بهای سنگ‌‌آهن و فولاد در بازار داخلی چین برخلاف هفته‌های گذشته، اندکی رشد داشت؛ بازگشت تقاضا به معاملات این بازار ظرف هفته اخیر‌(منتهی به جمعه ۴ ژوئن) باعث شد اغلب این محصولات رشد اندکی را در روز ۴ ژوئن تجربه کنند البته این رشد قیمتی شامل حال معاملات فیوچرز سنگ‌‌آهن نبود و تنها فروش‌های فوری از این رشد قیمتی بهره بردند.
براساس گزارش متال‌بولتن بهای هر تن سنگ‌‌آهن ۶۵ درصد برزیل تحویل بندر چیندائو در چین در روز ۴ ژوئن با رشدی ۸۲/  ۵ درصدی نسبت به نرخ قبلی معامله این محصول به ۲۳۸ دلار رسید. همچنین میزان پریمیوم اعلامی برای سنگ‌‌آهن برزیل تحویل بندر چیندائو نیز با افزایشی ۲۱/  ۷ درصدی به ۵/  ۵۹ دلار به ازای هر تن رسید. این رشد نرخ شامل حال معاملات فیوچرز سنگ‌‌آهن نشد و قیمت نهایی سنگ‌‌آهن در معاملات فیوچرز بورس کالای دالیان در روز جمعه ۴ ژوئن به هزار و ۱۶۸ یوآن برابر ۱۸۳ دلار به ازای هر تن رسید. این رقم نسبت به قیمت نهایی سنگ‌آهن در این بازار در روز پنج‌شنبه ۳ ژوئن ۵/  ۲۵ یوآن کمتر بود. در حالی بهای سنگ‌‌آهن در فروش‌های فیوچرز کاهش داشت که نرخ شمش و محصولات فولادی در فروش فیوچرز بورس شانگهای افزایشی بود. به‌عنوان مثال قیمت میلگرد فولادی چین تحویل یک ماه بعد در روز ۴ ژوئن رشدی ۲۱/  ۲ درصدی نسبت به نرخ روز قبل خود داشت و به ۴ هزار و ۸۶۰ یوآن به ازای هر تن رسید؛ همچنین نرخ میلگرد فولادی برای فروش ۲ ماه بعد در این بازار در روز ۴ ژوئن رشدی ۵۲/  ۴ درصدی داشت و به ۵ هزار ۶۵ یوآن به ازای هر تن رسید. با توجه به پیش‌بینی رشد تولید فولاد در چین در ماه ژوئن افزایش بهای نرخ سنگ‌‌آهن برای فروش‌های تحویل فوری قابل توجیه است؛ اما تضعیف بهای سنگ‌‌آهن در فروش‌‌های فیوچرز در عین رشد بهای شمش و محصولات فولادی در این نوع معاملات موضوعی است که می‌توان دلیل آن را در تصمیم جدید چین در کاهش بیشتر تولید فولاد در تانگشان و استان جیانگ‌سو جست‌وجو کرد. این روزها احتمالی مبنی بر وضع محدودیت‌های جدید برای فولادسازان چینی در برخی شهرها به منظور کاهش آلودگی هوا منتشر شده که اجرایی شدن آن به افت بیشتر تولید فولاد در مناطق ذکر شده در چین می‌انجامد. انتشار این خبر که به کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن در چین ظرف هفته‌های آینده می‌انجامد سیگنالی در جهت کاهش بهای معاملات فیوچرز این محصول بود. در عین حال عملیاتی شدن این محدودیت جدید با کاهش تولید فولاد در چین زمینه رشد قیمتی را در این کشور فراهم کرده و به افزایش نرخ این محصول می‌انجامد. اگرچه شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی چین در مسیر صعود قیمتی قرار گرفته‌اند، اما با نزدیک شدن به فصل تابستان که زمان آغاز باران‌های موسمی و سیل‌آسا در این کشور است انتظار می‌رود که اندکی از رونق بازار داخلی شمش و محصولات طویل فولادی این کشور کاسته شود. عموما در این فصل با آغاز بارندگی‌های سیل‌آسا از میزان فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور کاسته می‌شود که این موضوع به کاهش تقاضا برای محصولات طویل فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن می‌انجامد.

 

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی برای سومین هفته خرداد در حالی کاهشی اعلام شد که تنها یکی از دو اهرم اصلی معادله کشف نرخ یعنی بهای ارز، در این محاسبات لحاظ شد. به دلیل تعطیلات ابتدای هفته جاری قیمت‌های جهانی به عنوان دیگر اهرم معادله نرخ پایه، ثابت در نظر گرفته شد و تنها متغیر موثر در محاسبات قیمت پایه، میانگین هفتگی بهای نیمایی دلار بود.
Untitled-1 copy

همگام با شروع تکانه‌های افزایشی بهای آزاد ارز، ورود هیجانی تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمیایی رقم خورد و از این مسیر حجم دادوستد هفتگی نیز وارد مسیر افزایشی شد. به طوری که طی سه هفته اخیر حجم معاملات با عبور از مرز 70 هزار تنی، بالاتر از متوسط دادوستدهای سال گذشته به ثبت رسیده است.

سیگنال افزایشی بازارهای جهانی
اگرچه نوسان بهای پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در تالار فیزیکی بورس کالا، هنوز هم به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد، اما از میزان افت هفتگی قیمت‌های پایه تا حد زیادی کاسته شده است و انتظار می‌رود با اوج گرفتن بهای نفت و به دنبال آن قیمت نفتا در بازارهای جهانی، برای هفته‌های آینده تحرک قیمتی مثبت در نرخ جهانی این محصولات خودنمایی کند. این در حالی است که برای هفته‌های متوالی از ابتدای سال تاکنون، نرخ جهانی محصولات پتروشیمیایی نوسان محدود و زیگزاگی را تجربه کرد و رشد چندانی در این قیمت‌ها دیده نشد. به طوری که در کنار تکانه‌های کاهشی بهای ارز، روند کلی قیمت‌های پایه بازار پتروشیمیایی‌ها نیز کاهشی شد. ذهنیت غالب اهالی این بازار با سیگنال کاهشی که از دو اهرم اصلی و تعیین کننده نرخ پایه مخابره شد، چشم‌انداز کاهش قیمت‌ها را تقویت کرد. به گونه‌ای که متقاضیان این بازار خریدهای خود را در سطوح حداقلی انجام داده و سعی کردند تا جایی به سفارش مواد اولیه در بورس کالا بپردازند که ریسک دسترسی به مواد اولیه را برای حفظ بقای تولید خود کاهش دهند. خرید به مقصد انبار تقریبا به صفر رسید و موجودی انبارها نیز به شدت کاهش یافت تا اینکه با جرقه‌های افزایشی بهای ارز این ذهنیت کاهشی تضعیف شد و برای سه هفته متوالی شاهد ورود تقاضای بیش از 100 هزار تن برای خرید مواد اولیه پلیمری در بورس کالا بودیم. هفته جاری نیز این انتظار وجود دارد که میزان تقاضا در این بازار به روند افزایشی اخیر خود ادامه دهد یا حداقل آن را حفظ کند، چرا که قیمت‌های پایه اعلامی روز گذشته به میزان اندکی کاهش یافته و قیمت‌های جهانی به مرحله تغییر فاز خود رسیده است.

قیمت مبنای دلار تنها متغیر معادله کشف نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی برای هفته جاری به شمار می‌رود که با افت 31/0 درصدی 20 هزار و 324 تومان در نظر گرفته شد. با افت تنها متغیر این معادله، قیمت پایه برای کلیه مواد اولیه پلیمری و شیمیایی کاهشی به همین میزان را به ثبت رساند. همان طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» بررسی شد، به نظر می‌رسد که کاهش بهای پایه محصولات پتروشیمیایی بورس کالا به انتهای روند اخیر خود نزدیک شده است. زیرا فرضیه تغییر فاز قیمت‌های جهانی با عبور قیمت نفت از مرز 70 دلار تقویت شده است. بهای هر بشکه نفت خام برنت در لحظه تنظیم این گزارش به 71 دلار و 55 سنت رسیده است که حکایت از رشد هفتگی 06/3 درصد دارد و نوسان روزانه بهای نفت خام افت محدود 47/0 درصدی را نشان می‌دهد. در سی‌امین نشست اپک پلاس که در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، قرار بر این شد که اعضای اوپک پلاس برنامه افزایش تولید خود را تا جولای ادامه دهند و از ماه جولای به توافق جدیدی حول تولید نفت بپردازند. به نظر می‌رسد اوپک پلاس منتظر مشخص شدن میزان عرضه نفت توسط ایران است. اگرچه دبیر اوپک پلاس تصریح کرد که احتمال بازگشت فوری نفت ایران به بازارهای جهانی ضعیف است و احتمال دارد به صورت تدریجی عرضه نفت ایران افزایش پیدا کند، بنابراین انتظار می‌رود ثبات نسبی بازار نفت حفظ شود. دبیرکل اوپک معتقد است که شاهد روند بهبود اقتصادی و افزایش تقاضای نفت به ویژه در نیمه دوم 2021 خواهیم بود. ثمره بیانات دبیر کل اوپک پلاس افزایش قیمت نفت برنت به بالای سطح 70 دلار شده است و انتظار می‌رود قیمت بالای این سطح تثبیت شود. در حال حاضر بهای هر بشکه نفت خام برنت با عبور از کانال 70 دلاری به بالاترین سطح خود از ماه مه 2019 رسیده است. نفتا نیز که به تبعیت از قیمت نفت خام روند افزایشی به خود گرفته است، با رشد 67/4 درصدی طی معاملات هفته گذشته به نرخ 620 دلار و 63 سنت به ازای هر تن رسید. نوسان بهای نفتا به گونه‌ای روند مثبت به خود گرفته است که به بالاترین سطح از ماه نوامبر 2018 رسیده است. اگرچه بهای نفتا به قله قیمتی بالاتر از دو سال و نیم پیش رسیده است اما هنوز هم با رکوردهای قیمتی خود که بالاتر از مرز 700 دلار به ازای هرتن بود، فاصله دارد. در مجموع برآیند صعود بهای نفت و نفتا در معاملات بازارهای جهانی، فرضیه افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی را بی‌اعتبار کرده و حرکت در مسیر صعودی را محتمل ارزیابی می‌کند.روند افزایشی حجم تقاضای محصولات پلیمری در بورس کالا نرخ پایه را در سطوح حداقلی و قابل قبولی ترسیم می‌کند. از این رو متقاضیان طی سه هفته اخیر حجم سفارش‌های خود را افزایش داده و سعی می‌کنند در همین قیمت‌های فعلی به تامین نیاز خود بپردازند. قطعی‌های مکرر برق مدتی است که مشکلات بخش تولیدی را دو چندان کرده است اگرچه نارضایتی اهالی تولید را در پیش داشته اما به نظر می‌رسد آنچه محرک اصلی تقاضا در بازار است نوسان بهای آزاد ارز در کنار سیگنال‌های صعودی است که از بازارهای جهانی مخابره می‌شود. به همین ترتیب برای چند هفته متوالی حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا بالاتر از متوسط سال گذشته به ثبت رسیده است. شدت گرفتن رشد بهای ارز در بازار آزاد، حجم معاملات پلیمرها را با نوسان افزایشی بهای ارز همگرا شده است. اینکه در هفته گذشته تا حدی این رشد متوقف شد و نرخ دلار بازار آزاد به زیر قیمت 24 هزار تومان رسید، تا حدی دورنمای بازار را پیچیده‌تر کرده و با عدم قطعیت‌های زیادی همراه شده است.

میزان عرضه پلیمرها به بالاترین مقدار از اردیبهشت سال گذشته رسید
دادوستد محصولات پلیمری بورس کالا طی هفته گذشته در حالی رقم خورد که میزان عرضه‌ها با رشد 6 درصدی به 103 هزار و 390 تن رسید. این میزان عرضه مواد اولیه پلیمری بیشترین مقدار از هفته ابتدایی اردیبهشت سال گذشته به شمار می‌رود. به رغم عبور حجم عرضه از 100 هزار تن، حجم معاملات به نسبت هفته ماقبل، 40/2 درصد کاهشی شد. به این ترتیب رشد بی‌سابقه میزان عرضه پلیمرهای بورس کالا نتوانست محرک قدرتمندی برای رشد چشمگیر حجم معاملات به شمار رود. میزان تقاضا نیز با افت نزدیک به یک درصدی به نسبت هفته ماقبل تغییر زیادی نداشت و مجموع تقاضای به ثبت رسیده در جریان معاملات هفته گذشته، 109 هزارو 316 تن ارزیابی می‌شود. ثمره تقابل عرضه و تقاضای پلیمرها، معامله 76 هزار و 616 تن محصول بود که سبب دادوستد 74 درصد از حجم عرضه‌های هفته قبل است.در بازار محصولات شیمیایی نیز اگرچه داده‌های حیاتی معاملات، به میزان اندکی کاهش یافتند اما بازهم بالاتر از متوسط سال گذشته به ثبت رسیدند. به طوری که در هفته گذشته به میزان 45 هزار و 42 تن از انواع مواد اولیه شیمیایی در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی به اندازه 38 هزار و 966 تن را به دنبال داشت و در نهایت 35 هزار و 762 تن از این گروه محصولات مورد دادوستد قرار گرفت. حجم معاملات هفته گذشته حاکی از دادوستد 79 درصد از میزان عرضه‌ها است که بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته به شمار می‌رود.

واردات نفت چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۱۴ درصد کاهش یافت و ورود روزانه نفت به این کشور به پایین‌ترین سطح در سال میلادی جاری رسید. آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت در ماه مه ۹۷/ ۴۰ میلیون تن معادل ۶۵/ ۹ میلیون بشکه در روز بوده در حالی که واردات نفت در آوریل ۸۲/ ۹ میلیون بشکه در روز و در ماه مه سال گذشته که خریداران چینی به خرید نفت فوق‌العاده ارزان شتافتند، ۳/ ۱۱ میلیون بشکه در روز بود.به گفته تحلیلگران رفینیتیو، حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش چین در ماه مه متوقف بود که بالاتر از یک میلیون بشکه در روز در آوریل بود.موکش ساهدو، نایب‌رئیس ارشد شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت: انتظار می‌رود ورود نفت به چین در سه ماه سوم به ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد و تولید پالایشگاهی ۵/ ۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سه ماه دوم افزایش پیدا کند.دولت چین با وضع مالیات روی سوخت‌های ترکیبی اصلی و تحقیق درباره واردات نفت غول‌های انرژی دولتی و پالایشگاه‌های مستقل، تفحص از صنعت نفت را افزایش داده است. انتظار می‌رود سیاست مالیاتی به تقاضا برای مخلوط قیر که عمدتا از مالزی ارسال می‌شود و تحلیلگران می‌گویند بر پایه نفت سنگین ونزوئلا و ایران است، ضربه بزند. ساهدو گفت: بستن روزنه‌های مالیاتی از فعالیت پالایشگاهی حمایت کرده و به واردات بالاتر منجر می‌شود.

رشد شاخص بورس و تجمع اعتراضی مالباختگان یکی از صرافی‌های رمزارز مقابل دادسرای جرائم اقتصادی از جمله موضوعاتی بود که دیروز در توییتر بورسی به آن توجه شده بود. در ادامه نگاهی داریم به یکی از سوژه‌های داغ و اصلی گعده فعالان بورس در توییتر.
صحبت‌های یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره متخلفان حوزه بورس که در آن به یکی از بانک‌ها اشاره و درباره خروج پول توسط این بانک از بورس صحبت می‌کند مورد توجه کاربران حوزه بورس قرار گرفته بود. او در بخشی از صحبت‌هایش به این مساله پرداخته بود که لیست متخلفان بورسی را دارد و برنامه‌ای هم برای برخورد با متخلفان و بهبود بورس طراحی کرده است. این صحبت‌ها جدا از اینکه واکنش منفی هواداران سایر رقبای این نامزد انتخابات را در پی داشت، با واکنش منفی سهامداران خرد که در صفحه‌هایشان درباره انتخابات کمتر مطلبی می‌نویسند روبه‌رو شد. آنها به این مساله ‌پرداختند که این نامزد انتخابات ماه‌ها است که از لیست متخلفان صحبت می‌کند و حتی از ارسال آن به قوه قضاییه خبر داده است اما تا به امروز نه‌تنها متخلفی در حوزه بورس به سهامداران معرفی نشده است بلکه اصلا مشخص نشده که تکلیف لیست ارسالی متخلفان بورسی به قوه قضاییه به کجا رسیده است. در کنار این صحبت‌ها فعالان حوزه بورس و برخی دیگر از چهره‌های اقتصادی که تا به امروز وارد بحث‌های انتخاباتی نشده‌ بودند، با فراگیر شدن فیلم صحبت‌های این نامزد انتخابات در صفحه‌های خود درباره این مساله ‌نوشتند که در روزهای آینده که به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این ادعا و به قول برخی از افراد این بگم‌بگم‌ها در صحبت‌های نامزدها بیشتر به چشم می‌آید. حرف کلی آنها این بود که نباید به این ادعا تا زمانی که سند و مدرک درست و قابل استنادی ارائه شود اهمیت ویژه‌ای داد. اما این تنها سوژه دیروز در توییتر بورسی‌ها نبود. ادعای یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه دولت کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی خود را با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم جبران کرد، از آن سوژه‌هایی بود که برخی از کاربران مخصوصا در پیام‌رسان تلگرام و اکثر سهامداران خرد در صفحه‌هایشان در توییتر به آن اهمیت دادند. اگرچه انتظار می‌رفت ادعای این نامزد انتخابات در توییتر و اینستاگرام هم مورد توجه گسترده‌ای قرار بگیرد اما این روزها به قدری بازار ادعا و اظهارنظر داغ است که کاربران توییتر و سهامداران فعال در این شبکه اجتماعی از پرداختن به خیلی از سوژه‌ها و صحبت‌ها غافل می‌شوند.

سهامداران خرد در توییتر با انتقادهای تند و تیزی به این اظهارنظرها واکنش نشان دادند و کم‌و‌بیش خواستار واکنش مسوولان بورس درباره این اظهار نظر بودند. افراد دیگری هم بودند که به ادعای این نامزد انتخابات توجه کردند و در نوشته‌هایشان به این مساله ‌پرداختند که فردی که امروز در حال مطرح کردن این صحبت‌ها است، زمانی در سمتی بوده که در این اقدامی که امروز ادعا کرده، دولت آن را انجام داده، نقش داشته است، پس اینکه امروز در مقام نامزد انتخابات چنین ادعایی را مطرح می‌کند کمی دور از انصاف و غیرقابل باور است. نه‌تنها درباره ادعای این نامزد انتخابات بلکه درباره نامزد دیگری هم که ادعای خروج پول توسط یکی از بانک‌های کشور از بورس را داشت، حرف کلی کاربران فعال در حوزه بورس که در شبکه‌های اجتماعی درباره اظهارنظر نامزدهای انتخابات دیدگاه‌هایشان را منتشر می‌کنند، از این قرار است که متاسفانه با وجود گذشت سال‌ها پستی و بلندی در کشور هنوز در بر همان پاشنه تخریب و شعار و ایجاد جنجال می‌چرخد. به اعتقاد این افراد نیاز امروز کشور و انتظار مردم بهبود اوضاع بورس، بهبود وضعیت معیشت و مسائلی از این دست است که افراد زیادی درگیر آن هستند. راه رسیدن به این موضوع هم تخریب و اتهام‌زنی و شعار دادن نیست و باید راهکار و برنامه ارائه کرد. مردم این روزها به‌خوبی درک می‌کنند که چه کسی شعار می‌دهد و چه کسی برنامه دارد و دستش پر است.

 

حمید پهلوان/ کارشناس بازار سرمایه
یکی از مباحث پرچالشی که هنوز هم فرضیه‌های به شدت متفاوتی درخصوص آن در متون آکادمیک مالی وجود دارد، چرایی مازاد ارزش (Premium) یا تخفیف (Discount) قیمت سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به ارزش خالص دارایی (NAV یا ناو) آنها است. آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد این است که قیمت تابلوی سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید دقیقا برابر با ناو آنها باشد ولی می‌توان گفت تقریبا هیچ وقت چنین نیست و قیمت تابلو معمولا کمتر و گاهی هم بیشتر است. توضیحات متفاوتی درباره چرایی این مساله ارائه شده که می‌توان برای آگاهی از آنها به مقالات و کتب مختلف مالی مراجعه کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین علت یا توضیح چنین وضعیتی که در اکثر مطالعات موجود یافت می‌شود، احساسات بازار (Market Sentiment) است که با توجه به شرایط بازار و هیجانات سرمایه‌گذاران ممکن است قیمت سهام نسبت به ناو شرکت افزایش یا کاهش یابد.
اختیارات مدیریتی و قابلیت نفوذ به علت دارا بودن سهام زیاد توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، علت دیگری است که البته برای شرایط مازاد ارزش مطرح می‌شود. به عبارت دیگر چون معمولا هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعداد سهام بیشتری در مقایسه با سهامداران خرد دارند و از این رو اختیارات مدیریتی مضاعف بر سایر مزیت‌های سهامداری دارند پس باید در شرایط مساوی، ارزندگی بیشتری نسبت به مالکیت مستقیم در سهام شرکت‌های زیرمجموعه آن هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند.

البته دلایلی که برای شرایط تخفیف و به عبارتی پایین‌تر بودن قیمت نسبت به NAV مطرح می‌شود بیشتر است. وجود هزینه‌های نمایندگی (Agency Costs) در هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم و همچنین غیربورسی و در نتیجه مبهم بودن ارزش ذاتی برخی از زیرمجموعه‌ها از جمله این دلایل هستند.

در بورس تهران نیز همانند سایر بورس‌های دنیا، سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا کمتر از ناو خود معامله می‌شود ولی آنچه شرایط فعلی بازار سرمایه ایران را متفاوت از بازارهای جهانی و حتی گذشته خود کرده میزان «تخفیف» موجود در قیمت سهام این شرکت‌ها است. دامنه رایج برای چنین تخفیفی در بازارهای جهانی معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. به عبارت دیگر معمولا سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ۸۰ تا ۹۰ درصد ناو خود معامله می‌شوند.

 در بورس تهران نیز در گذشته معمولا دامنه این تخفیف بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است ولی در دوره اخیر، ملاحظه می‌شود که تعداد هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که سهام آنها با تخفیف بیش از ۳۰ درصد معامله می‌شود به شدت افزایش یافته؛ به طوری که می‌توان گفت دامنه رایج برای تخفیف سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به عبارتی اکنون سهام اکثر هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده ۳۰ تا ۶۰ درصد ناو خود معامله می‌شوند؛ این در شرایطی است که سهام زیرمجموعه بسیاری از این شرکت‌ها دارای معاملات پررونق و بعضا مثبت است که فرضیه حبابی بودن قیمت سهام شرکت زیرمجموعه آنها را برای توجیه قیمت پایین هلدینگ‌ها منتفی می‌کند.

هر چند لازم است درخصوص مساله چرایی مازاد ارزش یا تخفیف قیمت سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به ارزش خالص آنها در بورس تهران به صورت ویژه مطالعات علمی انجام گیرد ولی می‌توان براساس نظریه «احساسات بازار»، وضعیت فعلی را ناشی از هیجان زیاد بازار در دوره اخیر دانست که منجر به ارزان شدن بسیاری از سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارزنده در دوره ریزش بازار شده است.

 

کلیدواژه «بورس» یکی از پرتکرارترین کلیدواژه‌هایی است که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از زمان ثبت‌نام تاکنون که اولین مناظره انتخاباتی هم برگزار شده، بر زبان رانده‌اند. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند آنچه تا امروز کاندیداها از آن به عنوان وعده و برنامه‌ بورسی یاد کرده‌اند چیزی جز کلی‌گویی و شعار نیست و تاکنون برنامه‌‌ اصولی و کارشناسی شده برای بازار سرمایه از سوی این هفت نفر ارائه نشده است.
بسته پیشنهادی بورس تا 1404 
کلی‌گویی نامزدها
«اهمیت دادن به نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی یکی از مواردی است که انتظار می‌رفت نامزدهای ریاست‌جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی خود داشته باشند که متاسفانه خبری از آن نبود»؛ این نظر علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه درباره صحبت‌ها و برنامه‌های بورسی کاندیداهای انتخابات است. او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اظهار تاسف از صحبت‌های شعارگونه و کلی‌‌گویی نامزدهای انتخابات درباره بازار سهام اظهار می‌کند: در مناظره اخیر بیشتر صحبت‌های کاندیداها تخریب طرف مقابل و وعده‌های اقتصادی‌ بود که هیچ تطبیقی با واقعیت‌های اقتصادی کشور نداشت. با وجود اینکه مناظره اول اقتصادی بود اما چیزی درباره بورس نشنیدیم و صرفا اشاره‌هایی به آن شد. این اتفاق نشان‌دهنده آن است که هم کاندیداها و هم مشاوران آنها نسبت به سازوکار و اهمیت آن اطلاعات کافی ندارند.

او می‌افزاید: اظهارنظر کاندیداها در مناظره اخیر و صحبت‌هایی که این روزها داشتند کلی‌گویی و عمدتا حرف‌های پوپولیستی است تا شاید بتواند عامه مردم را جذب کند. اما توجه داشته باشیم که در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر وارد بازار سرمایه شدند و اگر این افراد با چنین سقوطی در بورس روبه‌رو نمی‌شدند بازار سرمایه به عنوان یک شغل دوم در این طیف تثبیت می‌شد و این افراد دیگر نیازی به یارانه ۴۰۰هزار تومانی یا یک میلیون تومانی نداشتند چون می‌توانستند از طریق بازار سرمایه آن را به دست آورند ولی تبلیغات دولتی برای ورود به این بازار و پس از آن تامین مالی بیش از حد دولت از بازار سرمایه منجر شد که این افراد نه تنها سود و کسب درآمد نکنند بلکه با زیان هم مواجه شوند.

تاجبر با تاکید بر اینکه «نیازی نیست به مردم صدقه یا یارانه دهیم که همان میزان یارانه تورم ایجاد کند و بی‌اثر شود» می‌گوید: به جای این اقدام‌ها لازم است به بورس احترام بگذاریم و نقش بورس را در اقتصاد کشور بشناسیم و آن را تقویت کنیم. باید مردم را به درستی به سمت بازار سهام هدایت کنیم که فعالیت در این بازار به شغل دوم آنان تبدیل و پس‌اندازهایشان به سمت بورس هدایت شود. اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا مردم مبالغ بالاتر از یارانه‌های وعده داده شده را بدون اینکه تورمی به کشور تحمیل شود از بازار سرمایه کسب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری برخی از وعده‌های نامزدهای انتخابات می‌گوید: فردی که از بیمه کردن بورس صحبت می‌کند منظورش اوراق تبعی نیست. مشخص است به او یک کلیاتی گفته‌اند و شناخت دقیق ندارد که چنین صحبت‌ها و وعده‌های غیرواقعی مطرح می‌کند. حمایت از بورس و صحبت‌‌هایی نظیراینکه شاخص را به فلان عدد می‌رسانیم، بحث کوتاه‌مدت است و وعده بنیادی و بلندمدت ساختاری نیست.

تاجبر با بیان اینکه تاکنون صحبت کارشناسی‌شده درباره بازار سرمایه از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نشنیده است اضافه می‌کند: اگر بخواهیم کارشناسی شده از بورس صحبت کنیم باید به ظرفیت‌های بورس برای تامین مالی توجه کنیم. در همین حال باید به این مساله که نباید بیش از اندازه از بورس تامین مالی شود و نباید بیش از اندازه به بورس اتکا کرد توجه شود. باید بر لزوم اصلاح ساختارها تاکید شود. باید درباره مسائلی چون قیمت‌گذاری، صادرات، عوارض صادراتی و … بحث شود تا بتوان درباره بورس درست صحبت کرد و یک برنامه بلندمدت برای این بازار ارائه داد. اما متاسفانه تا الان هر چیزی از سوی نامزدها گفته شده بسیار سطحی و کوتاه‌مدت بوده است.

تکرار وعده‌های غیرعملی
حامد ستاک، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است تا به حال هرآنچه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بازار سهام در مناظره‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی خود گفته‌اند، کلی‌گویی و شعارگونه بوده است؛ نه مسائل بنیادی و کارشناسی شده. او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: باید بازار سرمایه را به عنوان جزئی از اقتصاد کشور در نظر گرفت چون نمی‌توان اینها را از هم تفکیک کرد. وقتی درباره تولید صحبت می‌شود انگار از بازار سرمایه صحبت می‌شود. اما تا الان صحبت‌های تخصصی درباره بازار سرمایه از نامزدها ندیدیم و بیشتر کلی‌گویی بوده است.

او با اشاره به یکی از وعده‌های انتخاباتی مبنی بر جبران خسارت‌ سهامداران می‌گوید: مثلا گفته‌اند ضرر سهامداران را جبران می‌کنند اما درباره چگونگی جبران این ضرر صحبتی نشده است یا اینکه اصلا باید جبران ضرری اتفاق بیفتد یا نه و ماهیت بازار سرمایه به چه شکل است، صحبتی نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: وعده‌هایی که نامزدهای انتخابات در دوره‌های قبلی به مردم در حوزه اقتصاد مثل پایین آوردن نرخ بیکاری و تولید می‌‌دادند، این بار هم در حال تکرار شدن است اما فرق این دوره با دوره‌های قبلی در این است که این بار با توجه به تعداد سهامدارانی که به بازار سرمایه ملحق شده‌اند، مشخصا درباره بورس هم صحبت می‌شود. اما این صحبت‌ها خیلی کلی‌گویی است و اصلا تخصصی نیست تا بتوان با بررسی آنها به این نتیجه رسید که کدام کاندیدا می‌تواند مشکل بازار سرمایه را حل کند و برای این بازار برنامه دارد.

ستاک تاکید دارد که با توجه به اهمیت بازار سرمایه و نقشی که این بازار در زندگی مردم به دست آورده است، نامزدهای انتخابات باید برنامه‌های مدونی برای این بازار ارائه می‌دادند که به گفته او این مهم در برنامه‌های کاندیداها دیده نمی‌شود. او توضیح می‌دهد: متاسفانه از مردم برای ورود به بازار سرمایه بدون آماده‌سازی بسترها و آموزش دعوت و همین مساله منجر به زیان آنان شد، در حالی که باید راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سهل‌الوصول در اختیار آنان قرار داده می‌شد. اینکه تنها به این توصیه اکتفا کنیم مردم از راه غیرمستقیم در بازار سهام، سرمایه‌گذاری کنند یک گزاره کلی است. برای تحقق این مهم باید دسترسی مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را سهل کنیم، مانند شعب بانک که سر هر کوچه‌ای وجود دارد و مردم راحت پول خود را در بانک می‌گذارند، بتوانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

او اضافه می‌کند: اما الان اینگونه نیست و اگر یک نفر بخواهد به صورت غیرمستقیم در بازار سهام، سرمایه‌گذاری کند نیاز به تحقیقات، شناسایی، اعتبارسنجی و هزار داستان دیگر دارد. به عبارت دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس برای مردم ساده و آسان نیست. نامزدهای انتخابات اگر واقعا دغدغه بازار سرمایه را دارند و ادعا می‌کنند که برای این بازار برنامه دارند باید برای این معضلات و مشکلات برنامه ارائه دهند نه اینکه کلی‌گویی کنند و شعار دهند.

ستاک می‌افزاید: آموزش بورسی اکنون یکی از الزامات بازار سرمایه است و باید عدالت آموزشی در این حوزه برقرار شود. نامزدها باید برای این موضوع برنامه داشته باشند و مثلا بگویند می‌خواهند از طریق رسانه ملی چنین امکانی را فراهم کنند.

 

هراس از تداوم ریزش سهام پایان یافت؟ سوالی که این روزها پاسخ مثبت گفتن به آن شاید از ماه‌های قبل بسیار راحت‌تر باشد؛ جایی که پس از دو ماه تماما منفی، بازده شاخص کل در میانه خرداد مثبت شد. با این حال سهولت پاسخ به این سوال، لزوما به معنی ورود بازار سهام به چرخه رونق نیست. آنچه روز گذشته در قالب رشد نسبت خالص خرید حقیقی روی داد و با افزایش ارزش معاملات خرد و خروج پول‌های ریسک‌گریز از پناهگاه صندوق‌های معامله‌پذیر توامان شد، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به معاملات بورسی و پایان هراس از ریزش را پیش روی فعالان آن قرار داد. با این حال اگر بخواهیم روندی متعادل با تغییرات پایدار را در این بازار شاهد باشیم، شکی نخواهد بود که این بخش از اقتصاد کشور نیازمند تغییرات ساختاری و تشخیص درست علت و معلول است. کارشناسان بازار سهام معتقدند سیاستگذاران بعدی لازم است به جای کلی‌گویی و شعارهای پوپولیستی همچون حمایت از بازار یا جبران ضرر سرمایه‌گذاران، درصدد ریشه‌یابی مشکلات برآیند.


بازار سهام روز گذشته شاهد افزایش سه سنجه مهم بورسی بود. روز گذشته ثبت خالص خرید 180 میلیارد تومانی حقیقی، در کنار خروج پول از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به میزان 141 میلیارد تومان، همچنین افزایش ارزش معاملات خرد به 2939 میلیارد تومان بر امیدها نسبت به آینده بازار سهام افزود. این‌طور که به‌نظر می‌آید بازار سرمایه در روزهای پیش‌رو با فرض تداوم این روند در سه آمار یاد شده می‌تواند روزهای پر رونق‌تری را شاهد باشد و با توجه به ثبات قیمت دلار در محدوده 24 هزار تومان و مسائلی نظیر نزدیک شدن به فصل مجامع، از فضای رکود خارج شود. به هر روی روز گذشته بازدهی شاخص‌کل در خردادماه به محدوده سبز هدایت شد. بازار سرمایه روز دوشنبه معاملات بهتری را پشت سر گذاشت. در این روز بهبود نسبی اعداد و ارقام به ثبت رسیده در بازار سهام بر امید فعالان این بازار نسبت به آینده قیمت‌ها افزود و سبب شد معاملات بورس تهران نسبت به گذشته بیشتر به شرایط خنثی نزدیک شود. بررسی روند داد و ستدهای بازار سرمایه در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که با نوسان بازار سهام پیرامون مرز کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی این بار موج جدید تقاضا با حمایت شاخص در این محدوده، امید بیشتری به رشد قیمت‌ها وجود دارد. دقیقا به دنبال همین امید بود که در روز دوشنبه، نماگر اصلی بورس در حدود 8 هزار و 500 واحد رشد کرد و افزایش 75/ 0 درصدی میانگین قیمت‌ها را شاهد بودیم.

به نفع کوچک‌ترها
آن گونه که روند تحولات در روزهای اخیر نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل مجامع نه تنها معاملات صنایع بزرگ بازار سرمایه نظیر فلزی‌ها و پالایشی‌ها افزایش یافته، بلکه در گروه‌های کوچک هم که روند معاملات با مشکل مواجه شده بود هم‌اکنون وضعیت بهتر است. البته منظور از وضعیت بهتر نه رونق کامل بلکه متعادل شدن معاملات و کاهش تعداد صفوف فروش است. روز گذشته تعداد صف‌های فروش از کل 312 نماد معامله شده در بورس تهران در حالی به عدد 100 رسید که در همین روزهای اخیر میزان صف‌های فروش به ثبت رسیده در بورس به بیش از 60 درصد از کل سهام معامله شده می‌رسید. این در حالی است که تعداد این نمادها در روز دوشنبه از 32 درصد فراتر نرفت. ارزش این صف‌های فروش نیز در مجموع 1476 میلیارد تومان بود. البته این تنها نکته مثبت به ثبت رسیده در داد و ستدهای روز یاد شده نیست. در این روز نسبت تعداد نمادهایی که در سطوح مثبت قیمتی معامله شده‌اند نیز افزایش یافته است. این عامل در کنار سایر تحولات رخ داده در بورس می‌تواند نشانگر این باشد که بازار سهام اگرچه هم‌اکنون تا رسیدن به رونق فاصله بسیاری دارد با این حال در صورت تداوم الگوی مشاهده شده در معاملات روز دوشنبه، با برون‌رفت از شرایط اشباع فروش می‌تواند وضعیتی خنثی همراه با تعدیل عرضه و تقاضا در قیمت بسیاری از نمادها را شاهد باشد.

همان‌طور که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفت در کنار هم قرار گرفتن عواملی نظیر نزدیک شدن به فصل مجامع در کنار بهبود اوضاع بازارهای جهانی و همچنین ثبات قیمت دلار احتمال ریزش بیشتر قیمت و رسیدن شاخص به محدوده زیر یک میلیون واحد را به امری نامحتمل تبدیل کرده است. از این رو نمی‌توان در صورت ثبات سایر شرایط انتظار رویداد ناگوار را در ماه‌های پیش‌رو داشت.

از این جیب به آن جیب بورس
اما از آمار صفوف خرید و فروش که بگذریم در بخش خالص خرید حقوقی و مقایسه آن با آمار ورود و خروج پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری حکایت از آن دارد که در این بخش از بازار سهام نیز اوضاع امیدوار‌کننده است. در روزهای گذشته به موازات اینکه خالص خرید حقوقی به طور آهسته و تقریبا پیوسته کاهش یافته در برخی روزها نیز با افزایش تقاضا در بازار سهام بعضا منفی شده و توانسته گواهی از ورود پول سرمایه‌گذاران خرد را به بازار ارائه دهد. بر این اساس روز گذشته یکی از معدود روزهایی که در آن ورود پول حقیقی به بازار سهام ثبت شد. این مهم در شرایطی به ثبت می‌رسد که در طول روزهای گذشته خروج پول حقیقی از صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETFها افزایش داشته است. مقایسه این دو رقم حکایت از آن دارد که پول پارک شده این صندوق‌ها که در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته و به دلیل افت قابل‌توجه قیمت سهام به طور تقریبی در روزهای منفی تشدید شده، حالا با افزایش توجه سرمایه‌گذاران حقیقی به معاملات سهام تغییر روند داده است. بر این اساس معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که همسو با رشد خالص خرید حقیقی به محدوده 180 میلیارد تومان در معاملات سهام، 141 میلیارد تومان از دارایی سهامداران خرد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است. این نیز عامل دیگری است که نشان می‌دهد صندوق‌های ETF نه تنها در طول این مدت توانسته‌اند به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک مورد توجه فعالان بازار سهام قرار بگیرند، بلکه در طول همین مدت مانع از خروج کامل نقدینگی حقیقی از بازار سهام شده‌اند. بررسی نمودار مربوطه به وضوح نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون آمار ورود و خروج پول حقیقی در بخش معاملات سهام و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هم همبستگی منفی داشته است. از این رو می‌توان نتیجه گرفته که با افزایش اقبال به بازار سرمایه و نزدیک شدن به فصل مجامع به هر میزان که از قیمت سهام استقبال شود ممکن است شاهد افزایش فروش در این صندوق‌ها باشیم.

روند صعودی ارزش معاملات خرد
نکته سوم که در طول روزهای اخیر به نفع بازار سرمایه بوده است، افزایش ارزش معاملات خرد است. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش معاملات خرد در بورس تهران به 2939 میلیارد تومان رسید. بررسی این سنجه بورسی نشان می‌دهد که نزدیک شدن ارزش معاملات خرد در این روز به حدود 3هزار میلیارد تومان نسبت به میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در سال جاری( 2100 میلیارد تومان) افزایش قابل‌توجهی داشته است. تداوم افزایش در این روند نیز خود می‌تواند در روزهای آینده سرمایه‌گذاران را به افزایش بیشتر بهای سهام امیدوار کند. در صورتی که این روند محقق شود ارزش معاملات خرد نیز افزایش خواهد یافت. گفتنی است معاملات روز دوشنبه در بازار سرمایه به موازات همه تغییرات مثبتی که داشت توانست نهایتا بازده بازار یاد شد در خرداد ماه را نیز مثبت کرد.

شرکت لوله و ماشین سازی ایران و تجهیز نیروی زنگان از پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر افزایش سرمایه 1280 و 6082 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر دادند.

براین اساس، “فلوله” در نظر دارد سرمایه فعلی را از 50 به 690 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و به منظور اصلاح ساختار مالی اعمال خواهد شد.

همچنین “شزنگ” درصدد است سرمایه فعلی را از 2.8 به 173 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت حاضر در تابلو زرد بازار پایه در صورت موافقت سازمان بورس از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اعمال و صرف اصلاح ساختار مالی و چگونگی انجام آن خواهد شد.

بلوک 2.09 درصدی سهام شرکت خدمات فنی فولاد یزد بطور عمده و نقد در تابلو زرد بازار پایه فرابورس روانه میز فروش می شود.

به این ترتیب، مقرر شده دو میلیون و 300 هزار سهم در نماد “خفولا” روز سه شنبه 15 تیر از طریق کارگزاری آگاه عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم 3 هزار تومان، قیمت پایه کل 6.9 میلیارد تومان و سپرده حضور در رقابت 690 میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین کارگزار خریدار باید سپرده حضور در رقابت معادل 10 درصد قیمت پایه کل را بصورت نقدی یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط ( حداقل سه ماهه) از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز و یا به شرکت مذکور تحویل داده و تاییدیه را به معاونت نظارت بازار فرابورس ارائه دهد.

درحالی که کانون توجه بازارها در ایران روی انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین متمرکز شده که به دلیل وعده های نامعلوم نامزدهای انتخابات و نداشتن بینش اقتصادی، بسیاری شرایط را مساعد ارزیابی نمیکنند. این در حالی است که ایران و امریکا هنوز بر سر احیای برجام به طور رسمی به توافق نرسیدند.

همچنین با وجود امیدواری ها بر سر احتمال توافق در دور ششم مذاکرات وین، روز گذشته گزارش آژانس انرژی اتمی با موضع بدبینانه نسبت به عدم همکاری ایران درباره پاسخ به گزارش های آژانس هشدار داد. البته پیشتر تروئیکای اروپایی اعلام کرده بودند که نسبت به پیش نویس قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس منصرف شده اند. در همین حال امریکا اعلام کرده همچنان نسبت به بازگشت ایران به برجام تردید دارد و ایران هم تاکید کرده امریکا تحریم ها را به عنوان اهرم مذاکرات میخواهد همچنان در اختیار داشته باشد.

اگرچه به نظر میرسد پیش نویس ها نوشته شده اما هنوز اختلافات کلیدی میان دو کشور بر سر بازگشت به برجام باقی مانده است. بازارها دقیقا از همین زاویه نسبت به توافق حتمی تردید دارند و البته خریداران نیز با این رویکرد، فشار را در بازار به نفع خود وارد میکنند. در بازار ارز اکنون دلار در کانال 24 هزار تومان قرار دارد و در این کانال به تثبیت رسیده است. دلار صرافی ملی اما در کانال 22 هزار تومان و دلار سامانه نیما 20 هزار تومان است.

با افزایش شکاف قیمت دلار حالا دوباره حاشیه ها و گمانه زنی ها پیرامون بازارها بالا گرفته است.خریداران دلار همچنان نسبت به بالاباقی ماندن قیمت دلار خوش بین هستند و معتقدند نباید به این زودی شاهد توافق ایران و امریکا باشیم و احتمالا این موضوع به بعد از انتخابات موکول میشود.

در این میان تعیین رئیس جمهور بعدی در ایران هم نگرانی های جدی را به همراه آورده است؛ هیچ یک از کاندیداها (به جز یکی از آن ها) نگاه جدی و منطقی و عقلانی نسبت به شرایط فعلی و دورنمای اقتصاد کشور ندارند و این در حالی است که همچنان چالش تحریم و کرونا بیشترین فشار را در سمت عرضه و تقاضا روی تنگ تر شدن محاصره اقتصادی وارد کرده است.

در بازار مسکن نیز شاهد وضعیتی هستیم که فعالان این بازار از آن با عنوان رکود بازار یاد میکنند و معتقدند حداقل تا پایان تابستان این وضعیت تداوم خواهد داشت. با کاهش قیمت مسکن در سه ماه ابتدایی امسال که التبه با کاهش معاملات نیز همراه بوده، حالا دولت ادعا دارد با حذف بخش دلالی بازار مسکن، ثبات بازار را تداوم بخشد.

در بازار خودرو نیز با وجود نبود مشتریان فعال، بازار همچنان در تب و تاب نوسانات ارز، با رشد قیمت مواجه است. بسیاری از فعالان خودرویی عنوان میکنند بهتر است افراد برای نیازمندی های خود تا قبل از انتخابات به بازار بیایند و خرید کنند. بازار خودرو با توجه به نبود چشم انداز روشن، تداوم التهابات قیمتی پیش بینی شده است.

در بازار سهام برخلاف دیگر بازارها، کم کم نشانه های رونق و بهبود بازار به چشم میآید. تعداد صف های فروش و خروج پول حقیقی ها از بورس در حال کاسته شدن است و در مقابل آن، تعداد صف های خرید و ورودی پول‌ها به بازارها روبه افزایش است. البته فعالان بورسی همچنان محتاط‌ اند و بهبود وضعیت بورس را منوط به پایداری شرایط فعلی ارزیابی میکنند. این در حالی است که بازار همچنان با چالش های جدی روبه رو ست که بخشی از آن در بیرون از بازار و بخشی از آن در درون بازار قابل ردیابی است.

همسو با اخبار مربوط به بازارها، اخبار بنگاه ها هم حکایت از تداوم مجوزها برای افزایش قیمت محصولات و کالاهاست. خودرویی ها و قطعه سازان از مجوزهای افزایش قیمتی خبر میدهند. در بخش مواد غذایی، مجوز افزایش قیمت ها به گوش میرسد. در بخش مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز مجوز افزایش قیمت صادر شد. در بین قندی ها نیز فرمول جدید اعلام شده، نشان از نزدیک شدن وضعیت محصولات قند و شکر به مقوله آزادسازی قیمتی است. همچنین در میان سیمانی ها خبرهایی از آزادشدن قیمت ها به گوش میرسد. در میان تایری نیز موضوع اصلاح قیمت جدی تر به گوش میرسد.

موج افزایش و اصلاح قیمت بنگاه ها در کنار اخبار منتشره از انتخابات و مذاکرات وین، نگاه بازارها را به خود جلب کرده است. بیشتر فعالان بازارها با توجه به تورم زابودن بودجه که از دید عبدالناصر همتی، کاندیدای ریاست جمهوری با 300 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است، بابت بازگشت و رام شدن قیمت ها چندان جدی نیستند.

بیمه سامان اعلام کرده است اقدام به خرید ۹/ ۰ دانگ از ۶ دانگ یک برج تجاری-اداری کرده است. گفته شده با توجه به ضرورت تجمیع و تمرکز ادارات شرکت، ساختمان جدید که پاسخگوی نیاز فعلی و برنامه‌های توسعه آتی شرکت خواهد بود، خریداری شده است.

در این اطلاعیه یادآوری شده است، بابت واگذاری ساختمان میرداماد و تحصیل ساختمان جدید توسط شرکت هلدینگ سرآمد سود شناسایی نمی‌شود. خالص ارزش دارایی خریداری شده ۳۴۵ میلیارد تومان عنوان شده، رقمی که ۶/ ۷ درصد از کل دارایی بیمه سامان را دربرمی‌گیرد.

آریا در اردیبهشت‌ماه سال جاری مجموع درآمد‌های عملیاتی طی دوره یک‌ماهه خود را برابر با ۱۶.۲۶۱ میلیارد ریال ارائه کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه نیز درآمد‌های این شرکت مبلغی بالغ‌بر بر ۳۳.۸۴۰ میلیارد ریال به‌دست‌آمده و میزان سرمایه ثبت‌شده پلیمر آریا ساسول طی این مدت ۹.۱۶۷ میلیارد ریال اعلام‌شده است.

آریا ساسول در دومین ماه از سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد رشد را تجربه کرده، همچنین میزان درآمد‌های ثبت‌شده از ابتدای سال تاکنون نیز افزایش ۱۱۳ درصدی را به دنبال داشته است.

میزان درآمد‌های پلیمر آریا ساسول در اردیبهشت‌ماه از ۲ بخش فروش محصولات در بازار داخلی و صادراتی تشکیل‌شده که بیشترین میزان درآمد به‌دست‌آمده متعلق به بازار صادراتی با ۱۰.۶۵۳ میلیارد ریال بوده است.

عمده‌ترین میزان درآمدی که “آریا” طی این ماه کسب کرده از فروش محصول «پلی‌اتیلن سبک صادراتی» با ۶.۱۰۱ میلیارد ریال بوده و «پلی‌اتیلن متوسط و سنگین صادراتی» با ۳.۹۲۵ میلیارد ریال در جایگاه بعدی ایستاده است.

مقدار فروش محصولات پلیمر آریا ساسول در اردیبهشت‌ماه ۷۶.۲۸۴ تن گزارش‌شده و از ابتدای سال مالی تاکنون نیز ۱۵۱.۶۷۸ تن به فروش رسیده است.

دلقما از مجموع ۲.۰۱۰ میلیارد ریال سود خالص شناسایی شده سال ۱۳۹۹، بیش از ۱.۷۶۷ میلیارد ریال مربوط به شناسایی سود ناشی از فروش سهام پخش فردوس بوده که از نوع غیر عملیاتی و غیر قابل تکرار است و این موضوع زنگ خطری جدی برای سهامداران و سود ناچیز احتمالی این شرکت در سال مالی آتی است.

رشد ۴۸ درصدی جمع کل درآمد‌های فروش شرکت در مقابل رشد بیش از ۳۰ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته منجر به افزایش ۱۰۸ درصدی سود ناخالص داروسازی لقمان در سال مالی ۱۳۹۹ در مقایسه با سال گذشته شده است.

رشد کم مقادیر فروش انواع شربت مایع و انواع قرص و ویال در سال مالی ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته و البته تاثیرات افزایش چشمگیر نرخ‌های فروش محصولات از مهمترین آیتم‌های درآمدی این شرکت است.

با این حال و با توجه به قیمت‌های بالای سهام این شرکت به نظر نمی‌رسد مبالغ حاصل از فروش سرمایه‌گذاری منابعی را برای تقسیم در مجمع عمومی سالیانه این شرکت تامین نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما