دانش سرمایه

در علم تکنیکال هر ابزار اهمیت خاص خود را دارد اما نمودار های شمعی ژاپنی و الگوهای کندل استیک جایگاه ویژه ای در تحلیل های معامله گر داراست. این الگوها به خوبی می توانند اطلاعاتی را در اختیار معامله گران قرار دهند که با استفاده از آن خواهند توانست رفتار خریداران و فروشندگان را آنالیز کنند و پیش بینی فوق العاده ای از روندهای صعودی و نزولی قبل از وقع آن داشته باشند.. در این مقاله انواع الگوهای کندل استیک را توضیح داده ایم و همچنین بیان کرده ایم که در هنگام شکل گیری هر الگو خریداران چه تصمیمی در بازار خواهندگرفت؟ و چگونه میتوان به مدیریت سرمایه  در جهت سود حداکثری به کمک الگوها دست یافت؟

شایان ذکر است در دوره هایی که به منظور فراگیری و آموزش بورس در شیراز توسط شرکت آرکا برگزار میشود، تمام کندل ها به همراه کاربرد عملی آن در بازار بورس آموزش داده می شود.

نمودار شمعی ژاپنی یا کندل استیک (Candle Stick) چیست؟

نمودار شمعی ژاپنی که آن را کندل استیک (Candle Stick) نیز می نامند پرکاربردترین ابزار تکنیکالی در حوزه ی بازارهای سرمایه از جمله بورس و ارز دیجیتال میباشد. کندل ها مفاهیم مهمی را دربردارند که تحلیل گران را به نتایج مهمی از وضعیت روند سهم سوق می دهند. و از روی همین نمودارها می توانند روندهای صعودی و نزولی را قبل از وقوع پیش بینی نمایند.

در بازارهای سرمایه نمودارها نقش نمایش اتفاقات رخ داده در قیمت یک سهام را ایفا می کنند ، در این بین نمودارهای شمعی ژاپنی نقش پرنگ تری را ایفا کرده و اطلاعات بیشتری از نوسان قیمت را به نمایش می گذارند، و از این بابت بسیار حائز اهمیت هستند.

چرا کندل استیک را نمودار شمعی ژاپنی می نامند؟

در قرن هفدهم میلادی ژاپنی ها از نمودار شمعی برای شکل دهی معاملات برنج استفاده می کردند. در ابتدای کار شخصی به نام “هوم ما” که در زمینه معاملات برنج فعالیت داشت، بدین نتیجه مهم دست یافت که در دوره های مختلف احساسات معامله گران برنج بر روی قیمت های آن تأثیر می گذارد. بنابراین برای نشان دادن و پیگیری احساسات معامله گران از نمودار شمعی کمک گرفت. و این امر اثبات شده است که نمودار شمعی احساسات بازار را نشان می دهد. دلیل اینکه ژاپنی ها به دنبال پیگیری نوسانات قیمت برنج بوده اند، به این امر برمیگردد که در آن زمان بازار برنج به اندازه بازار طلا برای ژاپنی ها ارزش داشت.

نمودار شمعی ژاپنی در سال 1990 توسط آقای استیو نیسون به بازار غرب و اروپا راه پیدا کرد. و در تحلیل های بازار مورد استفاده قرار گرفت

ساختار کندل های نمودار شمعی

نمودارهای شمعی از تعدادی کندل (شمع) تشکیل شده اند که هر کندل وضعیت نوسانات قیمت در یک تایم فریم را نشان می دهند. قیمت یک سهم از لحظه ی باز شدن تا پایان تایم معاملاتی، تحت تاثیر رفتار و قدرت خریداران و فروشندگان قیمت های متعددی را تجربه می کند که این قیمت ها در چهار گروه اصلی قرار می گیرد:

  • قیمت باز شدن
  • بالاترین قیمت
  • پایین ترین قیمت
  • قیمت بسته شدن

هر کندل از دو جزء تشکیل شده است شامل؛ بدنه و سایه. قیمت های باز و بسته شدن در قیمت بدنه کندل و قیمت های بالاتر و پایین تر در سایه های یک کندل قرار می گیرد.

شمعی ژاپنی

قیمت ها چگونه در یک کندل استیک تشکیل بدنه و سایه می دهند؟

سهم در ابتدای روز معاملاتی در یک قیمت ( قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل) بازگشایی می شود، این قیمت همان قیمت باز شدن است که در کندل قابل مشاهده است . پس از آن زمانیکه قیمت های یک سهم در بازار تحت تاثیر رفتار معامله گران قرار گرفته و بالا و پایین شد در نهایت بسته می شود و قیمت بسته شدن سهم مشخص می شود. در این بین بر حسب قدرت خریداران و یا فروشندگان سهم قیمت های متعددی را تجربه می کند، قیمت هایی که بین قیمت باز شدن و بسته شدن اتفاق می افتد بدنه کندل را تشکیل می دهد. گاهی سهم قیمت های را نیز تجربه می کند که بالاتر و یا پایینتر از حد قیمتی بدنه کندل است، که در نهایت با فزونی قدرت فروشندگان ( سایه بالایی)، و یا فزونی قدرت خریداران ( سایه ی پایینی) ، قیمت از سایه ها خارج شده و وارد رنج بدنه می شود و در نهایت بسته می شود.

به عبارت روشنتر: سهم در یک قیمت باز می شود، نوسان بالا و پایین را تجربه می کند و در یک قیمت مشخص بسته می شود. فاصله بین قیمت باز و بسته شدن را بدنه کندل، و قیمت های بیشتر و کمتر از قیمت باز شدن و بسته شدن را سایه های کندل می نامند.

کندل مثبت (صعودی) و منفی (نزولی) چیست؟

در نمودارهای شمعی ژاپنی شاهد دو نوع کندل هستیم، کندل های مثبت و کندل های منفی. مثبت و منفی بودن کندل وضعیت خرید و فروش و قدرت خریدران و فروشندگان سهم را نشان می دهد.

فرض کنید که سهمی با قیمت 1500 تومان در روز معاملاتی کار خود را آغاز میکند، و در اثر تقاضای زیاد قیمت آن به 2000 تومان رسیده و پس از آن قدرت فروشندگان غالب شده و قیمت سهم را به 1200 تومان پایین میکشاند. مجدد در تایم پایانی بازار قیمت سهم بالا رفته و در نهایت در قیمت 1800 تومان کار خود را پایان می دهد. در این جنگ قیمتی با وجود نوسانات ایجاد شده قیمت سهم در تایم فریم مثلا روزانه از 1500 تومان به 1800 تومان افزایش پیدا کرده است و سبب بوجود آمدن کندل مثبت گردیده است. عکس این اتفاق را میتوان برای کندل منفی مثال زد، مثلا در قیمت 1500 باز شود و بعد از نوسانات به 1800 برسد ، سپس قیمت پایین آمده و در نقطه ی 1100 قرا رگیرد و در نهایت در1200 بسته شود. در این حالت قیمت با کاهشی که از 1500 به سمت 1200 داشته است موجب بوجود آمدن کندل منفی گردیده است.

نکته مهم: افزایش و کاهش قیمت در طول یک تایم فریم می تواند متاثر از اخبار اقتصادی، خبرهای منتشر شده مربوط به خود سهم، انتظارات ذهنی خریدران و فروشندگان و بسیاری از موراد دیگر باشد.

رنگ کندل ها: کندل های مثبت ( و یا صعودی) به رنگ سفید ( توخالی) و یا سبز است. و رنگ کندل های منفی (ویا نزولی)  به رنگ قرمز و یا سیاه (توپر) می باشد. و بستگی به تنطیمات کندل های دارد.

کندل

سیگنال خرید و فروش به کمک الگوی کندل استیک

در ساعات باز بودن بازار بورس ( ساعت 9 الی 12:30) معاملات متعددی شکل می گیرد و موجب پیدایش یک کندل می گردد که اطلاعات مربوط به نوسانات قیمت در این تایم را نشان می دهد. معامله گران به کمک شکل کندل ها می توانند پیش بینی هایی را نسبت به وضعیت سهم در بازار فردا انجام دهند که در نهایت در پوزیشن معاملاتی آنها تاثیرگذار است. چراکه کندل استیک ها نشان می دهند که قدرت فروشندگان بیشتر بوده و یا خریداران و در نهایت چه نوع بازاری برای فردا متصور است؟

بسیار مهم است که بدانید شکل کندل قبل هم در این تصمیم گیری مهم است و لازم است کندل روز معاملاتی قبل و کندل ایجاد شده در روز معاملاتی فعلی کنار یکدیگر قرار گرفته  در خصوص روند سهم در روز آتی تصمیم مبنی بر خرید و فروش گرفته شود.

همچنین شکل کندل نقش تعیین کننده ای در تصمیات معامله گر دارد.  با توجه به وضعیت قیمت سهم کندل هایی با شکل های متفاوت در بازار شکل می گیرد.

انواع الگوی کندل استیک و استراتژی معاملاتی هر کندل

کندل هایی که در طول یک روز معاملاتی شکل می گیرند بدنه و سایه هایی با اندزه ی متفاوت دارند. همین اندازه ها گویای اطلاعات مفیدی از قدرت خریداران و فروشندگان است. در این قسمت به رابطه ی بین اندازه و شکل کندل استیک و رخداد احتمالی در روز معاملاتی بعد می پردازیم.

الگوی کندل استیک دوجی

کندل دوجی به کندل هایی در نمودار شمعی گفته می شود که قیمت باز شدن و بسته شدن سهم یکسان است. در این حالت نباید انتظار تشکیل بدنه در کندل را داشته باشید زیرا شکافی بین قیمت باز و بسته شدن ایجاد نشده است. دوجی ها در چهار نوع مختلف شکل می گیرند:

الگوی کندل دوجی ساده:

 این حالت وقتی اتفاق می افتد که سهم در طول تایم فریم معاملاتی فقط یک قیمت را تجربه کرده باشد. در این حالت سهم یا صف فروش است و یا صف خرید.

دانش سرمایه

الگوی کندل استیک دوجی صلیب

الگوی دوجی صلیب مربوط به زمانی است که قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان است اما در این بین سهم قیمت های بالاتر و پایین تری را نیز تجربه کرده است. این نوع دوجی به معامله گر اطلاع می دهد که قدرت خریدار و فروشنده در طول معامله برابر بوده است. در این حالت معامله گر در حالت تردید و دودلی قرار دارد.

     پیدایش دوجی صلیب در روند صعودی و یا نزولی نشانگر خستگی از روند و احتمال برگشت روند می باشد.

دانش سرمایه

الگوی کندل استیک دوجی سنجاقک:

در الگوی دوجی سنجاقک که قیمت باز و بسته شدن با یکدیگر برابر است، سهم یک روند پایین تر را نیز تجربه کرده است ولی در نهایت با قدرت بالای خریداران قیمت سهم بالا آمده و در قیمت باز شدن، بسته شده است.

ویژگی ظاهری آن : خط صاف و سایه پایینی بلند.

شمعی ژاپنی

با شکل گیری دوجی سنجاقک در محدوده خرید (در نقاط مقاومتی) تصمیم بر خرید منطقی است و زمانی که در امتداد یک موج نزولی شکل بگیرد سیگنال خرید پر قدرتی خواهد بود.

الگوی کندل استیک دوجی سنگ قبر:

در الگوی کندل استیک دوجی سنگ قبر قیمت باز شدن و بسته شدن برابر است، و دارای سایه بالایی بلندی است که قدرت فروشندگان را نشان می دهد. زمانی که سهم روند صعودی را در پیش گرفته است پدیدار شدن کندل سنگ قبر به معامله گران سیگنال می دهد که زمان مناسبی برای خرید نیست و این مفهوم را می  رساند که سهامداران اقدام به فروش سهام خود نموده اند.

اگر دوجی سنگ قبر در روند نزولی ایجاد شود چه معنایی دارد؟ پدیدار شدن دوجی سنگ قبر در روند نزولی نشانه ی تداوم روند نزولی است.

در این نوع کندل سایه پایینی وجود ندارد و یا بسیار کوچک است.

الگوی کندل استیک دوجی چکش

الگوی کندل دوجی چکش الگویی بسیار مهم در تحلیل تکنیکال است و برای معامله گران اهمیت بالایی دارد. بوجود آمدن این الگو نشان از ورود خریدران به سهم بعد از حرکت نزولی است.

چکش دوجی دارای بدنه در قسمت بالای کندل و سایه پایینی بلندی است که اندازه سایه حدودا سه برابر بدنه است در این حالت فرقی نمی کند رنگ بدنه سیاه باشد یا سفید ولی کندل سفید قدرت کندل را بالاتر برده و احتمال برگشت روند را افزایش می دهد.

دانش سرمایه

الگوی کندل دوجی چکش معکوس

الگوی چکش معکوس دارای بدنه ای در قسمت پایین کندل و سایه ی بالایی است. که این سایه مانند الگوی چکش سه برابر اندازه ی بدنه آن است.

در ارتباط با موقعیت این الگو، گفتنی است که همانند الگوی چکش در روند نزولی شکل می گیرد و دلیل اینکه سایه ی بالایی دارد این است که در انتهای روند نزولی خریداران وارد سهم شده ولی در نهایت قدرت آنها کمتر از قدرت فروشندگان است. بنابراین تصمیم منطقی اینست که معامله گر منتظر بماند.

دانش سرمایه

الگوی کندل استیک دارآویز و یا مرد آویزان

الگوی دارآویز و یا مرد آویزان ظاهری شبیه الگوی چکش دارد، بدنه در قسمت بالا  سایه ی پایینی بلندتر از بدنه. اما کندل مرد آویزان در انتهای روند صعودی شکل می گیرد و هشدار برگشت روند به سمت نزولی را صادر می کند. رنگ بدنه کندل در این الگو فرقی نمی کند ولی بدنه سیاه (یا تو پر) سیگنال قوی تری مبنی بر بر گشت روند است.

الگوی کندل استیک ستاره ثاقب

الگوی کندل استیک ستاره ثاقب نشانه ی فشار فروش فروشنگان است. بنابراین با مشاهده ی این الگو بر روی نقطه ی مقاومت سهم بهتر است خرید اجام نشود.

ویژگی الگوی ستاره ثاقب: بدنه در قسمت پایین کندل، سایه بالایی سه برابر بدنه. رنگ بدنه در این الگو اهمیتی ندارد ولی بدنه سیاه (توپر) نشان دهنده تمایل شدیدتری برای فروش در بین فروشندگان است.

الگوی کندل فول بادی

الگوی کندل فول بادی تنها دارای بدنه است و سایه بالایی و پایینی در این نوع از کندل وجود ندارد. بسته به اینکه کندل فول بادی مثبت باشد و یا منفی، تصمیم خریداران متفاوت است.

  • کندل فول بادی مثبت (کندل توخالی): هرگاه در محدوه خرید کندل فول بادی مثبت (توخالی) ایجاد شود، نشانه بالا بودن قدرت خریداران است و در این محدوده تصمیم معمامله گر بر خرید سهم است.

شایان ذکر است که هرچه بدنه این نوع کندل کشیده تر باشد نشان دهنده اینست که خریداران قدرت بیشتری در بالا کشیدن قیمت داشته اند بنابراین سیگنال قوی تری است.

  • کندل فول بادی منفی ( کندل تو پر و یا مشکی): پدیدار شدن کندل فول بادی منفی در محدوده خرید ، بالا بودن فشار فروش را نشان می دهد، بنابراین خرید منطقی نیست.
دانش سرمایه

الگوی کندل نیمه فول بادی

کندل های نیمه فول بادی مثبت و منفی، از نظر ماهیت و تآثیر بر تصمیم خریداران، شبیه به کندل های فول بادی است با این تفاوت که در کندل های نیمه فول بادی بدنه بزرگ و سایه های کوچکی در قیمت بالا و پایین کندل شکل می گیرد.

الگوی کندل ستاره

کندل های ستاره دارای بدنه کوچک و سایه های کوچکی هستند. این کندل ها معمولا در روزهایی که بازار هیجان چندانی ندارد شکل می گیرد و قیمت ها در روز معاملاتی به یکدیگر نزدیک است. زمانیکه این کندل ها اتفاق می افتد بازار سهم در آنروز یا خنثی است و یا اینکه فشار خرید مشاهده می شود.

اگر در روز معاملاتی قبل، کندل فول بادی اتفاق افتاده باشد ، و در روز معاملاتی فعلی کندل ستاره بوجود آید و قیمت به اندازه 3% الی 4% بیشتر از قیمت روز قبل باشد، نشان دهنده فشار خرید است.

در صورتیکه فاصله ی قیمتی کندل ستاره روز معاملاتی فعلی چندان بالاتر از سقف قیمت کندل فول بادی روز قبل نباشد، الگوی کندل ستاره ، کندلی خنثی خواهد بود.

الگوی کندل ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی شامل سه کندل است و معمولا در انتهای روند نزولی شکل می گیرد و نشانه برگشت روند است. معامله گران با مشاهده ی این الگو در پوزیشن معاملاتی خرید قرار می گیرند.

ویژگی های الگوی ستاره صبحگاهی:

کندل اول؛ کندل نزولی با بدنه بزرگ است.

کندل دوم؛ کندل دوجی با بدنه کوچک است که رنگ بدنه فرقی نمی کند.

کندل سوم؛ کندل صعودی با بدنه بزرگ که از کندل قبلی بالاتر باشد، همچنین قیمت بسته شدن آن باید بالاتر از نصف کندل اول میباشد.

الگوی کندل ستاره شامگاهی

الگوی کندل ستاره شامگاهی شامل سه کندل پشت سر هم می باشد. زمانیکه این کندل در امتداد یک روند صعودی شکل می گیرد، نشانه ای قوی مبنی بر برگشت روند و نزولی شدن آن است. بنابراین معامله گران ترجیح می دهند که وارد سهم نشوند.

ویژگی های الگوی ستاره شامگاهی:

کندل اول؛کندل مثبت با بدنه بزرگ.

کندل دوم؛ کندل دوجی با بدنه کوچک که با فاصله در بالاتر از کندل قبلی ایجاد می شود.

کندل سوم؛ کندل منفی با بدنه بزرگ. قیمتی که سهم در این کندل بسته می شود باید پایین تر از نصف کندل اول باشد.

نکته ی بسیار مهم:

به منظور بررسی کندل ها توجه شود که سهم در محدوده ی خرید باشد. و زمانی به بررسی الگوی کندل ها برای دریافت سیگنال خرید و فروش هستیم که قیمت سهم در محدوده ی خرید قرار گرفته باشد.

جمع بندی

کندل هایی که در نمودارهای شمعی وجود دارد شامل اطلاعات مهی از نوسانات قیمت در طول تایم فریم معاملاتی است. بسته به قدرت خریداران و فروشندگان کندل ها شکل های متفاوتی به خود می گیرند و الگویی برای تصمیمات خرید و فروش در اختیار تریدرها قرار می دهند. الگوی کندل استیک ها شامل کندل دوجی ساده، کندل دوجی صلیب کندل دوجی سنجاقک، کندل دوجی چکش، کندل ستاره ثاقب، کندل ستاره صبحگاهی و انواع دیگری است که از روی شکل آن میتوان تشیخص داد که آیا زمان مناسبی برای خرید هست یا خیر.

باید توجه داشت که از الگوها نمیتوان در هر زمانی استفاده کرد بلکه زمانی به دنبال شکل خاصی از الگوها در روند قیمتی سهم هستیم که در محدوده ی خرید قرار داشته باشیم و تغییرات قیمت سهم دارای روند صعودی و یا نزولی باشد.

لازم به ذکر است که تمرین و تکرار الگوها بسیار مهم است، هرچند به ذهن سپردن اسم هر الگو چندان مهم نیست و لازم است شکل هر الگو را به ذهن بسپاریم و بدانیم چه معنا و مفهومی را در بر دارد.

1 دیدگاه

  • Hi, Mahmud Ghazni Here. I’m a Professional IT Freelancer from Bangladesh. First of all, I apologize for making such a comment on your website. You may think this is spamming but I’m just doing this to draw the attention of those websites owner who need the help of an Expert.
    .
    Recently your website caught my attention while searching for something else. After entering the website, it seems that your website is brand new or not yet properly configured. That means you may need a professional help. And if that happens then, I think I’m in the right place. As a Professional IT Freelancer, I have been serving various IT companies in my country (Bangladesh) for the last 3 years. Due to the current Covid pandemic situation and the impact of the lockdown, many companies have closed down. That’s why I’m currently offering freelance services to international clients. Since I am a new Freelancer in the online marketplace, That’s why I’m trying to reach clients in various ways.
    .
    Know more about my services
    .
    You can hire me within your budget price if you need any WordPress related service like WordPress Theme Customization, Speed Optimization, PSD to WordPress Convert, Fixing 500 & 404 Errors, Website Clone or Migration, On-Page SEO Setup, Malware Removal, BulletProof Web Security Setup, Fixing other WordPress issue or bugs etc.
    .
    If you need any kind of WordPress related services, Feel free to contact me. I am always ready to serve you. Hopefully, I will be able to gain your trust and satisfaction.
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *