بورس تهران، در روزها و هفته‌های اخیر در معرض شرایطی پرابهام قرار گرفته و همچنان مسیر بازار در فضای مه‌آلودی قرار دارد، چراکه با وجود پیشرفت مذاکرات، همچنان فرسایشی‌شدن گفت‌وگوها امید سرمایه‌گذاران در جهت دستیابی به توافق را به یاس تبدیل کرده است. از طرفی دیگر، روند ادامه‌دار تورم اخیر و تاثیر آن بر بهای تمام‌شده شرکت‌ها، پارامتر‌های ارزندگی را در بازار تحت‌تاثیر قرار داده و جلوی رشد مستمر قیمت را در بازار می‌گیرد. بازار روز گذشته نیز تحت‌تاثیر موضوعاتی از این دست در فضای ابهام به‌سر برد.

شاخص در چه حال است؟

بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته، دادوستد‌های خود را با نوسان مثبت در ۱۵ دقیقه اول آغاز کرد و سپس با افتی نزدیک به ۳‌هزار و ۸۰۰‌واحدی به حوالی سطح یک‌میلیون و ۴۴۱‌هزار واحدی نزدیک شد. شاخص‌کل هم‌وزن نیز در این روز با افزایش ۱۴۳ واحدی به سطح ۴۱۰هزار و ۷۷۷واحد رسید‌که بیشترین مقدار طی ۳۵روز گذشته بوده است. این افزایش به واسطه صعود قیمت سهام در نمادهای متعددی بود که وزن چندانی در نماگر بازار سهام ندارند، با این‌حال در روزهای گذشته به سبب نا‌امیدی از صعود نماد‌های کامودیتی‌محور و به دلایل متعدد دیگری شاهد افزایش قیمت بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش کوچکی از این اقبال به نماد‌های کوچک بازار ناشی از آن است که عمده این نمادها در صورت به‌ثمر ننشستن برجام و افزایش تورم، احتمال افزایش بهای تمام‌شده محصولات و در نتیجه افزایش قیمت فروش را پیش‌روی خود دارند، از این‌رو می‌توان نتیجه‌گرفت که همین تغییر آرایش رفتار سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی و رفتن آنها از سمت نمادهای شاخص‌ساز به سمت نماد‌های کوچک ناشی از بلاتکلیفی بازارها در زمینه مذاکرات برجام است.

چه نمادهایی روی شاخص تاثیر گذاشتند؟

«فولاد» که پس از حواشی‌های فراوان همچنان در فاز منفی معامله می‌شود، در گزارش‌های مرداد خود نیز سر بلند بیرون نیامده و از برآورده‌کردن انتظارات سهامداران خود ناتوان ماند، چراکه افت قیمت‌های جهانی محصولات با کاهش نرخ ارز که به واسطه خوش‌بینی به مذاکرات در اواسط مرداد ماه، همراه شده بود، این‌نماد بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل داشته و باعث کاهش ۸۴۰ واحدی شاخص شده است. همچنان دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا در صدر نماد‌های پر‌تراکنش بورس تهران قرار گرفته و تاثیر منفی قابل‌توجهی را در شاخص‌کل به‌جای گذاشتند. این دو نماد، درمیان اخبار مثبت و منفی که از برجام به گوش می‌رسد و فضای همراه با بلاتکلیفی که در بازار به‌وجود آورده است، مورد استقبال خریداران قرار نگرفتند. ایران‌خودرو، معاملات خود را با شیبی نزولی آغاز کرده و پس از یک رنج طولانی منفی و خسته‌کننده، قیمت این سهام، ۷۷/ ۲درصد کاهش یافت. «خساپا» نیز همانند ایران‌خودرو، پس از فراز و نشیب‌های فراوان در روز گذشته، روند نزولی خود را ادامه داده و سهامداران خود را با کاهش ۴۷/ ۳‌درصدی در قیمت‌ مواجه کرد. افزایش درآمد نقدی حاصل از سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه «حکشتی» در مرداد‌ماه نسبت به‌ماه پیش از آن عامل صعود شاخص هم‌وزن در بورس تهران بود.

 افت ارزش معاملات و کاهش انگیزه معامله‌گران

ارزش معاملات خرد بورس، پس از دو هفته بهبود، مجددا به محدوده نیمه مرداد سال‌جاری بازگشت، چراکه پس از پاسخ نامعلوم آمریکایی‌ها به پیشنهاد ایران، دوباره فضای اقتصادی و بازاری کشور را در ابهام فرو برد و رمق معامله‌گران را از خرید و فروش‌های پر ثمر در بازار، از آنها گرفت.

فرابورس چه کرد؟

شاخص فرابورس ایران، با کاهش ۱۴ واحدی به ۱۹‌هزار و ۳۰۰ واحد رسید. بانک دی به واسطه کاهش درآمدهای حاصل از تسهیلات اعطایی در مرداد ماه، نقش مهمی در قرمزپوش کردن فرابورس، داشت. «فزر» که گزارش ماهانه خوبی را در کدال منتشر نکرد و با کاهش درآمد در مرداد‌ماه مواجه شد، پس از بانک دی بیشترین تاثیر را بر افت شاخص فرابورس داشت.

ضعف حقیقی‌ها در خروج پول‌هایشان از بازار

طی روز معاملاتی گذشته، حدود ۱۲۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که کم‌ترین مقدار خروج پول طی ۱۱روز گذشته بوده است. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمایل فروشندگان حقیقی نیز برای خروج پول‌هایشان از بازار کاهش پیدا کرده است. در این میان صنایعی وجود داشتند که در جذب پول حقیقی، موفق عمل کرده‌اند. بیشترین ورود پول حقیقی، مربوط به گروه فلزات اساسی و کاشی و سرامیک و بیشترین خروج پول حقیقی نیز برای گروه خودروساز‌ها و ساخت قطعات خودرویی بوده است.

کدام صنایع در معاملات دیروز سر بلند بیرون آمدند؟

بررسی معاملات صنایع مختلف، نشان می‌دهد که سیمانی‌ها، از جمله صنایعی بودند که رنگ سبز بیش‌تری در نقشه بازارشان به چشم می‌خورد، چراکه گزارش‌های ماهانه آنها نشان می‌دهد شرکت‌های سیمانی در مرداد ماه، درآمد‌های بالاتری را نسبت به ‌ماه پیش از آن به ثبت رسانده و نرخ اکثر محصولاتشان نیز، روندی افزایشی داشته است. در این میان گروه کاشی و سرامیک که معمولا کم‌تر مورد‌توجه بازار قرار می‌گیرند، توانستند گروه خود را تقریبا سبزپوش کنند. برخی از گروه فلزات اساسی مانند «ذوب» نیز با ورد پول حقیقی قابل‌توجهی همراه بودند.

پارامترهای بنیادی بازار، همچنان نمی‌توانند توجیه خوبی برای خرید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، تورم و افزایش حقوق و دستمزد در پی فشارهای مردم که باز‌هم از تورم و فشار‌های اقتصادی ناشی می‌شود، موجب افزایش بهای تمام‌شده و کاهش حاشیه سود ناخالص در شرکت‌های موجود در بازار شده است. این امر در تمامی صنایع بورسی دیده می‌شود و محدود به چند گروه یا کسب‌وکار خاص در کشور نیست، اما شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند و می‌توانند در صورت افزایش نرخ ارز نیما که می‌تواند ناشی از به‌ثمر ننشستن مذاکرات یا بیش از اندازه کش پیداکردن آن باشد یا افزایش نرخ فروش محصولاتشان در خارج از کشور منتفع شوند نیز در دام تورم به دام افتاده و دولت با سرکوب نرخ ارز مانع از رشد درآمد این شرکت‌ها می‌شود. بورس تنها معطل مذاکرات نیست، معطل حل مشکلات داخلی نیز هست.

 

با بررسی روند قیمت شاخص ارزی در معاملات نقدی و فردایی بازار ارز تهران مشاهده می‌شود که برخلاف تلاش‌های فعالان افزایشی بازار جهت بالا بردن نرخ ارز در معاملات فردایی، ارقام نقدی در بازار واکنش قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشته و در یک بازه محدود و مشخص نوسان می‌کنند.

2

در همین راستا برخی از کارشناسان ارزی بر این باورند که ارقام فردایی دلار ارزش و اعتبار سابق خود را نداشته و از تاثیر این ارقام در تعیین روند نرخ‌های نقدی کاسته شده است. همچنین این افراد دستگیری و اعمال فشار بر فعالان فردایی، بی‌خبری بازار از آینده مذاکرات هسته‌ای وین و دو‌دستگی انتظارات در فضای بازار ارز را از جمله عوامل مهم عدم همراهی نرخ نقدی دلار با ارقام فردایی می‌دانند.

در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات نقدی روز گذشته با حدود 170 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 29 هزار و 700 تومان رسید و برای چهاردهمین روز متوالی در کانال قیمتی 29 هزار تومانی باقی ماند.

دیروز سه‌شنبه 8 شهریور ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 20 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 29 هزار و 550 تومان آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز سه‌شنبه نرخ ارز مذکور در روندی افزایشی به پله هفتم کانال 29 وارد شد و در نهایت در رقم 29 هزار و 700 تومان به فعالیت خود پایان داد. با بررسی روند نرخ دلار در معاملات فردایی بازار تهران در روز‌های اخیر، تلاش‌های معامله‌گران افزایشی در جهت بالا بردن قیمت دلار را می‌توان مشاهده کرد. اما در این میان با وجود تلاش‌های مذکور نرخ دلار در معاملات نقدی واکنشی از خود نشان نداده و در محدوده قیمتی کانال 29 هزار تومانی نوسان می‌کند. از اوایل تابستان سال جاری و با افزایش سطح اقدامات بازدارنده نسبت به معامله‌گران فردایی دلار، امنیت این‌گونه از معاملات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در همین راستا بخشی از اعتبار ارقام فردایی از بین رفت.

از سوی دیگر عدم انتشار اخبار جریان‌ساز حول محور نشست‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در روز‌های گذشته سبب شده نرخ ارز پتانسیل افزایش نداشته باشد و به همین دلیل ارقام نقدی بازار با روند‌های افزایشی معاملات فردایی همراهی نمی‌کنند.

در آخر بسیاری از کارشناسان ارزی بر این باورند که با انتشار اخبار ضد و نقیض در روز‌های گذشته فضای انتظارات بازار ارز تهران نیز دچار دودستگی شده است. همچنین کارشناسان بر این باورند که تقابل انتظارات مثبت و منفی بازار تهران به نفع نهاد بازار‌ساز است، چرا که در این شرایط زور‌آزمایی دو نیروی کاهشی و افزایشی بازار سبب ماندگاری نرخ دلار در کانال 29 هزار تومانی خواهد شد و بازار‌ساز نیازی به افزایش حجم تزریق در جهت ایجاد ثبات در فضای معاملات بازار ندارد.

روز گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز با حدود 20 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 13 میلیون و 660 هزار تومان رسید.

 گزارش‌ها از ورود اقتصاد قاره سبز به فصل جدیدی از رکود حکایت دارد. در روز‌های اخیر اروپا که در حال دست و پنجه نرم کردن با تورم موجود در این قاره بود، افزایش قیمت گاز و ریزش بازار سهام این منطقه نیز توانست شرایط اقتصادی در این منطقه را متلاطم سازد. این امر نگرانی سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را برانگیخت.

وضعیت قرمز اقتصاد قاره سبز

اما سوال این است که در یک ماه اخیر چه عواملی توانست منطقه یورو را وارد رکود کند؟ در پاسخ به این سوال باید به قدرتنمایی دلار در مقابل یورو، اعمال قطعی سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو، افت بازار سهام و صعود قیمت گاز در این منطقه اشاره کرد. برخی از کارشناسان با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، باز کردن گره رکود در اروپا را به دست بانک مرکزی اروپا می‌دانند. اما این نهاد با چه اقداماتی می‌تواند در عین مهار تورم و بالا بردن نرخ بهره، از رکود عمیق این منطقه جلوگیری کند؟

عوامل رکود در منطقه یورو

نخستین عامل موثر در فرورفتن قاره سبز به چاه رکود، شیوع ویروسی به نام تورم در سطح جهانی است. در این میان منطقه یورو توانست با افزایش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره در ماه گذشته گامی مثبت در جهت مهار تورم و بهبود شرایط اقتصادی بردارد. عامل مهم دیگری که در روزهای اخیر توانست اقتصاد اروپا را بیش از پیش تضعیف کند، تقویت دلار ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره بود که دگرگونی بازارهای جهانی را به دنبال داشت و سبب پیشی گرفتن دلار آمریکا از اسکناس اروپایی شد. علاوه بر عوامل مذکور باید به صعود ناگهانی قیمت گاز مبنی بر توقف عرضه گاز روسیه و در نهایت سهمیه‌بندی و افزایش هزینه گاز و افت بازار سهام اروپا پس از سخنرانی جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی در روزهای اخیر اشاره کرد. از جمله بازارهای سهام که با افت مواجه بودند می‌توان به بازار سهام آلمان، فرانسه و بریتانیا اشاره کرد که هرکدام به ترتیب با افت ۳/ ۱، ۶/ ۱ و یک درصدی رو‌به‌رو بودند. در نهایت عوامل یاد شده فصل جدیدی از رکود را برای اقتصاد منطقه اروپا رقم زدند.

نجات اقتصاد اروپا به دست بانک مرکزی

کاهش ارزش یورو، افت بازار سهام و در نهایت تضعیف منطقه اروپا، سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را با نگرانی فراوانی رو‌به‌رو کرده است. به دنبال افزایش رکود در منطقه اروپا، تحلیل‌گران به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول تحلیل‌گرانی که معتقد بودند با وجود ضعف در اقتصاد منطقه یورو و رکودی که در سطح منطقه اروپا رخ داده، افزایش نرخ بهره نمی‌تواند تورم را درمان و شرایط اقتصادی این منطقه را بهبود بخشد؛ زیرا صعود ناگهانی قیمت گاز و فشار بر خانوارها ناشی از افزایش هزینه کالا و خدمات، ضربه جبران‌ناپذیری بر اقتصاد خانوارها وارد کرده و با افزایش نرخ بهره این فشار چند برابر خواهد شد و رکود عمیق‌تر اقتصاد منطقه یورو را به دنبال دارد. اما گروه دیگری از تحلیل‌گران، عملکرد فدرال رزرو را سرلوحه اقتصاد اروپا قرار داده‌اند و عقیده دارند که با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، امکان عمیق‌تر شدن رکود در کوتاه‌مدت غیر‌قابل‌‌انکار است، اما اثرات مثبت آن در بلندمدت نمود می‌یابد و سیگنال‌های مثبت آن می‌تواند سدی در برابر تورم و در نهایت رکود باشد.

 

فدرال رزرو سیستم پرداخت جدیدی در سال آینده راه‌اندازی می‌کند. به گزارش اکونومیک، لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده اعلام کرد که بانک مرکزی قرار است مرحله آزمایش سرویس FedNow، یک سیستم پرداخت جدید را در اواسط سپتامبر سال جاری آغاز کند. او در سخنرانی خود خاطرنشان کرد: سرویس FedNow نحوه پرداخت‌های روزمره در سراسر اقتصاد را تغییر می‌دهد. از طریق سیستم پرداختی جدید امکان ارسال پرداخت‌های فوری در هر زمان و در هر روز، سود قابل توجهی برای خانوارها و مشاغل به ارمغان می‌آورد و وجوه بلافاصله در دسترس گیرندگان برای انجام سایر پرداخت‌ها قرار می‌گیرد. کاربران با سیستم جدید می‌توانند جریان نقدی را به‌طور موثر مدیریت کنند. برینارد افزود که انتظار می‌رود راه‌اندازی کامل زیرساخت پرداخت جدید بین ماه مه و ژوئیه سال آینده انجام شود. FedNowسرویس پرداخت فوری بانک مرکزی آمریکاست که هدف آن ارائه یک سرویس پرداخت بی‌درنگ ایمن و کارآمد برای موسسات مالی در سراسر ایالات‌متحده است.

اجرای دور جدید تحریم‌‌‌‌های اروپا علیه روسیه فشار‌‌‌ها برای تامین انرژی قاره‌سبز را افزایش داده است. در تازه‌‌‌ترین دور تحریم‌ها، اروپا واردات زغال‌سنگ از روسیه را در ماه جاری ممنوع کرد؛ مساله‌‌‌‌ای که سبب افزایش تنش‌‌‌ها در بازار زغال‌سنگ شد و بهای آن را برای بار سوم از اول سال میلادی جاری وارد کانال صعودی کرد. همچنین آغاز فصل سرما و افزایش تنش‌ها به سبب جنگ اوکراین و روسیه سبب شده است تا تقاضا برای زغال‌سنگ در کشورهای مختلف افزایش پیدا کند. این عامل موجب شد تا کشورهای عمده صادرکننده زغال‌سنگ بر صادرات این کانی ممنوعیت‌هایی وضع کنند.

p22 copy

افزایش بهای گاز به‌‌‌دلیل تشدید تنش‌‌‌ها بین اروپا و روسیه و تحریم اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت واردات زغال‌‌‌سنگ از روسیه در ماه جاری این عنصر را به یکی از  کانی‌های محبوب در دنیا تبدیل کرده است. طبق گزارش آژانس بین‌‌‌المللی انرژی، مصرف زغال‌سنگ در اروپا تا بیش از 7‌درصد در سال 2022 افزایش داشته است. همچنین این آژانس انتظار دارد مصرف جهانی زغال‌سنگ با 7/ 0‌درصد افزایش سالانه، به 8میلیارد تن برسد.

 این میزان به رکورد ثبت‌شده در سال 2013 بسیار نزدیک است. تقاضای بالا برای این کانی در قاره سبز موجب واردات زغال‌‌‌سنگ دریایی از آفریقای‌جنوبی، اندونزی و حتی استرالیا که صادرات را ممنوع کرده، شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای زغال‌سنگ در هند، دومین مصرف‌‌‌‌کننده این عنصر در دنیا پس از چین، تا پایان سال میلادی جاری حداقل 10‌درصد افزایش یابد؛ چرا که اقتصاد این کشور در حال توسعه است و مصرف برق نیز به‌‌‌صورت مداوم بیشتر می‌شود. بهای کانی سیاه دوباره در حال اوج‌‌‌گیری است. از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون قیمت زغال‌سنگ رشد 80درصدی را تجربه کرده است. روز گذشته نیز بهای این کانی با افزایش 22دلاری نسبت به هفته گذشته به 422دلار به ازای هر تن برای ناحیه پرمصرف آسیا رسید.

چرا زغال‌‌‌سنگ گران شد؟

به گزارش موسسه SMM خرید و فروش زغال‌سنگ اخیرا بیش از 4‌درصد رشد داشته است. یکی از عوامل این افزایش،  اجرای تحریم‌‌‌های جدید اتحادیه اروپا بر واردات از طرف روسیه است. خبرها حکایت از آن دارد که در ماه آوریل 2022 اتحادیه اروپا به‌طور رسمی نهمین دوره تحریم‌‌‌ها علیه روسیه از جمله ممنوعیت 120روزه خرید زغال‌سنگ را تصویب کرد که از 10اوت اجرا شد. زلنیسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را عامل این گرانی می‌داند. وی در کنفرانس صنایع انرژی در نروژ عنوان کرد، روسیه از این مساله برای ایجاد ترس اقتصادی استفاده می‌کند. وی همچنین گفت، این کشور با به‌‌‌وجود آوردن بحران قیمتی و ایجاد فقر و ضعیف کردن اروپا قصد تشدید فشار بر اتحادیه اروپا را دارد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت زغال‌‌‌سنگ از ماه اوت تا ماه سپتامبر روندی صعودی را آغاز کند، سپس به دلیل مازاد تولید دوره‌‌‌ای به قیمت ثابتی برسد. با این حال، کسری عرضه حجیم حدود ۳۱میلیون و ۷۳۰‌هزار تنی در ماه دسامبر در فصل زمستان سال‌جاری به وجود خواهد آمد که تا آن زمان، زغال‌‌‌سنگ افزایش قیمت قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت.

شتاب افزایش تولید و تقاضا

واهمه از کمبود زغال‌‌‌سنگ رشد تقاضا برای این کانی سیاه را افزایش داده است. طبق گزارش آژانس بین‌‌‌الملی انرژی نیز مصرف زغال‌سنگ در سال 2023 افزایش پیدا خواهد کرد. وزارت زغال‌‌‌سنگ هند نیز در ۲۷ ژوئیه گزارش داد که به منظور پاسخگویی به تقاضای داخلی برای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو، دولت هند برنامه افزایش تولید کک زغال‌سنگ را دنبال می‌کند که هدف آن تولید ۱۴۰میلیون تن زغال‌‌‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ است. رسانه‌‌‌های هند گزارش دادند که انجمن مدیریت فولاد هند حدود ۸۰‌هزار تن زغال‌‌‌سنگ ‌‌‌کک‌‌‌شو از روسیه سفارش داده است که انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده به بندری در شرق هند برسد. دولت قزاقستان نیز برنامه‌‌‌هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت زغال‌‌‌سنگ برای مصرف داخلی این کشور دنبال می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال‌جاری، حدود ۹میلیون و ۶۰۰‌هزار تن زغال‌‌‌سنگ مصرف کند که از این میزان، 2میلیون و ۶۰۰‌هزار تن در بخش آب و برق مصرف خواهد شد و 7میلیون تن دیگر نیز در بازار به فروش می‌‌‌رسد.

علاوه‌‌‌براین، استرالیا تعرفه‌‌‌های زغال‌سنگ را برای محدود کردن صادرات افزایش داد. دولت چین نیز برای تشویق واردات زغال‌‌‌سنگ تعرفه‌‌‌های صفر را اعمال کرد؛ چرا که با وجود تشدید بحران مصرق برق در این کشور، کارخانه‌‌‌ها به مصرف زغال‌‌‌سنگ روی آورده‌اند. موج گرمای شدید در نواحی مرکزی چین موجب شد تا به سبب کاهش فشار بر شبکه برق این منطقه، برق صنایع قطع شود. همچنین در برخی مناطق به‌‌‌دلیل گرمای شدید و استفاده بیشتر از تهویه، مصرف برق افزایش یافته است. به همین دلیل به گفته مقامات موج گرمای اخیر، اتکای چین به افزایش مصرف و تولید زغال‌‌‌سنگ را تقویت می‌کند. اتحادیه اروپا نیز به دنبال پرکردن شکاف ایجادشده در واردات زغال‌‌‌سنگ است. با در نظر گرفتن همه این موارد باید اذعان کرد که کمبود عرضه جهانی زغال‌‌‌سنگ تشدید شده است.

افزایش سود استرالیا برخلاف اندونزی

بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که معادن زغال‌سنگ استرالیا، از افزایش تقاضای اروپا برای زغال‌سنگ‌‌‌ سود زیادی کسب کرده‌‌‌اند. میانگین قیمت زغال‌سنگ در این معادن 400دلار به ازای هر تن است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که اندونزی، بزرگ‌ترین صادر‌کننده زغال‌سنگ در دنیا، با وجود تحولات اخیر این افزایش قیمت را تجربه نکرده است. دلیل اصلی این مساله وابستگی اندونزی به دو مشتری عمده خود، یعنی چین و هند، است. مشتریان دیگر زغال‌سنگ این کشور ژاپن و کره‌جنوبی هستند که در مقایسه با هند و چین مقدار بسیاری کمتری را خریداری می‌کنند. همچنین اروپا تمایل بیشتری به خرید زغال‌سنگ معادن آفریقای جنوبی، ایالات‌متحده و استرالیا دارد که زغال‌سنگ با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که احتمال کمی برای تصاحب بازار اروپا از سوی اندونزی وجود دارد.

یکی از تولیدکنندگان بزرگ چین اظهار کرد: چالش‌‌‌هایی که در نیمه اول سال، صنعت فولاد چین را تحت‌تاثیر قرار داده‌‌‌اند، احتمالا تا پایان سال ادامه خواهند داشت. به گزارش «کالاخبر»، شرکت آن‌‌‌استیل (شرکت دولتی فولاد چینی) اعلام کرد که کاهش تقاضا، شوک‌‌‌های عرضه و اثرات مرتبط با ویروس بر فشارهای این بخش افزوده است.

غول فولادی که از بحران بازار املاک چین رنج می‌‌‌برد، گزارش داد که درآمد خالص در نیمه‌اول نزدیک به ۷۰‌درصد کاهش یافته است. این هشدار در حالی است که افزایش موجودی‌‌‌ها و کاهش حاشیه سود به بدتر شدن چشم‌‌‌انداز صنعت فولاد اشاره دارد. با توجه به اینکه اقتصاددانان نسبت به چین نزولی‌‌‌تر شده‌‌‌اند و پیش‌بینی‌‌‌های رشد سال ۲۰۲۲ خود را کاهش می‌دهند، احتمالا تقاضا، مشکل اصلی کارخانه‌‌‌ها خواهد بود. آن‌‌‌استیل در بیانیه‌‌‌ای گفت: اقدامات دولت برای تثبیت اقتصاد احتمالا به بهبود تدریجی مصرف در نیمه دوم کمک می‌کند؛ اما آینده صنعت همچنان در معرض ابهامات قابل‌‌‌توجهی است. وحشت ناشی از رکود بالقوه جهانی به کاهش شدید قیمت فولاد از ماه ژوئن و زیان شرکت در سراسر این بخش منجر شده است.

هدف آن‌‌‌استیل، پاسخگویی به بازار نرم‌‌‌تر از طریق کاهش هزینه‌‌‌ها، از جمله تدارکات و تقویت مدیریت نقدینگی برای جلوگیری از خطرات نقدینگی است. براساس گزارش بلومبرگ، چین همچنان به سیاست سختگیرانه کووید صفر پایبند است و شهر دیگری در نزدیکی پکن به دنبال ۲۵مورد گزارش‌شده محلی کرونا در روز شنبه با قرنطینه نسبی مواجه است. خطر قرنطینه‌‌‌های مکرر مرتبط با ویروس به این معنی است که تاخیرهای بیشتری در پروژه‌‌‌های ساختمانی وجود دارد.

طی هفته گذشته، میزان ارسال محموله‌های سنگ‌آهن دنیا کاهش محسوسی را تجربه کرد و در مقایسه با یک‌هفته قبل‌تر، با ثبت رقم ۰۳/ ۲۸میلیون تن، افت ۴/ ۵درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش «کالاخبر»، در حالی که ارسال محموله‌های سنگ‌آهن استرالیا با رقم ۹۹/ ۱۵میلیون تن، رشد ۸درصدی را نشان می‌دهد، محموله‌های ارسالی از برزیل با کاهش ۳/ ۵‌درصد به ۱۱/ ۷میلیون تن رسیده است. مقصد ۷۸‌درصد سنگ‌آهن استرالیا و ۴/ ۲۷‌درصد از سنگ‌آهن برزیل طی هفته گذشته چین بوده که کاهش نزدیک‌‌‌به ۴۰درصدی حمل از برزیل به چین را نشان می‌دهد. این موضوع عمدتا تحت‌تاثیر حاشیه سود پایین فولادسازان چینی و افت تقاضا برای سنگ‌آهن پرعیار بوده است.  چهار غول بزرگ سنگ‌آهن دنیا کمی بیشتر از ۲۰میلیون تن سنگ‌آهن را طی هفته گذشته صادر کرده‌اند که در قیاس با هفته منتهی به ۱۹ اوت افت ۵۳/ ۱میلیون تن را نشان می‌دهد. در این میان ریوتینتو با ۷۷/ ۱یلیون تن و واله با ۵۳/ ۱میلیون تن، بیشترین افت ارسال سنگ‌آهن را تجربه کرده‌اند. مجموعا ۲۴/ ۱۹میلیون تن سنگ‌آهن در هفته گذشته به چین رسیده که کاهش ۲۰درصدی را در مقیاس هفتگی نشان داده و عامل تحریک قیمت سنگ‌آهن است.

 

کاهش احتمالی قیمت دلار پس از برجام و کشیده شدن ترمز تورم، نمی‌تواند اثرات مثبت احیای آن را در حوزه اقتصادی و شرکت‌های بازار سرمایه خنثی کند و بورس تهران به دلیل گشایش‌های ایجاد شده در پسابرجام، می‌تواند با رشد بنیادی همراه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سناریوهای برجامی پیش‌روی بازار می‌تواند روندهای متفاوتی را رقم بزند به بورسان گفت: برای اینکه بدانیم آینده بورس پس از توافق برجام چگونه خواهد بود باید تبعات کلی آن بر کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم، به طوری که اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند و بازار سرمایه هم به تبع آن افزایش یابد، به طور قطع، هزینه‌ها هم افزایش یافته و ریسک‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

بهزاد یوسفیان در این‌باره افزود: به طور کلی، در صورت احیای برجام، شاهد اتفاقات بزرگی در بازار سرمایه براساس تولیدات داخلی و وضعیت داخلی شرکت‌ها خواهیم بود، به طوری که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها به سود شرکت‌ها افزوده خواهد شد و می‌تواند رقم فروش شرکت‌های بورسی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه با احیای برجام گروه‌های بانکی و خودرویی تحت تاثیر آن بوده و رشد مناسب‌تری خواهند داشت، عنوان کرد: در کنار رشد مناسب این گروه‌ها، باید الزاماتی رعایت شده و گروه‌های بانکی و خودرویی برای اینکه صعود پایدارتری را تجربه کنند ریزساختارهایی را رعایت و برنامه مدونی برای خود تدوین کنند.

یوسفیان ادامه داد: گروه‌های ذکر شده اگر بتوانند برنامه‌ریزی خوب و مناسبی را پس از احیای برجام برای خود داشته باشند، به طور حتم به رشد پایدار هم دست خواهند یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد با مشخص نبودن بسیاری از فاکتورهای سیاسی و اِلِمان های اقتصادی بهتر باشد در شرکت‌هایی که کارمزد محور هستند سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا ماهیت این شرکت‌ها به طوری است که سودسازی خود را انجام می‎دهند.

وی همچنین معتقد بود که کاهش احتمالی قیمت دلار پس از برجام و کشیده شدن ترمز تورم، نمی‌تواند اثرات مثبت احیای برجام را در حوزه اقتصادی و شرکت‌های بازار سرمایه خنثی کند و بورس تهران به دلیل گشایش‌های ایجاد شده در پسابرجام، می‌تواند با رشد بنیادی همراه شود.

 

سیاست دولت سیزدهم بر این است که کل نیازهای کشور در بخش بازار مبتنی بر بورس کالا تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، محمدصادق مفتح در جلسه ستاد تنظیم بازار در استانداری اصفهان اظهار کرد: بورس کالا مطمن‌ترین ابزار و مکان و بستر برای فعالان اقتصادی است و قرار دادن بورس به عنوان چهار راه اتصال مولفه‌های واردات، صادرات، تولید و مصرف جزو برنامه‌های وزارتخانه است که نقطه تعالی آن قیمت است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: بورس کالا جدا از بورس سهام است که تمام روش‌ها برای خریداران شفاف دیده شده و یک تجربه جهانی است که باید در ایران پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه کالاهای چون نهاده و ماده اولیه که در ابتدای زنجیره تولید قرار دارد با مکانیزم بورس و روش‌های که در یکسال گذشته اتخاذ شد از وابستگی رها شد، افزود: در درجه اول رهایی از وابستگی قیمت جهانی را خواهیم داشت، یعنی قیمت داخلی از قیمت جهانی تبعیت نمی‌کند و دیگری نرخ تبدیل ریال به دلار قطع می‌شود. یعنی هر نوسانی که قیمت دلار به ریال وارد می‌کند، نخواهیم داشت و ثبات بسیار قابل قبولی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه این تجربه در سال اول دولت ذی قیمت بوده و تلاش شده به حوزه‌های دیگر چون پتروشیمی و سایر کالاها و نهاده‌های تولید تسری یابد، افزود: اعتقاد داریم اگر تولید به آرامش برسد و تولیدکننده مطمئن از تولید شود حتما با بازار آرام روبرو خواهیم بود زیرا ریشه بسیاری از مشکلات و تلاطم بازار در تولید و نگرانی از آینده تولید است و خیلی مواقع شاید این نگرانی بیهوده باشد، اما ما وظیفه داریم برنامه‌ریزی و آن‌ها رفع کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه حسن این بازار در این است که بازار را از اتفاقات آینده مطمئن می‌سازد بنابراین بازار آرامی را خواهیم داشت و نگرانی فعالان اقتصادی رفع می‌شود، ادامه داد: در این بازار صادرات و واردات و مصرف داخلی جایگاه خود را پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم بر این است که کل نیازهای کشور مبتنی بر بورس تامین شود. با توجه به اینکه نهاده‌های تولید اعم از فولاد، سیمان، پتروشیمی مبتنی بر این بازار است به طوری که اکنون در عرصه فولاد و سیمان بدون اینکه وارد نرخ‌گذاری شویم از همان مکانیسم عرضه و تقاضا به یک بلوغ کامل رسیدیم. علی رغم اینکه با دو بحران جنگ اوکراین و قطعی برق مواجه شدیم که در افزایش قیمت فولاد و سیمان نقش زیادی داشت اما بازار آرامی را در این دو عرصه شاهد بودیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از اقدامات در دستور کار وزارت اقتصاد، راه اندازی تالار املاک و مستغلات در بورس کالاست تا سایه شفافیت در این بخش نیز پررنگ تر شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شهرداری تهران به صورت خودجوش برای عرضه املاک خود در بورس کالا پیشقدم شده است که در این مسیر به زودی تالار املاک و مستغلات در بورس کالا راه اندازی می‌شود.

خاندوزی افزود: پیگیری‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی برای مولدسازی دارایی‌های دولت از مسیر بورس کالا در حال انجام است و انتظار می‌رود نتایج آن ظرف ماه‌های آینده به ثمر بنشیند.

وی گفت: شفافیت معاملات و کمرنگ شدن رانت از توزیع و تجارت در بخش املاک از جمله ثمرات عرضه املاک در بورس کالا است.

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: تنها راه‌حل بلندمدت عبور از معضل تورم در اقتصاد ایران، رعایت مقررات انضباط پولی و مالی است. نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط موجود نرخ‌های رشد نقدینگی قابل توجه و عدم توسعه و تقویت تولید، نرخ‌های تورم تک رقمی داشته باشیم.

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مسیر اقتصاد در بلند مدت و میان مدت فراز و نشیب‌های زیادی دارد به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: خطاهای سیستماتیک زیادی طی سال‌های اخیر در کشور رخ داده است و راهی به جز گذر از این خطاهای سیستماتیک نیست.

عباس علوی‌راد ادامه داد: محیط اقتصادی کشور یک محیط تورمی است. از بعد از جنگ تحمیلی به جز مقاطعی کوتاه تورم وجود داشته به طوری که بعد از جنگ در کشور شاهد ۵ بار تکان‌ ارزی بوده‌ایم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کشور متعدد است و برای حل آن باید اولویت‌بندی انجام شود. اولویت اقتصاد ایران تورم است. گام نخست مهار تورم و گام دوم هم توجه به منشا اصلی تورم است که کاملا شناخته شده است. دولت باید با قواعد سخت‌گیرانه سراغ به مقابله با تورم برود.

علوی‌راد گفت: تنها راه‌حل بلندمدت عبور از معضل تورم در اقتصاد ایران، رعایت مقررات انضباط پولی و مالی و حرکت بر مبنای همین آموزه‌های اقتصادی است. به بیانی ساده‌تر نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط موجود نرخ‌های رشد نقدینگی قابل توجه و عدم توسعه و تقویت تولید، نرخ‌های تورم تک رقمی داشته باشیم.

وی درباره شیوه‌های اصلاحی دیگر برای عبور از شرایط کنونی اظهار کرد: سیاست‌های اصلاحی و تصمیمات سختی باید اتخاذ شود. لازم است تمامی نهادهای حاکمیتی به موضوع وارد شده و پس از شکل‌گیری یک گفتمان واحد در درون این گروه‌ها، در ابتدا شرایط فعلی و نتایج حاصل از ادامه روندهای گذشته، به صورت شفاف و روشن برای عموم مردم و به خصوص ‌اشخاص و نهادهای دارای مقبولیت در جامعه تبیین شود.

گفتنی است؛ به دلیل مسائل و مشکلات ساختاری مانند کسری بودجه دولت و ناترازی بانکی این کنترل با مشکلات و محدودیت روبه‌رو است. به همین دلیل راهکارهای کوتاه مدت جوابگوی این مشکلات کلان نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا مشکلات ناترازی بانک‌ها و مسائل ساختاری که در اقتصاد دولت وجود دارد حل شود، گفت: مهم‌ترین راهکار این است که در ابتدا باید هزینه‌های دولت سروسامان پیدا کند؛ دومین راهکار، عدم امکان دسترسی دولت به منابع بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه است.

 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز چهارشنبه ۹ شهریور ماه میزبان عرضه ۳۹۲ هزار و ۵۴۹ تن میلگرد، ۴۰ هزار و ۶۴۳ تن تیرآهن، ۲۰ هزار و ۹۷۹ تن نبشی و ناودانی، ۱۲۰ تن بیلت و اسلب مسی و ۶۰ کیلوگرم شمش طلا است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر ، ۱۳ هزار و ۳۵۰ تن قیر، عایق رطوبتی و انیدرید متالیک نیز در تالار صادراتی عرضه می‌شود.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هم شاهد عرضه ۱۲ هزار و ۱۴۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی و قیر است.

تالار حراج باز در این روز عرضه ۳ هزار و ۵۷۶ تن استایرن منومر، یک هزار و ۴۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۲۰ تن تولوئن و ۱۸ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات را تجربه می‌کند.

بازار فرعی میزبان عرضه ۵۷۶ تن ضایعات باطری، ضایعات فلزی، سپر ضایعات خودرو، اسلب و بیلت برنجی و الیاف استیپل پلی استر است.

در مجموع ۴۸۵ هزار و ۳۸۱ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما