تایم فریم چیست و کاربرد در تحلیل تکنیکال

بررسی و تحلیل بازار بورس در تایم فریم (بازه های زمانی) مختلفی انجام می شود. بازه زمانی میتواند یک دقیقه ای ، 5 دقیقه ای ، 15 دقیقه ای و یا حتی یک ماهه باشد. اینکه تحلیل گر چه تایم فریمی را برای تحلیل مد نظر داشته باشد کاملا مرتبط با دیدگاه و استراتژی وی میباشد. یک راه حل موثر جهت کسب سود از تغییرات قیمت در تایم فریم های مختلف استفاده از چند تایم فریم یا به اصطلاح مولتی تایم فریم ( تحلیل چند زمانی ) است.

حتما میپرسید چگونه میتوان از این قابلیت سود برد؟ دانش سرمایه آرکا در راستای آموزش بورس در شیراز شما را شکارچی فرصت های ناب خواهد کرد. این مقاله را دنبال کنید تا متوجه شوید که بر چه اساس تحلیل گران مثلا می گویند که سهم x در تایم فریم 1 ساعته سیگنال خروج داد در حالی که از سویی عنوان می کنند که همان سهم در تایم فریم روزانه سیگنال خرید صادر کرده است.

تایم فریم یا بازه زمانی چیست؟

به منظور آشنایی با مولتی تایم فریم ابتدا لازم است که بدانیم ؛ تایم فریم یا بازه زمانی چیست؟

در بازارهای مالی جهت تحلیل تکنیکال سهام از ابزارهای متعددی استفاده می شود ، یکی از این ابزار پر کاربرد دوره زمانی است که بدان تایم فریم ( قاب زمان ) نیز گفته می شود. تحلیل گران برای آنکه نمودار قیمت سهام شرکت ها را بررسی کنند یک چارچوب قیمتی برای آن در نظر میگیرند که شامل زمان است. این چارچوب که تایم فریم نامیده می شود ممکن است یک دقیقه ای ، 5 دقیقه ای و الی یک ماه باشد. مثلا وقتی گفته می شود سهم در تایم فریم 30 دقیقه ای نزولی است، بدین معناست که کندل نیم ساعته که برآیندی از قیمت های خرید و فروش در این تایم است، کندلی منفی است.

بعنوان مثالی روشن تر؛

فرض کنید در حال رصد کردن قیمت سهمی هستید. قیمت سهم در ابتدای شروع بازار 1600 تومان است، و در ساعت 9:15 قیمت به 1630 تومان می رسد، در این حالت قیمت سهم را در تایم فریم 15 دقیقه ای بررسی کرده اید. حال اگر قیمت همین سهم در ساعت 12:30  چک کنید که مثلا به 1250 تومان رسیده است ( نسبت به 1600 تومان ) . بدین ترتیب قیمت سهم را در تایم فریم یک روزه بررسی کرده اید.

با توضیحات گفته شده مشخص شد که هر مدت تایمی که برای تایم فریم در نظر گرفته شده باشد، تغییرات قیمت در همان مدت زمان بررسی می شود.

time management

انواع تایم فریم

انواع تایم فریم هایی که در تحلیل تکنیکال و نرم افزارهای مربوطه مورد استفاده تحلیل گران قرار میگیرد شامل موارد زیر است:

  • یک دقیقه ای یا M1
  • 5 دقیقه ای یا M5
  • 15 دقیقه ای و یا M15
  • 30 دقیقه ای و یا M30
  • یک ساعته و یا H1
  • 4 ساعته و یا H4
  • 1 روزه و یا Daily
  • 1 هفته ای و یا Weekly
  • 1 ماهه و یا Monthly

چه عواملی در انتخاب تایم فریم موثر است؟

مساله انتخاب تایم فریم مناسب از دقدقه های مهم تحلیل گران بازارهای مالی است. اما باید این نکته را متذکر شد که انتخاب تایم فریم کار آسان و پیش پا افتاده ای نیست و ملزم به بررسی و کند و کاوهای گسترده ای در بازار سهام و انتظارات خود شخص است. و هر سرمایه گذار باید مولفه های تاثیرگذار را مورد ارزیابی قرار داده  سپس تایم فریم مناسب را انتخاب کند.

پس در گام اول باید دید که چه مولفه هایی در انتخاب تایم فریم نقش خواهند داشت. مهمترین عوامل تاثیرگذار را میتوان به استراتژی سرمایه گذار و مشغله کاری وی ربط داد.

_ بسیار مهم است که سرمایه گذار مالی قبل از اقدام به خرید سهام ، استراتژی خود را مشخص کرده باشد؛ اینکه قصد دارد سهام خود را برای بلند مدت نگهداری کند و یا اینکه در پی نوسان گرفتن از بازار است. بنابراین یک عامل مهم استراتژی سرمایه گذار است ، و قطعا تایم فریمی که یک معامله گر نوسانی انتخاب میکند با فردی که سهامداری را پیشه میکند بسیار متفاوت است.

برای سهامدار بلند مدت  تایم فریم مثلا 30 دقیقه ای اصلا معنا ندارد درحالیکه برای یک نوسان گیر همین تایم فریم های دقیقه ای سرنوشت ساز است.

_ عامل مهم دیگر مشغله کاری و میزان وقت آزادی است که هر فرد سرمایه گذار میتواند به بازار اختصاص دهد. اگر معامله گر به اندازه کافی وقت آزاد دارد میتواند تایم فریم های کوتاه تر را برای تحلیل سهام و بازار در نظر بگیرد. مثلا تایم فریم دقیقه ای یا 15 دقیقه ای. ولی اگر فردی است که شاید بتواند در طول زمان فعالیت بازار نهایتا یک بار به بازار سر بزند، بهتر است تایم فریم روزانه و حتی هفتگی را مبنای تحلیل های خود قرار دهد.

بهترین تایم فریم بورس ایران کدام است؟

و اما مساله اصلی؛ کدام تایم فریم در بورس ایران بهتر عمل میکند؟ نباید انتظار داشته باشید که با قاطعیت یک تایم فریم را بهترین بنامیم. چراکه تایم فریم به عوامل مختلفی بستگی دارد ، استرتژی و برنامه ذهنی افراد، مدیریت سرمایه ، بازه زمانی مد نظر ، شیوه ی تحلیل گری و الزامات شغلی و تایمی که هر تریدر میتواند به رصد کردن بازار اختصاص دهد از آن جمله است.

از سویی بورس ایران عمق چندانی ندارد بنابراین تایم فریم های  دقیقه ای و ساعتی چندان توصیه نمی شود مگر برای افراد ماهر. ولی در کل میتوان تایم فریم روزانه را یک حالت ایده آل در نظر گرفت.

کدام تایم فریم را برای نوسان گیری انتخاب کنیم؟

این سوال جذاب ترین قسمت تایم فریم برای تریدرهای نوسان گیر و بسیار کوتاه مدتی است. برای انتخاب تایم فریم به منظور نوسان گیری ، بسیار مهم است که به ماهیت بازار توجه کنید. بازار بورس ایران و بازار ارز دیجیتال تایم فریم های متفاوتی را میطلبند و دلیل آن برمیگردد به ساعات معامله گری در این دو بازار.

بورس ایران فقط چهار ساعت در طول روز فرصت معامله گری است ، این در حالیست که ارز دیجیتال در 24 ساعت شبانه روز فعال است. با این تفاسیر اگر در بورس ایران بخواهید با تکیه بر تایم فریم های یک دقیقه ای ،  5 دقیقه ای و یا 15 دقیقه ای  معامله کنید احتمالا اطلاعات چندانی را بدست نخواهید آورد ولی در بازار خارجی مثلا در یک تایم فریم ربع ساعته میتوان قسمت زیادی از اطلاعات لازم را کسب کرد. به همین خاطر است که تایم فریم یک ساعته و حتی روزانه برای نوسان گیری در بازار ایران توصیه می شود و نوسان گیران بازار خارجی در تایم فریم های 5 دقیقه ای ، 15 دقیقه ای معاملات نوسانی خود را شکل می دهند.

تایم فریم مناسب شخصیت هر شخص

در تکمیل توضیحات بالا لازم به ذکر است که هر شخص باید تایم فریم مناسب با شخصیت و انتظارات ذهنی خود را انتخاب کند. و انتخاب بهینه آن در گروی معاملات متعدد در تایم فریم های مختلف است.

 افراد مبتدی و تازه کار در ابتدای معامله گری با شکست های زیادی روبرو می شوند در حالی که انتظار سودهای پی در پی را در ذهن متصور بوده اند. ولی باید در نظر داشت که در ابتدای کار مفهوم تایم فریم مشخص نیست در حالیکه تاثیر مستقیمی که بر نتیجه معاملات و سود و زیان افراد می گذارد و باید معاملات متعددی صورت پذیرد تا در نهایت هر شخص تایم فریم مناسب با شخصیت و انتظارات خود را شناسایی کند.

مولتی تایم فریم یا تحلیل چند زمانی چیست ؟ 

به منظور بررسی بهتر و موثرتر روند حرکت قیمت سهام ، ارز و دارایی ها بهتر است از چند تایم فریم یا روند زمانی استفاده شود که مولتی تایم فریم و یا تحلیل چند زمانی اسمی است که برای آن در نظر گرفته شده است. مولتی تایم فریم به معامله گر کمک میکند که در معاملات خود کمتر دچار اشتباه شود. دقت کنید که چگونه این امر ممکن است؟

در طرح ریزی مولتی تایم فریم، معامله گر یک تایم فریم را بعنوان اصلی و تعدادی تایم فریم بزرگتر و کوچکتر هم در نظر می گیرند ( هرچه تعداد کمتر باشد، سردگمی هم کاهش میابد). به کمک تایم فریم های بزرگتر تحلیل روند قیمتی انجام می شود و هنگامی که قیمت به نقطه ی مد نظر رسید، از تایم فریم های کوچکتر جهت شناسایی نقاط مناسب ورود به سهم استفاده می گردد.

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که تایم فریم چیست و چه کاربردی در تحلیل های ما دارد.  همچنین آموختیم که انتخاب تایم فریم ارتباط مستقیمی با دیدگاه سرمایه گذار دارد و سرمایه گذار با دید بلند مدتی تایم فریم های بلند مدت ( و یا بزرگتر) را انتخاب میکند این در حالیست که سهامداران کوتاه مدتی به سمت تایم فریم های کوچکت سوق داده می شوند.

در انتخاب تایم فریم باید به ماهیت بازار توجه ویژه گردد. صحیح نیست که نوع یکسانی از تایم فریم را در بازاری مثل ارز دیجیتال و بازار بورس ایران استفاده کرد، چون بورس ایران عمق بسیار کمتری نسبت به ارز دیجیتال دارد و تایم فریم های کوتاه و بعضا دقیقه ای جوابگوی تحلیل ها نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *