بازار سرمایه معاملات آبان‌ماه را نیز رخوت‌‌‌‌‌‌آلود آغاز کرد، به‌طوری که با ازدست‌‌‌‌‌‌رفتن کانال ۳/ ۱‌‌‌‌‌‌میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌کل توام شد. هر چند در مهرماه نیز معاملات بازار مذکور بر مدار منفی حرکت کردند اما برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال برگشت شاخص به میانه‌های کانال ۳/ ۱‌میلیون واحدی حکایت می‌کرد با این حال وضعیت رو به افول دادوستدهای بورسی نه‌تنها بهبود نیافت، حتی بازار شاهد افت ۵۵/ ۶- درصدی شاخص در مقیاس ۶‌ماهه شد.

چرا سهامداران انعطاف نشان نمی‌دهند؟

روز گذشته نیز شاخص‌کل با بیش از ۱۹‌هزار واحد کاهش در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار واحدی خود را تثبیت کرد، درحالی‌که شاخص‌کل در کمترین سطح از اول اسفند۱۴۰۰ قرار گرفته است؛ این پرسش به‌وجود می‌آید که چرا با وجود انتشار کارنامه نسبتا مثبت از برخی صنایع به‌ویژه مواد غذایی، زراعی و پالایشی، فعالان بورسی در واکنش به این مهم حرکت ملموسی در راستای بهبود حداقلی معاملات انجام نمی‌دهند. قرارگرفتن ارزش معاملات خرد روزانه بورس در محدوده یک‌‌‌‌‌‌هزار و ۵۰۰میلیاردتومانی وضعیت ناامیدکننده‌ای را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است، به گونه‌ای که برخی شواهد از امکان شکست بیشتر مقاومت شاخص خبر می‌دهند. البته به‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد با توجه به نبود محرکی جذاب در بازار پیش‌بینی این مسیر حرکتی در تالارشیشه‌ای تا حدود زیادی درست باشد.

برآیند اظهارات صاحب‌نظران اقتصادی نشان می‌دهد کم‌لطفی سرمایه‌گذاران به آنچه در خلال کدال خودنمایی می‌کند، دلایل متفاوتی دارد. نبض کند برجام و پیچیده‌شدن مراودات ایران و بروکسل در جهت پیشرفت مذاکرات هسته‌ای کشور، امید به رفع تحریم‌ها در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت را به طرز چشمگیری کاهش داده است. این موضوع با توجه به اینکه صنایع موسوم به برجامی (از جمله خودروسازان و بانک‌ها) را مورد هدف قرارمی‌دهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. به ‌این‌ترتیب می‌توان یکی از اثرات کمرنگ‌شدن عملکرد گزارش‌های ۶‌ماهه در تصمیم‌گیری‌های اخیر سرمایه‌گذاران را در این موضوع جست‌وجو کرد؛ این در حالی است که با از سر گرفته‌شدن رفت‌و‌آمدهای فرامرزی پیرامون احیای برجام (از ۱۳مردادماه) سناریوی بازگشت بورس به مدار تعادلی تا حدود زیادی درمیان سهامداران دست به‌دست می‌شد.

کارشناسان بازارسرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با مطرح‌کردن این موضوع اذعان کردند که کاهش شیب تورمی در اقتصاد کشور نیز مزید برعلت شده، به همین منظور عامل فوق یکی از عوامل اثرگذار بر دهن‌کجی سرمایه‌گذاران به بورس است، با این‌حال نباید از نقش برخی عوامل از جمله کاهش تولید برخی صنایع در تابستان به دلیل به قطع برق کارخانه‌‌‌‌‌‌ها و درگیر‌شدن آنها با اپیدمی رکود و افزایش هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده‌ها به‌راحتی عبور کرد.

ردپای کمرنگ کدال

کلیت فضای بازارسهام با روندهای نزولی قدرتمندی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این در حالی است که اوضاع در سایر بازارهای دارایی از جمله بازار ارز رو به بهبود است، از این‌رو یکی از نگرانی‌های عمده تحلیلگران، تداوم سقوط قیمت‌ها در بازارسهام است. با توجه به اینکه گزارش ۶‌ماهه شرکت‌ها نیز نتوانست از فضای ملتهب این بازار بکاهد، باید دید بازار یادشده متاثر از چه عواملی می‌تواند از کنار بحران به‌وجود آمده نجات یابد. در همین رابطه مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش‌های ۶ماهه حاکی از آن است که حاشیه سود شرکت‌ها در حال کاهش است به گونه‌ای که بازار با پایین‌ترین حاشیه سود از ابتدای ۱۴۰۰ مواجه بوده است. این موضوع به یک نکته مهم اشاره می‌کند.

حاشیه سود شرکت‌ها صرف بهای تمام‌شده (ازجمله حقوق و دستمزد، خوراک و هزینه انرژی) شده‌است. این روند که متاثر از سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت است دامنگیر بازار سهام شده و نمی‌گذارد قیمت‌ها در این بازار به روند صعودی بازگردد.  به گفته این کارشناس، رشد فروش شرکت‌ها در حالی است که حاشیه سود با افت مواجه شده‌است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد حاشیه سود شرکت‌ها به‌طور میانگین نسبت به مدت مشابه فصل گذشته با کاهش ۶درصدی مواجه شده و این در حالی است که روند مذکور در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. شرایط مزبور به‌وضوح، جاماندن بازار سرمایه از انتظارات تورمی را به رخ می‌کشد. در چنین وضعیتی رفتار سرد سرمایه‌گذاران نسبت به بورس کاملا طبیعی و منطقی است. 

وی در ادامه با اشاره به دلایل این روند معکوس، عنوان کرد: یکی از عوامل تضعیف روند معاملات بورس به نحوه سیاستگذاری‌های اقتصادی و غیراقتصادی متولیان امر بازمی‌گردد. سیاستگذار با افزایش هزینه‌های انرژی و به‌وجود آوردن برخی حواشی مرتبط با وضع تعرفه‌ها، فعالان اقتصادی را با مشکلات بیشماری مواجه کرده است. نتیجه این‌گونه سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌ها در بازارسهام، منجر به خروج سرمایه‌گذار و پول شده‌‌‌‌‌‌است. ازبین‌رفتن جذابیت صادرات به‌دنبال وضع تعرفه‌های مالیاتی و افزایش فاصله نرخ دلارنیمایی (به‌دنبال سرکوب قیمتی) با بازارآزاد، کم‌رمقی تولیدکننده را رقم زده است. سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار نیز در مواجهه با چنین تدابیری ترجیح می‌دهد به‌جای سهام، کالا بخرد تا دارایی‌های‌ ریالی‌اش از تورم جا نمانند.

او تنها راه برون‌رفت از تنش‌های اخیر را اصلاح سیاستگذاری‌های اقتصادی، عنوان کرد و گفت: سیاستگذار، بنگاه‌های بخش خصوص را به رسمیت نمی‌‌‌‌‌‌شناسد و تا جایی‌که می‌تواند در امور مختلف دخالت می‌کند. برخی دخالت‌ها سازوکار بازار را به‌هم می‌‌‌‌‌‌ریزد، به همین دلیل است که بازار برای بازگشت به مدار تعادلی نیازمند برخی اصلاحات اساسی در سیاستگذاری‌ها است، در غیر این‌صورت روند ناخوشایند کنونی تداوم می‌‌‌‌‌‌یابد.

نقش سیاستگذار در روند منفی بورس

بازارسرمایه مستعد بهبود سودآوری و کسب بازدهی در افق بلندمدت است، با این‌حال برخی از بازیگران اصلی در به‌وجود آمدن شرایط منفی کنونی باعث شدند تا متغیرهای مثبت کم‌ترین اثر را در بازگشت سرمایه‌گذاران به بورس داشته باشند. شواهد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در مواجهه با نوسان‌های مثبت در بازار ارز به طرز قابل‌توجهی جذب بازار مذکور می‌شوند. برهمین اساس یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بازار سهام را می‌توان در نوسان‌های مثبت این رقیب تاریخی بورس یافت.

افزایش ریسک‌پذیری بازار سهام به‌دنبال چشم‌انداز مبهم از متغیرهای اثرگذار بر این بازار، سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر و در عین‌حال با نقدشوندگی بالا‌تر می‌‌‌‌‌‌کشاند. قرارگرفتن دلار در کانال ۳۲‌هزارتومان و تثبیت قیمت آن در این کانال طی ‌ماه‌های پیاپی بر سرعت خروج سهامداران از تالارشیشه‌ای افزوده است. افزایش شاخص این ارز و تقویت آن در حالی رقم خورده است که به‌نظر می‌رسد با عنایت به تمدید سیاست‌های انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی دنیا پیشتازی دلار تداوم یابد. این گزاره مهم بزرگ‌ترین سیگنال از بهبود روند معاملات ارزی است که دادوستدهای بورسی را تهدید می‌کند.

دلسردی سهامداران از ادامه‌دادن در این مسیر بی‌پایان در حالی است که آنها انتظار دارند ترمز برخی سیاستگذاری‌های ناصحیح و مخرب کشیده شود. در هفته‌های گذشته سرمایه‌گذاران مجددا تحت‌تاثیر اخبار مرتبط با نرخ بهره واکنش‌هایی را نشان‌دادند. به‌نظر می‌رسد به گفته اهالی بازارسرمایه بی‌ثباتی سیاستگذار نسبت به برخی وعده‌های اقتصادی منجر به رنج مضاعف سرمایه‌گذاران شده‌است. از یک‌سو سرکوب نرخ دلار نیمایی و از سوی دیگر سیاست‌های یک بام و دو هوای اقتصادی و غیر‌اقتصادی، فضایی ملتهب از دادوستدهای بورسی را ترسیم می‌کند. خروج معنادار حقیقی‌‌‌‌‌‌ها از بازار به‌درستی بر این نکته تاکید می‌کند.

در همین رابطه محمدعلی ایمانی، کارشناس بازارسرمایه ضمن اشاره به اثرات کمرنگ عملکرد ۶‌ماهه بنگاه‌های بورسی در جذب سرمایه‌گذار گفت: فشار ناشی از فروش نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی مورد عتاب و خطاب سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. رشد مداوم قیمت دلار نیز مزید برعلت شده‌است.  به گفته این کارشناس، درحالی که خبری از فروکش‌‌‌‌‌‌کردن تورم به گوش نمی‌رسد اما بنگاه‌های بورسی به‌دنبال برخی سیاستگذاری‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبانند.  او درهمین مورد اظهار کرد: واقعیت امر آن است که گزارش‌های منتشرشده در نیم‌سال نخست ۱۴۰۱در وضعیت عادی بازار می‌توانست به افزایش استقبال سهامداران منجر شود ‌‌‌‌‌‌اما بررسی روند سرعت خروج پول حقیقی از بازار نشان می‌دهد کدال نیز تحت‌تاثیر عوامل منفی داخلی و خارجی به وزنه سبکی برای تحت‌تاثیر قراردادن سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است.

بسیاری از کارشناسان بازار سهام ریسک بزرگ بورس را سیاستگذاری‌های دولت عنوان می‌کنند. سرمایه‌گذار بر اساس تجربیات تلخی که در این‌خصوص کسب کرده، از وارد شدن به بازار‌های پرریسک به سبب عدم‌ثبات در تصمیمات سیاستگذار اقتصادی به‌شدت پرهیز می‌کند. این موضوع در کنار افزایش بدبینی‌ها در مورد لغو تحریم‌ها، وضع عوارض، نوسان قیمت نفت و دخالت در سازوکار عرضه و تقاضا وضعیت جبران‌ناپذیری برای اهالی بازار سهام رقم زده است.

 

روز گذشته غلبه عرضه بر تقاضا در بورس آن‌چنان شدید شد که شاخص کل بورس تنها در عرض یک روز معاملاتی به میزان ۱۹هزار واحد ریزش کرد و از لحاظ درصدی عقبگردی ۴۷/ ۱واحدی را به نمایش گذاشت. در حال حاضر بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با عقب‌نشینی از سنگر ۳/ ۱میلیون واحدی در روز یکشنبه و تثبیت نماگر اصلی بازار زیر این سطح در روز دوشنبه، راه برای افت بیشتر دماسنج بورسی هموار شده است. همچنین با ارزیابی متغیرهای اثرگذار بر بورس می‌توان به این نتیجه رسید که در وضعیت رکودی بازارهای جهانی و چشم‌انداز رکودی‌تر اقتصادهای مطرح دنیا که آمارهای کلان ثبت‌شده از آنها حکایت از این مساله دارد، احتمالا نمی‌توان چندان به آینده دل‌خوش کرد. سیاست‌های ضدکرونایی اژدهای زرد نیز قطعه دیگری است که این پازل را کامل می‌کند. چنین عواملی آن هم برای بورس کامودیتی‌محور ایران در میان‌مدت سیگنال مثبتی نخواهد بود؛ اگرچه به‌واسطه سقوط دو روز اخیر، احتمال تقویت محدود تقاضا در روزهای پیش‌رو نیز منتفی نیست.

سرازیری بورس ادامه دارد؟

بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی حمایت معتبر یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزارواحدی را از دست داد که در جریان معاملات سومین روز از هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش بیش از ۱۹‌هزار واحدی در سطح یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار واحد تثبیت شد؛ این در حالی است که تا پیش از این بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با توجه به گزارش عملکرد ۶‌ماهه شرکت‌ها احتمالا حمایت و کف‌سازی معتبری در محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد صورت بگیرد، اما بازار سهام برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت بر مدار نزولی باقی‌ماند و با از‌دست‌دادن سطح یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی این احتمال را بیش از پیش تقویت کرد که احتمالا نماگر اصلی بورس تهران تا سطح یک‌میلیون و ۲۷۰‌هزار واحد یا احتمالا در سناریویی بدبینانه‌‌‌‌‌‌تر تا محدوده پایین‌تری افت کند.

سقوط آزاد شاخص‌کل

در جریان معاملات روز دوشنبه نماگر اصلی بازار با کاهش ۴۷/ ۱‌درصدی معادل ۱۹‌هزار و ۶۴ واحد کاهش داشت و در سطح یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با افت ۱۸/ ۱‌درصدی در سطح ۳۷۷‌هزار واحد قرار گرفت. نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار خروج ادامه‌دار سرمایه از بازار، بورس تهران را در مسیر بی‌تفاوتی قرار داده که نسبت به هیچ خبر و گزارشی که به بازار مخابره می‌شود، واکنشی نشان نمی‌دهد. در چنین شرایطی که فضای معاملاتی بازار سهام به‌طور کلی مناسب نیست، ناشران نیز به انتشار اطلاعات به‌موقع به سهامداران پایبند نیستند و این موضوع باعث‌شده تا علاوه‌بر افزایش ریسک معاملات در بازار یادشده، فعالان بازار سرمایه نیز نسبت به گزارش‌ها و اخباری که بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، بی‌تفاوت باشند، به‌طوری‌که در معاملات روز گذشته نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار ‌میلیارد‌تومان باقی‌ماند و با افزایش ۶/ ۱۱‌درصدی در مقایسه با روز گذشته رقم ‌هزار و ۵۵۸‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند.  ضمن اینکه در ادامه روند خروج نقدینگی از بازار حدود ۱۹۵‌میلیارد‌تومان از سرمایه سرمایه‌گذاران خرد از بورس تهران خارج شد و برای هفدهمین روز متوالی خروج نقدینگی از بازار یادشده به‌ثبت رسید؛ این در حالی است که در روز گذشته گروه «محصولات شیمیایی‌» با بیش از ۳۹‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «فلزات اساسی‌» با خروج پول حدود ۱۷/ ۳۵‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت. در عین‌حال گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» با جذب نقدینگی بیش از ۸۵۰‌میلیون ‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «انبوه‌سازی‌» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساندند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شپنا‌» با خروج بیش از ۷/ ۱۵‌میلیارد ‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن، «فولاد‌» با خروج بیش از ۳/ ۱۴‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج پول حقیقی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «شتران» با خروج حدود ۱۳‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز دوشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «شبندر‌» و «وآذر‌» به ترتیب با ورود پول حدود ۸/ ۳۹‌میلیارد‌تومان و بیش از ۲/ ۴‌میلیارد‌تومان همراه شدند.

بورس و بودجه

در حال‌حاضر بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که تقریبا بازار فرصت تاثیر‌پذیری از گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌ها را از دست داده و گزارش‌های منتشرشده نیز به واسطه جو غالبی که بر بازار حاکم است، جز نوسان‌هایی نصفه و نیمه در مقاطعی و برخی تک‌سهم‌های محدود نتوانستند آنطور که انتظار می‌رفت شرایط نسبتا مثبتی در بازار ایجاد کنند؛ این در حالی است که بر اساس تحلیل کارشناسان بورسی صنایعی مانند سنگ‌آهن، فولاد، فلزات و برخی پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌ها وضعیت چندان مناسبی در ۶‌ماهه ابتدایی سال ‌نداشتند اما در مقابل برخی صنایع کوچک نظیر غذایی‌ها، کاشی‌ها، سیمان، دارو و البته برخی تک‌سهم‌ها و پالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها وضعیت بهتری را تجربه کردند. در چنین شرایطی است که به‌نظر می‌رسد در کنار ریسک‌های متعدد سیاسی و غیر‌سیاسی که همواره بازار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد، احتمالا از این پس بازار میزبان خبرها و تحولات بودجه‌ای و همچنین گزارش عملکرد ماهانه مهر‌ماه شرکت‌ها قرار گیرد.

دو گزینه پیش‌رو

بررسی شرایط کلی بازار سهام حکایت از آن دارد که در وضعیت فعلی دو گزینه پیش‌روی بورس است که بر این اساس احتمالا دو سناریو پیش‌روی سرمایه‌گذاران این بازار خواهد بود. در سناریوی اول هرچند بر اساس تحلیل کارشناسان احتمال به‌وقوع پیوستن آن کم است، فرض می‌شود جریان نقدینگی جدیدی آرام‌آرام وارد بازار شود و قدرت خریدار در بازار نسبتا افزایش یابد، به‌طوری‌که فرض می‌شود احتمالا سهم‌های بزرگ به واسطه گزارش عملکردها، رفتار دولت درخصوص بودجه و همچنین رفتار بازار کمی درجا زده و آرام می‌شوند اما احتمالا برخی سهم‌های کوچک که هم گزارش خوبی داشته و هم احتمال افزایش اقبال بازار به آنها زیاد است، بیشتر مورد‌توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهند گرفت.

در سناریوی بعدی که احتمالا بدبینانه‌ترین حالت ممکن است فرض بر این است که روند فرسایشی معاملات همچنان ادامه یابد و به‌دنبال این با پایداری طولانی‌مدت رکود در معاملات به تعبیر برخی تحلیلگران احتمالا مرگ مغزی بورس تهران را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه شرایط فعلی بازار سهام نیز بر این نگرانی می‌افزاید که بازار در عین ارزندگی در مداری خنثی باقی‌بماند. به تعبیر دیگر روند معاملات به گونه‌ای باشد که احتمالا بورس تهران نوسان‌های کوتاه‌مدت مثبت و منفی داشته باشد که برآیند آن برای بازار و سرمایه‌گذاران مطلوب نخواهد بود.  ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار سهام فارغ از ناامیدی‌‌‌‌‌‌‌هایی که ناشی از مشکلات داخلی است، آمار و اعداد منتشرشده از اقتصادهای جهانی نیز سیگنال خوبی به بازار مخابره نمی‌کنند، به‌طوری‌که نرخ افزایش دستمزد در آمریکا بعد از ۳۴‌سال ‌نسبتا آرام، اکنون از دهه ۱۹۷۰ پیشی گرفته است. بر این اساس آمار و اعداد منتشرشده خبر از تورمی فراگیر در اقتصاد جهانی می‌دهد که راه طولانی برای کنترل آن نیاز است. احتمالا در ادامه رکودی سخت گریبانگیر بازارها خواهد شد. از طرفی کاهش رشد در اقتصاد منطقه یورو در‌ ماه اکتبر عمیق‌تر دیده می‌شود و هر دو بخش خدمات و تولید همچنان شاهد تشدید رکود برای شروع سه‌ماهه چهارم هستند. ارقام ناامیدکننده داده‌های تقاضای چین نیز قیمت نفت را بیش از یک‌درصد کاهش داد. بر این اساس، با توجه به تاثیر‌پذیری بازار سرمایه ایران از متغیرهای جهانی و به ویژه وضعیت اقتصاد چین که مهم‌ترین خریدار کامودیتی ایران است، این عوامل در کنار هم خبر از ادامه روند رو به افول بورس تهران می‌دهد، بنابراین طبیعی است که تقاضایی در بازار وجود نداشته باشد و به‌دنبال نگرانی‌های موجود سرمایه‌گذاران به‌دنبال فروش سهم‌های خود و خروج از بازار سرمایه باشند. البته این احتمال منتفی نیست که در روزهای پیش رو عواملی خارج از پیش فرض های این تحلیل هر چند موقت روند بازار سهام را معکوس کنند و افزایش تقاضا منجر به تغییر کوتاه مدتی سمت و سوی شاخص کل بشود.

مسیر معاملات

نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز دوشنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از آغاز معاملات تحت‌تاثیر ‌نماد معاملاتی «فولاد» در مدار نزولی قرار گرفت، به‌طوری‌که در ۱۵ دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «فولاد‌»، «فارس‌» و «کچاد‌» با کاهش ۲‌هزار و ۲۹۰ واحدی مواجه شد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده افتی ۲۸ واحدی را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که شاخص‌کل تا میانه‌‌‌‌‌‌های بازار تحت‌تاثیر معاملات نمادهای «فولاد‌»، «نوری» و «فارس» کاهش بیش از ۳هزار و ۳۹۹ واحدی را به‌ثبت رساند. افزایش عرضه‌ها در بازار در حالی ادامه یافت که شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات روز دوشنبه افت چشمگیر بیش از ۱۹‌هزار واحدی را به‌ثبت رساند و در کانال یک‌میلیون و ۲۷۷‌هزار واحد مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی است که‌نماد معاملاتی «فولاد‌» با بیش از ۳‌هزار و ۶۸۴ واحد تاثیر منفی، نقش اول افت دیروز شاخص را بر عهده داشت. در‌مرتبه دوم نیز‌نماد «کچاد‌» با‌ هزار و ۳۱۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در نقطه مقابل ‌نماد «شبندر‌» با بیش از ۶۸۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. شاخص هم‌وزن هم همانند شاخص‌کل از ابتدای معاملات در ریلی نزولی نوسان کرد و نهایتا با افتی ۱۸/ ۱‌درصدی (معادل ۴‌هزار و ۴۵۸ واحد) به معاملات خود پایان داد.

مریم محبی/ کارشناس بازار سهام

آنچه کارشناسان امیدوار بودند بازار سهام ملتهب و این روزها را کمی التیام دهد، گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌های بورسی بود. بازار سهامی که از تورم جا ماند و در سه‌ماهه دوم سال‌ از سایر بازارهای رقیب عقب ماند، در آستانه مهر فقط می‌توانست به یک امید کوچک درونی مانند گزارش‌های ۶ماهه دلخوش باشد.

گزارش‌ها منتشر شد و اکثرا هم گزارش‌های مطلوبی بود اما ریزش شاخص‌کل و افت بیش از پیش بازار انگار ترمز بریده بود، درحالی‌که برخی از تکنیکالیست‌‌‌‌‌‌‌ها و کارشناسان بازار کف حمایتی یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد را کفی مهم و حیاتی برای بازار سهام می‌دانستند و برخی با خوش‌بینی معتقد بودند ریزش بیش از این در شاخص‌کل بعید به‌نظر می‌رسد، شاخص‌کل در اولین هفته از آبان‌ماه این کف را نیز از دست داد و در ادامه هفته در زیر کانال ۳/ ۱میلیون واحد تثبیت شد. این یعنی گزارش‌های ۶‌ماهه نیز نتوانست بازار سهام را کمی از التهاب خارج کند و دماسنج نزدیک به صفر بورس را مقداری به بالا تکان دهد. همه این موارد بیانگر این است که بورس از آنجا که به عوامل تکنیکالی تکیه کند، فاصله گرفته و حالا این عوامل فاندامنتال است که بر بازار سهام سایه سنگینی انداخته است. بازاری که ارزش معاملات در آن برای روزهای متمادی حتی به ۲‌هزار ‌میلیارد‌تومان هم نمی‌رسد و ۱۷ روز متمادی خروج پول داشته، انگار یک بیمار بی‌‌‌‌‌‌‌جان است که با مسکنی مانند گزارش‌های مطلوب حتی اندکی بهبود نمی‌‌‌‌‌‌‌یابد. در این میان ظاهرا دولت و سازمان بورس هم اعتقادی به رسیدگی به وضعیت این بیمار اورژانسی ندارند.

گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌ها با محوریت صنایع غذایی، زراعی و پالایشی همه گزارش‌های مطلوب و خوبی بودند. این گزارش‌ها اگر در شرایط عادی به بازار ارائه می‌شدند قطعا می‌توانستند جذابیت بالایی داشته باشند، منتها این گزارش‌ها در شرایطی ارائه شدند که ترس بر بازار سهام مستولی است، بنابراین به‌رغم اینکه ما گزارش‌های خوبی مشاهده کردیم، نتوانستیم اقبال سهم‌‌‌‌‌‌‌ها را به‌دنبال این گزارش‌ها داشته باشیم. برخلاف اینکه عده‌‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان معتقدند گزارش‌های ارائه‌شده حاشیه سود موردانتظار را نشان نداد، من این اعتقاد را ندارم. به هر حال باید بدانیم شرکت‌ها در شرایط متفاوتی فعالیت می‌کنند و بعضا مجبور هستند بین بقا و رضایت یک‌سری از ذی‌نفعان که می‌تواند شامل پرسنل، سهامداران یا حتی اعضای هیات‌مدیره باشد، انتخاب کنند.

در چنین شرایطی همین که شرکت‌ها توانستند گزارش‌های مطلوبی را هر‌چند با نواقص و ابهاماتی ارائه دهند، به‌نظرم عملکرد قابل‌دفاعی داشتند. بازار سهام ما بازاری است که فعلا نمی‌توان از آن انتظار عملکرد خیلی مثبتی را داشت، دلیل این امر هم آن است که نتوانسته سرمایه را به خود جذب کند. متاسفانه اقتصاد دستوری و معضلاتی که به‌خاطر تحریم‌ها هر روز شاهد آن هستیم، بازار را از پا درآورده است. از طرفی اتفاقات نامطلوب و ظاهرا ادامه‌‌‌‌‌‌‌داری در بازار می‌افتد، یعنی یک اتفاق منفی در پس اتفاق قبلی می‌‌‌‌‌‌‌افتد و این چرخه پایان ندارد و بازار نمی‌تواند برای رشد مجدد جان بگیرد. تنها محرکی که طی یک سال‌گذشته می‌توانسته و همچنان می‌تواند بازار را نجات دهد را می‌توان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. محرک داخلی می‌تواند بازگشت اعتماد سهامداران باشد و محرک خارجی نیز کم‌‌‌‌‌‌‌رنگ شدن تحریم‌ها است. اگر این دو فاکتور را نداشته باشیم، بعید است بازار بتواند رشد موردانتظار را شروع کند.

در مورد فاکتور تحریم زیاد نمی‌توان انتظار داشت، چون مساله در حد کلان است اما در مورد بازگشت اعتماد سهامداران سازمان بورس می‌تواند با یک‌سری اقدامات این زمینه را فراهم کند، اما متاسفانه سازمان بورس آن قدرت و صلابت موردانتظار را ندارد و تاکنون نتوانسته از حق سهامداران و شرکت‌ها دفاع کند. متاسفانه سازمان نتوانسته قدرتمند ظاهر شود و حق خود را بگیرد و از دخالت سایرین جلوگیری کند. وزارت اقتصاد برای ما تصمیم می‌گیرد، بانک‌مرکزی برای ما تصمیم می‌گیرد، وزارت کار برای ما تصمیم می‌گیرد و به‌نظر من در این میان سازمان آن استحکامی که باید را نداشت و تا زمانی‌که به‌قدر نیاز پرقدرت ظاهر نشود، این شرایط در بازار تغییری نخواهد کرد.

در مورد بازار برخی به حفظ کف‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی امیدوار بودند اما این اتفاق نیفتاد. به نظر می‌رسد شرایط فاندامنتال بسیار بیشتر از شرایط تکنیکال بر بازار تاثیرگذار است. در شرایطی که ما می‌بینیم حمایت‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند و این اتفاق بدون هیچ‌مقاومتی می‌‌‌‌‌‌‌افتد یعنی حمایت‌های مهم بدون استقامت شاخص شکسته می‌شوند، این نشان می‌دهد این عوامل فاندامنتالی هستند که باعث چنین رفتاری می‌شوند، بنابراین من همچنان توصیه می‌کنم سهامداران به‌جای اینکه بخواهند حمایت‌ها را در تصمیم‌گیری درنظر بگیرند و کف‌‌‌‌‌‌‌های‌عددی را برای شاخصی که حتی در صحت آن هم جای بحث است درنظر بگیرند، روی عوامل بنیادی و فاندامنتال تمرکز کنند.

به‌طورکلی نیز تا زمانی‌که ما در بازار سهام ترس داریم و در گسترش روابط تجاری با سایر کشورها دچار مشکلیم، تا زمانی‌که سازمان بورس نتواند از حق سهامداران دفاع کند و تا زمانی‌که شرکت‌ها نتوانند آزادانه عمل کنند، نگاه صرف به عوامل تکنیکال و نمودارهای شاخص بدون درنظرگرفتن این عوامل اشتباه است. مهم‌ترین کاری که الان باید انجام شود این است که اجازه دهند بازار مسیر طبیعی خود را طی کند، یعنی بدون هیچگونه دستکاری و اعمال نفوذ و دستوری تنها بگذارند بازار مسیرش را طی کند. این بازار نباید دستور بگیرد. تا زمانی‌که بازار استقلال خود را به‌دست نیاورد و اعتماد سهامداران را جلب نکند، نمی‌تواند رشد کند.

بازار سهام به اعتماد سهامداران نیاز دارد اما در حال‌حاضر صرفا افرادی در بازار مانده‌اند که به بازار تعلق خاطر دارند. افرادی که طی سال‌های اخیر وارد بازار شدند، همه با زیان‌های سنگین پول‌های خود را خارج کردند و به این راحتی‌‌‌‌‌‌‌ها دیگر به بازار برنخواهند گشت و کار بازار برای برگرداندن اعتماد سهامداران هر روز که این منفی‌ها ادامه دارد، سخت‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود. هر یک نفری که امروز به دلیل عدم‌توانایی بازار در جذب اعتماد سهامداران از دست می‌دهیم ضربه بزرگی به بازار می‌زند و بازار فرصت‌های طلایی زیادی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد.

بانک‌های مرکزی دنیا پس از کرونا مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سیاست‌ها را با محوریت تحریک اقتصاد در دستور کار خود قرار دادند. عموما ترازنامه بانک‌های مرکزی در دنیا و به همین‌ترتیب در ایران پس از مدتی رشد محسوسی را نمایان کردند؛ در واقع چنین رویدادی منجر به بروز تورم شد. در حال‌حاضر هم بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو برای کنترل تورم، سیاست افزایش نرخ بهره را در دستور کار قرار داده‌اند.

هم‌اکنون موضوع اصلی اینجاست که تورم تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا باید به این شکل از تورم عادت کرد یا خیر؟ در گذشته برخی از فعالان اقتصادی بر این باور بودند که تورم گذرا خواهد بود اما حدودا یک‌‌‌‌‌‌‌‌ سالی می‌شود که جهان به‌طور جدی با موضوع تورم درگیر شده‌است. هرچند این قبیل از سیاست‌های انقباضی پولی هم دور از ذهن و انتظار نبود. بازار سرمایه کشور در حقیقت بازاری کامودیتی‌محور بوده و به‌نظر می‌رسد که اثرات این قبیل از تحولات و قیمت‌های جهانی در بازار سهام مدت‌‌‌‌‌‌‌‌هاست که دیده شده‌است. به‌نظر می‌رسد که قیمت‌های جهانی در موقعیتی نیستند که ریزش بیشتری را متحمل شوند، چراکه تداوم افت، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. در عین‌حال وجود تقاضا برای محصولاتی اعم از مس، فولاد و غیره می‌تواند تا حدودی مانع از افت بیشتر کالاهای اساسی شود.

به هر ترتیب در صورتی‌که شاهد رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در دنیا باشیم که سمت تقاضا را تحت‌تاثیر قرار دهند، سناریوی فوق با تغییراتی همراه خواهد شد. به‌عنوان مثال اقتصاد چین مسکن‌محور و به‌عبارتی ساخت‌وساز محور است. اگر بخش مسکن چین وارد رکود شود یقینا تقاضای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی با تعدیلاتی مواجه می‌شود. البته با توجه به داده‌های موجود، ایجاد چنین بحران مالی در این کشور بعید به‌نظر می‌رسد. از سویی سیاست‌های انقباضی در دنیا اثر خود را روی تورم گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌ است. شاید بتوان گفت که فدرال‌رزرو توانسته تورم را در ایالات‌متحده آمریکا تا حدودی مدیریت کند، اگرچه گفته می‌شد که در حوزه تورم یک فرود آرام خواهند داشت اما به نظر می‌رسد تورم در این کشور به‌خوبی کنترل شده‌است. در موضوع تورم باید بین اروپا و آمریکا تمایزی را قائل شد. دلیل وجود تورم در این کشور‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاید در مواردی مشابه یکدیگر باشند اما به‌طور کلی دلایل تورم در اروپا متفاوت است. بخشی از آن به دلیل درگیری‌های اوکراین و ایجاد بحران انرژی است چراکه اروپا در این حوزه تولیدکننده نیست، بلکه مصرف‌کننده است؛ در واقع این مهم تاثیر زیادی روی تورم اروپا داشته است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد که قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سطوح فعلی به‌نوعی تثبیت خواهند شد. از سویی ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌های صورت‌گرفته، پیش‌بینی سود‌‌‌‌‌‌‌‌ها و به‌طور کلی سطوح فعلی قیمتی در بورس ایران و با درنظرگرفتن وضعیت قیمت کالاهای اساسی در دنیا به‌نوعی می‌توان بر این نکته تاکید کرد در بازار سهام کشور نیز این مهم دیده شده‌است. ‌‌‌‌‌‌‌‌در حال‌حاضر ریسک بورس کشور مرتبط با موضوع کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیست، زیرا کالاهای اساسی ریزش خود را انجام داده‌اند و بازار سهام نیز بخش عمده اصلاحات خود را انجام داده است. ریسک بورس مرتبط با موضوعات درونزای اقتصاد کشور خواهد بود و عدم‌اطمینانی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار عمدتا با آن درگیر است، هر چند از عدم‌اطمینان به‌عنوان ماهیت سرمایه‌گذاری یاد می‌شود و در بازار سرمایه به‌نوعی آینده خریداری می‌شود اما نکته حائزاهمیت موجود در اقتصاد مرتبط با سیاست‌ها و قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌های دستوری، عدم‌شفافیت دولت، بودجه و منابع و مصارف آن، شیوه تامین، سیاست‌های خلق‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه (که پیامد آن حداقل فرو‌رفتن بخشی از اقتصاد به باتلاق رکود است)، عدم‌وحدت رویه در ساختا‌‌‌‌‌‌‌‌رها (همانند حواشی پیرامون عرضه بلوکی خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها) و غیره است. زمانی‌که عدم‌اطمینان از حدی فراتر رود شاهد اثرگذاری شدید منفی در کلیت فضای معاملاتی بورس کشور خواهیم بود.

فارغ از این موارد در بحث بودجه سال‌۱۴۰۲ باید به این مهم اشاره داشت که انتفاع از بودجه موضوعی نیست که دولت اقتصاد را به‌خاطر بازار سرمایه نادیده بگیرد. قاعدتا هیچ سیاستگذاری چنین اقدامی نخواهد کرد. نکته حائزاهمیت برای بازار سرمایه قابلیت پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری است، به این معنی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران باید پیش از اقدامات سیاستگذاران از تصمیمات مطلع شوند؛ در واقع معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گر برای سیاستگذار تعیین نمی‌کند که چه اقداماتی باید صورت پذیرد، این نوع نگرش در جای خود منطقی هم نیست، چراکه مصداقی از قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود. خواسته سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار حرکت بر اساس مکانیزم بازار است. باید شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری سودآوری شرکت‌ها افزایش محسوسی داشته باشد؛ در واقع این موارد پارامتر‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هستند که تمام بورس‌های پیشرفته در دنیا رعایت می‌کنند. پارامتر‌‌‌‌‌‌‌‌های زودگذر همانند سیاست‌های یک‌‌‌‌‌‌‌‌شبه قاعدتا زمینه برای سرمایه‌گذاری را با اختلالات متعددی مواجه خواهند کرد. متاسفانه اتفاقی در سال‌۱۳۹۹ در بازار سرمایه افتاد که باعث ایجاد ترس بین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران و به‌طور کلی اشخاص حقیقی شد. هر چند در مقاطع کوتاهی ورود جریان پول به سمت بخش مولد اقتصاد کشور صورت گرفت اما عمدتا با خروج پول مواجه هستیم. اکنون خروج پول به مثابه فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار است، یعنی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گر حاضر به قبول ریسک در بازار سرمایه نیست و دلایل مختلفی برای این مهم قابل‌تعریف است. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد شرایط فعلی می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از قهر جامعه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار با بازار سرمایه باشد. در حال‌حاضر پول از بازار سهام خارج‌شده و بخش اندکی از آن وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌شود. این مهم در جای خود حکایت از خروج عمده پول از بازار سرمایه دارد. حتی ابزار‌‌‌‌‌‌‌‌های درآمد ثابت بازار هم تا حدودی می‌توان گفت که جذابیت خود را از دست داده‌اند، درحالی‌که مکانیزم این قبیل از صندوق‌ها با سهام تفاوت قابل‌توجهی دارند. به اعتقاد بنده بازار سهام دارای دستی نامرئی و غیر‌قابل پیش‌بینی است.

 تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که طلا روند کاهشی به خود گرفته است و بیت‌کوین با کمی نوسان همچنان به روند معاملاتی خود در کانال ۱۹ هزار دلار ادامه می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که نوسانات بازارهای جهانی بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران پیش رفته است. بر این اساس فلز زرد که در ساعات پایانی ۲۱ اکتبر روند صعودی به خود گرفته بود، روز گذشته را نزولی آغاز کرد. همچنین شیب نزولی طلا به بازار رمزارزها نیز سرایت کرد و سبب شد بازار بیت‌کوین و اتریوم روند کاهشی به خود بگیرند. اما چه عواملی سبب شده بازارهای مذکور روز گذشته را با کاهش آغاز کنند؟ در پاسخ به این سوال باید به افزایش شاخص دلار و افت اندک بازدهی اوراق خزانه‌داری در روز گذشته اشاره کرد. باید توجه داشت که صعود شاخص دلار و همچنین افت بازدهی اوراق قرضه دولتی دور از انتظار نبود.

8

شاخص ارز آمریکایی تقویت شد

شاخص دلار با رشد یک درصدی در روز گذشته سطح 112 واحدی را به دست آورد و در ساعت 15 به وقت تهران سطح 33/ 112 واحد را در بازارجهانی به ثبت رساند. به دنبال این موضوع هر اونس طلای جهانی با قیمت 1645 دلار در ساعت مذکور معامله می‌شود. همچنین بیت‌کوین نیز به شیب صعودی شاخص دلار واکنش نشان داد و با اندکی افت مواجه شد. در این میان باید به افت بازدهی خزانه‌داری آمریکا نیز اشاره کرد که به 1/ 4 درصد رسید. بازدهی 10 ساله خزانه‌داری آمریکا که در روزهای اخیر به بالاترین سطح از سال 2008 رسیده بود. با وجود این تحولات باید این نکته را یادآوری کرد که این روند معاملاتی بازارها چندان دور از پیش‌بینی‌ها نبود و تحلیل‌گران بازارهای جهانی از روزهای گذشته افت بازار رمزارزها و طلا و همچنین صعود شاخص دلار را پیش‌بینی می‌کردند. نوسانات بازارهای جهانی نشان می‌دهد که انتظارات همچنان تحت تاثیر رکود و تورم پایدار در اقتصاد آمریکا است. سخنرانی جرمی پاول در گردهمایی جکسون هول سال جاری نیز مزید بر علت شده است؛ طبق سخنان او، تا رسیدن تورم به سطح 2 درصدی سیاست‌های انقباضی تداوم خواهد یافت و بازارها از جمله طلا و بازارهای ریسکی در رکود به سر خواهند برد. اما در مقابل شاخص دلار با تداوم سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو، تقویت خواهد شد. اما در این میان اتفاقات ناگهانی در بازار از جمله تغییرات بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری نیز می‌تواند مسیر طلا و شاخص دلار را کمی تغییر دهد. این شرایط تا زمانی ادامه می‌یابد که تورم آمریکا که در ماه سپتامبر به 1/ 8 درصد رسیده است به محدوده تعیین شده بازگردد. باید توجه داشت که تورم هسته این کشور در ماه سپتامبر با ثبت سطح 5/ 6 درصدی به رکوردشکنی ادامه داد. به دنبال تقویت شاخص دلار، نرخ برابری دلار در برابر یورو به 01/ 1 واحد رسید و بار دیگر نرخ برابری دلار به یورو افزایش یافت.

 

روز گذشته روند نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۳۲هزار تومانی کاهشی شد. این در حالی است که پس از حضور کوتاه مدت اسکناس آمریکایی در کانال۳۳ هزار تومانی در روز ۲۴ مهر ماه این هشتمین روز متوالی است که نرخ این ارز در بازه قیمتی ۳۲ هزار و ۶۰۰ تا ۳۲ هزار و ۸۵۰تومانی نوسان می‌کند. البته پیش از آن نیز کریدور قیمتی ۳۲ هزار تومانی بازه نوسان محبوب دلار به حساب می‌آمد، به‌صورتی که نرخ این ارز از ۱۴ تا ۲۳ مهر نیز در کانال مذکور نوسان می‌کرد. عمده کارشناسان بازار ارز تهران نیز بر اساس روند قیمت دلار در مهر ماه کانال ۳۲ را بازه صلح بازار‌ساز و فعالان ارزی نامیدند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. با کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ شاخص ارزی در معاملات روز گذشته قیمت سکه طلا نیز افت یک پله‌ای را تجربه کرد و در پله نهم کانال ۱۴ میلیون تومانی معامله شد.

9

دیروز دوشنبه 2 آبان ماه روند قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته فعالیت خود را با 70 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 32 هزار و 80 تومان آغاز کرد. روند کاهشی ابتدای روز در بقیه ساعات بازار نیز ادامه یافت به‌صورتی که در معاملات ظهر روز گذشته دلار غیر‌رسمی در رقم 32 هزار و 610تومان معامله شد. در نهایت برآیند نوسانات کاهشی نرخ این ارز در روز دوشنبه به کاهش 100 تومانی قیمت دلار نسبت به نرخ روز یکشنبه انجامید.

 بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ شاخص ارزی در ماه گذشته این دو‌مین بازه زمانی نسبتا طولانی مدت حضور دلار در کانال 32 هزار تومانی است. این در حالی است که نرخ این ارز در بازه زمانی مذکور تلاش‌های افزایشی به سمت کانال 33 هزار تومانی را نیز از خود به ثبت رسانید که تمامی این تحرکات پس از رویارویی با حجم تزریق‌های نهاد‌های بازار‌ساز بی‌نتیجه ماند. کارشناسان بازار ارز تهران بر این باورند که با توجه به از میان رفتن سیگنال‌های مثبت در زمینه مذاکرات هسته‌ای برجام و افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای جامعه و بازار و همچنین با در نظر گرفتن تلاش‌های بانک مرکزی در زمینه تقویت پول ملی و جلوگیری از افزایش نرخ دلار، حضور طولانی‌مدت نرخ این ارز در کانال 32 هزار تومانی را می‌توان به نوعی صلح 2 نیروی متفاوت موجود در بازار دانست. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز کاهشی بود. با کاهشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی، قیمت سکه طلا که خود حاصل‌ضرب نرخ دلار در قیمت جهانی طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است نیز نسبت به قیمت روز یکشنبه 100هزار تومان کاهش یافت و به 14 میلیون و 850هزار تومان رسید.

پس از مشاهده داده‌هایی مبنی بر ادامه سیاست کوویدصفر چین، قیمت نفت دیروز با نوسان محدود همراه شد. هر بشکه نفت برنت ۹۴ دلار معامله شد و بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۵ دلار تعیین شد. به گزارش رویترز، آمار گمرک چین نشان می‌دهد واردات انرژی این کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲درصد کاهش داشته ‌است. نفت برنت در هفته‌ای که گذشت به ۹۴دلار هم رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای پایین‌آوردن قیمت نفت، ۱۵میلیون بشکه از طرح برداشت ۱۸۰‌میلیون بشکه‌ای نفت از محل ذخایر استراتژیک را به بازار تزریق کرد که به گفته کارشناسان بر بازار خرده‌فروشی بی‌تاثیر خواهد بود. همچنین رئیس‌جمهور آمریکا گفته هدف، بهای ۷۰دلاری برای هر بشکه نفت آمریکاست «تا بتوانیم دوباره ذخایر انرژی را پر کنیم.» برخی از گزارش‌ها حاکی از افزایش فعالیت دکل‌های نفتی آمریکاست که نشانه افزایش تولید این کشور برای جبران کمبود عرضه در بازار نفت است.

 

زغال‌سنگ به یک تحفه گرانبها در بازارهای جهانی تبدیل شده‌است. رشد تولید زغال‌سنگ در جهان که در نتیجه بحران جهانی انرژی و افزایش شدید قیمت نفت و گاز طبیعی رخ‌داده، زمینه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری کشورها از منابع معدنی نظیر زغال‌سنگ را فراهم کرده است.

Untitled-1

همین عامل نیز باعث‌شده تا چین، آفریقای‌جنوبی و برخی دیگر از کشورها که دسترسی کمتری به منابع نفتی دارند تولید زغال‌سنگ را شدت بخشند. داده‌های تازه گلوبال‌دیتا نشان می‌دهد رشد تولدی در این کشورها از 8/ 7درصد فراتر رفته است، هرچند رشد جهانی تولید زغال‌سنگ در پایان سال‌2022 در سطح 9دهم‌درصد محدود شده، ضمن اینکه حجم کلی تولید هم 8میلیارد و 126‌میلیون ‌تن پیش‌بینی شده‌است. دلیل این موضوع در وهله نخست جنگ اوکراین و روسیه است که تولید را در دو کشور به ترتیب 18 و 50‌درصد کم کرده است؛ در عین‌حال سرمایه‌گذاری اندک برای جهش تولید زغال‌سنگ عاملی است که دست سایر کشورها را برای افزایش استخراج بسته است. سال‌گذشته کل تولید زغال‌سنگ جهان 8‌میلیارد و 56‌میلیون‌ تن بود اما امسال به دلیل افزایش چند 10میلیون تنی استخراج در چین و آفریقای‌جنوبی، حجم جهانی عرضه این محصول حدود 70‌میلیون‌تن افزایش خواهد یافت. به‌رغم اینکه ضربه جنگ اوکراین به بازار انرژی، نیاز به زغال‌سنگ را در جهان افزایش داده اما تغییر روند مصرف انرژی از فسیلی به انواع پاک و تجدیدپذیر مانعی در ‌برابر رشد بلندمدت تولید و مصرف زغال‌سنگ است. در میان‌مدت اما پیش‌بینی می‌شود طی سه تا 4 سال‌آینده سالانه تولید زغال‌سنگ 3/ 1درصد رشد کند تا در نهایت در سال‌2026 به 8‌میلیارد و 600‌میلیون ‌تن برسد. لازم به توضیح است که در نوامبر2021، در حین بر‌گزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی – COP26 – در گلاسکو، اجماعی جهانی برای حذف تدریجی زغال‌سنگ و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در بخش تولید برق، از سوی 40کشور شکل گرفت. مساله مورد‌اجماع این 40کشور نیز محدودیت صدور مجوز ساخت نیروگاه‌های تولید برق از مسیر مصرف زغال‌سنگ بود، با این‌وجود بسیاری از کشورهای تولیدکننده زغال‌سنگ تصمیم گرفتند که این توافق‌نامه را امضا نکنند. براین مبنا هنوز هم چین، هند، روسیه و استرالیا بر سر حذف تدریجی زغال‌سنگ به توافق نرسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ هرچند انتظار می‌رود ایالات‌متحده تولید زغال‌سنگ را در سال‌های آینده کاهش دهد.

 

احتمالا عرضه این ماده‌معدنی در پایان ۲۰۲۲ نزولی خواهد بود و باید منتظر افت تولید ۲‌درصدی در تولید جهانی سنگ‌آهن در سال‌۲۰۲۲ باشیم. حد نهایی تولید سنگ‌آهن برای سال‌۲۰۲۲ حدود ۴/ ۲‌میلیارد ‌تن برآورد شده‌است. انتظار می‌رود کاهش تولید در چین، تولید سنگ‌آهن با ۹/ ۶‌درصد کاهش به ۶/ ۲۴۷‌میلیون ‌تن برسد، ضمن اینکه احتمالا مجموع تولید سه کشور اوکراین، چین و روسیه در پایان ۲۰۲۲ به کمتر از ۴۵۹‌میلیون ‌تن محدود خواهد شد که افتی ۱۶درصدی را نشان می‌دهد. شرکت‌های معدنی چینی به دلیل تقاضای کمتر صنعت فولاد داخلی، تولید خود را کاهش دهند. موضوعی که در نتیجه دستور کار دولت چین برای محدودکردن تولید فولاد که یکی از بزرگ‌ترین صنایع تولیدکننده کربن است، رخ می‌دهد.

هایما محصول تولیدی ایران خودرو برای دومین بار میهمان بورس کالا خواهد بود و براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، ۲۰۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما اس ۷ مشکی سفارشی روز ۸ آبان ماه روی تابلو می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، در اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران آمده است ۸ آبان ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۵۰ دستگاه هایما S۷ مشکی سفارشی در تالار خودرو عرضه می‌شود. تاریخ تحویل این محصولات ایران خودرو ۱۶ آذر ماه یعنی ۳۸ روزه خواهد بود.

قیمت پایه هایما S۷ مشکی ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هایما S۷ مشکی سفارشی مجهز به جک برقی صندوق عقب ۷۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به این هزینه‌ها ۱۳ درصد بهای نهایی خودرو بابت مالیات ارزش افزوده و عوارض قانونی به علاوه هزینه‌های بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت به مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۵۰۰ ریال اضافه می‌شود.

در مشخصات هر دو گروه خودرو اشاره شده هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو است. همچنین خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند و اشخاصی که در عرضه قبلی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند.

علاوه بر این خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت به آدرس (esale.ikco.ir) اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی) اطلاع رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه گر موردنظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه ها اقدام کنند.

براساس اطلاعیه مربوطه در صورت عدم واریز هزینه‌های مذکور حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.

 

بورس انرژی ایران امروز سه شنبه سوم آبان ۱۴۰۱، میزبان عرضه ۱۹ فراورده هیدروکربوری به حجم ۳۴ هزار و ۴۲۵ تن در رینگ‌های بین‌الملل و داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس انرژی ایران، امروز سه شنبه حدود ۹ هزار تن هیدروکربن سنگین دریایی، ۴ هزار تن هیدروکربن سنگین، ۳ هزار تن ریفورمیت و هزار تن گازمایع شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا و هزار تن متانول پتروشیمی فن‌آوران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

فراورده‌های MTBE، برش سنگین و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام، اکستراکت سبک DAE۱۰ و اکستراکت سبک DAE۱۱ شرکت نفت ایرانول، روغن سنگین قطرانی پالایش قطران ذغالسنگ، ریفورمیت، گاز مایع و هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلی‌سینا، سی‌او و نفتای سبک پالایش نفت آبادان، نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، نیتروژن مایع شرکت صنایع طبی آرکاشیمی سورنا و نیتروژن مایع شرکت فجر انرژی خلیج فارس نیز در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

معاملات روز گذشته

بورس انرژی ایران دوشنبه شاهد معامله ۱۵ هزار و ۸۵۴ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری به ارزش هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال بود.

روز گذشته، ۵ هزار و ۶۰۰ تن متانول، ۳ هزار و ۸۷۵ تن نفتای سبک، ۲ هزار و ۶۰۰ تن آیزوریسایکل، هزار و ۳۳۴ تن اکستراکت و هزار و ۶۵ تن انواع حلال در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شد.

همچنین رینگ داخلی بورس انرژی ایران شاهد معامله نفتای سبک پالایش نفت تهران، متانول متعلق‌به پتروشیمی‌های زاگرس، شیراز، فن‌آوران و شرکت متانول کاوه، آیزوریسایکل متعلق‌به پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران، حلال ۴۰۰، حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۶ و حلال ۴۱۰ پالایش نفت اصفهان و حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز، اکستراکت نفت سپاهان، آیزوفید، برش سنگین، سوخت کوره و نیتروژن مایع پتروشیمی تبریز و برش سنگین پتروشیمی جم بود.

در رینگ بین‌الملل نیز ۵۰۰ تن رافینت۲ شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت دادوستد شد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در نشست سالانه انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی عنوان کرد که دولت این کشور باید از مقامات اجرایی خود برای سرکوب کلاهبرداری‌ها و شکست‌های عملیاتی حوزه ارزهای دیجیتال استفاده کند. یلن به طور گسترده درباره خطراتی که اقتصاد را تهدید می‌کنند صحبت کرد و گفت که ارزهای دیجیتال هنوز ریسکی جدی برای ثبات اقتصادی ندارند.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما