بر اساس داده‌های Into The Block، اکثریت قریب به قاطع توکن‌های استیبل کوین دلاری بایننس (BUSD) در اختیار چند آدرس می‌باشند. طبق این داده‌ها، حدود ۹۴ درصد از کل عرضه BUSD تنها توسط ۴ آدرس کنترل می‌شود. از کل عرضه ۱۹.۳۱ میلیارد توکن استیبل کوین دلاری بایننس، حدود ۱۸.۹۸ میلیارد توکن تنها در اختیار ۴ آدرس است که معادل ۹۳.۴۶ درصد کل عرضه این استیبل کوین می‌شود.

ناکامی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. روز گذشته باز‌هم بورس تهران شاهد اصرار سهامداران بر عرضه‌های سنگین بود و نتوانست رنگ سبز را به رخ فعالان بورسی بکشد. روند منفی که شاخص‌های بورسی در پیش گرفته‌اند با کاهش ارزش معاملات در این بازار چشم‌اندازی مبهم از آینده دادوستدهای تالارشیشه‌ای ترسیم می‌کند.

وضعیت مذکور که به ناپایداری در اعتماد سرمایه‌گذاران بیش از قبل دامن زده، از مسیری نامشخص پیش‌روی بازار حکایت می‌کند. ارزش معاملات خرد در ۱۶ روز گذشته به زیر دو‌هزار‌میلیارد تومان سقوط کرده به‌طوری که در ۶۰‌روز معاملاتی فصل تابستان، بازار شاهد ورود پول حقیقی تنها در ۶‌روز معاملاتی بوده است. بررسی جریان معاملاتی بازارسهام در هفته‌های گذشته به‌وضوح نشان می‌دهد بازار یادشده تا چه میزان تشنه پول است. شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در ۱۹شهریور سطح مقاومت ۴/ ۱‌میلیون واحدی را از دست داد، به‌‌‌‌‌‌ این ترتیب سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران پس از ازدست‌رفتن ابرکانال مذکور به ترتیب شاهد افت‌های پیاپی نماگر اصلی بودند. روز گذشته نیز در حالی تمام شاخص‌های سهام قرمز‌‌‌‌‌‌پوش شدند که عرضه‌‌‌‌‌‌کنندگان سهام از متقاضیان پیشی‌گرفتند تا یک‌بار دیگر شکل‌‌‌‌‌‌گیری صفوف فروش در نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌ساز و کوچک، بازار را به دردسر بیندازد.

برخی تحلیلگران سیر حرکتی قیمت دلار در به‌وجود آمدن روند کنونی بازار سهام را نکته‌ای کلیدی ارزیابی می‌کنند. در روز یکشنبه ۱۳شهریور ماه جهش قیمت دلار سرعت گرفت و این اسکناس در بازار آزاد تهران وارد ابر کانال ۳۰‌هزار‌تومان شد. بعد از شکست اولین مقاومت پیش‌رو در هفته‌های بعد دلار به‌راحتی در مرز کانال ۳۲‌هزارتومان آرام گرفت. شکست مقاومتی پی‌درپی در بازار ارز اثرات چشمگیری بر کاهش تقاضای موثر سهامی برجای گذاشته است. برآوردها از روند ورود پول به بازار ارز حاکی از آن است که بخشی از پول واردشده به این کانون، سرمایه‌های خارج‌شده از بورس به امید حفظ حداقلی ارزش ریال در برابر تورم بوده است. در هفته‌جاری نیز با وجود اینکه شاخص‌کل بعد از استراحت روز شنبه‌کار خود را با یک روز تاخیر آغاز کرد اما تحت‌تاثیر متغیرهای اثرگذار داخلی و خارجی در نهایت نتوانست عایدی چندانی برای فعالان بورسی به‌همراه داشته باشد، به‌طوری‌که بازدهی شاخص در مقایسه با ابتدای سال۱۴۰۱ منفی شد و رقم ۰۱/ ۰درصد را ثبت کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ثبات قیمت دلار بالای مرز ۳۰‌هزارتومان، افزایش نااطمینانی‌ها به کنترل نرخ تورم، از تب و تاب افتادن برجام، رکود جهانی در بازار کامودیتی‌ها و پافشاری سیاستگذار بر اجرای دستورالعمل‌های مبهم و دردسرساز، شجاعت بیشتری برای ترک از بورس تهران به بازیگران این بازار خواهد بخشید.

بورس خالی از محرک
این وضعیت تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟متداول‌ترین پرسش این‌روزهای بازار سهام که بر کلافگی اهالی آن افزوده است. تحلیلگران بورسی پاسخ‌های متفاوتی به این ابهام بزرگ می‌دهند اما همه کارشناسان در مورد یک مساله مهم اتفاق‌نظر دارند. استراتژی احتیاطی سرمایه‌گذاران که از اواسط اردیبهشت‌ماه در دستور کار اغلب گروه‌ها قرار گرفته با قدرت هرچه تمام در روزها و هفته‌های آینده نیز باقی خواهد ماند. قرار گرفتن در سراشیبی سقوط و اصلاح بورس که نتیجه‌ای جز کاسته‌شدن از ارتفاع شاخص‌‌‌‌‌‌کل دربر نداشته به دلیل ثبات نسبی حاکم بر وضعیت متغیرهای کلان اثرگذار، اصلاح قیمت را به‌دنبال داشته است. این وضعیت ناخوشایند با توجه به اینکه می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد، موجب‌‌‌‌‌‌شده تا خریداران جذب بازارهایی با حداقل ریسک‌‌‌‌‌‌ شوند.

در این میان بازار سهام نیز که در دو سال‌گذشته به‌عنوان یکی از پر‌حاشیه‌ترین بازارهای دارایی عملکرد متفاوت‌تری نسبت به بازارهای رقیب داشته، طی این مدت سهامداران را به لاک‌دفاعی فرو برده است. علی ایمانی کارشناس بازارسرمایه ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: نبود محرک‌های رشد قیمتی در بازار داخلی و خارجی، بورس را وارد مرحله تازه‌‌‌‌‌‌ای از سقوط قیمت‌ کرده و این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها از نرخ رشد پایه پولی در سال‌جاری از محدوده ۳۰‌درصد خبر می‌دهد. این مهم در کنار مسائل مرتبط با رکود جهانی و تداوم اجرای سیاست‌های انقباضی فدرال‌‌‌‌‌‌رزرو نقشه‌راه بورس تهران را با مخاطرات جدی همراه می‌سازد. با توجه به اینکه همه راه‌ها برای صعود قیمت‌ها در بازارهای کالایی بین‌‌‌‌‌‌المللی بسته شده به‌نظر می‌رسد این عامل تالار شیشه‌ای را هدف قرار دهد.

به گفته ایمانی، یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه ایران ورود پول سرگردان به این بازار است؛ با این اوصاف کاهش حجم دادوستدهای روزانه و عدم‌ورود پول به جریان معاملاتی مانع از شکل‌گیری تقاضای موثر شده است. او با اشاره به نقش عوامل اثرگذار بر عملکرد سهام توضیح داد: معامله‌گران سهام همواره نیم‌‌‌‌‌‌نگاهی به تحولات بین‌المللی و اثرات آن بر تحرکات خیابان فردوسی دارند؛ جایی‌که دلار هم‌اکنون به نوسان در محدوده ۳۱ تا ۳۲‌هزار‌تومانی ادامه می‌دهد. دلار به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی رشد نماگرهای بورسی و قیمت سهام کالامحور وضعیت بازار سهام را وارد فاز جدیدی از تغییرات کرده است. در حال‌حاضر صنایع کامودیتی‌‌‌‌‌‌محور بورس (شامل گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کانه‌‌‌‌‌‌های فلزی و چندرشته‌‌‌‌‌‌ای صنعتی)، حدود دو‌سوم از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارند، بر همین اساس می‌توان به‌درستی بر این نکته تاکید کرد که چرا بازار سهام تا این میزان متاثر از عوامل اثرگذار بیرونی است. پیشروی رکود جهانی با اثربخشی بر این بخش مانع از انتفاع صنایع مذکور نسبت به رشد قیمت دلار می‌شود.

کامل ابراهیمیان/ کارشناس بازار سهام
بازار سهام بعد از رشدی که از اواسط بهمن شروع شد تقریبا تا اواخر فروردین روند مثبتی داشت و بازدهی در اکثر صنایع و شاخص‌کل بورس مثبت بود اما بعد از آن وارد فاز اصلاح شد و این اصلاح تا به دیروز که بازدهی بازار برای اولین‌بار در سال‌جاری منفی شد، ادامه یافت. در این مدت ابهامات زیادی در بازار سهام وجود داشت که روند نزولی را تشدید ‌‌‌‌‌‌کرد، ابهاماتی درخصوص صنعت خودرو و معاملات بلوکی، عدم‌تحقق برنامه‌‌‌‌‌‌هایی که برای خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی صنعت ارائه‌شده بود، قطعی برق صنایع و افت نسبی تولیدات در این بخش و از همه مهم‌تر ابهاماتی که در مورد وضعیت برجام وجود داشت و کماکان هم هست.
این موارد در کنار اصلاح نسبی قیمت‌های جهانی و اصلاح قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها باعث شد سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران مقداری عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کنند و شاهد اصلاح شاخص‌کل و ارزش بازار صنایع باشیم. علاوه بر این ابهامات دیگری از قبیل وضعیت بودجه را نیز در پیش داریم که با توجه به متغیرهایی از قبیل نرخ حامل‌‌‌‌‌‌های انرژی، نرخ سوخت (با توجه به گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی که در مورد تغییر فرم‌‌‌‌‌‌های نرخ سوخت وجود دارد.) بهره مالکانه وغیره ابهام بزرگی برای بازار سرمایه به‌شمار می‌‌‌‌‌‌رود. در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت باید دید گزارش ماهانه شهریور و گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌ها که تا اواخر مهرماه ارائه می‌شود در چه وضعیتی است و مسیر برجام نیز به کدام سمت می‌‌‌‌‌‌رود، اگر نتیجه این سه ابهام مثبت باشد، ‌‌‌‌‌‌با توجه به اصلاح قیمت‌ها و ارزندگی آنها احتمالا تمایل سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران برای ورود به بازار سهام بیشتر شود.

در این بین باید توجه داشت که طبیعتا طی دو سال‌گذشته و به‌خصوص با اتفاقاتی که در سال‌۹۹ افتاد و بسیاری از سهامداران جدیدالورود متضرر شدند از بازار اعتمادزدایی شده؛ اما در همین مدت ما شاهد اتخاذ تصمیمات اساسی و خوبی در مورد بازار سرمایه، صنایع و شرکت‌ها بودیم، تصمیماتی از قبیل تعیین سقف نرخ گاز برای صنایع، ایجاد صندوق‌های بازارگردانی، خرید سهام خزانه توسط شرکت‌‌‌‌‌‌ها، چانه‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی درخصوص حذف قیمت‌‌‌‌‌‌گذاری دستوری، عرضه کالاها و محصولات شرکت‌ها از قبیل سیمان و خودرو در بورس‌کالا وغیره اتفاقات اعتمادزایی هستند که ما بعد از سال‌۹۹ شاهد آن بودیم اما بازگشت اعتماد مجدد به بازار و ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به اتفاق مهم دیگری نیاز دارد.  مهم‌ترین محرک، قانون‌گذاری و ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی به مجموعه قوانینی است که سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را مطمئن و تشویق کند، نه اینکه ما هر سال ‌شاهد تغییراتی در بودجه باشیم و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار همواره با مجهولات و ابهامات زیادی مواجه شود و نتواند وضعیت آتی سودآوری شرکت‌ها را پیش‌بینی کند، بنابراین بزرگ‌ترین تهدیدی که در حال‌حاضر یک سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار برای ورود به بورس با آن مواجه است تغییرات مکرر قوانین، بخشنامه‌‌‌‌‌‌ها و دستورالعمل‌هایی است که وضعیت سودآوری شرکت‌ها را به‌صورت مداوم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

تا زمانی‌که درخصوص ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی به قوانین و مقررات از حالت شعاری به سمت عملیاتی پیش نرویم، کماکان سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار ترجیح می‌دهد سرمایه خود را در بازارهای دیگر به چرخش دربیاورد تا اینکه وارد بازار شفاف بورس کند. اگر این موارد مرتفع شود و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار بتواند نگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری در بازار سهام داشته باشد قطعا راه اعتمادسازی در این بازار مرتفع می‌شود، بقیه موارد هم به بحث زیرساخت‌های نرم‌افزاری مربوط می‌شود که قابل‌حل هستند و به این اعتمادزایی کمک می‌کنند.  در این میان یک بحث مهم وجود دارد و آن این است که عبارت «ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی» را خیلی می‌‌‌‌‌‌شنویم؛ اما باید توجه داشت که بحث ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی صرفا باید در حوزه قوانین و مقررات باشد.

اینکه می‌گویند بازار سرمایه را باثبات کنیم غلط است چون بورس محیطی کاملا پویا است و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار با توجه به متغیرهای موجود و اثر آنها بر سودآوری شرکت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اقدام می‌کند که این سرمایه‌گذاری در نهایت به‌کارآیی تخصیصی بازار سرمایه منجر می‌شود، بنابراین خیلی مهم است که ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی در حوزه قوانین و مقررات باشد و اینکه بعضی از دولتمردان یا سیاستگذاران اقتصادی بخواهند ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی را به این معنا عملیاتی کنند که مثلا شاخص در سطحی بماند یا بازار سهام نوسان نکند، خود عاملی برای فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خواهد بود و اگر این دیدگاه غیرعلمی در بازار حکم‌‌‌‌‌‌فرما شود شاهد فرار سرمایه‌ها از بورس به سمت بازارهای غیرمولد خواهیم بود.  اما قطعا ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی به قوانین و مقررات، مهم‌ترین عامل برای کمک به استقبال دوباره سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران است.

 

روز گذشته مجددا نرخ شاخص ارزی به پله هفتم کانال ۳۱ بازگشت. با شروع معاملات دلاری در روز سه‌شنبه روند نرخ ارز افزایشی بود و قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا با حدود ۱۴۰ تومان افزایش به رقم ۳۱ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران بازار ارز کریدور جدید نوسان نرخ شاخص ارزی کانال قیمتی ۳۱ هزار تومانی است و در نتیجه تا زمان انتشار خبر جدید جریان‌ساز، احتمال خروج نرخ این ارز از سطوح قیمتی کانال مذکور کم است. در این میان روز گذشته نیز علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد دولت در نشست‌های هسته‌ای برجام در حاشیه نشست عمومی مجمع سازمان ملل، با انریکه مورا، مسوول هماهنگی این نشست‌ها دیدار کرد که به عقیده تحلیل‌گران‌، در صورت نشت خبر از این‌گونه دیدار‌ها احتمال مشاهده تحرکات جدید در نرخ ارز وجود دارد. در این میان روز گذشته با وجود حرکت افزایشی دو پله‌ای نرخ دلار آزاد، قیمت سکه طلا از خود چسبندگی قیمت نشان داده و در همان نرخ روز دوشنبه یعنی ۱۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.


دیروز سه‌شنبه 29 شهریور ماه روند نرخ ارز در معاملات بازار تهران افزایشی بود. نرخ هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته با حدود 170 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه فعالیت خود را در رقم 31 هزار و 650 تومان آغاز کرد. در ادامه روز بخش اندکی از این افزایش قیمت جبران شد و در نهایت قیمت دلار در رقم 31 هزار و 620 تومان به کار خود پایان داد. از روز‌های میانی شهریور ماه و در جریان انتشار سیگنال‌های منفی در زمینه توافق هسته‌ای نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی دچار تحرکات افزایشی شد. در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار با خروج از کانال قیمتی 29‌هزار تومانی به سطوح قیمتی کانال 31 هزار تومانی رسید. با این حال در روز‌های گذشته و پس از برخورد نرخ این ارز به پله‌های هفتم و هشتم کانال 31 روند افزایشی متوقف شد و سطوح قیمتی این کانال به عنوان کریدور جدید دلار شناسایی شد. در این میان کارشناسان دو عامل متفاوت را تحت عنوان سرعت‌گیر نرخ ارز می‌دانند. به عقیده برخی از این افراد کاهش توان اخبار منفی در زمینه افزایش نرخ ارز و پایین آمدن دست افزایشی‌های بازار عامل مهم توقف دلار در کانال 31 هزار تومانی است. اما در سوی دیگر عده‌ای از تحلیل‌گران بر این باورند که روند افزایشی دلار پس از مواجهه با نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سفر رئیس‌جمهور به آمریکا جهت شرکت در این نشست‌ها متوقف شده است. به عقیده این افراد احتمال برگزاری نشست‌هایی در زمینه قرارداد برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد در نتیجه دلار تا زمان انتشار خبر جدیدی در این زمینه در کانال 31 به فعالیت خود ادامه خواهد داد. روز گذشته معاملات بازار سکه و طلای تهران همراه با آرامش بود و قیمت سکه طلا طرح جدید در رقم 14 میلیون و 280 هزار تومان به کار خود پایان داد.

در حالی که شاخص دلار در حال نزدیک شدن به کانال ۱۱۰ واحدی است، بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین نسبت به روز گذشته ۱۹ سپتامبر با اندکی رشد همراه بودند، اما به جایگاه سابق خود نرسیدند. برخی از تحلیل‌گران به دنبال نوسانات بازارها در روزهای اخیر معتقدند که رشد حدود ۵/ ۴ درصدی بیت‌کوین و افزایش ۵/ ۰ درصدی در بازار طلا به دلیل موج نوسانی موجود در بازار‌ها به دلیل نشست فدرال رزرو در چهارشنبه ۲۱ سپتامبر است. همچنین آنها براین باورند که نمی‌توان تا زمان انتشار نرخ بهره جدید فدرال رزرو به صعودی یا نزولی شدن بازارها تکیه کرد. اما سوال این است که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد داد؟ در صورت افزایش نرخ بهره، میزان آن چقدر خواهد بود؟
جزر و مد بازارهای جهانی
مسیر احتمالی فدرال رزرو
گزارش‌ها از برگزاری جلسه فدرال رزرو در چهارشنبه ۲۱ سپتامبر حکایت دارد. بر این اساس باید به روند کاهشی تورم و در مقابل افزایش تورم هسته اشاره کرد؛ روندی که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو نرخ بهره را تا یک درصد افزایش خواهد داد. افزایش احتمالی نرخ بهره، تقویت دلار را نیز به دنبال داشت. افزایش نرخ بهره و به دنبال آن تقویت دلار سبب شد بازارهای ریسکی و طلا هفته گذشته را در محدوده منفی به پایان برسانند. بازارهای مذکور در شروع هفته جدید نیز شاهد روند نزولی بودند، اما روز گذشته طلا با رشد ۵/ ۰ درصدی خود توانست قیمت ۱۶۶۸ دلار را در بازار ثبت کند. در این میان علاوه بر بازار طلا، بازارهای ریسکی از جمله بیت‌کوین و اتریوم در ساعت ۱۶ به وقت تهران به ترتیب با رشد ۵/ ۴ و ۶ درصدی مواجه شدند. بر این اساس لیدر رمزارزها با به دست آوردن کانال ۱۹ هزار دلاری، اکنون با قیمت ۱۹هزار و ۲۸۹ دلار و به دنبال آن اتریوم نیز با وارد شدن به کانال قیمتی جدید در ساعت مذکور با قیمت ۱۳۶۱ دلار در بازار معامله می‌شد که نشانگر نوسانات بازارهای جهانی است. با توجه به موج نوسانی در بازار‌ها اقتصاددانان بر این باورند که فدرال رزرو هرچه سریع‌تر باید نرخ بهره این منطقه را یک درصد افزایش دهد و آن را به ۲۵/ ۳ درصد برساند. اما در مقابل این گروه، سرمایه‌گذارانی ایستادند که با توجه به عواقب افزایش نرخ بهره ابراز نگرانی کردند و افزودند که تبعات افزایش نرخ بهره سبب افزایش هزینه استقراض شرکت‌ها، کاهش درآمد خانوارها و کاهش ارزش سهام‌‌ آمریکا می‌شود. به دنبال این موضوع باید به سخنرانی پاول، رئیس فدرال‌رزرو در اواخر ماه اوت اشاره کرد. جرمی پاول در رابطه با این موضوع افزود با اینکه درمان تورم، کندشدن رشد اقتصادی، بحران بازار کار و ریزش بازارهای جهانی را به دنبال دارد، اما برای بازگرداندن قیمت‌ها به جایگاه سابق خود باید دوره‌ای کوتاه از رکود را پشت سر گذاشت. با توجه به عوامل مذکور و سخنان پاول در سختگیری اعمال سیاست‌های انقباضی، پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره آمریکا با رشد ۷۵/ ۰ تا یک واحد درصدی رو‌به‌رو خواهد بود.

بر اساس داده‌های منتشر شده روز سه‏‌شنبه، قیمت‏‌های تولیدکننده آلمان در ماه اوت با قوی‏‌ترین نرخ از زمان شروع رکوردها در شرایط سالانه و ماهانه افزایش یافت. اداره آمار فدرال گزارش داد که قیمت تولید محصولات صنعتی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸/ ۴۵ درصد افزایش یافت و این در مقایسه با ژوئیه ۲۰۲۲ بود که قیمت‏‌ها ۹/ ۷ درصد افزایش یافت. بر اساس نظرسنجی رویترز، این افزایش به‌طور قابل‏‌توجهی قوی‏‌تر از حد انتظار بود، به‌طوری که تحلیل‌گران پیش‏‌بینی کرده بودند که رشد سالانه ۱/ ۳۷ درصدی و ماهانه ۶/ ۱ درصدی افزایش یابد. در ماه ژوئیه، رشد سالانه ۲/ ۳۷ درصد و در ژوئن ۷/ ۳۲ درصد بوده است. قیمت‏‌های تولیدکننده کالاهای واسطه‏‌ای نیز به میزان قابل‏‌توجه ۵/ ۱۷ درصد در سال افزایش یافت که عمدتا ناشی از افزایش ۹/ ۱۹ درصدی قیمت فلزات بود.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما