اخبار روز

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد بازده اوراق خزانه و صعود بازارهای سهام جهانی کاهش پیدا کرد. به گزارش «ایسنا» بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱۳/ ۰ درصد کاهش به ۱۷۲۷ دلار و ۱۰ سنت(تا ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران) رسید. مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس اظهار کرد: آمار شاغلان آمریکایی، ارزش دلار و بازده اوراق قرضه را تقویت کرد و این موضوع قیمت طلا را تحت فشارهای کاهشی قرار داد.
تصور می‌کنم روند اصلی طلا کاهشی است. روند رشد اقتصاد جهانی قطعا شکل مثبتی به خود گرفته اما نابرابر است.  رشد در آمریکا قوی است، اما نقاطی از اتحادیه اروپا با موج سوم شیوع ویروس کرونا، زمان دشواری پیش رو دارد. اقتصاد آمریکا در مارس بیشترین اشتغال‌زایی را در نسبت به هفت ماه گذشته داشت؛ زیرا آمریکایی‌های بیشتری واکسینه شدند و دولت تدابیر محرک مالی بیشتری را به اجرا گذاشت. این امر قیمت سهام جهانی را روز دوشنبه به بالاترین حد در بیش از یک ماه گذشته رساند و بازده اوراق خزانه آمریکا هم نزدیک به بالاترین رکورد ۱۴ ماه اخیر ایستاد. با این حال دلار در برابر رقیبانش در آستانه انتشار آمار بخش خدمات آمریکا ثابت بود. در این بین رونمایی برنامه هزینه زیرساخت دو تریلیون دلاری از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نگرانی‌ها نسبت به تورم را تشدید کرد. برخی از سرمایه‌گذاران طلا را سدی در برابر تورم می‌بینند، اما بازده بالاتر اوراق خزانه به معنای افزایش هزینه نگهداری طلاست و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را ضعیف می‌کند. براساس گزارش رویترز، جفری هالی، تحلیلگر بازار شرکت OANDA اظهار کرد: برای من روشن شده است که حساسیت طلا به انتظارات تورم آتی نیست بلکه روند بازده اوراق قرضه به‌خصوص بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله است.

اخبار روز

هند، دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان، واردات این فلز گرانبها را ۴۷۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و به رکورد ۱۶۰ تن در ماه مارس رسانده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، طبق گزارش منابع دولتی هند، این کشور ۳۲۱ تن طلا در سه ماه اول سال‌جاری میلادی خریداری کرده که بسیار بالاتر از ۱۲۴ تن خریداری شده در سال گذشته است. واردات طلای هند از نظر ارزش از ۲۳/ ۱ میلیارد دلار تا ۴/ ۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. تحلیلگران ‌پیش‌بینی می‌کنند واردات بالاتر توسط یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ این فلز گرانبها می‌تواند از قیمت آن حمایت کند. قیمت طلا ۱۷ درصد نسبت به اوج ۲۰۷۲ دلار در آگوست ۲۰۲۰، پایین آمده است. واردات طلای هند به‌دنبال کاهش مالیات‌ها افزایش یافت و کاهش قیمت طلا نسبت به بالاترین رقم آن، خریداران و جواهرسازان را به سمت این فلز گرانبها کشاند. هند در ماه فوریه عوارض بر واردات طلا را از ۵/ ۱۲ درصد تا ۷۵/ ۱۰ درصد کاهش داد. جواهرسازان به‌دنبال افزایش تقاضا، در حال پر کردن ذخایر خود هستند. ولی واردات طلا در ماه آوریل احتمالا کمتر از ۱۰۰ تن خواهد بود چون نگرانی جواهرسازان در مورد اعمال قرنطینه‌های جدید جهت مهار همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

اخبار روز

ران پل (Ron Paul)، عضو پیشین کنگره آمریکا، با هشدار در مورد برخورد دولت با بیت‌کوین و دارایی‌هایی که به‌عنوان سرپناه امن سرمایه‌ها عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد که دولت آمریکا «تهدید» است و چون توانایی انجام سرکوب را دارد، این کار را می‌کند. به گزارش ارز دیجیتال، ران پل که پیشتر نامزد ریاست جمهوری نیز بوده است، این هفته در مصاحبه‌ای با مایکل مکوری (Michelle Makori)، از وب‌سایت کیتکونیوز (Kitco News)، دیدگاه خود را درباره مداخله دولت در بیت‌کوین به اشتراک گذاشت.
مکوری از پل درباره احتمال مصادره طلا یا شکلی دیگر از مداخله دولت که نگرانی‌هایی درباره آن مطرح شده است، پرسید. او یادآور شد که تنی چند از مدیران مشهور صندوق‌های پوشش ریسک، مانند ری دالو (Ray Dalio)، بنیان‌گذار بریج‌واتر آسوشیتد (Bridgewater Associated) و مایکل بری (Michael Burry)، سرمایه‌گذار فیلم «رکود بزرگ» (The Big Short) گفته‌اند که دارایی‌های امن لزوما از مداخلات دولت در امان نخواهند بود.

مکوری گفت: آنها انتظار تغییراتی در مالیات یا مقررات احتمالی دارند که مانع از حرکت سرمایه به سمت دارایی‌هایی مانند طلا و بیت‌کوین می‌شود که می‌توانند به عنوان جایگزین دلار مطرح شوند. آیا ممکن است این‌ها در خطر سرکوب دولت باشند؟

عضو سابق کنگره پاسخ داد: قطعا. دولت تهدید است، چراکه آن‌ها سرکوب خواهند کرد، چون توان انجام این کار را دارند.

وی افزود: ما تجربه [جامعه آزاد] را داشته‌ایم. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، کافی است با قانون اساسی [آمریکا] شروع کنید که می‌تواند به شما ایده‌ای از چگونگی جامعه آزاد بدهد.

مکوری همچنین پرسید: به نظر شما در مورد دارایی‌هایی مانند طلا و حتی بیت‌کوین که احتمالا در معرض خطر مداخله دولت از طریق مالیات بیشتر یا مقررات هستند، این برخورد به چه شکل خواهد بود؟ فکر می‌کنید چه اتفاقی برای این دارایی‌ها می‌افتد؟

پل در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم همه این‌ مسائل ممکن است اتفاق بیفتد. یا از سیستم مالیاتی استفاده خواهد شد یا دولت فقط پول بیشتری چاپ خواهد کرد که نتیجه آن کاهش ارزش پول خواهد بود.

اما آنها این کار را به دلایل روابط عمومی انجام می‌دهند. آنها به خاطر درگیری‌های داخلی که در جریان است، مجبور هستند که نشان دهند مالیات سنگینی از افراد بسیار متمول می‌گیرند.

پل همچنین درباره لایحه زیرساخت پیشنهادشده توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که انتظار دارد نتیجه آن «بدتر از متوسط» باشد. او اظهار داشت:

این برنامه به احتمال زیاد همان کاری را می‌کند که این نوع برنامه‌ها همیشه انجام می‌دهند. اینگونه برنامه‌ها پول زیادی خرج می‌کنند، ناکارآمد هستند و هزینه آن‌ها همیشه بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. افزون بر این، این برنامه بر یک باور عرفانی بنا شده که می‌گوید نباید در مورد کسری [بودجه] نگرانی باشید… همه در یک رو‌یا هستند.

پل یک نویسنده، پزشک و سیاستمدار بازنشسته آمریکایی است. این عضو سابق کنگره از ایالت تگزاس در سال ۲۰۱۵ شبکه ویدئویی «Ron Paul Liberty Report» را راه‌اندازی کرد که در وب‌سایت رسمی آن هدفش ارائه «نظرات و تحلیل‌های بحث‌انگیز درباره مسائل مهم تاثیرگذار بر زندگی و مسائل مالی» بیان شده است.

در همین حال،‌اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، هنرمند مشهور هیپ‌هاپ، با بیان اینکه به بیت‌کوین، فناوری بلاک چین که بیت‌کوین بر بستر آن کار می‌کند و ارتباطات جهانی که ایجاد می‌کند، اعتقاد دارد، افزود: بیت‌کوین آمده است که بماند. اسنوپ‌داگ با ارز دیجیتال بیت‌کوین بیگانه نیست، چراکه این پدیده رپ از اولین هنرمندان هیپ‌هاپی بود که برای خرید آلبوم خود بیت‌کوین پذیرفت. بخش خبری بیت‌کوین داتکام تعداد زیادی از ستاره‌های رپ را نام برد که می‌توانند میلیونرهای ارزهای دیجیتال باشند.

اخبار روز

دنیای‌اقتصاد : در سومین روز هفته، دلار به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت تا‌ امیدواری‌های بازیگران افزایشی در آستا‌نه مذاکرات وین کمی بیشتر شود. عبور دلار از مرز یاد شده برای بازیگران سکه، سیگنالی حیاتی بود که مجوز صعود به محدوده‌های بالاتر را فراهم کرد. این مجوز در شرایطی برای سکه صادر شد که اونس طلا در بازارهای جهانی رغبتی به رشد قیمت نشان نداده بود و حتی به محدوده ۱۷۲۰دلاری عقبگرد کرده بود. در روزی که اونس طلا نزولی بود و دلار صعودی، سکه به علامت اسکناس آمریکایی توجه کرد و با ۷۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افزایشی که به‌دلیل رشد ۱۵۰ تومانی دلار و رسیدن این ارز به قیمت ۲۵ هزار تومان رخ داد.
عوامل صعودی در بازار ارز
برخی فعالان ارزی اعتقاد دارند، دلیل رشد دلار در روزهای اخیر مربوط به اخباری بوده که به بازار مخابره شده است. از نگاه آنها، مجموع اخبار به‌گونه‌ای بوده که بیشتر معامله‌گران ارزی تصور کرده‌اند در مذاکرات وین اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و بهتر است به‌تدریج خریدهای احتیاطی خود را بالاتر ببرند. به‌عنوان مثال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تاکید کرده است: هیچ طرح گام‌به‌گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجددا اعمال یا از ابتدا برقرار و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید موثر باشد و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد. خطیب‌زاده تاکید کرد: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ صورت خواهد گرفت.

از نگاه برخی معامله‌گران بازار ارز، صحبت‌های مقام‌های ایرانی به‌طور کلی چنین تصویری را به ذهن بازیگران ارزی متبادر می‌کند که تغییری در سیاست‌های خارجی کشور رخ نداده است. در چنین تصویری، معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند که فارغ از بحق بودن خواسته ایران، دشوار است که طرف غربی نیز به یکباره تمام اختلافات خود را کنار بگذارد. همچنین از قول برخی مقام‌های آمریکایی نیز عنوان شده که در مذاکرات وین تحریمی برداشته نخواهد شد. طبیعتا‌ معامله‌گران این گونه صحبت‌ها را نیز در موقعیت خرید و فروش خود لحاظ خواهند کرد. این در حالی است که در ابتدای هفته خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران در مورد مذاکرات وین ایجاد شده و طی یک روز دلار ۱۱۵۰تومان از ارزش خود را از دست داده بود. روز ۱۱ فروردین دلار در بازار آزاد میان معامله‌گران غیررسمی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد و در روز شنبه تا‌ سطح ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین رفت. پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و به سرعت خود را به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند.

اهمیت یک نشانه در بازار سکه
روز یکشنبه، سکه امامی توانست در برابر افت قیمت مقاومت کند و نشان دهد که به راحتی محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست نمی‌دهد. این مساله برای معامله‌گران اهمیت زیادی داشت و به‌عنوان یک علامت انتظاری صعودی در بازار عمل کرد. با توجه به حفظ این مرز حمایتی، سکه‌بازان در روز دوشنبه با آسودگی بیشتری در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند با حمایت دلار، فلز گرانبهای داخلی را به محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ببرند.

اخبار روز

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس گفت: سال گذشته اوراق سلف استاندارد مسکن پس از بررسی و اخذ تاییدیه فقهی در کمیته فقهی، وارد مرحله تدوین دستورالعمل شد که جلسات فشرده کارشناسی با هدف تدوین فرآیندی جهت فروش واحد ساختمانی به‌صورت سلف، امکان انجام معاملات در بازار ثانویه و تخصیص واحد به دارندگان اوراق برگزار شد که امیدواریم این ابزار در سال ۱۴۰۰ پس از تصویب در هیات مدیره سازمان بورس، با استقبال انبوه سازان مواجه شود.مهدی زمانی سبزی به سنا گفت: در راستای تحقق ثبات در بازار سرمایه، تقویت بورس‌های کالایی کشور می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.
زمانی سبزی، بورس‌های کالایی را یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: بورس‌های کالایی، محلی برای کشف قیمت و معاملات انواع کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا و مشتقات مالی‌اند که در کشور ما دو بورس کالا و انرژی در این فضا فعالیت می‌کنند.وی با بیان اینکه در راستای تحقق ثبات در بازار سرمایه، تقویت بورس‌های کالایی کشور می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند، افزود: اگر تقویت بورس‌های کالایی را در دو بخش بازار فیزیکی و بازار مالی دسته‌بندی کنیم، در بازار فیزیکی مطابق ماده ۱۸ «قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی»، دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند.

  اقدامات توسعه‌ای بورس‌های کالایی
زمانی سبزی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای بازار اظهار کرد: در بازار مالی، محلی که اوراق بهادار مبتنی بر کالا و مشتقات مالی معامله می‌شوند همکاران ما در بورس کالا و بورس انرژی اقدامات چشم‌گیری را جهت توسعه و تقویت این بخش انجام داده‌اند.

وی همچنین به عملکرد بورس کالا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ شاهد تاسیس صندوق‌های کالایی کشاورزی بودیم که به تعمیق بازار گواهی سپرده کالای کشاورزی کمک کرد. همچنین پس از ماه‌ها بررسی دستورالعمل خرید دین کالایی، بستر مقرراتی این اوراق به‌عنوان نوعی از اوراق خرید دین که مخصوص دین ایجاد شده ناشی از فروش نسیه کالا در بورس کالا و انرژی است مهیا و آماده انتشار شد.

زمانی سبزی همچنین افزود: اوراق سلف استاندارد مسکن پس از بررسی و اخذ تاییدیه فقهی در کمیته محترم فقهی وارد مرحله تدوین دستورالعمل شد که جلسات فشرده کارشناسی با هدف تدوین فرآیندی جهت فروش واحد ساختمانی به‌صورت سلف، امکان انجام معاملات در بازار ثانویه و تخصیص واحد به دارندگان اوراق برگزار شد.

 وی اظهار کرد: پیچیدگی کار در اینجا است که هدف، ایجاد قابلیت معامله دارایی غیر همگن و سپس تخصیص آن به دارندگان ورقه سلف بود که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پس از تصویب در هیات مدیره سازمان بورس، با استقبال انبوه‌سازان مواجه شود.به گفته زمانی سبزی، از دیگر اقدامات توسعه‌ای در بورس انرژی نیز طرح گواهی صرفه‌جویی انرژی بود که پس از اخذ تاییدیه فقهی این اوراق در کمیته تخصصی فقهی، شورای عالی بورس با تصویب این اوراق به‌عنوان یک ابزار مالی جدید موافقت کرد.

اخبار روز

با آزاد سازی فروش بخشی از سهام عدالت، بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از سهام‌داران عدالت، بیش از ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به خود در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت را به ارزش تقریبی ۶/ ۱۳ هزار میلیارد تومان به فروش رساندند که این رقم با توجه به فشار معیشتی ناشی از شیوع کرونا برای تامین هزینه‌های زندگی خانوارهای ذی‌ربط بسیار ارزشمند بود، هرچند به دلیل این آزادسازی فشار قابل‌توجهی به بازار سرمایه وارد شد. در انتهای سال ۱۳۹۹ رقمی بالغ بر ۴۳۰۰ میلیارد تومان در قالب بخشی از سود سهام عدالت در سال ۹۸ به حساب بیش از ۴۳ میلیون نفر از سهامداران مذکور اعم از مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شد.فارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *