امروز بازار را در حالی آغاز می کنیم که دیروز تا حدی زهر فروش گرفته شد و تا حدودی با توجه به قیمتهای پایانی و آخرین معاملات شرایط می تواند متعادل تر و بهتر باشد .
البته همچنان شرایط بازار شکننده است به خصوص اینکه حجم زیادی از پول حقیقی ها از بازار خارج شده است . البته خرید حقوقی ها و صندوق ها در روز گذشته خوب بود و ادامه این جریان می تواند به حرکت بازار امروز کمک کند .
از طرفی کم کم سر و کله گزارش های میان دوره پیدا خواهد . گزارش هایی که چند تایی از آنها هم رسیده و نشان از وضعیت مناسب سود سازی این شرکت ها می دهد .
در مورد صنایع هم باید گفت به نظر می‌رسد با تکمیل شدن گزارش پالایشیها این گروه شرایط بهتری را داشته باشد والبته دیروز هم روی این گروه زیاد کار شد تا با مثبت کردن آنها بتوانند جو کلی بازار را بهتر کنند . در سیمانی ها هم چند تایی گزارش رسیده که نشان از رشد چند برابری سود آنها به نسبت دوره مشابه در سال قبل دارد .
امروز بهترین حالت این است که بازار از منفی ها شروع کند و کم کم متعادل و سپس مثبت شود . البته نوسانات دلار در نیمه دوم روی بازار تاثیر خواهد داشت .

نکته آموزشی

 

ابزارParabolic  SAR

 

این ابزار به صورت یک سری نقطه در بالا یا پایین کندل نمایش داده می شود

این ابزار در بازار روند دار بهتر عمل میکند و در بازار های رنج میتواند سیگنال خطا بدهد

نحوه کار با این ابزار به این صورت است که هرگاه اولین دایره پایین کندل دیده شود سیگنال خرید صادر شده و برعکس هرگاه اولین دایره بالای کندل دیده شود سیگنال فروش صادر شده است.

مثال : کاربرد Parabolic  SAR در بررسی بیت کوین امروز

سیگنال بیت کوین خرید است

مثال : کاربرد Parabolic  SAR در بررسی آتی نقره امروز

نقره سیگنال فروش  دارد

مثال : کاربرد Parabolic  SAR در بررسی سکه طلا امروز

سیگنال سکه خرید است

مثال : کاربرد  Parabolic  SAR در بررسی دلار امروز

سیگنال دلار خرید است

 

نکته آموزشی :

 

خطوط  مقاومت و حمایت

 

مقاومت : محدوده قیمتی که در آن محدوده انتظار افزایش عرضه و در نتیجه ریزش قیمت وجود دارد

 

حمایت : محدوده قیمتی که در آن محدوده انتظار افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت وجود دارد

 

نکته : در صورت شکسته شدن مقاومت نقش آن عوض شده و به حمایت تبدیل می شود و برعکس در صورت شکسته شدن حمایت نقش آن عوض شده و به مقاومت تبدیل می شود

 

مثال : کاربرد مقاومت و حمایت  در بررسی بیت کوین امروز

بیت کوین  بین محدوده   52000  و  60000  در نوسان است

مثال : کاربرد مقاومت و حمایت  در بررسی آتی نقره امروز

آتی نقره  در محدوده  21100 و 21500 در نوسان است

مثال : کاربرد خط روند در بررسی سکه طلا امروز

سکه در محدوده  1230000 و 11600000 در نوسان است

مثال : کاربرد مقاومت و حمایت  در بررسی دلار امروز

دلار بین 27000  و 28500 در حال نوسان است

 

نکته آموزشی

 

ابزارRSI

 

به زبان ساده می توان گفت این ابزار شبیه به شتاب سنج و یا باطن قیمت است و هیجان بازار را می سنجد

 

این ابزار می تواند در محدوده 0 تا 100 حرکت کند

 

هرگاه RSI  زیر محدوده 30 قرار گیرد در محدوده اشباع و هیجان فروش است و در صورت دیدن سیگنال خرید در این محدوده می توان خرید کم ریسکی را انجام داد

 

 هرگاه RSI  بالای محدوده 70 قرار گیرد در محدوده اشباع و هیجان خرید است و در صورت ورود RSI  به این محدوده خرید جدید پر ریسک است

 

کاربرد دیگر این ابزار تشخیص واگرایی است

 

برای پیدا کردن واگرایی نقاط چرخش قیمت را بررسی میکنیم

در محدوده اشباع خرید اگر در نمودار قیمت قله جدید از قله قدیم بالا تر باشد ولی متناظر آن در RSI قله جدید از قله قدیم پایین تر باشد واگرایی سقف رخ داده و احتمال ریزش قیمت وجود دارد

 

در محدوده اشباع فروش و اگر در نمودار قیمت حفره جدید از حفره قدیم پایین تر باشد ولی متناظر آن در RSI حفره جدید از قله قدیم بالاتر باشد واگرایی کف رخ داده و احتمال رشد قیمت وجود دارد

بر اساس و نظریه واگرایی ها بازار بین واگرایی ها حرکت میکند که یعنی مثلا اگر سهمی واگرایی سقف بدهد تا زمانی که واگرایی کف ندهد صعودی نخواهد شد و برعکس

برای سنجش اعتبار واگرایی از یک خط روند در قیمت یا RSI  (بهتر است از محدوده اشباع رسم شود) استفاده میکنیم

مثال : کاربرد RSI در بررسی بیت کوین
واگرایی HD+ دارد

مثال : کاربرد واگرایی در بررسی سهم آتی نقره

هنوز واگرایی نداده است

مثال : کاربرد واگرایی در بررسی سکه طلا امروز

سکه واگرایی سقف  دارد

مثال : کاربرد  RSI در بررسی دلار امروز

دلار واگرایی سقف دارد

 

سهمی با پی بر ای بالا که صرفا مناسب نوسان است اما بدلیل خبر واکسن رشد خوبی را از خردادماه کرد. به خط روند در حالت کلوزی واکنش نشان داده و میتوان با حدضرر شکست خط روند و تا مقاومت 3500 بعنوان حدسود اول آن را بررسی کرد.

صندوق طلا تحویل آبان که همچنان عمف بازارش کم است و همچنان در روند نزولیست پس از شکست حمایت 8540 در حال پولبک به آن است در صورت تکمیل پولبک هدف بعدی 8180 مگر اینکه بالای 8540 تثبیت کند

نقره آبان در تایم یک ساعته همچنان روند کلی آن نزولی در انتهای نمودار روی حمایت 20200 در نوسان است.مقاومت آن 20800 ضمن اینکه همچنان عمق بازار بسیار کمی دارد.

زعفران دی در تایم 15دقیقه در روند صعودیست و پس از رسیدن به مقاومت 23000 تمایل به اصلاح تا حمایت بعدی نشان داد و در حال حاضر روی حمایت خط روند مینوری صعودیست و می تواند از این ناحیه برگردد.برای کسانی که در خرید هستند خط روند صعودی حکم حد ضرر شناور را دارد.

شرکت ایران یاسا تایر با نماد پاسا در تایم روزانه در محدوده کف حمایتی ماژور با افزایش تقاضا روبرو شد و در این نواحی با حد ضرر زیر 1800 و هدف اول 2200 ارزندگی دارد

 

شرکت ذوب آهن شرکتی با گزارشاتی خوب در تایم روزانه بازهم روی حمایت مهم محدوده 400 تومان قرار گرفت و در این نواحی پتانسیل رشد تا هدف 490 را دارد

حد ضرر آن زیر 380

فولاد خوزستان با نماد فخوز در تایم روزانه در محدوده خط روند صعودی و حمایت استاتیک قیمت است و پتانسیل رشد از این نواحی دارد هرچند این سهم بسیار ارام و بیشتر برای نگه داری مناسب است.

اهداف پیش رو در تصویر

خط روند صعودی آن حکم حد ضرر شناور را دارد.

رشد شاخص کل 1883 واحد معادل 0.13 درصد و افت شاخص هم وزن 926 واحد معادل 0.22 درصد و نمودار روزانه هر دو نزولی
کلیت بازار ترکیبی از مثبت و منفی با منفی بیشتر

ارزش معاملات خرد حدود 4700 میلیارد تومان (کم)

 

تعداد صف های خرید 66 نماد و تعداد صف های فروش 93 نماد
تعداد نمادهای مثبت 257 و تعداد نمادهای منفی 431

خروج پول حقیقی در حدود 340 میلیارد تومان
ورود پول به صندوق های درامد ثابت در حدود 123 میلیارد تومان

 

انتظار از شروع بازار در روز کاری بعد : متعادل منفی

خرید میلیاردرها:

تکشا زاگرس شفن آریان ختور خودکفا نوری

بکاب سیلام خراسان دارو سامان اتکای تپمپی

 

 

در مورد بازار امروز تقریبا طبق پیش بینی اول صبح بازار با جو بهتری آغاز کرد و تا نیمه های بازار هم جو خوب بود و شاخص ها چه کل و چه هم وزن هر دو مثبت بودند اما افت قیمت دلار کار را برای بازار سخت کرد و باعث شد نماد ها دوباره به کام معاملات منفی برود و شاخص هم وزن هم در انتها منفی شود .
الان بازار در حالتی به سر می برد که نسبت به این همه اخبار و تحولات مثبت بی تفاوت شده و به راحتی از کنار آن می گذرد اما با یک خبر منفی خود را می بازد و پا به فرار می گذارد . متاسفانه جو ابهام ، ترس و بی اعتمادی بر روی بازار غالب شده است و روزانه شاهد خروج بیشتر پول از بازار هستیم .
یکی از مشکلات بازار در مورد گزارش پالایشی ها است . متاسفانه بازار توجه زیادی به پالایشی ها دارد اما مسئولین توجه چندانی روی این گروه ندارد . مدت زیادی است که بازار منتظر ارائه گزارش پالایشی ها است و هر روز یک شایعه از این گروه به بازار می رسد . یک روز می گویند گزارش ها عالی است و روز بعد می گویند ضعیف است . این وظیفه سازمان بورس است که هر چه سریعتر در این مورد اقدام کند و از ابهامات بیشتر و جو بی اعتمادی جلوگیری کند .
در مورد این گروه اما از سمت بازار های جهانی سیگنال های خوبی دریافت می کند . رشد مداوم قیمت نفت برنت در پی نیاز بازار های جهانی سیگنال خوبی برای این گروه است .
در مورد سود ها نیز شنیده می شود شپنا ۴۷ تومان روی کدال می گذارد شبریز ۱۷۷ تومان و شبندر ۳۵ تومان و یا ۳۸ تومان .


در نمادهای پتروشیمی می توان گفت بازار به ارزش واقعی این گروه پی برده است و به نسبت سایر گروه ها وضعیت بهتری دارد . صورت های مالی خوبی در انتظار سهام پتروشیمی بوده که می تواند زمینه ساز تغییرات مثبت خوبی در این گروه شود .

پتروشیمی خراسان با روند مثبت همراه شد این سهم سود ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی داشته و بدین ترتیب ارزش ذاتی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومانی دارد .

زاگرس دل به اصلاح نمی دهد اهرم این سهم در مقابل رشد قیمت های جهانی متانول بسیار بالا بوده و توان سود سازی خوبی در نیمه دوم سال دارد . سهمی که مقاومت ۳۲ هزار تومانی را پیش رو دارد .

پارس ۲۰ هزار تومانی هم وضعیت خوبی دارد سهم اگر افزایش سرمایه اش تایید شود جای صعود خوبی دارد این سهم تا قیمت های ۲۲ هزار تومان با همین کف فعلی در نوسان است ولی در بازه میان مدت تا قیمت های ۲۵ هزار تومانی جای حرکت دارد .

 

نکته آموزشی

 

ابزارCCI

بیشتر برای بازار های کالایی استفاده می شود و برای دیگر بازار ها معمولا با خطا مواجه میشود

نحوه کار با این ابزار به اینگونه است که هرگاه پس از رویت واگرایی کف محدوده +100 رو به بالا قطع شد سیگنال خرید صادر شده و برعکس هرگاه پس از رویت واگرایی سقف محدوده -100 رو به پایین قطع شد سیگنال فروش صادر شده است

 

مثال : کاربرد CCI در بررسی بیت کوین

سیگنال خرید است

مثال : کاربرد CCI در بررسی آتی نقره

سیگنال فروش جدید صادر نشده است

مثال : کاربرد CCI در بررسی سکه طلا امروز

سیگنال فروش است.

مثال : کاربرد  CCI در بررسی دلار امروز

در آستانه صدور سیگنال فروش است

 

با تکمیل الگوی پرچم هدف محدوده 28000 را پیش روی دارد ، ورود پس از تکمیل الگو با حد ضرر بازگشت قیمت درون الگو قابل بررسی می باشد .

با شکست خط مورب با حد ضرر اخرین حفره مینوری هدف محدوده 700 را پیش روی دارد ،واگرایی مثبت معتبر در کف (با ترکیب با اندیکاتور باند بولینگر) مشهود می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *