شرکت های تامین سرمایه چیست و چه وظایفی در بورس دارد؟

شرکت های تامین سرمایه بعنوان یک هلدینگ در بازار بورس عمل کرده و در رونق بسیاری از کسب و کارها و شرکت های بورسی و حتی شرکت هایی که تازه قصد ورود به بورس را دارند نقش کلیدی را ایفا می کنند. در این مقاله سعی کرده ایم به رساترین شکل ممکن بگوییم که فعالیت شرکت های تامین مالی در بورس چگونه است و بعنوان اهرم مالی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

همچنین توصیه می شود به منظور آشنایی با ساختار شرکت های بورسی و نحوه ی شناسایی شرکت های سودده در بورس مباحث آموزش بورس در شیراز را دنبال کنید.

شرکت تامین سرمایه در بورس چیست؟

شرکت تامین سرمایه بعنوان یک اهرم در بازار بورس عمل میکنند. این شرکت ها در واقع نهادهای مالی هستند که منابع مالی مورد نیاز شرکت های فعال بورسی را فراهم می کنند. این شرکت ها در انجام فعالیت های مالی پیچیده بسیار تبحر دارند و اقدامات تامین مالی را به روش انتشار سهام اوراق بدهی، ضامن شرکت ناشر ، خدمات مشاوره در ارتباط با ادغام و تملک، بازارگردانی، ارزیابی ریسک مالی، پذیره نویسی سهام، افزایش سرمایه ، سبدگردانی، معامله گری و کارگزاری به انجام می رسانند.

شرکت های تامین سرمایه برای انجام فعالیت های مذکور لازم است مجوز لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نمایند.

میزان حداقل سرمایه شرکت های تامین سرمایه چه میزان است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع به فعالیت شرکت های تامین سرمایه با توجه به شرایط شاخص قیمت ها، ریسک بازار و منابع مورد نیاز کسب و کارها و … تعیین می شود. در حال حاضر حداقل سرمایه ی شرکت های تامین سرمایه مبلغ 500 میلیارد تومان تصویب شده است.

وظایف شرکت های تامین سرمایه در بورس چیست؟

شرکت های تامین سرمایه نقش مهم و کلیدی در بازار سرمایه ایفا می کنند و با فعالیت های مستمر در بازار بورس در وظایف متعددی ایفای نقش میکنند. در این بین سه وظیفه اصلی شامل ؛ تامین مالی شرکت ها در بورس، مدیریت دارایی حقوقی های فعال بورسی، مشاوره سرمایه گذاری در بازار.

الف_ تامین مالی شرکت ها در بورس

شرکت های تامین سرمایه مهمترین رکن در جذب منابع مالی برای شرکت های بورسی است. بدین صورت که برخی از شرکت ها که در بازار بورس فعالیت دارند و یا اینکه تازه قصد ورود به بازار بورس را دارند، مشکل نقدینگی خود را از طریق شرکت های تامین سرمایه برطرف میکنند. این اقدامات از طریق انتشار اوراق بهادار شرکت صورت میگیرد. نقش شرکت های تامین مالی بعنوان واسط این است که اوراق بهادار شرکت را در بازار بورس منتشر می کند و پس از جذب سرمایه ی سرمایه گذاران، این سرمایه را در اختیار شرکت قرار می دهد.

در واقع شرکت، ناشر اوراق بهادار است و شرکت تامین سرمایه ، نقش واسطه را ایفا می کند.

شرکت هایی که تازه قصد ورود به بازار بورس اوراق بهادار را دارند چگونه از شرکت های تامین سرمایه کمک می گیرند؟

این شرکت ها می توانند تمام مراحل ثبت و ورود به بازار را به شرکت های تامین سرمایه واگذار کنند.

ب_ مدیریت دارایی شرکت های فعال بورس

شرکت های تامین سرمایه از دانش و تخصص کافی در بازارهای مالی برخوردار هستند بنابراین می توانند مدیریت دارایی شرکت های فعال بورسی را بر عهده گرفته و حداکثر بازدهی را به ارمغان آورند.

ج_ مشاور سرمایه گذاری شرکت ها در بازار

شرکت های تامین سرمایه به دلیل فعالیت های مستمر در بازار سرمایه، تخصص و مهارت بالایی در این بازارها کسب کرده اند. بنابراین می توانند نقش یک مشاور متبحر را ایفا کنند. زین رو شرکت های مختلف با دریافت مشاوره از شرکت های تامین سرمایه می توانند مسیر روشنی را در پیش گرفته ، بازدهی و راندمان فعالیت خود را بالا ببرند. حتی می توانند قیمت گذاری اصولی سهام خود را نیز به آنها بسپارند.

wallet

لیست شرکت های تامین سرمایه در ایران

در بازار ایران در حال حاضر 9 شرکت تامین سرمایه در حال فعالیت هستند که اسامی آنها به شرح زیر است:

آدرس سایت

سال شروع فعالیت

نوع شخصیت حقوقی

نام شرکت تامین سرمایه

ردیف

www.aminib.com

1387

سهامی خاص

تامین سرمایه  امین

1

www.maskanib.com

1394

سهامی خاص

تامین سرمایه  بانک مسکن

2

www.mellatib.com

1389

سهامی خاص

تامین سرمایه بانک ملت

3

www.sepehrib.com

1390

سهامی خاص

تامین سرمایه سپهر

4

www.kardan.ir

1392

سهامی خاص

تامین سرمایه کاردان

5

www.novinib.com

1387

سهامی عام

تامین سرمایه نوین

6

www.parsianlotusib.com

1390

سهامی عام

تامین سرمایه لوتوس پارسیان

7

www.tamadonib.com

1390

سهامی خاص

تامین سرمایه تمدن

8

www.omidib.com

1390

سهامی عام

تامین سرمایه امید

9

مزایای شرکت های تامین سرمایه برای بورس چیست؟

نقش شرکت های تامین سرمایه در بازار بورس بسیار پراهمیت است. در این قسمت چند مورد از مهمترین مزایای حضور این شرکت ها در بازار را بیان می کنیم.

  • سهولت در جمع آوری سرمایه

همانگونه که مطرح شد یکی از وظایف اصلی شرکت های تامین سرمایه، جذب سرمایه برای شرکت های حقوقی است که این کار را از طریق انتشار اوراق بهادار انجام می دهد. بدین طریق راهی آسان و کم هزینه برای ناشران بوده ،و هم راهی مطمئن و آسان برای سرمایه گذاران است.

  • تامین مالی ارزانتر برای شرکت ها

شرکت ها برای تامین مالی مورد نیاز خود از طریق شرکت های تامین سرمایه، دیگر مجبور به بازپرداخت سود همانند وام های بانکی نیستند. زیرا بدین طریق از تامین مالی، یک همکاری، توافق و برد دوطرفه اتفاق خواهد افتاد.

  • شرکت های تامین سرمایه ریسک بازار را پایین می آورند

شرکت های تامین سرمایه به پشتوانه فعالیتی که در بازارهای مالی داشته اند، از تیم مجرب و متخصصی برخوردارند که علاوه بر تخصص بازاری، اطلاعات دقیق و ارزشمندی را در کمترین زمان ممکن تهیه می کنند. این منابع اطلاعاتی کامل و گروه متخصص، ریسک و اشتباهات بازار را به میزان چشمگیری کاهش می دهند.

  • شرکت های تامین سرمایه نقد شوندگی بازار را افزایش می دهند

مسلما وسعت دامنه فعالیت شرکت های تامین سرمایه تاثیر مستقیمی بر سهولت معاملات در بازار سرمایه خواهد گذاشت، که به نوبه ی خود موجب افزایش نقدشوندگی بازار می شود.

  • افزایش جذابیت بازار بورس و افزایش تقاضا

مجموع مزایای گفته شده برای شرکت های تامین سرمایه و بالاخص افزایش قدرت نقدشودنگی بازار و سهولت در معاملات، جذابیت بازار بورس را برای سرمایه گذاران افزایش داده و باعث بالا رفتن تمایل سرمایه گذاران به فعالیت در بازار بورس می گردد.

سخن پایانی

در این مقاله آموختیم که شرکت های تامین سرمایه نقش موثری در تحرک بازارهای مالی دارند. این شرکت ها می توانند کمک بزرگی به شرکت هایی که نیاز به منابع مالی و یا مدیریت دارایی دارند، داشته باشند و از سویی هم با افزایش نقدشوندگی بازار و ایجاد پشتوانه مالی برای شرکتها، اعتماد و تقاضای سرمایه گذاران را بالا خواهند برد، که به نوبه ی خود کمک شایانی به رونق بازار مینماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *