بازار گاوی و خرسی
در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند. بازار گاوی به دوره‌ای گفته می‌شود که قیمت‌ها در حال افزایش است. ویژگی اصلی بازار گاوی، خوش‌بینی، اعتماد سرمایه‌گذاران و انتظار ادامه روند افزایشی است. بازار گاوی در مقابل بازار خرسی قرار دارد. در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و همین امر رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد. بازار خرسی نباید با اصلاح قیمت‌ها اشتباه گرفته شود، اصلاح قیمت‌ها روند کوتاه‌مدت دارد و کمتر از دو ماه طول می‌کشد. بازارهای گاوی و خرسی معمولاً با چرخه‌های تجاری هم‌زمان هستند. شروع بازار گاوی معمولاً نشان‌دهنده‌ گشایش اقتصادی است، زیرا عقاید عمومی درباره وضعیت اقتصادی آینده، قیمت سهام را تغییر می‌دهد. همچنین بازارهای خرسی قبل از رکود اقتصادی شروع می‌شوند.خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)
مفهوم ارزش خالص دارایی (Net Asset Value)در واقع ارزش روز همه دارایی‌ها شامل سهام، مطالبات سود سهام، ملک، اوراق با درآمد ثابت و… پس از کسر ارزش روز بدهی‌ها است. اصطلاح NAV معمولا درباره ارزش خالص دارایی‌ شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های شاخصی، ETFها و سبدهای اختصاصی به‌کار می‌رود.

اوراق بدهی
اوراق بدهی مانند اوراق قرضه دولتی، شرکتی و گواهی سپرده نوعی ابزارهای بدهی هستند که در آن شرکت یا نهاد انتشاردهنده اوراق متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص(سررسید) اصل مبلغ را بازپرداخت کند، یا این اوراق به ارزش اسمی منتشر می‌شود و در زمان فروش به کسر فروخته شود. دارنده اوراق به‌عنوان بستانکار، حق دریافت اصل و بهره آن را دارد، ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد. خریدار این نوع اوراق در واقع به شرکت‌های بزرگ و دولت وام می‌دهد و با کمک آن سود ثابتی را به دست می‌آورد.

سامانه معاملاتی
سیستم رایانه ای است که دریافت سفارش های خرید و فروش، تطبیق سفارش ها و در نهایت انجام معاملات از طریق آن انجام می شود.

قیمت آغازین
قیمتی است که در شروع جلسه رسمی معاملاتی برای هر ورقه بهادار در تابلوی بورس اعلام می شود.

قیمت پایانی
قیمت هر ورقه بهادار در پایان هر جلسه رسمی معاملاتی بورس است که بر اساس میانگین قیمت ها با محاسبه حجم مبنا،  توسط “بورس” اعلام  می شود. این قیمت‌های محاسباتی معاملات فردا نیز هست.

آخرین معامله
این قیمت مربوط به آخرین معامله یک سهم است.

تحلیل تکنیکال
تحلیلی است که براساس نمودار قیمت سهام و پیشینه ی تاریخ آن وضعیت آینده سهام پیش بینی می شود. تحلیل تکنیکال بر اساس سه اصل استوار است :
۱- تاریخ تکرار می شود۲-همه چیز در قیمت لحاظ می شود ۳-بازار همه چیز را لحاظ می‌کند.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی
تحلیل بنیادی مدلی از تحلیل است که بر داده های حسابداری و مالی تمرکز دارد، معمولاً بر اطلاعات و آمار کلیدی مندرج در صورت‌های مالی شرکت ها را تحلیل می کند و بررسی می کند که آیا قیمت سهام به‌درستی ارزشیابی شده‌است یا نه؟  البته بخشی از اطلاعات بنیادی، بر اطلاعات و آمار اقتصادملی، صنعت و شرکت تمرکز دارد.

تحلیل مالی رفتاری
تحلیل مالی رفتاری یک بحث جدیدی در بازارهای مالی است، در این تحلیل از مباحث روانشناسی برای تشریح رفتار سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه استفاده می شود. در واقع تحلیلگران مالی رفتاری معتقدند رفتار سرمایه گذاران در بورس؛ نحوه تصمیم گیری، تخصیص منابع پولی، قیمت گذاری و ارزیابی بازدهی شرکت ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مالی رفتاری ادعا می کند که نگرش یک سرمایه گذار به بازار سرمایه تابعی از روانشناسی سرمایه گذار، عقاید و نظرات وی و موضع گیری وی در رابطه با ریسک است و در این روش تحلیلی به این نگرش ها پرداخته می شود.

عرضه اولیه
هرگاه شرکتی برای اولین بار سهام خود را در بورس عرضه کند عرضه اولیه می گویند. در واقع شرکتی که تاکنون در بازار سرمایه نبوده، برای ورود به بورس باید قسمتی از سهام شرکت خود را در بورس عرضه کند که در اصطلاح به آن عرضه اولیه می گویند. با توجه به اینکه شرکت هایی که عرضه اولیه شدند معمولا مقداری زیر ارزش ذاتی عرضه می‌شوند و روند مثبتی را طی می کنند استقبال عموم مردم از این عرضه ها زیاد است.
شرکتی که قصد دارد سهام خود را در بورس به فروش برساند ابتدا باید صورت‌های مالی خود را به بورس‌ها ارائه دهد و مثلاً باید در چند سال مالی سود ساز باشد تا مجوز ورود به بورس را دریافت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *