فارکس

مقدمه

معامله‌گران در تجارت ارزها دیجیتالی، از سیستم‌ها مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این سیستم‌ها، فارکس هست. با توجه به زمان عرضه، این سیستم تجاری دارای رشد قابل‌توجهی بوده و به همین دلیل، معامله‌گران زیادی را به خود جذب کرده. شما باید به اصطلاحات مختلفی که در این سیستم استفاده میشه، تسلط داشته باشید تا بتونید وارد این سیستم شده و در این زمینه موفق بشید. به همین دلیل، در این آموزش قصد داریم تا شما را با اسپرد در فارکس آشنا کنیم که یکی از ابتدایی‌ترین اصطلاحات این سیستم هست

فارکس
دانش سرمایه

اسپرد در فارکس به چه معنا است؟

اسپرد، به تفاوت میان قیمت خرید و قیمت فروش در بازار گفته می‌شه. این دو قیمت در بازار، به نام‌ها ask و bid شناخته می‌شن. در این سیستم تجارت، بروکرها، در ازای انجام معاملات کارمزدی رو دریافت نمی‌کنند و با دریافت اسپرد، هزینه‌ها خودشون رو پوشش می‌دن. بروکرها، ارز را پایین‌تر از قیمت اصلی خود می‌خرند و به خریدار، بالاتر از قیمت اصلی می‌فروشند. به این اختلاف قیمتی که توسط بروکرها دریافت می شه، اسپرد می‌گن. با نگاهی بر آنچه گفته شد، بروکری بهتر هست که اسپرد کمتری رو دریافت کنه.

Ask و bid چیست؟

در قسمت قبل برای تعریف اسپرد در فارکس، گفتیم که اسپرد، به معنای اختلاف قیمت ask و bid هست. ask قیمت خریده که بروکر به خریدار پیشنهاد می‌ده تا خریدار بتونه ارز مورد نیاز خودش رو تهیه کنه و bid قیمت فروش هست که بروکر، اون رو برای خرید ارز از خریدار پیشنهاد می‌دهد. لازمه بدونید که اغلب اوقات، قیمت ask از bid بیشتره.

اسپرد در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟

اسپرد اغلب توسط پیپ اندازه‌گیری می‌شه. اما پیپ چیه؟ پیپ کوچک‌ترین واحد حرکت قیمت در یک جفت ارز هست. هر پیپ، قیمت مخصوص به خودشو داره که برای اغلب جفت‌های ارزی مانند یورو و دلار آمریکا، یک پیپ برابر با 0.0001 هست؛ یعنی اگر قیمت پیشنهادی برابر با 1.1051 و قیمت خرید برابر با 1.1053 باشد، در این صورت اسپرد، برابر با 2 پیپ هست.

در جفت ارز که مربوط به ین ژاپن است، پیپ دومین رقم اعشار است؛ بنابراین اسپرد برابر خواهد بود با دومین رقم اعشارِ تفاوتِ قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی. برای مثال اگه قیمت پیشنهادی 110.00 و قیمت درخواستی 110.04 باشد، در این صورت اسپرد در فارکس برابر با 4 پیپ خواهد بود.

انواع اسپرد در فارکس

اسپرد در انواع مختلفی وجود داره که به بروکر و نحوه درآمد اون ها وابسته است. دو نوع اسپرد در بازارهای معاملاتی رواج داره که شامل اسپرد ثابت و اسپرد متغیر و شناور هست. اسپردهای ثابت، توسط بروکرهای بازار ساز ارائه می‌شن و ثابت در بازار باقی می‌مونند. در حالی که اسپردهای متغیر، توسط بروکرهایی از مدل بدون میز معاملاتی ارائه می‌شن و همونطور که از اسمشون پیداس، قابل تغییر ان.  یک به یک این اسپردها، نقشی اساسی توی نتیجه نهایی معاملات مختلف دارند. به همین دلیل در این آموزش فارکس به معرفی هرکدوم می‌پردازیم.

فارکس

اسپرد ثابت و معایب و مزایا آن

اسپردهای ثابت، اسپردهایی اند که تحت هیچ شرایطی در بازار تغییر نمی‌کنند. این اسپردها توسط بروکرهایی ارائه می‌شن که به عنوان بازار ساز (مارکت میکر) و یا با عنوان میز معاملاتی فعالیت دارند. این میز معاملاتی، به بروکرها اجازه می‌ده که معاملاتی بزرگ با افراد داشته باشند و نقدینگی رو تامین کنند و بعد، اون ها رو در اندازه‌های کوچک‌تر، به معامله‌گران ارائه بدن. داخل این معاملات، همیشه یک‌طرف بروکره و این بروکرها می تونن قیمت‌ها رو کنترل کنند و به همین ترتیب، اسپرد ثابت ایجاد کنند.

این نوع اسپرد در فارکس دارای مزایایی هست. اولین مزیت اینه که افرادی که پول کمی دارند، می‌تونن از این طریق وارد معاملات بازار فارکس بشن. از طرفی به دلیل ثابت بودن اسپرد، هزینه‌های معاملاتی قابل پیش‌بینی هستند و شما می‌تونید نسبت به معاملات خود، اطمینان خاطر داشته باشید چراکه اسپرد آن تغییری نمی‌کنه و خاطر شما از دریافت سود لازم، آسوده هست.

هیچ چیزی بی عیب نیست و اسپرد ثابت هم معایبی داره؛  توی این اسپرد ریکوت‌های متعدد و متنوعی اتفاق می افته. ریکوت در واقع لغو سفارش شما در قیمت قبلی و ارائه قیمت جدید به خاطر تغییرات قیمت هست. در زمان‌های مختلفی ممکنه قیمت در بازار فارکس، نوسان زیادی داشته باشه و بروکر شما، به دلیل ثابت بودن اسپرد، توانایی تغییر قیمت رو نداشته باشه. به همین ترتیب، ریکوت اتفاق می افته و شما باید قیمت جدیدی ارائه بدید. از طرفی وقتی قیمت‌ها سریع تغییر می‌کنند، بروکر به صورت پیوسته نمی تونه اسپرد رو تغییر بده و به همین دلیل، ممکنه شما معامله‌ای را کمتر از قیمت حقیقی آن انجام بدید که به این حالت، اسلیپیچ گفته می شه. البته باید توجه داشته باشید که اسلیپیچ در انواع اسپردها ممکن است اتفاق بیفتد اما با توجه به مواردی که بیان شد، احتمالش در اسپرد ثابت بیشتره.

اسپرد شناور و معایب و مزایا آن

نوع دیگه اسپرد در فارکس، اسپرد شناوره. این اسپردها همیشه در حال تغییر اند که تغییرات، توسط بروکرهای بدون میز معاملاتی ارائه می‌شن. این بروکرها، معاملات مختلفی رو با افراد مختلف انجام می‌دن و بعد، قیمت‌ها رو بدون دخالت میز معاملاتی، به مشتری ها عرضه می کنند؛ نتیجه اینه که، بروکر‌ها در این نوع اسپرد، هیچ کنترلی روی اسپردها ندارند و این اسپردها متناسب با نوسانات کلی بازار تعیین می شن. به این مثال توجه کنین: موقع انتشار اطلاعات و اخبار اقتصادی و یا مواقعی که نقدینگی بازار کم شده، اسپرد واید می‌شه یا به عبارتی افزایش پیدا می‌کنه.

اسپرد متغیر، مزایای گوناگونی داره که از جمله اون ها، حذف ریکوت هست؛ معاملات در فارکس، با اسپردهای متغیر انجام می شن و به همین دلیل، شما با قیمت‌گذاری شفاف‌تری مواجه شده و می‌تونید در رقابت، قیمت بهتری رو تعیین کنید و از طرفی، هزینه‌های مربوط به اسپرد شما هم، با انتخاب درست بروکر کاهش پیدا می کنه.

این نوع اسپرد هم مثل نوع ثابت، معایبی داره. مثلا اینکه این اسپردها برای اسکلپرها مضر اند. اسکلپر به معنای گرونی ای هست که معاملات رو در چند دقیقه و یا چند ثانیه باز و بسته می‌کنه ولی اسپردهای افزایش یافته، زمانی که نوسانات زیاده، می‌تونن سود اسکلپرها را به‌کلی نابود کنند. از طرفی توی این نوع از اسپرد در فارکس، شما کنترلی روی اسلیپیچ ندارید چر؟ چون در زمینه قیمت‌گذاری از پردازش اردر استفاده می‌شه.

میان اسپرد ثابت و متغیر، کدام بهتر است؟

در قسمت‌های قبلی این آموزش در دانش سرمایه آرکا، به هرکدام از اسپردهای ثابت و متغیر و مزایا و معایب هرکدام اشاره کردیم. برای انتخاب بین این دو، باید به شرایط خودتون که یک مشتری و یا معامله‌گر هستید، نگاهی داشته باشید. اگه سرمایه اولیه شما کم هست و سود ثابت می خواین، بهتره از اسپرد ثابت استفاده کنید؛ اما اگر قصد دارین سرمایه زیادی رو برای این کار صرف کنید و زمانی که اسپردها به میزان حداقل رسیدند معامله کنید، بهتره از اسپرد متغیر بهره ببرید.

نحوه محاسبه و پرداخت اسپرد در فارکس

برای محاسبه اسپرد، به دو چیز نیاز دارید:

  1. مقدار و ارزش هر پیپ
  2. تعداد لات‌های معامله

برای اینکه این قسمت را بهتر متوجه بشید، بهتره به مثال بعدی توجه کنید. فرض کنید می‌خواین یک معامله‌ای رو انجام بدید که قیمت خرید آن 1.35640 است و اون رو با قیمت 1.35628 فروختید. فاصله پیپ بین این دو قیمت حدودا 1.2هست؛ بنابراین شما توی این معامله حدودا 1.2 پیپ ازدست‌ دادیذ. برای بررسی هزینه کل اسپرد در فارکس، عدد به‌دست‌آمده را در حجم کلی معامله ضرب کنید؛  اگر یک مینی لایت حدود ده هزار واحد باشه و ارزش هر پیپ هم 0.0001 باشه، اپن موقع، اسپرد این معامله، برابر با 1.2 دلاره؛ پس هزینه اسپرد برابر با حجم مورد معامله ارز، ضرب در اسپرد دریافتی بر حسب پیپ، ضرب در ارزش هر پیپ هست؛ این فرمول به شرح زیره:

مقدار اسپرد در اسپرد ثابت و متغیر متفاوته؛  در اسپرد ثابت، این مقدار هنگام خرید و فروش ثابته که داخل معاملات، توسط تریدر پرداخت می‌شه. این نوع اسپرد در حساب‌های میز معامله وجود داره و به همین دلیل، هر بروکر قیمت اون رو متناسب با نیاز خودش مشخص می‌کنه.

مقدار اسپرد، در اسپرد متغیر هم باید توسط معامله‌گر پرداخت بشه اما مقدار اون، با توجه به متفاوت بودن بروکر، جو حاکم بر بازار و…، میتونه متفاوت باشه.لازم به ذکره که نرخ ابتدایی و انتهایی اون هم، به دلیل نوسانات مختلف متفاوت هست پس بهتره برای پرداخت کمتر اسپرد، زمانی که تقاضا کمتره معامله کنید.

اندیکاتور محاسبه اسپرد

محاسبه اسپرد در فارکس به صورت دستی، کار زمان گیریه و وقتی تعداد بالا باشه، کار علاوه بر زمان گیر بودن، نسبتاً سخت می شه؛ بنابراین می‌تونید اون رو، روی نمودارها نمایش بدید تا از مقدارش به صورت لحظه‌ای مطلع باشید. برای این کار باید وارد پلت فرم معاملاتی متاتریدر بشید و بعد از منو، ویو (View) و سپس گزینه ترمینال رو انتخاب کنید. در کار ساده‌تر می‌توانید CTRL+T رو فشار بذیذ تا پنجره ای که مد نظره،  براتون باز بشه.

 بعد از باز کردن پنجره ترمینال، از بخش زیر منو، گزینه Code Base رو انتخاب کنید و از لیست اندیکاتورها، روی spread indicator کلیک کنید. بعد از این کار، باید بروی اندیکاتور خود، کلیک راست کنید و دانلود را در بین گزینه‌ها انتخاب کنید. بعد از دانلود، پنجره‌ای باز می‌شه که شما باید روی ok که بین گزینه ها وجود داره کلیک کنید و در نهایت، می‌تونید اسپرد لحظه‌ای تمام جفت ارزها رو مشاهده کنید.

فارکس
فارکس

آیا اسپرد در فارکس با کمیسیون متفاوت است؟

شاید براتون یک سؤال پیش بیاد  که آیا اسپرد با کمیسیون متفاوته و یا هر دو، یک معنا دارن؟ در جواب این سوال باید بگیم که در فارکس، بین کمیسیون و اسپرد تفاوت وجود دارد. کمیسیون کارمزد و یا حق دلالی برای بروکره که در حساب‌های ECN  قرار می‌گیره؛ اما اسپرد در فارکس، توی حساب غیر ECN کارمزد بروکر هست.

بهترین بروکر کدام است؟

در فارکس بروکرهای متفاوتی وجود داره اما شما باید بهترین بروکر رو بشناسید تا بتونید داخل معاملات خود، اسپرد کمتری رو بپردازید. ( نکته: طبق تعریف، بروکری که اسپرد کمتری داشته باشه، بهتره.) بهترین بروکرهای در ایران به شرح زیر هستند:

  • لایت فارکس
  • آمارکتس
  • روبو فارکس
  • فیبو گروپ
  • ارانته
  • یو اس جی اف ایکس

این موارد، طبق آمار داخلی ایران، به‌ این ترتیب نوشته ‌شدن؛ اما برای مشخص کردن بروکر موردنظر خود، بهتره اسپرد هرکدام رو بررسی کنید و بعد، بین اون ها، یکی رو انتخاب کنید.

کلام آخر

فارکس از سیستم‌هایی هست که افراد از اون، برای معاملات ارزهای دیجیتالی خود استفاده می‌کنند و در این سیستم، مفهومی به نام اسپرد وجود داره. اسپرد به معنای اختلاف قیمت خرید و قیمت فروشه که در اسپرد ثابت و متغیر، متفاوته. واحد اسپرد، پیپ هست که روش معینی برای محاسبه اون در ارزهای مختلف وجود داره. باید توجه داشته باشید که اسپرد، در واقع دستمزد بروکر هست و بروکر، طرف معاملاتی شماست. برای انتخاب بروکر، بهتره سراغ مواردی برید که اسپرد در فارکس اون ها کمتره  تا بتونید معاملات سودآوری را تجربه کنید. در این قسمت از دوره آموزشی فارکس که توسط مجموعه دانش سرمایه آرکا ارائه میشه، اسپرد در فارکس رو به طور مفصل توضیح دادیم، انواع اسپرد و مزایا و معایبشون، نحوه محاسبه اسپرد، بروکر ها، اندیکاتور ها و سایر موارد مرتبط با اسپردها، در این قسمت شرح داده شدن اما در قسمت های بعدی دوره آموزشی فارکس، به طور مفصل تر به اون هع خواهیم پرداخت. مطالعه بیشتر اسپرد

منبع : investopedia

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *