دانش سرمایه

اندیکاتور atr در تحلیل تکنیکال مناسب آندسته از سرمایه گذارانی است که برای سودهای بدست آورده خود ارزش قائل هستند و مایلند این سود را حفظ کنند. با این توضیح مختصر حتما متوجه شده اید که اندیکاتور atr به منظور حفظ سود در مقابل نوسانات قیمتی بازار های مالی مورد استفاده قرار می گیرد. و البته یک ابزار مناسب برای افرادی است که دیدگاه نوسان گیری نسبت به بازار های مالی از جمله بورس اوراق بهادار و فارکس دارند.

اندیکاتور atr چگونه در جریان نوسانات بازار به سرمایه گذاران جهت دستیابی به اهداف حفظ سود و نوسان گیری کمک می کند؟ در این پست که برگرفته از دوره های آموزش بورس در شیراز است به این سوال پاسخ می دهیم.

معرفی اندیکاتور atr

اندیکاتور atr  از کلمه ی Average True Range گرفته شده است . همانطور که از نام آن پیدا است نوسانات موجود در بازار را بررسی می کند. برای اضافه کردن اندیکاتور ATR به پنجره نمودار سهام در نرم افزار مفید تریدر، مسیر زیر را پیش می گیریم:

اموزش بورس آرکا

نوسان در بازار بورس و فارکس به چه معناست؟

قبل از آنکه کاربرد اندیکاتور atr در تحلیل تکنیکال را توضیح دهیم ابتدا لازم است با مفهوم نوسان در بازار سهام آشنا شویم. نوسان قیمتی سهم در واقع از تغییرات قیمت پایانی سهم (افزیش و کاهش قیمت پایانی سهم ) ناشی می شود، که این اتفاق در یک بازه ی زمانی مشخص بررسی می گردد.

چه زمانی از اندیکاتور ATR استفاده می کنیم؟

زمانیکه در یک بازه زمانی مشخص مثلا یک روزه، قیمت پایانی سهم در این بازه دچار نوسان زیاد باشد و افزایش و کاهش قیمت زیادی را  شاهد باشیم، بهترین زمان برای استفاده از نتایج اندیکاتور ATR می باشد.

کاربرد اندیکاتور atr در تحلیل تکنیکال

بعد از اضافه کردن اندیکاتور atr در صفحه تحلیل نماد، این اندیکاتور بصورت منحنی ای در قسمت پایین نمودار سهم قرار می گیرد. اندیکاتور atr را میتوان در تایم فریم های مختلف به کار برد، اما هرچه تایم فریم انتخابی شما کوتاه تر باشد ریسک استفاده از آن بالا خواهد رفت. ( دوره زمانی که برای این اندیکاتور بصورت پیش فرض در نظر گرفته شده 14 روزه است که بر حسب صلاحدید می توان مدت آن را تغییر داد ).

اندیکاتور atr به منظور بررسی نوسانات موجود در بازار مورد استفاده قرار می گیرد. روش کار بدین صورت است که هرچه نوسانات قیمتی بازار سهام بیشتر باشد خواهید دید که نمودار atr صعودی است و بر عکس آن هرچه که بازار آرام و همراه با نوسانات کمی را داشته باشیم atr نزولی است.

شکل زیر گویای این مطلب است.

با دقت در شکل بالا میبینید که در قسمت دایره قرمز رنگ، کندل های ایجاد شده نشان دهنده ی نوسان قیمتی بالا در نماد سهم است و در قسمت پایین نمودار ، منحنی atr شکل صعودی به خود گرفته است. و در قسمت آبی رنگ نوسان قیمتی زیادی در کندل ها مشاهده نمی شود و منحنی atr هم با روند نزولی خود گویای همین مطلب است.

نکات مهم:

  1. نمودار اندیکاتور atr تنها میزان نوسان را نشان می دهد و جهت حرکت روند بازار و سهام را نمی توان از روی این منحنی تشخیص داد.
  2. معامله گرانی که قصد نوسان گرفتن از سهام بازار بورس و بازار فارکس را دارند نمودار atr گزینه انتخابی مناسبی برای آنهاست. چراکه از روی این اندیکاتور تایم فریم هایی که سهام نوسان بیشتری دارد قابل تشخیص است.
  3. در خرید و فروش سهام تنها به اندیکاتور atr اتکا نکنید. و این اندیکاتور را در کنار سایر فاکتورهای تحلیلی به کار برید.

جمع بندی

اندیکاتور atr ابزار تکنیکالی مناسبی برای بررسی نوسانات بازار می باشد. معامله گرانی که قصد نوسان گرفتن از بازار را دارند این اندیکاتور را به کار می گیرند تا بدانند در چه تایم فریم هایی بازار نوسان بیشتری خواهد داد تا بتوانند از این اختلاف قیمت ها سود ببرند. اما باید در نظر داشت که هر اندیکاتور به تنهایی برای تحلیل بازار کافی نیست و لازم است با ابزارهای دیگر ادغام گردد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *