بازار سهام روز گذشته را با افت شاخص‌کل بورس و همچنین شاخص هم‌وزن به پایان رساند. در این روز معضل همیشگی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو دگرباره خبرساز شد؛ این در حالی است که در تلاطم خبرهای مختلف درخصوص واگذاری سهام تحت‌تملک شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا که به سهام تودلی معروف شده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از مشخص‌شدن سازوکار نهایی برای واگذاری خودروسازها خبر داد و علاوه‌بر آن وعده پایان قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال‌ را نیز ارائه کرد، چراکه در وضعیت فعلی قربانزاده، غالب مداخله‌‌‌‌‌‌های دولت را مضر می‌داند.

یک اتفاق مهم در بازار سهام

 در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند واگذار‌کردن تصمیم‌گیری در این حوزه به عهده خود مردم، در چارچوب سازوکار بازار، بهترین راهکار برای خروج از بحران کنونی در بازار خودرو است، با این‌حال با توجه به اینکه حجم سهام یادشده به حدی بالاست که نمی‌توان آن را در معاملات خرد بازار سهام فروخت. احتمالا اگر ورود به بازار برای معاملات بلوکی باشد، از این‌رو نمی‌توان این اتفاق را فشاری بر عرضه در سهام «خساپا» و «خودرو» دانست، با این‌حال اگر خصوصی‌سازی و خروج از سیاست‌های دستوری این‌بار به‌نحوی اصولی انجام شود، می‌توان به بهبود اوضاع این شرکت‌ها امیدوار بود.

بورس از دریچه اخبار

بورس اوراق‌بهادار تهران در دومین روز هفته بر مداری نزولی نوسان کرد، به‌طوری‌که دماسنج اصلی بازار با کاهش ۴۱/ ۰‌درصدی به محدوده یک‌میلیون و ۴۴۴‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد و نماگر هم‌وزن بازار نیز با افت ۴۳/ ۰‌درصدی در سطح ۴۰۸‌هزار واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام در روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه در مقایسه با روز گذشته با کاهش ۵/ ۱۳‌درصدی مواجه شد و رقم دو‌هزار و ۱۰۳‌میلیارد‌تومان را به ثبت رساند. از طرفی سهامداران حقیقی در ادامه بلاتکلیفی و سردرگمی خود حدود ۱۸۰‌میلیارد ‌تومان از بازار خارج کردند، اما فارغ از نگاه آماری به معاملات بورس تهران در روز گذشته، صحبت‌های حسین قربانزاده، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی مهم‌ترین خبری بود که به بازارها مخابره شد. قربانزاده ضمن اینکه بر ارزشمند‌‌‌‌‌‌تر بودن سهام خودروسازها بیشتر از قیمت تابلو آنها اشاره کرد، از مشخص‌شدن تکلیف شیوه واگذاری خودروسازها خبر داد. این خبر در حالی به بازارها مخابره شد که فرصت اندکی برای اجرایی‌شدن دستور رئیس‌جمهور جهت خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا باقی‌مانده است، اما حتی بدون درنظر‌گرفتن نتیجه این سیاستگذاری روند کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت معاملات بازار سهام در روزهایی که گذشت تحت‌تاثیر متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار و تصمیمات ضد‌ونقیض سیاستگذاران به‌ویژه جدال میان وزارت صمت و سازمان بورس (به منظور عرضه خودرو در بورس‌کالا) در مداری نوسانی قرار گرفت، به‌طوری‌که با انتشار هر خبری پیرامون واگذاری سهام تودلی ایران‌خودرو و سایپا، آزادسازی واردات خودرو و عرضه خودرو در بورس‌کالا روند معاملات تاثیرگذارترین نمادهای خودرویی حاضر در بورس تهران را دستخوش تغییر می‌کند.

پایان قیمت‌گذاری دستوری؟

این در حالی است که بر اساس آخرین اخبار منتشرشده احتمالا تا یک هفته موضوع واگذاری سهام تودلی نمادهای بورسی «خودرو» و «خساپا» تعیین‌‌تکلیف می‌شود تا بلکه مقداری از کلاف سردرگم در بازار سهام باز‌شود و بازار و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را از بلاتکلیفی در این‌باره نجات دهد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص عرضه‌های تودلی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: «سایپا و ایران‌خودرو، سهام مستقیم دولت را دارند. شرکت می‌تواند شرکت‌های زیرمجموعه خود را به‌فروش برساند یا ارزشگذاری کرده و بخشی از سهام را به‌فروش برساند. آنچه که تا امروز منتشرشده است مربوط به خود خودروسازی‌‌‌‌‌‌ها است، در نتیجه در مورد سهم ۵‌درصد یا ۱۷‌درصدی دولت در خودروسازی‌ها به هیچ‌عنوان ارزش‌گذاری نشده است. به عبارت دیگر این موضوع ربطی به سهام دولت ندارد. البته دولت قصد دارد سهام خود را واگذار کند. کل سهام دولت وثیقه است که باید آزاد شود. با توجه به ارزنده‌بودن این سهام ترجیح این است که در یک مفاهمه واگذاری انجام شود. کارگروه مشترکی برای واگذاری تشکیل شده است و چندین جلسه برگزار شد و نهایتا به یک سند مشترک رسیدیم.

نزدیک به ۸۰‌درصد این سند متن مشترک است. البته اختلافاتی نیز وجود دارد.‌» این موضوع دلیل محکمی شد تا مجددا بررسی بر روند قیمت‌گذاری دستوری در بازارها داشته باشیم و تاثیر این سیاستگذاری را بر رفتار بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران بررسی کنیم. این بررسی در حالی صورت می‌گیرد که رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در صحبت‌های روز گذشته خود بر حذف مداخله‌‌‌‌‌‌های دولت تاکید کرده است. قربانزاده ضمن اشاره به ماجرای تلخ خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی در هپکو اظهار کرد: «نظارت بعد از واگذاری بسیار موضوع مهمی است. متاسفانه در وضعیت فعلی غالب مداخله‌‌‌‌‌‌های دولت مضر است درحالی‌که دولت می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. درخصوص هپکو شاهد بودیم که دولت می‌‌‌‌‌‌توانست با ایجاد تقاضا، جلوی زمین‌خوردن شرکت را بگیرد اما چنین اتفاقی رخ نداد. باید جزئیات لازم در قراردادها قرار بگیرد و سازمان خصوصی‌سازی بتواند نقش خود را در حوزه نظارت داشته باشد.‌» اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود چراکه قربانزاده در ادامه صحبت‌هایش وعده پایان قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال ‌را داده است. وی با بیان اینکه قرار بر این است که ظرف ۶ هفته واگذاری تعیین‌تکلیف شود، تصریح کرد: «حتما در این سند تنظیم‌‌‌‌‌‌گری، کاهش مدل مداخله دولت در قیمت‌گذاری خودرو نیز مورد‌توجه قرار خواهد گرفت و این به‌معنای پایان قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال ‌است. این موضوع مقدمه واگذاری محسوب می‌شود. پیش‌نیازهای واگذاری نیز مطرح‌شده است؛ نظیر اشتغال، اهلیت و ساختارهایی که مخل واگذاری نباشد. هیچ اصلاح ساختار و بازسازی نباید مخل واگذاری شود.‌»

ذی‌نفعان؛ مقصر اصلی این روزهای بازار

در ادامه بررسی سابقه قیمت‌گذاری دستوری حکایت از آن دارد که این مساله تاکنون صدمات زیادی به مصرف‌کنندگان واقعی و خودرو‌سازان زده است. پیمان مولوی در این‌باره معتقد است که «آنچه که درخصوص قیمت‌گذاری دستوری اهمیت دارد این است که این اتفاقات را شانسی تلقی نکنیم؛ چراکه در اقتصاد و سیاست هیچ امر شانسی و اتفاقی وجود ندارد، از این‌رو اتخاذ چنین سیاستی صرفا به جدال میان ذی‌نفعان برای بهینه‌کردن شرایط خود اشاره دارد، بنابراین می‌توان گفت اندازه اقتصاد ایران از سال‌۱۳۹۰ تاکنون به یک‌سوم تقلیل پیدا کرده و شرایط سخت و نامطلوب شده است، از این‌رو در چنین شرایطی که فرصت‌ها کاهش پیدا کرده ذی‌نفعان به هر دری می‌زنند تا سهم بیشتری در کسب منافع از حوزه‌‌‌‌‌‌های مختلف داشته باشند و این رقابت به تمام حوزه‌‌‌‌‌‌های متصل به تولید ناخالص داخلی تسری پیدا کرده است. یکی از روش‌هایی که علاوه‌بر بهینه‌کردن ذی‌نفعان رقبا را از دور رقابت خارج می‌کند، اقتصاد دستوری است تا با به‌کارگیری سازوکاری مشخص و محدود‌شده برای تمام بخش‌های اقتصادی تصمیم گرفته شود. در همین راستا شاهد اوج‌گرفتن این رویکرد در تمام بازارهای مالی هستیم اما این رویکرد از آن جهت در بازار خودرو بارز است که هر فرد ایرانی ناخودگاه به‌خاطر نوع ماهیت خودرو درگیر این بازار است. در شرایط تحریمی حال‌حاضر خودروسازها علاوه‌بر اینکه برای واردکردن قطعات موردنیاز خود با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، با فشار افزایش قیمت توسط دولت‌ها روبه‌‌‌‌‌‌رو می‌شوند، ضمن اینکه در چنین شرایطی شرکت‌های خودروساز به سمت و سویی سوق داده می‌شوند که در آن زیان انباشته‌‌‌‌‌‌ای را نیز تحمل کنند، اما تبعات چنین سیاستی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود چراکه در چنین شرایطی بازاری انحصاری ایجاد شده که به نفع افرادی است که تحت‌عنوان تولید، واردات انجام می‌دهند، از این‌رو در چنین فضای انحصاری خودروهای واردشده بسیار گران‌‌‌‌‌‌تر از قیمت اصلی‌‌‌‌‌‌اش به مردم فروخته می‌شود و از طرفی فاصله طبقاتی شدیدی در بازار خودرو شکل می‌گیرد و خودروهایی قدیمی با قیمت‎هایی نجومی در بازار به‌فروش می‌رسند.‌»  مولوی می‌گوید: « واگذار کردن تصمیم‌گیری در این حوزه به عهده خود مردم، بهترین راهکار برای خروج از بحران کنونی است، چراکه با خارج‌شدن سیاستگذار از این حوزه واردات به اندازه کافی صورت خواهد گرفت و نیاز داخلی تامین می‌شود. از طرفی با برداشته‌شدن انحصار از بازار خودرو، مردم می‌توانند بر اساس بودجه و نیاز خود به خودروی دلخواه خود دسترسی داشته باشند، بدون آنکه با محدودیتی روبه‌‌‌‌‌‌رو شوند.‌»

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: «نکته‌‌‌‌‌‌ای که در این میان از چشم ما پنهان مانده و آنطور که باید به آن توجه نشده، این است که اقتصاد دستوری در مرحله اول حق انتخاب را از افراد می‌گیرد و آنها را در محدودیت قرار می‌دهد.‌» در تکمیل این گفته‌ها می‌توان اینطور برداشت کرد که اگر نگاه مداخله‌گری دولت آنطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته از این دو شرکت رخت ببندد، می‌توان توقع داشت که هم بازار و هم شرکت‌ها به سبب کاهش مداخلات مطروحه با کاهش آسیب روبه‌رو شوند و دست‌کم بتوانند در مسیر واقعی خود و متناسب با مزیت‌هایی که دارند گام بردارند. حال باید صبر کرد و دید که آیا خروج دولت از این دو شرکت خودروساز به‌ثمر می‌نشیند و آیا نحوه خروج متناسب با اصول اقتصاد و با عبرت از کاستی‌های گذشته خواهد بود یا خیر.

شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران از ابتدای شروع معاملات روز یک‌‌‌‌‌شنبه با عرضه سهام از سوی فروشندگان مواجه شد. حجم عرضه‌‌‌‌‌کنندگان در دادوستد‌‌‌‌‌های دومین روز معاملاتی به حدی بالا گرفت که سرمایه‌‌‌‌‌گذاران محتاط هم به جرگه فروشندگان سهام پیوستند.

به ‌این‌ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌ای بیش از ۵‌هزار و ۹۰۰ واحد ریزش کرد و در نهایت تا محدوده یک‌میلیون و ۴۴۴‌هزار واحدی کاهش ارتفاع داد. توام با افت ۴۱/ ۰درصدی دماسنج بورس، شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌وزن هم ۴۳/ ۰‌درصد عقب‌‌‌‌‌نشینی کرد. معاملات در بازار روز گذشته تحت‌تاثیر شفاف‌‌‌‌‌سازی بزرگ درخصوص میل دولت به‌فروش سهام در صنعت خودروی کشور قرار گرفت و عمده معاملات این گروه با تردید از سوی سهامداران پیگیری شد. هر چند وزن‌‌‌‌‌کشی دلار و سکه از کاهش محدود نرخ‌ها در بازار حکایت دارد اما همچنان سرمایه‌‌‌‌‌گذاران در انتظار سرانجام برجام هستند.

شفاف‌‌‌‌‌سازی بزرگ

افت دسته‌جمعی اغلب نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی بورس تهران در دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز گذشته را می‌توان تا حدودی نشات‌گرفته از یک شفاف‌‌‌‌‌سازی بزرگ درنظر گرفت.

در دقایق ابتدایی معاملات روز گذشته پس از اینکه گزارش شفاف‌‌‌‌‌سازی گروه سرمایه‌‌‌‌‌گذاری سایپا (وساپا) در سامانه کدال نشست و به‌عبارتی تعیین‌تکلیف واگذاری بلوک سهام مدیریتی خودروسازان برای «وساپا» به ایستگاه پایانی خود رسید، ‌این‌نماد معاملاتی آماده انجام معاملات شد. بنابر آنچه در کدال قرار گرفت، قیمت پایه هر سهم گروه سرمایه‌گذاری سایپا در این ارزش‌‌‌‌‌گذاری ۳۴۴‌تومان (بدون‌احتساب ارزش مدیریتی) برآورد شده است. روز یک‌‌‌‌‌شنبه برای دقایقی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران نسبت به گزارش شفاف‌‌‌‌‌سازی و ارزش‌‌‌‌‌گذاری صورت‌گرفته خوش‌بین بودند؛ اما در ادامه به یک‌‌‌‌‌باره بخش قابل‌توجهی از معامله‌‌‌‌‌گران تصمیم به خروج از شرکت‌‌‌‌‌ مذکور گرفتند. به باور برخی از فعالان هر چند این عرضه بلوکی به لحاظ برخورداری از کرسی مدیریتی برای خریدار بسیار حائز‌اهمیت خواهد بود؛ اما با توجه به رقم درنظر گرفته‌شده و زیان انباشته «وساپا» و از سویی ریسک بزرگ قیمت‌گذاری دستوری از سوی سیاستگذاران باید دید که آیا پروسه واگذاری نهایی می‌شود.به هر روی ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) در بازار دیروز به رقم ۲‌هزار و ۱۰۳‌میلیارد‌تومانی افت کرد و کاهشی بالغ بر ۵/ ۱۳‌درصد نسبت به‌روز شنبه به ثبت رسید. کاهش تحرک سرمایه‌‌‌‌‌گذاران در این روز معاملاتی را می‌توان به‌رغم تشدید رفتار هیجانی پس از شفاف‌‌‌‌‌سازی صورت‌گرفته در سامانه کدال با موضوعات دیگری هم مرتبط دانست.

در انتظار سرانجام برجام

در حالی بیشترین افت روزانه در یک هفته اخیر در این روز معاملاتی به ثبت رسید‌که سرمایه‌‌‌‌‌گذاران همچنان با ریسک برجام دست و پنجه نرم می‌کنند. ایران همچنان واکنش خاصی نسبت به پاسخ ایالات‌متحده آمریکا درخصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا از خود نشان نداده است.

همچنان نیز سرانجام برجام برای فعالان بازار‌‌‌‌‌های مالی در ابهام تمام‌عیار قرار دارد، هر‌چند جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برهه فعلی را حساس ارزیابی می‌کند و معتقد است دنیا با برجام کمی امن‌‌‌‌‌تر خواهد شد، اما فرسایش مذاکرات حداقل در چند روز اخیر تا حدودی از رمق افزایشی بازار سهام کاست. تداوم این روند نیز می‌تواند متقاضیان را خسته و سمت و سویی جدید برای سرمایه معامله‌‌‌‌‌گران ایجاد کند (همانند تزریق به دلار و سکه) که احتمالا پیامد مطلوبی برای اقتصاد نخواهد داشت. به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه، سرانجام صنایع و شرکت‌های بورسی بدون‌حصول معاهده برجام می‌تواند پیامدی از جمله کاهش حاشیه سود شرکت‌ها را به‌دنبال داشته باشد. افزایش هزینه دورزدن تحریم و ادامه‌‌‌‌‌دار شدن اختلالات در مسیر نقل و انتقال پول از شبکه بانکی توام با بروز موانع جدید می‌تواند از پیامد‌‌‌‌‌های شکست برجام در نظر گرفته شود.

فرار ۱۹۰‌میلیارد‌ تومانی

در دومین روز معاملاتی هفته‌جاری ۱۹۰‌میلیارد ‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خرد همچنان با رصد رویداد‌‌‌‌‌های اقتصادی توام با ارزیابی وضعیت سیاست خارجی همچنان روزبه‌روز پر قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از بازار خارج می‌شوند. روز گذشته بیشترین خروج پول متوجه صنایع برجامی نظیر خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها بود به‌طوری که این دو گروه در مجموع رقمی معادل ۶۸‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند که به‌عبارتی ۳۶‌درصد پول خارج شده از گردونه دادوستد‌‌‌‌‌های بازار مرتبط به همین دو گروه بوده است.  در ادامه این فهرست نیز صنعت محصولات شیمیایی حدود ۲۳‌میلیارد‌تومان و گروه حمل‌ونقل نزدیک به ۲۲‌میلیارد‌تومان فرار نقدینگی از سوی معامله‌‌‌‌‌گران خرد داشتند. به روایت آمار در گروه‌های موسوم به برجامی که حداقل طی چند وقت اخیر ورود پول سنگین در آنها صورت گرفت، در کنار صنعتی همانند حمل‌ونقل که به‌تازگی در چند روز معاملاتی اخیر توانست بیشترین ورود پول این قشر از سرمایه‌‌‌‌‌گذاران را به خود اختصاص دهد، همزمان با تغییر تاکتیک معامله‌‌‌‌‌گران، صنایع مذکور دیگر مامن جذب پول حقیقی نیستند. هر چند گردش پول در صنایع و شرکت‌های مختلف به‌عبارتی می‌تواند از پویایی بازار در این روز‌‌‌‌‌های رخوت‌انگیز بازار حکایت داشته باشد.

نرخ شاخص ارزی در دومین روز هفته جاری کاهشی بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار، دلیل عدم تحرک نرخ دلار آزاد به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر در روزهای اخیر، وجود دو نیروی قابل‌توجه و متضاد در فضای انتظارات این بازار است. عده‌ای از فعالان ارزی ضمن اشاره به سیگنال‌های مثبت منتشر‌شده حول محور مذاکرات هسته‌ای وین، قویا بر این عقیده‌اند که طی روزها و هفته‌های آتی توافق جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمده و در همین راستا نرخ ارز دچار نوسانات کاهشی خواهد شد.

2

این افراد با تکیه بر انتظارت مثبت خود، اقدام به خرید ارز در سطوح قیمتی بالاتر نکرده و به‌نوعی در راستای تقویت سطح مقاومت 30هزار تومانی تلاش می‌کنند. اما از سوی دیگر فعالان طرف افزایشی بازار کاملا برخلاف گروه اول عمل کرده و معتقدند برایند سیگنال‌های سیاسی موجود در اخبار به سمت عدم نتیجه‌بخشی نشست‌های وین میل می‌کند. این افراد نیز با افزایش حجم خرید‌های دلاری خود در سطوح قیمتی کانال 29هزار‌تومانی در راستای کسب سود پس از تحرکات افزایشی دلار تلاش می‌کنند که این امر خود سبب به وجود آمدن نوعی حمایت در مقابل کاهش قیمت اسکناس آمریکایی شده است. در‌نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز یکشنبه با حدود 50تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه، به رقم 29‌هزار و 600تومان رسید.

دیروز یکشنبه 6 شهریور‌ماه روند قیمت دلار در معاملات نقدی کاهشی و در فردایی‌ها افزایشی بود. هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات صبح روز گذشته با حدود 100تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه، در رقم 29هزار و 750تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز شنبه، نرخ این ارز دچار نوسانات کاهشی شده و به پله هفتم کانال 29هزار تومانی بازگشت. روند کاهشی مذکور به گونه‌ای بود که برخی معاملات نقدی اسکناس آمریکایی در حوالی ظهر روز گذشته در رقم 29هزار و 550تومان نیز ثبت شد. اما در نهایت قیمت این ارز در معاملات عصر یکشنبه با 50تومان کاهش نسبت به نرخ روز ابتدایی هفته، در رقم 29هزار و 600تومان گزارش شد. روند کاهشی معاملات نقدی دلار در شرایطی بود که نرخ این ارز در معاملات فردایی، به صورت افزایشی ارائه می‌شد. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی، ثبات نسبی نرخ ارز در روز‌های اخیر بازار و درجا زدن نرخ دلار غیر‌رسمی ناشی از تقابل دو نیروی متضاد در انتظارات معامله‌گران است. طبق مشاهدات به‌عمل‌آمده از فضای بازار در هفته‌های اخیر، پس از انتشار سیگنال‌های امیدوار‌کننده از پاسخ طرفین قرارداد به پیش‌نویس اروپایی، بخش عمده‌ای از معامله‌گران بازار تهران اقدام به تخلیه دارایی‌های ارزی خود به ریال کردند. این افراد که دارایی‌های خود را در سطوح قیمتی کانال 29هزار‌تومانی تبدیل کرده بودند اکنون حاضر به خرید دلار در ارقام بالاتر نیستند که این امر خود سبب به وجود آمدن سقف مقاومت 30هزار تومانی برای دلار شده است. در سوی دیگر نیز افرادی که در سطوح قیمتی بالاتر و با انتظارات افزایشی اقدام به خرید ارز کرده بودند، حاضر به فروش دارایی‌های خود در ارقام حال حاضر بازار نبوده و مانع از افزایش قیمت مجدد این ارز می‌شوند. با کاهش نسبی نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز گذشته، قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز با حدود 120هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 13میلیون و 880هزار تومان رسید.

 

با وجود عبور بیت‌کوین از کف ۲۰‌هزاردلاری خود، این کاهش تنها چند ساعت دوام داشت و این رمزارز سطح ۲۰هزاردلاری را تا ساعت ۶ عصر روز گذشته پس گرفت. علاوه بر رمزارزها، بازار طلا و بازار سهام اروپا نیز در واکنش به سخنان رئیس ‌فدرال‌رزرو مبنی بر ادامه سیاست انقباضی آمریکا، نزولی شدند.

کوچ جدید در بازار رمزارزها؟

بیت‌کوین روز گذشته با افت حدود ۵/ ۰‌درصدی خود، حمایت ۲۰‌هزار‌دلاری خود را از دست داد. لیدر رمزارزها که در روز شنبه ۲۷ ماه اوت با سقوط ۷‌درصدی مواجه شده بود، در آغاز روز گذشته با قیمت ۱۹‌هزار و ۹۳۸‌دلار در بازار معامله می‌شد، اما در میانه روز بار دیگر حمایت ۲۰‌هزار‌دلاری را به دست آورد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که افت قیمت بیت‌کوین، باعث کوچ سرمایه‌گذاران به سایر بازارها خواهد شد.

اما برخی دیگر معتقدند بیت‌کوین با تمام توان در حال حفظ کانال ۲۰‌‌هزار‌دلاری است، اما در‌نهایت این رمزارز نمی‌تواند در خلاف جهت بازار حرکت کند و رشد قیمتی آن تا زمانی که از سرعت افزایش نرخ بهره کاسته نشود، امکان‌پذیر نیست. ریزش بازارهای پرریسک را در کاهش قیمت اتریوم نیز می‌توان دنبال کرد. این رمزارز در ریزش اولیه خود در روز شنبه توانست سطح ۱۵۰۰دلار را حفظ کند، اما روز گذشته وارد کانال ۱۴۰۰دلاری شد.

گروه دیگری از تحلیل‌گران افزودند: افت بازار طلا و رمز‌ارزها سرمایه‌گذاران را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که دارایی خود را در دو بخش محبوب (طلا و بیت‌کوین) سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با کاهش ارزش بازارها، دارایی‌های خود را با توجه به افزایش نرخ بهره به بانک منتقل خواهند کرد. اما دسته دوم شامل سرمایه‌گذارانی است که از تلاطم بازارها بهره می‌برند و طلا، بیت‌کوین و… را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری می‌کنند تا با بازگشت قیمت‌ها به جایگاه سابق خود، عایدی به دست آورند. علاوه بر بازارهای مذکور، طلا نیز روند معاملاتی ۲۷ ماه اوت را با قیمت ۱۷۳۶دلار به پایان رساند. اما سوال این است که قیمت طلا در روزهای آتی ریزش بیشتری را متحمل خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به دو عامل «تقویت شاخص دلار» و «سخنان رئیس فدرال رزرو در تدام سیاست‌های انقباضی» در روزهای اخیر اشاره کرد. اما بازار طلا در حال حاضر تنها با معضل سیاست‌های انقباضی و به دنبال آن افزایش نرخ بهره، دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ زیرا اعمال سیاست‌های پولی اثر خود را در شاخص دلار نیز نشان داده و توانست آن را با کاهشی اندک رو‌به‌رو کند.

افت شاخص سهام در آمریکا و اروپا

 علاوه بر بازارهای ریسکی و طلا، بازار بورس آمریکا نیز دومین هفته منفی را پشت‌سر گذاشت. اثر سیاست‌های مورد‌تاکید رئیس فدرال رزرو به بازارهای اروپا نیز سرایت کرده و توانست بازار بورس اروپا را وارد روند نزولی کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با اعلام رئیس فدرال رزرو مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی، بازار بورس اروپا واکنش نشان داد و منفی شد. به دنبال این موضوع شاخص «STOXX ۵۰» با  افت ۷/ ۱درصدی رو‌به‌رو شد. همچنین سهام‌های خرده‌فروشی و تفریحی منطقه یورو نیز با افت ۵/ ۳ و ۴/ ۳درصدی مواجه شدند.

سود صنعتی چین در ژوئیه به دلیل مهار کووید و امواج گرما کاهش یافت. سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه ژوئیه کاهش یافت و سودهای قبلی را معکوس کرد زیرا محدودیت‌های جدید کووید-۱۹ باعث کاهش تقاضا و کاهش حاشیه کارخانه‌ها شد، در حالی که کمبود برق به دلیل موج گرما تولید را تهدید می‌کرد. اداره ملی آمار چین روز شنبه اعلام کرد سود شرکت‌های صنعتی چین در ژانویه تا ژوئیه ۱/ ۱درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و رشد یک‌درصدی ثبت‌شده در ۶ ماه اول را از بین برده است. تولید و فعالیت کارخانه در مراکز تولیدی بزرگ مانند شنژن و تیانجین در ماه به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید کووید، آسیب دید. رشد تولید صنعتی چین در ماه ژوئیه از ۹/ ۳درصد در ژوئن به ۸/ ۳درصد در مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. موج‌های گرمای شدید از اواسط ژوئیه، شهرهای پرجمعیت را درنوردیده است.

اداره آمار اعلام کرد بدهی‌های شرکت‌های صنعتی در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۱۰درصد افزایش یافته است که با افزایش ۵/ ۱۰درصدی در ژوئن برابری می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد چین در سه ماه منتهی به ژوئن به‌سختی از انقباض رهایی یافت زیرا محدودیت‌های شدید کنترل کووید و بخش مسکن پریشان تقاضا را تحت فشار قرار داد. سیاستگذاران در تلاش هستند با دوبرابر کردن هزینه‌های زیرساختی، از اقتصاد در حال رشد حمایت کنند.

وزیر اقتصاد با حضور در میان خبرنگاران به تشریح عملکرد یک‌ساله اقتصادی دولت پرداخت. احسان خاندوزی درباره مسائل متعددی صحبت کرد. بخشی از صحبت‌های وزیر اقتصاد، درباره مدل تعادلی قیمت‌گذاری بود، به نحوی که این قیمت‌گذاری هم بتواند از مصرف‌کننده دفاع کند و هم در این قیمت‌گذاری تولید آسیب نبیند.

فرمول وزیر برای قیمت‌گذاریعکس: مهتاب بیگی، دنیای اقتصاد

به گفته خاندوزی، قیمتی که برای کالاها در نظر گرفته می‌شود باید نوعی تعادل را رعایت کند؛ قیمت تعیین‌شده باید محرک تولید و حافظ سرعت رشد عرضه اقتصادی باشد و از سوی دیگر، این قیمت باید از مصرف‌کنندگان حمایت کند. اگر‌چه صحبت‌های وزیر اقتصاد درخصوص ملاحظات قیمت‌گذاری در حمایت از تولید می‌تواند گام رو به جلو برای عبور از قیمت‌گذاری دستوری باشد، اما به طور کلی از نظر کارشناسان، تعیین قیمت تعادلی و مکانیزم قیمت‌گذاری، باید بر اساس فرآیند عرضه‌وتقاضا صورت گیرد و مداخلات دستوری در قیمت باعث می‌شود تنها سطح قیمت از نقطه تعادل خود فاصله بگیرد. بنابراین تعادل در قیمت‌گذاری براساس مکانیزم عرضه‌و‌تقاضا هم از تولید‌کننده حمایت می‌کند و هم مصرف‌کننده؛ اما مداخلات دستوری در قیمت، در‌نهایت به ضرر دو گروه تمام می‌شود.

سید‌احسان خاندوزی سیاست‌هایی از قبیل تقویت ثبات اقتصاد کلان، کنترل رشد نقدینگی، تسهیل صدور مجوز‌ها، حذف رانت ارز ترجیحی، کاهش مالیات تولید، افزایش ارائه تسهیلات خرد، ‌کاهش نابرابری و افزایش شفافیت را از مهم‌ترین دستاوردها و تلاش‌های دولت سیزدهم دانست و اعلام کرد با وجود دوره کوتاه یک‌ساله‌ای که از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد موفق شدیم این موارد را در درجات مختلفی محقق کنیم. او در ادامه گفت منکر مشکلات و نواقص موجود در عملکرد یک‌ساله و کوتاه‌مدت خود نیستیم اما به دنبال آنیم این نقاط ضعف را در برنامه‌های اقتصادی بلندمدت بهبود ببخشیم.

کارنامه یک‌ساله دولت

وزیر اقتصاد در آغاز سخنانش با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در سوم شهریور سال گذشته به طور رسمی کار خود را آغاز کرد، شرایط شروع به کار دولت را نابسامان و آشفته خواند. او گفت: دولت در حالی اداره امور را به دست گرفت که تلاطم اقتصادی و بی‌انضباطی‌های مالی خود را بر شاخص‌های کلان مانند تورم منعکس کرده بود؛ این در حالی رخ می‌داد که اقتصاد همچنان تحت تاثیر پدیده کرونا قرار داشت. وزیر اقتصاد افرود: در این شرایط امور داخلی کشور به نتیجه مذاکرات احیای برجام گره زده شده بود.

او افزود: عملا کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در بی‌تصمیمی و بی‌عملی قرار داشت و فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشنی از آینده و فعالیت خود نداشتند. در این شرایط دولت سیزدهم بر سر کار آمد و سعی کرد در کنار تدابیر کوتاه‌مدت، نقشه راه بلندمدتی را برای اقدامات آینده تهیه کند. نتیجه این تلاش‌ها به «نقشه ‎راه رشد غیرتورمی» منجر شد که اولین سند اقتصادی در این زمینه به شمار می‌رفت. او در ادامه توضیح داد دولت سعی داشته با حضور میدانی و بررسی مسائل تولید، توجه به عدالت جغرافیایی و منطقه‌ای‌، شفافیت عملکرد خود و کنترل عوامل بنیادین تورم، در کوتاه‌مدت اقتصاد کشور را اداره کند. خاندوزی در ادامه سخنانش یک به یک عملکرد اقتصادی دولت را توضیح داد.

ثبات اقتصاد کلان

وزیر اقتصاد در اولین بخش سخنان خود به ایجاد ثبات در اقتصاد کلان کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم تلاش کرده با کنترل عوامل بنیادین بی‌ثبات‌سازی فضای اقتصاد کشور، چشم‌انداز خانوارها و فعالان اقتصادی از آینده را روشن کند. او تاکید کرد تلاش‌های دولت برای کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی و کاهش رشد نقدینگی با هدف مهار تورم انجام شده است. وزیر اقتصاد افزود: سرعت رشد نقدینگی از سطح بالای ۴۰درصد به کمتر از سطح حدود ۳۵درصدی کاهش یافته است. البته این آمار با در نظر نگرفتن رشد نقدینگی مربوط به بانک مهر اقتصاد است. خاندوزی با استناد به تورم میانگین سالانه نیز از کاهش تورم در یک سال اخیر خبر داد.

وزیر اقتصاد در بخشی از سخنانش به اصلاح ارز ۴۲۰۰ و پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد. او گفت: دولت موفق شد رانت عظیم ناشی از ارز ۴۲۰۰ را که به گفته بسیاری از کارشناسان اثرات منفی زیادی در اقتصاد ایران داشت حذف کند. او در ادامه به اثرات کوتاه‌مدت این طرح اشاره کرد و با استناد به آمارهای موجود از قاچاق کالاهای اساسی گفت: در دوماهه دوم سال جاری، حجم قاچاق روغن خوراکی از کشور نسبت به دوماهه نخست امسال بیش از ۵۰درصد کاهش را تجربه کرده است. او افزود: این در حالی است که عدم حذف یارانه آرد و گندم موجب شده در مدت مشابه، قاچاق این محصولات از کشور دوبرابر شود. او به سطح تورم ماهانه بالای خردادماه  اشاره کرد و گفت: تورم جهانی در کنار افزایش قیمت کالاهای اساسی بر اثر جنگ اوکراین موجب شد افزایش مضاعفی به سطح قیمت‌ها وارد شود، اما روند تورم ماهانه تیر و مرداد از روند کاهشی امیدوارکننده آن حکایت دارد. خاندوزی در پایان صحبت‌هایش درباره تورم اعلام کرد: کاهشی شدن نرخ تورم در کنار ثبات نرخ ارز، کنترل کسری بودجه و کاهش سرعت رشد نقدینگی آینده‌ای روشن برای روزهای آتی اقتصاد ایران نوید می‌دهد.

قیمت تعادلی حمایت از تولید و مصرف

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: باید توجه داشته باشیم مصرف‌کنندگان یک سوی فرایند اقتصادی‌اند؛ به تولیدکنندگان نیز باید توجه شود. وزیر اقتصاد افزود: قیمتی که برای کالاها در نظر گرفته می‌شود باید نوعی تعادل را رعایت کند؛ قیمت تعیین‌شده باید محرک تولید و حافظ سرعت رشد عرضه اقتصادی باشد تا در نهایت اقتصاد کشور و سطح تولید رشد پیدا کند. خاندوزی تاکید کرد: با این حال دولت باید توجه داشته باشد از مصرف‌کنندگان نیز حمایت‌های کافی را به عمل بیاورد و قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که قدرت خرید مردم از دست نرود. وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اعطای کالابرگ و تدابیر اندیشیده‌شده درباره رانت به تولیدکنندگان گفت: برخی تصور می‌کنند قرار است ابزار فیزیکی تازه‌ای میان مردم توزیع شود؛ خیر این‌گونه نیست، بلکه قرار است سازوکارهای تازه‌ای بر بستر امکانات موجود در نظر گرفته شود.

خاندوزی به اصلاح قیمت برق برای جذابیت سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها نیز اشاره کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش ظرفیت ۶هزار مگاواتی تولید برق در سال گذشته گفت: بدون اصلاحات قیمتی جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در حوزه برق و نیروگاه وجود ندارد و اگر اصلاح قیمت نداشته باشیم سرمایه‌گذار سودی نمی‌برد و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. علاوه بر این، طلبکاری نیروگاه‌های فعلی از وزارتخانه‌ها افزایش می‌یابد.

رشد اقتصادی ۴ برابری

وزیر اقتصاد در بخش دیگر سخنانش به آمار رشد اقتصادی اشاره کرد. او گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته از سطح حدود ۱درصد به بیش از ۴درصد رسید. وزیر اقتصاد با بیان اینکه درآمد صادرات نفت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبلش به ۱۱برابر رسید و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵برابر خود نسبت به سال گذشته رسیده است، ادامه داد: گشایش‌هایی در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده‌ایم و رشد سرمایه‌گذاری خارجی از شهریور سال گذشته تا امروز تقریبا دو برابر شده است. وزیر اقتصاد همچنین از افزایش حجم ۲۲میلیارد دلاری صادرات تا پایان بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

تثبیت قیمت بنزین در ۱۴۰۱

خاندوزی به شایعات درباره افزایش قیمت بنزین پاسخ داد و گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین تا پایان سال ندارد. او در پاسخ به طرح این سوال برای سال ۱۴۰۲ گفت: تا زمانی که بودجه سال آینده مطرح نشود، نمی‌توان در این مورد صحبتی کرد. او با این حال بیان کرد: در برخی روزهای سال جاری سطح مصرف بنزین از ۱۰۰میلیون لیتر در روز فراتر رفت و در صورت تداوم روند رشد مصرف بنزین، نیاز به واردات آن دور از ذهن نخواهد بود. او افزود: برای کنترل این مصرف فزاینده نباید تنها به متغیرهای قیمتی توجه کنیم و باید از ابزارهای غیرقیمتی نیز بهره ببریم.

دیوار شفافیت

وزیر اقتصاد یکی از مهم‌ترین عملکردهای دولت سیزدهم تا به امروز را مبارزه با انحصارات و امتیازات ویژه و شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی معرفی کرد. بر این اساس خاندوزی اعلام کرد: در راستای رفع ‌انحصارات و تسهیل صدور مجوزها بیش از ۱۵۰۰ شرط و تبصره تا به امروز حذف شده است و تا به امروز ۷۵هزار نفر موفق شده‌اند به صورت غیرحضوری مجوز فعالیت‌های صنفی و خانگی را دریافت کنند. او در ادامه درباره اهتمام دولت به شفافیت اقتصادی توضیح داد: انتشار لیست ابربدهکاران بانکی و صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در همین راستا صورت گرفته است و صورت مالی ۱۶۸ شرکت در سال جدید به‌زودی منتشر خواهد شد.

خاندوزی در واکنش به سوالات درباره پرونده فولاد مبارکه گفت: دولت به دیوارهای شیشه‌ای اعتقاد دارد و در دیوارهای شیشه‌ای این تخلفات کمتر رخ می‌دهد و افشا و شفافیت بیشتر قراردادهای مالی و جزئیات کمک می‌کند مسوولان فکر کنند همه‌چیز جلوی چشم مردم انجام می‌شود. خاندوزی افزود: دغدغه شخص رئیس‌جمهور این بوده که دولت بستر کمتری برای ایجاد فساد ایجاد کند و پرونده‌های فساد کمتری تولید بشود. اقدامات جدی انجام دادیم تا مواردی مانند شرکت فولاد مبارکه امکان وقوع نداشته باشند. چون این بسترها در این سال‌ها وجود نداشته، این نوع اتفاقات رخ می‌دهد.

 

تفاوت فاحش قیمت کارخانه خودروها با بازار غیر رسمی شرایطی را رقم زده است که خریداران واقعی امکان دسترسی مستقیم برای خرید خودرو با قیمت مناسب را ندارند و خودروسازان نیز هیچ بهره‌ای از افزایش قیمت‌ها نمی‌برند. بزرگترین برنده این شرایط دلالان خودرو هستند که بر اساس تخمین‌ها سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل اختلاف قیمت خرید و فروش خودروها در بازار سود کسب می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ از اوایل سال ۱۳۹۷ و بعد از آغاز جهش‌های ارزی در کشور، بازار خودرو در مقاطع متعددی دستخوش افزایش قیمت شده و مسئولین امر تا به حال نتوانسته‌اند راهکاری مناسب و کارآمد برای ایجاد تعادل در بازار خودرو بیابند. بخش زیادی از مشکلات بازار خودرو ریشه در تفاوت قیمت بازار غیر رسمی و کارخانه دارد که در برخی محصولات به بیش از ۱۰۰ درصد قیمت خودروها نیز می‌رسد.

خریدار واقعی بازنده مهم تفاوت قیمت کارخانه و بازار غیر رسمی/ وقتی همه دلال می‌شوند
تفاوت قیمت کارخانه با بازار غیررسمی به طور حتم به افزایش کاذب تقاضا در بازار منجر می‌شود. از یک سو سرمایه داران زیادی صرفا به قصد کسب سود از اختلاف قیمت خرید و فروش وارد این بازار می‌شوند و در این مسیر از اجاره کد ملی اشخاص دیگر نیز استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از افرادی که در شرایط معمولی قصد خرید خودرو ندارند نیز با مشاهده اختلاف قیمت در کارخانه و بازار غیر رسمی، به صف خریداران اضافه می‌شوند. این شرایط موجب شده است در برخی موارد تعداد افراد ثبت نامی برای خرید یک مدل خاص از خودرو، تا چندین میلیون نفر نیز برسد که به وضوح بخش زیادی از آن‌ها در شرایط عادی قصد خرید خودرو مذکور را ندارند.

افزایش کاذب تقاضا موجب می‌شود خریداران واقعی امکان دسترسی سریع و بدون واسطه به خرید خودرو نداشته باشند و مجبور به پرداخت قیمت‌های بالا برای تامین خودرو شوند.

تولیدکنندگان خودرو هیچ سودی از افزایش قیمت‌ها نمی‌برند
از طرف دیگر کارخانجات خودروسازی نیز هیچ سودی از افزایش قیمت‌ها در بازار غیر رسمی نمی‌برند و امکان سرمایه‌گذاری در مواردی همچون تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت و افزایش عمق داخلی سازی قطعات از آن‌ها سلب می‌شود. خودروسازان معتقدند با قیمت‌های فعلی تولید برخی از مدل‌های خودرو زیان ده است و به همین دلیل میزان تولید آن‌ها را افزایش نمی‌دهند؛ همین مسئله نیز به افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار غیر رسمی دامن می‌زند.

در طول سال‌های اخیر میزان افزایش قیمت کارخانه خودروها به طور معمول کمتر از میزان افزایش هزینه خودروسازان بوده و هرچند بخشی از زیان آن‌ها ناشی از عملکرد نامطلوب مدیران و مشکلات ساختاری شرکت‌های خودروسازی است، اما قیمتگذاری دستوری نیز در این زمینه نقش بسزایی داشته است.

دلالان خودرو بزرگترین برندگان تفاوت قیمت کارخانه و بازار غیر رسمی
بنابراین خریداران واقعی خودرو و کارخانجات خودروسازی، هردو بازنده وضعیت فعلی هستند و سود اصلی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار غیر رسمی به جیب دلالان می‌رود. چنانچه گفته شد بخش زیادی از این دلالان افراد سرمایه‌دار و صاحب نفوذی هستند که حتی اقدام به اجاره کد ملی دیگران نیز می‌کنند؛ اما بخشی از این تقاضای کاذب نیز از سوی مردم عادی ایجاد می‌شود که صرفا برای کسب سود از اختلاف قیمت خرید و فروش، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی امتحان می‌کنند.

هدفگذاری وزارت صمت برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان شده است که نزدیک به یک میلیون دستگاه آن از سوی ایرانخودرو و سایپا تولید خواهد شد. در سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس آمارها میزان تولید خودرو در کشور بیش از یک میلیون دستگاه بوده است. در این سال اختلاف قیمت کارخانه و بازار غیر رسمی مدل‌های مختلف خودرو نیز از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متفاوت بوده است. با فرض اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی به عنوان متوسط اختلاف قیمت خودروها در بازار غیر رسمی و کارخانه، در این سال گردش مالی دلالی خودرو بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به این معنی که خریداران واقعی خودرو ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از آنچه به جیب خودروسازان رفته، پول پرداخته کرده‌اند و این سرمایه به جیب دلالان خودرو رفته است.

بورس کالا به سود دلالان خودرو پایان می‌دهد؟
در این شرایط استفاده از راهکار «قرعه کشی» نمی‌تواند به خروج دلالان از بازار منجر شود و انتظار می‌رود با تداوم روند فروش خودروها در بورس کالا، شرایط برای کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار غیر رسمی فراهم شود. این فرآیند موجب می‌شود خریداران واقعی قیمت کمتری در مقایسه با قیمت‌های بازار غیر رسمی بپردازند و فروشندگان خودرو نیز از تمامی عایدات حاصل از افزایش قیمت خودرو در بازار بهره می‌برند. به این ترتیب دلالان خودرو از سود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی محروم می‌شوند و بخشی از این مبلغ به جیب خریداران باز می‌گردد و بخش دیگر آن به حساب خودروسازان واریز می‌شود.

اعداد و ارقام حاصل از عرضه خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا نشان می‌دهد که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این اختلاف قیمت به جیب خریداران خودرو می‌رود و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن نیز به حساب خودروسازان واریز خواهد شد. هرچند انتظار می‌رود تثبیت این شرایط در آینده به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار غیر رسمی منجر شود و سهم خریداران خودرو از این اختلاف قیمت به مرور زمان بیشتر شود. در عین حال تداوم تحقق این هدف با استفاده از سازوکارهای بورس کالا نیازمند اقدامات تکمیلی است که در یادداشت‌های بعدی به آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: تسویه یار نمونه بارز همکاری ویژه بازار سرمایه و بازار پول در جهت ارائه متنوع سرویس های الکترونیک برای جامعه سهامداری است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سمات، محمد باغستانی در مراسم رونمایی از تسویه یار اظهار کرد: با تقویت همکاری‌های بانک ملت و شرکت سپرده‌گذاری‌مرکزی در سال‌های اخیر، شاهد تکمیل زنجیره های ارزشمندی بین بازار سرمایه و بازار پول بوده‌ایم که سامانه تسویه یار نمونه بارزی از این نوع تعامل‌ها است که باعث می شود تا ذینفعان هر دو بازار از منافع مشترک منتفع شوند.

مدیر عامل سمات در ادامه افزود: با توجه به این که بانک ملت یکی از بانک‌های خوشنام کشور است، انتظار داریم تا فعالان بازار سرمایه به خصوص کارگزاران بورسی با استقبال از تسویه یار با توجه به پوشش ریسک‌های موجود از سوی این بانک، بتوانند با آرامش بیشتری تسویه روزانه معاملات خود را انجام دهند.

باغستانی با اعلام این که سرویس‌ها و بسترهای الکترونیک متعددی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و مجموعه بازار سرمایه وجود دارد که می‌تواند در بازار پول نیز مورد استفاده قرار گیرد، ابزار امیدواری کرد: بزودی بانک ملت نیز سرویس توثیق هوشمند الکترونیک را عملیاتی کند تا جامعه چند میلیونی سهامداران در کشور به خصوص مشمولان سهام عدالت بتوانند براحتی تسهیلات خرد مورد نیاز خود را از این بانک دریافت کنند تا یک گره‌گشایی موثر با همکاری سپرده‌گذاری مرکزی و بانک ملت برای مردم شکل گیرد.

فرصت ویژه برای کارگزاران بازار سرمایه

در این مراسم، غلامرضا ابوترابی قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز با بیان این که سمات برنامه های توسعه متعددی را با همکاری بانک ملت به عنوان بازوی اجرایی و کمکی در آینده ای نزدیک عملیاتی می‌کند اظهار کرد: با توجه به این که از ۱۰۸ شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه تنها ۴۵ گارگزاری بانک تسویه دارند، انتظار می‌رود که ۶۳ کارگزاری باقی مانده با استفاده از سرویس تسویه یار براحتی تسویه معاملات خود را انجام دهند تا عملا نکولی در اتاق پایاپای شکل نگیرد و در گام بعدی حتی می‌توانیم خوشبین باشیم که کارگزاری های دیگر نیز به این سرویس ملحق شوند.

ارائه سرویس های متعدد بانک ملت به بازار سهام

همچنین، مدیر عامل بانک ملت نیز در مراسم رونمایی از تسویه یار اعلام کرد: بانک ملت دارای جایگاه مناسبی در بین همه بانک‌های کشور است به همین منظور این بانک در نظر دارد که با ارائه سرویس‌های متعدد نقش اثرگذارتری در بازار پول و بازار سرمایه داشته باشد که سامانه تسویه یار می‌تواند در تحقق این هدف نقش موثر و قابل توجه را ایفا کند.

رضا دولت آبادی با اعلام اینکه زیرساخت های مناسبی که در بانک ملت وجود دارد که این بانک می‌تواند سرویس‌های مورد نیاز در بازار پول و سرمایه را اجرایی و پشتیبانی کند، تصریح کرد : بانک ملت ۴ هدف را از سرویس تسویه یار انتظار دارد که سرعت در تسویه معاملات، رفع دغدغه کارگزاران، ارتباط بیشتر با بازار سرمایه و تکمیل سبد خدمات مورد انتظار شرکت سمات، را شامل می‌شود.

به گفته محسن خدابخش، تاسیس بورس بین‌المللی افزون بر بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و روز، زمینه مساعدی را برای تامین مالی به ویژه تامین مالی ارزی برای بازار سرمایه و همچنین اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به نشست شورای عالی بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته، اظهار کرد: در این نشست، شورای عالی بورس با توجه به درخواستی که با محوریت شورای عالی مناطق آزاد برای موضوع بورس بین‌الملل مطرح شده بود، موافقت کرد؛ در نتیجه، در نشست اخیر شورای عالی بورس، مصوبه‌ای برای موافقت اصولی در ارتباط با تاسیس بورس بین‌الملل صادر شد.

محسن خدابخش بهره‌مند شدن از بسترهای مناطق آزاد در راستای تأمین مالی را از جمله اهداف راه‌اندازی بورس بین‎الملل برشمرد و عنوان کرد: افزون بر تأمین مالی در راستای اهداف بازار سرمایه، منتفع شدن از فناوری‌های جدید و به‌روز از دیگر اهداف در این زمینه بوده است.

او تبدیل دارایی‌ها به رمزدارایی را یکی از موارد بهره‌گیری از فناوری‌های یادشده در بازار سرمایه برشمرد و اذعان کرد: استفاده از ظرفیت‌های غیرمتمرکزسازی در راستای فناوری‌هایی که در حوزه بازار سرمایه وجود دارد همانند تسویه غیرمتمرکز و استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای جدیدی که برای تسویه وجود دارد، از دیگر موارد است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا ساختارهایی را متناسب با ساختارهای بین‌المللی در این بورس جدید ایجاد کنیم. برای نمونه، یکی از موارد ایجاد نهادی همانند نهاد متولی دارایی یا همان کاستودین خواهد بود. به بیانی دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور نیاز به یک متولی دارایی یا همان کاستودین دارند تا از جانب آنها اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

خدابخش، توجه به الزامات آیسکو (سازمان بین‌المللی نهادهای ناظر بازار سرمایه) در بورس بین‌الملل را از اصول مهم این بورس تلقی و تصریح کرد: در این بورس با پیروی از الزامات آیسکو، به سمت بین‌المللی شدن حرکت خواهیم کرد.

او در پایان گفت‌وگوی خود با «سنا» خاطرنشان کرد: تمامی موضوعات مطرح شده منجر به فراهم شدن زمینه‌هایی خواهد شد تا از هر گشایشی که در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، بتوانیم در راستای تامین مالی، به ویژه تامین مالی ارزی بهره‌مند شویم.

جردن بلفورت، کارگزار سابق سهام و کلاهبردار افسانه‌ای بازار سهام آمریکا که تحت عنوان «گرگ وال‌استریت» شناخته می‌شود، اذعان کرده است که پیش‌بینی اولیه او درباره صفر شدن ارزش بیت کوین اشتباه بوده است. بلفورت در گفت‌وگو با یاهو فایننس خاطرنشان کرد که موضع او در سال ۲۰۱۷ به این دلیل بود که فکر می‌کرد بیت کوین یک کلاهبرداری است، زیرا دارای ویژگی‌های یک پروژه تقلبی بوده است.

او افزود: «در آن زمان که واقعاً از ارزهای دیجیتال متنفر بودم. من از هر چیزی که در سال ۲۰۱۷ درباره ارزهای دیجیتال گفتم، دفاع می‌کنم؛ به‌غیر از یک چیز، در مورد صفر شدن بیت کوین اشتباه می‌کردم. البته من چندان به‌دقت آن را بررسی نکردم، زیرا معتقدم بودم که کلاهبرداری است؛ چون این‌گونه به نظر می‌رسید و همه نشانه‌های یک پروژه کلاهبرداری را داشت.»

به گزارش سایت طلا، برخی از فعالان بازار سکه معتقدند که فلز گران بهای داخلی در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

روز گذشته قیمت سکه بر مدار کاهش قرار گرفت. فلز زرد رنگ داخلی روز یکشنبه به سمت محدوده حساس ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد و با ۱۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان معامله شد.

کاهش قیمت سکه در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار نسبت به اولین روز هفته تقریبا ثابت بود.

حباب قیمت سکه در محدوده ۱۴ درصد

ارزش ذاتی سکه دیروز ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت نقدی فاصله بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد.حباب سکه هم در محدوده ۱۴ درصد بود.

موقعیت حساس در بازار سکه

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند که فلز گران بهای داخلی در موقعیت حساسی قرار گرفته است.

به باور آنها در صورتی که قیمت سکه محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست دهد این امر ممکن است موجب افزایش فروش ها در بازار شود و به تبع آن سکه تا نیمه کانال ۱۳ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

اما اگر قیمت سکه در مرز ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود احتمال رسیدن آن به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.

پیش بینی قیمت سکه از مسیر طلا و دلار

در شرایط فعلی سکه بازان روند قیمت دلار و قیمت اونس طلا را زیر ذره بین قرار داده اند.

به عقیده برخی از معامله گران در صورت بازگشت قیمت اونس طلا به بالای سطح هزار و ۷۵۰ دلار، شرایط در بازار سکه نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است خریداران فعال تر شوند. با این حال دسته دیگری از فعالان باور دارند که وضعیت سکه ارتباط چندانی با رفتار اونس طلا ندارد و سکه بازان در صورتی که دلار زیر محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان باقی بماند این امر ممکن لست موجب کاهش قدرت خریداران شود.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما