دانش سرمایه

اندیکاتورها نقش های کلیدی در تحلیل تکنیکال ایفا می کنند، در این بین اندیکاتور MACD جذابیت زیادی در بین تحلیل گران داراست. آنچه که در این پست راجع به کارایی این اندیکاتور گفته می شود دلیل اهمیت آن را به خوبی آشکار می کند. در وصف جامعیت اندیکاتور مکدی همین بس که راجع به قدرت، شتاب و جهت روندها اطلاعاتی خوبی در اختیار معامله گر قرار می دهد. اگر میخواهید بدانید که چگونه از قابلیت این اندیکاتور در بازار بورس و سایر بازارهای مالی بهره ببرید نکات ذکر شده در این صفحه را دنبال کنید.

در سر فصل های آموزشی آرکا که در حیطه ی آموزش بورس در شیراز طراحی شده ، مطالب زیادی گنجانده داده شده است که طی پست های متعدد سعی کرده ایم چکیده ای از آموزش ها را برای همراهان عزیز قرار دهیم.

به منظور یادگیری بهتر اندیکانور مکدی توصیه میکنم همین الان رهاورد 365 و یا برنامه مفید تریدر را باز کنید و گام به گام آموزش ها را اجرا کنید.

 اندیکاتور MACD چیست؟

اندیکاتور moving average convergence divergence  که به اختصار آنرا MACD  می نامند، شاخصی از واگرایی و همگرایی میانگین متحرک میباشد.

جالب است بدانید این اندیکاتور از نظر فرمولی بسیار ساده ولی از نظر کارکرد بسیار کاربردی است که از آن به منظور شناسایی قدرت، جهت و شتاب روندها استفاده می گردد و جامعیت بیشتری نسبت به سایر اندیکاتورها دارد. بعنوان مثال اندیکاتور ATR  تنها میزان نوسان را اندازه گیری می کند و یا اندیکاتور ADX قدرت روند را شناسایی می کند، اما اندیکاتور MACD اطلاعاتی از قدرت ، جهت و شتاب روند صعودی و یا نزولی در اختیار تحلیلگر قرار می دهد.

اندیکاتور مکدی با سه میانگین متحرک نمایی 26 روزه، 12 روزه و 9 روزه و هیستوگرام اطلاعات مورد نیاز معامله گر را استخراج کرده و در اختیار وی قرار می دهد. به همین خاطر است که اعداد 26، 12 و 9 را اعداد macd می نامند.

روش استفاده از اندیکاتور MACD

به منظور استفاده از اندیکاتور MACD در سایت رهاورد 365، مطابق با شکل زیر مراحل را طی کنید تا این اندیکاتور به صفحه ی تحلیل شما اضافه گردد.

نکته: پس از باز شدن پنجره اندیکاتور، اعداد 26، 12 و 9 را مشاهده میکنید. این اعداد دوره های میانگین متحرک را لحاظ میکند که تحلیل گر میتواند مطابق با صلاحدید خود آنها را تغییر دهد ولی اغلب همین اعداد استفاده می گردد.

 

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی از سه جزء مهم تشکیل شده است، خط macd، خط سیگنال و هیستوگرام.

  • منحنی و یا خط MACD: منحنی و یا خط مکدی در واقع بازوی اصلی اندیکاتور MACD است که تفاضل بین میانگین متحرک 26 روزه و 12 روزه را نشان می دهد.
  • منحنی و یا خط سیگنال: خط سیگنال میانگین متحرک 9 روزه از خط مکدی است.
  • هیستوگرام اندیکاتور MACD: هیستوگرام فاکتوری است جهت نشان دادن اختلاف بین اندیکاتور MACD و خط سیگنال.

در شکل زیر با نحوه ی نمایش هر یک از این اجزا آشنا می شوید.

در ادامه می آموزیم که از هر عنصر تشکیل دهنده MACD چگونه استفاده کنیم.

نحوه ی استفاده از اندیکاتور MACD در تحلیل تکنیکال

تا بدین جا با شکل ظاهری و کارایی اندیکاتور MACD آشنا شدیم. مطلب بعدی اینست که چگونه از اندیکاتور مکدی سیگنال ورود و خروج دریافت کنیم؟

از دو طریق  میتوان از اندیکاتور MACD  سیگنال ورود و خروج دریافت کرد:

  • تقاطع خط MACD و خط سیگنال

با استفاده از تقاطع خط MACD و خط سیگنال میتوان به سیگنال های جالبی مبنی بر فروش و یا خرید سهام دست یافت.

  • هرگاه خط مکدی و خط سیگنال پایین تر از مدار صفر قرار داشته باشند و خط مکدی از پایین خط سیگنال را به سمت بالا قطع کند، در این شرایط سیگنال خرید صادر شده و روند صعودی در پیش است.
  • هرگاه خط مکدی و خط سیگنال بالاتر از مدار صفر قرار داشته باشند و تحت این شرایط خط MACD خط سیگنال را از بالا به پایین قطع کند، سهم در پوزیشن فروش قرار گرفته و سیگنال خروج محسوب می شود.

در شکل زیر که قسمتی از معاملات نماد انرژی را نشان می دهد، سیگنال های ورود و خروج را با توجه به تقاطع خطوط MACD و خط سیگنال ملاحظه مینمایید. و همانگونه که میبینید در نقاطی که خط مکدی خط سیگنال را از پایین به سمت بالا قطع کرده ، قیمت سهم شروع به افزایش کرده است و بر عکس.

دانش سرمایه
  • بر اساس واگرایی ها در MACD

به شکل زیر که مربوط به قسمتی از معاملات نماد شپنا است توجه کنید. همانگونه که از روی شکل مشخص است در بازه ی زمانی ماه مِی، قیمت سهم رو به کاهش است و در نقطه ای از زمان قیمت به حد پایین پایین تر رسیده و در همین بازه، مشاهده می شود که خط MACD به نقطه ی پایین بالاتری رسیده است. تحت این شرایط گفته می شود که نماد سهم واگرایی صعودی صادر کرده است.

همانگونه که مشاهده می شود خط سیگنال نمودار مکدی را از پایین قطع کرده است و  با شکسته شدن مقاومت سهم در نمودار قیمتی سهم، همه چیز گواه بر صعود قیمت نماد شپنا میباشد.

  • اندازه گیری قدرت سیگنال

فاصله خط MACD از مدار صفر، قدرت سیگنال را اندازه گیری می کند. به عبارتی هرچقدر فاصله خط مکدی از خط صفر    بیشتر باشد قدرت سیگنال بالاتر خواهد بود.

نکته مهم: در نظر داشته باشید که اندیکاتور MACD به تنهایی قادر به شناسایی موقعیت های خرید و فروش نیست و لازم است به موقعیت ساید اندیکاتورها هم توجه شود.

اندیکاتور MACD جدید

آنچه که گفته شد مربوط به کارایی اندیکاتور مکدی کلاسیک است، اندیکاتور MACD جدید از نظر کاربرد مشابه با نوع کلاسیک است، تنها از نظر شکل ظاهری کمی متفاوت است. توجه داشته باشید که خط مکدی از این اندیکاتور حذف نشده است و هیستوگرام خود گویای خط MACD است.

دانش سرمایه

کلام آخر

طبق توضیحات گفته شده در می یابیم که اندیکاتور MACD ابزاری بسیار کاربردی و مفید در تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور به کمک خط سیگنال ، خط مک دی و همچنین هیستوگرام اطلاعات مفیدی در ارتباط با حرکت قیمتی سهم در اختیار تحلیل گر قرار می دهد. زین رو با استفاده از این اندیکاتور میتوان جهت حرکت بعدی روند، قدرت و شتاب آنرا بررسی نمود. از تقاطع خط مکدی و خط سیگنال ، سیگنال ورود و خروج ، و از فاصله خط مکدی از خط صفر ، قدرت سیگنال را میتوان برآورد کرد.

به منظور بهره مندی دقیق تر از اندیکاتور MACD، بهتر است آنرا با سایر اندیکاتورها و شاخص های تحلیلی از جمله RSI ترکیب کنید تا بازدهی بیشتری از تحلیل های خود دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *