن میانگین گرفته و برای 26 روز آینده رسم میکند.

  • سنکو اسپن B

جزء دیگر تشکیل دهنده ابر کومو سنکو B است و از دیگر المان های مربوط به زمان آینده است. نحوه ی محاسبه سنکو B بدین صورت است که همانند تنکان سن و کیجون سن محاسبه می شود، با این تفاوت که 52 دوره (کندل) قبل از خودش را محاسبه کرده و آنرا به 26 دوره بعد انتقال می دهد.

  • ابر کومو

کلیدی ترین جزء اندیکاتور ایچیموکو ابر کومو میباشد. سنکو A و سنکو B بعنوان المان های آینده تشکیل ابر کومو می دهند و ابر کومو بین این دو محسور شده است. مهمترین سیگنال های ایچیموکو از ابر کومو گرفته می شود و کاربردهای آن در بین تحلیل گران بسیار معتبر و با اهمیت است.

سیگنال خرید و فروش ابر کومو اندیکاتور ایچیموکو

ابر کومو قلب اندیکاتور ایچیموکو نام دارد. این المان یک سری ویژگی های منحصر به فرد دارد و امتیازهای مهمی را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد که می تواند وضعیت سهم خود را در 26 روز آینده از لحاظ  نقاط حمایت و مقاومت، شناسایی روند صعودی و نزولی بازار و سایر فاکتورهای تحلیلی مهم بررسی نماید.

در این قسمت نکاتی راجع به ابر کومو بیان می کنیم که با مطالعه، تمرین و بکارگیری آن عملکردی همانند معامله گران حرفه ای از حیض شناسایی موقعیت های سهام برای شما مهیا خواهد شد.

حتما بسیار شنیده اید که گفته می شود نمودار قیمت سهم وارد کومو شد و این مطلب برای شما گنگ و پیچیده است. و فکر میکنید تریدرهایی که از این اصطلاحات استفاده میکنند خیلی کار شاقی انجام می دهند. شما هم با آموزش نکات ساده ولی کاربردی به خوبی خواهید دانست که ابر کومو چیست؟ و تکلیف سهم در زمانیکه کندل های قیمتی سهم در داخل و یا بیرون از ابر کومو هست چه خواهد بود؟

نکته شماره 1: وقتیکه ابر کومو صعودی است نمودار قیمت سهم هم صعودی است.

زمانیکه ابر کومو نزولی است قیمت سهم هم نزولی خواهد بود. استراتژی معاملاتی: خرید در این وضعیت توصیه نمی شود.

نکته شماره 2: ابر کومو بعنوان حمایت و مقاومت عمل می کند.

  • هنگامیکه نمودار سهم در بالای ابر کومو قرار دارد و وارد اصلاح قیمتی می شود، ابر کومو میتواند نقش حمایت را ایفا کرده و قیمت سهم پس از برخورد به ابر کومو احتمال دارد مجدد به روند اصلی خود برگردد. (نکته: در مواقعی که ابر کومو مسطح است احتمال اینکه نقش حمایت را ایفا کند بسیار قوی تر است).
  • اگر کندل های قیمتی سهم در زیر ابر کومو قرار داشته باشد در صورت حرکت به سمت ابر، ممکن است ابر کومو نقش مقاومت را ایفا کرده و قیمت نتواند از آن عبور کند.
  • از این موقعیت که ابر کومو نقش مقاومت را دارد، در روند نزولی سهم در زیر ابر کومو میتوان به این شکل استفاده کرد که؛ نمودار قیمت حتما چندین بار به ابر کومو برگشت خواهد زد و بصورت خط صاف نزول نمی کند. از این فرصت پولبک به ابر کومو میتوان بعنوان فرصت خروج استفاده کرد. و جلوی ضرر بیشتر را گرفت.

در شکل زیر که قسمتی از معاملات پتروشیمی خلیج فارس است، مشاهده میکنید که چندین بار قیمت به سمت ابر کومو پولبک زده است که در روند نزولی سهم فرصت خروج است.

نکته شماره 3: در قسمت هایی که ابر کومو ضخیم تر است، نقش حمایت و مقاومتی آن قوی تر بوده و احتمال شکست آن کمتر است. در قسمت هایی که ابر کومو نازک است احتمال شکست آن زیاد است.

نکته شماره 4: ابر کومو از دو قسمت قرمز رنگ (ابر نزولی) و سبز رنگ (ابر صعودی) تشکیل شده است، هنگامیکه این دو قسمت یکدیگر را قطع می کنند احتمال تغییر روند زیاد است.

دانش سرمایه

نکته شکاره 5: هنگامیکه کندل های قیمتی وارد ابر کومو می شوند بهتر است معامله صورت نگیرد. صبر کنید تا تکلیف آن مشخص شود. زیرا در این ناحیه قیمت یا اصلاحی است و یا نوسانی.

به نمودار زیر دقت کنید. نمودار قیمتی سهم در نقطه ی A موفق به شکستن روند نزولی شده است، بنابراین معامله گرانی که استراتژی معاملاتی آنها بر اساس اندیکاتور ابر کومو پایه ریزی نشده است، در این نقطه اقدام به خرید مینمایند ولی متاسفانه قیمت سهم به روند نزولی خود برگشته و نزول بیشتری را شاهد هستیم. در صورتیکه بر اساس استراتژی ابر ایچیموکو، نمودار قیمتی سهم وارد ابر کومو شده است و طبق نکته بهتر است در این نقطه معامله صورت نگیرد و تا خروج از ابر صبر کرد.

دانش سرمایه

نکته شماره 6 : قیمت اگر از بالا به ابر کومو برخورد کند احتمالا روند صعودی است و اگر از پایین وارد شود احتمال روند نزولی را دربر خواهد داشت. مهم است که المان های دیگر ایچیموکو را هم مد نظر قرار دهید.

نکته مهم: در تمامی نکات گفته شده لازم است به تمامی المان های اندیکاتور ایچیموکو توجه شود، همچنین وضعیت کندل های قیمتی و بخصوص نقاط مقاومت و حمایت سهم و سایر اندیکاتورهای کاربردی تحلیل تکنیکال لحاظ شود. در مجموع سیگنال قوی حاصل برآیند چندین تحلیل و آنالیز سهام و بازار سرمایه است.

بهترین وضعیت اندیکاتور ایچیموکو برای سیگنال گرفتن

  • خط تنکان سن بالای خط کیجون سن قرار گرفته باشد.
  • قیمت بالای ابر کومو قرار داشته باشد.
  • ابر کومو در وضعیت قرمز رنگ نزولی نباشد و در پوزیشن صعودی باشد.
  • به مقاومت های سهم توجه شود.
  • نمودار قیمتی زیاد از کیجون سن و تنکان سن فاصله نگرفته باشد، زیرا خطرناک است.

کلام آخر

در این مقاله از محبوب ترین اندیکاتور بازار سرمایه، اندیکاتور ایچیموکو صحبت کردیم و سعی کردیم بصورت خلاصه بسیاری از نکات آن را بیان کنیم. اما لازم به ذکر است که کاربردهای ابر ایچیموکو به این سخن محدود نمی شود و بسیاری سیگنال های دیگر در این اندیکاتور جذاب نهفته است که کسب آموزش های بیشتری را می طلبد.

ولی نکات گفته شده چکیده ای مهم از قابلیت های المان های گذشته، حال و آینده اندیکاتور ایچیموکو است. و چون 3 زمان مختلف را به تریدر نشان می دهد اهمیت ویژه ای دارد. بالاخص المان های ابر کومو، سنکو A و سنکو B که قابلیت نمایش وضعیت احتمالی سهم در 26 روز آینده را دارند جذابیت ایچیموکو را دوچندان کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *