یک کارشناس بازار سرمایه سه صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی را به عنوان جذاب‌ترین صنایع در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: بهترین اقدام برای تداوم روند صعودی بازار توسط دولت منتخب ملت حمایت از تولید، عدم دخالت در بازار سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری کامودیتی‌ها و محصولات فولادی، فلزی و پتروشیمی است.

«حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به نقش مهم کابینه دولت سیزدهم در روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: نگاه دولت سیزدهم مبتنی بر عدالت و شفافیت است و با توجه به شناختی که نسبت به سیاست «حجت الاسلام و المسلمین رییسی» در خصوص حمایت از تولید وجود دارد از همان زمان روشن شدن نتیجه انتخابات تأثیر خود را بر کلیت بازار سرمایه و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی و ورود نقدینگی های جدید به بازار گذاشت.

حمایت از تولید، رکن اصلی فعالیت رییس جمهور منتخب

عبدی به علت بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: چند عامل به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در این موضوع نقش داشتند اما اصلی ترین عامل که توانست روزهای بسیار روشنی را در این بازار ایجاد کند، انتخاب رییس جمهور جدید بود که فرد پیروز انتخابات بارها در سخنرانی های خود، حمایت از تولید را رکن اصلی فعالیت خود اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس اشاره کرد و افزود: قیمت سهام حاضر در بازار بعد از مدت ها اصلاح، افت زیادی را تجربه کردند و کاهش قیمت های اعمال شده در سهام، بیش از چیزی بود که سرمایه گذاران از سهام بنیادی بازار توقع داشتند؛ بنابراین بسیاری از سهام ارزنده بازار کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله بودند و این امر بعد از انتخابات باعث اقبال سهامداران برای سرمایه گذاری در این سهام شد.

وی به افزایش نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیر دائمی نرخ ارز بر روند حرکتی بورس؛ در پی افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر زمینه صعود دوباره شاخص بورس و تداوم آن طی چند روز متوالی فراهم شد.

عبدی به گزارشات ماهانه مثبت شرکت ها تاکید کرد و گفت: همه این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد تا پول های پارک شده ای که در بیرون از بازار قرار داشتند و در انتظار تعادل بخشی و خروج بازار از هیجان بودند بار دیگر به این بازار ورود کنند و باعث ایجاد رونق معاملات بورس شدند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در چند روز اخیر با ورود حجم نقدینگی ها به بازار شاهد افزایش حجم معاملات و رشد شاخص بورس در بازار بودیم.

ابهام بازار در تعیین کابینه دولت سیزدهم

وی به ریسک های تهدیدکننده معاملات بازار تاکید کرد و گفت: در این مورد با توجه به پایان انتخابات اما بازار بلاتکلیف برای کابینه دولت آینده است که این موضوع تا حدودی بر روند معاملات بازار تاثیرگذار است.

عبدی خاطرنشان کرد: هر چند بازار نگاه مثبتی به دولت منتخب دارد اما این ریسک پابرجاست و می تواند برای مدتی موقت بر روند بازار سرمایه و شک و تردید سهامداران برای ورود به این بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: ریسک بعدی بازار مربوط به مذاکرات برجام است که بر نرخ ارز موثر است و صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی را تحت تاثیر قرار می دهد، در صورت افت شدید نرخ ارز که البته دور از ذهن است معاملات بازار سرمایه تحت شعاع این موضوع قرار می گیرد.

حمایت دولت جدید از تولید، عاملی برای تداوم روند صعودی بازار

وی با بیان اینکه بهترین اقدام برای تداوم روند صعودی بازار توسط دولت منتخب، حمایت از تولید، عدم دخالت در بازار سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری کامودیتی ها و محصولات فولادی، فلزی و پتروشیمی است، گفت: این اقدام بهترین کمکی است که برای تداوم روند صعودی بازار از طریق دولت انجام می شود.

عبدی با اشاره به دستورالعمل و بخشنامه های دولتی که گاه یک شبه معاملات بازار سرمایه را با مشکل مواجه می کنند، گفت: عدم دخالت در بازار و انجام فعالیت های بازار سرمایه به صورت اتوماتیک و خودکار، بهترین کمکی است که می توان به بازار سرمایه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه به دلیل افتی که نسبت به سایر بازارها داشته و از طرف دیگر به دلیل پویایی و آشنا شدن بسیاری از مردم با این بازار بازدهی بهتری را از سایر بازارها تا پایان سال در اختیار سهامداران قرار دهد.

افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازارهای موازی

وی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرد و گفت: مجلس اکنون به دنبال تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که این موضوع دارایی های موازی با بازار سرمایه را با ریسک زیاد مواجه می کند.

عبدی اظهار داشت: با اجرای این قانون، بازار سرمایه این مزیت را نسبت به سایر بازارها دارد که به دلیل پرداخت کمتر مالیات توسط سرمایه گذاران از دیگر بازارها پیشی بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران بهترین کاری که می توانند برای کسب بازدهی معقول از این بازار انجام دهند توجه به مولفه های بنیادی بازار سرمایه و سهام است، گفت: بهتر است سهامی که در مجامع سود معقولی را تقسیم می کنند و از تولیدات و نقدشوندگی خوبی برخوردارند مدنظر سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس قرار بگیرند.

وی در بخش پایانی گفتگو با سنا سه صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی را به عنوان جذاب ترین صنایع در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: در این میان سهامدارانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند باید ضمن مشاوره از کارشناسان متخصص از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

به گفته مهدی دلبری مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت تورم بیشتر یک متغیر پولی است و ربطی به هیجانات بازار سرمایه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت با بیان مطلب فوق به روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران گفت: در سه ماهه اول امسال  تورم حدود ۶ درصد بوده و بازده بازار حدود ۱۰ درصد منفی بوده و نشان می دهد که لزوماً تورم و رشد بورس با یکدیگر هم گام نیست، حتی از نیمه مرداد ماه سال گذشته که بازار شرایط نسبتاً نزولی را شاهد بوده، باز هم شاهد رشد تورم بودیم و تورم بیشتر یک متغیر پولی است و ربطی به هیجانات بازار سرمایه ندارد.

وی به کاهش تورم اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد برای کاهش تورم و شرایط بهتر در اقتصاد کشور،  بایستی نرخ سود بانکی و نرخ تامین مالی، نرخ منصفانه تری باشد تا شاهد حرکت نقدینگی به سمت تولید باشیم و از بازارهای سفته بازی دور تر شود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت به ارتباط بورس و دلار اشاره کرد و اظهار داشت: حداقل ۷۵ درصد بازار سرمایه از شرایط جهانی متاثر می شود و خوشبختانه در یک سال اخیر شرایط بازار از نظر قیمت جهانی خیلی خوب بوده و علیرغم شرایط کرونا، گزارش‌های خوبی منتشر می شود.

دلبری آمارهای تولید و فروش شرکت ها را نسبت به دوره مشابه سال قبل خوب عنوان کرد و افزود: گزارش‌های سه ماه ابتدای سال جاری شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه از لحاظ تولید و فروش نشان می دهد ارزش فروش شرکت ها حدود ۵ / ۲ برابر مدت مشابه پارسال بوده و گزارش‌های مقایسه ای ماهانه شرایط مناسبی را گزارش می دهد.

وی اظهار امیدواری کرد گزارش های فصل بهار خیلی خوبی را شاهد باشیم  و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که سود  شرکت ها در اولین فصل سال ۱۴۰۰ حدود سه برابر فصل مشابه سال قبل باشد. همچنین حاشیه سود شرکت‌ها بهتر شده و قطعاً گزارش های سود و زیان خیلی خوبی را در سامانه کدال خواهیم داشت.

کارشناس بازار سرمایه به سود تقسیمی شرکت ها اشاره و تصریح کرد:  تیرماه اوج فصل مجامع هست، ما شاهد برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها خواهیم بود و شرکت‌ها از لحاظ سود تقسیمی، با وضعیت بسیار مناسبی روبرو هستند.

وی بازار را ارزنده دانست و گفت:  از لحاظ ارزندگی بازار در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد آینده ” Forward P/E” حدود ۱ / ۷  است که نشان می دهد به میانگین های تاریخی خودش نزدیک شده است.

دلبری ادامه داد: امیدواریم که با انتشار گزارش‌های سه ماهه و تکمیل گزارش های خردادماه و همینطور فصل برگزاری مجامع که همزمان با انتشار گزارش های مثبت در مجامع هست، بازار شرایط خیلی بهتری را تجربه ‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که با انتشار گزارش های سه ماهه ” Forward P/E” در محدوده ۶  تا ۲ / ۶ قرار گیرد که شرایط خیلی مساعد و جذابی برای سرمایه گذاری خواهد بود. سرمایه گذاران می توانند با استفاده از تنوع مناسب پرتفوی و مطالعه، بررسی و تحلیل گزارش های منتشر شده بیشترین بازده را کسب کنند.

وی در پایان نرخ تامین مالی را یکی از ریسک های بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: به هرحال یک ریسک بازار این است که نرخ تامین مالی حدود ۲۲ درصد است و اگر نرخ تامین مالی و نرخ سود سپرده بانکی به نرخ معقولی برسد شاهد تورم کمتری در اقتصاد خواهیم بود. از لحاظ تامین مالی خوشبختانه در سه ماهه اول امسال میزان تامین مالی شرکت‌ها رشد خیلی خوبی را تجربه کرد و امیدوارم که این شرایط دارای ثبات و پابرجا باشد.

 

یک تحلیل گر اقتصادی گفت: اجرای طرح مالیات بر سوداگری، ضمن افزایش تولید، زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری در کشور فراهم ساخته و دست سوداگران و دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد.

هادی حق شناس اقتصاددان و تحلیل گر اقتصادی با اشاره به موضوع طرح مالیات بر سوداگری و اینکه این طرح سال هاست در کشورهای توسعه یافته اجرا می شود، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: با توجه به وجود افرادی که اقدام به ذخیره سکه، دلار و یا خرید و فروش مسکن کرده و پس از مدت کوتاهی، اقدام به فروش آن تحت عنوان تجارت و سود بیشتر می کنند، اجرای این طرح یک ضرورت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه زمانی این قانون و طرح، اجرای کامل خواهد شد، که بتوانیم با ایجاد زیرساخت ها، دریافت مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه را از فعالان اقتصادی آغاز کنیم، گفت: در صورتی که دریافت این مالیات در تمام پایه های اقتصادی در کشور برقرار شود، از روند پیش روی سوداگری در اقتصاد کشور جلوگیری خواهد شد.

حق شناس عنوان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی و بسیاری از فعالان بازار موافق اخذ این مالیات هستیم، چرا که پول از جریان تولید خارج نشده و دریافت این مالیات می تواند علاوه بر تامین مالی دولت، اقتصاد کشور را ساماندهی و مانع پیشروی فعالیت های هیجانی در بازار شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، در آینده ای نه چندان دور، شاهد سامان دهی بازار خواهیم بود؛ اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما مناسب سازی بازار جهت سرمایه گذاری های بیشتر است و با توجه به اینکه در کشورهای توسعه یافته مجموع درآمدها نیز مشمول مالیات می شود، بهتر است این اتفاق در کشور ما نیز در جهت مناسب سازی بازار و افزایش میزان سرمایه گذاری شکل اجرایی تری به خود گیرد.

این اقتصاددان ادامه داد: با اجرای این طرح به زودی شاهد افزایش فعالیت های تولیدی و کاهش نوسان در بازار قیمتی خواهیم بود.

هادی حق شناس یادآور شد: شاید تضمینی برای اجرای کامل این طرح وجود نداشته باشد اما اجرای این طرح، ضمن افزایش تولید، زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری در کشور فراهم ساخته و دست سوداگران و دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه این طرح می‌تواند بازدارنده باشد تا بازار سوداگری شکل نگیرد، خاطر نشان کرد: این طرح می‌تواند مانع جدی برای افرادی باشد که در بازارهای مختلف به دنبال سوداگری هستند و البته دریافت مالیات از عایدی سرمایه مسیری است که همه کشورها آن را طی کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این طرح می‌توان اثر مثبتی بر بورس بگذارد، بیان کرد: ممکن است این نقدینگی و سرمایه به‌جای اینکه به سمت سوداگری در بازارهای سکه، طلا، ارز، خودرو یا مسکن حرکت کند وارد بازار سرمایه شده به تقویت این بازار کمک کند.

 

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین آفت صنعت سیمان است و در طول دهه ۹۰ این صنعت را به مرز ورشکستگی کشانده است. مدیران صنعت سیمان اعتقاد دارند صنعت سیمان باید همچون صنعت فولاد راه بازار رقابتی را در پیش بگیرد و قیمت‌ها از طریق عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین شود. درنهایت از ابتدای سال‌جاری برخی شرکت‌های سیمانی با حضور در بورس کالا قفل این مساله مهم را برای صنعت سیمان باز کردند. اتفاقی که از زوایای مختلف دارای اهمیت است. در واقع شفافیت نرخ در بورس کالا می‌تواند به خریداران و فروشندگان کمک کند تا نرخ مرجعی در بازار داشته باشند و معاملات خود را بر آن اساس انجام دهند. از سوی دیگر در صورتی‌ که سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا نیز عرضه شود، این موضوع موجب خواهد شد خریداران از هر نقطه دنیا قیمت‌ها را به‌صورت آنلاین رصد کنند.
به ‌این ‌ترتیب تعداد بیشتری خریدار خارجی به ایران خواهند آمد و از محصولات داخلی استقبال می‌کنند. مزیت دیگر بورس کالا برای عرضه‌کنندگان سیمان می‌تواند تبلیغات بدون هزینه باشد، زیرا هنگامی‌که تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، بدون صرف هزینه برای تبلیغات و معرفی آن، کالایشان در معرض دید و دسترس خریداران قرار می‌گیرد و این موضوع کمک می‌کند تا معاملات به شکل بهتری انجام شود. از سوی دیگر انجام معاملات سیمانی در بورس کالا تضمینی برای خریداران و فروشندگان به شمار می‌آید. به ‌این ‌ترتیب فروشندگان در زمان معینی موظفند کالای موردنظر را به خریداران تحویل دهند و خریداران نیز اطمینان دارند کالای خواسته‌‌شده را با همان کیفیت دریافت می‌کنند، اما با توجه به آنکه در بورس استانداردهایی تعریف می‌شود، هم خریدار و هم فروشنده ملزم به رعایت قرارداد خود هستند. نکته مهم اینکه در بازار سیمان دلال‌بازی و واسطه‌گری بسیار زیاد است و این روزها به‌عنوان مشکل بزرگ از آن یاد می‌شود که امروزه باعث شده بین قیمت سیمان از در کارخانه و سیمانی که به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد تا چند صد درصد تفاوت به وجود بیاید، اما درصورتی‌که معاملات این محصول در بورس کالا انجام شود، بسیاری از خریداران می‌توانند سیمان موردنیاز خود را به‌صورت مستقیم از عرضه‌کنندگان خریداری کنند. به ‌این‌ ترتیب این موضوع موجب خواهد شد تا سیمان با نرخ و بهای تمام‌شده پایین‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد، زیرا در چنین حالتی بسیاری از دلالان و واسطه‌گران حذف می‌شوند و کالا با واسطه کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. علاوه بر این خارج کردن سیمان از قیمت‌گذاری دستوری، قطعا تاثیرات مثبتی در سهام سیمانی بورس خواهد داشت و موضوع عرضه و تقاضا در صنعت سیمان حاکم خواهد شد. با ‌وجود این هنوز بخش زیادی از شرکت‌های فعال در عرصه سیمان از ورود به بورس کالا اجتناب می‌کنند و این اتفاق باعث شده بسیاری از مشتریان شرکت‌های حاضر در بورس کالا که عموما شیوه سنتی خرید را می‌پسندند، به سمت سایر شرکت‌ها متمایل شوند.

فقدان اتحاد سیمانی‌ها برای حضور در بورس کالا
مسعود جلیلیان، مدیرعامل «سیمان غرب» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اگرچه در ابتدای امسال قیمت سیمان ۴۰درصد افزایش یافت اما واقعیت این است که با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه‌ها مانند دستمزد نیروی انسانی، حمل‌ونقل، انرژی و … عملا افزایش قیمت برای تولیدکننده تفاوتی را نسبت به سال گذشته رقم نزد. وی می‌افزاید: با توجه به اینکه در سال جدید ما و برخی دیگر از شرکت‌ها وارد بورس کالا شدیم، عرضه و تقاضای سیمان ما در بورس انجام می‌شود و دیگر خبری از قیمت‌گذاری نیست و چنانچه سایر شرکت‌های صنعت سیمان وارد بورس کالا شوند، می‌توان امیدوار بود که واسطه‌ها و قیمت‌گذاری دستوری به پایان راه خود برسد، اما متاسفانه امروزه با توجه به اینکه خرید از بورس توسط مشتریان به دلیل ضعف زیرساخت‌ها ۲۰ روز طول می‌کشد، بسیاری از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند سراغ شیوه سنتی و خرید از سایر تولیدکنندگان بروند که در بورس کالا حضور ندارند. البته این اتفاق در برخی استان‌ها که تولیدکنندگان سیمان آن در بورس کالا حضور دارند، نمی‌افتد و مصرف‌کننده از بورس خرید می‌کند. جلیلیان ادامه می‌دهد: سیمان تامین ۳۵ درصد سیمان کشور را تشکیل می‌دهد و در این خصوص پیش‌قدم شده است. چنانچه هلدینگ‌های دیگر صنعت سیمان هم به این مسیر ورود کنند، سود نهایی را صنعت سیمان می‌برد.

سهمیه برق به یک‌پنجم رسید
وی در ادامه با انتقاد از قطع برق در فصل تابستان ادامه می‌دهد: چند روز پیش مدیرعامل برق منطقه‌ای غرب کشور تولیدکنندگان سیمان این منطقه را برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی در خصوص قطع برق دعوت کرد اما متاسفانه تصمیمات از قبل گرفته‌ شده بود و صرفا آن را به ما ابلاغ کردند. تا پیش ‌از این دستور داده بودند که ۲۴ مگاوات برق مصرفی کارخانه ما به ۱۲ مگاوات تقلیل پیدا کند، اما با دستورالعمل جدید کارخانه‌های سیمان فقط می‌توانند ۵ مگاوات برق استفاده کنند. ۵ مگاواتی که صرفا برای روشنایی کارخانه باید مورد استفاده قرار بگیرد. متاسفانه صنعت سیمان به‌گونه‌ای پیش رفته که ۶ ماه در فصول گرم با قطعی برق و ۶ ماه در فصول سرد با قطعی گاز مواجهیم. از سوی دیگر استانداری و ستاد تنظیم بازار از ما می‌خواهد با تمام ظرفیت کمبود سیمان در بازار را تامین کنیم. مدیرعامل سیمان غرب تصریح می‌کند: سوال من از مسوولان این است که تا چه سالی باید بلافاصله با کمبود برق، سراغ صنعت سیمان بیایید و تولید را متوقف کنید؟ آیا برق صنایع دیگر هم ‌مانند صنعت سیمان قطع می‌شود؟! با توجه به این حجم از نیاز به برق در فصول گرم آیا راهکار بهتری مانند تولید بیشتر برق وجود ندارد؟

دولت جدید رویکردی جدید اتخاذ کند
وی در مورد صادرات سیمان تصریح می‌کند: سال گذشته کلینکر صادر می‌کردیم، اما امسال با توجه به اینکه کار تعمیرات خطوط را در شرایط قطع برق دنبال می‌کنیم، کلینکر ذخیره را برای تولید سیمان داخلی استفاده می‌کنیم تا بازار سیمان دچار مشکل نشود. از اینها گذشته هزینه‌های حمل تا بنادر و کشور مقصد صادرات بسیار بالا رفته و این مساله بیش ‌از پیش ضرورت واقعی‌شدن قیمت سیمان را مطرح می‌کند. جلیلیان می‌افزاید: اگرچه مساله اصلی در شرایط کنونی قطع برق است اما نباید از قطع گاز در زمستان هم غافل شد. امروز که شرایط عادی است، می‌توانند در خصوص تحویل مازوت به کارخانه‌ها اقدام کنند. سال گذشته چند ماه قبل از اینکه با پیک مصرف گاز در کشور مواجه شویم، درخواست مازوت را به شرکت نفت دادیم، اما آنها عنوان کردند تا شرکت گاز نامه قطع گاز را صادر نکند، نمی‌توانیم به کارخانه‌ها مازوت تحویل بدهیم و از طرفی شرکت گاز هم عنوان می‌کرد به دلیل قطع نشدن گاز این نامه را صادر نمی‌کنیم. امیدوارم دولت جدید رویکرد جدیدی نسبت به مشکلات صنعت سیمان اتخاذ کند.

اوپک و متحدانش روز جمعه تلاش کردند تا سطح تولید را به‌صورت کنترل‌شده افزایش دهند و به توافق برسند، اما نتوانستند در مورد محدودیت‌های تولید به توافقی دست یابند و مذاکرات برای دومین روز پیاپی به بن‌بست رسید. امارات‌متحده عربی کماکان مخالف هر توافقی است که نگرانی‌های این کشور درباره اهداف تولیدش را برطرف نکند. امارات و عراق خواهان آن هستند که از فرصت به‌دست‌آمده در نتیجه افزایش تقاضا برای فروش بیشتر نفت خام خود استفاده کنند، اما روسیه و عربستان‌سعودی ترجیح می‌دهند با این امر محتاطانه‌تر برخورد کنند و افزایش تولید ۴۰۰هزار بشکه‌ای را مدنظر دارند. در این میان، امارات خواهان اصلاح سهمیه تولید و افزایش چشمگیر عرضه نفت خام خود است.
بن‌بست عربی در اوپک‌پلاس
از سوی دیگر عربستان و روسیه نمی‌خواهند از موضع خود عقب‌نشینی کنند؛ چراکه اصلاح سهمیه تولیدی امارات در توافق، امکان اتخاذ موضع مشابه سایر کشورها را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی نگرانی‌ها از تعمیق اختلافات در اوپک‌پلاس و تشکیل جبهه‌‌های خصمانه بالا گرفته است و به نظر می‌رسد اماراتی‌ها این بار قصد عقب‌نشینی از جاه‌طلبی‌های خود را ندارند، در حالی‌که ریاض و مسکو به دنبال حفظ قدرت کارتل اوپک‌پلاس هستند که در یک سال گذشته تمام تلاش خود را برای کنترل و مدیریت بازار آن‌ به کار بسته است. از سوی دیگر، مساله بازگشت بشکه‌های نفت‌خام ایرانی به بازار از دیگر نکات مورد توجه اوپک‌پلاسی‌ها و تحلیلگران است که به نظر می‌رسد باید برای هر تصمیمی نیم‌نگاهی به آن داشت. این امر خارج از اراده اوپک‌پلاس است و طبق گفته‌های وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از تحریم‌ها اجرایی خواهد شد.

در این شرایط نفت‌خام در نزدیکی اوج سه‌ساله خود، با قیمتی حدود ۷۶دلار در هر بشکه معامله می‌شود که این امر نگرانی‌های جدی درباره افزایش بهای سوخت برای مصرف‌کنندگان و تاثیر آن بر بازیابی اقتصادی در کاخ‌سفید به وجود آورده است. گروه اوپک‌پلاس نیز اعلام کرده که دوشنبه ساعت ۳ بعد‌ازظهر به وقت وین، از طریق ویدئوکنفرانس مذاکرات خود را ادامه خواهد داد و با توجه به افزایش نگرانی‌ها، این جلسه احتمالا توجهات فراوانی را به خود جلب خواهد کرد.

فاز جدید جاه‌طلبی نفتی امارات
در نشست روز جمعه اوپک‌پلاس، عربستان‌سعودی و روسیه پیشنهاد کردند که افزایش تولید محتاطانه و ۴۰۰هزار بشکه‌ای در فاصله میان ماه‌های آگوست و دسامبر انجام شود؛ پیشنهادی که با استقبال گسترده سایر اعضا روبه‌رو شد. آنها همچنین تلاش کردند تا توافق کنترل عرضه بین تولیدکنندگان را که قرار است تا آوریل سال آینده ادامه باید، تا نیمه دوم سال۲۰۲۲ تمدید کنند. در این میان امارات‌متحده عربی از روز پنج‌شنبه با طولانی‌شدن مدت توافق بدون ارزیابی مجدد ظرفیت و سهمیه تولیدی خود، مخالفت کرده و می‌گوید که سهمیه تعیین‌شده در متن اصلی توافق کاهش عرضه که سال گذشته و در اوج بحران کووید-۱۹ نگاشته شد، نمی‌تواند پاسخگوی توانایی عرضه نفت‌خام این کشور باشد. روزنامه فایننشال‌تایمز می‌گوید مقامات اماراتی احساس می‌کنند کاهش تولید بیشتر امارات در برابر عربستان، باعث ازدست‌رفتن درآمدهای تولیدی این کشور شده و این دیدگاه اماراتی‌ها تنش‌ها بین دو متحد سنتی جهان عرب را به اوج خود رسانده است. امارات که در ادوار گذشته مذاکرات نیز چندین بار تنش‌ها را افزایش داده بود، این بار بر اصلاح سهمیه تولید خود و افزایش چشمگیر آن پافشاری می‌کند و به نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای عقب‌نشینی و کوتاه‌آمدن از خواسته‌هایش ندارد. این نکته در موضع‌گیری‌های مقامات نفتی این کشور کاملا واضح است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های نفتی در سراسر جهان در حال عقب‌نشینی از تولید بیشتر نفت‌خام و سوخت‌های فسیلی هستند، امارات‌متحده عربی بی‌هیچ پرده‌پوشی به دنبال گسترش توان تولیدی خود است. سلطان الجابر، رئیس شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال‌تایمز در این باره گفته است: «ما هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهیم و در حال ادامه برنامه‌های اکتشافی، شناسایی ذخایر اثبات‌شده و افزایش تولید نفت‌خام هستیم.»

هلیما کرافت، رئیس بخش بازارهای کالایی آربی‌سی‌کپیتال مارکتس (RBC Capital Markets) در یادداشت روز جمعه خود با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها و موضع امارات عنوان کرد که تنش میان اعضای اوپک‌پلاس بر سر حجم عرضه و خطر جدی خروج امارات از اوپک برای بسیاری غیرقابل تصور بود. البته کرافت در یادداشت خود به زمینه‌های این امر اشاره کرده و می‌گوید این فشار از سوی اماراتی‌ها از اوایل سال جاری میلادی و پس از ایجاد شاخص نفت‌خام توسط این کشور افزایش یافته است. به عقیده او، اماراتی‌ها از این طریق سیگنال‌های روشنی درباره میل خود به افزایش عرضه را به سایرین مخابره کردند.

اوج‌گیری تنش‌ها در اوپک‌پلاس
در جبهه مقابل، عربستان‌سعودی در کنار روسیه، به‌عنوان رهبران اوپک و غیراوپک می‌گویند تغییر در سهمیه‌های تولیدی کشورها می‌تواند شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کند. در جریان توافقنامه اولیه برای هر یک از کشورهای عضو توافق، براساس ظرفیت تولیدی آنها سهمیه‌بندی صورت گرفت که تعیین‌کننده میزان عرضه مجاز از سوی کشورهای تولیدکننده است. ریاض و مسکو بر این باورند که عقب‌نشینی و پذیرفتن خواسته امارات به بروز هرج‌ومرج منجر خواهد شد، چراکه سایر کشورها نیز در چنین شرایطی به دنبال تغییر و افزایش سهمیه خود خواهند بود و کنترل شرایط برای اوپک‌پلاس دشوار خواهد شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود این تنش‌ها را نتیجه افزایش تقاضا و رشد بهای نفت‌خام دانسته و عنوان کرده که انسجام اوپک‌پلاسی‌ها در معرض آزمایشی جدی قرار گرفته است. تولیدکنندگانی مانند عراق و امارات‌متحده عربی در چنین شرایطی می‌خواهند مطمئن شوند که فرصت فروش میزان نفت بیشتر را از دست نخواهند داد.

هلیما کرافت با اشاره به درگیری‌های امارات و عربستان عنوان کرده که بازگشت بی‌نظم سطح تولید می‌تواند به رشد قیمت نفت پایان دهد. این در حالی است که عدم حصول توافق در روزهای آینده می‌تواند قیمت نفت‌خام را باز هم افزایش دهد و بسیاری از تحلیلگران در هفته‌های اخیر پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت می‌تواند در هر بشکه به ۱۰۰دلار نیز برسد. در حال حاضر بهای هر بشکه نفت برنت به بیش از ۷۶دلار در هر بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشد بیش از ۸۵درصدی از دوران بحران کووید تا امروز است.

به هر روی اختلافات امارات با عربستان درباره سطح تولید، جهان را نگران کرده و آرزوهای بزرگ اماراتی‌ها برای افزایش تولید نفت در چند ماه گذشته، سد محکمی به نام عربستان‌سعودی را در برابر خود مشاهده کرده است. تحلیلگران معتقدند که امارات در شرایط کنونی از موقعیت خود در اوپک‌پلاس کاملا ناامید شده است. آمریتا سن، رئیس بخش بازار نفت شرکت انرژی اسپکتس (Energy Aspects) به نیویورک‌تایمز گفته است: «اماراتی‌ها کاملا موضع خود را درباره افزایش تولید روشن کرده‌اند و تصور می‌کنند که در اوپک‌پلاس هیچ‌کس به آنها گوش نمی‌دهد.»

امارات حدود یک‌سوم ظرفیت تولید خود را کاهش داده که در میان اعضای اوپک‌پلاس بیشترین میزان محدودیت عرضه محسوب می‌شود، به همین دلیل از توافق با سازوکارهای فعلی ضربه جدی خورده است.

از نگرانی‌های کاخ سفید تا بازگشت نفت ایران
بالا گرفتن تنش‌ها در اوپک‌پلاس، نگرانی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته و عدم حصول توافق میان اعضا خطر افزایش بهای نفت را. کاخ‌سفید نگرانی خود از این مساله را با توجه به آسیب چنین تنش‌هایی به مصرف‌کنندگان به‌طور علنی ابراز کرد. آن‌گونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده، جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید در این باره گفته است: «بر این باوریم که امکان افزایش عرضه نفت به میزان کافی در جهان وجود دارد. به‌دلیل بازیابی اقتصادی جهان و از سرگیری فعالیت‌های عادی مصرف‌کنندگان، شرایط بازار نفت تغییر کرده است.» او به پرسشی درباره مذاکره نمایندگان دولت جو بایدن با متحدان این کشور در اوپک‌پلاس، درباره افزایش تولید پاسخ نداد.

این در شرایطی است که بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار نگران تصمیم روزهای آتی اوپک‌پلاس هستند؛ چرا که روز‌به‌روز احساس کمبود در بازار نفت تقویت می‌شود و آنان حتی منتقد افزایش تولید پیشنهادی محافظه‌کارانه روسیه و عربستان هستند و اعتقاد دارند که این میزان نمی‌تواند افزایش قیمت را کنترل کند و مانع تورم حاصل از آن شود. از سوی دیگر اوپکی‌ها نگرانی‌های متفاوتی دارند؛ آنها از گسترش سویه دلتای ویروس کرونا در سطح جهان و تاثیر احتمالی آن بر تقاضا هراس دارند.

مساله مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در مورد لغو تحریم‌های نفتی و بازگشت احتمالی ایران به بازار نیز از دیگر دلایل محافظه‌کاری مسکو و ریاض در قبال افزایش تولید است؛ چرا که وزیر نفت به شکل علنی اعلام کرد که ایران در صورت لغو تحریم‌ها، بدون توجه به تصمیمات اوپک‌پلاس با تمام توان خود به بازار جهانی نفت‌خام باز خواهد گشت. به گزارش «شانا»، بیژن زنگنه پس از پایان دیرهنگام نشست اوپک‌پلاس در جمع خبرنگاران گفت: «در این نشست موضع ایران را اعلام و تاکید کردم که هر تصمیمی در این نشست اتخاذ شود، تاثیری بر اراده ما ندارد. این تصمیم رسمی ماست که هر زمان تحریم‌ها برداشته شود، در حداقل زمان ممکن و با تولیدی حداقل به مقدار پیش از تحریم به بازار برمی‌گردیم.» وزیر نفت ایران درباره طولانی‌شدن این نشست عنوان کرد: «میان اعضا بر سر سهمیه اختلاف‌هایی وجود دارد و برخی فکر می‌کنند درباره سهمیه‌ها بی‌انصافی شده است و روی این موضوع بحث دارند.» در چنین شرایطی باید دید که آیا اختلافات میان امارات و عربستان در روز دوشنبه به نتیجه‌ خواهد رسید یا خیر. در هر صورت به نظر می‌رسد نارضایتی امارات به نقطه غیرقابل بازگشتی رسیده و عربستان و روسیه دیگر نمی‌توانند خواسته‌های ابوظبی را نادیده بگیرند؛ چرا که با توجه به تهدید‌های گذشته آنها امکان خروج امارات از اوپک و توافق کاهش تولید وجود دارد. در چنین سناریویی ممکن است در آینده شاهد جنگ قیمتی تازه‌ای در بازار باشیم و این آخرین چیزی است که عربستان و روسیه می‌خواهند.

طلای جهانی در روز جمعه با رسیدن پیش‌بینی‌های دفتر بودجه کنگره ایالات‌متحده، صعودی ۲۰ دلاری را تجربه کرد. در انتهای هفته کاری گذشته فلز زرد با شروع از کانال هزار و ۷۷۵ دلاری در ابتدای روز، بعد از رسیدن اخبار پیش‌بینی کسری بودجه ۳ تریلیون دلاری ایالات‌متحده و افزایش انتظارات تورمی، با رشدی ۱۸/ ۱ درصدی، هزار و ۷۹۵ دلار را نیز به خود دید. به گزارش سایت کیتکو، به‌نظر تحلیلگران طلا درهفته جاری پس از انتشار صورت‌جلسه سیاست پولی فدرال‌رزرو، می‌تواند یک افزایش قابل توجه بالاتر از هزار و ۸۰۰ دلار در هر اونس را تجربه کند. در واقع چشم بازارهای جهانی در هفته جاری به‌صورت‌جلسه سیاست پولی فدرال رزرو دوخته خواهد بود. بیشتر بازیگران جهانی انتظار افزایش قیمت طلا پس از انتشار صورت جلسه را دارند. البته در بازار داخلی،‌ معامله‌گران انتظار افت قیمت طلا در آغاز فعالیت بازارهای جهانی در هفته جاری را دارند، آنها به همین دلیل خرید طلا و سکه خود در روز شنبه را کاهش دادند.
چشم طلا به سیاست‌های پولی
شرط جذاب شدن صورت جلسه پولی آمریکا
اورت میلمن، کارشناس فلزات گرانبهای Gainesville Coins گفت: «صورت‌جلسه‌های کمیته سیاست‌های پولی فدرال در صورتی جالب است که با اخبار جدید و متناقض نسبت به اخبار گذشته همراه باشد.» گزارش اشتغال‌زایی در ایالات‌متحده نیز که از پیش‌بینی‌ها در ماه ژوئن بیشتر بود می‌تواند موجب افزایش فشار بر طلا شود؛ چراکه افزایش آمار اشتغال می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش دهد.

سیگنال‌های مهم به تورم
سیاست‌های پولی ایالات‌متحده و آمارهای اخیر منتشرشده، نشان از تورم در سال‌های آینده برای اقتصاد ایالات‌متحده دارد. بسته‌های حمایتی و کاهش تقاضا در بازارهای خرد، به ترتیب منجر به کسری بودجه و رکودی نسبی در بازارها شد. این اتفاق سیگنال مهمی برای تورم است. اما با افزایش امیدها برای بازگشایی و ترمیم اقتصاد با افزایش واکسیناسیون، مبادلات جهانی در حال افزایش است که همین موجب افزایش ارزش ارز جهان‌روای آمریکایی شده‌است. این دو جبهه متضاد هم برای قیمت طلا عمل می‌کنند. با توجه به افت‌های اخیر فلز زرد درمی‌یابیم که جبهه دلار آمریکایی اثر بیشتری بر سرمایه‌گذاران گذاشته و موجب شد تا عرضه طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد. در همین راستا شان لوسک، مدیر همکاری والش، گفت: «این یک قدم رو به جلو و دو قدم به عقب بوده است.» «طلا نتوانست هزار و ۸۰۰ دلار را نگه‌ دارد و به پایین‌ترین سطح از اواسط آوریل یعنی حدود هزار و ۷۶۰ دلار رسید. اکنون ما منتظر اطلاعات بیکاری هستیم. همه چیز تورم را فریاد می‌زند، اما مشکل افزایش نرخ دلار آمریکا بوده است.»

تحلیل فنی بازار اونس طلا
تحلیلگران فنی نیز بر این باورند که طلا در کوتاه‌مدت در صورت گذشتن از ناحیه مقاومتی هزار و ۷۸۹ دلاری و تثبیت در بالای آن می‌تواند تا هزار و ۸۴۵ دلار در هر اونس نیز پیش برود. در صورت ناتوانی گاوها از گذشتن از این مقاومت، حرکت طلا به سمت حمایت هزار و ۷۴۱ دلاری خواهد بود که می‌تواند در ادامه به قیمت‌های هزار و ۶۴۰ دلاری نیز برسد. به‌نظر تحلیلگران فلز زرد در میان‌مدت شاهد نوساناتی خواهد بود که در نهایت روندی تقریبا ثابت را به ‌همراه خواهد داشت اما آینده بلندمدت طلا با تسلط گاوها بر بازار، امیدوارکننده است.

بی‌محلی طلا به آمارهای اشتغال
آمارهای منتشر شده از بازار کار آمریکا نشان داد که بخش غیرکشاورزی اقتصاد این کشور در ماه گذشته میلادی ۸۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده، هرچند که نرخ بیکاری از ۸/ ۵ درصد در ماه قبل به ۹/ ۵ درصد رسیده است. مقام‌های فدرال رزرو اخیرا پیشنهاد کرده‌اند که بانک مرکزی آمریکا امسال باید شروع به کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه کند. به گزارش سایت طلا، اما فیلیپ استریبل استراتژیست ارشد بازارهای مالی در موسسه بلو‌لاین فیوچرز معتقد است بعید است این آمارها فدرال رزرو را نسبت به انقباضی کردن سیاسی پولی‌اش متقاعد کند.

وی افزود، عامل دیگر تقویت قیمت طلا این بوده که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند بازار کار آمریکا فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد کند.

پس از انتشار این گزارش میزان سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا و همچنین ارزش دلار شاهد افت بوده و سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است.

عامل دیگری که سرمایه‌گذاران رصد می‌کنند شیوع سویه جدید ویروس کرونا در آسیا و اروپاست که موجب توقف برنامه‌های بازگشایی اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

دوازدهمین روز تیرماه، دلار راه افزایشی را در پیش گرفت ولی سکه امامی مسیر متفاوت و کاهشی را طی کرد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۹۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. با وجود رشد قیمت دلار، سکه امامی ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید.
به گفته فعالان، بی‌توجهی سکه نسبت به افزایش قیمت دلار تحت‌تاثیر سه عامل قرار داشت: اول، ماندن اونس طلا زیر محدوده هزار و ۸۰۰ دلار، دوم، انتظار برای کاهش تقاضای سکه در دوران اوج‌گیری کرونا و سوم، حباب مثبتی که پیرامون این فلز گرانبها وجود داشت.

این عوامل به اندازه‌ای قدرت داشتند که افزایش قیمت دلار را بی‌اثر کردند. البته برخی سکه‌بازان عنوان کرده‌اند که در صورت برگشت اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی، آنها بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. با این حال، رشد دیروز دلار محدود بود و اطمینان خاطر زیادی را برای خریداران بازار ایجاد نکرد. در واقع رشد اسکناس آمریکایی توام با تردید بود و در‌صورتی‌که ادامه پیدا نکند، می‌تواند زمینه‌ساز ورود فروشندگان جدید به بازار شود. در مقابل، رفتن دلار به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، انتظارات افزایشی در بازار ارز را فعال‌تر خواهد کرد.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در روز شنبه زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، افزایش میزان تقاضا برای حواله درهم بود. حواله درهم روز شنبه نزدیک به ۲۰ تومان رشد داشت و در حوالی محدوده ۶ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد. عده‌ای از فعالان نیز باور داشتند بازار در برابر شکست مرز ۲۵ هزار تومانی مقاومت ‌کرد و برخی از معامله‌گران تمایل داشتند که این مرز را به‌عنوان حمایت جدید بازار معرفی کنند.

اثر اونس بر قیمت سکه
اونس طلا در آخرین روز هفته بازارهای جهانی توانست کمی افزایش قیمت را تجربه کند و در نزدیکی محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری بسته شود. با این حال، سکه‌بازان بیشتر روی این موضوع مانور کردند که طلا توان شکست سطح هزار و ۸۰۰ دلار را از خود نشان نداده و به همین دلیل، توان قرار گرفتن در مسیر صعودی را ندارد. عده‌ای از معامله‌گران سکه حتی عنوان می‌کردند، ناتوانی اونس طلا برای شکست مرز هزار و ۸۰۰ دلاری، می‌تواند زمینه‌ساز ورود دور جدیدی از فروشندگان به بازارهای جهانی شود؛ در‌صورتی‌که روز دوشنبه اونس طلا در مسیر صعودی قرار بگیرد، می‌تواند موقعیت ذهنی معامله‌گران را به سوی رشد قیمت‌ها تغییر دهد.

برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند که سکه‌بازان در روز ابتدایی هفته توجه چندانی به روند قیمت اونس طلا و دلار نداشتند. از نظر آنها، عامل تعیین‌کننده برای معامله‌گران بازار احتمال افزایش تعطیلی‌های وابسته به افزایش شیوع دوباره کرونا بود. استان تهران بار دیگر از لحاظ شیوع کرونا در منطقه قرمز گرفته و احتمال تعطیلی طلا‌فروش‌ها و سکه‌فروشان موجب ‌شد که این گروه‌ها تمایل زیادی برای خرید در روز شنبه نداشته باشند. در صورت وقوع تعطیلات کرونایی، جشن‌های مناسبتی محدودتر می‌شود و در نتیجه تقاضا در بازار طلا و سکه کاهش پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد روز شنبه تا حدی سکه‌بازان به‌دلیل چنین نگرانی‌هایی دست به خرید نزدند.

حباب سکه امامی روز پنج‌شنبه نزدیک به ۳ درصد بود. در واقع در آخرین روز هفته گذشته، فلز گرانبهای داخلی در بازار نزدیک به ۳ درصد بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد.

روز شنبه، با افزایش قیمت دلار و بی‌توجهی سکه به این اتفاق، حباب سکه کاهش یافت و به محدوده یک درصدی وارد شد. می‌توان گفت افت سکه در روز شنبه کمک کرد که قیمت این فلز گرانبها طبیعی‌تر شود. این موضوع به آن معناست که از امروز، نوسانات دلار می‌تواند با سرعت بیشتری در روند قیمت سکه منعکس شود.

رئیس سازمان بورس روز گذشته با اشاره به مصوبه جدید شورای‌عالی بورس اعلام کرد مقرر شده است تا هر ماه نیم‌درصد به دامنه نوسان اضافه شود تا در نهایت به مرحله‌ای برسیم که انگار این محدودیت وجود ندارد. هرچند هنوز زمان‌بندی و جزئیات آغاز حذف تدریجی دامنه نوسان اعلام نشده، اما می‌توان آن را یک گام رو به جلو برای رسیدن به استانداردهای جهانی دانست.
محمدعلی دهقان‌دهنوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد: تعریف دامنه نامتقارن برای نوسان سهام بورس یک تصمیم موقتی شورای عالی بورس بود که به مقتضای شرایط بازار گرفته شد، اما بعد از آن شورای عالی بورس مصوب کرد که بازار کم‌کم به سمت باز کردن دامنه نوسان حرکت کند. عمده کشورها دامنه نوسان تعریف می‌کنند، اما این دامنه آنقدر وسیع و باز است که به ندرت سهام در بورس می‌توانند به اندازه آن دامنه نوسان پیدا کنند. در واقع می‌توان گفت دامنه نوسان عملا وجود ندارد. رئیس سازمان بورس گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس، بورس یک مسیری را پیش می‌برد که هر ماه نیم‌درصد به دامنه نوسان اضافه شود و در نهایت به مرحله‌ای برسیم که انگار دامنه نوسان وجود ندارد. دهقان دهنوی افزود: دنبال پیدا کردن یک مدل هستیم که در مورد دامنه نوسان مناسب کشور ما باشد. در همه دنیا دامنه وجود دارد، ولی این دامنه نوسان آنقدر بزرگ است که نوسان روزانه سهام به ندرت به آن می‌رسد.

در مراسم افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا و معاملات سیمان در بورس کالا محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از بورس کالا می‌خواهم علاوه بر توسعه بازار مشتقه و ورود دارایی‌های جدید، با جدیت راه‌اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند. وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است و برای جامعه مضر خواهد بود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری چیزی جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور ندارد. برخی گمان می‌کنند که می‌توان با قیمت‌گذاری دستوری زمینه ایجاد رفاه را در کشور و برای مردم فراهم کرد در حالی که این موضوع اشتباه است و تجربه نشان داده که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
لزوم بازگشت سکه طلا به تابلوی آتی
رئیس سازمان بورس در ادامه به راه‌اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق‌های طلا نیز از روز شنبه (۱۲ تیر) راه‌اندازی شد که گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا زمینه سرمایه‌گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می‌کنند. بازار سهام به عنوان یکی از ۴ بازار کلاسیک دارایی شناخته می‌شود. از ۳ بازار دیگر شامل طلا، ارز و مسکن حداقل ۲ بازار لازم است که معاملاتشان به شکل نظام‌مند و استاندارد در بورس و بازار سرمایه ایجاد شود و در زمینه طلا با راه‌اندازی صندوق‌های طلا و سایر ابزارهایی که در حوزه طلایی ایجاد شده، این اتفاق رخ داده و سبب شده حتی سرمایه‌های خرد نیز وارد این بازار شود. در حوزه مسکن نیز باید گفت معاملات آن در بورس کالا شروع شده و به زودی و در راستای تجمیع پس‌اندازهای خرد در حوزه مسکن و سرمایه‌گذاری در آنها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در مسیر توسعه قرار می‌گیرد. دهقان‌دهنوی در ادامه اظهار کرد: از مدیرعامل بورس کالای ایران می‌خواهم که در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند، تا ابزارهای کاملی را در اختیار فعالان حوزه طلا قرار دهیم و فعالان بازار قادر باشند ریسک‌های خود را مدیریت کنند. در بخش ارز نیز باید روی ابزار مشتقه آن چاره‌ای اندیشیده شود. وی خاطرنشان کرد: با توسعه ابزارهای مشتقه روی محصولات، امکانی را در اختیار مدیران خود قرار می‌دهیم تا برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند و ضمن مدیریت ریسک‌های خود، منافع سهامداران را نیز تامین کنند و این مسیر روشنی است و مسیر بازار سرمایه از این محل می‌گذرد و ما با تمام قدرت آن را دنبال می‌کنیم.

 این مسیر را در چند قلم کالا که با قیمت‌گذاری دستوری گره خورده‌اند هم دنبال خواهیم کرد و هر چه در این مسیر بیشتر حرکت کنیم و محصولات بیشتری را در بورس کالا وارد نماییم علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، منافع سهامداران را در بازار سهام حفظ خواهیم کرد.

نورافکن شفافیت بر معاملات سیمان با ورود به بورس کالا
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به مسیری که اکنون برای معاملات طی می‌شود و حجم معاملات از مرز یک میلیون تن عبور کرد، تلاش ما این است تا کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود.

اما این اقدام جزو هدف اصلی ما در بورس نبوده و نقطه پایان نیست. در میز صنعت سیمان که در سازمان بورس و با همکاری بورس کالا، مدیران عامل صنعت سیمان و سایر ذی نفعان این حوزه راه‌اندازی شد یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کنیم و آن کنسرسیوم صادراتی سیمان است.

یکی از مسائلی که در بازار سیمان وجود دارد رقابت نامطلوب صنعت سیمان برای صادرات در بازارهای صادراتی است، اگر بتوان فعالیت صادرات صنعت سیمان در قالب کنسرسیوم سیمان با هماهنگی صنعت سیمان راه‌اندازی کنیم، ارزش افزوده‌ای که از محل صادرات سیمان به دست می‌آید، منابع ارزشمندی را برای صنعت سیمان ایجاد می‌کند و می‌تواند عامل توسعه و رشد این صنعت باشد.

تجربه‌های موفقی در این زمینه در دنیا وجود دارد که می‌تواند راهگشا باشد و امیدواریم با استفاده از آنها بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

 

آیا روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد داشت یا پس از تجربه یک موج افزایشی، مجددا به روزهای سرخ‌پوشی سهام بازمی‌گردیم؟ این سوالی است که روز گذشته همزمان با افت ۸۷/ ۰ درصدی نماگر اصلی بازار سهام بسیاری از خود پرسیدند. این‌طور که به نظر می‌رسد، بازار سهام پس از چند روز افزایش پی در پی و ۱۰ روز رشد مداوم به دلیل شناسایی سود سرمایه‌گذاران حقیقی به افت حدود ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس و بازگشت آن به سطح یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد رضایت داده است، تا سهام میان خریداران و فروشندگان دست به دست شود. با این حال آنچه روز گذشته بیشتر جلب توجه کرد اظهارات رئیس سازمان بورس در جهت برداشتن تدریجی دامنه نوسان و تغییرات ماهانه نیم درصدی بود. این طور که محمد‌علی دهقان‌دهنوی گفته قرار است این رویه به شکلی دنبال شود که سرمایه‌گذاران دیگر وجود دامنه نوسان را حس نکنند. با این حال او نگفته که در پایان این افزایش تدریجی در نهایت دامنه نوسان به چه سطحی می‌رسد.
نفس‌گیری بورس در مسیر صعود؟
اولین منفی بعد از انتخابات
روز گذشته بورس تهران شاهد عقبگرد قیمت‌ها بود و شاخص کل این بازار که در ۱۰ روز معاملاتی قبل به شکلی آهسته و پیوسته بر مدار صعودی حرکت می‌کرد، در نهایت مغلوب فروشندگان شد و در حالی که انتظار می‌رفت یک روز دیگر نیز در کارنامه تیرماه ۱۴۰۰ با پیشروی قیمت‌ها به پایان برسد، نماگر یاد شده موفق به گذر از سطح یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد نشد. این در حالی است که طی روزهای گذشته رشد قیمت دلار همچنان حامی بازار سهام بود. خوش‌بینی به فصل مجامع و گزارش‌های سه ماهه سال جاری که کم‌کم روی تارنمای کدال خواهند نشست نیز جزو عواملی هستند که بر مبنای آن نمی‌توان اوضاع بازار سرمایه را ارزیابی کرد. با این حال باید توجه داشت که بدبینی‌ها به بازار سرمایه همچنان به قوت خود باقی است و در شرایطی که نه آینده برجام مشخص شده و نه دولت آینده از هویت اعضای تیم اقتصادی خود پرده برداشته نمی‌توان انتظار خوش‌بینی از فعالان بازار سهام داشت.

به موجب همین عوامل بود که روز شنبه سرمایه‌گذاران در بورس، شاخص این بازار را به میزان ۸۷/ ۰ درصد به عقب راندند. بر این اساس روز گذشته دما‌سنج اصلی بازار در حالی معاملات روز شنبه را به پایان برد که در سطح یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد متوقف شده بود.

شناسایی سود حقیقی‌ها
عوامل یاد شده سبب شد تا در طول معاملات روز شنبه شاهد خروج پول حقیقی از بورس باشیم. در این روز ۲۹۵ میلیارد تومان از پول سرمایه‌گذاران خرد از چرخه معاملات سهام خارج شد. بیشترین ورود به پول به گروه محصولات شیمیایی صورت گرفت و گروه بانکی نیز با از دست دادن ۱۰۰ میلیارد تومان از پول سرمایه‌گذاران حقیقی رکورد‌دار خروج پول از این بازار بود.  این‌طور که به نظر می‌آید در روزهای گذشته و همزمان با ضعیف‌تر شدن تقاضا در بازار سهام، فعالان خرد این بازار تصمیم گرفته‌اند بخشی از دارایی خود را پس از کسب سودی معقول یا نزدیک شدن به نقاط سر به سر از دام زیان احتمالی رها کنند. از این خصیصه در بازارهای مالی عمدتا با عنوان شناسایی سود یاد می‌شود که در بازارهایی نظیر بورس و فرابورس امری مسبوق به سابقه است. این وضعیت زمانی شکل می‌گیرد که فعالان یک بازار متناسب با افق سرمایه‌گذاری خود در شرایط افزایش قیمت‌ها، به تدریج دست به نقد کردن دارایی خود می‌زنند.

این مساله باعث شده تا در شرایطی همانند وضعیت بورس افق سود سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند. در حالی که سال قبل، همین‌موقع سرمایه‌گذاران هیچ علاقه‌ای به فروش دارایی نداشتند و حتی ۵۰ درصد نیز چندان عدد جذابی برای کسب سود به نظر نمی‌آمد، حالا حتی کسب ۱۰ درصد در بازار کنونی برای بسیاری جذاب بوده و سبب می‌شود خریداران سهام در صورت کسب سود حتی به این مقدار نیز دارایی خود را بفروشند. در چنین شرایطی طبیعی است که شاخص بورس نیز پس از برخاستن از سطح یک میلیون و ۹۵ هزار واحدی، رسیدن به محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد را به فال نیک بگیرد و در‌صدد شناسایی سود در این بازار برآید. دقیقا به همین دلیل است که ارزش معاملات خرد نیز در این بازار کم کم رو به کاهش گذاشته و در حالی که در کمتر از پنج روز کاری قبل به بیش از ۵ هزارمیلیاردتومان رسیده بود، مجددا در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند. بر این اساس ارزش معاملات خرد در روز گذشته نیز در همین حدود بود و به ۴۵۹۲ میلیارد تومان رسید.

یک‌گام  به ‌جلو
از آمار معاملات که بگذریم، بازار سرمایه در روز گذشته شاهد انتشار خبرهای مهم نیز بود. نخست آنکه خبر بازگشت آتی سکه که در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان ریسک‌پذیر بازار سرمایه را به خود جلب می‌کرد، روز گذشته مورد توجه فعالان بازار سهام نیز قرار گرفت. چرا که این ابزار به عنوان یک امکان مناسب در شرایط فراز و فرود بازار سهام سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر را به خود جلب می‌کرد و مانع از ورود سرمایه آنها به بازارهای دیگر می‌شد. با این حال می‌توان مهم‌ترین خبر بازار سرمایه در این روز را افزایش نیم درصدی دامنه نوسان در هر ماه دانست که در این روز از سوی رئیس سازمان بورس به رسانه‌ها ابلاغ شد. بر این اساس مقرر شده به منظور بازتر شدن دامنه نوسان و کاهش احتمال اشباع عرضه و تقاضا در این بازار در هر ماه نسبت به ماه گذشته دامنه نوسان نیم درصد افزایش یابد تا آن‌طور که رئیس سازمان بورس می‌گوید «در نهایت به مرحله‌ای برسیم که انگار دامنه نوسان وجود ندارد». بر اساس آنچه او به رسانه‌ها گفته «عمده کشورها دامنه نوسان تعریف می‌کنند، اما این دامنه آنقدر وسیع و باز است که به ندرت سهام در بورس می‌توانند به اندازه آن دامنه نوسان پیدا کنند. در واقع می‌توان گفت دامنه نوسان عملا وجود ندارد.»

«دنیای‌اقتصاد» نیز تاکنون بارها از این تغییر در بازار سهام حمایت کرده است، چرا که باز شدن دامنه نوسان آن هم در شرایطی که در تمامی بازارهای مالی دنیا چنین چیزی به این شکل که در ایران هست وجود ندارد امری مبارک و گامی رو به جلو است. آنچه آقای رئیس در سخنان خود به آن اشاره نکرده، این است که سقف این تغییر تا چه محدوده‌ای تعیین شده است؟ آن نیز در شرایطی که استنباط مردم از این مساله که حس کنند اصلا دامنه نوسان وجود ندارد، متفاوت است.

 

شرکت بیمه پارسیان در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به خردادماه سال جاری از محل فروش حق بیمه ۴.۰۳۲ میلیارد ریال درآمد داشته و از ابتدای سال مالی تا انتهای خردادماه میزان درآمدی که کسب‌کرده بالغ‌بر ۹.۴۶۹ میلیارد ریال ارائه شده، شرکت در این ماه تراز مثبت ۱۰۶ درصدی را ثبت کرده است.

بیمه پارسیان در سومین ماه سپری‌شده از سال مالی جاری میزان درآمدی که از فروش حق بیمه شناسایی کرده نسبت به ماه گذشته ۱۷ درصد رشد را تجربه کرده و همان‌طور که گفته شد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۶۸ درصدی را شاهد بوده است.
بیشترین میزان درآمدی که “پارسیان” در خردادماه سال ۱۴۰۰ کسب کرده از محل فروش حق بیمه «ثالث-اجباری» با ۱.۵۵۳ میلیون ریال بوده و بخش «درمان» نیز پس‌ازآن با ۷۴۶.۹۲۷ میلیون ریال قرار داشته داده است.

بر اساس این گزارش صورت گرفته، بیمه پارسیان در پایان خردادماه سال جاری میزان پرداختی‌های خود بابت خسارت‌ها را برابر با ۱.۹۵۵ میلیارد ریال اعلام کرده که نسبت به ماه گذشته با افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی روبه‌رو بوده و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز ۷۰ درصد رشد داشته، همچنین بیشترین میزان خسارت پرداختی در خردادماه ۱۴۰۰ در اختیار حق بیمه «ثالث-اجباری» با ۴۹۴.۵۵۷ میلیون ریال بوده است.

پرداخت در خردادماه در مقایسه با ماه گذشته نزدیک به ۶.۶۰ درصد افزایش درآمد را شاهد بوده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز ۱۵.۶۵ درصد افزایش را تجربه کرده، درآمد‌های ثبت‌شده به پرداخت ملت از ابتدای سال مالی جاری تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۸ درصدی در این بازه زمانی بوده است.

عمده‌ترین مقدار درآمدی که «به پرداخت ملت» در خردادماه به ثبت رسانده از بخش «خدمات شارژ» بوده که مبلغی بالغ‌بر ۱.۴۷۷ میلیارد ریال را اعلام کرده و در مقایسه با ماه گذشته نزدیک به ۴ درصد افزایش را شناسایی کرده، میزان درآمدی که “پرداخت” در بخش «خدمات شارژ» از ابتدای سال مالی تا انتهای خردادماه سال جاری به ثبت رسانده ۴.۲۸۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

شرکت آسان پرداخت مجوز افزایش سرمایه 110 درصدی را از سازمان بورس گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد.

براین اساس، “آپ” سرمایه فعلی را از 265 به 555.8 میلیارد تومان می رساند. تامین مالی این شرکت بورسی از محل سود انباشته اعمال می شود تا قادر به اصلاح ساختار مالی شود

پس از آن که سختی استخراج در شبکه بیت کوین با اصلاحی ۲۸ درصدی بزرگترین کاهش خود را تجربه کرد، به نظر می‌رسد ماینرهای غیر چینی از این امر تا حدی راضی هستند. بن گاگن، مدیر بخش استخراج شرکت بیت فارمز در تورنتو و پیتر وال، مدیرعامل آرگو ماینینگ در لندن طی گفت‌وگو با دیکریپت (Decrypt) عنوان کرده‌اند که این امر می‌تواند خبر خوبی برای استخراج کنندگان بیت کوین در خارج از چین باشد و بعید است این نرخ به زودی بهبود قابل توجهی پیدا کند. البته آن‌ها می‌گویند از سوی دیگر نیز بعید است که نرخ سختی استخراج بیت کوین فعلا کاهش بیشتر و چشمگیری را هم تجربه کند

بانک جی‌پی مورگان اعلام کرد روند نزولی قیمت بیت کوین احتمالاً هنگامی پایان می‌یابد که سلطه این ارز دیجیتال بر بازار از مرز ۵۰ درصد عبور کند. بهای بیت کوین در حال حاضر در ناحیه ۳۴,۶۰۰ دلاری قرار دارد و سلطه آن بر بازار ۴۶ درصد است. تحلیلگران این بانک همچنین اعلام کردند سرمایه ورودی به صندوق‌های بیت کوین طی هفته‌های اخیر بیشتر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما