پذیرفته شدن شرکت‌ها و وارد شدن آن‌ها در بورس، برای آنها مزایا‌ی متعددی دارد ازجمله:
مکان تامین مالی با انتشار سهام  و انواع اوراق بهادارشرکت‌ها با پذیرفته شدن در بورس می‌توانند منابع مالی لازم برای فعالیت و گسترش آن را از طریق عرضه سهام فراهم ‌کنند. امکان افزایش سرمایه از این طریق بسیار ساده تر از حالتی است که شرکت ها در خارج از بورس این کار را می کنند. هم‌چنین به طور مثال انتشار اوراق مشارکت که براساس قانون تجارت به شرکت های سهامی عام این اجازه داده شده و طبعا حضور در یک بازار متمرکز این امر را به نحو چشمگیری تسهیل خواهد نمود.

به روز رسانی ارزش واقعی شرکت
ارزش سهام شرکت‌های بورسی و ارزش واقعی آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. قیمت سهام این شرکت‌ها هر روز با توجه به وضعیت شرکت‌(اوضاع مالی، رشد تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش فروش و برنامه‌های طرح و توسعه) و صنعتی که شرکت در آن قرار دارد، تعیین می‌شود. صاحبان سهام نیز از مزیت تعیین روزانه ارزش دارایی‌هایشان، توسط یک بازار رسمی بهره‌مند خواهند شد. به روز رسانی ارزش واقعی شرکت می تواند انعکاس دهنده نگرش یک بازار متخصص نسبت به آتیه شرکت باشد و  این امر توانایی ارایه خط مشی مدیریتی به مجموعه مدیران شرکت های بورسی را در راهبرد اهداف خود فراهم خواهد ساخت.

معافیت‌های مالیاتی
شرکت‌هایی که سهامشان در بورس خریدوفروش می‌شود کمتر از سایر شرکت‌ها مالیات می‏پردازند و به این ترتیب هزینه آن‌ها کاهش و سودشان افزایش پیدا می‏کند.

کسب وجهه و اعتماد عمومی برای شرکت های پذیرفته شده
به هر شرکتی اجازه عرضه سهام در بورس داده نمی‏شود و شرکت‌ها باید دارای شرایط ویژه‌ای باشند. برای مثال شرکت باید سهامی عام باشد،  سودآور باشد، مدت مشخصی از زمان فعالیتش گذشته وعملکرد قابل قبولی داشته باشد، حداقل سرمایه معینی داشته باشد. چنین شرایطی باعث اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به شرکت‌های فعال در بورس می‏شود.

افزایش اعتبار داخلی  و خارجی
شرکت‌های بورسی در مقابل بقیه شرکت‌ها از شفافیت و عملکرد بهتری برخوردارند، نهادهای وام‌دهنده مثل بانک‌ها نیز این شرکت را در اولویت می‏گذارند. همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس از شرایط اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مناسب‌تری برخوردارند، زیرا اطلاعات آن‌ها از طریق رسانه و به‌طور مستمر به مردم اعلام می‌شود که این موضوع امتیاز ویژه‌ای است. ارزیابی دائمی عملکرد شرکت در بازار و حساسیت فعالان بازار بورس نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت، زمینه‌های اعتبار مذکور را مهیا می‌سازد.

سرمایه گذاران در بورس، سهام شرکت‌هایی که در این بازار پذیرفته شدند را خرید و فروش می‌کنند و مالک بخش معینی از آن می‌شوند  این مدل سرمایه‌گذاری مزایایی دارد:

کسب درآمد
در صورتی که سرمایه‌گذاری در بورس به صورت صحیح و آگاهانه انجام گیرد، به دو شکل می‌تواند این هدف را تأمین کند: یکی دریافت سود نقدی و دیگری افزایش قیمت سهام.  در بورس پتانسیل زیادی برای کسب سود وجود دارد و به همین خاطر است که افراد بسیاری به سمت آن جذب می‌شوند.

قابلیت نقدشوندگی
افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند به محض تصمیم برای فروش سهام، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند سهام خود را به پول نقد تبدیل کنند. لذا به جرات می‌توان گفت که اوراق بهادار از نقدشوندگی بالاتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری‌ برخوردارند.

برخورداری از حمایت قانونی
بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه فعالیت به افراد حقیقی و حقوقی متخلف را نمی‌دهد.

مشارکت در اداره شرکت‌ها
فردی که سهام یک شرکت را می‌خرد می‌تواند با حضور در مجامع سالیانه شرکت و دادن رأی خود در تصمیم‌گیری‌ها و نحوه اداره شرکت، هر چند به میزان اندک (به نسبت تعداد سهامی که دارد) مشارکت کند. این مشارکت با دادن رأی برای انتخاب هیات مدیره، اظهار نظر درباره طرح‌های پیشنهادی هیات مدیره و رأی‌گیری جهت تعیین میزان سود تقسیمی تحقق می‌یابد. لذا سهامداران علاقه‌مند به صنایع خاص می‌توانند با مشارکت در شرکت موردنظر خود نقش‌آفرین باشند.

امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری
یکی از مهمترین مزایای بورس برای سرمایه‌گذاران ، امنیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. مهمترین ویژگی‌های بورس، رسمی‌بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی است. بورس برخلاف بازارهای سنتی یک بازار کاملا رسمی و نظام‌مند است که خرید و فروش در آن براساس قوانین و ضوابط خاصی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند کاملا امنیت بورس را برای سرمایه‌گذاری تضمین کند.

حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم
فرد به نسبت سهام خود در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام فرد نیز افزایش می یابد و آن شرکت با انجام فعالیت‌های اقتصادی خود، سود قابل قبولی را کسب می‌کند. بنابراین با خرید سهام مناسب می‌توان از ارزش دارایی خود در برابر تورم محافظت کرد.

دریافت بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارهای موازی در بازه زمانی بلند مدت
بررسی بازدهی بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی در دنیا نشان داده از آن جایی که شرکت ها تولید محور هستند در بلندمدت بازدهی بورس ها به مراتب بالاتر از بازارهای رقیب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *