این‌بار نیز صعود قیمت‌ها دوامی نداشت و پس از چند روز رشد قیمت‌ها و افزایش امید معامله‌گران مجددا خروج سهامداران خرد سرعت گرفت و نماگرها نیز به محدوده منفی تابلو خزیدند. اما موضوعی که حتی در روزهای سبز شاخص‌کل خودنمایی می‌کرد، رنگ غالب قرمز در تالار شیشه‌ای بود. رنگی که متعلق به معاملات سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر بود. سهامی که از تعداد بالایی برخوردارند اما وزن کمی در محاسبه شاخص‌کل بورس تهران دارند و از این‌رو نمی‌توانند جهت شاخص‌کل را تغییر دهند.


در حالی شاخص‌کل از اوج خود 44 درصد ریزش داشته و اغلب نمادهای بزرگ نیمی از ارزش خود را از دست داده‌اند که شاخص هم‌وزن تنها ۲۴ درصد اصلاح داشته است. این موضوع را در P/ E گروه‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد؛ جایی‌که در مقابل نسبت قیمت به درآمد 1/ 7 واحدی بزرگان بازار، در میان کوچک‌ترها این نسبت حدود 4/ 9مرتبه است. گران‌تر بودن این سهام در کنار نقدشوندگی به مراتب پایین‌تر سبب تشکیل صف‌های فروش سنگینی شده که حتی با حد نوسان 10 درصدی هم تغییری نکرد و بازار دچار وضعی شده که ‌تر و خشک با‌هم می‌سوزند چرا‌که ترسی مضاعف بر بورس‌بازان تحمیل شده و حتی سهامداران نمادهای بزرگ نیز با درک احتمال بالای شکل‌گیری رفتارهای توده‌وار در بازار، از قفل‌شدن سرمایه‌هایشان نگران بوده و حتی سهام بنیادی را نیز محل امنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند. به‌نظر می‌رسد تنها راهکار رفع این مشکل افزایش دامنه نوسان و البته اجرای صحیح قانون رفع گره‌ معاملاتی است.

بازار سهام معاملات روز سه‌شنبه را با افزایش عرضه‌ها و سرخ‌پوشی نماگرهای بورسی آغاز کرد اما با گذشت دقایقی تغییر مسیر داد و با جنبش بزرگان شاخص‌کل بورس برای زمانی اندک سبزپوش شد. این روند نیز ادامه پیدا نکرد و مجددا شاهد تشدید فشار فروش در تالار شیشه‌ای بودیم. در نهایت شاخص‌کل بورس تهران معاملات روز سه‌شنبه را با افت 1/ 0 درصدی به پایان رساند و در سطح یک‌میلیون و 173 هزار واحد قرار گرفت.

متغیر فراموش‌شده بورس‌بازان
فاکتور نقدشوندگی در بازار سهام در سراشیبی 9 ماه اخیر به معضل شماره یک سهامداران تبدیل شده و این روزها نیز قفل معاملات بیش از 200 سهم کوچک (تنها در بورس) و سپری‌کردن جلسات معاملاتی این سهام با حجم معاملات ناچیز، جوی سنگین و فراگیر را بر کلیت بازار حاکم کرده است؛ به‌طوری که سهام کوچک مدت‌هاست که با قفل معاملاتی مواجه شده و میزان اصلاح قیمت‌ها در این شرکت‌ها در طول یک ماه به زحمت 5 درصد مجاز روزانه را پر می‌کند. در این شرایط اغلب شرکت‌های مذکور با تحصن سهامداران در صفوف فروش به کمای معاملاتی رفته‌اند. این انجماد اما دامن گروه‌های بزرگ‌تر که اتفاقا با اصلاح به مراتب بیشتری در چند ماه اخیر مواجه شده‌اند را نیز می‌گیرد؛ به‌طوری که جو روانی ایجاد شده ناشی از قرمز بودن اکثریت سهام (به لحاظ مقداری) فضای پرتردید در بازار ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران نگران از چشم‌انداز آتی بازار، ورود خود را به تعویق بیندازند. نتیجه این شرایط فضایی است که این روزها در بازار سهام مشاهده می‌شود. گروه‌هایی که از پتانسیل‌های بنیادی مناسبی برخوردارند اما در شرایط فعلی مجالی برای خودنمایی پیدا نمی‌کنند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در حال‌حاضر 235 شرکت بورسی وجود دارد که تنها سهمی 10 درصدی از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند و روزانه کمتر از 2 درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که 50 درصد از کل ارزش بازار در اختیار 17 شرکت بوده و همین شرکت‌ها بیش از نیمی از دادوستدهای روزانه را شکل می‌دهند.

یک دست صدا ندارد
روز یکشنبه بود که خبر رسید معادل ریالی 50 میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد. در این میان افرادی که در یک سال اخیر هر روز از چرایی پول‌پاشی در بازار سهام انتقاد داشتند، منتظر واکنش مثبت بازار به این خبر بودند اما اتفاقی که افتاد افت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در دو روز متوالی و عقبگرد 3/ 1درصدی آن بود. موضوعی که البته پیش‌تر از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده بود.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این‌خصوص با اشاره به اصلاح بیش از 50 درصدی قیمت برخی سهام گفت: در اوایل هفته جاری صحبت‌های حمایتی از مجاری مختلف و موثر شنیده شد، اما در بازار تغییر محسوسی دیده نشد. حتی در روزهای اخیر معاملات با حدود 150 صف فروش آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی این صفوف به‌تدریج افزایش یافت و در حال‌حاضر شاهد انتظار بیش از 4هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های فروش هستیم. وی درخصوص دلایل فراگیر شدن صفوف فروش در بازار طی روزهای گذشته با وجود اخبار موثری همچون تزریق منابع مالی عنوان کرد: رفتار بازار نشان می‌دهد که شاید تنها با یک فاکتور همچون وعده تزریق منابع مالی یا بازگرداندن دامنه نوسان متقارن نتوان روند بازار را تغییر داد؛ چراکه باید عوامل مکملی نیز به مدد بازار بیایند که بحث تسهیل گره معاملاتی و سرعت‌دادن به ایجاد تعادل در سهام کوچک نیز تنها یکی از آنها است.

سهام بزرگ؛ قربانی کوچک‌ترها؟
آقابزرگی با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای سهام کوچک به عنوان راهکار برون‌رفت از شرایط نامتوازن کنونی بازار گفت: طبیعتا منابع صندوق تثبیت و صندوق‌های دیگر به دلیل اصلاح کافی و ارزندگی به سمت سهام بزرگ می‌روند اما به دلیل عدم نقدشوندگی سهام، بورس‌گرام رشد بزرگان نیز استارت نمی‌خورد.

از صف خرید به صف فروش
وحید حسن‌پور از دیگر کارشناسان بازار سهام نیز عدم اصلاح همگن سهام کوچک و بزرگ را دلیل ایجاد صفوف سنگین فروش کوچک‌ها دانست و گفت: در حال‌حاضر با وجود اصلاح قابل‌قبول سهام شرکت‌های بزرگ، سهام کوچک و متوسط همچنان نیازمند اصلاح قیمتی هستند؛ چراکه عموما اصلاحی به نسبت کمتر از شاخص و سهام بزرگ را ثبت کرده‌اند. وی وجود سهامداران جدیدالورود و سیاست کاهش دامنه منفی را اصلی‌ترین دلیل وضعیت فعلی سهام کوچک ارزیابی کرد و گفت: صفوف فروش سنگین و عدم نقدشوندگی این سهام محصول رفتار هیجانی سهامداران در دوره رونق بازار است که با تکیه بر نقدینگی و کوچک بودن این سهام سبب ثبت قیمت‌هایی در محدوده‌هایی بالاتر از ارزش‌های ذاتی شده است.

تعجیل برای عبور از صف‌نشینی
کارشناس بازار سرمایه اجرای «قانون گره معاملاتی» را راهکاری موثر اما موقت دانست و خاطرنشان کرد: گره معاملاتی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، اما راهکار اساسی‌تر پایان‌دادن به صف‌‌نشینی در بورس است. مساله‌ای که چه در روند صعودی و چه نزولی تبعاتی را برای بازار به همراه دارد و سلامت آن را به‌خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به ایجاد شرایط «دستکاری» در بازار به عنوان مهم‌ترین نتیجه «پدیده صف» در بازار سرمایه تاکید کرد: صفوف خرید و فروش در بازار به‌ویژه در سهام کوچک اغلب نتیجه سفته‌بازی و دستکاری قیمتی است. این پدیده در تمام کشورهایی که بورس فعال دارند وجود ندارد و ما نیز باید به سمتی برویم که اجازه غلبه صف‌نشینی بر نقدشوندگی را در بازار سرمایه ندهیم.

حسن‌پور افزایش ابزارهای معاملاتی را لازمه ایجاد تعادل در بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: بازار ما نیازمند ابزارهای روز معاملاتی همچون فروش استقراضی، انواع آپشن‌ها و … است‌ ضمن اینکه باید مساله آموزش معامله‌گران چه در استفاده از ابزارهای کنونی و چه در ابزارهای جدید مورد توجه جدی قرار گیرد تا فضای بازار به تدریج به سمت معاملات حرفه‌ای برود. این ابزارها ضمن ایجاد نقدشوندگی، شرایط را برای بازکردن دامنه نوسان و سپس حذف آن نیز فراهم خواهند کرد.

حالا که تزریق پول به بورس نتوانسته است آن‌طور که باید و شاید به رشد شاخص و سبزپوشی بورس کمک کند، فعالان حوزه بورس در صفحه‌های خود چه در توییتر و چه در اینستاگرام به این مساله می‌پردازند که مشکل بورس با تزریق سرمایه به آن حل نمی‌شود؛ مساله‌ای که در روزهای گذشته هم توجه فعالان این حوزه را به خود جلب کرده بود و دیروز هم این بحث در توییتر و اینستاگرام ادامه داشت. رضا امامی در این باره در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: «یکی از تبعات متقن نبودن مقررات و ضعف ناظر در اجرا آنجا آشکار می‌شود که بازار از مقررات دستکاری‌شده و مداخله‌ای برای نشت‌ها و راه در رو استفاده می‌کند؛ مثلا در برابر دامنه نوسان قیمت چون حجم مبنا در روزهای مثبت ۴درصدی پر نمی‌شود، سفارش‌های بازیگران سهم برای روزهای منفی ۲درصدی قیمت از قبل چیده می‌شود.»
مساله دستکاری در بازار برای امروز و دیروز نیست و از ماه‌های گذشته فعالان حوزه بورس به آن اشاره می‌کردند، اما حالا که از یک طرف اعلام شده است به بورس از صندوق توسعه ملی پول تزریق شده است ولی هیچ اتفاق مثبتی در حوزه بورس نیفتاده است، کاربران زیادی به این مساله می‌پردازند که گره بورس با تزریق پول گشوده نمی‌شود و به عدم دخالت و البته بازگشت اعتماد مردم به این حوزه نیاز دارد. به اعتقاد آنها و آن‌طور که در نوشته‌هایشان به این موضوع می‌پرداختند، بورس تبدیل به کلاف سردرگمی شده است که با تزریق پول و حمایت‌های این‌چنینی، باز نمی‌شود و راه گره‌گشایی از آن عدم دخالت، به حال خود گذاشتن آن و سیاسی نکردنش است. حالا که صحبت از اعتماد شد، به یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز در شبکه اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام مورد توجه کاربران قرار گرفت، اشاره کنیم. مسعود خوانساری در نشست دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که «در چهار سال آینده مشکلات اقتصادی زیادی خواهیم داشت.» این صحبت و همچنین این بخش از صحبت‌های او که بیان کرده بود «سرمایه اجتماعی دچار ریزش شده که این موضوع در اقتصاد نیز تأثیرگذار است»، از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه فعالان و سهامداران قرار گرفته بود. به اعتقاد آن‌ها، خوانساری در حال تکرار حرف‌هایی است که مدت‌ها پیش فعالان حوزه بورس در شبکه‌های اجتماعی و جلسات به آن اشاره کرده بودند. البته نه اینکه آنها با مطرح‌شدن این حرف‌ها مشکلی داشته باشند، اما صحبتشان این بود که چرا وقتی آنها درباره گسترش بی‌اعتمادی مردم به سرمایه‌گذاری، شکاف بین دولت و ملت و ایجاد مشکلات متعدد با دعوت عام از مردم برای حضور در بورس، می‌نوشتیم و صحبت می‌کردیم، کسی آنطور که باید و شاید به این صحبت‌ها اهمیت نمی‌داد. بخش دیگر توجه به صحبت‌های روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی تهران در شبکه اجتماعی و در میان گعده فعالان بورسی، آسیب‌شناسی ریزش سرمایه‌های اجتماعی بود. آنها با آوردن مثال‌ها و اتفاق‌هایی که در حوزه بورس و در سال گذشته افتاده و همچنین اتفاقات چند روز گذشته در حوزه رمزارزها درباره این مساله می‌نوشتند که با همین کارها باعث می‌شوند که باقی‌مانده افرادی هم که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، از هر عملکردی در این زمینه ناامید شوند. آنها به این موضوع می‌پرداختند که با وجود اینکه این موضوع سال‌هاست دغدغه فعالان اقتصادی است، اما در بر همان پاشنه سیاست‌های مداخله‌ای و سلیقه‌ای می‌چرخد و این سیاست‌ها سد راه امیدواری مردم به سرمایه‌گذاری در کشور حالا در هر حوزه‌ای شده‌ است.

از دیگر موضوعاتی که دیروز در شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام توجه نه‌تنها کاربران فعال در حوزه بورس و رمزارزها، بلکه کاربران خارج از این حوزه را به خود جلب کرده بود، زمزمه‌های برخورد با فعالان حوزه رمزارز و برخورد با سرمایه‌گذاری در این حوزه از اقتصاد بود. خیلی از فعالان اقتصادی و فعالان حوزه بورس در نوشته‌هایشان به این موضوع می‌پرداختند که برخورد سلبی با این حوزه یا هر حوزه دیگری از اقتصاد بدون قانونگذاری و بررسی تبعات این اقدامات،‌ مخاطرات جدیدی در پی خواهد داشت و باعث زیرزمینی شدن فعالیت‌های اقتصادی افراد، عدم ورود پول به حوزه اقتصاد و… می‌شود. در همین باره مهدی رباطی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ورود ۱۲میلیون ایرانی به بازار کریپتوکارنسی به‌عنوان بی‌قاعده‌ترین و بی‌در و پیکرترین بازار مالی دنیا و خروج حجم عظیم ارز از کشور به‌رغم همه محدودیت‌ها نشانگر یک واقعیت است: هر بهانه‌ای برای استاندارد نکردن زیرساختارهای بازار به بهانه حمایت از مردم و کنترل ریسک پذیرفته نیست.» او همچنین در جواب افرادی که برای او نوشته بودند شرایط بورس بدتر است، نوشته بود که منظورش از بی در و پیکری بازار نبود رگولاتور است. به اعتقاد رباطی «وقتی مردم این حد از ریسک را می‌پذیرند پس محدودیت گذاشتن به بهانه حمایت از مردم خطاست.»

بعد از اینکه رئیس پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد که صرافی‌ها مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند، خیلی از کاربران توییتر و حتی فعالان حوزه بورس به این موضوع واکنش نشان دادند و انتقاداتی را به آن مطرح کردند. بگذریم از اینکه در دو روز گذشته خیلی از کاربران به صحبت‌های رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران واکنش نشان داده بودند و به دلیل اینکه در صحبت‌هایش به مردم گفته بود «پول‌های خود را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند» از او انتقاد می‌کردند و در نوشته‌هایشان به این مساله می‌پرداختند که نباید برای سرمایه‌های مردم اجبار تعیین شود که در کجا سرمایه‌گذاری کنند.

دیروز کمپینی برای حمایت از فعالیت صرافی‌های رمزارزی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده بود که کاربران یکدیگر را دعوت به امضای این کمپین و حمایت از آن می‌کردند. به غیر از این موضوع اتفاق دیگری که این روزها به طور مکرر در شبکه اجتماعی توییتر اتفاق می‌افتد، نوشته‌ها و انتقادهای سهامداران خرد یا کاربران عادی در قسمت نظرات توییت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری است. هربار که کاندیدایی نوشته‌ای در توییتر منتشر می‌کند، کاربران زیادی در قسمت نظرات درباره وضعیت بورس، آنچه بر آنها گذشته است، حوزه رمزارزها و… می‌نویسند. برای همین است که به گفته خیلی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی، بورس و رمزارزها دو حوزه‌ای هستند که کاندیداهای انتخابات اگر برنامه مشخص و عملی برای آن ارائه کنند، می‌توانند توجهات زیادی را به سوی خود جلب کنند.

روز گذشته مجدد وزیر صمت درخصوص گرانی سیمان و فولاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد سوال از سوی نمایندگان قرار گرفت. این در حالی است که بارها تمامی کارشناسان اقتصادی تاکید داشته‌اند که رشد کم‌سابقه بهای فولاد و سیمان در بازار داخل ظرف بیش از یک سال گذشته معلول افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و البته رشد قیمت جهانی این محصولات بوده و وزارت صمت یا هر نهاد نظارت دیگری توان تثبیت قیمت‌ها در بازار داخل را ندارد. خوشبختانه برخلاف رویه‌های قبل، این مرتبه وزیر صمت در پاسخ به سوال نمایندگان، قولی برای کنترل قیمت‌ها نداد. این موضوع اتفاقی خوش ‌یمن برای تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد کشور است، چرا که هرگونه سیاست تنظیم‌گری در بازار که بر تثبیت قیمت‌ها تاکید دارد به تضعیف بخش تولید منجر می‌شود و در نهایت نیز محصول ارزان به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد و تنها زمینه برای ایجاد رانت برای عده‌ای خاص را فراهم می‌کند.

کنترل قیمت‌ها در دست وزیر صمت نیست

از ابتدای سال گذشته تا به امروز بهای بسیاری از کالاها در کشور رشدی قابل ملاحظه‌ای داشته و این رشد شامل حال محصولات مختلف زنجیره فولاد نیز شده است به گونه‌ای که نرخ شمش فولاد معامله شده در بورس کالای کشور در این هفته نسبت به ابتدای سال گذشته رشدی ۱۷۲ درصدی داشته، بهای هر کیلوگرم میلگرد فولادی معامله شده در این بازار نیز افزایشی ۱۵۲ درصدی داشته و قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد نیز در این بازه زمانی ۱۳۵ درصد رشد داشته است. این رشد قیمتی قابل ملاحظه باعث شده تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجدد به فکر شناسایی عوامل گرانی در بازار افتاده و درصدد برآیند تا با اعمال فشار بر وزیر صمت، مجدد این بازار را کنترل کنند. راهکاری که بارها در کشور تکرار شده و نتیجه شکست‌خورده و رانت‌زای آن نیز دیده شده است؛ اما همچنان برخی بر تکرار تجربه‌های شکست‌خورده قبلی تاکید دارند. خوشبختانه به نظر می‌رسد که این مرتبه این سیاست کنترل دستوری قیمت مورد تایید وزارت صمت نبوده و این بخش حاکمیتی بنا ندارد تا به ظاهر دست به آرام‌سازی بازاری بزند که کنترلی بر آن ندارد. رزم حسینی در پاسخ به علت گرانی فولاد در صحن علنی مجلس گفت: بخشی از دلیل افزایش نرخ فولاد به قیمت جهانی آن و بخشی نیز به قیمت‌گذاری در دوره‌های قبل بازمی‌گردد. البته در این میان نباید از تاثیر رشد نرخ ارز بر قیمت کالاها نیز غافل شد. از ابتدای سال گذشته تا به امروز نرخ ارز نیمایی رشدی ۴۸ درصدی و ارز آزاد نیز افزایشی حدود ۳۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. در عین حال در این بازه زمانی یعنی از فروردین سال گذشته تا به امروز نرخ شمش فولاد CIS افزایشی ۸۲ درصدی داشته و شمش فولاد صادراتی ایران نیز رشدی ۷۰ درصدی داشته است. تنها امکان وزارت صمت برای کنترل بازارها نظارت بر رعایت عرضه‌ها است که خوشبختانه ظرف ماه‌های گذشته ثبات نسبی در این زمینه به وجود آمده و تولیدکنندگان کف عرضه‌ تعیین شده را رعایت می‌کنند. البته نزدیک شدن قیمت‌های عرضه به بهای فروش صادراتی یکی از مواردی است که به ترغیب بیشتر تولیدکنندگان به رعایت کف عرضه منجر شده است.

دیروز نفت برنت برای اولین‌بار از اواسط مارس از مرز ۷۰دلار بر بشکه عبور کرد چراکه نشانه‌هایی ظاهر شد مبنی بر اینکه ریکاوری مصرف، اشباع بازار را که به دلیل پاندمی در سال گذشته به‌شدت بالا رفته بود، از بین برده است.
برنت در بالاترین معاملات آتی به ۷۰دلار و ۲۴سنت رسید اما نتوانست سطح خود را حفظ کند و زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با ۳۷سنت افزایش معادل ۵۳/ ۰درصد به ۸۳/ ۶۹دلار رسید. این نفت از سال ۲۰۱۹ برای مدت طولانی بالای سطح ۷۰دلار نبوده است. نفت خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) هم توانست به ۶۷دلار بر بشکه برسد، اما این نفت شاخص نیز در زمان نگارش این گزارش به ۶۶دلار و ۲۵سنت تنزل یافت که همچنان بالای سطح روز قبل بود. نفت در سال جاری به دیگر کامودیتی‌ها (کالاهای پایه) پیوست که با بازیابی تقاضا از عمق پاندمی کرونا در یک رالی قیمتی قرار گرفته‌اند. افزایش قیمت اخیر پس از این اتفاق افتاد که در آمریکا صنعت هوایی که در مصرف سوخت از دیگر بخش‌ها عقب افتاده نشانه‌هایی از ریکاوری نشان داد. وضعیت در بخش‌هایی از اروپا نیز در حال بهبود است. معامله‌گران نسبت به چشم‌انداز تقاضای تابستانه خوش‌بین هستند چراکه مصرف در هر دو منطقه مذکور جهش یافته است. با این حال، در مناطقی از آسیا هنوز شیوع کرونا بحرانی است. هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی گفت مازاد موجودی‌ها که در دوره پاندمی ایجاد شده بود، تخلیه شده است.

«باید به اتفاقات کدال و گزارشاتی ‌که شرکت‌ها در سال جاری منتشر می‌کنند خوشبین‌ باشیم؛ از طرفی دیگر با توجه به تورمی که در کشور حاکم است و نیز روند صعودی نرخ دلار و قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه برای رشد و برگشت اعتماد مشکلی ندارد.»

مدیرعامل شرکت سبدگردانی آرمان اقتصاد در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در خصوص روش های جذب سرمایه به سمت بازارسرمایه گفت: برای این منظور باید از ابزارهایی که توان پوشش ریسک دارند، بیشتر بهره گرفت و در این مسیر سرمایه گذاران را با این ابزارها بیشتر آشنا کرد. روش فروش تعهدی سهام و همچنین انتشار اوراق تبعی از جمله این روش هاست که به نظر من باید استفاده بیشتری از آن کرد. با کمک این ابزارها، سرمایه‌گذاران دیگر از ریزش قیمت ها نگرانی ندارند.

ایجاد ابزارهای تازه راهی برای افزایش جذابیت بازار

اتحادپور اضافه کرد: به نظر من اگر ابزارهای جدیدی را به بازار معرفی کنیم، اقبال به بازار سرمایه باز می‌گردد. در عین حال، شرکت ها این روزها گزارش های مناسبی را بر روی سایت کدال منتشر می کنند که حتی در شرایط فعلی هم می تواند اعتماد را به بازار برگرداند. به طور مثال زمانی که نسبت قیمت به عایدی یک سهم P/E) ) به ۳ یا ۴ برسد، دیگر کسی در بازار فروشنده نخواهد بود، در چنین شرایطی به این دلیل که نرخ برگشت ۲۵ تا ۳۰ درصد است، احتمال باقی ماندن سرمایه گذار در بازار قدرت بیشتری میگیرد.

اهمیت توجه خاص مسئولان به بازارسرمایه

این کارشناس بازارسرمایه افزود: با توجه به مبالغی زیادی که از بازار خارج شده است، تزریق منابع محدود از طریق صندوق تثبیت شاید در طولانی مدت تاثیر زیادی بر بازار نداشته باشد، اما از آن جهت که چنین اقداماتی نشان از توجه خاص مسئولان و دولت به بازارسرمایه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اتحاد بورس و صنعت بیمه: یک طرح جدید

مدیرعامل شرکت سبدگردانی آرمان اقتصاد با اشاره به راه اندازی طرح اتحاد بورس و صنعت بیمه گفت: از این طریق افراد می توانند از میزان رشد در بازارسرمایه بهره ببرند، اما هنگام ریزش، خطری متوجه کل بیمه نامه شان نباشد. در این طرح، حدود ۶۰ درصد از منابع به طور مستقیم وارد بازارسرمایه می شود تا با آن سرمایه گذاری داشته باشیم و مابقی منابع را هم می توان در طرح‌های مشارکتی و اوراق مشارکت وارد کرد. در واقع، این طرح امکان تضمین اصل سرمایه و سود سهامداران را فراهم کرده است.

پیش‌بینی بازار

اتحاد پور در پیش بینی از بازار تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ به بازار خوش بین هستم و پیش بینی می کنم روند بازار صعودی باشد، به این معنی که به احتمال زیاد حدااقل بازدهی حدود ۳۰ درصد را در این بازار شاهد باشیم.

وی به سهامداران توصیه کرد: به نظر من سهم های بنیادی را حتما نگهداری کنید و در بلند مدت (حدود یکی دو سال آینده) از سهم خود، سود مناسب برداشت کنید. شاید بتوان گفت خرید و فروش روزانه و نوسان گیری، بزرگترین آسیب را به سرمایه‌گذاران و سپس بازارسرمایه وارد می کند. در نظر داشته باشید که باید بر روی آینده صنعت خاص و شرکتی که می خواهیم سهم آن را خریداری کنیم تمرکز داشته و در شناخت آن تلاش کنیم و خرید و نگهداشت سهم خود را بر این مبنا قرار دهیم.

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاسیس پنج نهاد مالی جدید موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در آخرین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان آرتان سهام، شرکت سبدگردان اطلس، شرکت سبدگردان موج ثروت، شرکت پردازش اطلاعات مالی آریس و شرکت سبدگردان نیکی صادر شد.

 

کارشناسان بازارسرمایه می گویند، هم اکنون عوامل تاثیرگذار مثبتی در بورس قابل مشاهده است اما بازار تحت تاثیر دولت آینده قرار گرفته و سهام ارزنده بورسی دیده نمی شوند.

در همین رابطه علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در حال حاضر سهام ارزنده زیادی در بازار وجود دارد و کلیت بازار  از حیث ارزندگی در بهترین حالت ممکن است. اصلاح قیمت سهام طی یک سال گذشته، فروش بی نظیر شرکت ها، صورت های مالی ارائه شده، قیمت های جهانی و دیگر پارامترها، حاکی از بهترین حالت ممکن برای سرمایه گذاری در این بازار است. با این حال، پارامترهای بنیادی به دلیل ابهام بی دلیلنسبت به رویکرد دولت آینده نتوانستند محرک لازم برای بازار باشند.

وی با اشاره به اینکه، بازار سهام نیازمند محرک های جدید است، افزود:  کارآمدی اقتصادی دولت آینده با هر جهت گیری سیاسی، وابسته به بازار سرمایه است. بورس در جایگاهی قرار گرفته که عبور از آن دیگر برای دولت ها امکان پذیر نیست. شرایط با گذشته فرق کرده و دولت تنها تعیین کننده مسیر بازار سرمایه نیست و دو قوه دیگر نیز نظاره گر آن هستند. با این حال مواضع جدید دولت بعدی و مذاکرات برجام و رفع تحریم ها، می توانند محرک بازار باشند. هم اکنون تا حدودی گشایش در وضعیت تحریم ها را شاهد هستیم و وضعیت شرکت ها هم نسبت به ۲ سال گذشته بهبود یافته است. اگر رفع تحریم ها کامل و این مساله  به طور رسمی اعلام شود، بازار سرمایه از آن به منزله یک محرک مثبت استقبال می کند.

وی با بیان اینکه حقیقی ها امروز با جعمیت ۵۰ میلیون نفری بازیگر اصلی بازارسرمایه هستند و روند بازار را تعیین می کنند، افزود: با توجه به روند بازار طی چند ماه اخیر، اعتماد  سهامداران خرد نسبت به معاملات بورس کاهش یافت و عوامل بنیادی بسیار قوی فعلی بر تصمیم گیری آنها تاثیری ندارد. بنابراین محرک بعدی،  اقداماتی است که اعتماد کمرنگ شده سهام داران حقیقی را بازگرداند.

تاجبر سپس به مقایسه بازار سرمایه با بازارهای موازی پرداخت و گفت: رکود فعلی بازار مسکن و افزایش بی سابقه ریسک بازار طلا و ارز می تواند محرک جدیدی برای بازار سرمایه باشد. بازارهای موازی، قطعا بازدهی بازار سرمایه را ندارند. در بلند مدت (تا پایان سال جاری) بورس از همه آنها پیشی خواهد گرفت و بازدهی قابل قبولی را عاید سرمایه گذاران می کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به نگرانی سرمایه گذاران از افت قیمت دلار  اشاره کرد و گفت: افت  نرخ دلار یک افت روانی ناشی از عرضه دلارهای خانگی در بازار است؛ قیمت واقعی دلار رقمی بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است و نمی شود کمتر از این ارقام را محقق کرد. کشوری که چند سال در رکود بوده، دشوار است که  طی چند ماه به روال طبیعی بر گردد و به نظر نمی رسد  امسال قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد. طی چند سال گذشته تقاضای بسیاری از کالاها کنترل شد و کالاهای نیمه اساسی که وارد کشور می شد در گمرک ها باقی ماند. لذا الان با کوهی از تقاضاها در صنایع مختلف اعم از لوازم خانگی، قطعات خودرو، دارو و… مواجه هستیم که اگر گشایشی حاصل شود باید ابتدا به این تقاضا پاسخ داده شود؛ یعنی در کوتاه مدت قیمت دلار کاهش نمی یابد و اگر مقداری کم شود اثرات روانی ناشی از نتیجه برجام خواهد بود.

علیرضا تاجبر در پایان جریان جدید خروج پول از کشور را تهدید اقتصاد ملی دانست و گفت: هم اکنون با سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها و  املاک خارج از کشور، شاهد خروج نقدینگی از کشور هستیم. تنها راهکار برای مواجه با این موضوع حمایت بیشتر از بورس است؛ حمایتی که در حد صحبت و برگزاری جلسه نباشد و واقعا اجرایی شود. البته نهاد ناظر بازار سرمایه طی دو ماه گذشته اقدامات جدی و اثر گذاری انجام داده و  اگر مردم شاهد حمایت های عملی از بورس باشند قطعا دوباره به بازار اعتماد می کنند و روند طبیعی و صعودی به جریان خواهد افتاد.

 

عرضه اولیه در نماد معاملاتی (فتوسا1) به روش ثبت سفارش: به اطلاع می‌رساند؛ پیرو اطلاعیه شماره 2716/الف/00 مورخ 1400/02/26 این شرکت ، امروز چهارشنبه مورخ 1400/02/29 تعداد 65،000،000 سهام شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد (فتوسا1) و نمونیک ILZZ1 به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود. خرید صرفاً توسط کارگزاران دارای مجوز فعالیت در فرابورس صورت می‌گیرد. دراین خصوص توجه به موارد زیر ضروری است:

1) دوره ثبت سفارش از ساعت 09:30 لغایت ساعت 12:00 می‌باشد. 2) کلیه معامله گران برخط و غیر برخط به صورت همزمان طی دوره ثبت سفارش می‌توانند اقدام به ورود سفارش خرید نمایند. 3) کلیه درخواست‌های خرید جهت ورود سفارش می‌بایست به قیمت محدود باشد. 4) دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ 7،129 ریال تا مبلغ 7،842 ریال می‌باشد. 5)حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد 130 سهم می‌باشد. 6) هر خریدار صرفا مجاز به ورود یک سفارش خرید در سمانه معاملاتی می باشد. 7) سفارش‌های ثبت شده طی دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند. پس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش مجاز نیست. بدیهی است کارگزاران محترم می بایست راس ساعت 12:00 هرگونه دسترسی معامله گران برخط و غیربرخط را مسدود نمایند. 8) ثبت سفارش با کد گروهی مجاز نیست. 9) مدیر عرضه شرکت کارگزاری بانک سپه (سهامی خاص) می‌باشد. 10) متعهدین خرید و سقف تعهد: شرکت تأمین سرمایه امید (سهامی عام) به میزان 33.33 درصد و صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی حکمت ایرانیان به میزان 16.67 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه. برای اطلاع از جزئیات بیشتر می توانید به اطلاعیه مذکور واقع در وب سایت رسمی شرکت فرابورس ایران مراجعه فرمائید. مدیر عملیات بازار فرابورس ایران

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۱۱۱ هزار و ۳۹۰ تن میلگرد و تیرآهن است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ امروز همچنین، یک هزار و ۳۲۲ تن سبد نبشی، ۲ هزار تن شمش بلوم، ۳۲۰ تن ناودانی، ۸۰ تن بیلت و اسلب مسی و ۲۰ کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار مذکور عرضه می شود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۴۸ هزار و ۴۷۵ تن قیر و یک هزار تن شمش ۵۰ پوندی آلومینیوم است.

براساس این گزارش، ۳۳ هزار و ۵۲۰ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی و قیر در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۴ هزار و ۳۰۰ تن بیلت و اسلب برنجی، تسمه فولادی و سولفونیک اسید است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما