دانش سرمایه

در بازار بورس برای اینکه بتوان وضعیت تغییرات قیمت ها را در طی دوره های زمانی مختلف مشاهده و بررسی کرد اهمیت نمودارها را آشکار می سازد. نمودار خطی، نمودار شمعی و نمودار میله ای از جمله نمودارهای مهم تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است. نمودار خطی از اتصال قیمت های بسته شدن در طول بازه زمانی و تایم فریم های مشخص حاصل می شود. اگرچه این نمودار نوسانات قیمتی را در طول یک تایم فریم نشان نمی دهد اما صورت کلی و روند بازار را میتوان خیلی سریع و با یک نگاه از روی نمودار خطی ملاحظه کرد و این نمودار به ظاهر ساده میتواند سرمایه گذار را از وضعیت کلی یک سهم و پتانسیل های رشد آن با خبر کند.

به منظور شناخت کامل بازار بورس و آموزش های حرفه ای جزء به جزء ، توصیه می شود دوره های آموزش بورس در شیراز که توسط آموزشگاه آرکا برگزار می شود را دنبال کنید.

اهمیت کاربرد نمودار

تمام ابزارهای و مهارت هایی که در علم تحلیل بازار های سرمایه ابداع و به کار گرفته می شود، فقط یک هدف دارد؛ کسب سود. قطعا زمانی سود یک سرمایه گذار حداکثر خواهد شد که درک درستی از بازار داشته و بتواند با کمترین خطا بازار یک سهم را تحلیل کند. برای هر تحلیل و استفاده از هر ابزاری چون اندیکاتورها و … ، مهمترین ابزار اولیه نمودارها هستند. چراکه نمودارها ساده ترین نوع دسترسی به بازار هستند که میتوان تحلیل های بیشماری را روی آنها پیاده کرد.

این نمودارها هستند که در یک قاب متشکل از زمان و قیمت، یک فضا را برای دسترسی به قیمت ، زمان و حجم معاملات برای تحلیل گران مهیا می کنند. پس قطعا اهمیت نمودارها به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

نمودار خطی چیست؟

نمودار خطی، محوری است که تغییرات قیمت در بستر زمان را نشان می دهد. برای رسم نمودار خطی از قیمت و یا حجم معاملات یک سهم در محور عمودی، و از متغیر زمان در محور افقی استفاده می کنیم. متغیر زمان بسته به اینست که تایم فریم ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و یا .. باشد.

 رسم نمودار به این شکل است که، در هر تایم فریم به ازای قیمت بسته شدن سهم یک نقطه قرار داده می شود و یک دوره زمانی شامل نقاط بیشماری از قیمت بسته شدن سهم خواهد بود، از متصل کردن این نقاط به یکدیگر خطی حاصل می شود که همان نمودار خطی است.

نکته؛ قیمت های سهم در طول یک روز و یا یک تایم فریم مشخص شامل قیمت بسته شدن، قیمت باز شدن ، قیمت بالا و قیمت پایین است. که در نمودار خطی قیمت بسته شدن ملاک قرار می گیرد.

شکل ظاهری نمودار خطی وابسته به تغییرات قیمت سهم است؛ اگر قیمت سهم بصورت یکنواخت افزایش یابد، نمودار خطی صعودی و یکنواخت خواهد بود. در صورت کاهش قیمت با گذشت زمان ، نمودار خطی هم یکنواخت و نزولی خواهد بود. در صورت نوسان قیمت در زمان های مختلف ، خواهید دید که نمودار خطی بصورت زیکزاک در نوسان است.

در شکل زیر مفاهیم گفته شده نشان داده شده است.

کاربرد نمودار خطی در بورس

با استفاده از نمودار خطی میتوان تغییرات قیمت ها در یک بازه زمانی را بصورت بصری و واضح مشاهده کرد.

نمودار خطی نمای کلی از روند سهام یک شرکت را نشان می دهد. و میتوان یک تصویر کلی از بازدهی سهم در یک دوره زمانی کوتاه مدت و یا بلند مدت به دست آورد.

نمونه نمودار خطی در بازار بورس اوراق بهادار تهران:

دانش سرمایه

نحوه کاربرد نمودار خطی در تحلیل سهام

به منظور اعمال کردن نمودار خطی در روند یک سهم ابتدا وارد نرم افزار مد نظر شده ، سپس از قسمت Charts نوع نمودار را خطی انتخاب کنید.

کلام آخر

در این پست به ارزش نمودار خطی و نحوه ی استفاده از آن اشاره شد. اما لازم است بدانید علم تحلیل تکنیکال بسیار پیچیده است بخصوص افراد مبتدی باید بدانند که صرف تکیه کردن به نمودارهای خطی و … کافی نیست. گرچه نمودارها با اهمیت هستند اما بعنوان یه اساس برای سایر تحلیل ها مورد استفاده قرار می گیرند. و برای مدیریت سرمایه و حداقل کردن ریسک به ریوارد، لازم است فنون تکنیکال و آموزش بورس را بصورت قوی دنبال کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *