قرارداد اختیار معامله زعفران با سررسید شهریور ماه ۱۴۰۱ از روز یکشنبه اول خرداد راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و کالاخبر، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران نگین با سررسید شهریور ماه ۱۴۰۱ خبر داد.

براساس اطلاعیه بورس کالا، قراردادهای اختیار خرید و فروش زعفران نگین سررسید شهریور سال جاری، از روز یکشبه اول خرداد ماه راه اندازی می شود، تاریخ سررسید قرارداد مذکور ۲۱ شهریور است.

قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می یابد.

قرارداد جدید اختیار معامله زعفران از اول خرداد می‌آید

 

کارای تک‌کابین و دوکابین، امروز به تالار صنعتی بورس‌کالا می‌آید و به گفته مدیر عملیات عرضه بورس‌کالا، یک‌هزار دستگاه از این محصول‌‌‌ها روی تابلوی معاملات می‌رود.
به گزارش «کالاخبر»، احمد رحیمی، با بیان اینکه مراحل اولیه پذیرش خودرو در بورس‌کالا انجام شده است، گفت: شرایط عرضه دو ردیف خودروی «کارا» شامل تک‌کابین و دوکابین فراهم شده و اطلاعات این عرضه روی سایت اطلاع‌رسانی بورس‌کالای قرار گرفته است. مدیر عملیات عرضه بورس‌کالای ایران افزود: این اطلاعات شامل حداکثر میزان عرضه اولیه این محصولات است که براساس اطلاعیه‌ها ۳۰۰دستگاه خودروی تک‌کابین و ۷۰۰دستگاه خودروی دوکابین و همین‌طور قیمت پایه محصول است. به گفته رحیمی، این خودروها پس از فروش از سوی عاملیت‌های فروش بهمن‌خودرو به انتخاب مشتری تحویل داده می‌شوند و تاریخ تحویل ۱۳تیر خواهد بود. وی با بیان اینکه نحوه پرداخت در این معاملات به صورت نقدی است، اظهار کرد: ثبت‌سفارش محصولات از زمانی که عرضه کالا روی سایت بورس‌کالا قرار می‌گیرد، قابل انجام است و این فرآیند تا ۸:۳۰ صبح امروز ادامه دارد و در ساعت ۹صبح شاهد عرضه و معامله این محصول در تالار صنعتی خواهیم بود.

مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به شرایطی که عرضه‌کننده اعلام کرده است، بورس‌کالا محدودیت خاصی ندارد و با توجه به دستورالعمل‌های بورس‌کالا مشتری باید کد معاملاتی بورس‌کالا را داشته باشد. مشتریانی که از طریق بورس‌کالا محصول را خریداری می‌کنند، نیاز است در نمایندگی‌ها تشکیل پرونده دهند و از طریق سایت بهمن‌خودرو قادرند فرآیندها را رصد کنند و به محض شماره‌گذاری در سررسید خودروی خود را تحویل می‌گیرند. وی با بیان اینکه بازار، تعیین‌کننده قیمت این محصول است، یادآور شد: قیمت پایه کارای تک‌کابین ۲۹۱میلیون تومان و کارای دوکابین ۳۰۱میلیون تومان در نظر گرفته شده و اگر تقاضا بالاتر از عرضه باشد، قطعا شاهد رقابت این کالا خواهیم بود. مدل معامله این محصول حراج‌باز است و اگر رقابت زیاد باشد، زمان معاملات طولانی می‌شود، درغیر این صورت تا ساعت ۰۹:۳۰ معاملات نهایی می‌شود.

 

کاهش قیمت پایه شمش همراه با مثبت‌شدن انتظارات تورمی در بازار داخلی باعث شد تا رونق مجددا به معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بازگردد؛ به نحوی که حجم فروش شمش در این هفته به بیشترین میزان پس از هفته پایانی اسفند سال گذشته رسید. کاهش عوارض صادرات شمش فولاد به ۲‌درصد نیز سیگنال دیگری در جهت افزایش رونق این بازار بود.
کاهش عوارض صادراتی شمش باعث شد تا دیگر متقاضیان این محصول، انگیزه‌‌‌ای برای به‌تعویق‌انداختن خرید به امید کاهش بیشتر قیمت در بازار داخل نداشته باشند و این موضوع در کنار افت قیمت پایه بر حجم خرید از رینگ صنعتی بورس‌کالا افزود. سیگنال‌‌‌های مثبت تورم از دیگر عوامل جهت‌‌‌دهنده به بازار شمش فولاد ظرف هفته جاری است. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور، این سیگنال تورمی در بازار مقاطع طویل فولادی نیز اثرگذار شده و ظرف روزهای گذشته بر حجم خرید سرمایه‌‌‌ای در بازار افزوده شده است. البته بازار مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی روبه‌‌‌روست و انگیزه حفظ ارزش پول در شرایط تورمی خریدهای فعلی در بازار را رقم می‌‌‌زند. استقبال نسبی خریداران از عرضه فیزیکی شمش فولاد به معامله بالغ بر ۱۱۳‌هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت ۱۵‌هزار و ۸۰تومان از این بازار منجر شد که این رقم حدود ۴۹‌درصد کل عرضه بود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم فولاد برای خریدار به ۱۶‌هزار و ۴۰۰تومان می‌‌‌رسد. در شرایطی که میانگین هزینه حمل و تبدیل شمش به میلگرد معادل ‌هزار و ۳۰۰تومان است، میلگرد تولیدشده با این شمش قیمت تمام‌شده‌‌‌ای برابر ۱۷‌هزار و ۹۰۰تومان خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۱۷‌هزار و ۸۰۰تومان به وفور موجود است. به این ترتیب با وجود عقب‌‌‌نشینی قیمت شمش، همچنان نرخ این محصول نسبت به انتظارات بازار مقاطع طویل فولادی بالاتر است.

 

پیامدهای فروپاشی بی‌سابقه تِرا هنوز تمام نشده است و به نظر می‌رسد معامله‌گران دیگر مانند گذشته به استیبل‌کوین‌ها اعتماد ندارند. در این میان، تتر هم از تشنج موجود در بازار ارزهای دیجیتال باثبات در امان نمانده و ارزش بازار آن در هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه ۱/ ۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.
به گزارش کوین تلگراف، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال در طول هفته گذشته ۷/ ۷ میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار استیبل کوین تتر بیرون کشیدند. همین امر باعث شد ارزش بازار این ارز دیجیتال در این مدت حدود ۸/ ۷ درصد کاهش یابد و به ۷۶ میلیارد دلار برسد. بر اساس گزارش‌های مربوط به ذخایر تتر در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰)، میزان سرمایه خارج‌شده از بازار تتر در هفت روز گذشته تقریبا دو برابر ۱/ ۴ میلیارد دلاری است که در ذخایر این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۱ وجود داشت.

برای حفظ پیوند قیمتی تتر و دلار ایالات‌متحده، شرکت توسعه‌دهنده تتر دارایی‌هایی مثل پول نقد، اوراق قرضه و اسناد خزانه را به عنوان پشتوانه این استیبل‌کوین خریداری می‌کند. هدف شرکت مذکور این است که پشتوانه هر یک از تترهای موجود حداقل یک دلار باشد. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها از ذخایر تتر، مجموع دارایی‌های این شرکت حداقل ۵/ ۷۸ میلیارد دلار است. گفتنی است که تنها حدود ۴ میلیارد دلار یا ۵ درصد از این مبلغ را پول نقد تشکیل می‌دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد این شرکت بتواند ذخایر نقدی خود را با وجود هجوم احتمالی سرمایه‌گذاران پس از سقوط ارزش استیبل‌کوین الگوریتمی «UST» حفظ کند. شایان ذکر است که سقوط UST باعث شد سرمایه‌گذاران بترسند و نه‌تنها از استیبل‌کوین‌ها بلکه از کل بازار ارزهای دیجیتال به‌نوعی فرار کنند.

گزارش دیگری که هر ۲۴ ساعت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود، نشان می‌دهد ۳۶/ ۶درصد از دارایی‌های تتر در حال حاضر به‌صورت نقد نگهداری می‌شود. در نتیجه، اگر ارزش کل ذخایر تتر با ارزش بازار توکن «USDT» مطابقت داشته باشد، ارزش این دارایی‌های نقدی هم تقریبا ۸/ ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

در پی نوسانات کاهشی ارزش طلای جهانی و دلار، سکه روز گذشته مجددا شاهد کاهش قیمت بود. پس از افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ سکه امامی طی ۱۰ روز گذشته و ورود مجدد قیمت این قطعه فلز گران‌بها به کانال قیمتی ۱۴ میلیون تومانی، دیروز سکه در پله‌های سوم و چهارم کانال مذکور به نوسان پرداخت. نرخ دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز نیز در روز گذشته با ۳۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۲۵ هزار و ۷۶۹ تومان رسید. این در حالی است که به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در این بازار حدود ۴۲ میلیون دلار مازاد عرضه وجود دارد.

روز گذشته سکه در بازار ارز و طلای تهران مجددا شاهد کاهش قیمت بود. در شرایطی که نرخ ارز در بازار روز گذشته نسبت به روز دوشنبه شاهد کاهش نسبی نرخ بود، قیمت سکه که از دو عامل نرخ دلار و ارزش جهانی طلا محاسبه می‌شود در رقم ۱۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ساعات پیش از ظهر روز گذشته نرخ این قطعه فلز گران‌بها با نوسانی افزایشی به سطوح قیمتی پله چهارم کانال ۱۴میلیونی و محدوده رقم ۱۴ میلیون و ۳۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومانی نیز رسید. اما در ساعات پس از ظهر روز گذشته قیمت سکه مجددا به سطوح قیمتی پله سوم کانال مذکور وارد شد. در نهایت قیمت هر قطعه فلز ضرب امامی با ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید. در این میان نرخ حباب هر قطعه سکه امامی نیز در راستای کاهش تقاضا در بازار این کالای سرمایه‌ای روندی کاهشی داشت. نرخ حباب سکه طلا اختلاف قیمت تمام شده این فلز با نرخ‌های معامله شده در بازار است. در پی روند افزایشی آغاز شده در قیمت سکه امامی از روز‌های میانی هفته گذشته نرخ حباب این قطعه طلا به نزدیکی سقف تاریخی خود حرکت کرده و به محدوده قیمت یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید. آخرین تاریخی که نرخ حباب سکه امامی در ارقامی بالا‌تر از یک میلیون تومان ثبت شده بود فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بود. گفتنی است که بالاترین نرخ حباب سکه امامی در تاریخ معاملات سکه، رقم ۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان در آذر ماه ۱۳۹۹ بوده است. دیروز نیز در پی کاهش قیمت سکه نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای با کاهشی حدودا ۱۲۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

 بهبود وضعیت تامین ارز سامانه‌های ارزی

قیمت اسکناس دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز «سنا» کاهش یافت. از اواسط بهمن ماه سال گذشته مدیران مسوول نهاد‌های بازار‌ساز ضمن اشاره به رشد چشمگیر تامین ارز نسبت به سال قبل نسبت به بهبود وضعیت ذخایر ارزی کشور اظهار امیدواری کردند. به عقیده کارشناسان این افزایش نرخ تامین ارز رابطه مستقیم با افزایش صادرات نفت ایران در ۶ ماه دوم سال گذشته دارد. دیروز نیز روابط عمومی بانک مرکزی در گزارشی از افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا در سامانه‌های سنا و نیما سخن گفت. طبق این گزارش در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۵ اردیبهشت سال جاری در سامانه سنا از ۸۰ میلیون دلار عرضه شده تنها ۵/ ۳۸ میلیون دلار معامله شده و رقمی در حدود ۵/ ۴۱ میلیون دلار از مبلغ کل به عنوان مازاد عرضه مشخص شده است. در بازار نیز به نظر می‌رسد وضعیت معاملات تحت تاثیر فضای تعطیلات قرار گرفت و نوسان قابل توجهی گزارش نشد.

 

رئیس اداره نظارت و دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان بازار فرابورس ایران گفت: انجام معاملات با حجم کم بر اوراق با درآمد ثابت، یکی از مواردی بود که NAV صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری را دچار چالش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. به بیانی دیگر، برخی افراد با انجام معاملات با حجم کم سعی داشتند، YTM (بازده تا سررسید) اوراق را به شکل قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی تغییر دهند.
زهرا میرزایی ادامه داد: شرایط پیشین سبب می‌شد تا مدیران صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در فرآیند مدیریت NAV دارایی‌های خود دچار چالش شوند و گاهی به اجبار معاملاتی برای اصلاح YTM اوراق موجود در سبد خود انجام دهند. در همین راستا، فرابورس تصمیم گرفت در بازارهای اوراق‌بهادار با درآمد ثابت فرابورس ایران، از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سامانه معاملاتی به همان منظور که سامانه از ابتدا طراحی و خریداری شده است، استفاده شود. او با تشریح وجود ۴ نماد (بازار) در سامانه معاملاتی برای هر ورقه بهادار تصریح کرد: در سامانه معاملاتی، برای هر ورقه بهادار ۴ بازار مشخص در نظر گرفته‌شده است. نماد نخست در سامانه معاملات، بازار معاملات نرمال (Round LOT) است. به بیانی دیگر در این نماد معاملات با ضریبی از LOT قرار بود معامله شوند. نماد خرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی یا Odd LOT، ویژه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارانی است که با ضریبی غیر از ضریب LOT یا همان تعداد کمتری از LOT معامله کنند. بازار جبرانی هر نماد، نماد سوم یا نماد buy back است؛ به این معنی که اگر یک شخص متقاضی جمع‌آوری تمام یا بخشی از سهام باشد می‌تواند با استفاده از ورود سفارش خرید در این بازار اقدام به خریداری کند. بازار بلوک یا نماد چهارم، نمادی است که برای معاملات با حجم بالا که معاملات عمده و معاملات بلوکی در نظر گرفته می‌شود. میرزایی تاکید کرد از ۲۱ اردیبهشت در نمادهای اوراق‌بهادار بادرآمد ثابت فرابورس ایران، از ظرفیت سامانه معاملات استفاده شده است.

عوامل زیادی به رشد بازار سرمایه کمک کرده که از آن جمله می‌توان به جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد، به‌طوری‌که باعث شد قیمت‌های انرژی در سطح دنیا افزایش یافته و قیمت نفت تقریبا بالای ۱۰۰ دلار تثبیت شود. همچنین با توجه به اینکه کمی از فضای مذاکرات دور شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و این انتظار که شاید در کوتاه‌مدت توافقی صورت نگیرد، شکل گرفته، باعث شده تا حدودی بازارهای کالایی در داخل و انتظارات تورمی دوباره افزایشی شود که این موضوع برای بازار سرمایه کشور پتانسیلی است تا از فضای رکودی خارج شود.

اصلاحات اقتصادی اثرات خیلی مهمی را با خود در بازار به همراه خواهند داشت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان شاهد اثر مثبت و منفی آن در بازار سهام باشیم. ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده نشان‌دهنده آن است که در آینده نزدیک شاهد افت قیمت‌های جهانی نخواهیم بود و با توجه به بررسی وضعیت بازارهای جهانی به‌نظر می‌رسد که قیمت‌های جهانی تحت‌تاثیر جنگ اوکراین و روسیه افت چندانی را تجربه نکنند. برای تداوم روند صعودی بازار سرمایه باید تصمیمات بیشتری در راستای بهبود وضعیت این بازار اتخاذ شود تا بتوان شاهد رونق بیشتر معاملات بورس در کشور باشیم.

 افرادی که برگه سهام عدالت دارند، در اولویت دریافت سهام عدالت هستند و شرایط کنونی آنها مبنای تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام به آنهاست. بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سهم‌های واگذار نشده که در اختیار دولت است و در قالب سهام شرکت‌هایی که اکنون بورسی هستند وجود دارد که امکان واگذاری دارد. بخشی هم در قالب شرکت‌های غیربورسی شناسایی شدند که می‌توانند اضافه شوند و بخش دیگر نیز در قالب روش‌های دیگری است که کاملا می‌توانند مبنای تصمیم‌گیری باشند. در این زمینه کار کارشناسی انجام شده است و امکان واگذاری صندوق‌های قابل‌معامله نیز وجود دارد. در کل اصل موضوع امکان‌پذیر است، اما عدد اختصاص‌یافته و شرایط آن و جامعه هدف نهایی در تصمیم نهایی اثرگذار است.

بورس در ادامه روند صعودی که از اوایل بهمن پارسال در پیش گرفته، روز سه‌شنبه به سومین هدف خود یعنی عبور از مقاومت ۶/ ۱میلیون واحدی دست یافت. این بالاترین سطح شاخص کل بازار سهام از ۵ مهرماه سال۹۹ به شمار می‌رود که از ابتدای ریزش قیمت سهام تاکنون بورسی‌ها موفق به فتح مجدد آن نشده بودند. هرچند سطوح مناسب ارزش معاملات خرد سهام سیگنال رونق را به بازار ارسال می‌کند، اما همچنان خبری از اشتیاق حقیقی‌ها برای ورود به گردونه معاملات سهام نیست.
فتح سوم بورس تهران
در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاخص‌کل بورس تهران به بالاترین سطح از ۵ مهر سال‌۹۹ صعود کرد و توانست برای نخستین‌بار از زمان ریزش نماگرهای بورسی، در مسیر صعودی به ابرکانال یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی دست یابد. در این روز رشد قیمت نمادهای دلاری بازار سهام سبب شد تا نماگر یادشده این سطح روانی مهم را پشت‌سر بگذارد.

اینطور که به‌نظر می‌آید افزایش بهای سهام در این روز ناشی از خوش‌بینی به رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین انتظارات تورمی در داخل جامعه باشد که توانسته بر داد و ستد این نمادها اثر مثبت بگذارد. رونق معاملات طی این روز سبب شد تا ارزش معاملات خرد به مانند روزهای اخیر بالای سطح ۵‌هزار ‌میلیارد‌تومان باقی بماند و به حدود ۵۲۶۴ برسد.

گذر بورس از خاطره واعظی
مسیر بازار سهام همچنان صعودی مانده و بیشتر هفته‌ها یکی پس از دیگری به نفع بازار سرمایه سپری می‌شوند. روزها می‌گذرند و شاخص‌کل بورس هر روز بیشتر از روز قبل رشد می‌کند. البته در این میان استثناهایی هم هست که همواره جزو ذات بازار تلقی شده و در یک روند صعودی متعادل طبیعی می‌نمایند. در روزهای گذشته اگرچه شاخص‌کل اندکی رو به کاهش گذاشت با این حال تداوم تقاضا بر آن به‌خصوص بر نمادهای سنگین وزن سبب شد تا در نهایت بازار از سکون موقتی خارج شود و به مسیر پیش‌گرفته از ابتدای سال‌جاری ادامه دهد. روز گذشته در ادامه همین پیش‌روی‌ها بود که شاخص‌کل از محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی گذشت و توانست بر فراز سطح یادشده قرار گیرد. این سطح آخرین‌بار در مهر ۹۹ و در خلال شروع روند نزولی بازار سهام از دست رفته بود. در آن زمان به دلیل آنکه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور وقت گفته بود که بازار از این سطح به بالا برمی‌گردد، بسیاری این سطح را حمایت واعظی نامیدند که در نهایت موثر واقع نشد و پس از آن نماگر اصلی بورس طی یک روند فرسایشی تا محدوده یک‌میلیون و ۹۰‌هزار واحدی سقوط کرد.

از آن زمان تاکنون این سطح غیر‌قابل‌دسترس باقی‌مانده بود تا اینکه در روز گذشته بالاخره افزایش تقاضا در نمادهای کامودیتی‌محور بازار توانست آن را از سطح یادشده عبور دهد و با بازگشایی نماد معاملاتی پتروشیمی پارس ابرکانال ۶/ ۱‌میلیون واحدی در کارنامه روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه بورس تهران ثبت شود. بر این اساس سبزپوشی این نمادها طی معاملات روز سه‌شنبه سبب شد تا شاخص‌کل در محدوده یک‌میلیون و ۶۰۶‌هزار واحد به انتظار تداوم معاملات در روز آتی بنشیند. بررسی معاملات دو سال‌اخیر حکایت از آن دارد که از روز پنجم مهرماه سال‌۹۹ تاکنون دماسنج بورس تهران در این محدوده قرار نگرفته است. به باور کارشناسان گذر از این سطح اگرچه در یک روند صعودی ملایم رخ داده با این حال می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیشتر قیمت‌ها به محدوده‌های بالاتری شود که در روزهای اخیر به واسطه حمایت از بازار سهام و همچنین افزایش انتظارات تورمی دسترسی به آن چندان هم دور از انتظار نیست. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به واسطه افت قابل‌توجه قیمت‌ها در یک سال‌و نیم اخیر و به سبب بی‌اعتمادی که در اذهان بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و خرد جا خوش‌کرده است، نمی‌توان در ادامه نیز با فرض حفظ تداوم وضع موجود در اقتصاد انتظار رشدی تند و تیز به مانند آنچه که در سال‌۹۹ رخ داد را داشته باشیم، با این‌وجود بعید هم نیست که دست‌کم در نمادهای شاخص‌ساز بازار سهام روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.

تناقض کامودیتی – نفت
 در ابتدای این گزارش به نقش مهم نمادهای کامودیتی‌محور بازار سهام اشاره شد. اگر بخواهیم تصویری دقیق از آنچه که در بازار سهام می‌گذرد ارائه دهیم باید اینطور بگوییم که بعید است بدون افزایش قیمت در این نمادها شاخص‌کل به‌عنوان مهم‌ترین نماگر بازار سرمایه بتواند اندکی رشد کند. وزن بالای این نمادها بر میانگین وزنی بازار سهام به حدی بالا است که در هر دوره‌ای از فعالیت حدود ۳۰ ساله تپیکس هیچ تغییر محسوسی بدون تغییر قیمت در این نمادها در بازار روی نداده است. از سویی دیگر می‌توان با اطمینان گفت که این نمادها در طول سالیان قبل تنها زمانی توانسته‌اند به حدی مطلوب و پایدار رشد کنند که یا پای حمایت از بازار سهام درمیان باشد یا قیمت کالاهای اساسی در بازار‌های جهانی نظیر محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و… در روند صعودی جای بگیرند، با این‌حال اتفاقی که در روزهای گذشته افتاده چندان در حالت دوم نمی‌گنجد با این حال نمی‌توان با اطمینان نیز رشد قیمت نمادهای یادشده را ناشی از حمایت تمام‌قد دولتی از نمادهای مذکور دانست.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت نفت در برخی از نمادها نظیر تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی از وزن روانی بالایی برخوردار است، چراکه پیش‌فرض بازار بر این است که با رشد قیمت نفت نمادهای یادشده هم با افزایش قیمت همراه شده و در نتیجه حاشیه سود تولیدکنندگان این محصولات افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که در زمان کم‌بودن تقاضا خریدار مجبور نیست که افزایش قیمت مواداولیه را در بازار از جیب خود پرداخت کند، چراکه رشد قیمت مواداولیه با رشد تقاضا همراه نیست و در نتیجه بازار با مازاد عرضه مواجه شده است. در این حالت رشد قیمت مواداولیه به‌معنای کاهش سود تولیدکننده خواهد بود.

در ایران اما به‌نظر می‌آید که در همچنان بر پایه انتظارات تورمی می‌چرخد. رشد شاخص دلار در روزهای گذشته و انتظار افزایش نرخ بهره به محدوده ۳‌درصد در ایالات‌متحده سبب شده تا چشم‌انداز نرخ دلار افزایشی و در نتیجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی کاهشی باشد؛ این در حالی است که همچنان به واسطه کشش بالای تقاضا، نفت و گندم این روزها تنها کالاهایی هستند که با افزیش قیمت روبه‌رو هستند. دلیل این امر هم چیزی نیست جز تداوم جنگ اوکراین و روسیه که هم به کاهش عرضه نفت انجامیده و هم عرضه گندم در دنیا را محدود کرده است، در واقع در یک نگاه کلی‌تر دلیل کشش بالای این دو کالا این است که اولی کارخانه‌ها را سرپا نگاه می‌دارد و دومی کارگران را. با افزایش قیمت این دو قیمت تمام‌شده سایر کالاها بالا می‌رود، سود اقتصادی کم می‌شود، هزینه‌های زندگی بیشتر شده و خطر رکود هر روز در اقتصاد دنیا بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. در این شرایط بیراه نیست اگر بگوییم که بازار سهام همچنان پای تنور انتظارات تورمی خود را گرم می‌کند و هنوز در نظر نگرفته که تداوم آنچه که شرح داده شد در بازارهای جهانی می‌تواند در ‌ماه‌های تابستان از جذابیت این بازار بکاهد. البته بیراه هم نیست اگر بگوییم که هم‌وزن روانی دلار و هم‌وزن روانی قیمت جهانی نفت در انتظارات سرمایه‌گذاران این بازار به‌طور سنتی بیشتر از سایر عوامل است.

یک عامل امیدوار کننده
بررسی تحولات روی داده در بورس و فرابورس حکایت از وقوع یک عامل به نفع بازار سهام دارد. بورس تهران در شرایطی به روند صعودی خود در روزهای اخیر ادامه داده که تا همین چندی قبل ارزش معاملات خرد در محدوده ۳ تا ۴‌هزار‌میلیارد‌ تومان در نوسان بود. این عامل اگرچه به خودی خود مهم‌ترین دلیل رشدنکردن شاخص در ‌ماه‌های قبل نبود اما به‌عنوان یک مانع مهم بر سر راه صعود قیمت‌ها خودنمایی می‌کرد؛ این در حالی است که در روزهای گذشته این رقم به شکلی پایدار توانسته خود را به محدوده کانال ۵‌هزار‌میلیارد ‌تومانی برساند. بر این اساس داد و ستدهای روز گذشته در بورس در حالی خاتمه یافت که ارزش معاملات خرد در این روز ۵۲۶۴‌میلیارد ‌تومان بوده است.

اما از ارزش معاملات خرد که بگذریم بر اساس معیار خالص خرید حقیقی عملکرد بازار سهام همچنان ضعیف است. در معاملات اخیر بازهم به‌طور خالص سرمایه سرمایه‌گذاران خرد از بورس بیرون رفت. این رقم خروجی ۲۸۵‌میلیارد‌تومان بود. بررسی دقیق‌تر این رقم حکایت از آن دارد که طی روز یادشده محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی و فلزات اساسی بیشترین ورود پول حقیقی را داشته‌اند، در مقابل اما سه گروه زراعت، چندرشته‌ای صنعتی و سیمان به میزان بیشتری از اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی را از دست داده و در نتیجه شاهد خروج پول آنها بوده‌اند.

ساز مخالف هموزن
در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۴/ ۱‌درصدی همراه شد، از ۳۲۸ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۳۸ سهم (۴۲ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۸۳ سهم (۵۶ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۱ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۰‌میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۳۵ نماد بورسی (۱۱ درصد) به ارزش ۶۰‌میلیارد‌تومان بودیم. نکته قابل‌توجه تغییرات قیمت سهام طی روز یادشده کاهش سطح شاخص هموزن نسبت به روز معاملاتی قبل از آن بود. در این روز شاخص یادشده به میزان ۳۲/ ۰درصد افت کرد. اینطور که به‌نظر می‌آید جذاب‌شدن نمادهای بزرگ بازار در روز اخیر سبب‌شده تا پول از نمادهای کوچک بازار خارج و به سمت معاملات نمادهای بزرگ‌تر برود.  در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۳/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۳ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۰ سهم (۴۹ درصد) مثبت و ۶۹ سهم (۴۸ درصد) منفی بود. در این بازار ۷ نماد (۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۳۳‌میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۰ نماد فرابورسی (۷ درصد) به ارزش ۳۲‌میلیارد‌تومان بودیم.

بازار پایه نیز روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه میزبان دادوستد ۱۵۲نماد بود. در این ۱۰۲ سهم (۶۷ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۴۵ سهم (۳۰ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۵۶ نماد (۳۷ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۱‌میلیارد ‌تومان تشکیل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۱۸ نماد (۱۲ درصد) با ارزشی بالغ ۱۸‌میلیارد‌ تومان اختصاص پیدا کرد.

 

قیمت نفت روز سه‌شنبه به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه جهش کرد که بالاترین رقم در حدود هفت هفته گذشته بود؛ این در حالی است که اتحادیه اروپا همچنان برای ممنوعیت واردات نفت روسیه که عرضه را کاهش می‌دهد، فشار می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، نفت خام برنت در پایان معاملات روز گذشته با ۱.۹۷ درصد کاهش به ۱۱۱ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۸۰ دلار معادل ۱.۵۸ درصد کاهش به ۱۱۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید.

این در حالی است که طی معاملات روز گذشته، برنت به بالاترین سطح خود یعنی ۱۱۵ دلار و ۶۹ سنت رسید که بالاترین میزان از ۲۸ مارس بود. همچنین، WTI به ۱۱۵ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از ۲۴ مارس است. قیمت ها از زمان تهاجم روسیه حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در تلاش برای تحت فشار قرار دادن مجارستان برای لغو وتوی خود درباره تحریم پیشنهادی نفت شکست خوردند. اما برخی از دیپلمات ها اکنون به نشست ۳۰ و ۳۱ مه به عنوان زمان توافق بر سر ممنوعیت مرحله ای نفت روسیه امید دارند.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، ‌چهارشنبه، در ساعت ۸:۲۲ به وقت تهران، با افزایش ۰.۳۸ درصدی در هر بشکه، ۱۱۲ دلار و ۳۶ سنت معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۸۵ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۳ دلار و ۳۶ سنت دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۰۶ دلار و ۴۰ سنت معامله شد

نقره نیز با کاهش ۱.۰۳ درصدی، ۲۱ دلار و ۵۲ سنت معامله شد.

مس با کاهش ۰.۶۷ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۲۱ دلار قیمت خورد.

دانش سرمایه ارکا برای همراهان خود اخبار های بازار سرمایه را به صورت رایگان ارائه میدهد. مطالب بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمشاورهفروشگاهتماس با ما