ارزش سهام عدالت (۵۰۰ هزار تومانی) در آخرین روز از داد و ستد‌های هفته گذشته ۱/ ۱ درصد افت کرد. بر این اساس ارزش این پرتفو با کاهش ۱۰۳ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. مشابه روز‌های اخیر و آنچه در کلیت بازار رخ می‌دهد بیشتر نماد‌های تشکیل دهنده‌ این پرتفو در روز چهارشنبه افت قیمت داشتند. در مقابل اما نماد‌هایی همچون فولاژ، وپست، مارون و شبندر از معدود نماد‌هایی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند و مانع از افت بیشتر ارزش این سبد شدند.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با اتفاقاتی که اخیرا رخ داد همگان به این جمع‌بندی رسیدند که قیمت‌گذاری دستوری در بورس امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر در بورس کالا، هیچ کالایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست.
حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره ورود معاملات خودرو به بورس کالا اظهار کرد: ورود خودرو به بازار سرمایه طرح مجلس بوده و نمایندگان در حال پیگیری این موضوع هستند.

وی درباره زمان اجرایی شدن این طرح مجلس گفت: در مجلس، کمیسیون صنایع نظراتی درباره اصلاح طرح اولیه داشت و به همین دلیل در حال بررسی است و اجرایی شدن آن به زمان تصویب این طرح در مجلس بستگی دارد.  

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین با اشاره به انتقادات کارشناسان و مسوولان از جمله وزیر اقتصاد به دستوری بودن قیمت‌ها در بورس گفت: با اتفاقاتی که اخیرا رخ داد همگان به این جمع‌بندی رسیدند که قیمت‌گذاری دستوری در بورس امکان‌پذیر نیست.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر در بورس کالا، هیچ کالایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست.

  معامله تیکت‌های حمل و نقل
وی همچنین با اشاره به عرضه ظرفیت‌های صنعت حمل و نقل ریلی در بورس کالا گفت: با امضای تفاهم‌نامه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این امکان برای صاحبان کالا فراهم خواهد شد که تیکت‌های حمل و نقل یا حواله‌های حمل و نقلی در بخش ریلی را با بهترین قیمت در بورس خریداری کنند و حمل و نقل محصول و بار خود را با قیمت رقابتی انجام دهند.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در این بستر معاملات هم به شکل مناقصه و هم شکل مزایده امکان‌پذیر است.

کاهش نرخ بهره بین بانکی، موجب افزایش تقاضا در سایر بازارها می شود.

کامران ندری کارشناس بانکی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به کاهش نرخ بهره بین بانکی گفت: در یک مقطع کوتاه که به چند هفته هم نرسید، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از حد تعیین شده بانک مرکزی رسید و سپس در محدود ۱۹ تا ۲۰ درصد ثابت مانده است.

وی افزود: فشارهایی بر بانک مرکزی وجود دارد اما به طور کلی بانک مرکزی هم فعلا تمایلی به افزایش نرخ بهره بانکی ندارد؛ این نرخ قیمتی است که بانک ها بابت تامین کسری ذخایرشان پرداخت می کنند به همین منظور بانک ها هم از کاهش آن خرسند می شوند.

این کارشناس صنعت بانکداری اظهار کرد: از آنجایی که بانک ها هم خواهان سرمایه گذاری ارزان قیمت هستند،  آنها هم فشارهایی بر بانک مرکزی وارد می کنند تا نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد یا ثابت بماند.

ندری در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری بر بازارهای موازی دارد، گفت: قطعا با کاهش این نرخ، هزینه تامین ذخایر و منابع برای بانک ها هم کم می شود ؛ بنابراین هر نوع سرمایه گذاری جذاب خواهد شد و بانک ها با قدرت خلق پول به حوزه خرید سهام، خرید املاک و …. وارد می شوند.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ بهره موجب رشد تقاضا در همه بازارها می شود و شاید اولین تاثیر این اقدام را در بورس شاهد باشیم، بعد از آن هم دیگر بازارها و نهایتا کل اقتصاد از این اقدام تاثیر خواهند گرفت.

این کارشناس بازار بانکی خاطر نشان کرد: نفع کاهش نرخ بهره به همه بازارها و فعالان بازار می رسد و ضرر آن به کل کشور؛ چرا که موجب خلق پول و ایجاد تورم خواهد شد.

دنیای‌اقتصاد : قیمت نفت در بازار جهانی پس از آنکه اوپک پلاس ترجیح داد با وجود بازیابی نسبی اقتصاد جهانی از پیامدهای کووید-۱۹، محدودیت‌های تولیدی خود را کماکان ادامه دهد، با جهش در روز پنج‌شنبه و افزایش مستمر در روز جمعه مواجه شد. اوپک پلاس که این تصمیم غافلگیرانه را بر خلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها اتخاذ کرد، موجی از پیش‌بینی‌های قیمتی از سوی بانک‌های بزرگ درباره رشد افسارگسیخته قیمت نفت در بازار را به دنبال داشت.
قیمت شاخص‌های نفت خام در سال جاری میلادی با ادامه محدودیت‌های سخت گیرانه اوپک و غیراوپک در سمت عرضه و خوش‌بینی واکسنی افزایش چشمگیری داشته‌ است. به گزارش بلومبرگ، تصمیم تولیدکنندگان نشانگر پیروزی ریاض است که طرفدار محدودیت عرضه با هدف حمایت از قیمت‌ها است. شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز در روز جمعه، سطوح قیمتی را لمس کرد که از ژانویه ۲۰۲۰ و پیش از همه گیر شدن بیماری کووید-۱۹ تاکنون مشاهده نشده بود. تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) نیز برای مشتریان خود نوشتند که این صعودی ترین نتیجه‌ای بود که می‌شد انتظار داشت.

جیووانی استاونووو، تحلیلگر نفت از UBS هم گفت: «اوپک پلاس به یک رویکرد محتاطانه رضایت داد و تصمیم گرفت در ماه آوریل تولید خود را فقط ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد، آن هم در حالی که فعالان بازار به دنبال افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اوپک پلاس بودند.»

حالا روسیه و قزاقستان به ترتیب ۱۳۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز تولید خود در ماه آوریل را افزایش می‌دهند و عربستان سعودی نیز یک میلیون بشکه کاهش تولید داوطلبانه خود را ادامه می‌دهد. قمار جسورانه و غیرمنتظره عربستان سعودی برای مهار سطح تولید بر این اساس استوار است که این بار قیمت‌های بالاتر نفتی منجر به افزایش تولید تولیدکنندگان شیل در آمریکا نخواهد شد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان پس از نشست اوپک پلاس به بلومبرگ گفت: «شرکت‌های حوزه شیل اکنون تمرکز بیشتری بر مساله سود سهام خود دارند.»

به این ترتیب تا ساعت ۱۷ روز جمعه به وقت تهران، شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت با یک دلار و ۴۲ سنت افزایش قیمت در هر بشکه به بهای ۶۵ دلار و ۲۵ سنت معامله شد. این رشد ۲۲/ ۲ درصدی سررسیدهای ماه آوریل، بهای این شاخص نفتی را به سمت ثبت یک رکورد بسیار چشمگیر هدایت می‌کند.

همچنین در روز جمعه طی ساعاتی از روز این شاخص قیمتی اوج قیمتی تقریبا ۱۴ ماهه‌ای را لمس کرد که از ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بدین سو مشاهده نشده است.

شاخص نفتی برنت هم به سطح قیمتی در طول روز جمعه دست یافت که از ۷ ژانویه ۲۰۲۰ بدین سو در بازار مشاهده نشده بود. این شاخص نفتی با رشد ۲۹/ ۲ درصدی که معادل یک دلار و ۵۳ سنت بود، به سطح قیمتی ۶۸ دلار و ۲۷ سنت در هربشکه رسید.

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش ۵ هزار تن ورق فولادی شرکت مجتمع فولاد گیلان، شمش فولادی (بیلت) شرکت مجتمع ذوب و ریخته گری فولاد ویان، شمش فولادی شرکت های پرتو صنعت شرق، شرکت تولیدی فولاد اسپریس تجارت و شرکت الوند فولاد آریا و همینطور شمش روی شرکت روی گداز زنجان در بازار اصلی این بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، براساس این اطلاعیه ها، پذیرش شمش فولادی (بیلت) شرکت مجتمع ذوب و ریخته گری فولاد ویان و شمش فولادی شرکت های پرتو صنعت شرق، شرکت تولیدی فولاد اسپریس تجارت و شرکت الوند فولاد آریا پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتادمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۲ اسفند ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

در این جلسه، کمیته عرضه بورس کالا، ۵ هزار تن ورق فولادی شرکت مجتمع فولاد گیلان که عرضه کننده آن شرکت زرین برش لنجان است را نیز پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالا پذیرش کرد.

همچنین در جلسه اخیر کمیته عرضه، پذیرش شمش روی شرکت روز گداز زنجان پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *